במקור: Valkyrie
בימוי: בריאן סינגר
תסריט: כריסטופר מק'קוארי, נת'ן אלכסנדר
שחקנים: טום קרוז, ביל ניי, קנת' בראנה, טום וילקינסון, טראנס סטאמפ
שני מאורעות עומדים בבסיס יצירתו של הסרט 'מבצע ואלקירי', ושניהם התרחשו בחודש מאי.
ב-8 במאי 1943 הוענק צלב הזהב הגרמני, עיטור עוז שהמשטר הנאצי העניק על אומץ בשדה הקרב, לקולונל קלאוס ון שטאופנברג. העיטור הוענק לו לאחר שבמהלך המערכה בצפון אפריקה איבד את עינו השמאלית ואת כף ידו הימנית. באותה הפציעה איבד שטאופנברג גם את שארית האמון – המצומצם ממילא – שרחש למפלגה הנאצית ולמנהיג הרייך השלישי, אדולף היטלר. אבל העיטור דווקא העלה את קרנו של שטאופנברג בעיני המשטר הנאצי, ואף העניק לו אפשרות גישה אל הפיהרר עצמו – ובכך, סלל את דרכו אל נסיון התנקשות בהיטלר.
ב-23 במאי 2005 העניק טום קרוז ראיון טלויזיוני לאופרה וינפרי, במהלכו, על מנת להמחיש עד כמה הוא אוהב את קייטי הולמס, קפץ על הספה ואיבד את שאריות האמון שרחש לו קהל צופי הקולנוע. קרוז, שנאבק שנים עם הדימוי הציבורי הבעייתי של התנועה הסיינטולוגית בה הוא חבר, הלך ואיבד את מעמדו ככוכב הוליוודי, והקפיצות המוזרות נראו כקש ששבר את גב הגמל. כדי להחזיר לעצמו את אמון הציבור ואת מעמדו ככוכב על, קרוז היה זקוק לסרט שלא יהיה רק שובר קופות, אלא גם חשוב ורציני.
וכך נולד 'מבצע ואלקירי', סרט שלמרות ריבוי שחקני האיכות המופיעים בוא הוא ללא ספק Star Vehicle, דהיינו, סרט שנועד לקדם את הקריירה של הכוכב הראשי שלו. אחרי הכל, מה יכול להיות חשוב ורציני יותר מנסיון ההפיכה שהגיע הכי קרוב שאפשר לסילוק המשטר הנאצי מהשליטה בגרמניה?
הסרט מתחיל בפציעתו של שטאופנברג (קרוז), וממשיך בגיוסו למחתרת הקושרים כנגד היטלר בידי גנרל אולבריכט (ביל ניי), עוזרו חסר חוט השדרה של עוד-יותר-גנרל טרשקוב (קנת' בראנה). שטאופנברג, שלא נוטה לבזבז זמן, ממהר להבהיר לראשי הזרוע האזרחית של המבצע – ד"ר קארל גרדלר (קווין מק'נלי, 'שודדי הקאריבים') שאמור להחליף את היטלר בתפקיד הקנצלר לאחר ההפיכה, ולודוויג בק (טראנס סטאמפ, 'פרסיליה מלכת המדבר'), גנרל-לשעבר מעוטר עוד יותר מכולם, וראש הקושרים – שהגיע הזמן לפעול, ומהר. כל יום שהיטלר נשאר בשלטון הוא כתם על כבודו של העם הגרמני בכלל, ושל הוורמכט, הצבא המהולל בהיסטוריה, בפרט.
לאחר בחינה קצרה של הפתרונות האפשריים, מגיעים כולם למסקנה שחייבים להרוג את היטלר. אבל זה לא מספיק: צריך גם לשתק את בסיסי הכוח שלו בתקופת הבלבול שתשרור לאחר ההתנקשות. מיקומם של אולבריכט ושטאופנברג במטה צבא המילואים סיפק להם את התוכנית הנדרשת, תוכנית ואלקירי. מדובר בתוכנית מגירה של השלטון הנאצי שנועדה למנוע מהפכה, במקרי חירום, על ידי השתלטות של כוחות מזוינים על רובע הממשל בברלין – אבל היופי הוא שאותם הכוחות כפופים ישירות למטה צבא המילואים – ובו, קיוו הקושרים, ישלטו הם, וכך ישתלטו על הממשל מבפנים, ללא קרב.
