במקור: Danny the Dog
בארה"ב: Unleashed
במאי: לואי לטרייר
תסריט: לוק בסון
שחקנים: ג'ט לי, בוב הוסקינס, מורגן פרימן, קרי קונדון
אמני לחימה מן המזרח מתקשים לבעוט את דרכם למרכז שוק הסרטים של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. ג'קי צ'אן עושה אמנם קולות של קונצנזוס, אבל בשורה התחתונה סרטיו אינם מצליחים כסרטיהם של חבריו לז'אנר המכות, ושמו אינו שגור על פיותיהם של צופי הקולנוע כשמם של ארנולד שוורצנגר, או סטיבן סיגל וז'אן קלוד ואן דאם בשעתם היפה. גם ג'ט לי לא מצליח להגיע במערב לדרגת הכוכבות שבה הוא מחזיק במזרח. מדי פעם הוא מפציע בסרט חדש ומשתדל להדגיש בו את האמנות שבלחימה. 'ללא מחסום' הוא עליית מדרגה בקריירה ה"מערבית" שלו, שכן פרט למכות, ג'ט לי מקבל בו גם הזדמנות לגלם תפקיד אופי. כלומר, בערך.
לי הוא דני, כלב אנושי. מגיל צעיר הוא אומן להרביץ, וכשאדונו מוריד ממנו את הקולר, על פי פקודה, הוא מפליא מכותיו בכל מי שאתרע מזלו להיקלע לסביבה. האדון (בוב הוסקינס) משלח אותו בעיקר במי שאינם משלמים דמי חסות בזמן, ואף במי שמסרבים להצטרף להצעת חלוקת הרווחים הנדיבה שהוא מציע. אחד מסיבוביו של הבוס מוביל אותו לחנות רהיטי יד שניה, ובה פסנתרים לרוב. זה משפיע על דני כמו בוקס לפרצוף – פלאשבקים מעברו הולמים בו, ובהם אמו, המתאמנת בנגינה ומפיקה צלילי פסנתר ענוגים. מכוון פסנתרים עיוור (מורגן פרימן, הזקן והחכם כהרגלו) שמסתובב במקום, מנסה לשדל את דני לעזור לו במלאכתו. לרוע המזל, הדבר מסיח את דעתו של דני מעמידתו על המשמר, בציפיה לקריאתו של אדונו, והאדון לא רואה זאת בעין יפה. הוא הרי דאג לכל מחסורו של דני מגיל צעיר, אימן אותו, הוא האכיל אותו (בפחיות של מזון כלבים, אבל האכיל!), ודאג לו למקום לינה (כלוב מזוהם מתחת לרצפה). האם זו הנאמנות המפורסמת של כלבים, שמדברים עליה?
מזלו של דני משתנה כאשר באחד הימים הוא מוצא עצמו ללא אדון וללא איש שירדה בו. הוא בורח אל המקום היחיד שמנחם אותו – חדר הפסנתרים. מכוון הפסנתרים נמצא שם, והוא אוסף אליו את דני, לשמחתה של בתו הפסנתרנית, המשוועת לחברה. נראה כי חייו של דני עולים על דרך המלך: מטפלים בו יפה, מתייחסים אליו בצורה אנושית, מלמדים אותו נימוסים והליכות, והעיקר – הוא מוקף מוסיקה. נראה כי דני מצליח לשכוח את עברו. אבל העבר, מסתבר, לא שוכח אותו.
עד עכשיו לא ברור לי אם ג'ט לי שחקן טוב או לא. במהלך כל רגעיו כדני חסר האישיות, העומד מול אדונו בהמתינו לפקודות, לי סיגל לעצמו עמידה שפופה, נטולת שדרה. אלא שבשלב כלשהו שפלות הרוח הזו מול הוסקינס נראית כגימיק זול, כאילו ללי אין דרך אחרת לאפיין את דני הכלב, והעמידה הכפופה הזו מספקת בעיניו את כל העומק שהדמות צריכה. הדמות אכן צריכה עומק: במהלך רוב הסרט דני אינו מתקשר עם הסביבה – מדי פעם הוא מעלעל בספרון ילדים המציג את אותיות האלף-בית, אבל לא נראה כי הוא מבין ממנו משהו. הרושם שנוצר הוא כי מדובר ברפה שכל. לכן גם כל כך מפליא לגלות כי בזמן שהותו אצל מורגן פרימן ובתו, דני מתגלה כמי שמסוגל לתקשר עם הסביבה ולחשוב בעצמו. פרימן והבת אולי נדמים כנאורים, אך גם הם מתייחסים לדני בדרך היחידה שהוא מכיר: פקודות. "תביא את זה", "לווה את הילדה בחזרה מבית הספר" (בית ספר? ה"ילדה" הזאת נראית כאילו היא בת 30 לפחות!), "קח רשימה ולך לעשות קניות", וכו'. אפילו בלי איזה "בבקשה" קטן לריכוך.
