שבוע שעבר התחלנו את אתגר הצפייה של עין הדג, ובו צפינו בסרט מתוך רשימת ההופעות הטובות ביותר ב-20 השנה האחרונות שבחרו גולשי האתר. הנה הדברים שאתם ראיתם וכתבתם עליהם באתר / בקבוצת פייסבוק.
להיות מלכה זה לא תענוג גדול. להיוולד לעולם בו אין לך חיים פרטיים כלל, בו כל סכסוך משפחתי או אבל פרטי הופכים להיות עניין לאומי ונחלתם של כל המדינה שלא לומר העולם כולו.
הסרט מציג את ההתנגשות הזאת בצורה די טובה – המלכה מוצגת בסרט כאדם פרטי המתמודד עם נושאים אישיים ופרטיים, רק שבמקרה שלה כולם, כולל כולם, חלק מהעניינים הפרטיים שלה.
אבל לא רק בני משפחת המלוכה מתמודדים בסרט הזה עם לחצים גדולים: אחת הדמויות המעניינות ביותר בסרט היא זו של ראש הממשלה טוני בלייר, אדם שמוצא את עצמו לא פעם בין הפטיש לסדן, בין המלכה לבין תוקפי המלכה. בלייר מנסה למצוא איזשהו איזון בתוך כל המהומה הזאת, מה שהופך אותו לאחת הדמויות המעניינות בסרט, אולי אף יותר מהמלכה.
אינני בריטי ובזמן התרחשות הסרט הייתי ילד קטן, כך שאין לי שום זיכרון מהתקופה הזאת או קשר מיוחד לנושא הזה הכל כך זר לאקלים שלנו, ובכל זאת היה מעניין לצלול לעבר עולם אחר בו סיפור פרטי העוסק באבל של משפחה ספציפית הוא הנושא החם והמדובר ביותר במדינה. (אחד)
כמה ביקורות קצרצרות של mook
רעם טרופי: הדבר הכי מדהים בסרט זה שהוא שורד יפה (לפחות מבחינתי) את מבחן הזמן בכל הנוגע לשיח הזהויות, הוא גם די מבקר את הדמות של דאוני ג'וניור בזמן אמת. חוץ מזה מדובר בסרט די חביב.
אדפטיישן: קאופמן קלאסי. הרבה התחכמויות, התקפת יתר על המוח אבל בלי מספיק תוכן. ובכל זאת מדובר בסרט די מהנה עם (עוד) הופעה מושלמת של קייג'.
איירון מן: ביום מן הימים, כשמארוול יעמדו לדין על פשעיהם נגד האנושות והרס הקולנוע, אני מקווה שגם ג'ון פאברו ודאוני ג'וניור ישבו על אותו ספסל נאשמים על זה שעשו סרט כל כך טוב שאפשר את המשך השושלת.
כנופיות ניו יורק: עוד שיא של סקורסזה. מוזר שאיכשהו נמנעתי מהסרט הזה עד עכשיו כי מדובר בחתיכת וואו. מסגרת עלילתית די מוכרת ואפילו קצת נדושה אבל מרטי עושה ממנו מטעמים, לא מפסיק להפתיע לכל אורכו ומזכיר שהוא רב אמן (כאילו שאי פעם שכחנו). התאוששות די יפה מאיך שהוא סגר את הניינטיז. (mook)
בסרט שכל כך מתמקד במסע ההרס העצמי של הדמות הראשית, הרגשתי שהיה צריך במישהו עם יותר מנעד רגשי מאשר מיקי רורק. זה לא שהוא רע פה, והוא בולט לטובה בסצנות עם הבת שלו, אבל משהו בהופעה שלו הרגיש קצת שטחי. גם מריסה טומיי לא ממש עבדה עבורי בתפקיד שלה. הבנתי מה הסרט עושה ומה הוא רוצה להגיד, אבל יצאתי בתחושה שזה היה יותר אפקטיבי עם ליהוקים מוצלחים יותר.
כמו כן, הצילום הידני לפעמים עשה קצת כאב ראש. מה שכן, הצלם בהחלט עשה כושר בסרט הזה.
מבין הסרטים של ארנופסקי שראיתי, הוא במקום טוב באמצע. (מתן בכר)
"X" היה סרט שעשוי טוב אבל בסופו של סרט אימה בסיסי, ולכן היה משמח לגלות שפרל מתעלה עליו בהרבה. הוא גם מתפקד כסרט אימה אפקטיבי, אבל בעיקר מתעסק בגיבורה שהוא נושא את שמה. העשייה מעולה, הדמות כתובה היטב וההתכתבות עם "הקוסם מארץ עוץ" מוסיפה לאווירה המצמררת הכללית, אבל מעל הכול זורחת ההופעה של מיה גות'. סצנת מונולוג אחת וסצנת הסיום לבדן גרמו לי לכעוס מאוד למפרע על כך שהיא לא קיבלה מועמדות לאוסקר, אבל ההופעה שלה מדהימה לכל האורך.