שטאופנברג, בנחישות וקור רוח, פועל בשתי חזיתות: באחת הוא מגייס, או משיג הסכמה שבשתיקה לחוסר פעולה מצד גנרלים בעמדות מפתח (שניים מהם מגולמים על ידי טום וילקינסון ואדי איזארד). בשניה הוא מתכנן את ההתנקשות עצמה, בעזרת מטען נפץ שישא בעצמו אל תוך "מאורת הזאב" בזמן תדריך עם היטלר, ואז יצא משם בחופזה ויחזור לברלין לפקד על ההשתלטות על השלטון במדינה.
אלא שבקונספירציות כמו בקונספירציות, במציאות דברים לא תמיד עובדים בדיוק כמתוכנן. היטלר, כידוע, לא מת, ואת המשטר הנאצי הדיחו, בסופו של דבר, רק בעלות הברית.
וזו הבעיה הראשונה של 'מבצע ואלקירי': איך אפשר לגרום למתח בסרט שסופו ידוע מראש? כאן הבמאי בריאן סינגר, שהוכיח כבר ב'החשוד המיידי' שהוא יודע ליצור מתח המבוסס על דמויות וסיטואציות ולא רק על אקשן, מספק את הסחורה – אנחנו אמנם יודעים איך זה נגמר, אבל הדרך לא ממש מוכרת. הקצב המסחרר של המאורעות, כמו גם ההתמודדות של הגיבורים עם ההצלחות והכשלונות בדרך, סוחפים, ומרגע שמתחיל ניסיון ההפיכה הסרט תופס קצב ונשאר מעניין ויעיל לכל אורך חציו השני. זהו הישג מרשים עוד יותר בהתחשב בכך שכמעט כל הגיבורים, בשלב הזה, נמצאים באותו החדר, ורק מדברים בטלפון עם העולם החיצון – אבל שימוש נבון בדילוגים מהחדר למתרחש בשטח יוצר תחושה מתמדת של תנועה, אנרגיה ועניין.
בעייה צפויה פחות היא דווקא חציו הראשון של הסרט. על אף שכאן יש לסינגר הזדמנות לשחק קצת יותר עם אפקטים ואקשן – והוא אכן מצליח לגרום לטכנולוגיה משנות השלושים של המאה הקודמת להיראות מגניבה ויעילה – הוא גם צריך לדחוס שנים של רקע היסטורי וביוגרפי לתוך ארבעים דקות, מה שגרם לי למינון פיהוקים הולך ועולה עד שהעסק התחיל לתקתק. הטרגדיה היא שלמרות המאמץ, החצי הראשון נכשל, ולא מספק את ההקשר ההיסטורי הנדרש. מי הוא, בעצם, בק? למה ד"ר גרדלר מתנגד להיטלר? למה כל כך הרבה גנרלים לא סובלים את הנאצים, ומה מקור העוינות בין הס.ס. לוורמכט? כל זה משאיר את הדמויות הפועלות, למרות משחק נפלא של כמעט כל המעורבים, תלושות ולא ברורות.
כל זה עוד היה יכול לעבוד איכשהו, אלמלא שתי מכשלות קריטיות – האחת היא שלמרות ניסיון מרשים לדיוק היסטורי, הכולל ציטטות מדויקות שהושמו בפיהן של הדמויות הרלוונטיות, הטובים בסרט כל כך טובים שקשה להבין למה הם נכשלו. רובם, ובעיקר שטאופנברג-קרוז, מוצגים כעל-אנושיים: מוסריים עד העצם, מקושרים עד הגג, יעילים להחריד. זה לא רק לא מדויק, זה גם לא אמין. השניה היא שטום קרוז, עם או בלי ספות בסביבה, פשוט לא מרגש או מעניין. שטאופנברג שלו הוא חד-ממדי לחלוטין, גיבור-על נטול הבעות. הניואנסים במשחקם של כל הבריטים בהם הוא מוקף (ביל ניי, למשל, הוא לא רק ערפד-על ופיראט-על, הוא גם שחקן-על) רק מדגישה את הנוקשות וחוסר הטבעיות של קרוז.
שני 'מבצע ואלקירי', האירוע ההיסטורי והסרט, סבלו מאותה הצרה: למרות כישרון ויכולת ניכרים של רוב המעורבים, המטלה פשוט היתה גדולה עליהם. נותרנו עם ניסיון הירואי אבל, בסופו של דבר, כושל.
אורי קליין חוזר לימיו הטובים,
בגודווין של השנה, אם לא העשור:
"במשך כל הצפייה ב"מבצע ואלקירי" ליוותה אותי התחושה שאין זה יכול להיות מקרה שדווקא לקראת סוף כהונתו של ג'ורג' ו' בוש, אולי הנשיא הפחות אהוד בתולדותיה של אמריקה, הוחלט להפיק סרט שעוסק בניסיון חיסולו של מנהיג שהכניס את עמו לצרות צרורות."
