קוונטין טרנטינו, כמו ספילברג, הוא במאי שאוסף סרטים עתידיים. הוא גם לא מתבייש לדבר עליהם. לכן יש רשימה די ארוכה של סרטים שטרנטינו עומד לעשות, או אמר פעם או רמז פעם שהוא עומד לעשות. בינהם "האחים וגה" ו"להרוג את ביל, חלק 3" (שעליו טרנטינו אמר החודש שהוא כנראה לא יקרה לעולם).
אז עכשיו יש עוד אחד. לא ברור אם זה "הסרט הבא של טרנטינו" או רק עוד אחד מהדברים שמתרוצצים לו בראש, אבל זה נשמע רציני וקרוב יותר למימוש מ"ביל 3". טרנטינו כבר אמר ש"ג'נגו" ו"ממזרים חסרי כבוד" עשויים להיות שני חלקים ראשונים של טרילוגיה, ושהוא רק לא החליט עדיין מה יהיה החלק השלישי; אבל באחד מ-7200 הראיונות שהעניק לקראת "ג'נגו ללא מעצורים", ל-The Root, התברר פתאום שהוא החליט, והוא שפך פתאום פרטים על הסרט הזה – שמתרחש, מתברר, במקביל ל"ממזרים".
הטקסט הבא הוא תרגום מדויק-פחות-או-יותר של דברי טרנטינו, ככל שאפשר להבין אותם מאופן הדיבור הלא ממש לינארי שלו:
"אני לא יודע בדיוק מתי אני הולך לעשות את זה, אבל יש משהו בקשר לזה שרומז לטרילוגיה. הרעיון המקורי שלי ל"ממזרים חסרי כבוד", מזמן, היה סיפור ענק שכלל גם את הסיפור שראיתם בסרט, אבל גם עקב אחרי חבורה של חיילים שחורים, והצבא האמריקאי דפק אותם והם כאילו התחרפנו. הם הורגים כמה חיילים לבנים וקצינים לבנים בבסיס צבאי ומפלסים לעצמם נתיב לשווייץ. אז זה תמיד היה אמור להיות חלק מזה. והלכתי לעשות את זה כמיני-סדרה, ואז החלטתי לנסות להפוך את זה לסרט, וזה היה החלק שהוצאתי החוצה כדי לעזור להשתלט על החומר. יש לי את הרוב כתוב ומוכן לזוז; אני רק צריך לכתוב את החצי השני של זה.
זה יהיה החלק השלישי של הטרילוגיה. זה יהיה קשור ל"ממזרים חסרי כבוד", כי הבסטרדס נמצאים בו, אבל זה על החיילים. יקראו לזה "Killer Crow" או משהו כזה.
אם סרט כזה באמת יקרה, זה יהיה דומה ל"גיבורי הדגל" ו"מכתבים מאיוו ג'ימה", שני הסרטים המקבילים של קלינט איסטווד, שהתרחשו גם הם במלחמת העולם השניה. אם כי כזאת שהסתיימה באופן די שונה מזו של טרנטינו.
נשמע לא ברור.
במה השחורים נוקמים? בקצינים הלבנים? למה הם נוסעים לשוויץ? למה קוונטין טרנטינו בטוח שהוא חלק מהתרבות השחורה?
אם כבר סרט נקמה שלישי, הייתי מעדיף משהו שממוקם בסביבות שנות ה60'-70', או דווקא הרבה לתוך ההיסטוריה ( סרט תקופתי עתיק של טרנטינו נשמע הרבה יותר מעניין)
גם בתקופת מלחמת העולם השנייה
הייתה גזענות ממסדית בארה"ב כנגד השחורים, אולי הם עשו זאת כדי לברוח ממנה.
אני חושב שבכלל היה מגניב סרט של טרנטינו
על המהפכה האמריקנית. ככה היה אפשר לראות את ממזרים חסרי כבוד, ג'אנגו ואותו כמעין טרילוגיה על הנקודות החשובות בהיסטוריה האמריקאית (ההקמה, נקודת השבירה, והרגע שבו היא הפכה למעצמה עולמית). חבל שלא עלה לו רעיון כזה לראש, בינתיים.
