רשמים מאתגר הצפייה של עין הדג 2023: שבוע 2

בדרך לאוסקר עוצרים בכל מיני מקומות בעולם.

הסתיים לו השבוע השני של אתגר הצפייה של עין הדג שבו צפינו בסרטים שזכו באוסקר בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. הנה הדברים שאתם ראיתם וכתבתם עליהם באתר / בקבוצת פייסבוק.


משחקים אסורים

1940, צרפתים בורחים מהנאצים, כולל ילדה קטנה שבמהלך סצנת פתיחה קשה מאבדת את מי שקרובים אליה ביותר – אימה, אביה, וכלבה. בניסיון לעכל את הזוועה, היא מרחיקה את עצמה ממות הוריה ומתמקדת במות הכלב – עוקבת אחריו במורד הנהר שאליו הוא נזרק עד שמגיעה למשפחה חוואית שמנסים לעזור ולטפל בה, בעוד היא מגלה תפיסה פשטנית למדי בנוגע למוות ומתחילה אובססיה כלשהי לנושא שתוביל לבעיות עבור כל המעורבים בדבר.

לרוב אני די יודע אם העובדה שהסרט משתמש באלמנט כלשהו כדי לסחוט דמעות הוא מעצבן ומלאכותי או אותנטי ומרגש בעיניי. אבל משהו ב"משחקים אסורים" תעתע בי, והיה לי פשוט קשה איתו. מצד אחד, היה משהו אפל וציני בדרך שבה הסרט מציב את הילדים נגד העולם. מצד שני, היה משהו קל ורגשני. מצד שלישי, יש איזה שהיא תחושה שרק כך אפשר לספר סיפור, אולי, על ילדות בצל מלחמת העולם השנייה.

בקיצור, מדכדך מאוד למי ששוקל לצפות. אני פשוט לא יודע עדיין אם טוב או לא (יהונתן צוריה)

ההתנקשות

הסרט עוקב אחרי אנטון במשך כ-40 שנה בתקופות שונות בחייו. לילה אחד, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, כאשר אנטון היה נער בן-12, משת"פ נאצי בכיר נרצח אל מול חלונות ביתו בידי פרטיזנים מקומיים. אירועי אותו הלילה משנים את חייו ומלווים אותו אל כל אורכם. בכל האחת מהאפיזודות (1952, 1952, 1960, 1966, 1980, 1983) הוא פוגש באופן מקרי דמות שקשורה באופן זה או אחר למאורע, מוסיפה אליו פרטים שאנטון לא ידע וכך דוחפת אותו רגשית למקומות שונים.

פונס ראדמייקס הוא במאי הולנדי וותיק, ו"התנקשות" היה כבר הפעם החמישית בה ייצג את הולנד והוא לחלוטין מרגיש מיושן, אפילו לשנות ה80. הסרט מבוסס על רב-מכר מקומי משנות ה80 של הארי מוליש (שאף תורגם לעברית), גם זה מורגש, לרעה, בסרט עם קטעי קריינות שמשלימים את הפערים בחייו בין התקופות. כך כל הקשרים בעיקר מתרחשים מאחורי הקלעים.

אומנם הפתיחה שלו די אפקטיבית (בכל זאת קשה לשבש סצנות שקשורות לחיי אזרחים תחת כיבוש נאצי), אך חלק ניכר של מה שמתרחש לאחר מכן הוא ארוך למדי, הנסיון לייצר מעין "ראשמון" ממושך די כושל, כמוהם גם ההקשרים להתרחשויות בעולם באותו התקופה (מלחמת קוראיה, פלישה סובטית לבודפשט, מלחמת ויאטנם ועוד)… אלו מובאים למסך בשחור-לבן.

בפעם המי-יודע-כמה אני גם מנסה להבין את ההיגיון של ליהוק שחקן שמבוגר ביותר מעשור (ונראה כך) לדמות שבמהלך מחצית הסרט צעירה. כך דארק דה-לינט עושה עבודה טובה, אבל ראבק, הוא היה בן 35 כאשר הוא גילם נער בן 19 וגבר בן 23 ו27 (עם 32 עוד איכשהו אפשר לחיות). (איליה גינצבורג)

רומא

"רומא" הוא סרט חשוב מהסיבה שהוא צריך לשמש תזכורת לכל במאי שעם צילום טוב ולא הרבה דברים אחרים, אי אפשר לעשות סרט טוב. (גל שווד)

