רשמים מאתגר הצפייה של עין הדג 2024: שבוע 2

תפנית, תגלית, גילוי, הפתעה או צעד ריקוד שניתן לעשות ולצעוק בו זמנית. יצאנו לראות את הטוויסטים הכי טובים בקולנוע.

המשכנו לשבוע השני אתגר הצפייה של עין הדג, ובו צפינו בסרט ששובח על הטוויסט שלו, מה שמראש קצת כנראה עיקם את נקודת המבט של הרבה אנשים, ולבטח גרם להרבה להבין מה הטוויסט מראש, אבל נו, שוין. הנה הדברים שאתם ראיתם וכתבתם עליהם באתר / בקבוצת פייסבוק.


כוכב הקופים

סרט עם קצב מתעתע: מצד אחד הוא מאוד איטי, אבל מצד שני הוא עדיין קצר מאוד לימינו – סך הכל שעה וארבעים. מזמן לא ראיתי סרט מד"ב כל כך מהורהר, ונהניתי מהתמות הדתיות ששזורות בתיאור המכשולים למחקר המדעי של הקופים את טיילור.

מה שהפתיע אותי היה דווקא הדרך שבה מתארים את הטוויסט בתרבות הפופ – הסמל שמעיד לכאורה על הטוויסט "לראשונה" מופיע ממש בפריים מהיר שפספסתי כי הסתכלתי על הטלפון לרגע (אופסי), אבל בשתי הסצנות הקודמות לסוף הזה דנים באופן מפורש בקיומה של בובה אנושית מדברת בחפירות הארכיאולוגיות במערה. בנוסף, ואולי אני מחילה סטנדרטיים קצת המאה ה-21 מדי לדבר הזה, אבל קצת היה לי קשה לסספנד את עניין ה"הם מדברים באנגלית, מן הסתם זאת אותה פלנטה" שעבר לי בראש. (לימור נעמן)

המבט | Don't Look Now

לא ממש סרט טוויסט, כמו מערכה אחרונה עם טוויסט פנימי: העלילה עוסקת בזוג ששוהה בוונציה לצורך העבודה של הבעל, כאשר האישה משוכנעת שמדיום זקנה יכולה לראות את הרוח של בתם המתה. לא רעיון גרוע, אבל הסיפור כמעט ולא מתפתח משם. כאמור, המערכה האחרונה די עומדת בפני עצמה, אבל עד שמגיעים אליה, הסרט זוחל.

לדונלד סאתרלנד וג'ולי כריסטי יש כימיה בתפקידים הראשיים, אם כי שניהם נתנו הופעות טובות בהרבה במקומות אחרים. אני בעיקר מאשים את העריכה שמנסה ליצור תמונה גדולה יותר של המתרחש, דווקא בסרט עם עלילה כל כl אינטימית. התוצאה היא סרט שמנסה להיות מותח, אבל כל הזמן בורח מהדבר המעניין לטובת הסחות דעת לא קשורות. אולי יותר התמקדות בשאלה האם המדיום היא אמיתית או רמאית, או בהשפעה של המוות על ההורים, הייתה עוזרת. במציאות, זה סרט שלא מצליח להיסגר על מה הוא בעצם ולא מצדיק את אורכו. (אביעד שמיר)

המעקב | The Parallax View

מהבמאי של "בחירתה של סופי", מגיע מותחן פוליטי עם וורן בייטי כשהיה חתיך, עם פחות מריל סטריפ בהתלבטויות, ויותר וורן בייטי בהתלבטויות מסוג אחר.

מדובר בסרט עם וורן בייטי בתצוגת משחק מרשימה (לפעמים), בסרט שמבויים וערוך טוב (לפעמים), ועלילה שהשאירה אותי עם ניסיון לנחש מה הצעד הבא שיקרה, או איך הסרט ימשיך, יוצרים דרך כיפית להעביר שעה וארבעים, ובטח יש גם סימבוליזם שפספסתי כי הייתי מרוכז בקו הלסת של בייטי. אני כן ניחשתי את הסוף לפני שהוא הגיע, אבל הביצוע המוצלח שלו בעיני הוא (אולי) מה שגרם לו להיכנס לרשימת סרטי ה"טוויסט" (כי אני לא בטוח כמה באמת מדובר בסרט טוויסט). אני ממליץ לראות אותו עם כמה שפחות מידע עליו.(אורי יוסף)

סרט טוב מאוד, על עיתונאי שמתחיל לחקור דברים שעדיף שלא יחקור ואז, ובכן, דברים רעים קורים לעוד ועוד אנשים. הלקח האמיתי הוא שמדי פעם פשוט עדיף לא לחקור דברים ואז פחות דברים רעים קורים, נראה לי.

