במאי: בראד אנדרסון
תסריט: בראד אנדרסון, וויל קונרוי
שחקנים: אמילי מורטימר, וודי הארלסון, בן קינגסלי, אדוארדו נורייגה, קייט מארה
ג'סי המתוסבכת (אמילי מורטימר) ובעלה הנחנח רוי (וודי הארלסון) סיימו זה עתה שליחות הומניטרית בסין, והם עומדים לחזור לארה"ב. במקום לעלות על מטוס שיביא אותם לשם תוך פחות מיממה, הם מחליטים לעשות עיקוף קל, ולעלות על הרכבת המובילה למוסקבה, לקחת את הטיסה שם, ולראות בדרך קצת מנופיה המושלגים של סיביר.
אלא שזו החלטה רעה. הרכבת מתבררת כפאר הטכנולוגיה והתפעול הרוסיים: השירותים לא עובדים, חלק מהחלונות לא ניתנים לפתיחה (האחרים לא ניתנים לסגירה), האוכל בלתי נסבל, והצוות כנראה לא קיבל עדיין את הידיעה המשמחת אודות מותו של סטאלין, אחרת קשה להסביר את המבטים מזרי האימה שהם שולחים לכל נוסע, במיוחד כלפי הלא מקומיים. בצר להם, מתחברים ג'סי ורוי עם שני שותפיהם לתא הנוסעים, קרלוס (אדוארדו נורייגה) ואבי (קייט מארה). זוג החברים למסע הם תרמילאים ותיקים, עם ידע עשיר בהתחמקות מפקחי גבול, ומטען שהתיאור "חשוד" יהיה עבורו אנדרסטייטמנט מבהיל. בקיצור, קרלוס ואבי הם בדיוק הטיפוסים שכל מדריך טיולים מייעץ להתרחק מהם. אבל בין ג'סי ורוי יש בעיות שהם שמחים לפרוק על קרלוס ואבי (בנפרד), וחוץ מזה, הם הרי תקועים איתם באותו קרון במשך נסיעה לא קצרה. לא קשה לנחש שהצרות בדרך.
הבעיה היא שלצרות האלה לוקח לא מעט זמן להגיע. 'טראנס סיביריאן' הוא סרט מתח מהסוג הישן: קצת "פצצה מתחת לכסא" בסגנון היצ'קוק, קצת תעלומה בלשית בסגנון אגתה כריסטי, והרבה מאוד אקספוזיציה קשקשנית, טרחנית ומיותרת. יותר מחצי שעה עוברת לפני שמשהו משמעותי קורה בסרט, ועוד עשרים דקות עוברות לפני שהסרט מתחיל לזוז לאנשהו. לפני, ובין לבין, הסרט עסוק בעיקר בלהכיר לצופים לעומק את ג'סי ורוי, והוא עושה בזה עבודה מצוינת: הוא שכנע אותי מעבר לכל ספק שלא הייתי רוצה לבלות אפילו דקה בחברתם, ביחד או בנפרד. מילא שמדובר בזוג אהבלים – מה כבר אפשר לצפות מצמד אמריקאים שנתקעו באיזה חור בעולם השלישי – אבל הם גם מעצבנים: ג'סי מתבכיינת תמידית, ואילו רוי הוא הטיפוס המסתחבק שעושה ניסיונות אוויליים להיות חבר של כולם. אפילו מורטימר והארלסון, שחקנית ושחקן מצוינים, לא גרמו לי לחבב את שתי הקרציות האלה.
אלא מה, מהרגע שהסרט מואיל בטובו לזוז, הוא בהחלט מספק את הסחורה: מאותה נקודה הוא נשאר מותח ומעניין עד סופו. מבלי להדרש לספוילרים מיותרים, אציין שחלק גדול מהשיפור ברמה נובע מכניסתו לתמונה של גרינקו (בן קינגסלי), בלש חריף, מעין הרקול פוארו עם מבטא רוסי, שלוקח את הסרט בכיוון שונה ומבהיל מזה שהיה נדמה שהוא נוסע בו עד כה.
פרט לסיפור המתח, מה שיש ל'טראנס-סיביריאן' להציע נמצא בעיקר בתחום החזותי. הנופים הקפואים שהגיבורים עוברים על פניהם במהלך הסרט עוצרי נשימה ממש: מרחבים מושלגים, דוממים, מנוקדים פה ושם ביערות קודרים, מבנים חרבים ואזורי מגורים עלובים למראה – תזכורת לעברו העגום של האזור, שהוביל להווה עגום בפני עצמו. בכלל, הניסיון של הסרט ללמד את הצופים פרק בהיסטוריה מעוררת החלחלה של רוסיה עובר הרבה יותר טוב דרך הצילומים מאשר דרך התסריט. גם הרגעים היותר מותחים של הסרט הם תוצאה של העבודה המצוינת של צוות הצילום והתפאורה, בעיקר בסצינות המתרחשות על הרכבת – הם הופכים אותה למקום צר, צפוף, מחניק, שאי אפשר לברוח ממנו. זה אפקטיבי במיוחד לקראת הסוף, כש'טראנס-סיביריאן' הופך לסרט אימה ממש.
וכמו מרבית סרטי האימה של ימינו, זאת הנקודה שבה האמינות של 'טראנס-סיביריאן' יורדת באופן מסוכן, עניין קצת מבאס לסרט שהתחיל את דרכו כמותחן אינטליגנטי. טוויסט או שניים בסצינות השיא כבר נותנים את ההרגשה של טוויסט או שניים יותר מדי, והפתרון שמגיע בסוף סחט ממני מלמולי "נו, באמת". קצת חבל, אבל הסרט נועד לגרום לצופים חרדה, ובזה הוא בהחלט מצליח.
