סיכום 2024 עושה את צעדיו, אט אט, אלינו. הוא יכלול כל מיני דברים כאלה ואחרים אבל בעיקר יכלול את סקר השנה המסורתי. הסקר מורכב מהסרטים שהוקרנו בבתי הקולנוע, וגם סרטים שלא – אבל כאלה שאתם, הקוראים, חושבים שאין שום סיכוי שאפשר לסכם את 2023 בלעדיהם. על כן, השאלה עוברת אליכם: אילו סרטים שלא הוקרנו בארץ מסחרית (כלומר, על גבי מסך קולנוע ולא רק בסינמטקים) חייבים להיכלל ברשימת המועמדים של השנה?
כמו בשנה שעברה, סרטי נטפליקס, אפל או אמזון שהיו מספיק גדולים בשביל שנכתוב להם ביקורת או נפתח להם דף סרט נכנסים אוטומטית לסקר. שימו לב שבניגוד לסרטים שהוקרנו בבתי הקולנוע, קל יותר לפספס אותם, אז אם יש סרט ממחוזות הסטרימינג שאתם חייבים, שווה לציין אותו בתגובות בכל זאת.
כמה הערות לגבי זה:
1. כתמיד, סרטים בולטים מעונת הפרסים כמו "עד שיצא עשן לבן" ייצאו פה רק ב-2025, ולכן הם ייחשבו חלק מסרטי 2025. אל תטרחו לציין אותם.
2. תגובה אחת, סרט אחד. שימו לב שעדיין יש את הבאג שבו אם רק שמים כותרת בלי טקסט למטה כמה פעמים השרתים מתחילים לסנן אותך, אז תרשמו גם איזה מילה בגוף התגובה.
3. הרבה פעמים השנה ה"רשמית" של סרט לא תואמת את השנה שבה הוא הופץ בכל העולם, ועל כן אין בעיה גם לרשום סרטים שרשום מעליהם בימד"ב "2022", כל עוד ראיתם אותם השנה והם לא היו בסקר קודם. גם "2021" זה בסדר במקרים מסוימים.
4. בבקשה, ציינו כאן סרטים שאהבתם בלבד. לא כל סרט שראיתם, אלא רק סרטים שתשקלו להצביע להם בסקר המוקדמות – כאלה שאתם כוללים בסרטי השנה שלכם (או בהופעות השנה שלכם).
5. לא בטוחים אם סרט כלשהו כשיר או לא? יצא בארץ או לא? נחשב סרט או ספיישל? אין בושה בלשאול.
"החיים המדהימים של איבלין"
(ל"ת)
River
סרט לולאת זמן שנכתב ע"י מאקוטו אואדה שנהיה כבר מומחה בכתיבת סרטי מסע בזמן.
סיקרנת
לא יודעת אם אספיק לראות בשביל הסקר ולעודד את הסרט אבל הוא מיד נכנס לרשימת הצפיה (וגם הקודם? כמה הוא קריטי להבנה של נהר?)
אין קשר עלילתי לסרטים אחרים
אבל יש חפיפה מבחינת הצוות שעבד גם מאחורי הקלעים וגם בצוות השחקנים ל"מעבר לשתי הדקות הנצחיות".
מעבר לזה הוא כתב גם את "Summer Time Machine Blues" ועבד על עיבודים לאנימציה לספרים של טומיהיקו מורימי(כל מה שקשור ל"גלקסיית הטאטאמי" ול"Penguin Highway").
סרט חמוד מאוד, תודה על ההמלצה!
(ל"ת)
Girls State
הספין אוף של "מדינת הבנים"
מחוץ לעונה / Out of Season
אין שום סיכוי שהוא יגיע לסקר אבל זה הסרט שהכי אהבתי השנה אז הרגשתי צורך לתת לו אזכור.
Mononoke the Movie: The Phantom in the Rain
סרט שעלה בנטפליקס עם ויזואליה פסיכדלית ואנימציה מהפנטת, טריפ של שעה וחצי שלא רציתי שייגמר.
Oddity
(ל"ת)
Ghost Cat Anzu
נראה לי שהוא כן יופץ מסחרית בשלב מסוים אבל מנסה בכל מקרה, סרט מקסים.