בכל מקרה, אני מת על הפרנויות של אלן ג'יי פאקולה, ווורן בייטי פה יחסית מרוסן ועובד טוב ואולי הדבר היחיד שקצת מפריע זה לא באשמת הסרט אלא באשמת האתגר וזה שבחייאת, אין סיכוי בחיים שלכם שזה "אחד מהטוויסטים הגדולים". כל הסרט הוא מותחן פרנויה, בשביל שיהיה טוויסט הטוויסט צריך להיות משהו כמו שהגיבור הוא בעצם המאסטרמיינד או שהקונספירציה הייתה בעצם טובה וחביבה. (יהונתן צוריה)

הרמז

ראיתי את "הרמז" כי הנחתי שהוא נחשב ואחרי צפייה אני לא לגמרי בטוחה. לדעתי יש מקום לטעון שהסוף כולל לא רק פתרון לתעלומה אלא איזשהו גילוי יותר דרמטי שיכול להיחשב לטוויסט אבל גם ברור לי למה זה לא ממש טוויסט סטנדרטי. כך או כך מה זה משנה, זה סרט פאקינג אדיר ובדיוק מה שסרט על פי משחק הלוח צריך להיות. שזה אומר: טייק מגוחך וקאמפי על תעלומות רצח ברוח אגתה כריסטי, עם בדיחות שנונות והמון טים קארי עושה שטויות. קארי הוא חד משמעית (וכצפוי) השחקן המצטיין, אבל גם שאר השחקנים והשחקניות מעולים ובמיוחד לסלי אן וורן בתפקיד מיס סקרלט ומדלין קאן בתפקיד גברת לבני. (נעמה רק)

צעקה

מי לעזאזל חשב שב"צעקה" יש את אחד מהטוויסטים הטובים בקולנוע?

כולם יודעים ש"הצעקה" שם את הקלפים שלו על השולחן מאוד מהר, יודע מה "החוקים" ומנסה להפוך אותם כמה שאפשר. הסרט צריך למצוא דרכים אחרות להפתיע אותנו, וזה עובד – יש מתח, יש כיף, ויש קטארזיס. קול. הפאק היחידי פה הוא שהסרט מאותת באופן מאוד ברור ש"הרוצח בא!!! תתכוננו!!!", מה שפוגע ברוב השאיפות להיות "הפוך על הפוך" ו"קשה לחיזוי".

התסריט גם נהנה קצת יותר מדי, רעה חולה של הרבה סרטי מטא. אני אוהב את סצנת "כך תשרוד סרט אימה" הידועה, אבל להגיד "אנחנו לא בסרט אימה" 5 פעמים? לצטט סרטים כולל להגיד מאיפה? לתהות על המניעים של רוצחים בסרטי אימה? בוא נרגע קצת אחי. זה לא מגיע לרמת קרינג', אבל זה כן ברמת טרחנות, וזה מעצבן בשלב מסוים. זה לא עוזר שהוא מוריד רגל מהגז בחצי השני והופך לדי איטי, בין השאר בגלל החטא הזה.

אני מאוד אוהב את הסרט, אבל הוא לוקה ב"סינדרום סיינפלד": הוא היה כל כך מהפכני וכל כך פופולארי לזמנו, שכולם רצו לעשות כזה. הז'אנר התפתח והתחכם, ובסופו של דבר הסרט/הסדרה המקוריים מרגישים יותר צנועים, אפילו מיושנים. אילו הייתי בהכרה ב-1996 זה כנראה היה אחד הסרטים האהובים עליי, אבל היום? הוא סלאשר כיפי, סאטירי, בנוי טוב וחשוב להתפתחות הז'אנר – אבל גם מתהפך על עצמו לפעמים, ולא מבריק כמו שעשו ממנו. (DancingEagle)

כוכב בודד | Lone Star

הגילוי האמיתי הראשון באתגר מבחינתי. ג'ון סיילס הוא במאי שיותר אנשים צריכים להכיר, או לכל הפחות את ג'ון סיילס של הסרט הזה. בהתחשב בעובדה שהוא התעקש להשאר עצמאי ולהמשיך לעסוק בשוליים אפשר להבין למה הוא לא מוזכר באותה שורה עם יוצרי אינדי שהתחילו במקביל אליו כמו סודרברג, הכהנים, ספייק לי וג'רמוש, אבל "כוכב בודד" לא נופל מהרבה סרטים טובים של האחרים.