מה הקשר?
טרנטינו לא חושב שהוא חלק מהתרבות השחורה, או מהתרבות היהודית, או מהתרבות האסייתית. זה לא אומר שהוא לא יכול לעשות עליהם סרטים.
הוא לא חושב שהוא חלק מהתרבות השחורה
כי הוא עושה סרטים על שחורים. הוא חושב שהוא חלק מהתרבות השחורה כי הוא מרשה לעצמו להגיד "ניגר" כאילו הוא לא אמריקאי לבן בורגני אלא ראפר קשוח בהרלם.
אמריקאי? מלידה. לבן? שלושת רבעי. בורגני? לא כל כך.
ובלי קשר ללאומו, מוצאו האתני או מעמדו הכלכלי – אתה נכנס כאן לטריטוריה בעייתית. האם רק שחור יכול לומר "nigger"? האם רק הומואים יכולים לומר "fag"? האם רק יהודי (או אפילו רק יהודי למשפחה ניצולת שואה) יכול לספר בדיחות שואה? אני לא בטוח שהתשובה היא חד משמעית "לא", אבל זה עדיין מאוד PC מצדך – ומאוד לא מבוסס, תכלס – לחשוב שזה שהוא אומר "ניגר" המון פעמים בגלל שיוך מזויף לתרבות השחורה. זה שאני לכאורה אומר "כושי" אומר שאני בהכרח משייך את עצמי לתרבות האתיופית?
אני חש שדיון אוף טופיק מתקרב
(ל"ת)
אני לא יודעת מי כן יכול לענות על השאלות הללו
אבל אני די בטוחה שזה לא מקומם של ישראלים (לבנים?) להחליט מי כן ומי לא יכול להשתמש במלה nigger. בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית יש קונצנזוס די רחב שלבנים שמשתמשים במלה הזו, פרט למקרים די מסוימים, לא מתנהגים כשורה, מה שבהחלט שם סימן שאלה מעל ההתנהגות של טרנטינו.
למרות שקרוב לוודאי שזה המצב,
טרנטינו (בתור עצמו, לא בתור ג'ימי דימיק מ"ספרות זולה" או מיסטר בראון מ"כלבי אשמורת") לא אמר את המילה "nigger" בפומבי מעולם. לפחות לא מספיק בקול. הביקורת על השימוש הנרחב שלו במילה הזו נאמרת על הסרטים שלו (דרך אגב – ספייק לי, שהקים מהומה לא קטנה על העניין, לא ראה דקה אחת מהסרט המדובר). עכשיו, אני זוכר רק סרט אחד שלו שבו המילה הזאת נאמרה לא מעט פעמים ("Dead niggers storage" וכו'). ב"ג'אנגו" המילה נאמרת מעל 100 פעמים. כלומר, טרנטינו עצמו לא בהכרח אומר "ניגר ניגר ניגר" כל היום, אלא כותב אותה, בתסריטיו. לא טרנטינו אומר "nigger", אלא ג'ימי דימיק, ג'ולס ווינפילד, ג'נגו ועוד כמה דמויות שלא עולות לי לראש הרגע. וגם אם זה המצב – עצם העובדה שהוא אמר את המילה "nigger" המון המון פעמים לא בהכרח הופכת אותו ללבן שמנסה להתנהג כמו שחור. אלא אם כן אתה (הכוונה היא לקרקר – כינוי מעניין, בהתחשב באופי הדיון) אומר שכל אמריקאי שמשתמש במילה הזאת למילים תכופות "בטוח שהוא חלק מהתרבות השחורה" – וזה קצת מוגזם, אתה לא חושב?
