במקור: U-571
במוי ותסריט: ג'ונתן מוסטאו
שחקנים: מתיו מקונהיי, ביל
פקסטון, הארווי קייטל, ג'ון
בון ג'ובי, ג'ייק וובר
שתי מסקנות עולות מצפייה בסרט "צוללת U-571":
א. מהבמאי ג'ונתן מוסטאו אפשר וצריך לצפות ליותר.
ב. עשרים שנה עברו, אבל ז'אנר סרטי הצוללות עוד לא יצא מההלם שהוא נכנס אליו אחרי ההצלחה של "הצוללת".
נתחיל מהמסקנה הראשונה. מוסטאו, במאי טלוויזיה בעברו, הפתיע ב-97' עם מותחן הפעולה "עצירת פתע" ("Breakdown"), שהחזיר, לרגע קצר, את סרטי הפעולה אל הניהיליזם הפרוע ששלט בהם בשנות ה-70 העליזות, התקופה שבה פקינפה, סגל ושות' הפכו את הז'אנר לחגיגה פרועה של פשעים נגד האנושות. נכון שלקראת סוף "עצירת פתע" מוסטאו לחץ קצת על הברקס, אבל על רקע סרטי-הפיצוצים-שבהם-אף-אחד-לא-מת, הוא בלט לטובה.
כשמתבוננים ב"U-571" אפשר לראות את המיומנות המהוקצעת שבה בוים "עצירת פתע" – אבל איפה החדשנות, התעוזה, חוסר הרחמים של הסרט ההוא? ריבונו של עולם, מוסטאו מביים פה סרט על מלחמת העולם השנייה. בשום אופן לא מלחמה שאפשר להגיד עליה שהייתה נחמדה. והסרט שלו יוצא ממש צמחוני – לפחות בהשוואה, נאמר, ל-"להציל את טוראי ראיין". ספילברג מביים סרט אכזרי יותר מזה של מוסטאו? העולם השתגע?
לגבי המסקנה השניה – אין ספק שוולפגנג פטרסן, שביים את "הצוללת" ("Das Boot") הצליח ליצור בסרט ההוא את השילוב המושלם בין אווירה קלאסטרופובית דחוסה לדרמה אנושית. כל הסרטים שבאו אחריו – "מצולות", "המרדף אחר אוקטובר האדום", "כוננות מיידית" וגם "אייר פורס 1" (שבו פטרסון ניסה לביים שוב סרט צוללות, אבל על מטוס), הצליחו להעתיק את האווירה הקלאסטרופובית, אבל הדרמה האנושית – יוק. "U-571" נכשל גם הוא, למרבה הצער, במבחן הזה. ולמוסטאו אין אפילו את האליבי שבטענה שהתסריט דפוק – כי הוא כתב גם את התסריט.
הסרט מתרחש ב-1942. לידי הצי האמריקאי מגיע מידע אודות צוללת גרמנית שמנועיה הפסיקו לעבוד בלב ים. צוללת אמריקאית בפיקודו של מייק דאלגרן (ביל פקסטון) נשלחת, מוסווית כצוללת גרמנית, ללכוד את מכשיר ההצפנה שמצוי על הצוללת המשותקת. אבל לפני שזה קורה, הצופים צריכים לעבור הקדמה א-ר-ו-כ-ה שבה מסביר דאלגרן לסגן שלו, אנדרו טיילר (מתיו מקונאהיי) מדוע הוא לא המליץ עליו לפקד על ספינה משלו. הסיבה, בקיצור נמרץ (היא מוסברת בפירוט ובאריכות יתר בסרט עצמו): דאלגרן לא משוכנע שטיילר יכול לעמוד בנטל הקרבת האנשים עליהם הוא מפקד לצורך השלמת משימה.
כאשר הצוללת יוצאת, סוף סוף, למפגש עם הצוללת הגרמנית, נערך קרב קצר בין שני צוותי הצוללות והאמריקאים הטובים מנצחים (רק בשביל להבהיר לצופים מי הרעים פה, מוסטאו הכניס סצינה שבה מפקד הצוללת הגרמנית פוקד על אנשיו להטביע ניצולים אמריקאים). הם מעלים את כל השבויים הגרמנים על הצוללת שלהם, אבל תהפוכות הגורל גורמות לכך שטיילר עם חבר מרעיו מוצאים את עצמם בצוללת גרמנית לא מתפקדת שצריכה לעבור דרך כל הצי הגרמני בלי להתגלות.
