במקור: The Watcher
במאי: ג'ו קרבניק
תסריט: דייויד אליוט,
קליי איירס
שחקנים: ג'יימס ספיידר,
מריסה טומיי, קיאנו
ריבס
על פי אפלטון, אנו חיים בעולם לא מושלם. עולם של השתקפויות. (לא, זה לא רעיון מקורי של רוג'ר זילאזני.)
אי שם במקביל לנו, קיים עולם אמיתי, בו שוררות האידאות. יש שם אידיאה של חתול (חתול מושלם, בשפה פשוטה). יש שם אידיאה של טוסטר אובן (שלא מתלכלך לעולם). יש שם, אני מניח, גם אידיאה של סרט על רוצח סדרתי.
האידיאה, כדרכן של בנות סוגה, היא מן הסתם פשוטה. צעירה נאה מאויימת ע"י רוצח סדרתי. בלש משטרה מנסה לעצור בעדו. בלש משטרה נכשל במשימתו, והנערה מתה מוות מסוגנן ועתיר שפריצים אדומים. אה כן, בסוף בטעות עולים על עקבותיו של הרוצח.
לא קל להיות השתקפות של אידיאה, לא קל. קשה יותר הוא להיות השתקפות של השתקפות. אם בעבר נראו יצירות מופת על גבי המסך, יצירות כמו "שבעה חטאים" ("Seven"), ו"שתיקת הכבשים", הרי שהן בהחלט שאפו אל הפסגה. לרוע המזל, "המעקב" לא שואף ליותר מאשר להיות שבעה חטאים, אולי.
"המעקב", אינו סרט רע, חלילה. יש לו מגרעות רבות, כמובן, אך קל להתעלם מהן באלגנטיות. גם אם העלילה נדושה וברורה מאליה, היא לא מאפשרת לך למצמץ לרגע. המתח נשמר היטב. גם אם הדמויות שטוחות וריקניות, הרי שגם להן נסלח, בין אם בזכות משחק משובח (ג'יימס ספיידר), ובין אם עקב היותה של הדמות לא יותר מאשר סתם עוד רוצח סדרתי פסיכופאט. מפסיכופאטים קשה לצפות ליותר מדי.
מעלתו העקרית של הסרט טמונה במקצועיות הרבה בה נעשה. העריכה נהדרת, ומשולבת להפליא עם קטעי מוזיקה, שלא היו עולים על המחשב שלי אפילו בתור MP3 (יש לי סלידה עמוקה מיצירות שיצאו אחרי 1990). כאן כאמור הם מתאימים להפליא לאווירת הסרט, ולא צורמים כבמקרים אחרים. אולי זה לא נשמע כמו יותר מדי, אך כאשר מדובר בסרט מתח, זה כמעט כל מה שקובע.
ג'יימס ספיידר מחזיק את הסרט על כתפיו הדואבות, ללא ספק. הוא משחק בלש FBI שגרתי להפליא, שפרש מתפקידו לאחר אירוע מצער. הוא ניזון מדיאטה עתירת תרופות, מאחר ולרוב הוא שוכח במכולת את המצרכים אותם קנה. התרופות נועדו לעזור לו במשהו. משהו כואב. משהו שגורם לו להתפתל ולהקיא. הקטע שמסביר ממה בדיוק הוא סובל, נשאר כנראה על מגשי הפיצה בחדר העריכה (כן, יש לו גם מיגרנות, מאותה סיבה). אבל הוא סובל, ועושה זאת לא רע.
ג'יימס (בסרט דווקא קוראים לו יואל קמפבל) ברח מהזכרונות שרדפו אותו בלוס-אנג'לס, בה עבד, והגיע בעקבות הזכרונות אל שיקאגו. הוא מבלה את זמנו בטיפולה של פסיכולוגית (מאריסה טומיי, שראתה ימים טובים יותר), ורק שנותיו הרבות כבלש מנוסה מאפשרות לו לא להבחין שהיא בעצם די מעוניינת בו. מאוד מעוניינת בו.
בעקבותיו מגיע אל העיר אותו פסיכופאט (קיאנו ריבס, בקטעי הריקוד הגרועים ביותר שראיתי מעודי. ואני כולל בכך סדרות מערוץ 6) שגרם לפרישתו של ספיידר בעבר. הוא מתעקש לשלוח לבלש הסובל תמונות של בחורות אותן הוא עומד לרצוח. ספיידר, מסומם ומדושן תרופות ימים כלילות, לא בדיוק פותח את הדואר שלו. אבל קיאנו ממשיך. וממשיך (הוא פסיכופאט, זוכרים?). לבסוף לספיידר אין ברירה, והוא חייב לעטות שוב את השריון, ולצאת לקרב אל מול הדרקון.
