טיים ליין

במקור: Timeline
במאי: ריצ'רד דונר
תסריט: ג'ף מגווייר, ג'ורג'
נולפי
על פי ספרו של: מייקל קרייטון
שחקנים: פול ווקר, פרנסס
או'קונור, ז'ראר באטלר, בילי

קונולי

'טיים ליין' מבוסס על ספר של מייקל קרייטון. ככזה, הוא מכיל הסברים מדעיים נרחבים ומופרכים שמסתכמים, בסופו של דבר, בקיומו של מסע בזמן למאה ה-14, והמון אנשים הנמצאים שם בסכנת חיים ועל כן בורחים בצרחות מאנשים אחרים. הסרט זהה לספר כמעט לחלוטין, כשההבדל העיקרי הוא שהסרט מקצץ את כל נושא ההסברים המדעיים.

בפתיחה אנו מתוודעים לפרופסור לארכיאולוגיה ולקבוצת הסטודנטים שאיתו, העובדים על חשיפת טירה צרפתית בשם קסטלגארד ושחזורה. את הפרויקט מממן מנכ"ל חברת היי-טק, שנותן לקבוצה יותר מדי טיפים בנוגע לאיפה כדאי להם לחפור. זמן קצר לאחר שהפרופסור נוסע לפגישה עם המממן, מגלים הסטודנטים שלו חדר בטירה, ובו נחשף טקסט בכתב ידו של הפרופסור הקורא לעזרה. כל הבדיקות מראות שטקסט נכתב באמצע המאה ה-14. אתם יכולים לדמיין איך סוג כזה של חדשות יכול לעורר קצת בלגאן בצוות.
מתברר שחברת ההיי-טק גילתה דרך לחזור אחורה בזמן, או ספציפית – לחזור לטירת קסטלגארד בשנת 1357, והפרופסור נתקע שם. צוות הסטודנטים היקר נאלץ לחזור למאה ה-14, על מנת לחלץ את הפרופסור ולהחזיר אותו למאה ה-21.

כל חומר הרקע הזה, אגב, נמתח בספר על פני 200 עמודים, בערך. בסרט, כמובן, אף אחד לא רוצה להקדיש לו תשומת לב (באנו לראות מסע בזמן או לשמוע סיפורים על מסע בזמן?), ולכן הוא מועבר במהירות ברבע השעה הראשונה של הסרט, ובאותה הזדמנות, מעט האמינות שנשארה לסיפור נזרקת מהחלון. כל האקספוזיציה של הסרט היא מאוד דחוסה, מתומצתת וחסרת היגיון: לא ברור בדיוק איך מכונת הזמן עובדת, לא ברור מדוע הבן של פרופסור ג'ונסטון, כריס, נשלח גם הוא לעבר כשיש לו אפילו פחות כישורים מהפיסיקאי של הצוות (שנשאר מאחור), וכל נושא החזרה של הדמויות למאה ה-21 לעולם לא זוכה להסבר ראוי. נכון, אפשר להסתדר בלי זה, אבל אם הסרט מכריז שלדמויות יש רק 6 שעות לחזור למאה ה-21, והרבה מאוד תנאים מגוחכים למלא לפני שהם עושים את זה, אני מצפה שיהיה לזה הסבר קצת יותר נורמלי מ"חור-תולעת".

עם סיום האקספוזיציה, הייתם עלולים לחשוב שנגמרו כל הבעיות ושעכשיו נוכל להתפנות לאקשן, כמה קרבות מצור, קצת אלימות מיושנת וטובה. אתם כמעט צודקים. לאחר ההתעסקות בכל פרטי הרקע השוליים, מסתכמת העלילה בעיקר ב"אנשים בורחים בצרחות". ההבדל היחיד הוא שהפעם הם בורחים מאנשים עם חרבות הרכובים על סוסים, ולא, למשל, מדינוזאורים, כמו בסרט המפורסם האחר שמבוסס על ספר של מייקל קרייטון. כדי לגוון את העסק, נכנס לכל הסיפור גם קרב מצור אחד, שבו צרפתים מסתערים על טירה צרפתית שבתוכה מתבצרים הבריטים (עזבו, סיפור ארוך). אבל לפני שנוכל להתפנות לכל נושא הקרב והאביזרים הנלווים לו – חרבות, פרשים, קטפולטות והפיצוץ מחויב המציאות – יש עוד מכשול אחד עליו הדמויות צריכות להתגבר בדרך: הדיאלוגים.

לא ברור מי האשם: אולי זה התסריטאי, אולי אלה השחקנים הנוראיים, אבל חלק מהדיאלוגים בסרט גרמו לי לכאב פיסי, מהסוג שגורם להתכווץ במושב ולצעוק "למה?". זה לא שהם קלישאתיים. או יותר נכון, זה לא שהם רק קלישאתיים: הם מנסים לדחוס הרבה מאוד מידע בזמן מאוד קצר, ובדרך כלל מצליחים לבלבל את כל העסק. זה נעשה, למשל, באמצעות הטריק של "לגרום לכמה דמויות לדבר בו-זמנית". בתיאוריה זה יכול להיות אמין ונחמד והכל, כי זה מראה לנו שהדמויות מאוד לחוצות בזמן. אבל בפועל, הקטעים האלה מעבירים אפילו פחות מידע מדיאלוג נורמלי, בו כל דמות מדברת בתורה, ואחרי הפעם השביעית בה כמה דמויות מתפרצות אחת לדבריה של השניה, זה כבר מתחיל ממש לעצבן.

השחקנים לא עושים את זה נוח יותר. הצוות שמחזיר את הפרופסור כולל מספר נציגים של חברת ההיי-טק (רק למקרה שמשהו ישתבש, כמובן), את בנו של הפרופסור, ושלושה סטודנטים בשם קייט, פראנסואה ומרק, לכל אחד מהם מבטא שונה וידע נרחב בהיסטוריה. אף אחד מהם לא באמת יודע לשחק, וחוסר היכולת שלהם להעביר בצורה אמינה אפילו משפטים פשוטים (כמו "אני מצטערת"), הופך את הדיאלוגים המוזכרים קודם לבלתי נסבלים אפילו יותר, אם הדבר אפשרי.

אבל לא הכל שחור במאה ה-14. בחצי השעה האחרונה של הסרט, כשקרב המצור המהולל יוצא לדרך, הסרט מתחיל להיות מהנה הרבה יותר. אולי זה קשור לעובדה שבכל הבלגאן יש לדמויות הרבה פחות זמן לדיאלוגים. אבל לא משנה מה הסיבה לזה, זה עובד, זה מעניין, זה מהנה לצפייה, וזה כמעט מצליח לכפר על כל החלקים בסרט שקדמו לו. רק בעיה אחת יש לכל קרב המצור הזה: 'שר הטבעות' עשה את זה קודם, יותר טוב, ועם רגש.

מה שמשאיר אותנו עם מעט מאוד חלקים מהנים בסרט. זה לא ש'טיים ליין' הוא סרט גרוע מהיסוד – הוא פשוט מצליח לדפוק את ההנאה ממנו בהמון דרכים קטנות במהלך הצפייה. כפועל יוצא מזה, אלא אם כן אתם פשוט חייבים לראות קרב ענק, וצפייה ב'שיבת המלך' בפעם החמישית פשוט לא עושה לכם את זה, אתם יכולים לוותר. עדיף כבר לקרוא את הספר.