רשמים מאתגר הצפייה של עין הדג 2024: שבוע 3

חינם = חוקי, נכון? אל תענו על זה.

המשכנו לשבוע השלישי של אתגר הצפייה של עין הדג, ובו צפינו בסרט שלא צריך מנוי לסטרימינג כלשהו כדי לצפות בהם, אלא רק גישה ליוטיוב. הנה הדברים שאתם ראיתם וכתבתם עליהם באתר / בקבוצת פייסבוק.


הרקיע השביעי | 7th Heaven

הסרט שהוביל במספר המועמדויות בטקס האוסקר הראשון, ויצא עם שלוש זכיות. בערך. יש את הפרסים על בימוי דרמה ותסריט מעובד שאכן הלכו לסרט הזה. הזכייה של ג'נט גיינור כשחקנית הטובה ביותר, עם זאת, כללה עוד שתי הופעות בנוסף לזו. האוסקר היה מאוד שונה בשנים הראשונות.

את הזכיה של גיינור אני מבין, אבל השתיים האחרות די תמוהות – זה לא שהסרט רע, אבל הוא גם לא טוב במיוחד. העלילה מזכירה בסיס לקומדיה רומנטית, אלא שהיא בעיקר מלודרמה שמדלגת על הקטעים היותר מעניינים. לקראת הסוף יש שוט שהיה יכול לתת טוויסט מעולה לסיפור, אבל מתבזבז על מסר דתי מאולץ במקום. על הצד החיובי, ג'נט גיינור וצ'רלס פרל מעולים ביחד. הם מראים יותר מגע וקרבה ממה שאני רגיל לראות בסרטים מהתקופה. זה בטח לא הזיק שהיו זוג בחיים האמיתיים.

בהתחשב בסרטים אחרים שיצאו באותה שנה (כולל "כנפיים", "זריחה" ו"זמר הג'אז"), הרקיע השביעי הוא סרט די חסר יחוד בשנה מאוד משמעותית לתולדות הקולנוע. (אביעד שמיר)

זמנים מודרניים

יותר מדי מילים נכתבו כבר על "זמנים מודרניים" אז אני בעיקר אגיד שהוא מצחיק ברמות, והסלפסטיק בו גרם לי לצחוק כמו שהרבה זמן לא צחקתי. בקורס של פילוסופיה בקולנוע בעיקר דיברו על הביקורת שלו על הקפיטליזם של המאה ה-20 טרום עידן האינטרנט, והקושי לעבוד במפעלים ולמצוא עבודה, והביקורת די מועברת בזה באמצעות האבסורד והסלפסטיק.

אני לא מכיר מספיק סרטים אילמים, אבל הייתי בטוח שתהיה שקופית על כל משפט של דמות, והיה מספק לראות שלא, וגם את הבחירה שחלק מהמשפטים יהיו מדוברים.

העובדה שצ'פלין כתב, ביים, שיחק והלחין את הסרט הזה מטורפת בעיני, ומסכים עם אלו שאומרים שלא יהיה אמן כמוהו. (רותם רוסו)

מה יפית עמק נוי | How Green Was My Valley

סרטו זוכה האוסקר של ג'ון פורד משנת 1941 עוסק במשפחת כורים בכפר בדרום ויילס במפנה במאה העשרים. מבין ארבעת פרסי הבימוי של פורד (שזה כמובן שיא), זה הסרט היחיד שזכה גם בפרס הסרט הטוב ביותר.

כמו "ענבי זעם" שיצא שנה לפני, פורד עוסק בקשיים היום יומיים של משפחה פשוטה וענייה. כיאה למאסטר שהוא, פורד שולט בפריים ביד אמן. פורד תכנן לצלם את הסרט בלוקיישן בויילס, אך פרוץ מלחמת העולם השנייה לא אפשרה זאת, ובמקום זאת הוקם כפר כורים בקליפורניה. לצוות התפאורה של הסרט מגיע את כל המחמאות שבעולם (הסרט זכה באוסקר גם לקטגוריה הזו) – לרגע לא חשבתי שאנחנו לא באמת נמצאים בויילס. לכך תורמת גם עבודת הצילום הנפלאה של ארתור ס. מילר (עוד אוסקר שהסרט קיבל), שתופס את הנופים של "ויילס" באופן יפהפה, וממסגר את הדמויות במרחב וביחסי פנים-חוץ כפי שאפשרי רק בסרט של פורד.