מדובר בסרט משובח שהטוויסט בו הוא לא יותר מהערת שוליים מבחינתי (למרות שמדובר בחתיכת טוויסט), כי הסרט הוא מעבר לזה. כתב אישום נגד האדם הלבן שהוא גם מותחן מהוקצע ומפתיע וגם דרמה אנושית רבודה ורבת משתתפים והכל ארוג ביד אמן חומלת.

בונוס: פרנסס מקדורמנד בתפקיד משני אבל גונב הצגה שנותן פייט (אבל מפסיד) לתפקיד שהיא עשתה אצל בעלה וגיסה באותה שנה. (mook) הערת עורך: mook ראה גם את "הסוד שבעיניים" ("בסדר לגמרי, סצינת האצטדיון המפורסמת מרשימה בצורה מעוררת התפעלות"), "האחרים" ("אין פה משהו מיוחד שאין בהרבה סרטי אימה גנריים"), ו"פחד ראשוני" ("אוקי בסדר כזה"). 

מועדון קרב

כבר מהדקות הראשונות של הסרט התחלתי להבין למה הוא קיבל את המעמד שלו. בצפייה היום הוא באמת מרגיש כמו דוגמא בולטת להעדפות הסגנון והתוכן של אותן שנים, כולל הביקורת המוקצנת והאווירה המאצ'ואיסטית המלוכלכת. אולם אני חייב להודות שהאווירה הזאת שהסרט יוצר היא אחד החלקים הטובים יותר בו, וההרגשה המגעילה האלה של הרפש והזוהמה, ביחד עם השימוש הקולנוע באנימציית 3D, נותנים לו קול די ייחודי, למרות שהוא לא הראשון או האחרון שהשתמש בשפה הזאת. פינצ׳ר מצליח לקלוע לווייב מאוד ספציפי, שחבל שנעלם בהדרגה ככל שהסרט מתקדם.

את הטוויסט עצמו ידעתי מראש, אבל זה לא מנע ממני ליהנות מהחוויה. יכולתי להבחין ברמזים מאוד מוקדם, אז אפילו הערכתי איך הטוויסט לא מגיע בסוף והסרט נותן לדמויות להתמודד עם ההשלכות שלו, כך שהסיפור ממשיך כברת דרך מספיק ארוכה להיות מספקת.

ההופעות הסוחפות של אדוארד נורטון ובעיקר בראד פיט, מסייעות לצלוח גם את החלקים החלשים יותר של העלילה, בהם הסרט קצת נופל לרעיונות שהוא לעג להם. יש להם כימיה נהדרת וכיף להיות בחברתם. עבורי, הדינאמיקה ביניהם היא נקודת החוזק המשמעותית ביותר של הסרט, הרבה יותר מכל מה שעוטף אותה.

מה שלא ידעתי לפני על הסרט זה שהוא מצחיק, ויותר משהוא סאטירה חברתית נוקבת או דרמה אנושית על אנשים שבורים, הוא פשוט קומדיה משעשעת. גם אם כבר יודעים מה הטוויסט וגם כשהסרט עובר למחוזות יותר מרתיעים וקשים, ההומור נשאר ברקע וממשיך להיות חלק חשוב מהחוויה. אמנם לא התחברתי לסרט כמו שבטח התחברו אליו כשהוא יצא, אבל לפחות ממש צחקתי. (idoma98)

החוש השישי

אמנם ידעתי פחות או יותר מהו הטוויסט אבל הרמזים המטרימים אליו שתולים בו לכל אורכו, וגם רגע הגילוי היה בנוי היטב. הדינמיקה בין מלקולם לקול הייתה אפקטיבית ועבדה בעיני, והמשחק של היילי ג'ואל אוסמנט היה די מהפנט, הוא חמוד ומלחיץ ולחוץ ביחד והוא עובד ממש טוב פה, והסצינה בין קול לאמא שלו הייתה מרגשת ואפילו ירדה לי דמעה. (רותם רוסו)

סדוק 

יום אחד אבא מודיע לילדים שלו שהייתה לו התגלות מאלוהים שהוא צריך להשמיד מלאכים, והדברים מדרדרים מפה. סרט שתכלס עדיף להיכנס אליו בלי לחשוב עליו כסרט טוויסט, כי אז אתה מהתחלה מנסה לחשוב מה הטוויסט ופחות מקשיב לסיפור שהוא מספר על אמונה, הורות ושאלות מעורפלות על צדק. אבל גם כמותחן טוויסט הוא מאוד מעניין, מאוד דפוק, ודי מוצלח (בייחוד לז'אנר ה"שחקנים מביימים סרט ראשון"). הופעה נדירה של מתיו מקונוהי בשנות ה-00 שלא בקומדיה רומנטית. גם ביל פקסטון כיפי בתפקיד משוחרר, אבל זה כנראה הילד בתפקיד הראשי שהכי טוב פה. (יהונתן צוריה)