גודווין זה החוק הזה
שקובע שהראשון שעורך השוואה לג'ורג' בוש מפסיד בויכוח?
גודווין זה החוק הזה
במקור החוק טוען שהשוואה לנאצים או ספציפית להיטלר סוגרת את הדיון והראשון שערך אותה הפסיד. מה שכן, בעידן שאנו חיים בו, אפשר להחיל את החוק לאישים אחרים, בטח כשהנושא עצמו הוא היטלר. ולא, אני לא משווה את ג'ורג' בוש להיטלר. הכוונה לנושאים שחוקים שהופכים את ההשוואה ללעוסה.
גודווין זה החוק הזה
היה לי ברור שמישהו יפסיד בגודווין על ולקירי אבל כל כך מהר?
עדיין לחברה האלה הבעייה קצת יותר מסובכת
http://xkcd.com/261/
אורי קליין חוזר לימיו הטובים,
תודה. זאת כנראה השורה המטומטמת ביותר שקראתי בביקורת קולנוע מחוץ לאתר AIC.
-האשף הדגול
אורי קליין חוזר לימיו הטובים,
"אין זה יכול להיות צירוף מקרים"
למה לא בעצם? מה שמפריע לי זה לא הפירוש הזה ספציפית (אם כי הנטיהוס את בוש לכל דבר אפשרי באמת מעצבנת) אלא חוסר הספק העצמי – ברור לקליין שהפירוש שלו נכון וצודק, בלי לספק שום "הוכחות" מעבר לטענה המרכזית.
ובייחוד אין זה יכול להיות צירוף מקרים
שהסרט צולם ב-2007, היה אמור לצאת לאקרנים בשנה שעברה, ונדחה כמה פעמים עד שהגיע לקצה ממשל בוש. סינגר תיכנן את הכל מראש!
ובייחוד אין זה יכול להיות צירוף מקרים
וממש כמו הקושרים נגד היטלר בסרט כל התוכניות הגאניות (והטום קרוז) שלו לא הביאו לו את האוסקר.
ובייחוד אין זה יכול להיות צירוף מקרים
וסינגר הוא הומוסקסואל,לא?
אם טום קרוז החליט להשתמש בסרט הזה בתור מקפצה לשיפור מעמדו המעורער בעיני הציבור העולמי – אז הוא מצליח. לא בזכות הסרט (לא צפיתי וגם אין לי כוונה כזאת, אלא אם כן הבת שלי תלמד על התקופה הזאת בבית הספר ואז אולי נצפה בו בתור שיעור הסיטוריה קל לעיכול) אלא בזכות הראיונות שטום קרוז נותן בתקשורת כקידום מכירות לסרט. הראיון אצל ג'ונתן רוס לפני שבועיים, למשל, (אפשר למצוא ביו-טיוב), היה מאד מאוד מוצלח עבור קרוז והמיס את לב הפרחות הבריטיות (למרות שרוס לא חסך מקרוז את שבט לשונו הארסית).
אפשרי, אולי, לא בטוח
בכל מקרה, רק לי הפריעה הילדה הבלונדינית החמודה עם כובע קצין הצבא הגרמני, שהפכה את כל העסק ליותר מדי, לא יודע, חמוד? כל הנסיון ההירואי לצבוע את ההיסטוריה בצבעים חדשים ולהציג את גרמניה האחרת, הוא נכון, כי הייתה גרמניה אחרת, ובכל זאת, לא יודע, משהו מציק.
אולי מה שהפריע לך זו רמת גריעותו של הסרט?
מדובר באחד הסרטים הכי מחורבנים שהוליווד הוציאה בשנה האחרונה.
תסריט לא אמין, משחק מאוד לא אמין (טום קרוז היה ממש רע! ומה הקטע עם הגרמנית שמתחלפת לאנגלית??) ובעיקר- סרט משמים וקלישאתי.
איפה הימים של "אקס-מן", איפה?
תסריט לא אמין?
השאר זה עניין של דעה, אבל התסריט עוקב, פחות או יותר, אחרי מאורעות היסטוריים. תוכל לפרט למה כוונתך?
הסיפור אמיתי, אבל התסריט?
אני בטוח שהדברים שהמעורבים בפרשה אמרו זה לזה במציאות היו משעממים, מגומגמים ודלים במשמעות, כמו שקורה בדרך כלל בחיים האמיתיים, ושאם התסריט היה נצמד אליהם הסרט היה גם משעמם ומרושל בנוסף למגרעות האחרות שמצאת בו.