השחקנים כולם עושים עבודה מצוינת: מעל כולם ניצב דונלד קריספ בתור האב הקשוח אך אוהב, שמצליח להכניס לדמות של הפטריארך השמרן הרבה חום וחמלה, וקיבל אוסקר מוצדק ביותר על תפקידו. גם שרה אלגוד בתור האמא עושה עבודה מצוינת, וכן מורין אוהר'ה, וולטר פידג'ן, וכמובן רודי מקדוואל בתור הילד הצעיר במשפחה שהסרט מסופר מנקודת מבטו, ושעוד יגדל ויככב בסרטים כמו "קלאופטרה", "כוכב הקופים| ואפילו "באג לייף".אי אפשר לדבר על הסרט בלי להתייחס לפיל שבחדר. כן, "מה יפית עמק נוי" זה יופי של סרט, מרגש, יפה, משוחק היטב, אבל לא, הוא ממש לא היה צריך לנצח את "האזרח קיין". אבל הוא בכל זאת זוכה ראוי, והאוסקר עשו כבר פדיחות יותר גדולות. (Nadav98)

 היה שלום, דרגון אין | Goodbye, Dragon Inn

אנשים רואים סרט (ספציפית, את הסרט "פונדק הדרקון", הוא דרגון אין). זהו.

כמובן, לא "זהו". זה סרט על ההתבוננות, על המחוות הקטנות, על הבדידות. אבל לצערי, כנראה במצב רוחי הסוער שציפה למשהו, הסרט – הלא ארוך תודה לאל – פשוט היה קצת… כלום מדי. זה לא שיש לי בעיה עם איטיות, וזה לא שיש לי בעיה עם סרטים קטנים, אבל התחושה של המריחה שמתווספת למעט מאוד שיש פה בתוסף למה שהוא כנראה הרבה הקשרים תרבותיים שאיך אני לא מכיר יוצר סרט שלא ממש מרוויח משהו ככל שהוא מתקדם.

אז קצת "זהו", לצד זה שברור לי שזה הכל חוץ מ"זהו". (יהונתן צוריה)

בחזית הכיתה | Front of the Class

כדתי לאומי יצא לי בחיי לגלוש בפורומים של הציונות הדתית ויש שם את הקטע הזה שהרבה פעמים הפורום הופך למקום לבקש קישורים לצפייה ישירה בסרטים. וכשאני אומר ״סרטים״ אני מתכוון בדרך כלל לשני סרטים ספציפיים: כוכבים על פני האדמה ובחזית הכיתה.

תמיד ידעתי שאלה סרטים מעוררי השראה שמתאימים לאנשי חינוך (ובציונות הדתית לא חסרים אנשים שעוסקים בהוראה) ושהם גם נורא מרגשים ועוסקים בקבלת השונה, אבל איכשהו לא יצא לי עד היום לראות אותם.
את כוכבים על פני האדמה עדיין לא ראיתי, אבל עכשיו, הודות לאתגר הצפייה, השלמתי את בחזית הכיתה. ומה אני אגיד, הסרט אכן מעורר השראה ומתאים לאנשי חינוך (אפילו הייתי אומר: צפיית חובה לאנשי חינוך) ושזה פשוט מדהים לראות בנאדם שלא נותן לכלום לעצור אותו.
זה הזמן לגילוי נאות: גם אני סובל מנכות כלשהי שמשפיעה על כל היבט בחיי, כך שמאוד הזדהיתי עם בראד כהן, גיבור הסיפור, ועם האתגרים אותם היה צריך לעבור בחייו. העולם לא עושה חיים קלים לבעלי המוגבלויות. לא זו בלבד שהם צריכים להתמודד עם הקושי העצום שהמוגבלות מביאה איתה, הם גם צריכים בנוסף על כך להתמודד עם הסביבה שרק מקשה עליהם עוד יותר ועוד יותר.

