במקור: Trixie
במאי: אלן רודולף
תסריט: אלן רודולף,
ג'ון בינדר
שחקנים: אמילי ווטסון,
ניק נולטה, נת'ן ליין
במים רדודים אי אפשר לשחות, ודגים גדולים אוכלים דגים קטנים.
היה היה, לפני שנים רבות, בעיירת פיתוח קטנה בצפון הארץ, מנהל בית ספר ששמו נישא לפניו. או כך לפחות הוא היה רוצה להאמין. ינון מימון היה שמו. לא. אין זאת בדיחה, אפילו לא היתול. כל שתשמעו אמת לאמיתה.
ינון מימון היה נואם בפנינו בכל הזדמנות שניכרה בפניו, ביום הזכרון לחללים הללו, ולחללים האחרים, בראש השנה, ודקה לפני סדר פסח. ביום הראשון ללימודים, וביום האחרון לשביתה. לפני הגדנ"ע ואחרי הפיזיותרפיה.
וכדרכם של נואמים, לא היה חשוב מה הוא אומר, אלא כיצד הוא אומר זאת.
"אנחנו מבכים את האובדן של אחינו, שנרצחו על ידי הצורר הנאצי, שטבח בהם ללא הבדל דת, גזע ומין"; "אנחנו הולכים לשים אינטרנט בחדר-מורים, אינטרנט במקלט וקרמיקה במסדרונות".
לפעמים אתה כורת את הענף עליו יושבת שתי הציפורים, שברחו לך מהיד.
היום, שנים רבות לאחר הזיכרון הענוג שלי מינון מימון, נזכרתי בו בשנית, והכל בזכות סרט קטן אחד בשם "טריקסי" שמוקרן עכשיו בכל רחבי הארץ, ללא הבדל קאט, פופקורן וסדרנים.
ובזה בדיוק עוסק הסרט. לא בתוכן, כי כמו ינון – את מי כבר מעניין מה באמת הלך שם, ממילא זה כבר קרה. אבל בהחלט מעניין איך שהדברים נראים ומרגישים. וזה רק קצה הקרחון, ותחילתה של ידידות נפלאה.
טריקסי, המשוחקת נאמנה על ידי אמילי ווטסון (המוכרת לקהל הרחב כההיא מ"לשבור את הגלים"), היא בלשית פרטית. או לפחות מנסה להיות. אי אפשר להתכחש למראה החיצוני שלה, שנראה כמו סינתזה בין ביורק, האיסלנדית החביבה, לבין אלי מקביל הנוירוטית. משהו בשפתיים, בהבעות פנים, בעיניים המלוכסנות. (בכלל, שמתם לב לקיק המסתמן לאחרונה – נשים בוגרות עם הבעות פנים של קומיקס יפני?)
כך או כך, היא מסתבכת בשערוריית מין. אתם יודעים: סנטורים; אנשי עסקים מלוקקים, עם משקפי שמש גדולות ושיער מרוח לצד; אולמות קזינו, ואיזה שמנמן חביב שמחקה את ג'יי לנו – הסיטואציה האמריקאית הרגילה, לא משהו שיפתיע אתכם. העלילה מתמקדת בדמותה של נערת שעשוע בשם דון סלין (ההשערה שזה היפוך אותיות של הזמרת המוגזמת סלין דיון, הועלתה על ידי הפורום המצומצם שנכח לצידי) וגברבר בשם דקס, המשוחק ע"י דרמוט מלרוני (החתן ב'חתונה של החבר שלי'), שמתחיל את דרכו כמאצ'ו בלתי נלאה. אלא שלכל אלה – אין כלל חשיבות בסרט.
כל הסרט כולו עוסק סביב מושג הכסיסה הדיבורית. הברברת שאוחזת בנו. זו שגורמת לאנשים לומר : "אז למעשה, המצב הוא לכאורה בלתי הפיך, דה-פאקטו", או כל בליל מילים נטול משמעות אחר. יותר מכך, מתחת לכל ההומור, שנופל קצת במהלך הסרט, מסתתרת איזה אמת גדולה. לא מבריקה במיוחד, לא מדהימה וגם לא ממש מחדשת, אבל עדיין אמת: אנחנו חתיכת זייני מוח, ואנחנו לא ממש יודעים על מה אנחנו מדברים.