כן, הוט סינמה אומרים שהם יפיצו אותו בינואר
אז ייחשב 2025.
Spaceman
ידוע גם בתור הסרט שבו אדם סנדלר הוא אסטרונאוט בודד ופול דאנו מארח לו לחברה בדרך לא צפויה.
אתה האדם הראשון ששמעתי שאוהב את הסרט הדי מעפן הזה
(ל"ת)
מעניין, לא ידעתי שהסנטימנט שלילי
אני דווקא נהניתי ממנו, למרות שהרבה מהקרדיט הולך לדאנו.
אני לא חסידה גדולה של רוטן אבל 50% מתוך 153 ביקורות בהחלט מראה משהו
עוד סרט נטפליקסי מיותר שנשכח מהרגע שעלה בשרתי השירות. נו שוין
מראה שאי אפשר לסמוך על האתר הזה בעיקר
היה חבל לי אם הייתי מפספס סיפור כזה אנושי ומעורר מחשבה בגלל הביקורות.
The Great Pretender: Razbliuto
המשך בנטפליקס לאחת מסדרות האנימה המוצלחות יותר שיצאו בשנים האחרונות. זה סרט הייסט צבעוני ומבדר שמהווה אפילוג כיפי לסדרה המקורית, אבל בטח לראות אותו בפני עצמו גם יהיה די מהנה.
חדר משלו
לא בטוח שהוא נחשב ואולי כבר היה לו סרט הקרנות, אז זורק אותו פנימה כדי לוודא.
נחשב, לא צריך להצביע במיוחד.
אם כי כל השבת תשומת לב אליו היא מבורכת.
Kubi
לא מאמין שזה הסרט הראשון של טאקשי קיטאנו שראיתי. יש לי הרבה להשלים!
חלום של רובוט
לא זוכר אם היו לו הקרנות מסחריות, אז שם אותו ליתר ביטחון. אחרי הכל, הוא אחד מסרטי השנה שלי.
היו לו
(ל"ת)
עוף ללינדה
סרט אנימציה צרפתי מקסים וחמוד לאללה.
חבל שהוא לא זכה להפצה מסודרת, כי הוא באמת מקסים.
ויש בו מילה עברית על המסך, אז בכלל.
וואי, אני מה זה מבואס שהסרט כנראה לא יצליח להיכנס לסקר
כי באמת שחשבתי אפילו להכניס אותו לחמישייה שלי.
מניח שזה שהוא רק יצא להקרנות סינמטקים ולא הופץ בסטרימינג גורם לכך שאף אחד כמעט לא ראה את הסרט ועל ידי כך גורם לכך שלא באמת היה לסרט הזה סיכוי מלכתחילה, אבל בכל זאת קיוויתי לראות אותו בסקר סרט השנה.
טוב, מה נעשה, לפעמים חלומות מתגשמים ולפעמים לא.
אבל אם בכל זאת יש פה עוד כאלה שראו ואהבו את הסרט, תנו לייק, זה לא עולה כסף.
הסיפור המופלא של הנרי שוגר ושלושה נוספים
התנגדתי בשנה שעברה להחלטה להכניס את האנתולוגיה הזאת לסקר הסדרות כי זה לא סדרה, ואכן זה נכשל שם בגדול.
אך השנה האנתולוגיה השתחררה כסרט וסוף סוף אני יכול לשים אותה בסקר שבו היא הייתה צריכה להיות מלכתחילה.
זה לא "נכשל בגדול"
ואני לא יודע אם השנה זה יכנס לעשירייה.
חוץ מזה, כן, סרט נהדר.
אבל לפחות זה כשיר להתחרות בסרט השנה
נראה כבר לאן זה יגיע
הדמיוני
סטודיו פונוק משלבים בין ג׳יבלי לדיסני בסרט חמוד ביותר שלצערי עבר מתחת לרדאר.
איכרים / The Peasants
חפרתי עליו בעמוד הסרט. מחוויות הצפייה הביתיות הטובות שהיו לי השנה.
החיה / The Beast
משהו כמו דה פלמה ודיוויד לינץ', ואהבתי כל שנייה.
חדרים אדומים / Red Rooms
אני לא קלי-אן, אבל בודדים הסרטים שנכנסו לי מתחת לעור כמוהו השנה.
