כשעין הדג קם, אי אז לפני זמן רב, לא דנו בו על טלוויזיה. הסיבות לכך היו רבות, ומוצדקות, אך בשנים האחרונות הסיבות הללו נראו מוצדקות פחות ועל כן הוחלט להתחיל לדון פה בטלוויזיה – לא רק בתגובות, אל גם בפרסום ביקורות (מתגלגלות ורגילות), עדכוני חדשות, והגיגים כאלה ואחרים.
אך "בשנים האחרונות" אומר שפספסנו שנים רבות של טלוויזיה שיכולנו לדון עליה: מקלאסיקות אהובות, ועד לפנינות נשכחות וזבל מוחלט שפשוט כיף לצפות בו. לכן, החלטנו לקחת את השבועות הקרובים כדי לדבר על כמה מהסדרות הגדולות, הקטנות והבינוניות שהיו לטלוויזיה להציע לנו. משנות החמישים ועד שנות העשרה, מסיטקומים ועד דרמות – טיפה בים של שפע טלוויזיוני עצום, ובכל זאת ניסיון לדבר על דברים שנוגעים לליבנו (כל זאת לצד ביקורות ועדכונים שוטפים על קולנוע, למי שמודאג). אז תדליקו את הטלוויזיה, תתרחבו בספה, ובוא נצלול פנימה.
כתבות הפרויקט:
לי להב על "אזור הדמדומים"
רז גרינברג על "הנמלט"
יהונתן צוריה על "משפחה בהפרעה"
אדם קלין אורון על "טווין פיקס"
אתם מחליטים: מי המונטי פייתון הטוב ביותר?
עידן זיירמן סוקר את כל סדרות "מסע בין כוכבים": חלק א', חלק ב'.
תום שפירא על "קולומבו"
נעמה רק על "מד מן"
מתן בכר על "צמרמורת"
תום שפירא על "גולגו 13"
שני אוירבך על "אי אפשר בלי טד"
זיו הרמלין-שד"ר על "הישרדות"
כותבי האתר בחרו מה הזוג הרומנטי האהוב עליהם
גבי קוגן על "הסופרנוס"
רם קיץ על "שובר שורות"
טווידלדי על "אחים לנשק"
כותבי האתר בחרו מה המערכון הישראלי האהוב עליהם
איתי שלמקוביץ על "כן, אדוני השר" ו-"כן, אדוני ראש הממשלה"
יהונתן צוריה על "מוכרים בלבד"
עין הדג שלום
אם תוכלו בבקשה גם להקליט את התכנית אני אשמח מאוד כי היא משודרת בתשע אבל אמא אומרת שאני צריך להיות במיטה בשמונה.
אם אתם צריכים קסטות אני יכול לתת לכם כמה משומשות משלי ותקליטו על גביהן, כי כבר ראיתי אותן מספיק פעמים.
תודה רבה
איתן מעין גנים
איתן מעין גנים שלום
ישנם שידורים חוזרים של התוכנית בשעה 11:15.
לצערנו, האח הגדול שלנו אומר שהוא צריך את הקלטות בשביל מחקר שהוא עושה והוא חייב להקליט את כל הפרקים של "השבט".
מקווה שתסתדר,
הרצת אחורה?
(ל"ת)
אגב, אם יש סדרה ספציפית שאתם רוצים שנדבר עליה
אז חבל בגדול – הביקורות לפרויקט נכתבו ברובן המכריע. אבל אולי אולי אולי מישהו יצליח לכתוב משהו עליה. אם לא עכשיו, אולי בהמשך במסגרת אחרת.
אני מבקש שלא אתה תכתוב ביקורת על סיינפלד
יש לך דיבור נגוע וחבל
בגדול כל הכתבות בפרויקט הן חיוביות
כי למה סתם להעלות מהאוב סדרה שאין לנו שום דבר טוב להגיד עליה?