הדבר היחיד שמפריע לי להשתפך על הסרט לחלוטין זו העובדה שבסופו של דבר הוא מתפקד לגמרי כסרט אוריג'ן של נבל, כזה שהוא רק הקדמה לבאות. הוא מזכיר במובנים מסוימים את "ג'וקר", רק שאין מאחוריי פרל את המטען התרבותי שיש מאחוריי הדמות של הג'וקר שמייתר סרט המשך. כמובן, פרל הוא באמת רק סרט ראשון מתוך שלושה מבחינה כרונולוגית, אבל "X" לא עשה שום דבר מיוחד עם דמותה של פרל, ולכן הרבה מאוד מונח על הסרט השלישי והמסכם שאמור לצאת ממש בקרוב. (האביר הבהיר)
אני לא בדיוק מעריצה של סרטי אימה, וגם בתוך הז'אנר אני לא באמת בקטע של סלאשרים, אבל לא מזמן השלמתי וחיבבתי את "X". קיבלתי את הרושם שהפריקוול (שיצא בערך שנייה וחצי אחריו) היה אפילו יותר אהוב ממנו, אז באתי עם ציפיות שהסרט לא מאה אחוז עמד בהן.
זה סרט די סבבה בסך הכל אבל בשבילי ספציפית הוא היה פחות מסעיר וגם פחות נוגע ברמה הרגשית, אולי בגלל שלא משנה כמה ההופעה של מיה גות' כאן טובה, זה עדיין סרט על רוצחת פסיכופתית. ומיה גות' ממש ממש טובה, כן? ויש לדמות כל מיני נסיבות מקלות, ברור, והיא גם מבינה שהיא עושה דברים נוראיים, אבל כזה… הכל נורא ודוחה ומחריד די כל הזמן. נו, לפחות כל הגועל המזוויע הזה מצולם ממש יפה. (נעמה רק).
אין סעיף אחד בספר 'כך תיצרו פתיון אוסקרים גנרי' שהסרט הזה מדלג עליו. יש את מתיו מקונוהיי בתפקיד שמבוסס על אדם אמיתי שאילץ אותו לרדת משמעותית במשקל, עם סיפור על מציאת משמעות לחיים ומלחמה בחברות ענק. יש את ג'ארד לטו בתפקיד טרנסג'דרית, מה שכנראה היה נראה מאוד מרשים לאוסקרים בשעתו והיום בעיקר גורם לתמוה מה הייתה הבעיה ללהק טרנסג'נדרית אמיתית. יש גם כמובן דמות נשית חסרת איפיון מלבד היותה מאוד מאוד חכמה שמסתובבת עם עיניים מכווצות לכל אורך הסרט, והסיפור שלה הוא ללמוד לאורך הסרט להעריץ את הגיבור הדוש.
כנראה שזה כן סרט שטוב במה שהוא עושה, פשוט לא אכפת לי בכלל ממה שהוא עושה. שכחתי מקיומו עוד לפני שהסתיים. (האביר הבהיר)
פיטר ג'קסון משלים בהצלחה את הפרויקט השאפתני ביותר בתולדות הקולנוע, ומחליט ליצור עוד פרויקט שאפתני – עיבוד מחודש ל"קינג קונג", קלאסיקת ההרפתקאות/פנטזיה/אימה משנת 1933. אין ספק שאם יש מישהו שמתאים למשימה הזו, הרי זה ג'קסון – האיש עשה קריירה על מפלצות, והוכיח שניתן לסמוך עליו עם הפקות ענק. אז הוא לקח איתו את אנדי סרקיס, שבזכות ההופעה שלו הסרט נכלל ברשימה לשבוע הנוכחי, ושכבר גילם בעבר דמות ממוחשבת תחת ג'קסון.
והתוצאה היא אחלה, אבל מהאיש שהביא את "שר הטבעות| אתה מצפה ליותר מאחלה. מכיוון שאני ניגש לסרט 2 עשורים מאוחר יותר, ואני מודע לקבלה הפושרת שלו יחסית, לא באתי עם ציפיות בשמיים. אבל אם הייתי צופה בסרט בזמן אמת, עוד בהתלהבות מטרילוגיית שר הטבעות, סביר להניח שהייתי מתאכזב. מצד שני הייתי רואה אותו על מסך גדול וזה ככל הנראה היה משפר את החוויה.
סרקיס אכן מצוין בתור קונג, כרגיל, אבל 6 שנים מאוחר יותר הוא יגלם דמות של קוף הרבה יותר מעניינת. גם דמות איש הצוות של סרקיס נהדרת, בניגוד לשאר אנשי הצוות המשמימים. סליחה ג'יימי בל, לא משהו אישי, אבל לא באתי לסרט קינג קונג בשבילך.