אני הרבה פחות בטוח.
ראשית, זו לא הייתה תקופה משעממת ודלה במשמעות. אל תשכח מה כל אחד מהם סיכן, ומה הם הצליחו להשיג. שנית, אלו אנשים שראו את עצמם כמונעים מדחפים אידיאולוגים נשגבים, וכאמור, חלק מהמשפטים בסרט – אלו שנשמעים פומפוזים במיוחד – הם פשוט ציטטות ישירות.
אתה מוזמן, רק בשביל לראות על מה אני מדבר, לקרוא קצת טרשקוב ולראות איך הוא סיים את חייו (http://en.wikipedia.org/wiki/Henning_von_Tresckow).
רגע
לא טענתי שהתקופה הייתה משעממת ודלה במשמעות, אלא שאני מתאר לעצמי שחילופי הדברים היו כאלה סתם בגלל שלרוב האנשים, אפילו לגיבורים דגולים במיוחד, כושר ביטוי מוגבל ונטייה לומר דברים מבלי שטרחו ללטש אותם עד הסוף.
אם אתה אומר ששובצו בסרט ציטטות פומפוזיות מקוריות, חזקה עליך שאתה יודע. אבל כמה דומיננטיות הן בסרט וכמה דומיננטיות הן היו במציאות? אולי הקפידו כל כך למצות את המשפטים הכי יפים שהתוצאה נמלצת עד כדי חוסר אמינות? אני לא יודע, אני רק שואל.
אגב, שאלה לא פשוטה היא איפה עובר הגבול. הרי אנחנו לא באמת מצפים מסרט שיורכב מדיאלוגים אפרוריים ושרירותיים כמו אלה שממלאים את חיינו. להפך, אנחנו מחפשים משמעות בכל משפט, ולו מתוך ההנחה שהתסריטאי הקדיש מחשבה למלאכתו ולא סתם שפך על הנייר את הדבר הראשון שעבר לו בראש. ובכל זאת הרבה פעמים אנחנו מאשימים סרט בחוסר אמינות עקב דיאלוגים לא מציאותיים. לי באופן אישי יש הרגשה שלפעמים אנחנו נאחזים בזה כדי לבקר סרט שלא אהבנו מסיבות אחרות, סיבות שאולי אנחנו לא מזהים בכלל, ואילו במקרים אחרים אותו סוג של דיאלוגים לא מפריע לנו בכלל.
רגע
ראשית, לא דיברתי על הדיאלוגים, אלא על התסריט, שנטען שאינו אמין. שנית, הדיאלוגים בסרט לא בלטו לכאן או לכאן – הם לא נשמעים אמינים או לא אמינים במיוחד.
באופן כללי, אנשים בסרטים, בטלוויזיה, בספרים – בקיצור, בבדיון – לא נוטים לדבר כמו אנשים במציאות. הסרט הזה אינו יוצא מהכלל.
אז מה זה בעצם תסריט?
לא בעיקר הדיאלוגים, כמו במחזה?
לא!
מצטער על הסימן קריאה, פשוט הטעות הזאת יכולה להיות מורטת עצבים לפעמים. תסריט זה גם הפעולות שעושות הדמויות, הלוקיישן, הניואנסים הקטנים שלהן, ולפעמים גם תנועת המצלמה. לא רק שיש תסריטים שלא פועלים בעיקר על דיאלוגים, יש תסריטים שלמים שבהם לא נאמרת מילה אחת, כמו זה: http://www.fisheye.co.il/static/script-2.htm
אז התסריט הוא בעצם תיאור כולל של הסרט בכתב?
ורמת הפירוט בד"כ גבוהה בהרבה מזו של מחזה?
עד כמה הבמאי דבק בתסריט בסרט ממוצע? ומה לגבי העורך?
בכללי, כן.
תסריט של מחזה ותסריט של סרט הם לא כל כך שונים, אבל אני ממש לא רוצה להפוך להיות המומחה לתסריטים בדיון הזה כי אני יודע שיש אנשים כאן שיודעים על זה יותר ממני. ההגדרה של תסריט כתיאור כולל של כל הסרט מתאימה, אבל לא כל כך, כי לא תמיד מפרטים בתסריט על תנועות המצלמה, אבל בדיעבד, כן. תסריט זה תיאור בכתב של הסרט.
הסרט סובל מבעיה אינהרנטית
העלילה גורמת לכולם לצאת מבואסים בסוף :)
התפספס לי משהו...