ועוד שני סרטונים שיכולים להבהיר את עמדתי בעניין –
http://www.youtube.com/watch?v=fCPTDQkKe3I#t=4m14s (טרנטינו מדבר על הסוגיה)
http://www.youtube.com/watch?v=VjqxgBAhTS8 (לני ברוס/דסטין הופמן מדבר על הסוגייה)
שימוש במילה
באמריקה הוא אוף טופיק, אבל כן: רוב האנשים שאומרים את זה, או שמנסים להעליב שחורים, או שמנסים לחקות ראפרים או שהם עופות מוזרים ( כן, כמו לואי סי.קיי. יש נושא שהוא לא דיבר עליו? לא חשבתי). מכיוון שאני לא חושד בקוונטין בגזענות, אני חושד בו בדבר השני.
הטיעון שזה אמיתי לדמויות הוא מצד אחד נכון אבל קצת מצחיק. כלומר, קוונטין טרנטינו משכתב את ההיסטוריה ומתאר סיטואציה שלעולם לא הייתה יכולה להיות אבל חשוב לו לשמור את השפה של אותה תקופה? לא, רגע, לא את השפה, את העובדה שאומרים "ניגר". ( מה, שכמובן, עדיין לא מצדיק את השימוש בג'קי בראון ובספרות זולה)
אבל גם בלי הדיון על כוחה של המילה ( שאני מאוד אוהב את לני ברוס (ואת דסטין הופמן ואת הסרט לני) אבל חושב שהוא טועה ) תסתכל על הפילמוגרפיה שלו: כתור במאי קולנוע לא חברתי ולא שחור, בהנחה שהסרט הבא אכן יהיה מה שמתואר בכתבה זה אומר ש3 מתוך 7 עוסקים בנושאים שחורים מאוד וגיבורים שחורים. זאת אותה סיבה שסקורסזה נחשב ליוצר שעוסק בנושאי מאפיה – כי הוא עשה מלא סרטים על המאפיה.
לעשות סרט אחד על נושא שחור, זה כמובן סביר. אבל זה ועוד דברים אחרים שהתגבשו סביבו נותנים לי את התחושה שהוא מרשה לעצמו לעשות מה שבא לו, במחשבה שהוא יוצר עוד סרטים "שחורים" שהם חלק מהתרבות השחורה. ( שיכול להיות שיהיו נהדרים וראוי שיהיו שם, לא ראיתי את ג'אנגו.)
ומבחינתי טרנטינו איבד אצלי המון הערכה אחרי שהוא התחיל להתבוסס בקולנוע "אקספולטיישן" של שנות ה2000. אני לא יודע אם הפוציות שלו משתקפת בסרטים שלו, אבל יש סרטים שבהחלט מורגש שהוא יוצר אותם כדי לענג את עצמו, וזה קצת מפריע לי.
הבעיה בקולנוע היא לפעמים
כשבמאים יוצרים סרטים שבהם הם מנסים לענג מישהו אחר, ולא את עצמם.
הבעיה בקולנוע היא לפעמים
שבמאים עוסקים בלענג את עצמם או את המעריצים ולא מתמקדים בסיפור/רעיון של הסרט.
אבל מה הבעיה עם זה?
אוקי, אז הוא תופס מעצמו שחור בלב – אני לא מבין איך מלבד השימוש ה(לא כזה)תכוף במילה "ניגר" הוא יכול להצטייר ככזה, אבל פנאן – אני מקבל את הטיעון שלך בנוגע לזה. זכותך לחשוב ככה.
אני לא ראיתי את ג'נגו, ואני לא יכול לומר כמה הסיטואציה המתוארת שם לא הגיונית, אבל תזכור שהוא עושה מערבון – כלומר, מבחינת חוקי המערבון, סיטואציה כזאת ממש מתקבלת על הדעת. וכן, בסרטי המערבון שעליהם הוא מתבסס לא אמרו "ניגר", אבל זה מכיוון שזה לא היה אפשרי – היום זה אפשרי, ואם אפשר לנסות לשמר את נוסח הדיבור של אותה התקופה, מה טוב. שוב, אני לא יודע אם גם שם יש רגע שכתוב-היסטוריה פסיכי, אבל אין שום סיבה שטרנטינו לא ישים בפי הדמויות שלו מילים שמקבילותיהן במאה ה-19 אשכרה אמרו.