כמו כן, לא מתוכננת ביקורת על "סיינפלד". אפשרי שזה קשר לחלק הראשון של התגובה, אבל לא יודע, אמרת דברים על הדיבור שלי וכאלה.
מוסיף שגם יש לך פרצוף יפה, ושוב חבל
(ל"ת)
סוף סוף, אחרי שנים באתר
מישהו שם לב
טיפה חורה לי שאין מתגלגלת על שלדון הצעיר
ובאופן כללי הסדרה הזאת לא מקבלת את ההערכה שמגיעה לה
ביקורות מתגלגלות לסיטקומים זה קצת בעיה
אני לא שולל, אבל נראה לי שיש פחות מה "לנתח" ולפרק על בסיס פרק יחיד בסדרה שבה הסטטוס קוו כל הזמן מתקיים.
ספציפית "שלדון הצעיר" היא קצת צעירה לצורך הפרויקט שלנו, וגם למיטב ידיעתי אין לנו כותב שצופה בה.
השאלה אם רם כתב ביקורת על משחקי הכס.
או מישהו אחר.
אני לקחתי את שובר שורות
(ל"ת)
יופי של רעיון לפרוייקט
שמחה על קיומו ומחכה לראות אילו סדרות תעלו באוב.
לגביי סדרות שהייתי שמחה לקרוא עליהן פה – העניין הוא שהסדרות שהייתי שמחה לראות עליהן דיונים פה הן סדרות חדשות, או שרצות עכשיו או שהסתיימו לא מזמן.
נגיד, אני לא מפסיקה לקרוא שבחים על Severance בטוויטר (מתכננת להתחיל לצפות בה בהקדם האפשרי כי זו נשמעת בדיוק סדרה מהסוג שאני אוהבת), והייתי שמחה אם הייתה ביקורת מתוכננת עליה, או על Yellowjackets שהסתיימה לפני מספר חודשים ונדמה שכמעט אף אחד בארץ לא ראה, או על White Lotus.
אני בטוחה שיש פה אנשים שראו אותן ושיש להם מה לומר עליהן, אבל התחושה שלי היא שעם סדרות, בניגוד לסרטים, עדיין צריך את הפינה הספציפית שמעלה את הנושא לדיון ונותנת את הבמה, אחרת זה עדיין מרגיש קצת ״לא שייך״ כאן. נגיד על The Boys כן דיברו פה קצת יותר, אולי כי היא יותר פופולרית אבל מרגיש לי שזה שהייתה עליה ביקורת גם שיחק תפקיד.
בכל אופן, בשורה התחתונה, אני פשוט אשמח לראות כאן יותר דיונים על סדרות, ומקווה שהפרוייקט הנוכחי על סדרות עבר יפתח לאנשים תיאבון לדבר יותר גם על סדרות הווה.
מתוכנן עקרונית משהו על ניתוק
"הלוטוס הלבן" ו"צהובות" כנראה כבר לא, אם כי עדיין נגיד אמורה להיות ביקורת על "ארקיין" שמתעכבת אז לכי תדעי.
אני רוצה חודש בנות גילמור באתר
והקרנות של כל ארוחה עם אמילי וריצ'ארד בסינמטק חולון.
תודה יום טוב
ואם אני מוכן לכתוב ביקורת על הסדרה שאני רוצה שנדבר עליה?
(ל"ת)
אז אתה מוזמן לשלוח אותה
אבל אני לא יכול להבטיח שהיא תעלה.
על Severence ראיתי שכבר מתכוונים לכתוב, שזה נהדר
בעיני היא הסדרה השלישית בטיבה השנה עד כה, אחרי Station 11 ו-אטלנטה (על פי חצי העונה הראשונה).
לגבי סדרות עבר, אין בעיני סדרה ראויה יותר לקידום חוזר מהאמריקאים, לא הסדרה הכי טובה שראיתי אבל כנראה האהובה עלי, ואחת שאשמח לכתוב עליה בעצמי.