וזה מוביל אותנו לבעיה העיקרית של הסרט – האורך כמובן. לוקח בערך שעה עד שמגיעים לאי הגולגולות, ועד שרואים את קונג עובר כבר כמעט כל האורך של הסרט המקורי. בכיף הייתי מוותר על כל ענייני צוות הספינה. לעזאזל, באתי לראות את קונג נלחם בדינוזאורים, לא את ג'יימי בל נלחם בקלפטומניה. גם כשהם מתו בהמשך, לא היה לי אכפת.
חוץ מסרקיס יש עוד שחקנים בסרט. נעמי ווטס לא בשיאה אבל זאת נעמי ווטס ואני תמיד בעדה. אותו דבר אני יכול להגיד גם על ג'ק בלאק, למרות שהדמות שלו היא השמוק הכי גדול עלי אדמות, אבל שוב, ג'ק בלאק. אדריאן ברודי סבבה, מערכת היחסים של ג'ק ואן דווקא עבדה לי. קייל צ'נדלר מתמסר לדמות השמוק הנרקיסיסט עד הסוף.
האקשן טוב מאוד, והאפקטים מצוינים ומחזיקים מעמד, בעיקר קונג שנראה מצוין. רק סצנה אחת, סצנת המרדף עם הדינוזאורים, הרגישה קצת מוזר, אבל גם לא יותר מדי. כל היצורים השונים והמשונים על אי הגולגולת בהחלט גרמו לי לא לרצות לבקר שם. סך הכל מדובר בסרט לא רע, שיכל והיה צריך להיות יותר טוב ומהודק, ואמנם ארוך מדי ולא משתווה למקור, אבל מבדר ומומלץ. (Nadav98)
סרט מאוד כיפי, שאני לחלוטין יכול להבין איך הגיע למעמד של קלאסיקה. לא הסרט הכי מקורי או חדשני, ולא לגמרי עובר את מבחן הזמן בחלק מההחלטות שנעשות בו, אך ניכר שכל המעורבים בדבר יודעים בדיוק מה הקלף החזק ביותר שלהם – הקאסט המדהים שבראשו מריל סטריפ.
מיותר לציין שזה שיא בקריירה של סטריפ, שזורחת בתפקיד הזה ועושה מטעמים מהתסריט (ולא רק בזכותו. מורגש כמה מהסרט הזה אולתר וזה מאוד מרשים). היא פשוט ממגנטת בתור הדמות הזאת, וכל סצנה איתה הייתה תענוג לצפייה.
שאר הקאסט של הסרט גם הוא מפוצץ בכישרון: אן האת'ווי תפורה בול לתפקיד הדמות הראשית החמודה בסביבה לא מוכרת ועוינת, אמילי בלאנט מפתיעה בתור חברתה לעבודה (יריבתה לעבודה?) המרושעת והמשעשעת, וסטנלי טוצ׳י הוא תמיד נוכחות מנחמת ומבדרת, גם בסרט הזה.
אני מרגיש שזה סרט שהייתי מצטט בלי סוף אם הייתי צופה בו אז, אבל שמח שאוכל להתחיל מעכשיו.
כבונוס, יוטיוב הוביל אותי לשיחת אחת על אחת בין האת'וויי לבלאנט שבה הן מדברות בין השאר על חוויות חביבות מהסט של הסרט. מומלץ גם בשביל הכימיה המופלאה בין השתיים. (idoma98)
הרעיון לעשות אנתולוגיית סיפורים בעולם משותף הוא מבריק ומוסיף לאווירת הקומיקס, ואני פשוט מת על הסגנון האמנותי. הסגנון "נשבר" קצת כשאין מה להתבסס עליו והכל עובד על מסך ירוק, אבל בסך הכל הוא באמת משהו שלא רואים כל יום, והוא עובד מדהים.
הסרט עצמו הוא סרט הפילם נואר הכי פילם נואר שהיה בעולם: כל הגברים הם טנקים שריריים שמונעים על ידי כעס ונקמה, וכל הנשים הן או פם פטלז חצי ערומות או אובייקט הצלה/קורבנות חצי ערומות. והקטע הוא שלא הבנתי אם פרנק מילר מתכוון לזה באמת או שהכל סאטירה אחת גדולה. בסופו של דבר הסרט מתערבב לתוך ערפל של אלימות-סקס-קריינות שממש הוציא אותי ממנו.
לגבי רורק, הלא הוא מארב – בכללי הרגשתי שהוא וברוס ויליס (שמשחק את הארטיגן, גיבור הסיפור הראשון) עשו עבודה מצוינת ונכנסו לסגנון כמו שצריך. מארב במיוחד מציל את הסיפור של עצמו והופך אותו מסיפור "מי רצח ת'בחורה" גנרי לסרט אקשן כיפי ומוגזם.