האם אני היחידה שמאוד מעצבן אותה שמנסים להוציא נאצי פאשיסט כגיבור?
נכון, הוא ניסה להתנקש בהיטלר, באמת כל הכבוד, אבל הוא עדיין היה נאצי.
אה, לא.
כל הקושרים *לא* היו חברים במפלגה הנציונל-סוציאליסטית, דהינו, הם לא היו נאצים. כן, הם נלחמו (חלקם) למען גרמניה גם כשנאצים כבר היו בשלטון – אבל, ראשית, סירוב לעשות זאת היה עולה להם בחייהם; וחשוב מכך, הם היו פטריוטים גרמנים עד העצם.
לא רק זה
אם אני זוכר נכון, אחד המניעים החזקים של שטאופנברג להתנקש בהיטלר היה עדויות שהוא (שטאופנברג) נתקל בהן בנוגע לשואה.
אני לא חושב
נדמה לי שזה היה אחד המניעים המרכזיים של ד"ר גרדלר להתנגדות, אבל שטאופנברג דיבר על זה פחות. אבל אני בוודאי לא מומחה, והידע שלי מתמצה בויקיפדיה ושות' – כך שאני לא אתפלא אם טעות בידי.
ככל הנראה פחות
מה שהניע אותו (עד כמה שזכור לי, ומחסור חמור בשינה עלול להיות כאן – שוב! – למכשול), הוא בעיקר נאמנות גדולה לגרמניה עצמה, שמעשי הנאצים מכתימים לנצח. יש הבדל מוסרי בין המניע "לרצוח יהודים באופן שיטתי זה נורא" לבין "לרצוח יהודים באופן שיטתי זה נורא כי זה הורס את גרמניה". ככלל, שטאופנברג לא שונה מאד בענין הזה משאר חברי המעמד או הקבוצה החברתית אליה הוא שייך, שמתנשאת על מי ש*מבטא* אנטישמיות, משום שזו התנהגות המונית ובהמית, אבל אנטישמיות עצמה, כדעה או אפילו תפיסת עולם שלמה, היא בסדר.
המניע העיקרי של שטאופנברג ורוב הקושרים היתה העובדה שהיטלר מפסיד במלחמה ומוכן להקריב לשם כך את גרמניה. הם הבינו שהוא לא יפסיק עד להרס הסופי והמוחלט של גרמניה כיישות עצמאית, ולא היו מוכנים שהדבר הזה יקרה. כל עוד הוא ניצח והגשים את שאיפות הגדולה הלאומית שהם חלקו עמו, הוא היה נסבל (ולא יותר מכך, וכאמור, תוך עקימת חוטם מתנשאת מצד רוב בני המעמד ומשלח היד של שטאופנברג). מרגע שהתחיל להפסיד הם פתאום נהיו ערים לצדדים הפחות נעימים של המשטר, ואז זה גם התחיל להציק לחוש ההיסטורי שלהם.
___________
גילוי נאות: לא ראיתי את הסרט ולא יודעת איזה מניעים מוצגים בו.
לא נכון בפירוש
אני מקווה שהסרט לא מציג את זה ככה כי שטאופנברג תכנן את המרד אך ורק בגלל דאגתו לגרמניה ולא ליהודים, להפך במשך כל הזמן עד לנפילת היטלר הוא היה בסדר עם מחנות ההשמדה והאנטישמיות נגד היהודים.
מה המקורות שלך?
אני לא זוכר איפה קראתי בפעם הראשונה על הזעזוע של שטאופנברג מהיחס ליהודים (אולי בספר 'עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי' – הוא לא אצלי כרגע אז אני לא יכול לבדוק). אבל הסתכלתי עכשיו בערך על שטאופנברג בויקיפדיה – שהיא, אני מודה, לא מקור שצריך לסמוך עליו בעיניים עצומות – ושם כתוב:
"הביוגרף של שטאופנברג, חוקר ההתנגדות הגרמנית פרופ' פטר הופמן, פרסם ב-1999 מסמכים חדשים מארכיוניים רוסיים, המוכיחים מעבר לכל ספק שהשואה הייתה אחד ממניעיו העיקריים של שטאופנברג להתנגד למשטר ולסכן לשם כך את חייו."
מאיפה לקוח המידע שלך? (ואם אפשר, אשמח ללינק).
לפי הופמן,
"שטאופנברג: היסטוריה משפחתית, 1905-1944", (Stauffenberg: A Family History, 1905-1944), במאי 1942 קיבל שטאופנברג דיווח על הוצאה להורג המונית של יהודים בידי אנשי ס"ס. התגובה שלו לדו"ח הייתה שחובה להפיל את היטלר ושזו חובתם של מפקדי הצבא. הוא חזר על אמירות דומות כמה פעמים בהמשך.