ובאופן כללי, כמי שלא מתעניין בעולמות של מארוול/DC ומלחמת הכוכבים, בוודאי לא בגירסתם הטלוויזיונית, קצת חבל לי שהם תופסים כאן מקום על פני הסדרות הגדולות של השנים האחרונות (נניח, Better Call Saul שלדעתי מעולם לא עלתה כאן לדיון רציני).
יש לי רק מילה ומספר – בבילון 5…
גם אני רציתי להציע
כי בדיוק סיימתי לצפות בה. עברה בי גם מחשבה לכתוב עליה ביקורת אבל זה יותר מדי עבודה כרגע.
אני אשמח לקצת תוכן על ה'סמויה'.
חושב שזאת פסגת הטלויזיה ובניית דמויות.
כמו כן בוג'ק זקוק לקצת אהבה.
ביקורת על "הסמויה" קיימת זה זמן מה באתר
היא כמובן שיקוץ נוראי שטוען שהסדרה היא בכלל לא פסגת הטלוויזיה וכתב אותה איזה בן בליעל אחד, אמממ, אני.
לא יודע אם יהיה תוכן נוסף עליה.
בנוגע ל"בוג'ק" – אכן חסר עליה תוכן באתר, אבל גם במסגרת הפרויקט הזה היא לא תופיע שכן היא קצת "מודרנית" מדי עבור הפרויקט. אבל מניח שמתישהו זה יגיע.
תודה! תמיד שמח לקרוא דעות אחרות משלי
(ל"ת)
לא יודע מה הסיכויים, אבל אני הייתי שמח לביקורת על arrested development או community
מצטער, אין סיכוי
(ל"ת)
הוא עבד על המגיב.
(ל"ת)
הסופרנוס וסיינפלד
אם אפשר, תודה
סוכנות הבילוש ההוליסטי של דירק ג'נטלי
אני יודע שלכולנו עדיין לא כל כך נעים לחשוב על מקס לנדיס, אבל עשיתי לאחרונה צפיה חוזרת בשתי העונות של הסידרה הזו ותשמעו – הן פנינה של כתיבה טלויזיונית מבריקה, עם דמויות סופר אייקוניות שפשוט כיף לבלות איתן ושזירה בלתי אפשרית של רעיונות מופרעים לחלוטין בעלילה שדומה בערך למשהו שהוא לגמרי לא סיפור בלשי קוהרנטי. אני אשמח לביקורת או לכל הפחות לדף סרט.
הוא גם כתב את American Alien
הקומיקס הכי טוב של סופרמן בשנים האחרונות שתופס מעולה את הדמות.
לא להאמין שמישהו עם כאלה מסרים חיוביים באמנות יכול להיות מי שהוא במציאות.
הקטע היפה שהוא כלל לא עיבד את הספרים
אלא לקח מהם רעיון ופשוט זרם משם. תכלס, עשה מה שעשו עם הסרט "הג'וקר": לקחו סרט שעומד בפני עצמו ועם כמה שינויים גרמו לו להיות שייך לפרנצייז.
סדרה מומלצת. אין לי מושג קלוש על אופיו של התסריטאי.
Justified
סדרה שהיא כיף גדול מההתחלה ועד הסוף, דמויות אדירות ותפקיד ענק של וולטון גוגינס. יש סדרות טובות ממנה אבל את מה שהיא עושה היא עושה הכי טוב.
יש סדרות טובות ממנה, אבל לא הרבה.
סדרת פשע אדירה, עם הרבה ציניות והומור יבש במיטב המסורת של אלמור לנארד.
יש לה גם פרק סיום מושלם, שטכנית כבר לא יהיה פרק הסיום בגלל המיני סדרה החדשה שנמצאת בפיתוח.