טרנטינו ביים עד כה שמונה סרטים (שבעה, אם מחשיבים את קיל ביל כסרט אחד – אני לא, אבל טרנטינוש כן. אם סחבק לא ביקש ממני לשלם בכניסה 16 וחצי שקל והיו לסרט כתוביות סיום זה שני סרטים). הדמות הראשית ב"ג'קי בראון", כמו עוד כמה דמויות משניות, היא שחורה. יחד עם "ג'נגו", זה שני סרטים שמתרכזים בדמות שחורה, מתוך פילמוגרפיה של שמונה סרטים (למרות שלסמואל ל. ג'קסון יש תפקיד מרכזי בספרות זולה, זה עדיין סרט אנסמבל מספיק נרחב כדי שנוכל לומר בוודאות שאין לסרט דמות ראשית רשמית, גם אם סטטיסטית ג'ונטרה מופיע שם הכי הרבה).
וגם אם כן, אתה ברצינות חושב שזה דבר שלילי?! לא ראיתי את ג'קי בראון ואת ג'נגו, אבל אף אחד מהם לא נראה סרט גזעני במיוחד, להפך. זה שבמאי לבן עושה סרט על דמויות שחורות רק מראה כמה שהתקדמנו מאז התקופה שעליה מספר "ג'נגו ללא מעצורים". טרנטינו לא עושה משהו לא מוסרי באותם סרטים – ג'קי בראון לא מתוארת כזונה שעומדת ברחוב ומוכרת את עצמה, ג'נגו הוא לא גנגסטר שמפליק ל-hoes שלו, ג'ולס הוא אחת הדמויות הכי מגניבות בתולדות הזמנים. כן, יש התייחסויות לסטראוטיפים של אפרו-אמריקאים (כמו שיש התייחסות לכל סטריאוטיפ לכל דמות בסרט שלו, זה פאקינג טרנטינו), אבל אתה בעצמך אמרת – טרנטינו לא מתייחס אל הדמויות השחורות שלו בצורה גזענית.
במאי לבן עושה סרטים עם תפקידים ענקיים – מבחינת גודלם ואיכותם – לשחקנים שחורים. הוא מתייחס אליהם כשווים בני שווים לדמויות הלבנות. זה תהליך כביר שעובר על הקולנוע האמריקאי, ולא משנה כמה שאתה חושב שטרנטינו הוא פוץ (לכל אחד מהחברים שלנו יש מגרעות), אי אפשר להסתכל על העניין הזה ולהפטיר בזלזול "הוא רק מנסה להיראות כמו שחור מגניב".
" האם מעל החניה שלי יש שלט " מחסן יהודונים מתים?"
אתה צודק: 2 וחצי מתוך 7.
אין לי בעיה שיש לבמאי לבן תפקידים שחורים, וכמו שאמרת זה נהדר. הבעיה שלי היא שהפרוייקט הזה נשמע רעוע. בלי קשר לכלום. ואם טרנטינו לא היה מרגיש כל כך חופשי לעסוק בתרבות השחורה, הוא אולי היה עושה פרוייקט אחר שהיה מעניין יותר. התימה של נקמות ברחבי ההיסטוריה משוחזרת זאת תימה מעניינת, וחבל שבמקום לחקור נקודות היסטוריות נוספות הוא פשוט לוקח את התקופה של "ממזרים" ואת הנושאים של "ג'אנגו" ויוצר עלילה שבה צריך להגיע לשוויץ? מה נסגר עם זה?
אין לי בעיה (רעיונית) שטרנטינו יעשה סרטים נוספים על שחורים, חוץ מזה שזה אפילו לא נשמע מגניב אלא מוזר ולא קשור. (פעם לפחות היית יודע שהסינופסיס של טרנטינו יהיה מגניב. לאן התדרדרנו)
אם תצלם סרט שמתרחש ב 1942 בגרמניה הנאצית,
זה הגיוני שיהיה מעל החניה שלך שלט עם הנוסח הזה.