'טראנס-סיביריאן' הוא בעיקר סרט של אמצע: ההתחלה שלו נסחבת, הסוף לא ממש אמין, אבל האמצע הזה, ביחד עם הצילומים המדהימים ובן קינגסלי, בהחלט הופכים אותו לשווה צפיה. מצדיק את הנסיעה הארוכה ברכבת.
- האתר הרשמי
- הרכבת הטראנס-סיברית
- מסע בטרנס-סיבריאן – "למטייל"
נשמע מאווד מעניין
לא שמעתי שום דבר על הסרט הזה עד עתה. אני בהחלט מעוניין לצפות בו בהקדם.
ביקורת משובחת
הביקורת נהדרת, כתובה היטב ומשעשעת.
ביקורת משובחת
כל מה שהסרט הוא לא.
אה, אז זה מה שזה היה.
מסתבר שראיתי חלקים לא מבוטלים מהחצי השני של הסרט בטיסה לחו"ל – הלוך וגם חזור. חשבתי שמצבי המנטלי בזמן הטיסה לצד הקיטוע בצפייה הם שהפכו את הסרט למסויט, אבל מסתבר שזה בכוונה.
מאחר ואחת המסקנות של הביקורת הזאת היא ''אל תסעו ברכבת,
"טוסו במטוס", הבאנר של אל-על מצד שמאל הוא דוגמה מהסרטים (תרתי משמע!) למושג "פרסום ממוקד".
נראה לי שאני צריך לדרוש אחוזים מההכנסות.
לא שכנעת אותי
אני עדיין חושבת שטיול על הטראנס-סיבירית יכול להיות אחת החוויות המדהימות בחיים. וכן, זה למרות שיש לי כבר נסיון בנסיעה ברכבות לילה ברחבי רוסיה. P:
אז זהו שלא
גם אני פעם חשבתי כמוך. אבל אז ביליתי ארבעה ימים על הטרנס-סיבירית, בחברת חבורה של מבריחים מונגולים שיכורים, כאשר כל מה שרואים מהחלון זה רק עצים, עצים, שוב עצים ועוד קצת עצים. תאמין לי, אחרי שעה זה כבר ממצה את עצמו. ולהזכירך, העסק נמשך ארבעה ימים – והם עוברים מ-א-ד לאט.
אני היחידה שאהבה אותו?
מאוד אהבתי אותו אפילו. הצליח למתוח אותי לכל אורכו…
קבלו סקר -
לאיזו מדינה שייך הדרכון של בן קינגסלי?
1. אירי (לצאת נקי)
2. הודי (גנדי)
3. רוסי (טראנס סיביריאן)
4. דרום אמריקני (העלמה והמוות)
5. יהודי פולני מהמאה ה-20 (רשימת שינדלר)
6. יהודי אנגלי מהמאה ה-19 (אוליבר טוויסט)
7. אמריקני (דייב)
רצח באוריינט אקספרס
בתקווה שמישהו שראה יוכל לענות: האם הסרט קשור באיזשהי צורה או מהווה עיבוד מודרני לקלאסיקה של אגאתה כריסטי "רצח באוריינט אקספרס"?
לחלק מהסרט יש בהחלט אופי של ספרי אגתה כריסטי
אבל מלבד העובדה שהוא מתרחש ברכבת, יותר מדי דמיון בינו לבין "רצח באוריינט אקספרס" לא מצאתי.
אני דווקא ממש אהבתי
הלוואי והיו יותר סרטים כאלה.
איטיים, אבל לא בטירוף.
דמויות אמינות.
שחקנים מצויינים.
אתה לא מרגיש שעובדים עליך בעיניים, אלא שכל מה שקורה שם זה אמיתי.
סרט חזק.
הופתעתי לטובה
ציפיתי לתסריט קלישאתי ומלא חורים. במקום זאת, קבלתי דמויות מעניינות שלא מתנהגות בטמטום מוחלט והכי חשוב, העלילה לא קופצת ישר להפחדות, אלא נבנית לאטה. הדבר שהפריע לי הוא עריכה שמניחה משום מה, שיש לי בעיות זכרון.
קודם כל, סצנת הפתיחה, בה מוצג ההקשר בן קינגסלי-רצח-סמים. במקום להפתיע אותנו עם הופעתו של כל אחד מהמרכיבים האלה (וקינגסלי משתלב בעלילה רק בשלב מאוחר יחסית), החליטו על ההתחלה לשתול לנו בראש את האסוציאציה הזו. ככה יצא שבמקום סרט שמשנה במפתיע את עורו, יצא סרט מסע שכל הזמן מצפים שיהפוך לסרט על סמים ורצח וההופעה של קינגסלי מבהירה שזה בדיוק מה שעומד לקרות. במותחן טוב, לא מסמנים לקהל למה לצפות, אלא פשוט מפתיעים אותו. כן, ההופעה שלו ברכבת מפתיעה, אבל מכיוון שמוסיפים על כך טוויסט נוסף, סצנת הפתיחה יוצאת די מיותרת.
עוד בעיה של עריכה מתרחשת מהרגע בו ג'סי מוצאת את הבובות בתיק שלה. הבמאי החליט שהזכרון שלנו לא מספיק טוב בשביל לקלוט שקרלוס שם אותן כשבא להתקלח, או שג'סי צלמה אותו ליד הכנסיה. ההנחה היא פשוט שבמקום לאפשר לנו לסגור לבד את הפערים שמוסיפים קצת מסתורין, צריך לעקר אותם ולהאכיל אותנו עם כפית גדושה פלאשבקים.
חבל, כי היה פה פוטנציאל למותחן מצוין.
סרט ניפלא
ישבתי רתוק כל השעתיים סרט יוצא מן הכלל, נופים אזורים ומישחק ניפלא של וודי וקינסלי