אני לא מתחרט שצפיתי בסין סיטי אבל כנראה לא אעשה את זה שוב מעבר לסיפור הראשון, שהוא הסיפור הטוב ביותר ומכליל בו את כל מה שיהיה בסרט. (DancingEagle)
שנים שאני שומע את הטרוניה על "איך יכול להיות ש"התרסקות" גנב ל"הר ברוקבק" את האוסקר??" ואמנם "התרסקות" הוא בהחלט אחד הזוכים היותר מעפנים, אבל עכשיו אחרי שהשלמתי אני מוכרח להגיד שגם "ברוקבק" הוא לא סרט טוב במיוחד.
זה נובע בעיקר מהעובדה שהבסיס הרגשי של הסרט – הכימיה בין לדג'ר לג'ינלהול – לא באמת קיים. העברתי את הצפייה בעיקר בלנסות להבין מה מושך את הדמות של לד'גר שוב ושוב לזרועותיו של הסטוץ הקריפי מגיל 20. ובכלל, בעוד שלדג'ר מטפטף כריזמה על המסך, ג'ינלהול (כפרה עליו) הוא החטאת ליהוק פאר-אקסלנס. הוא אנמי מדי, מוזר מדי ולא יושב טוב על הדמות של הגבר שלכאורה סוחף גם בעסקים וגם ברומנים שלו. גם המונולוגים הארוכים ופסטורליות היתר לא התיישנו טוב בכלל.
אני מעריך את החשיבות של הסרט (בלי ציניות), אבל תודה לאל שהתקדמנו משם, בקולנוע להט"בי ובכלל. (כליל חיון)
כל מה ששמעתי על הסרט הזה, זה כמה הוא מלחיץ ומותח, ואיכשהו ציפיתי לסרט "לילה אחד מטורף" שכל הזמן אתה במתח מה יקרה עם אדם סנדלר, או אבן החן או משהו. התאכזבתי שזה לא ממש מה קורה, וסנדלר פשוט מדדה מסצינה לסצינה בזמן שאנשים צועקים עליו, אבל נותנים לו להמשיך לסצינה הבאה. בחצי שעה האחרונה הסרט נהיה מה שציפיתי, ואולי הוא היה צריך להתחיל שם, כי זה די טוב.
ומה לגבי הופעתו של אדם סנדלר שזכתה למקום ראשון בסקר ב-2020? סנדלר מגלם את האווי ראטנר כאילו תקוע לו קניידלך בגרון, שזה מתאים למוטיב היהודי מאוד של הסרט, וכנראה הייתי צריך לשמור אותו לשבוע היהודי באתגר. לא התרשמתי במיוחד מההופעה הזו, ולא נראה שלי שהיא אפילו ההופעה הטובה ביותר שסנדלר נתן בסרט. (יונתן עמירן)
טרנסאמריקה
תגובה באתר שדיברה והיללה את ההופעה (שהגיעה מקום חמישי בסקר של אותה שנה) אמרה שמה שההופעה עושה טוב זה שהיא גורמת לך לשכוח שפליסטי הופמן, היא, ובכן, אישה.
וזה נכון, אבל אני לא בטוח שזה הופך את הדמות עצמה ליותר מעניינת.
בכלליות, יש משהו לא לחלוטין מבושל עד הסוף בסרט הזה – לאו דווקא מההיבט הטרנסג'נדרי (קראתי כמה ניתוחים מאוד כועסים עליו אבל חלק מהם נשמעו לא לחלוטין מבינים שיש דברים שגם הסרט מבקר) אלא כסרט מסע שבו שתי דמויות צריכות להתקרב, רק שהסרט לא ממש מצליח לפצח את הדיאלוגים והדינמיקה שזה יעבוד. דוגמא טובה לכך היא הדיאלוג על כך ש"שר הטבעות הוא הומואי" שמביא כהוכחה כמה אימג'ים פאליים ואז אומר "זהו סיימתי". זה ניסיון להיכנס לאיזה היכל תהילה של ניתוחי תרבות פופ שטרנטינו פרסם, אבל זה פשוט לא משכנע, לא מצחיק ולא שנון (וגם לא עובד כמעין "הדמות הזאת חושבת שהיא שנונה אבל היא לא").
יש כאן משהו, אין ספק, אבל לא מספיק ולא מספיק טוב. (יהונתן צוריה)
הופעה מרשימה לא רק של קידמן אלא של כל הקאסט המרובה כוכבות-על מריל סטריפ וג'וליאן מור.
אני לא יודע האם ההסתייגות שלי מ"השעות" או חוסר העניין שהיה לי בגורלן של הדמויות נובע מכך שלא קראתי את "גברת דאלוויי". הרמיזות וההקשרים התקופים לרומן הידוע של וירג'יניה וולף (אותה קידמן מגלמת) הרחיקו אותי והרגשתי די כמו ילד שצופה מבחוץ על מסיבה שהוא לא הוזמן אליה. הנסיון הרבים של דלדרי לקשר בין הדמויות לבסוף התחילו להעיק.