כך שהסרט הזה מרגיש כמו משהו שעצם קיומו מעיד שהעולם לאט לאט עושה פנייה לכיוון קצת יותר טוב עבור בעלי המוגבלויות, גם אם יש עוד דרך ארוכה מאוד לעבור עד שנגיע לעולם בו בעלי המוגבלויות באמת ירגישו שווים.

תוך כדי צפייה הצופה עצמו צריך להתמודד עם הקושי בלשהות בסביבת אדם הלוקה בתסמונת טורט, ולא אחת הוא עשוי לשאול את עצמו "איך אני הייתי מתנהג לו הייתי נמצא בסיטואציה הזאת לצידו של אדם הלוקה בתסמונת טורט? האם אני הייתי מתנהג אליו בצורה טובה יותר?". בסופו של דבר, להכיל מוגבלויות זו לא משימה פשוטה כל כך והיא מצריכה הרבה מאוד סבלנות וסובלנות, אבל זו משימה הכרחית על כל הקושי שבה.

יש סרטים שבהם אתה מדבר על הבימוי או על המשחק או על ההיבטים הטכניים, אבל לא כך הסרט הזה. הסרט הזה שייך לקטגוריה של סרטים שהסיפור שלהם כל כך עוצמתי ומעורר השראה שאתה מרגיש מגוחך להתייחס להיבטים הטכניים של הסרט, כי כל מה שנשאר לך זה הסיפור מעורר ההשראה שצפית בו. (אחד)

לחיות עם מפלצות | Living with Monsters

הסרט העצמאי הקצר הזה מתנהל כמו פרק בסדרת טלוויזיה דוקומנטרית בשנות ה50, רק ביקום מקביל – אחד שבו כל מפלצות הקאיג׳ו הענקיות הן אמיתיות לגמרי. הפרק הפיקטיבי מנתח את ההיסטוריה של המפגשים של האנושות עם יצורי הענק האלה ומשלב בתחקיר צילומי פאונד פוטג׳ של ההרס והחורבן שהן יצרו.

לדעתי, מדובר בהברקה. זה סרט שעובד בשני מישורים: מבחינת הדוקומנטרי, לא רק שהוא מקיף ומעניין, הוא גם עושה עבודה מדהימה בבניית העולם. הפרטים בהם הם בוחרים להתמקד והדרך בה ההיסטוריה מסופרת, נותנים את התחושה של מציאות אלטרנטיבית הגיונית ואפילו מתבקשת, אם דברים כאלה באמת היו קורים בעולם שלנו. מקבלים אינפורמציה על חלקים שונים של העולם, מהפרספקטיבה של חוקרים, אנשי צבא וממשלה, ועד אנשי תרבות וקולנוענים. במובן הזה, הדוקומנטרי הצליח לסחוף אותי כצופה ולשכנע אותי בהתרחשות האירועים שהוא מתאר.

מבחינת הפאונד פוטג׳, זו דרך נפלאה להשתמש במותג. גודזילה הוא לא הכוכב היחיד של התוכנית, ויש שורה של מפלצות אייקוניות מהיסטוריית סרטי הקאיג׳ו בתקופת הShowa (כולל שימוש עקיף ממש נפלא בקינג קונג). הפאונד פוטג׳ מכיל בתוכו כל מה שהייתם מצפים מסרט קאיג׳ו קלאסי, כמו הרס סביבה נרחב, מוות אזרחים המוני, קרבות היאבקות בין מפלצות הענק (בהם הן נראות ממש כאילו אנשים נמצאים בתוך החליפות, על כל מה שמשתמע מכך).

ניכרת השקעה רבה בפרטים על מנת ליצור את התחושה האותנטית, כולל זוויות לא קונבנציונליות וספונטניות, החלפה תכופה של קטעים, קטיעתם באמצע בעקבות המתרחש וכדומה. נעשתה עבודה נהדרת בשחזור החומריות של הפילם ושימור האיכות הירודה המצופה מצילומי אסונות כאלה. כל זה לא פוגע בחוויות הצפייה בדוקומנטרי הפיקטיבי, להפך – יכולתי להרגיש את המחשבה המרובה שהוקדשה למיקום של כל הקטעים, הפרספקטיבה ותחושת הגודל של המפלצות, והדגשת ההרס ותגובות האנשים הפשוטים שרק מנסים להימלט. לפעמים שכחתי שמדובר בהפקה מדומיינת.