חלק גדול מהסרט עובר בבחינת דני ומשפחתו החדשה, וניסיונותיו להשתלב בחברה ולהיות אדם. אבל סרטים של ג'ט לי אינם ידועים בהתמוגגות שהם מעוררים בקהל לאור דקויות יחסי האנוש שבהם. לסרטים של ג'ט לי הולכים בשביל הלחימה שבאומנות. כמו בסוגיית המשחק, גם פה התשובה לא חד משמעית. מרבית הזמן, דני תוקף באגרסיביות. הוא מכה ומרביץ ולמעט קפיצות התחמקות מזדמנות, הלחימה שלו אינה מסוגננת במיוחד. פשוט כלב תקיפה שחובט שוב ושוב כדי להרוג. בהמשך, נשלח דני לתחרויות קרב לחיים ולמוות, ואז אנו מקבלים את ג'ט לי שכולם מכירים, זה שכל מכה שלו נראית כמו ריקוד מסוגנן, וכל התחמקות מיריב – תנועה מחושבת היטב שתוכננה בקפידה. דווקא משום כך, כוריאוגרפית הקרבות הזו נראית פחות אמינה משאר המכות שבסרט. ההשתחלויות האלגנטיות האלה והזגזוג המרחף בין אויבים, אינם מתאימים לדמותו המחוספסת והגסה של דני.
'ללא מחסום' מתאים, כך נראה לי, לחובבי אקשן-לייט, כאלו שאינם מסתפקים בתירוץ קלוש לעלילה ומתביישים להמצא באותו אולם עם חובבי פיצוצים ופירוטכניקה מרהיבה. בסופו של דבר, כמו ג'ט לי, גם הסרט נופל בין הכיסאות: יש בו יותר מדי דרמה לחובבי האקשן, ויותר מדי אקשן עבור חובבי הסיפור האנושי המרגש. בסך הכל זה סרט נחמד, וכמרבית סרטיו של ג'ט לי הוא קצר מאד. לא משהו שיחייב אתכם ללכת במיוחד לקולנוע, ומצד שני – למה לא?
מורגן פרימן
בכמה סרטים, אם בכלל, קרה שהוא שיחק דמות שהיא לא נחמדה וחביבה באופן קיצוני? זו ממש תופעה בעיני, אני לא יכול לחשוב על שחקן אחר שמשחק כ"כ הרבה דמויות כאלה.
מה התפקיד הבא שלו? סנטה קלאוס מודרני שמגייס לעזרתו חתול פצוע על מנת שיוכלו להכין ביחד, לכבוד חג המולד, כסאות גלגלים עבור ילדים קמבודים קטועי גפיים?
בנוגע לסרט עצמו – אני לא חושב שאני עונה להגדרה של חובב אקשן ופיצוצים נטו עם מינימום עלילה, וכן מסוגל להתחבר לדרמות, אבל במקרה של הסרט הזה הרגשתי שקטעי המכות סיפקו את הרגעים היותר מוצלחים ושהחלקים הדרמטיים היו בעיקר מופרכים ומעצבנים.
אני דווקא אהבתי מאוד
הופתעתי לטובה מהסרט הזה, קודם כל בוב הוסקינס ענק!!! הדמות שהוא משחק כאן ששונה לגמרי ממה שהוא שיחק ברוג'ר ראביט ויש כאן אלמנטים של סרטי גנגסטרים בריטים כמו סנאץ ,לוק סטוק וכו…
הסרט מספק כמה רגעים מבדרים, המשחק של ג'ט לי דווקא טוב יחסית ופרימן מצויין כהרגלו, הסיפור עובד פה טוב, אפילו שהוא מעט מופרך, והשילוב בין הדרמה לאקשן נעשה במינון הנכון
אחלה סרט בקיצור, שווה ביותר
אני לא מסכים...
קהל הצופים לא מחולק רק ל"אוהבי אקשן" ו"אוהבי דרמה".
יש כאלה שגם "אוהבים סרטים עם אקשן או דרמה או וואטאבר" – ואלה יכולים לחבב סרט כזה שמערב את שני הדברים.