עוד נערות מתות, עוד כמה מרדפים משובחים, ואז הסרט מגיע לסוף הטוב הצפוי.
תאמינו לי, אולי ראיתם סרטים יותר גרועים, אבל לא ראיתם רוצחים סדרתיים פחות מאיימים ומפחידים מקיאנו ריבס. מרבית הסרט הוא מגלם בצורה חסרת רגש את תפקידו של הרוצח האימתני חסר הרגשות, וכשהוא מנסה לחייך, רואים את החוטים המניעים את הבובה. קיאנו, לך הביתה. אנחנו רוצים את חניבעל לקטר. אפילו בראד פיט היה מצליח יותר בתפקיד. הטלאטאביס מפחידים יותר.
כאמור, למרות שאין בסרט ולו זנב רעיון מקורי, הוא מותח, מבדר ומהנה. לכו לראות, אם כבר ראיתם את כל השאר.
למען השם
לא, במקרה הזה אני לא הולך להתלונן על טמטומו של המתרגם (לכולנו נמאס). שמו של הסרט במקור הוא The Watcher, שהיה מיתרגם לעברית כ"הצופה" – שם שלא ממש עושה לישראלי הממוצע אסוציאציות של רוצחים סדרתיים. הבעיה היחידה שלי היא שהשם שנבחר, "המעקב" לא מנוקד, ואין לי מושג איך לבטא אותו. זה המעקב (כמו במשפט "המעקב היה הקטע הכי טוב בסרט") או המעקב (כמו במשפט "נו כבר, אתה מעקב את כולנו")? The Watcher או The Watching? או אולי מעקב הוא מי שמייצר קביים?
למען השם
דרך אגב, זה לא הסרט הראשון ששמו מתורגם לעברית כ-"המעקב". קדם לו סרטו של אלאן ג' פאקולה The Parallax View, שבניגוד לסרט הנדון בכתבה, הוא סרט מצויין – למעשה אני מחשיב אותו כאחד מסרטי המתח הטובים ביותר שנעשו אי פעם. אם לא ראיתם, תפסו אותו בפעם הבאה שהוא יבליח בכבלים.
למען השם
לא, לא. "הצופה" זה The Boyscout (כמו ב-"The Last Boyscout", מישהו זוכר איך זה תורגם? מישהו זוכר את הסרט בכלל?). ל- "The Watcher" מתאים יותר, אני מניח, "המשקיף". לא מדוייק מאד, אבל קרוב יותר למקור וחף מקונוטציות של נערים במדים.
בכוננות מתמדת
הנה זכרתי משהו.
אגב ''הצופה''
זה היה אחד המועמדים הסופיים להיות שמו של האתר הזה. הרעיון נפסל רק משום שהתעורר חשש שייווצר בלבול עם עתון דתי מסוים שלא עוסק בקולנוע בדרך כלל.
למען השם
The Last Boyscout תורגם לעברית בתור "בכוננות מתמדת".
זה היה דווקא סרט טוב, אחד המצחיקים ביותר שראיתי.
ערן, בעל אוסף הוידאו הישן והלא מבוטל
למען השם
הכל טוב ויפה פרט לכך ש"אתה מעכב את כולנו" זה ב-כ' דווקא…
:-)
ברור שלא.
"אתה מעקב את כולנו" משמעותו "אתה מכה את כולנו בעקביך". חשבתי שזה ברור.
דווקא כאן
דווקא כאן אין התלבטות, כי "אתה מעקב את כולנו" כותבים בכ'. מעכב.
חן חן.
הסיבה למשחק של ריבס.
היא פשוטה מאד
הוא בכלל לא רצה לשחק בסרט הזה היה איזה חוזה שהוא חתם לפני עשר שנים ועכשיו הוא חייב להופיע (שלא להזכיר שהוא קיבל בערך עשירית משהשכר שלו).
נראה לכם שהוא היה אפילו מתאמץ לשחק.
הסיבה למשחק של ריבס.
אני לא חושב שקיאנו צריך סיבה כדי לשחק מחורבן. מאז הביל וטדים, בעצם, לא ראיתי אותו משחק בשום תפקיד שגרם לי אפילו לזכור את השם של הדמות שלו.
כשאני הולך לראות סרט עם קיאנו ריבס, אני הולך לראות סרט שבו הדמות הראשית היא בחור כעסני בעל הבעה קפואה ומדי פעם חיוך מטופש. בעולם כל כך מסוכן והפכפך, טוב שיש דברים שאפשר לסמוך עליהם.
בדיוק. ועל כן...
