טיידלנד

במקור: Tideland
במאי: טרי גיליאם
תסריט: טרי גיליאם וטוני גריסוני
מבוסס על ספר מאת מיטץ' קולין
שחקנים: ג'ודל פרלנד, ג'נט מק'טיר, ברנדן פלטשר, ג'ף ברידג'ס, ג'ניפר טילי

ג'לייזה רוז (ג'ודל פרלנד), היא בתם של נוח (ג'ף ברידג'ס), מוזיקאי כושל ופריק של ויקינגים, ושל "המלכה גונהילדה" (ג'ניפר טילי), אשתו הבלתי מתפקדת עד מאוד. שני ההורים מכורים לסמים, והאם גם לצילומי תקריב בלתי מחמיאים בעליל, שעשויים לגרום לכם לחשוב שתיכף היא תזנק מהמסך ותנשוך אתכם. למזלכם, מספר דקות מתחילת הסרט, לאחר שאמה של ג'לייזה רוז מדגימה גישה חינוכית מקורית כלפי ילדתה ("אני אוהבת אותך, אף פעם לא אעזוב אותך, זונה קטנה, תעזבי לי את השוקולד!"), היא נופחת את נשמתה.

לאחר מות אשתו, נוח מחליט לצאת לבית אמו המנוחה, אי שם בערבות ארה"ב. אני לא יודע למה בדיוק. יש כמה משפטים לא משכנעים על זה שמשפחה לא עוזבים ליותר מעשרים וחמש שנה או משהו, אבל הסיבה העיקרית היא, כנראה, "כדי שיהיה מקום בו תתרחש העלילה המתוכננת של הסרט". בכל אופן, נוח וג'לייזה רוז יוצאים לדרך עם מעט מיטלטליהם, כמות מספקת של הרואין, וארבע ראשי-בובות, המשמשות כצעצועיה של ג'לייזה-רוז וחברותיה הדמיוניות. ג'לייזה לא שוכחת לארוז גם את העותק של 'אליס בארץ הפלאות', הספר החביב עליה.

אחרי מסע קצר, שבמהלכו מביך האבא את הבת בדרכים מסריחות-משהו, מגיעה המשפחה המצומצמת לחורבה פוטוגנית בלב שיחים יבשים ובלי שום דבר מסביב, וקובעת שם את משכנה. ג'לייזה רוז עוד מספיקה להכין מנת "חופשה" לאביה, ולאחר ההזרקה מארגנת בכיסא את גופו הרפוי, ולא עובר זמן רב והוא מתפגר. הילדה נשארת לבד עם ארבע בובותיה, דמיונותיה, ושני שכנים מוזרים מאוד אליהם היא מתוודעת בהמשך הסרט.

הרע. מאוד רע. 'טיידלנד' הוא מקרה שבו השלם לא רק קטן מסך חלקיו, אלא שהוא קטן יותר מכל חלק בפני עצמו.

המשחק מעולה. ג'ודל פרלנד, שמשתתפת בכל סצינה בסרט, משכנעת שהיא מדברת לבובות שלה, באמת מסוגלת לשקוע בעולם הדמיון של מישהו אחר, ולהאמין ששדה הוא אוקיינוס גדול ורכבת היא כריש טורף. וכל זה כשהיא בהחלט מפחידה – אבל לא פסיכית לגמרי. גם שחקני המשנה מצוינים, כל אחד בדמותו הוא. אפילו ג'ניפר טילי, בשתי הדקות שלה, אמינה, למרות השורות המגוחכות שלה.

ועוד מעולה? העיצוב. חוץ מקטע אחד, שבו הפריע לי דג קרטון משוכפל המשייט סביב בתריסר העתקים זהים, יש בסרט סצינות וצילומים יפהפיים – החל מהבית האלכסוני ונוטה ליפול של הסבתא ז"ל, ועד למאורת ארנב אה-לה ארץ הפלאות על סמים קשים. חובבי מראות פסיכדליים ימצאו שעות של הנאה בניסיון להחליט איזה פוסטר מהסרט ישמש כרקע במחשב שלהם. הבמאי, אבקש להזכיר, הוא אותו חבר מונטי-פייטון שחתום על '12 קופים' ו'ברזיל'.