למרות זאת, החוויה לא מושלמת. בעיית ה׳עמק המוזר׳ עם דמויות האנשים בפאונד פוטג׳ לא פתורה, וזה הוציא אותי מהחוויה מספר פעמים, והייתי שמח להרחבות על מספר מפלצות ואספקטים של החברה שהתוכנית לא ממש מספיקה לחקור. אבל זה גם דבר חיובי – יש הרבה מקום להרחיב למספר פרקים נוספים שממשיכים את קו הדוקומנטרי של האחד הזה, והולכים אפילו רחוק יותר (זוויות צילום צבאיות! ריאיונות! התפתחויות עלילתיות באמצע השידור!!).

כל זה רק מעיד על ההצלחה של הפרויקט העצמאי הזה, ואני ממליץ עליו בחום לכל מי שאוהב קאיג׳ו. במהלך הצפייה נדהמתי מתשומת הלב לפרטים, בין אם מדובר באיסטר אגס למפלצות קאיג׳ו אחרות שלא הוזכרו, הקפדנות על האסתטיקה של החלקים השונים המרכיבים את הסרט, צילומי העיתונים המפוברקים ואפילו אופי והתנהגות מנחה התוכנית, שמהדהד את כל הדקויות של התקופה אותה מנסים לשחזר. זו הפקה ברמה מאוד גבוהה ואני מצפה לראות עוד.

ניתן לצפות בסרט הקצר בערוץ היוטיוב של חברת ההפקות. (idoma98)

כל אחד חוץ ממני | Anyone Else But Me

כיתת תיאטרון מקבלת תרגיל משחקי: לצאת החוצה, "לשחק" מקצוע כלשהו מול זרים, ולדווח איך היה. רוב התלמידים בוחרים להיות סבלים או סטודנטים לרפואה מול נהגי אובר. אבל דארן מחליט להגדיל ראש ולשחק אותה איש עסקים עשיר אחושילינג מול דייטים בטינדר. כמובן שזה חוזר להתנקם בו (ולא, אין הטרדות מיניות בסרט). אתם יכולים לצפות בכל הסרט, בחינם, באופן חוקי, בעמוד של הבמאי – כי הוא זמין רק שם.

הבעיה הכי גדולה של "כל אחד, רק לא אני" היא שהוא מזפזפ באופן מתסכל בין שני הקיצונים של סרטי ארטהאוס:

מצד אחד, משחק מפתיע לטובה, צילום יפה ואפילו מרשים לפעמים, תסריט מקורי שממש חוקר את הדמות הראשית שלו ואת ההשלכות של שקרים ומשחק. מצד שני, קצב איטי להחריד, דיאלוגים מאולתרים חסרי מעוף, מצלמה סטטית, וחורי עלילה וסיבוכיות יתר "בשביל הפואנטה". אני לא מתחרט על הצפייה וחושב שהוא סרט טוב סך הכל, לפעמים אפילו נהדר – אבל ישנה תמיד הרגשה שכל פעם שהוא רץ הוא חייב לעצור.

"כל אחד…" נוצר ע"י היוטיובר ג'ואל הייבר (Haver), שחוזר ואומר שכל אחד (תיאורתית לפחות) יכול לעשות סרט עם כמה חברים וקצת כסף. לטענתו הסרט עלה סך-הכל 4,000 דולר, ורוב הכסף הלך על טיסות לשחקנים וסגירת לוקיישנים. והוא צודק: הדרך היחידה להשתפר באמנות היא לעשות אמנות. אז אם בחור חמוד וקצת אקוורד הצליח לעשות סרט פשע בחודש, למה לא אתם? (DancingEagle)


השבוע האתגר הוא לראות מאחד הסרטים שזכו בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר שעוד לא ראיתם. בהצלחה