גם "גברת דאלוויי" וגם "השעות" מתארים יום מחיי הגיבורות שלהן בהכנה למסיבה, כל אחת מהן (לגבי "גברת דאלוויי" אלו רק ניחושים מתוך מה שנאמר בסרט) נמצאת במהלך משבר נפשי עמוק ואף חושבת על התאבדות. נקודת הפתיחה של אמצע המשבר והחלוקה לשלוש גיבורות שונות לא משאירה זמן מסך מספיק על מנת להעמיק בנושא ובמשבר של כל אחת מהן. (איליה גינצבורג)
סרט אוסקרים די למל"מי. יכול להיות שבזמן אמת אולי הייתי עף עליו טיפה יותר אבל כיום אין פה בו דבר מיוחד או זכיר מדי. לא במקרה הקריירה של דאלדרי גוועה לה אחרי סרט ורבע. (mook)
ניקולס קייג' מגלם גרסה פיקטיבית של ניקולס קייג' עם אותה פילמוגרפיה של ניקולס קייג' האמיתי, רק עם חיים פרטיים שונים לגמרי. הסרט הזה מאוד מטא ונראה שהוא שואב השראה מכל סרט שמטשטש את גבולות המסך והמציאות, מ"שדרות סאנסט", דרך "השחקן" ועד ל"אדפטיישן" שגם בו קייג' מגלם גרסה פיקטיבית של אדם אמיתי.
באופן מפתיע, הסרט עצמו לא כל כך מבלבל. הוא מציג בצורה נוחה למעקב את היחסים בין הדמויות וסדר ההתרחשויות ולחלוטין מודע כשהוא מציג קלישאות על המסך. ההערצה לקייג', תוך שהוא עצמו מוצג כאב גרוע שמרוכז מדי בעצמו, מהווה בסיס טוב לבניית טיב הקשר בינו לבין אחרים. משפחתו ואנשים בתעשיה כבר מצפים להתאכזב ממנו, בעוד חאבי, מעריץ מיליונר שמארח אותו באחוזתו, מפתח עם קייג' חברות חזקה דרך המשותף לשניהם.
קייג' עצמו מפתיע עם יכולת קומית מוצלחת, למרות שהוא משחק כל הסרט בצורה רצינית ולא מחויכת. הדיאלוג הפנימי שלו עם עצמו הצעיר מראה את הפער בין האדם שהיה למי שנהיה ומאפשר לו להציג מנעד דרמתי שלא הראה מאז, ובכן, "אדפטיישן". אני מודה שבכל הנוגע להופעות, הרגשתי שפדרו פסקל די גונב את ההצגה, אם כי אין מה לעשות, הסרט נכתב כשיר הלל לניקולס קייג' והוא בהחלט מצליח לשווק אותו כשחקן מורכב ולא מספיק מוערך. (אביעד שמיר)
אנחנו ממשיכים את השבוע עם סרט מרשימת "הטוויסטים הגדולים בקולנוע" (או סרט ששמעתם עליו רק בזכות הטוויסט שלו, לא נתעקש איתכם). מוזמנים לרשום את הרשמים שלכם פה או בפוסט ייעודי בקבוצת הפייסבוק שלנו.
המעקב (1974)
סרט נהדר, באמת, ואני מת על הפארנויות של אלן ג'יי פאקולה, ווורן בייטי פה עוד יחסית מרוסן ועובד טוב אבל בחייאת, אין סיכוי בחיים שלכם שזה "אחד מהטוויסטים הגדולים" כל הסרט הוא מותחן פארנויה, בשביל שיהיה טוויסט הטוויסט צריך להיות משהו כמו שהגיבור הוא בעצם המאסטרמיינד או שהקונספירציה הייתה בעצם טובה וחביבה! זה לא טוויסט!!
אבל, כן, באמת סרט טוב מאוד, על עיתונאי שמתחיל לחקור דברים שעדיף שלא יחקור ואז, ובכן, דברים רעים קורים לעוד ועוד אנשים. הלקח האמיתי הוא שמדי פעם פשוט עדיף לא לחקור דברים ואז פחות דברים רעים קורים, נראה לי.
טרילוגיית הפרנויה של פאקולה ("המעקב" ביחד עם "נערת הטלפון והבלש" ו-"כל אנשי הנשיא")
נהדרת באופן כללי, לטעמי צריכה להיות כולה ברשימות הסרטים האמריקאים הטובים של שנות ה70.
ולכבוד סדרת הטלוויזיה החדשה, שווה להזכר גם ב-"בחזקת חף מפשע" שפאקולה ביים עשור אחר כך. לא משתווה לשיאים שלו בטרילוגיה, אבל מותחן יעיל מאוד, שמשמר אץ אווירת ה-"גבר נרדף" של סרטי פאקולה המוקדמים.
לשבוע השני צפיתי ב"יוקרה".
כמובן שנולאן עושה את הכל בנולאניות האופיינית שלו, אז זה לא שציפיתי להתרגש או משהו. ומכיוון שהיה די בלתי אפשרי להגיע לגילי בסביבת חובבי קולנוע בלי להיחשף לספוילרים, ידעתי – או סוג של ידעתי – את הטוויסט – או הטוויסטים – מראש.