אל תצפו ליותר מדי מסוף העולם / Do Not Expect Too Much from the End of the World
מה אם הרומנים מ"ארץ נהדרת" היו סרט פסטיבלים באורך מלא? הוא היה סרט מושלם.
הסיפור של סולימאן
צפיתי בו בפסטיבל הסרטים של ירושלים ביולי ועד עכשיו הוא לא יוצא לי מהראש
וגם Omar and Cedric if this ever gets weird
שטכנית יצא ב2023 אבל הוקרן בפסטיבל דוקאביב, סרט מומלץ לחובבי הלהקה The Mars Volta אבל לא רק, פשוט תענוג
חתיכה אחר חתיכה
סרט שלא מתוכננת לו הגעה לישראל וזה לא בסדר.
La chimera
משהו בסרט הזה לא יוצא לי מהראש.
דאאאאאלי!
הומור אינטליגנטי במיטבו.
עם הזרם
לא סרט מושלם, אבל אחת הדמויות הראשיות היא קפיברה!
עולה בארץ בסוף ינואר
(ל"ת)
בילי ומולי: סיפור אהבה אחר - Billy & Molly: An Otter Love Story
דוקו מקסים ממש, באתי סקפטי והופעתי לגמרי. סרט שעושה טוב בלי להסתיר את הצדדים הפחות נעימים בסיפור.
The Substance
יש לציין שמי שצפה בסרט בארץ ראה את הגרסה המצונזרת
שקצרה ב7 דק. מזל שבסופש הקצרצר שעשיתי לי בפריס הקדשתי לילה לסרט הזה, הייתי מתבאסת ליפול על הגרסה הישראלית המקוצררת.
דמי מור נהדרת
העיר הזאת.
חדר המורים.
הכל בראש 2.
הרובוטית משהו…
Good One
סרט מופתי. קולנוע נטול צבעי מאכל. ממש ממש אהבתי.
ילד נגד העולם
(ל"ת)
מאדים אקספרס
נחשב ב-2024?
לא הבנתי את השאלה
הוא לא היה בסקר כלשהו ועוד לא הופץ בארץ, אז הוא כשיר.
השאלה בטח קיימת כי אני למשל החשבתי אותו כסרט של שנה שעברה
שמח על ההזדמנות לפרגן לו שוב.
לא יודע
אני בקושי מחשיב אותו כסיפור. הוא יותר מבט על עתיד כולשהו שמוסיף כבדרך אגב סיפור נואר, יהיה ברשימת ה"לא משהו שלי"
מושבע מספר 2
אלא אם הוא אמור עוד לעלות בארץ מתישהו
סירוקו וממלכת הרוח
לא יודע אם היו לו הקרנות, וטכנית החשבתי אותו כשנה שעברה, אבל אולי מאז אנשים מצאו דרכים לצפות בו
מבחינתי הוא לא יותר מבסדר כזה
מזכיר לי את הילד והאנפה, מרוב איזכורים לסרטים אחרים של גיבלי הסרט מאבד מהאישיות של עצמו. האמת אני חושב שאני מעדיף את הילד ועל הסרט הזה, לפחות הסטייל שלו נראה טוב.
One Piece Fan Letter
הוא סרט קצר אז אולי לא יהיה קביל, אבל זה אחד הדברים הכי טובים שראיתי השנה ומגיע לו הניסיון (וזמין בנטפליקס!)
סוס ללא שם
לא יודע אם הוא אי פעם יצא כאן בארץ כמו שצריך אז למה לא.
טרופיקנה
יש לי תחושה שהוא לא באמת יופץ פה אי פעם, אבל כן צפיתי בו השנה והייתי שמח לתת לו מקום בסיכום שנה האישי שלי :]
יש סדרה על שם השיר ההוא של בק?
(אה, לא, זה "טרופיקליה". אבל זה שיר ממש נהדר שמעטר סרט ממש גרוע, אז קשר קולנועי כלשהו יש, גם אם עדיף שלא יהיה.)
אלה הטופ שלי השנה
– תלמה
– הילד והאנפה
– רוז הרובוטית
– מבצע סנטה
– דדפול & וולברין
היו עוד, אבל הם לא של השנה הזו לדעתי.