הקהל אולי לא, אבל הסרט כן.
'שליחות קטלנית 2', נגיד, היה לדעתי שילוב מצוין של אקשן ודרמה. אבל שם הם היו משולבים. ב'ללא מחסום', זה נראה כאילו יש שני סרטים שונים בלי קשר בינהם, שמשודרים לסירוגין: 20 דקות של סרט אקשן נטו, אחר כך חצי שעה של דרמה בסגנון לאסה הלסטרום, אחר כך שוב אקשן, וחזרה.
שליחות קטלנית 2?!
אני מסכים לחלוטין עם הטענה שלך, אבל שליחות קטלנית 2 הוא לדעתי שילוב מצויין של אקשן עם פעולה, ושום דבר ששוה לדבר עליו חוץ מזה ( הקטע היחיד שזכור לי כיותר מסתם מעבר בין סצינת אקשן אחת לשניה הוא בביתו של הטכנאי, שמגלה לחרדתו שהוא האחראי לפיתוח המכונות – או שאתה מדבר על קטע הפרידה סוחט הדמעות בסוף הסרט? סוף ).
אם אתה בקטע של אקשן מד"בי, "המטריקס" יכול להיות דוגמא טובה לשילוב בין אקשן לדרמה, כזה שלא נראה כאילו במאי החלק הראשון לקה בתרדמת, אז הביאו מישהו מהאולפן ליד לביים בינתיים, עד שהוא התעורר לחלק הסופי.
עוד דוגמא לשילוב מוצלח ניתן לראות ב"ליאון", שהוא גם קרוב משפחה של "ללא מחסום".
כנ"ל "הנוסע", "להרוג את ביל" (בעיקר 2), ואני מניח שיש עוד הרבה, אבל זה מה שעולה לי כרגע.
'ליאון' זה באמת דוגמה טובה.
'מטריקס'? לא. ככל שאני אוהב את 'מטריקס' (ואני מאוד אוהב אותו), השחקנים בו הם לא מהמוצלחים, והם אומרים נהדר שורות-מפתח כמו "Dodge this" אבל לא טובים כל כך באינטראקציה עם בני אדם אחרים.
'שליחות קטלנית' הוא קודם כל סרט אקשן, זה ברור, אבל יש בו די הרבה דרמה, ואני לא מדבר דווקא על סצינות סוחטות-דמעות כמו זאת בסוף. היחסים בין הילד לאמא שלו, בין הילד לרובוט, בין אמא שלו לשאר העולם – אלה לא נראים כמו סתם פילרים בין קטעי האקשן, אלא מעניינים מספיק כדי לצפות בהם אפילו אם לא היה שם שום אקשן בכלל.
רמת המשחק ב'מטריקס' באמת לא ראויה לציון במיוחד
מה שרציתי לומר הוא שזו דוגמא לסרט שמשלב בין חלקי דרמה וחלקי אקשן בצורה שלא גורמת לחובב האקשן להצטער שהוא לא לקח 40 דקות הפסקת שינה באמצע הסרט.
בדרך כלל סרטים שמשלבים אקשן ודרמה משחילים את קטעי האקשן בין קטעי הדרמה (או להיפך). ב'ללא מחסום' יש אקשן נטו בהתחלה, אקשן נטו (כמעט) בסוף, ובאמצע – סרט דרמה קיטשי משהו.
יש לציין ש'ליאון' דווקא בנוי די דומה ל'ללא מחסום' (הממ, אולי יש קשר בין התסריטאים?) – לי בכל אופן לא זכור יותר מדי אקשן באמצע הסרט (אף שהוא לא נטול אקשן לחלוטין כמו 'ללא מחסום') – ועם זאת הוא מצליח לעמוד במשימה בכבוד.
אני דווקא חיבבתי את הסרט
קטעי הדרמה באמת די שעממו ולא חידשו לי שום דבר מיוחד אבל האקשן היה טוב ומעניין וגם הקונספט של הסרט די עניין אותי, אפילו שאני חושב שהסרט לא ממש התאמץ להיכנס לראש של בן אדם שהיה כלב כל חייו (כי אקשן+דרמה+פסיכולוגיה זה כבר יותר מדי כנראה) והרגשתי שמחפפים פה ושם בתיאור הרגשות שלו.
בשורה התחתונה זה סרט מהנה ואם לא בקולנוע אפשר לראות את הסרט סתם כך (עדיף ללא ציפיות מיוחדות).
סרט לא ברור..