אם אתה מדבר על החיים האמיתיים כאן ועכשיו, אז למה שיהיה שלט כזה מעל החניה שלך?
אז הנה הצעה.
סרט של טרנטינו על Black Dynamite.
ועל זה כבר נאמר:
http://www.youtube.com/watch?v=vcZ9ku_wInw
חה! שנינו צודקים (וטועים)
http://filmdrunk.uproxx.com/2013/01/quentin-tarantinos-mom-banged-wilt-chamberlain
כלומר, הוא כן מחשיב את עצמו חלק מהתרבות השחורה אבל זה בגלל הסביבה שבה הוא גדל ושיט.
מעניין, או משהו.
לא לא.
לא קשור לPC ולא קשור לכלום.
אני לא נעלב בשם השחורים שהוא אומר ניגר. אני מציין את זה כתור משהו שלי אישית משתקף מהתנהגות טרנטינו:
הוא חושב שהוא איזה קשוח בן זונה שיכול לעשות מה שהוא רוצה כי אלוהים הגיע לשיא הבריאה כשהוא יצר אותו.
הוא נוגע בנושאים שחורים ובדמויות שחורות עוד פעם ועוד פעם בצורה מסוימת שלא הייתה עוברת חלק אצל במאים אחרים. אם ספייק לי היה עושה סרט ג'אנגו היו צולבים אותו עוד לפני שהיו רואים פריים אחד מהסרט.
ביצירת ג'אנגו וגם בג'אקי בראון וגם בחופשיות שלו להגיד דברים כמו "דד ניגר סטורג'" שכן, כשדמות לבנה אומרת את זה, זה עדיין נשמע צורם הוא מנסה לייצר לעצמו איזה דמות שהיא או מעל לביקורת או משויכת לתרבות השחורה.
והוא לא.
( הערה חשובה מאוד: אני לא סובל את האדם קוונטין טרנטינו. ואין שום דבר שתגיד שיוכל לשכנע אותי שהוא בעצם אחלה בן אדם. קראתי מספיק דברים שלו ועליו בשביל לבסס את דעתי עליו כתור אחד הפוצים הכי גדולים עלי אדמות. אני מצטער שאני לא יותר פתוח מחשבה לגבי זה אבל זאת היא דעתי ואני לא חושב שדיון אינטרנטי כלשהו שבו לא רואים את קוונטין טרנטינו מודה שהוא פוץ ומקבל סטירות ממלא אנשים ישנה את דעתי. זה אומר שכשאתה מתדיין איתי קח בחשבון שאני לחלוטין לא פתוח לשינוי ופשוט אומר את דעתי כי מפריעה לי ההתנהגות שלו, והייתי שמח אם לעוד אנשים היא הייתה מפריעה, אבל אני בטח לא הולך לריב על האם טרנטינו אחלה גבר או לא, כי את התשובה לזה אני יודע. אני עדיין אשמח לשמוע את דעתך ולהגיב בנושא אבל יכול להיות שאני אהיה מאוד מתלהם ומעצבן בדיון הזה.)
עניתי לך כבר למעלה :)
כדי שלא יווצר מצב צ'אט פייסבוק תקוע בו מתפתחים שני דיונים בין אותם אנשים בו זמנית, עדיף לך לענות לי שם. עם נקודת ההתחלה שלך אני לא מסכים (טרנטינו הוא החבר הכי טוב שלי מאז כיתה ה'), אבל נראה מה נוכל לעשות משם. אבל אפשר רק לדעת (אנא, אמור לי זאת בתגובה למעלה) – מה אתה חושב עליו, מבחינה אומנותית? "ספרות זולה", "קיל ביל", "ממזרים חסרי כבוד"… הפוציות שלו משתקפת שם?
רגע, אז זה אומר...
רגע, אז זה אומר שבעצם קצין ה-SS האנס לאנדה חילטר באותו הזמן בתור צייד ראשים במערב הפרוע?