אז השיפוט שלי לא הוגן, ובכל זאת אני חושבת שמשהו בסיסי בסרט לא עובד, כי הוא יותר מדי תלוי במשהו ששייך לז'אנר שעד שם הסרט לא רמז שהוא שייך אליו, וגם כשמופיע לא טורח להצדיק או לשכנע בו את הקהל. ובסדר נולאן, אתה יכול להגיד לי שככה עובד קסם, אבל וואלה אני באמת לא כזה אוהבת קסמים.
הביקורת של אחד מעולהה
(ל"ת)
תודה רבה
(ל"ת)
שבוע שני:
סיכום השבועי השני בסדר התרשמות עולה:
5. "פחד ראשוני" (1996). אוקי בסדר כזה. בהתחשב בזה שמדובר בסרט בינוני והטוויסט שלו על השולחן פחות או יותר מהשלב הראשון מוזר שהוא קיים בתודעה של אנשים גם אחרי שנות ה-90.
4. "האחרים" (2001). למעט העובדה שמשחקת פה ניקול קידמן כשהיא בימי השיא שלה ככוכבת קשה לי לשים את האצבע על למה הסרט הזה זכה ליחס מיוחד ומתלהב בזמן אמת או לאחר מכן, אין פה משהו מיוחד שאין בהרבה סרטי אימה גנריים. אבל זה לא בהכרח רע, כי הוא מבוצע ביעילות.
3. "הערפל" (2007). פרנק דרבונט הוא כנראה הבמאי האלמוני ביותר בהיסטוריה שחתום על מאסטרפיסים של ממש (אלמוני במובן של אף אחד לא יזכיר את שמו כשמדברים על במאים, לא במובן של אף אחד לא יודע מי זה). מצד אחד, הגיוני שהשם שלך הופך משני כשהדבר המרכזי בעשייה הקולנועית שלך זה עיבודים של מאסטר כמו סטיבן קינג. מצד שני, בכולם הוא מתפקד כהרבה יותר מבמאי להשכיר והטאץ' שלו מורגש, כך שמוזר שהוא נדחק לצד. "הערפל" אינו בשום אופן קלאסיקה כמו "פורסט" או "גרין מייל" אבל הוא בהחלט עוד תצוגת תכלית ליכולות של דרבונט. מותחן קודר ודי אפקטיבי. הטוויסט לא כזה משמעותי או מפתיע כדי להיות אישיו בפני עצמו ולהרוס את חוויית הצפייה גם כשידוע מהו הטוויסט.
2. "הסוד שבעיניים" (2009). סצינת האצטדיון המפורסמת מרשימה בצורה מעוררת התפעלות ברמה שעשתה לי חשק לבדוק (מתישהו) אם בגרסה ההוליוודית הצליחו להתעלות עליה (מהמר שלא). הסרט עצמו בסדר לגמרי (לא טוב כמו "סרט לבן", "נביא" ו"עג'מי" שהוא ניצח באוסקר של אותה שנה, אבל טוב), מחזיק אותך בעניין לכל אורכו.
1. "כוכב בודד" (1996). הגילוי האמיתי הראשון באתגר מבחינתי. ג'ון סיילס הוא במאי שיותר אנשים צריכים להכיר, לכל הפחות את ג'ון סיילס של הסרט הזה. בהתחשב בעובדה שהוא התעקש להשאר עצמאי ולהמשיך לעסוק בשוליים אפשר להבין למה הוא לא מוזכר באותה שורה עם יוצרי אינדי שהתחילו במקביל אליו, כמו סודרברג, הכהנים, ספייק לי וג'רמוש, אבל "כוכב בודד" לא נופל מהרבה סרטים טובים של האחרים. מדובר בסרט משובח שהטוויסט בו הוא לא יותר מהערת שוליים מבחינתי (למרות שמדובר בחתיכת טוויסט), כי הסרט הוא מעבר לזה. כתב אישום נגד האדם הלבן שהוא גם מותחן מהוקצע ומפתיע גם דרמה אנושית רבודה ורבת משתתפים והכל ארוג ביד אמן חומלת. בונוס: פרנסס מקדורמנד בתפקיד משני אבל גונב הצגה שנותן פייט (אבל מפסיד) לתפקיד שהיא עשתה אצל בעלה וגיסה באותה שנה.
שבוע שני
בלתי שביר:
אין לי הרבה מה לומר. זה סרט בסדר, שווה את זמן הצפייה אבל לא יותר. הטוויסט לא שולי בכלל אבל גם לא ממש משמעותי. סמואל ג'קסון בסדר, ברוס ויליס הוא ברוס ויליס.