אני לא יכול להצביע על קטע מסויים מהסרט ולומר: "זה הקטע ששנאתי". קטעי הדרמה סבירים – פרימן חביב כתמיד, הוסקינס נפלא, וג'ט לי, אם זה נחשב מחמאה, משחק יותר טוב מבדרך כלל. (על הילדה הזו אני לא רוצה לדבר – זה שאתה מלביש לבחורה בת 25-30 גשר על השיניים, עוד לא משכנע אותנו שהיא ילדה). קטעי האקשן די מוצלחים (כמו שצויין, דווקא האקשן הפחות "כוריאוגרפי" הוא היותר אמין ומתחבר לעלילת הסרט).
אבל כשמחברים את הכל ביחד, מתקבלת דייסה שטיבה אינו ברור.
חובבי האקשן ימצאו שבין האקשן של תחילת הסרט לאקשן של סופו מחכה להם קטע ארוך, מרוח ולא מעניין במיוחד.
חובבי הדרמה, וגם חובבי האקשן הקליל, ימצאו עצמם מול קטעי אלימות די קשים.
וגם אני, שמסתדר גם עם סרטי אקשן וגם עם דרמה, לא הצלחתי להנות מהסלט הזה.
נ.ב. מישהו יכול להסביר לי את הקטע עם הקולר? מצפייה בטריילר קיבלתי את הרושם שמדובר בקטע מד"בי – איזשהו מחסום אלקטרוני שמונע מדני לתקוף, אבל בסרט אין רמז לזה. אז איך זה עובד? התנייה?
ה''ילדה'' בת 22.
ה''ילדה'' רק בת 22?
כנראה היא נראתה זקנה יותר בגלל הגשר..
גם אני התפלאתי לגלות בימד''ב
שהיא רק בת 22. היא נראית כמו הרבה יותר מזה. היה באמת כל כך קשה למצוא מישהי שנראית כמו ילדה? זה לא שהיא שחקנית גאונית כל כך שאי אפשר היה לוותר עליה.
התנייה פסיכולוגית.
לוק בסון שולט
ואין מה לעשות עם זה, אפילו אם הוא לא מביים ומסתפק רק בהפקה וכתיבת תסריט יוצאים סרטים טוב (המשלח, נשיקת הדרקון, טקסי ועוד).
"ללא מחסום" קצת שונה כי הוא מנסה להיות יותר עמוק ויותר דרמטי, ומבין כל סרטי ה"אחרי ליאון" של לוק בסון זה הכי דומה ללאון, אבל בניגוד ללאון, ללא מחסום קצת מפוספס.
יש המון שילובים טובים של דרמה ואקשן אבל בללא מחסום יש קטעים שבהם הדרמה באה על חשבון האקשן והאקשן בא על חשבון הדרמה.
אבל מה שלא יהיה אני מאד אהבתי את הסרט, הוא מהנה, קצת יותר עמוק מסרט האקשן הממוצע והבימוי מרענן בהחלט.
ואני ממש סבלתי
כשמישהו הולך לסרט, הוא מכין עצמו לצפיה. למשל – ההכנה הנפשית שעושים לפני שרואים סרט "כבד", אל מול קלות הרוח בצפיה בסרט נעורים טפשי.
אוקיי. אז הכנתי את עצמי לסרט אקשן. כל בלבולי המוח האלו של "כלב אנושי", שאומרים-לו-לתקוף-הוא-תוקף, פשוט עברו מעלי, כי לא מצפים יותר מידי מעלילה של סרט אקשן.
אבל, וזה אבל גדול, "ללא מחסום" הוא לא סרט אקשן. מה פתאום. הוא סרט דרמה!
זוכרים שכתבתי על העלילה המטופשת שלו? אז, באופן מפתיע, היא ממש לא מחזיקה סרט דרמה – או כל סרט שמתיימר להציג קשר עם המציאות. כל התגלגלות-האירועים לדרמת המשפחה האומנת עם הפסנתרים פשוט נשמעת – ונראית – מופרכת לחלוטין. פשוט אפס דיסוננס.
קטעי האקשן טובים – למעשה, מדובר בחלק היחידי ששווה משהו בסרט – אבל מדובר בקטעים לא ארוכים, שלוקח נ-צ-ח להגיע אליהם. הרי זה לא יכול להיות מסרטי האקשן הלא הגיוניים האלו, שכולם הולכים מכות כל הזמן. לא, כאן צריך "לבנות" <גיחוך> את ה"עלילה" <מחניק צחוק>, ליצור סיבות ללכת מכות – בקטעי דרמה עלילתיים. כבר הזכרתי את העלילה המופרכת?