"המפצח" - Cracker
גבולות הטלוויזיה היום כל כך מטושטשים, וכשניסיתי לחפש מה ההבדל בין סדרה למיני-סדרה לא הצלחתי למצוא הבדל משמעותי באיך שהסדרות בנויות כיום. יותר מזה, הסדרות הופכות להיות כמו סרטים ממש ארוכים, עם קשתות עלילה שנמשכות למשך כמה פרקים, כל העונה, ובמשך כמה עונות. בתוך כל זה, "המפצח" היא עדיין שונה. כי זו לא באמת סדרה, אין עלילה עונתית. גם אין עלילה אחת לסדרה. יש קשתות מסויימות, אבל הן שוליות לעלילה של כל "פרק". ולמה "פרק"? כי לדוגמא בעונה הראשונה יש 7 פרקים שהם בעצם שלושה פרקים מחולקים. חלק אחד באורך שעתיים, חלק שני באורך שלוש שעות, ועוד חלק באורך שעתיים. אז בעצם מדובר בשלושה סרטים, אז אולי ראוי לקרוא לזה טרילוגיה? ועם העונות המאוחרות יותר יקום קולנועי? באמת שאין לי מושג.
מה שיש לי מושג לגביו שזו כנראה סדרת המופת הטובה ביותר. כן, כולל הסופרנוס, הסמויה, הנותרים, עמוק באדמה, כל הקלאסיקות וכל החדשות. וזה חתיכת סופרלטיב. במרכז הסדרה יש לנו את את דר" אדוארד "פיטץ" פיטצ'גרלד, פסיכולוג מוכר בגילומו של רובי קולטריין. והו הו הו איזה גילום מושלם זה. פיטץ שלנו הוא לא דמות סימפטית, הוא מעשן כבד (כבד, כבד), הוא שותה הרבה (שנות ה-90 המוקדמות נראות כמו כיף), הוא מהמר שהיה מוכר את הילדים שלו לעוד סיבוב הימורים, הוא פוגע בסובבים אותו, והוא חושב שהוא יותר חכם מכולם. והוא באמת חכם יותר, מה שגורם לו להתליח באמת לפגוע באנשים כשהוא רוצה. קולטריין עושה פה את תפקיד חייו, ואכן הוא זכה בבאפט"א *שלוש* פעמים *ברציפות* על התפקיד. פיטץ רואה יום אחד שסטודנטית לשעבר שלו נרצחה, ומחליט להציע למשטרת מנצ'סטר את עזרתו בהרכבת הפרופיל של הרוצח. מפה לשם, פיטץ חובר למשטרה ועוזר להם בתיקי רצח. זו בעיקרון העלילה של הסדרה, וכל חלק הוא בעצם תעלומת רצח חדשה, כשלפעמים זהות הרוצח היא התעלומה, ולפעמים הרוצח מוצג לנו מהרגע הראשון והמניעים שלו הם תעלומה, ולפעמים התעלומה היא רק אם פיטץ יצליח לשבור את הרוצח בחקירה.
פיטץ נשוי לג'ודית', בגילומה של ברברה פלין, שמשחקת פה בשלמות את האישה שנמאס לה מכל הבולשיט של פיטץ. יחד איתו עובדים מפקח המשטרה דיוויד בילבורו, ג'ימי השוטר, וג'ן השוטרת הצעירה. כל התפקידים פה מגולמים בשלמות, בין אם הדמויות באופן אנושי לגמרי מתנהגות כמו חרא, כמו חברים, או כמו שוטרים מתוסכלים.
חוץ מאשר להמליץ בכל הכח שתראו את הסדרה (אין לי מושג איך, סדרה נישתית משנות ה-90 שלא נמצאת באף סטרימינג, אפילו לא לקנייה או השכרה פר פרק), אני אגיד שאשתי הפסיכולוגית מצאה את דמותו של פיטץ מאוד אמינה, ושאם אתם אוהבים סדרות משטרה, שבנויות אחרת, ומתקדמות בקצב שונה, זו סדרה שאתם תשמחו לראות. סדרה שבדרך כלל מושווית ל-"רצח מאדום לשחור", רק יותר טובה (כנראה, לא צפיתי, ככה לפי האינטרנט).