כל אלה לא מונעים מהסרט להפוך לסרט רע, ממש רע, איום ונורא, זוועה, מזעזע, קטסטרופלי.

מסיבות שונות (למשל, סרטיו הקודמים לא הצליחו מספיק), גיליאם החליט להפיק סרט דל תקציב. אין יותר מתריסר שחקנים ושחקני משנה גם יחד, ועוד קצת ניצבים. אבל יותר חשוב, נראה שלא היה לגיליאם כסף לקנות עלילה, ולכן הוא הסתפק בקניית החורים. חלק מהדברים בסרט הם בבירור בריחה מהמציאות לעולם דמיוני; בשביל הבריחה הזו, ג'לייזה רוז היתה צריכה לשדר תמימות של ילד, אבל התסריט בחר להפוך אותה למיני-מבוגרת; יותר מזה, באופן כללי ההתנהגות שלה נראית כאילו היא מונחית בידי הרעיון הכללי "סצינה זאת וזאת צריכה לקרות עכשיו". פרלנד משחקת נהדר, ובחלק ניכר מהזמן מצליחה להסתיר את זה שהדמות שלה לא הגיונית בכלל, גם לפי ההגיון הפנימי של הסרט. אבל עדיין, צריך היה לבחור: או שג'יילזה רוז חכמה, או שהיא מטומטמת. או שיש לה מודעות עצמית, או שחסרה לה. איכשהו הסרט רוצה שנאמין שהיא כל אלה בבת-אחת: שהיא היתה מפוכחת מספיק להיות הבייבי-סיטר של ההורים שלה ולמנוע שריפות מהסיגריות של אביה המסומם, ובמקביל – חיה בדמיון מספיק כדי לא לשים לב שהוא מת; אנחנו אמורים להאמין שהיא יודעת לנהל את חייה לבדה, ובאותה נשימה לא מסוגלת לעשות את זה. גם הדמויות של שני השכנים לא סובלות מהגיון. כדי להצדיק זאת, הפתרון הפשוט שהסרט נוקט בו הוא להפוך אחת מהן למפגרת בפועל, ואת השנייה למטורפת גמורה.

כדי להוסיף חטא על פשע, אחוז משמעותי מ'טיידלנד' משעמם. הסרט מתנהל עם אוירה של "עוד רגע יקרה פה משהו נורא", ולפעמים באמת קורה, אבל חלק ניכר מהזמן, שום דבר לא מתרחש. שלא לדבר על סצינות שחוזרות על עצמן, ונאומי הבובות של ג'לייזה רוז – ובמיוחד אלה של מוסטיק – שנמאסו עלי בשלב די מוקדם.
ביזאריות זה בסדר גמור מבחינתי, אבל עד גבול מסוים. בדבר אחד הסרט חצה אותו – יש בו, בצורה בוטה מדי לטעמי, רמזים פדופילים. והגיבורה, אני מבקש להזכיר, בת שמונה.

אפשר לראות ב'טיידלנד' סימנים לכך שנוצר בידי במאי מבריק; פה ושם יש סצינות מצוינות, והסוף (שמזכיר סיפור קצר של א.ב. יהושע), מצליח לשפר במקצת את הסרט. אבל, למרבה הצער, נראה כאילו גיליאם זרק חומרים טובים למעבד מזון, ולא טרח לבדוק את המתכון או אופן ההכנה – כאילו קיווה שהעוגה תאפה את עצמה ואז תקפוץ מהתנור מוכנה. ולכן, במקום עוגה, יצאה לו דייסה עבשה ובלתי אכילה.

וזה מאוד לא נעים כשאחד הבמאים החביבים עליך מוציא מתחת ידו סרט כל כך רע, גרוע, נורא, זוועתי. ורע.