כאמור, הסרט מצליח – הייתי מרחיק לכת ואומר שאפילו יותר מכל סרטי הצוללות שנעשו מאז "הצוללת" – ליצור באופן מרשים אווירה של שהייה בצוללת. החל מסצינות הקרבות מורטות העצבים, דרך העיצוב החזותי המרשים ועד לתחושה שאו-טו-טו הצוללת הולכת להתפרק כשכולם בתוכה – אין ספק שמוסטאו, בעזרת הצלם אוליבר ווד ("עימות חזיתי") ומעצב התפאורה ויליאם לאד סקינר ("12 קופים") עושים פה עבודה מצויינת. הסרט אמנם גונב בלי בושה – לא רק מ-"הצוללת" אלא גם מ-"סירת הצלה" של היצ'קוק – אבל צריך לדעת גם איך לגנוב, והצוות שעבד על הסרט הזה בהחלט יודע.
מצד שני הניסיון ליצור דרמה מסביב לעובדה שטיילר נוטל פיקוד על החיילים שנשארו בחיים, והם לא ממש סומכים עליו, הוא פשוט מעורר רחמים. הקונפליקטים נדושים, הדמויות עשויות קרטון והדיאלוגים – אוי.
ואולי האשמה כאן בצוות השחקנים? העובדה ששמו את מאתיו מקונאהיי – המטאטא האנושי – בתפקיד הראשי בהחלט לא עוזרת. גם אני, דרך אגב, לא הייתי סר למרותו של האיש הזה – למעשה, ברגע שהיו שמים אותי באותו צוות אתו הייתי דופק נפקדות. מקונאהיי, עם הבעת הפיגור השכלי שנסוכה על פניו דרך קבע, לא מצליח לשכנע בתור מפקד או אפילו סגן מפקד צוללת – וגם אם היו מלהקים אותו לתפקיד פועל הניקיון של הצוללת הוא עדיין לא היה מתאים. עוד החלטת ליהוק תמוהה היא של ג'ון בון-ג'ובי בתפקיד חברו החכמולוג של טיילר. אין ספק שכישוריו של בון-ג'ובי כשחקן הרבה פחות גרועים מכישוריו כמוסיקאי – אבל זה בערך כמו להגיד ששפעת פחות גרועה מאולקוס. המקבילה הקולנועית של שפעת היא עדיין לא נעימה לצפייה. רק הארווי קייטל, בתפקיד המכונאי "צ'יף" עושה כאן עבודה מצויינת, כרגיל.
רבות נאמר על אי-הדיוקים השערורייתיים של הסרט בתחומי הריאליזם והדיוק ההיסטורי, אם כי כאן הביקורת שהוטחה בסרט היא מוגזמת. לגבי הריאליזם – אני משוכנע שכל מי שצופה בסרט מבין שצוות של שישה אנשים לא יכול לתקן, לתחזק ולהשיט צוללת, וגם אם ישנם צופים שלא מבינים את זה – אני סמוך ובטוח שהם לא ינסו את זה בבית. לגבי הדיוק ההיסטורי – אף פעם לא הבנתי אנשים שהולכים לקולנוע ומחפשים שיעור בהיסטוריה, אבל לשבחו של הסרט יאמר, שבסופו מופיעות כתוביות שמבהירות שהוא כל-כולו פיקציה, ונותנות קרדיט לצוותים האמיתיים שעסקו בלכידת מכונות ההצפנה הגרמניות.
אבל כל זה לא משנה את העובדה שמוסטאו היה יכול להוציא סרט יותר טוב. יש לקוות שסרטיו הבאים יחזרו לטריטוריה הטבעית שלו, זו שהוא הרשים בה כל כך עם "עצירת פתע".
הביקורת
הסרט אינו מצליח להתעלות אפילו לרגע אחד במהלך כל הסרט. הוא מתנהל על מי מנוחות כמו הים עצמו בסרט (גובה הגלים לא הייתה הבעייה של הגיבורים ) וכמעט אינו מצליח לרתק את הצופה. העלילה די משעממת, אפקטים, הבמאי לא הכניס והצופה אמור להישאר במתח מה יקרה לגיבורים. הגיבורים עצמם לא מרתקים (מקונהיי דווקא משחק לא רע, אבל קייטל מתבזה בתפקיד די שולי ) וכללית לא רק שהסרט משעמם הוא גם מראה לנו הרבה נאצים שלא עוזרים לרתק את הצופים.
עין חדה ממליץ לוותר מראש על הסרט גם במקרנים וגם בוידאו.
אבל מה כן יש בסרט?
פס קול מדהים.
לא, לא מוזיקה משובחת, אלא ממש סראונד שמכניס אותך לתוך העלילה.