לסיכום, אני חייב לציין שמדובר באחד הסרטים הנוראיים שראיתי הקיץ. לא שווה ת'כסף, לא ת'זמן, ובטח לא את התסכול שלכם. קחו סרט אחר של ג'ט לי ב DVD. גם כאן תהיה עלילה מופרכת, אבל זה לא יהיה סרט דרמה, ויהיו בו הרבה יותר מכות.
ב''האחד'' ג'ט לי לא שיחק?
כלומר, לא רק הלך מכות? זכור לי דווקא כסרט משובח…
הוא ניסה.
אבל הוא היה ממש, ממש רע בזה.
מה קרה לבוב הוסקינס?
למה השחקן הנפלא הזה, הגאון שנתן חלק בסרטים טובים ("מי הפליל את רוג'ר ראביט") ,מעולים ("הוק","בתולות הים") ומופתיים ("מונה ליזה" היא יצירת מופת, אבל שאף אחד לא מכיר אותה). מה קרה לו? איך קרה שהשחקן הגיאוני הזה מצא את עצמו בשנים האחרונות בסרטים כמו "מייקל" (),"המסע של פליסיה" () והכי גרוע:"יפה במנהטן"(… טוב, אתם יודעים)?
את הסרט הזה לא ראיתי, אבל איכשהו לא נראה לי שהוא מגלה את עצמו מחדש כשחקן אופי מעולה.
בוב הוסקינס תמיד נראה לי כמו
גרסה זולה של דני דה ויטו, במשך שנים לא הצלחתי להבדיל ביניהם.
מה קרה לבוב הוסקינס
לפי השמועות, "גברת הנדרסון מציגה" מחזיר עטרה ליושנה והוסקינס נותן בו את אחד התפקידים הטובים בקריירה שלו. כמובן, מדובר עדיין במילים יפות ללא כיסוי.
שמעתי דיבורים
על כך שרוצים שהוא יגלם את סלאגהורן בסרט השישי של הארי פוטר והוא די מתאים, למען האמת.
(זה לא ספוילר, נכון?)
בלי ציפיות, ו''אקשן מציאותי''
במחירי הכרטיסים של היום, רובנו ככולנו חושבים פעמיים ושלוש לפני שאנו קונים כרטיס לסרט.
"ללא מחסום" הוא בהחלט אחד הסרטים האלה שלא הייתי טורח לראותם בקולנוע אלמלא זכיתי בכרטיס חינם.
להתאכזב מסרט שקיבלת לראות בחינם זה רגש מבוזבז ולא הכרחי… אז קשה לומר שהתאכזבתי מהסרט הזה.
ממה שקראתי עליו + הטריילר עצמו, ניתן להבין שמדובר ב"קפיצת מדרגה" קלה בנסיון של ג'ט לי להיות שחקן, וללכת על משהו שכולל גם דרמה. את הדרמה הקלילה אכלתי כמו אותם פיסטוקים פחות טעימים בחבילה, על מנת להגיע למה שנמצא עמוק יותר… טעים יותר: האקשן.
ופה טמון ההבדל! הפעם לא היה מדובר בשעמום של סטיבן סיגל, או הבלט של ז'אן-קלוד ואן-דאם (שכבודו במקומו מונח) או הלוליינות ההיתולית של ג'קי צ'אן. פה היה מדובר בקרבות רחוב כמו שהייתם מצפים להן ב"מציאות", פלוס מינוס.
ה"אלימות הקשה", כמו שנאמר כאן, תואמת מס' תורות לחימה, שאוהבות להזכיר שאם יש משהו יותר טוב מאגרוף מכוון היטב לראש, הרי אלו 5-6 אגרופים כנ"ל.
בקיצור, ג'ט לי מפגין כאן "רשעות" של מכות, משהו שבא אולי על חשבון הויזואליות האמנותית של סצינות הקרבות, אבל נראה אמין יותר מבחינתי.
אה, כן – והסצינה שהעלתה חיוך על פני יותר מכל ,
הייתה סצינת הלחימה שבה ג'ט לי נלחם (בסגנון ווינג-צ'אן, כמדומני) מול לוחם אחר בתוך תא שירותים שיכול להכיל רק בנאדם אחד! זכור לכם סרט אחר שראיתם שבו היה משהו באותו סגנון??
אני נהנתי מאוד מהסרט לדעתי סרט יפיפה !
Jet li goes full retard, and hoskins gives a perfo
rmance of a lifetime