אני כל כך שמח לגלות שאני לא אהיה היחיד פה שישים את תלמה בחמישייה שלו
מניח שאין לו ממש סיכוי להיכנס לעשירייה, אבל אולי יש מצב שלשלושים?
יחד איתו בחמישיה שלי יהיו כנראה גם ״תיאודור״ ו״הצילו כדור הארץ השתגע! לוני טונס הסרט״.
השניים הנותרים עדיין עומדים בסימן שאלה.
יש מצב שחלום של רובוט יהיה שם.
ואולי גם הדימיוני, לא יודע.
הייתי רוצה להכניס לחמישייה גם את עוף ללינדה, אבל כפי שנראה כרגע הוא כנראה לא יופיע בסקר.
חלב
לא יודע אם נחשב של השנה כי אני משער\מקווה שיופץ כמו שצריך בשנה הבאה. בכל מקרה מאוד נהניתי ממנו ובעיקר שמחתי שעושים סרט כזה בארץ.
כן, אני אחשיב אותו של שנה הבאה.
בהנחה שהוא יצא עד אז.
all of us strangers
הסרט הסתובב בכל מיני מסגרות והמפיץ לא ממש ידע מה לעשות עם זה עד שהסרט התפוגג, וחבל. מדובר, אמנם, בסרט לא בלי חסרונות (הקשר בין שני הגברים פחות עבד לי, כי הסביבה שבה הכול מתרחש נדמית לי פחות מציאותית), אבל הקשר של הגיבור עם שני הוריו יפהפה (אה, גבר יכול להתחתן עם גבר? זה אפשרי עכשיו? שואלת האימא בגילומה של קלייר פוי), והסרט, למרות שהוא לא ממש ברור, השאיר אצלי שובל רגשי שהלך איתי הרבה אחרי שיצאתי מהאולם. והסוף מרסק אותך.
הדונם של סבתא
כי לפי רשימת המופצים הרשמית 2024 הייתה שנה קולנועית איומה וחסר לי סרטים לחמישייה. וגם כי "הדונם של סבתא" סרט משובח בפני עצמו (מוזר שבמשך שבוע לא אוזכר פה ע"י אחרים), סרט שנוגע בפוליטיקה/סכסוך ועושה את זה בצורה הכי מרעננת שסרט בז'אנר עשה מאז "ואלס עם באשיר" בערך.
Late Night with the Devil
סרט אימה מקורי עם קונספט ממש כיפי. הפתעה חביבה בשנה קצת מתסכלת לסרטי אימה עבורי.
The Animal Kingdom
סרט מד"ב צרפתי עם חזון ממש מעניין, על עולם בו אנשים מתחילים לעבור מטמורפוזה לחיות והדילמות החברתיות והמוסריות שצצות במציאות כזאת. בחלקו סרט התבגרות, בחלקו דרמה משפחתית – זה סרט מיוחד שיש לו הרבה להגיד.
Jackpot
היו הרבה קומדיות אקשן מוצלחות השנה, אז סרט הסטרימינג הזה של אמאזון בטח עבר לרוב האנשים מתחת לרדאר, אבל האחד הזה בכל זאת סרט קליל ומומלץ. מעבר לרעיון המבדר והאקשן המהוקצע, יש פה כימיה ממש נהדרת בין ג'ון סינה לאקוואפינה והרבה הופעות צדדיות משעשעות מאוד.
ואפילו היתה עליו ביקורת באתר
מה שאומר שהוא יהיה בסקר בכל מקרה.
Orion and the Dark
הוא קצת נקבר בנטפליקס בשנה של המון סרטי אנימציה מדהימים, וזה חבל – צ'ארלי קאופמן כתב את התסריט לסרט המקסים הזה, ששומר כמה הפתעות בשרוול וכתוב באופן חכם ומעורר מחשבה.
צ׳ארלי קאופמן כותב סרטי ילדים?
בעצם, גם בשנה שבא יצא סינקדוכה הוא כתב את קונג פו פנדה.
צ׳ארלי קאופמן לא כתב את קונג פו פנדה
(ל"ת)
הבנתי שהוא היה יועץ תסריט בסרט השני, שגם זה מוזר.
מצד שני, מוזרות וצ'ארלי קאופמן הולכים יד ביד, מה שאומר שזה בעצם לא מוזר?