ריבס כבר ידע ימים טובים יותר, אפילו בסרטים שעשה שהם לא פסגת היצירה, כמו "מלכודת לפרקליט" (עוד תרגום גרוע, באנגלית זה "THE DEVIL'S OWN"), ובסרטים היותר מצליחים ובולטים שעשה – "ספיד", מהמוצלחים שבסרטי הפעולה, ו"מאטריקס", מהמוצלחים שבסרטי המדע הבדיוני, ואולי המוצלח בז'אנר מאלה שנעשו בשנות התשעים.
ב"המעקב" הוא משחק גרוע. נקודה.
ובהקשר לסרט בכלל, מדובר בסרט חיוור מכל הבחינות. אמנם כבר ראיתי גרועים יותר, אבל נקודת המבט שלי היא שלא רק ריבס מפגין משחק מאולץ, אלא גם ג'יימס ספיידר וגם מריסה טומיי, המופיעים גם הם בתפקידים הראשיים. מריסה טומיי גם נראית לא משהו בסרט הזה, לא שזה קריטריון לשפיטת אמינות, ובכל זאת. ולא ברור אם סיפור נפילת ג'יימס ספיידר לסרט הזה תואם לסיפור של ריבס, אבל ככה זה נראה. לי לפחות.
ג'ו קרבניק, או צ'רבניק (אם אתם יודעים בוודאות שזה קרבניק, אז אני לא אתווכח איתכם), זהו לו סרטו הראשון. יחסית לעבודת בימוי ראשונה זה בסדר. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדות בשטח. הסרט שגרתי, לא מסעיר במיוחד, ואפילו כמה פעלולים מהוקצעים פה ושם לא מחפים על כל הנ"ל.
ועכשיו אני סתם חושב על המקלדת, אבל לדעתי אולי מה שהיה עושה את הסרט יותר ראוי זה אם ספיידר היה עושה את תפקיד הרוצח, וריבס היה עושה את תפקיד השוטר הטוב. לדעתי זה היה הרבה יותר מתאים.
אבל זה אני…
מלכודת לפרקליט
שמו המקורי של "מלכודת לפרקליט" הוא לא The Devil's Own אלא The Devil's Advocate, ועל כן הוא נכנס להסטוריה כסרט היחיד(?) שמכיל ספוילר בשמו. והוא סרט לא רע בכלל, לדעתי.
אוקיי, אם אתה אומר…
משום מה זכרתי ד'ה דבילז און.
מיי באד…
וזה סרט בסדר.
לא נכון.
פסיכופאתים הם עם לחלוטין לא צפוי. זה שבסרטים תמיד עושים אותם כ"כ חד מימדיים לא הופך אותם לכאלה.
סרט אימה? מתח? משאיר אותך מה?
ערני?
הלכתי לסרט עם ידידי הנלוזים..וגיליתי איפה כולם משלימים שעות שינה..
אני אישית כמעט שנרדמתי אבל חכיתי אולי יבוא איזה קטע מעניין..או יותר נכון שניים..(פסיכולוגית שלא נראית מי יודע מה..אבל עדיין..להצדיק שלושים ש"ח).
סכום..הכתוביות זה זמן מצוין להתעורר
פליסיטי עושה קטשופ2
מכירות את זה שאתן חייבות לראות איזה סרט,למרות שאתן יודעות שהוא לא משו,שלא לומר זבל?
לא מכירות?
אז תכירו!
על המעקב קראתי לפני שהוא יצא וגם אחרי שיצא.
את הביקורת עליו,את הסיפור עם החוזה ועל כמה שהוא לא מחדש וכל זה.
אבל מה?
הרגשתי מחוייבות לצפות בו בכל-זאת.
אז אמנם לא רצתי לצפות בו בקולנוע,אבל כשזה הגיע לטלויזיה הקלטתי והתיישבתי לראות.
מסתבר שלא תמיד חוסר ציפיות עוזר להנות מסרט.
מאחר וכבר ידעתי הרבה על כמה הסרט הוא לא ליגה,לא ציפיתי ליותר.
וגם לא קיבלתי יותר.
זה באמת היה נראה כמו פרק מאורך של הסידרה מהדורה מוקדמת,או של תיקי אקס.
לא מוסיקה,לא מתח,שחקן אחד שהוכיח משו באיזה סרט,ספיידר שאפפם לא אהבתי אותו,בטח שלא כאן,ומריסה טומיי שכבר ידעה ימים טובים יותר(אני מקווה בשבילה שכבר ראתה ימים יותר טובים מאז עבדה על הסרט הזה ועד שאני הטרחתי את עצמי לצפות בו).
כ"כ הרבה דברים מטופשים היו בסרט הזה,עד כדי כך שאפשר להביא אותו לראש המצעד של סרטי שבת בצהריים כשאמא-אבא יושנים והילד יכול לראות סרט בשקט בלי בעיות ולשכוח אותו עד ארוחת הערב של לחם עם גבינה לבנה וזיתים ומלפפון מתוק ומקולף.
הא,גם שוקו חם.