חיים טופול, 1935-2023

פרידה מאחד מהשחקנים הישראלים הגדולים ביותר שהיו פה.

אני מניח שכבר הספקתם אולי לקרוא את זה ממקור חדשות כזה או אחר, אבל אחד מכוכבי הקולנוע הכי גדולים שהיו בארצנו נפטר היום.

כי בניכוי כל מיני כוכבים שנולדו בארץ ואז הלכו מפה, ועיקר עשייתם לא קשור לארץ, טופול לא רק היה כוכב קולנוע גדול עם מורשת קולנועית בלתי מעורערת – הוא היה כוכב קולנוע עם מורשת קולנועית ישראלית (סאלח שבתי) ויהודית (טוביה החולב) בלתי מעורערת.

הוא היה כמובן הרבה יותר משני התפקידים האלה: זה הזמן של כל ההיפסטרים לשלוף את התפקיד שלו ב"פלאש גורדון" או לדבר על היותו דמות בסרט הבונד "לעיניך בלבד" או על הפעם ההיא שבה שיחק לצד פרנק סינטרה, יול בנר, וג'ון ויין ב"הטל צל ענק". אני אישית מחבב את הניאו-נואר "אלדורדו", אם צריך לבחור דווקא מהסרטים הלא גדולים שלו.

אבל אני לא בטוח שצריך. כשאדם מגלם גם את סאלח שבתי וגם את טוביה החולב, הוא יכול לפרוש די מוקדם בקריירה שלו (ואכן, טופול לא רדף אחרי קריירה קולנועית ודי סגר את הבאסטה בשנות השמונים, חוץ מהופעות בסרטים תיעודיים). וכן, תפקיד כמו סאלח מעורר אי נוחות בקרב קהל מסוים כי אשכנזי מגלם מזרחי נלעג, אבל כבר ניהלנו על זה דיון בתגובות אז לא אחזור על כל זה. במקום זה אגיד שבלי סאלח שבתי, רוב הקומיקאים בישראל – מזרחיים ואשכנזיים כאחד – היו מובטלים.

כי בעוד שקישון הוציא לא מעט דמויות איקוניות, משהו בסאלח הוא כל כולו אותן דמויות שכל כך אהובות על תוכניות טלוויזיה ישראליות: דמות במבטא מוקצן, שמשקפת עבור הצופה מהצד את הבעיות של הממסד הישראלי ושל השיטה. אסי כהן עשה מזה קריירה פלוס מינוס. והרבה מזה זאת הכתיבה של קישון, אבל הרבה יותר מזה הוא הביצוע של טופול – שהיה בחור צעיר שגילם איש מבוגר באופן כל כך משכנע שאני בטוח שיש הרבה אנשים שהיו משוכנעים שטופול כבר מת כי מה, הוא לא היה בן 40-50 כבר אז? אז, ובכן – הוא לא. הוא אפילו לא היה בן 30 כשהוא עשה את סאלח שבתי.

ובעוד שכל הזכויות של סאלח שבתי – עדיין הסרט השלישי שמכר הכי הרבה כרטיסים בתולדות המדינה – עומדות, כנראה שבכל זאת גם הפעם עוקף אותו בתור איזה אשכנזי, שהביא לישראל את המועמדות הראשונה שלה לאוסקר לאדם ספציפי: טוביה החולב, תפקיד כל כך יהודי וכל כך איקוני שעבור רבים שלא מעורים בשום דבר, טוביה החולב, צועק "מסורת!" ומנסה לעשות סדר בחיי הנישואין של הבנות שלו זה יהדות.

גם פה יש כמה גורמים מסביב לטופול שעושים את טוביה החולב מי שהוא – הטקסטים המקוריים של שלום עליכם, העיבוד של ג'וזף סטיין ושלדון הרניק לבמה ושל סטיין אחר כך לסרט, וכן יד הבימוי של נורמן ג'ויסון (הלא יהודי, אגב) עשו את "כנר על הגג"; אבל בסופו של דבר יש סיבה למה טופול הוא זה שמזוהה עם התפקיד למרות שזירו מוסטל הוא זה שהיה הראשון לבצעו ולמרות שלא מעט אנשים מוכשרים ביצעו אותו אחריו, ויש סיבה למה הוא ניצח שחקנים גדולים יותר (כולל פרנק סינטרה ודני קיי שנורא רצו את התפקיד): ג'ויסון קרא לזה "תחושת גורל" שטופול הקרין וכן "גאווה בהיותו יהודי", והוא צודק. טוביה החולב עובר ועבר דברים קשים אבל טופול – אולי דווקא בגלל שהוא ישראלי ולא רק יהודי – אף פעם לא חולם להיות מישהו אחר. הוא גאה ביהדות שלו, ואת כל הקשיים שלו הוא פותר דרכה. ולמען השם, בגיל 36 הוא מצליח להיראות כמו בן 50 מינימום. אין דברים כאלה, אבל הנה, שחקן אחד שעשה שניים כאלה.

ונסיים בקריאה שאני מקווה שהוא יאשר מהמרומים: לחיים.