בלתי שביר

סרט בסדר, שווה את זמן הצפייה, אבל לא יותר מזה. הטוויסט לא שולי בכלל אבל גם לא ממש משמעותי. סמואל ג'קסון בסדר, ברוס ויליס הוא ברוס ויליס. אחרי הצפייה נסיתי לבדוק למה אנשים מתלהבים ממנו יותר ממני, ובעיקר נתקלתי בכאלה שמגדירים אותו כסרט על מציאת ייעוד ומימוש עצמי. וכלומר, זה נכון, אבל בלי לעשות עם זה שום דבר מעניין וברמה ממש בסיסית, כזו שמתאימה כמעט לכל סרט שמתאר מסע גיבור. (האביר הבהיר)

המסור

לא ראיתי אף אחד מסרטי המסור עד השבוע אבל אי אפשר שלא להכיר את העקרון. לצערי, כמה דקות אל תוך הסרט התברר שאני גם יודע את הטוויסט ואפילו לא זכרתי מהיכן. למרות הכול זה עבד, פשוט כי הפרמיס טוב ואפקטיבי: שני אנשים שמוצאים את עצמם לכודים בחדר ממנו הם צריכים להיחלץ, עם פלאשבקים לעבר ורוצח פסיכופת שאפשר להגדיר אותו כ"הרע משבעה חטאים עם הפילוסופיה של טיילר דרדן". הדינמיקה טובה, הקצב טוב ובסך הכול הסרט התיישן מעולה.

האם זה אומר שאני ארצה לראות עכשיו עוד תשעה המשכים של זה? ממש לא. זה פחות עובד כסרט אימה ויותר סרט עם רעיון מעניין שממוצה בסרט אחד. אבל הסרט האחד הזה הוא טוב. (האביר הבהיר)

יוקרה

כמובן שנולאן עושה את הכל בנולאניות האופיינית שלו, אז זה לא שציפיתי להתרגש או משהו, ומכיוון שהיה די בלתי אפשרי להגיע לגילי בסביבת חובבי קולנוע בלי להיחשף לספוילרים, ידעתי – או סוג של ידעתי – את הטוויסט – או הטוויסטים – מראש. אז השיפוט שלי לא הוגן, ובכל זאת אני חושבת שמשהו בסיסי בסרט לא עובד, כי הוא יותר מדי תלוי במשהו ששייך לז'אנר שעד שם הסרט לא רמז שהוא שייך אליו, וגם כשמופיע לא טורח להצדיק או לשכנע בו את הקהל. ובסדר, אתה יכול להגיד לי שככה עובד קסם, אבל וואלה אני באמת לא כזה אוהבת קסמים. (שני אוירבך)

כפרה 

נתקלתי בשם של הסרט הזה פה ושם אבל הוא לא עניין אותי מאוד. ואז כשגיליתי בתחילת האתגר שיש בו טוויסט הסתקרנתי, והחלטתי לנסות אותו.

כדאי להגיד שהסרט לא נשען על הטוויסט שלו. זה לא טוויסט ששופך אור חדש על כל מה שבא לפניו או משהו, אלא הוא פשוט… תכלס, מדכא. גם אם אתם יודעים את הסוף מאיפשהו, עדיין אפשר לראות. בואו נגיד שיותר הופתעתי ממשהו שקורה באמצע הסרט מאשר מהסוף שלו.

קיירה נייטלי וג'יימס מקאבוי סבבה פה, ומדי פעם צצות גרסאות צעירות של שחקנים בריטים מוכרים כמו בנדיקט קמברבאץ', אלפי אלן וג'ונו טמפל. יש פה גם סירשה רונן קטנה ומוצלחת. על הכל מנצח ג'ו רייט, במאי ששום דבר שלו שראיתי עד כה לא נחקק בזיכרוני (בעצם קבלו תיקון, אני עדיין נזכר בקטע הזה מ"פן" לפעמים). זאת כנראה העבודה הכי טובה שלו, כולל וואן-שוט מרשים מאוד שנמשך כמה דקות טובות.