ובמבטא זה היה יותר טוב?
דבר ראשון, המציאות תמיד טובה יותר מהכול והסיפור האמיתי של ניסיון ההתנקשות הזה הוא מדהים – מצער אותי שניראה לך לא אמין שהיטלר ניצל מהפצצה (אבל בהתחשב בעובדה שניסו לחסל אותו 42 פעמים ואף פעם לא הצליחו- אז אולי כן…)
בנוגע לפון שטאופנברג הוא לא היה נאצי – להפך הוא היה גרמני לאומני, ואם אנני טועה גם מהאצולה הגרמנית, הוא כמו כל גרמני טוב ענה לקריאה של ממשלתו "להגן" על עצמה והלך להיכן שהיא שלחה אותו – העובדה שבאותו זמן ראש הממשלה שם היה היטלר והנאצים היו המפלגה השלטת אולי מסבירה כמה דברים – זה גם מעצים עוד יותר את המעשה שלו – הוא העז לצאת מהציות העיוור המושרש בגרמנים והמרה את פי האנשים שהוא חונך לציית בגלל שהוא לא יכל לשאת את מה שהיטלר עשה לגרמניה.
ונכון, שאנחנו מדברים אנחנו מגמגמים ומוסיפים אה ומהה אז הורידו את זה – עם אתה רוצה כמו בחיים תצפה בתיעודי, בשם הבידיון והשיעמום הבריקו, הוסיפו נוצץ הוליווד וקורטוב של הירואיות ומלודרמטיות
וכן השחקנים מדברים במבטא בריטי שאני מעדיפה על פני "בוא נבהיר לכם שאנחנו אמורים לדבר גרמנית אבל בגלל שאנחנו בריטים ואמריקיים ולא יודעים גרמנית נדבר במבטא מגוכך כל הסרט כדי להיות אוטנטיים" כמו שקורה "בהתנגדות" שמוקרן עכשיו.שכאן טמונה תמצית העיניין – זה סרט בידורי, לא תעודה, ובשם האומנות והרצון לספר סיפור בהחלט לוותר על היצמדות לפרטים טכניים מגבילים. למרות שאני מסכימה שההתחלה בגרמנית לביסוס העיניין היא מגוכחת ומיותרת באותה מידה.
סרט טוב לדעתי
צפיתי ומאוד נהנתי. מה שהפריע לי קצת היה שהפופוזיות של הדמויות היתה לא מאוד אמינה, אך אחרי בדיקה קצרה התברר לי שכך הם התנהגו באמת והשורות שנראו לי מוגזמות היו ציטוטים.
ההתנהגות הנוקשה של קרוז התאימה לרושם שנותר לי מלעבוד עם גרמנים. סה"כ סרט מאוד אפי ומאוד מדוייק הסטורית ומוטח, למרות הסוף הידוע.
-האשף הדגול
סרט טוב לדעתי (מש''א)
הבעיה היחידה באמת, היא שלקראת הסוף, אחרי שאתה מקבל את העובדה שהיטלר לא נרצח (כי הסרט כל מצליח להיות מותח), אתה מנסה להבין איך הם נכשלו, התכנון נראה ממש ללא פגם בסרט, וזה כמעט ומפתיע שהם לא הצליחו להרוג את היטלר.
חוץ מהענין הזה, מאוד נהנתי, הסרט, אפילו שזה נראה קצת מאולץ בסוף, הצליח להשאיר עלי רושם חזק מאוד.
אני דווקא נהניתי מהסרט
הסרט הזה הוא, ראשית כל, סרט מתח מותח בצורה בלתי רגילה. בהתחשב בעובדה שהסוף ידוע, זה הישג לא קטן. בשבילי המתח התחיל כבר עם נסיון ההתנקשות הראשון שמוצג (עם בקבוק הקואנטרו), הלך והתגבר ככל שהעלילה התקדמה, ולא הפסיק עד סוף הסרט. כמו שחברתי לצפיה בסרט ניסחה את זה: כל הזמן קיווינו שאולי הפעם זה יגמר אחרת…
למרות שאני בהחלט רואה בסרט את הפגמים שהביקורת מצביעה עליהם, לי הם הפריעו הרבה פחות. זה לא שהמשחק של טום קרוז ראוי לאוסקר, אבל הוא גם לא היה כל כך נורא – חוסר ההבעה דווקא השתלב לי עם דמותו כקצין ואריסטוקרט גרמני. גם החלק הראשון של הסרט היה סביר בעיני. הסרט בבירור מתרכז בשטאופנברג, ולא בדמויות האחרות, וההצגה שלהן היתה סבירה גם אם, שוב, רחוקה ממושלמת. אין ספק שהסרט הזה היה יכול להיות הרבה יותר טוב, אבל גם כמו שהוא הוא בהחלט ראוי לצפיה.