שני פרקים שנחרטו לי בזיכרון:
"להיות מישהו", עונה 2, חלק ראשון (שלוש שעות). בחור שיום אחד קצת מתחרפן והורג. למה? איך תופסים אדם כזה? מי האדם הבא שייהרג? ההתפתחות של הרוצח שזהותו מתגלה לנו מתחילת הפרק פשוט מדהימה, והמשחק של רוברט קרלייל הוא ספוט און!
"גברים צריכים לבכות", עונה 2, חלק שלישי (שלוש שעות). חלק על אנס סדרתי שהמשטרה מנסה לעלות על עקבותיו. שוב, החקירות, המשחק, וכיצד הפרטים מתגלים לנו לאט לאט, כולל הטוויסט המזוויע בסוף גורמים לפרק הזה להשאיר חוטם מאוד עמוק על הצופים.
אז כן, מדובר בסדרה שהיא מושלמת, אבל מושלמת כשהיא עובדת. אין ספק שיש חלקים שהם פחות טובים (באופן אירוני, העונה השנייה כוללת את שני חלקי המופת שציינתי למעלה, ועוד את החלק הכי חלש בכל הסדרה). וזו סדרה שגם התיישנה לא מעט בכמעט 30 שנה מאז שהיא התחילה. הדבר הכי שלילי לגבי הסדרה זה שאין לה סוף. הסדרה פשוט מסתיימת בסוף עונה 3 בשנת 95, ואז היו שני ספיישלים, אחד בשנת 96 ואחד ב-2006! הם לא קשורים לסדרה בכלל, מלבד שפיטץ הוא הדמות המרכזית גם בהם, אבל באמת שמדובר בירידה מאוד חדה ברמה.
אם הייתם צופים בשנות ה-90 בערוץ 1, גם אתם נחשפתם לפרסומת שקראה לסדרה הזו "סדרת המופת הבריטית", ציטוט שנתקע לי בראש מאז. ואכן, זו סדרת המופת הבריטית הטובה ביותר.
חד-משמעית יצירת מופת (כתבתי עליה קצת בתגובה לכתבה על "קולומבו")
הפרק שהכי התרשמתי ממנו בסדרה הוא "אהבת אחים" – מרכיב ה-"תעלומה" בו אמנם קצת חלש, אבל האופן המדהים שבו הפרק הזה מציג את הדמויות – של הנבלים, של הגיבור (ו-"המפצח" תמיד היתה בבסיסה יותר סדרה על דמויות מאשר סדרה של סיפור) – הוא לטעמי השיא שאליו הסדרה הגיעה בתחום, הישג לא שגרתי בהתחשב ברמה הגבוהה מאוד של הפרקים האחרים.
אני כבר בערך שנתיים חושב לכתוב סוג של ביקורת מתגלגלת לאתר על המפצח, כשכל ביקורת היא על קו עלילה.
משמח אותי לדעת שיש עוד אנשים ששותפים לדעה שזו סדרת מופת באופן חד משמעי. ואני מסכים לחלוטין, כל סדרות המופת הן סדרות שהבסיס שלהן הוא הדמויות ולאו דווקא הסיפור.
הסתקרנתי איפה ניתן לצפות בה כיום
אז חיפשתי קצת, ומתוך מה שנגיש לי נראה שהיא באמת לא זמינה בשום מקום.
היא כן זמינה במלואה בשירות הסטרימינג של רשת ITV הבריטית, אם בא למישהו לנסות לפצח את הגישה – https://www.itv.com/hub/cracker/1a1918.
לי בא לצפות בה, אבל לא מספיק בשביל להירשם לשירות נוסף רק כדי להיתקל בחסמי לוקיישן ו/או תשלום.
אני חיפשתי אותה בהרבה הזדמנויות, ואף חיפשתי איך לקנות אותה באופן דיגיטלי.
אי אפשר. אז עברתי לדרך האחרת. כשיהיה אפשר, אקנה אותה.