אחרי הצפייה נסיתי לבדוק למה אנשים מתלהבים ממנו יותר ממני, ובעיקר נתקלתי בכאלה שמגדירים אותו כסרט על מציאת ייעוד ומימוש עצמי. וכלומר, זה נכון, אבל בלי לעשות עם זה שום דבר מעניין וברמה ממש בסיסית, כזו שמתאימה כמעט לכל סרט שמתאר מסע גיבור.
המסור:
לא ראיתי אף אחד מסרטי המסור עד השבוע אבל אי אפשר שלא להכיר את העקרון, לצערי גם דקות אל תוך הסרט התברר שאני גם יודע את הטוויסט ואפילו לא זכרתי מהיכן. למרות הכול זה עבד, פשוט כי הפרמיס טוב ואפקטיבי. שני אנשים שמוצאים את עצמם לכודים בחדר ממנו הם צריכים להיחלץ, עם פלאשבקים לעבר ורוצח פסיכופת שהוא מה אם הרע משבעה חטאים עם פילוסופיה של טיילר דרדן. הדינמיקה טובה, הקצב טוב ובסך הכול הסרט התיישן מעולה.
האם זה אומר שאני ארצה לראות עכשיו עוד תשעה המשכים של זה? ממש לא. זה פחות עובד כסרט אימה ויותר סרט עם רעיון מעניין שממוצה בסרט אחד. אבל הסרט האחד הזה הוא טוב.
המפגש
ראיתי השבוע שוב את המפגש, והאמת שבצפייה חוזרת הוא הרבה פחות עבד עלי. אמנם קראתי את הספר ולכן גם בצפייה הראשונה ידעתי מה הולך לקרות, אבל אז הרבה יותר הרשימה אותי העובדה שהצליחו לעבד ספר כזה פילוסופי לסרט, ועכשיו החסרונות של וילנב בלטו לי הרבה יותר. כל הדברים שעצבנו אותי בחולית – משפטים פומפוזיים שלא לצורך, הוספת שתיקות ארוכות אחרי כל שורת דיאלוג, פסקול מאוד דרמטי כל הזמן – נמצאים גם כאן. הסרט בקלות היה יכול להיות קצר יותר על כמות העלילה שהוא מכסה. יש שתי סיבות שאני יכול לחשוב עליהן למה אהבתי יותר בפעם שעברה – הראשונה היא שאז ראיתי אותו בקולנוע, וכמו חולית גם הסרט הזה יותר מתאים למסך גדול. והשנייה היא שהסוף הוא באמת מרשים, וחכם, וכואב מאוד, ובפעם הראשונה שצופים בו הוא שווה את מריחת הזמן שהייתה לפניו.
הצעקה (המקורי)
מי לעזאזל חשב שב"צעקה" יש את אחד מהטוויסטים הטובים בקולנוע? כי אין לו, לא באמת. כשהתגלה מי הרוצח האמיתי התגובה שלי הייתה, "אה אוקיי". אולי הכוונה הייתה שהטוויסט שלו הוא ברמת המטא.
כולם יודעים ש"הצעקה" שם את הקלפים שלו על השולחן מאוד מהר, יודע מה "החוקים" ומנסה להפוך אותם כמה שאפשר. הסרט צריך למצוא דרכים אחרות להפתיע אותנו, וזה עובד – יש מתח, יש כיף, ויש קטארזיס. קול. הפאק היחידי פה הוא שהסרט מאותת באופן מאוד ברור ש"הרוצח בא!!! תתכוננו!!!", מה שפוגע ברוב השאיפות להיות "הפוך על הפוך" ו"קשה לחיזוי". ובכל זאת.
התסריט גם נהנה קצת יותר מדי, רעה חולה של הרבה סרטי מטא. אני אוהב את סצנת "כך תשרוד סרט אימה" הידועה, אבל להגיד "אנחנו לא בסרט אימה" 5 פעמים? לצטט סרטים כולל להגיד מאיפה? לתהות על המניעים של רוצחים בסרטי אימה? בוא נרגע קצת אחי. זה לא מגיע לרמת קרינג', אבל זה כן ברמת טרחנות, וזה מעצבן בשלב מסוים. זה לא עוזר שהוא מוריד רגל מהגז בחצי השני והופך לדי איטי, בין השאר בגלל החטא הזה.
אני מאוד אוהב את הסרט, אבל הוא לוקה ב"סינדרום סיינפלד": הוא היה כל כך מהפכני וכל כך פופולארי לזמנו, שכולם רצו לעשות כזה. הז'אנר התפתח והתחכם, ובסופו של דבר הסרט/הסדרה המקוריים מרגישים יותר צנועים, אפילו מיושנים. אילו הייתי בהכרה ב-1996 זה כנראה היה אחד הסרטים האהובים עליי, אבל היום? הוא סלאשר כיפי, סאטירי, בנוי טוב וחשוב להתפתחות הז'אנר – אבל גם מתהפך על עצמו לפעמים, ולא מבריק כמו שעשו ממנו.