סרט מחורבן!
המשחק הלא אמין בעליל, עיצוב הדמויות – ככה נראה היטלר? נו, באמת… וגם – אחת (רק אחת אני מבקש) מן הדמויות הזכירה במשהו "גרמניות"? במראה (חוץ מהפקיד היפיוף שם בסוף אך לא הייתי קורא לו "דמות"), באופי, במשהו? עניין השפה שכבר הוזכר פה רבות, העלילה (ללא התייחסות, כמובן, לכך שזהו סיפור אמיתי) די… לא מעניינת? משלב כלשהו נוצר מתח ורצף עלילתי אך מה עם כל ההתחלה? לי היא נראתה כאוסף סצינות ללא קשר ממשי. סתם לדוגמא, למה היו צריכים להראות לנו את סיפור פציעתו? וגם אם כן, שיעשו את זה בחן, שישתדלו איך שהוא לחבר את זה בקשר קצת יותר ממשי לההמשך.
והמסקנה? לא יודע איך לקרוא לזה. "עיצוב הסרט"? תוך כדי צפייה, לאחר שכל הנ"לים צצו ועלו לי פתאום אמרתי לחבר שצפה איתי: "רגע,למה אני מרגיש שהם ממש לא באו לעשות סרט? הם באו לעשות שחזור הסטורי!".
והמשפט האחרון, אני חושב, ממצה היטב את כל ההרגשה שלי כלפי הסרט.
בקריאה שניה התחדדה לי ההבנה אך מפאת השעה אין לי כוח להכניסם כסדר, לכן, קבלו אותם כ"עריכה": עכשיו אני מבין מה הבעיה המרכזית בסרט – הם לא נתנו לי להרגיש לרגע את האווירה (או כמו שקראתי לזה כבר, "עיצוב"), לא את אווירת *גרמניה* *במלחה"ע II*, לא את ביסוס הרגש של הנפשות הפועלות (מה הניע אותם לקום ולעשות זאת. זה מוזכר, אבל לא בצורה מספקת), איך בכזאת קלות הם מצליחים לגייס אנשים, וכנראה שעוד דברים.
אוסף דמויות. אוסף סצנות.
סרט רע. המחזה אולי טובה.
וסלחו לי על הבלבול.
עוד תובנה (אוף, זה מציק להיות עייף): אחלה מותחן (אולי).
אך שום סרט לא יכול רק להשען על קמצוץ מתח וזהו.
יש בזה משהו.
כשאני חושב על זה, זה באמת סרט שמרגיש – באופן אבסורדי – כאילו הוא היה יכול להתקיים בכל מדינה בכל זמן. הם לא ממש הצליחו ללכוד את הרגע ההיסטורי.
אשמח לדעת
מהי "גרמניות" במראה, באופי או במשהו.
ומהי "אווירת גרמניה במלחה"ע ה-2"?
(אני לא שואלת באופן קנטרני, אלא באמת רוצה לדעת: א. מהם הדימויים שהיו חסרים על מנת לייצר "גרמניות", ו-ב. אם מצד אחד מדובר בשחזור היסטורי ולא בסרט, איך השחזור ההיסטורי המשעמם (שהוא בגדר "המחזה טובה") עולה בקנה אחד עם חסרון הגרמניות האותנטית (לכאורה)).
כשכתבתי את זה באמת חששתי,
"מה, אתה מבקש שימלאו לך את כל הסטריאוטיפים של "גרמני"?!", לא, אני לא מבקש שכולם שם יהיו בלונדינים וכחולי-עיניים.
אני לא יודע מה ואיך *כן* צריך לעשות (אני לא יוצר סרטים, רק צופה בהם) ויותר מזה – בטח אם היו מכניסים יותר מדי היו קוראים לסרט "קלישאתי" והוא היה כבד וארוך – מה שאני כן יודע זה מה חוויתי והרגשתי במהלך הצפייה.
גרמניות במראה – אני חושב שאוכל להסביר זאת אם *לא* אשאל "מי נראה גרמני?" *אלא* "נכון רובם המכריע של השחקנים נראים סתם אמריקאיים או אירופאים (ולא גרמנים אלא דווקא מארצות אחרות)?".