לא נראה לי
"ממזרים" מתרחש בזמן מלחמת העולם השנייה, ואילו "ג'אנגו" מתרחש קצת לפני מלחמת האזרחים. אז אלא אם כן יש לו אני בספק שזה נכון.
באמת שאני אוהב את טרנטינו, אבל לפעמים
הוא מתאר את הסרטים שלו כמו שילד בן שש מתאר חלום שהיה לו: "ואז בחלום היו חבורה של חיילים. שהם בעצם רעים אבל לא באמת. כי הם היו פעם טובים. עד שהצבא גרם להם להיות לא כאלה. וגם הממזרים היו שם!!! אבל רק מסביב לרעים. כלומר הטובים. שהם בכלל היו בדרך לשוויץ כי הם הרגו מלא קצינים לבנים. והסיפור עם הממזרים מעניין אבל הסיפור עם החיילים השחורים? וואו! אתם הולכים לא להאמין לזה! מה עוד.. אהה! סמואל אל ג'קסון! ציירתי הכל בציור עם פלסטלינה אבל זה עוד לא מוכן כי צריך להראות קודם לאמא…".
מה ההפך מפישלייק?
גפילטע-פיש-אנלייק?
אז כזה.
מכל הטענות נגד טרנטינו ששמעתי או שאפשר להעלות, ילדותי? הוא נתן קווים כלליים, בלי להכין סינופסיס מראש אני מניח, ובלי כוונה למסור יותר מדי מידע, אני משער. כל סרט אפשר לרדד לתיאור ילדותי, וזה דווקא נשמע, ובכן, לא-ילדותי-בשיט :P
ובכן.. כמו שאמרתי, אני מת על טרנטינו ועל הסרטים שלו
'ספרות זולה' הוא אחד האהובים עליי, ואפילו כשתרמתי 'לעין הדג' בחרתי להיות הסנדק הגאה של ג'אנגו, הסרט החדש שלו.
אני לא חושב שהסרטים שלו ילדותיים. אני חושב שההתלהבות שלו מהסרטים של עצמו לפעמים ילדותית, וזה לא בהכרח משהו רע.
זה דווקא מעולה.
אבל גם מאד מצחיק, כי זה שובר את המוסכמות שבמאי מכובד שאפילו נחשב ע"י רבים לגאון לא מדבר בצורה רשמית ומלוקקת כמו שהיית מצפה ממנו.
שמעת את טרנטינו מדבר פעם?
הוא לא סתם לא מדבר בצורה רשמית ומלוקקת: יש לו קול, דיקציה ואטיטיוד של ילדה בת 14.
עוד יותר טוב.
(ל"ת)
להתרשמות, שעה ורבע שלו עם הווארד סטרן.
http://www.youtube.com/watch?v=SVo8WfALdaY
מה בעצם אתה מנסה לומר כאן?
ידעתי כבר מקודם שטרנטינו מדבר מצחיק. אז מה?
אני מניח שהוא חשב שאתה לא יודע, אז הוא הביא לינק לראיון שלו. עם כוונה טובה.
מה זה משנה מי הוא, מה הוא, איך הוא מדבר
העיקר מה יוצא בפועל, לא?
לא קשור כל כך
אבל חשוב. שמעתי שמתוכנן סרט המשך לאליס בארץ הפלאות (של ברטון). מישהו יוכל לאמת את זה בבקשה
נראה לי שזה נסיון להחזיר לספייק לי
הרי ספייק לי (שכאמור יצא נגד ג'אנגו וטרנטינו מבלי לראות את ג'אנגו) עשה לפני כמה שנים סרט על חיילים אפרו-אמריקאים במלחה"ע ה-2. אולי טרנטינו סתם עושה לו דווקא. זה לא אומר שלא יכול להיות שיצא מזה סרט, אבל כפי שרד כתב, יש לבמאי הזה כל כך הרבה רעיונות לסרטים עתידיים שאי אפשר לדעת מה באמת יצא לפועל.