צפיתי ב״מועדון קרב״
כבר מהדקות הראשונות של הסרט התחלתי להבין למה הוא קיבל את המעמד שלו. בצפייה היום הוא באמת מרגיש כמו דוגמא בולטת להעדפות הסגנון והתוכן של אותן שנים, כולל הביקורת המוקצנת והאווירה המאצ׳ואיסטית המלוכלכת. אולם אני חייב להודות שהאווירה הזאת שהסרט יוצר היא אחד החלקים הטובים יותר בו, וההרגשה המגעילה האלה של הרפש והזוהמה, ביחד עם השימוש הסינמטי ב3D, נותנים לו קול די ייחודי, למרות שהוא לא הראשון או האחרון שהשתמש בשפה הזאת. פינצ׳ר מצליח לקלוע לווייב מאוד ספציפי, שחבל שנעלם בהדרגה ככל שהסרט מתקדם.
את הטוויסט עצמו ידעתי מראש, אבל זה לא מנע ממני ליהנות מהחוויה. יכולתי להבחין ברמזים מאוד מוקדם, אז אפילו הערכתי איך הטוויסט לא מגיע בסוף והסרט נותן לדמויות להתמודד עם ההשלכות שלו, כך שהסיפור ממשיך כברת דרך מספיק ארוכה להיות מספקת.
ההופעות הסוחפות של אדוארד נורטון ובעיקר בראד פיט, מסייעות לצלוח גם את החלקים החלשים יותר של העלילה, בהם הסרט קצת נופל לרעיונות שהוא לעג להם. יש להם כימיה נהדרת וכיף להיות בחברתם. עבורי, הדינאמיקה ביניהם היא נקודת החוזק המשמעותית ביותר של הסרט, הרבה יותר מכל מה שעוטף אותה.
מה שלא ידעתי לפני על הסרט זה שהוא מצחיק, ויותר משהוא סאטירה חברתית נוקבת או דרמה אנושית על אנשים שבורים, הוא פשוט קומדיה משעשעת. גם אם כבר יודעים מה הטוויסט וגם כשהסרט עובר למחוזות יותר מרתיעים וקשים, ההומור נשאר ברקע וממשיך להיות חלק חשוב מהחוויה. אמנם לא התחברתי לסרט כמו שבטח התחברו אליו כשהוא יצא, אבל לפחות ממש צחקתי.
שבוע 2 - כפרה
נתקלתי בשם של הסרט הזה פה ושם אבל הוא לא עניין אותי מאוד. כשגיליתי בתחילת האתגר שיש בו טוויסט הסתקרנתי, והחלטתי לנסות אותו.
כדאי להגיד שהסרט לא נשען על הטוויסט שלו. זה לא טוויסט ששופך אור חדש על כל מה שבא לפניו או משהו, אלא הוא פשוט…מדכא. גם אם אתם יודעים את הסוף מאיפהשהו, עדיין אפשר לראות. בואו נגיד שיותר הופתעתי ממשהו שקורה באמצע הסרט מאשר מהסוף שלו.
קיירה נייטלי וג'יימס מקאבוי סבבה פה, ומדי פעם צצות גרסאות צעירות של שחקנים בריטים מוכרים כמו בנדיקט קמברבאץ', אלפי אלן וג'ונו טמפל. יש פה גם סירשה רונן קטנה ומוצלחת. על הכל מנצח ג'ו רייט, במאי ששום דבר שלו שראיתי עד כה לא נחקק בזיכרוני (בעצם קבלו תיקון, אני עדיין נזכר בקטע הזה מ"פן" לפעמים). זאת כנראה העבודה הכי טובה שלו, כולל וואן-שוט מרשים מאוד שנמשך כמה דקות טובות.
אז כן, סרט סבבה לגמרי, אולי אתן צ'אנס להמשכים שלו – "חיים שלי", "נשמה" ו"עיניים שלי".
שבוע 2 - "כוכב הקופים" (1968)
סרט עם קצב מתעתע – הוא מרגיש מאוד איטי אבל עדיין קצר מאוד לימינו – שעה וארבעים. מזמן לא ראיתי סרט מד"ב כל כך מהורהר ונהניתי מהתמות הדתיות ששזורות בתיאור המכשולים למחקר המדעי של הקופים את טיילור. מה שהפתיע אותי היה דווקא הדרך שבה מתארים את הטוויסט בתרבות הפופ – הסמל שמעיד לכאורה על הטוויסט "לראשונה" מופיע ממש בפריים מהיר שפספסתי כי הסתכלתי על הטלפון לרגע (אופסי), אבל בשתי הסצנות הקודמות לסוף הזה דנים באופן מפורש בקיומה של בובה אנושית מדברת בחפירות הארכיאולוגיות במערה. אולי אני מחילה סטנדרטיים קצת המאה ה-21 מדי לדבר הזה, אבל קצת היה לי קשה לסספנד את עניין ה"הם מדברים באנגלית, מן הסתם זאת אותה פלנטה" שעבר לי בראש.