גרמניות באופי – לדוגמא, היחיד שהאמנתי לו זה הזה שמפקד על כוחות המילואים, בסצנה שם בסוף, שלא אפרט מה המהלך בה מחמת ספויילריות, כשהוא מדבר עם היטלר, איך הוא מתמתח, מתרגש, בולע את הרוק.
אולי תגידי שזה עניין של אופי, אבל אני מצאתי זאת כמשהו שאולי אפשר לכנותו "גרמניות".
אווירת המלחמה – אומנם הייתה את סצנת הישיבה במקלט אך היא הייתה פצפונת וללא רגש, הילדים לא נלחצו, אף אחד לא דבר.
כמובן, הייתה גם את סצנת הפתיחה, בטוניסיה כמדומני, אך גם שם – כבר פרטתי בהודעתי הראשונית את דעתי עליה, היא באה רק להראות לנו שהוא נפצע (כן, אם לא היו מראים לנו אותה היינו בטוחים שהוא נולד בלי עין) ולא בשביל להכניס אותנו לאווירה.
כל זה מתחבר, כך מסתבר, למשחק הלא אנושי/רגשי, או שאפשר לקרוא לזה "החוסר משחק", בצורה של "טוב, עכשיו הוא בא לפה, עכשיו הוא מדבר אתו.
לא טום, אתה לא צריך לשכנע שאתה אדם שפועל מתוך אמונה, או, חס וחלילה בן אדם, מרגיש, רק תדקלם את הטקסט".
אז עכשיו אני מכיר את הספור על פון משהו, אחלה ספור. לא יותר מזה (לא הספור אלא הסרט).
לזה אני קורא "שחזור", "המחזה" אם תרצי.
(קצת הצלחת לבלבל אותי בסעיף ב' בסוגריים בסוף, לא הבנתי מה כוונתך/רצונך/שאלתך)
תומאס קרטשמן
כך קוראים לשחקן המגלם את מפקד כוחות המילואים. הוא באמת מצוין, והוא גם באמת גרמני.
איזה יופי!
אני חושב שזה מחזק את דבריי.
תודה על המידע!
תראה, תשמע
אני חוששת שחוסר ההבנה שלי את התגובה שלך קשור לתחום האפור שקיים לו אי שם בין ציפיות, דימויים וקולנוע. הבעיה מתחילה בכך שלמרות שאתה עצמך *יודע* שמדובר בסטריאוטיפ בלבד (גרמנים=בלונדינים כחולי עיניים), אתה *מצפה* שסרט על גרמניה הנאצית יאשר לך אותו, אחרת התחושה שלך היא, למרבית ההפתעה, לא *אותנטית*. ותשמע, אני יודעת שאתה יודע את זה, אבל הם באמת לא. (בלונדינים).
אני אמנע ברשותך מדיון על "אופי לאומי" וביטויו בהתנהגויות של אינדיבידואלים, משום שכל הקונספט הוא (בעיני) מגוחך במקרה הטוב ודטרמיניסטי במקרה הגרוע.
מה שענין אותי היה לשמוע איך דווקא סרט שלא נופל ל*כל* המלכודות הרגילות של "סרט על נאצים" נתפס כ"המחזה" קרירה ו"לא אותנטית". משעשע לחשוב שנגזר גורלם של הנאצים עצמם ליפול קרבן להצלחת הדימוי שביקשו ליצור, ובכך לרדד כל דיון על מה שהתרחש בגרמניה בין 1933 ל-1945 (כולל נסיון הנפל של שטאופנברג) לעובי של בצק לשטרודל.
אני לא חושבת שזה נחשב ניטפוק.
ניטפוק הוא, למיטב הבנתי, הערה על חוסר דיוק. אם זה מדויק, הרי שמדובר בסתם אובססיה לא-מזיקה לפרטים… לא?
תודה
אם כי, "אובססיה לא מזיקה" זה ענין של דעה (במשך שש שנים היא גרמה לנזקים ישירים, הקפיים, ואף נזקים לצד ג').
למען הבהר את עצמי, אישית חשבתי שניטפוק הוא חפירה בפרטי-פרטים שלרוב האנושות אין שום ענין במידת הדיוק שבהם (בין אם המטרה היא להעיר על חוסר דיוק או אובר-דיוק). אבל חכי, עוד יגיע היום ויבוא לכאן מישהו להעיר על אי הדיוק בסצנת הסיום של בק. אני משוכנעת בכך. כמעט לגמרי.