אז כן, סרט סבבה לגמרי, אולי אתן צ'אנס להמשכים שלו – "חיים שלי", "נשמה" ו"עיניים שלי". (מתן בכר)

הערפל | The Mist

פרנק דרבונט הוא כנראה הבמאי האלמוני ביותר בהיסטוריה שחתום על יצירות מופת של ממש (אלמוני במובן של אף אחד לא יזכיר את שמו כשמדברים על במאים, לא במובן של אף אחד לא יודע מי זה). מצד אחד, הגיוני שהשם שלך הופך משני כשהדבר המרכזי בעשייה הקולנועית שלך זה עיבודים של מאסטר כמו סטיבן קינג. מצד שני, בכולם הוא מתפקד כהרבה יותר מבמאי להשכיר והמגע שלו מורגש, כך שמוזר שהוא נדחק לצד.

"הערפל" אינו בשום אופן קלאסיקה כמו "פורסט גאמפ" או "גרין מייל" אבל הוא בהחלט עוד תצוגת תכלית ליכולות של דרבונט. מותחן קודר ודי אפקטיבי. הטוויסט לא כזה משמעותי או מפתיע כדי להיות נושא בפני עצמו ולהרוס את חוויית הצפייה גם כשידוע מהו הטוויסט. (mook)

אחד מהסרטים היחידים ברשימה שגם לא ראיתי בעבר, וגם לא ידעתי מה ה"טוויסט". סרט מעניין עם מסר די ברור ושחקנים טובים. דאראבונט במאי מוכשר, ויודע לתרגם יפה את סטיבן קינג כמובן. (יונתן עמירן)

אני אוהב אותך פיליפ מוריס

ליתר ביטחון ובהמלצת יהונתן ראיתי גם את "אני אוהב אותך פיליפ מוריס" וזה סרט טוב בסך הכל אבל יצאתי ממנו בתחושה רעה קצת, פשוט כי זה סיפור מאוד מטריד. בטוח שראיתי לאורך השנים סיפורי אהבה יותר רעילים ודפוקים מזה, אבל משהו כאן גרם לי להרגיש רע בשביל פיליפ (יואן מקגרגור) ובמידה מסוימת גם בשביל סטיבן (ג'ים קארי).

אם נתעלם לרגע מהתחושות שלי ספציפית יש לסרט הזה המון נקודות זכות – התסריט מתוחכם, המשחק מצוין והצילום יפה. יש רגעים, בעיקר באמצע, שהסרט מאבד קצת מומנטום וממחזר שוב ושוב ושוב את הטריק של "סטיבן כל כך טוב בחירטוטים שהוא שוב מצליח לעבוד על מישהו בלי לתכנן כלום מראש" וזה ממצה את עצמו לפעמים. הטוויסט בסוף עובד בעיקר כי הוא ממשיך את קו ה"איך לעזאזל גם זה קרה במציאות" של הסיפור בכלל, אבל זה כלום לעומת הטוויסט האמיתי שגיא גילה כשעשה גוגל על הסרט (לפניכם ספוילר לסרט וגם למציאות): סטיבן האמיתי נמצא לקראת סוף עונש מאסר עולם והוא עומד להשתחרר מהכלא השבוע!!!!! (נעמה רק)

המפגש

ראיתי השבוע שוב (הערת עורך שמזכירה שמטרת האתגר היא לראות סרטים שלא ראית אבל נו טוב) את "המפגש", והאמת שבצפייה חוזרת הוא הרבה פחות עבד עלי.

אמנם קראתי את הספר ולכן גם בצפייה הראשונה ידעתי מה הולך לקרות, אבל אז הרבה יותר הרשימה אותי העובדה שהצליחו לעבד ספר כזה פילוסופי לסרט, ועכשיו החסרונות של וילנב בלטו לי הרבה יותר. כל הדברים שעצבנו אותי ב"חולית" נמצאים גם כאן: משפטים פומפוזיים שלא לצורך, הוספת שתיקות ארוכות אחרי כל שורת דיאלוג, פסקול מאוד דרמטי כל הזמן.

הסרט בקלות היה יכול להיות קצר יותר על כמות העלילה שהוא מכסה. יש שתי סיבות שאני יכול לחשוב עליהן למה אהבתי יותר בפעם שעברה – הראשונה היא שאז ראיתי אותו בקולנוע, וכמו "חולית" גם הסרט הזה יותר מתאים למסך גדול. והשנייה היא שהסוף הוא באמת מרשים, וחכם, וכואב מאוד, ובפעם הראשונה שצופים בו הוא שווה את מריחת הזמן שהייתה לפניו. (בארטשוק)


השבוע המטרה היא לצפות בסרט שאפשר למצוא חינם ביוטיוב או ברשת, בעדיפות באופן חוקי.