מעניין, אני שנאתי את הסרט
אבל ממש. ראיתי אותו די בתחילת השנה והספקתי לשכוח אותו די מהר, אבל אני זוכר שמבחינתי הוא היה לא יפה, לא חכם ומאוד לא מעניין.
זה ששום סרט פה השנה לא קיבל יותר מארבע פישלייק
זה אומר שהמפיצים שלנו עושים עבודה טובה או שפשוט הייתה שנה ממש ממש עלובה?
זה פשוט בגלל שרוב האנשים רואים את מה שמוקרן בקולנוע
ובסטרימינג כנראה לא היו להיטים ממש גדולים השנה.
כאילו, באמת כשאני חושב על סרט סטרימינג שהצליח בענק השנה, לא עולה לי לראש שום דבר.
מחוץ לסטרימינג, סרטים שלא הופצו פה בארץ בבתי הקולנוע זה אומר סרטים שלא ממש הייתה דרך לצפות בהם באופן מסודר בארץ.
מה גם שהסרטים המדוברים מגיעים לארץ, מה שלא מגיע זה לרוב הדברים הפחות מוכרים והפחות נצפים.
אני חושב שזה כמה מגמות
אחת היא ההכרזה שלנו שבגדול כל סרט עם דף סרט או ביקורת יקבל ביקורת, מה שגורם לשאננות מסוימת ו"טוב, הם יודעים מה הם עושים", אם כי הרבה פעמים אנחנו לא. זה גם עובד הפוך, במובן מסוים – מדובר בכתבות שנהניתי להגיב בהן המון, אבל כרגע יותר נוח לי לשים את "סנ"ל 1975", "איש שונה", "אחוות השלג" ועוד פשוט ישר ברשימה במקום לכתוב תגובה שוב פעם ולהתלהב עליהם.
שנייה היא באמת שיפור ניכר אצל מפיצים – בעוד שבעבר סרט כמו "יופי מסוכן" היה קלאסי למקום הזה, עכשיו הוא מהסרטים שיצאו.
שלישי היא ירידה מסוימת באיכות סרטי הסרטימינג. אחרי כמה שנים (2019-2022, אם נהיה מדויקים) שהיו בנטפליקס כמה מהלהיטים הביקורתיים הגדולים ביותר שהגיעו עד לאוסקר, הרי שהשנה סרטי הסטרימינג נמחקו כליל מהתחרות. כן, יכול להיות שזה צירוף מקרים אבל זה חתיכת צירוף מקרים שיש בדיוק סרט סטרימינג אחד בסרט הטוב ביותר, וגם הוא סרט נטפליקס רק בארצות הברית ולא בשאר העולם (אמיליה פרז). אפילו אם זה צירוף מקרים חריג ש"בליץ", "כלבתלילה" ועוד פינו את דרכם לסרטים טובים יותר, זה לא מרגיש כמו צירוף מקרים שהיה יכול לקרות בשנים קודמות.
רביעית היא ירידה כללית בשימוש בפישלייקים באתר, כך שאפשרי שהמנגנון הזה אולי פחות אפקטיבי (אם כי לדעתי עדיין ניתן לשימוש ולא אבד עליו הכלח לחלוטין)
חמישית זה העובדה שבין סטרימינג לקולנוע, אין המון סיבות לראות מה נפל בין הכיסאות (כמו נניח הסרט המאוד חמוד חבל שלא נכנס לסקר "Wicked Little Letters"). אם מה שבקולנוע בקושי קיים, מה שכבר אחרי הסטרימינג הוא בגדר אגדה אורבנית. מה שנקרא ז'אנר "סרטי חנות הוידאו" די נעלם, ואני לא רואה איך הוא יחזור.
בטח יש עוד סיבות, אבל זה נראה לי לכל הפחות כמה כיוונים כלליים.
תודה מהולה ב"נו, אז בסהכ חבל"
זאת לגמרי הייתה אחת הכתבות הקבועות שהייתי מכין ממנה רשימת השלמות צפייה.
נראה לי שהייתה פה כבר שנים אינדיקציה טובה לגלות איזה סרטים מתחת לרדאר בצדק ואיזה מוכחים להתגלות.