לא רק מטוסים מקיפים אותך, ופיצוצים נשמעים מאחור, אלא -כל- הסרט מתנהל מסביב לכל הרמקולים.
בקיצור, אם אתם קונים דויד חדש, ומערכת רמקולים הקפית, זה הסרט הראשון שתראו (טוב, אחרי המטריקס).
אי אפשר לשכוח...
את Crimson Tide, עם דנזל וושינגטון וג'ין הקמן, בתור אחד מסרטי הצוללות היותר טובים שנעשו ב- 90'.
בכלל, סרטי צוללות זה אחלה ז'אנר, שחבל שלא עושים ממנו יותר, כן, כולל קומדיות כמו 'צוללת דיזל' עם קלסי (פרייז'ר) גראמר.
יש אחד בדרך
קוראים לו 'Below', כתב אותו דארן ארנופסקי (יקיר האתר, אחרי 'רקוויאם לחלום'), מביים אותו דייויד טווהי ('פיץ' בלאק'), והוא ייצא מתישהו במשך השנה הבאה.
דווקא נהניתי
ראיתי את הסרט הזה בקולנוע כשהוא יצא, עם זוג חברים, וכולנו מאוד נהננו. Fun Movie שכזה. קצת מלחמת העולם השניה, טובים ורעים, אקשן טוב, בלאגנים, קצת הארווי קייטל, מה רע?
ולא מזמן הייתי אצל חבר שלי, וראינו את זה שוב. וגם בפעם הזאת נהנינו שנינו. לא מדובר בדרמה אנושית גדולה, אבל בתור סרט אקשן/מתח – הסרט נהדר בעיני. וגם לא מצאתי את השחקנים רעים, להפך. ברובם הם היו מאוד חמודים.
כמובן שאני צריך לשים כאן גם איזה דיסקליימר קטן, ולכתוב שיש לי חולשה לכל סרט אמריקאי שמדברים בו קצת גרמנית. אה, ולגבי "Das Boot", קניתי את ה-DVD בביקור האחרון שלי בברלין, אבל טרם הספקתי לצפות בו. הממ – צוללות.קון?
גרסת הבמאי האקסטרה מיוחדת של 3 פאקן שעות?
לא לקצר
גירסת הבמאי של 208 דקות. ויש תרגום לגרמנית, אנגלית, טורקית, הינדי, עברית ואיסלנדית.
ראיתי את Das boot.
סרט מצויין, אם כי היה מתאים לסווגו תחת "מדע בדיוני", בדיוקן הא-נאצי שהוא מציג.
בכולופן, אם גרסת הבמאי בידך, הריני להמליץ:
כשנראה לך שהסרט צריך להיגמר, תעצור.
החצי-שעה שבאה אחר-כך רק מזיקה.
כל אחד וההנאה שלו...
אני יצאתי מאד טראומטית מהסרט הזה והגעתי למסקנה שאני לא מוכנה להכנס לצוללת לעולם (אולי רק אם היא צהובה, וגם אז רצוי שיהיה בה פול מקרטני).
אני לא קלסטרופובית, באמת שלא, אבל תחושת חוסר האונים הזו היתה פשוט בלתי נסבלת! עמוק בלבד ים, לבד, מוקף במים, כשכל ספינה מעליך יכולה פשוט להשליך עליך פצצות לרוב, וכל שנותר לך הוא להתפלל שתצליח לחמוק מהן… ברררר! ישבתי קפוצה ומתוחה על הכסא, יודעת שהז'אנר לא מאכזב וכמו בכל סרט הוליוודי הטובים חייבים לנצח (על אחת כמה וכמה אם הם אמריקאים) ועדיין הייתי עצבנית ולחוצה עד אימה.
פרט לסרט הנ"ל ראיתי רק את "המרדף ארי אוקטובר האדום" (ברובו) אבל זה היה מזמן, בטלויזיה, והוא לא היה כ"כ מלחיץ, לא שאני זוכרת.
אם אתם מחפשים את המפתחות של הצוללת – תהיו בטוחים שהם לא אצלי.
לביקורת !
אני חושבת שאתם סתם פוסלים את השחקנים , ברובם טובים.
ובקשר לג'ון בון ג'ובי , ראיתי מספר סרטים שלו והוא שחקן נהדר , פחות מאשר מוזיקאי אבל הוא טוב.
והמוסיקה שלו מצוינת , זה שמי שכתב את הביקורת לא אוהב את הסיגנון לא אומר שהוא לא טוב , לדעתי הוא אחד הזמרים הטובים שיש. . והמשחק שלו גם טוב.
סתם פוסלים את כל הסרט ,
ביקורת גרועה למדי !
ניצן.