הסנטור (ניק נולטה) הוא כמובן שק הורמונים מהלך שלא ממש זוכר מה הוא עשה ומה לא כדי להגיע להיכן שהוא הגיע, ומכריז כי "מעל לכל ספק", הוא "עשה המון דברים לא חוקיים ולא מוסרים, אבל לא במידה כזאת ששוברת את היושר אליו הוא מחויב", או כמו שהוא אומר : "עד שהאמת מרימה את המכנסיים, השקר כבר הספיק להקיף חצי עולם".
אבל כאמור, עלילה היא לא הצד החזק של הסרט. במקום זאת, צפו פגיעה מעשרות משפטים סתומים לכאורה, ולמעשה, אלפי עוויות של פניה הנאות של טריקסי, והומור אסוציאטיבי משהו.
אם נשחק אותה לרגע מבקרי קולנוע, אפשר לומר שזאת מעין פארודיה חיננת על הקיטש שעוטף את חיינו, על השבלוניות והצורך שלנו להישמע חשובים, גם כשאנחנו לא אומרים דבר. אבל אחרי ככלות הכל, מלבד כל אותם מיני ההארות שמפוזרות לרוחבו של הסרט, והזיכרון המר שהם העלו לי (ינון התנקה מאבק של שנים), מדובר בסרט שפשוט עשוי טוב.
האישיות הנשית בפורום שלנו, אמרה לאחר הסרט, במעין הינף יד: "סרט מגניב. אבל נדמה לי שהבמאי נהנה יותר". יודעים מה? קניתי.
אבל על טעם וריח אי אפשר להתווכח, וגם כשהשמש שוקעת, לפעמים שרות תרנגולות. השאלה היחידה שצריכה לעניין אתכם, היא האם לא עדיף 28 שקלים בכיס, מערימת פופקורן בבטן.
- אמילי ווטסון – אתר מעריצים
- האתר הרשמי
התדרדרות ניכרת.
לא הבנתי מה יותר לא מובן- הסרט או הביקורת.
מלים של בני אדם בבקשה.
זה מעניין? משעמם? מצחיק? מרגש?
שניצקליין גאה בך!
התדרדרות ניכרת ?!
אוקי, לפני שאני אגיע לעניין של הסרט עצמו, מספר מילים על הקונפליקט שלי בתור איש-עם-מקלדת. הביקורת הזאת מנסה (אפשר להתווכח על מידת ההצלחה) להתנסח בצורה קצת שונה, על סרט שהוא, בבסיסו, קצת שונה.
כמובן שעדיין לא ראית את הסרט. אבל תופתע לגלות, שהאווירה בסרט לא שונה (או כך הייתי רוצה לטפוח לעצמי על השכם) מהאווירה בטקסט.
משפטים אקראיים וסתומים, שכאילו אומרים משהו אבל אינם אומרים דבר. קלישאות מעושות עם שגיאות כתיב ודיבור. האמת היא, שיותר מכל, הסרט הזה הזכיר לי סוג אנשים מאוד ספציפי, שקיים כל העת סביבנו.
אבל עכשיו, שבועיים לאחר שכתבתי את הביקורת (או שזה היה פחות והתודעה שלי מתעתעת בי) וראיתי את הסרט, נשאלת השאלה : האם הוא טוב או רע.
אם הייתי שואל אותי מיד לאחריו, הייתי אומר לך שהוא סרט מצוין, מצחיק עד דמעות. אבל ככל שהזמן עובר, לזכרון של הסרט נוספת איזה תחושה מעיקה, מציקה, מן דגדוג כזה שלא נעים להיזכר בו. קשה לי לומר בדיוק במה מדובר, אבל ככל שחולף הזמן הוא נראה, בדיוק כמו הדברים עליהם הוא מנסה לצחוק, כסתמי.
דבורית שרגל
כבר הרבה זמן אני מחפש הזדמנות טובה לכתוב ב'עין הדג' את דעתי על הגברת הנ"ל, שעושה ל'רייטינג' שם רע (כשבד"כ מדובר בעיתון צעיר, חתרני ומשעשע ביותר). הייתי מכנה את המבקרת הנ"ל בשם שהוא שילוב של שתי דמויות מרכזיות באתר, וקורא לה 'שניצקליינית לעתיד'. ביקורותיה שייכות בדיוק, אבל בדיוק, לז'אנק המעצבן כל-כך המבדיל אוטומטית בין 'סרטי איכות איראנים/סינים/יפנים' שזוכים אוטומטית ל-4 עד 5 כוכבים (תוכלו לבדוק זאת) ו'סרטי הרפתקאות-אקשן-קיץ' שזוכים מייד לחצי כוכב עד כוכב וחצי. מה שמעלה את השאלה – למה בכלל לטרוח?