סרט יפהפה ויזואלית שהיה לי קצת קשה להתחבר אליו. אני יכול להרגיש את האהבה של קוארון לילדות שלו ולאנשים שהיו חלק ממנה, אבל מעבר להנאה מהנראות של הסרט, היה לי קשה למצוא במה להיאחז – הסרט לא נותן לנו כצופים להבין את הדמויות לעומק, אלא רק מציג את החוויות שלהן באופן די מרוחק. אז למרות שהתפעלתי מהמיומנות הקולנועית, אני לא חושב שהוא עבד עבורי לחלוטין. אם כי אני כן חייב לציין לטובה את חצי השעה האחרונה של הסרט, שהצליחה לרגש אותי למרות האדישות הכללית שלי עד אז. (idoma89)

הבן של שאול

זוכה האוסקר מהונגריה מלווה את שאול, יהודי בזונדרקומנדו שמטפל בפינוי גופות מתאי גזים, איסוף חפצי ערך שנותרו מאחור וסילוק אפר. כשהוא רואה ילד שלא מת מיד מהגז, הוא נעשה אובססיבי לגבי הצורך להעניק לו קבורה ראויה ומתחיל לחפש אחר רב בזמן שמתחת לפני השטח מתארגנת התקוממות.

הסרט מכיל הרבה שוטים ארוכים שממחישים את הלחץ בו שאול נמצא. הוא תמיד מוקף באנשים, עם מעט מאוד זמן או רשות לדבר. ברגע שמסיימים משלוח אחד של קורבנות, כבר מחכה משלוח נוסף וכל מי שיש לו טיפה סמכות, משתמש בה בכדי לאיים או להעביר אנשים בין יחידות בהתאם לצורכיו. הבמאי לאסלו נמש הושפע מעדויות אמיתיות על מנת לבסס סרט סביב משהו כמו יממה בחייו של אדם שמוקף מוות מכל עבר ויודע שזה רק עניין של זמן עד שיפטרו גם ממנו.

כמו הבמאי, גם השחקן הראשי (גזא רריג), הגיע לצילומים בלי נסיון קודם בסרטים באורך מלא, אבל השתלט בקלות על התפקיד. בתור שאול, יש בו משהו מרוחק ופרגמטי, אבל אותו ילד מעורר בו שינוי מיידי שגורם לו לפעול פחות למען ההשרדות שלו ויותר למען איזה תיקון שהוא מרגיש חייב לבצע. לפעמים זה קצת מוגזם, כשנראה ששאול מקבל חופש לנוע או להפסיק משהו באמצע יותר מדי פעמים, אבל הבימוי והמשחק מפצים על כך. (אביעד שמיר)

עוד סיבוב

סרט דני בו ארבעה מורים חברים פוצחים בניסוי לשתייה מבוקרת של אלכוהול. זה מוביל את חלקם להתמודד עם שדים אישיים, עוזר לחלקם להתנער מקיפאון, ובסוף גם מתדרדר, כשהסרט משאיר אותנו עם הרבה סימני שאלה לגבי מהו בדיוק תפקיד האלכוהול בסיפור הזה.

אז אם נביט בו מנקודת המבט של מי שאוהבת את האלכוהול שלה אחרי טרנספורמציה למשהו שאפשר לאכול עם סכו"ם, יש מימד מעניין של זרות בחווית הצפייה. הסרט מספר לי עד כמה האלכוהול יכול לשפר את הכריזמה של אדם; איך הוא סוחף איתו גם למקומות של איבוד שליטה; איך התלות בו יכולה גם להפוך לקטלנית – ואחרי כל זה מגיעה סצנת הסיום וגורמת לי לתהות בנוגע לפרשנות הסופית של הסרט. האם היא באמת חוננת מעט את האלכוהול וחוגגת את הקיום שלו, לטוב ולמוטב – או שהיא מציגה את הגורל המפוקפק של הגיבורים שלנו, שתמיד יחזרו אליו (לכאורה במעטה של שליטה) אבל לעולם לא יצליחו להיפרד ממנו באמת?

אני אולי משוחדת לכיוון השני, ולו בשביל לשמור על הסדר – אבל הסרט בהחלט מרמז לכיוון הראשון, ועם המסר המורכב והאנושי הזה הוא הופך למעניין ביותר לצפייה. (רבבה שץ לוז)


אחת הקלישאות המאוסות ביותר בקולנוע היא נוכחות של גברים. שמתם לב שיש כזאת כמעט בכל סרט? למה בכלל צריך אותם? לכן השבוע באתגר נצפה בסרט שגברים בקושי נוכחים בהם, אם בכלל.