עיון קצר בנאמר לעיל מעלה את השאלה – לאיזה סוג סרטים מעניקה הגברת שרגל 3 כוכבים? ובכן, זה הדבר המעצבן ביותר. יקירי 'עין הדג', סרטים חדשניים (יותר או פחות) ומרתקים כמו 'ממנטו', 'רקוויאם לחלום' ואפילו 'שרק', מקבלים אצל הגברת ביקורת מאוד חיובית ואוהדת – עם 3 עד 3 וחצי כוכבים. כאילו, אמרה הגברת, יהיה 'רקוויאם' מקורי וחדשני ככל שיהא, אין לו סיכוי כנגד קלאסיקות כגון 'הדרך הביתה' או 'אף לא אחד פחות'.
לקראת סוף הקיץ החלה הגברת לחרוג ממנהגה, או יותר מדויק, לרדת מהפסים. כנראה שהעורכים דרשו ממנה למצוא איזשהוא סרט באנגלית ולתת לו 4 כוכבים.
הסרט הראשון שזכה בכוכבים אלו היה 'כוכב הקופים', ועכשיו אני מרכין ראש ומודה בהכנעה שאכן יש בארץ קליקת מבקרים חובבי טים ברטו שייתנו לו להאכיל אותם כל דבר שהוא.
הדבר השני שקרה, שהוביל אותי למריטת שערות עצבנית, היה שגברת ד. ש. העניקה 4 כוכבים ל… crazy/beautiful. אתם יודעים שאני אוהב את הסרט הזה, אבל 4 כוכבים? 4 כוכבים??? אחד יותר מממנטו? מרקוויאם? הבחורה החליקה על בננה?
זהו. תמה ההשתפכות.
דבורית שרגל
דבורית שרגל היא אשה מצוינת ועורכת עיתונאית מעולה.
היא גם מתרגמת סרטים מחורבנת.
בנוסף לכל שנאמר בהודעתו של נונין, אזכיר את הביקורת שלה על דוגמה, שבה הכבירה מילים על המשמעות שסמית' ניסה ליצור כשהכניס את עצמו, הבמאי (ולפיכך האלוהים של הסרט) כדמות שלא מדברת בסרט על אלוהים.
האם זאת בקשה כל כך גדולה שהיא תדע *משהו* על במאי בסדר הגודל של קווין סמית'?
וחוץ מזה, לאחר שלא הבינה את הסרט כלל, היא נתנה לו שני כוכבים. הבוז לה!
phew, סוף סוף סיימתי את המתמשכים
ומזל שכתבה זו היתה האחרונה בסדרה.
אני חוזר בי מדברי – היה שווה כל הבלגן של המתמשכים
כדי להגיע לכתבה הזו שעכשיו עשתה לי חשק לראות
את הסרט.
להיכן נעלם אלון? אני רוצה עוד כתבות שלו!
yoo, אני לעולם לא אסיים את המתמש
כים. אבל זאת באמת כתבה מוזרה (לא שאמרת את זה), קצת לא מובנת וכתובה בצורה לא רציפה (אפילו שהכותב אמר שזה נעשה ברוח הסרט). לא ממש עשה לי חשק לראות את הסרט כי אני לא מתה על אמילי ווטסון ועד כמה שזכור לי ראיתי פעם טריילר לסרט הזה והוא לא נראה נחמד; אבל בכל זאת היה נחמד לחזור שוב לימים בהם היו רק שתי תגובות לביקורת, אחת מהן היא של הכותב עצמו… אולי אותו אלון עזב ללא שוב כי הוא ראה שאף אחד לא מגיב לו ונעלב? אלון, אחי, איפה אתה?
יופי של סרט
לרוץ לראות (או במקרה הזה – להשכיר). חובה חובה חובה. טריקסי היא דמות אקצנטרית, מוזרה, חמודה וגאונית. הומור טוב. טקסט מעולה…פארודיה טובה מאוד.
ביזאריות אמריקאית שניראית אמינה מספיק ועוברת את המבחן בהצלחה. מומלץ בעיקר לברייניאקס וסופרפריקס, אבל גם לאנשים נורמאליים (נורמאליות(?)-איכס…קריפי.)
לשכור.