במקור: Supernova
במאי: תומאס לי,
האיש הבלתי נראה
שחקנים: לא חשוב
ותרות הפתיחה של סרט המד"ב
החדש למדי "סופרנובה" באות
בסוף הסרט. ענין תמוה.
רק אחרי ששרדנו את כל הסרט, עד לסוף המגוחך במיוחד, מודיעים לנו שבמקרה שתהינו, הסרט שצפינו בו היה "סופרנובה", סרטו של הבמאי הבדיוני תומאס לי. זאת לא הפעם הראשונה, האמת, שזה קורה. שני סרטים לפחות בעבר העבירו את כותרות הפתיחה לסיום: "רכבות לילה" של לארס פון טרייר ו"איש על הירח" של מילוש פורמן. בשני המקרים היתה סיבה לצעד הדרסטי הזה: ב"איש על הירח" משום שזה היה כזה מין סרט, וב"רכבות לילה" מכיוון שפון טרייר הוא כזה מין במאי. אני לא יכול לחשוב על שום סיבה בעולם שבגללה מקומן של כותרות הפתיחה של "סופרנובה" הוא בסוף ולא בהתחלה, מלבד אחת – העורך התבלבל. בהתחשב בכמות הפאשלות בסרט, זה בהחלט נשמעת כמו אפשרות ריאלית. אבל זה לא המסתורין היחיד סביב הסרט הזה.
אין כמו ציפיות גבוהות כדי להרוס את ההנאה מסרט. הסטטיסטיקה קובעת כי אם תלך לקולנוע מתוך ציפיה לראות יצירת מופת, ברוב המקרים תתאכזב. זה עובד גם להיפך. על פי כל התצפיות המוקדמות, "סופרנובה" היה צריך להיות – כמתחייב משמו – אסון בקנה מידה קוסמי. הסרט היה מקולל מהרגע הראשון: הוא חרג מהתקציב שיועד לו, שלושה עורכים לפחות – ע"פ השמועות – נטשו את הסרט בטענה שהוא בלתי עריך, והבמאי – וולטר היל, הידוע בעיקר כבמאי של "48 שעות", והיה מעורב גם בכתיבת והפקת כל פרקי סדרת "הנוסע השמיני" – הסיר את שמו מהסרט, מחמת הבושה. האולפן נתן את הקרדיט ל"תומאס לי", שהוא כנראה בן-דוד רחוק של "אלן סמיתי" הידוע לשימצה. הסרט נשחט, כצפוי, על ידי הביקורות ונחל כישלון קופתי. מה עוד צריך כדי לפתח ציפיות למתחרה רציני ל"באטמן ורובין" על תואר הסרט הגרוע ביותר בהסטוריה? מה מרענן יותר ביום קיץ חם מלשבת בדד באולם ממוזג ולצפות בהנאה מרובה בסרט ממש, אבל ממש זוועתי, תוך השמעת הערות ציניות ומשעשעות?
ובכן, כגודל הציפיות, כך גודל האכזבה. טוב, אולי לא ממש כגודל הציפיות. לא ש"סופרנובה" הוא לא גרוע. הוא כן. מאוד. זה בלי ספק אחד מסרטי המד"ב הגרועים ביותר שהגיעו למסכי הקולנוע בארץ (הגרועים ממש, כמו "מפקדת כנף" למשל, בדרך כלל נוחתים ישירות בוידאו, אם בכלל). אבל הוא מצליח רוב הזמן, איכשהו, לא להיות גרוע מספיק כדי לשעשע. נדמה לי שהוא היה מקשה את החיים אפילו על מייק והרובוטים מ-Mystery Science Theater 3000. העלילה נדושה וצפויה לחלוטין, כמובן, אף דמות לא חורגת במילימטר מטווח הסטראוטיפ, אבל זה לא מצחיק, זה משעמם. אפילו משחק ההימורים "מי ימות קודם" שהחייה סרטים גרועים כה רבים לא מצליח להציל את המצב – סדר הקטילות פשוט ברור מדי מראש. המוזיקה נוראית. הפעלולים בסדר. נו, אז מה.
אילו אותם חייזרים שעוקבים בשקיקה אחרי האנושות על ידי קליטת השידורים שאנו פולטים היו מנסים להגדיר את המושג "מדע בדיוני" מתוך צפיה במבחר אקראי של סרטי מד"ב מ-20 השנים האחרונות, ההגדרה שלהם היתה כזו: "סרט על רכב חלל ובו צוות של שישה עד תשעה אנשי צוות, כ-20% מהם נשים, המעלים לספינה ברוב טפשותם גורם מסתורי וקטלני המחסל אותם בזה אחר זה. לא יימסר כל מידע לגבי הייקום שמחוץ לחללית וצוותה, וכושי אחד לפחות חייב למות.". "סופרנובה" אינו יוצא מהכלל.
בסרט משתתפים ג'יימס ספיידר ואנג'לה באסט, זאת לא אשמתם, והקהל מתבקש שלא לזקוף זאת לחובתם. לעומת זאת, אחד פיטר פאסינלי שעליו לא שמעתי מעולם ובצדק נותן כאן את אחת ההופעות המעצבנות ביותר מחוץ לפרסומות לקפה. הוא אמור להיות כריזמטי ומסתורי. הוא כריזמטי כמו משחת שיניים ומסתורי קצת פחות, ומעורר חשק עז להעניק לו סטירה בכל רגע שהוא נמצא על המסך. פאסינלי והרובוט הספינתי, שגורם ל-C3PO להראות כמו פסגת הפעלולים המיוחדים של כל הזמנים, הם נקודות החושך היחידות שהיו יכולות להפוך את הסרט לפתטי ומזעשע (או משעזע) ממש. אה, והסוף. הסוף באמת גרוע.
אולי משום ששום פרט אחר בסרט לא גרוע מספיק, העריכה היא האלמנט המעניין והתמוה ביותר בסרט. הסרט תפור משאריות. זה ברור מצפיה בו, אבל למי שרוצה הוכחה נוספת – גרסת הדי.וי.די של הסרט כוללת 20 (!) דקות של סצינות שנחתכו, ו"סוף אלטרנטיבי". הוא סרט גועל בלי גועל: הוא מלא בסצינות אלימות בסגנון סרטי אימה, שנחתכות בדקדקנות כדי להמנע מכל גועל של ממש. האפקט דומה לאותם סרטים כחולים בערוצים הגרמניים שנועדו להראות סקס, אבל מתחמקים מלהראות אברי מין. ולמרות כל החיתוכים האלה, הוא מכיל מספר גדול של מה שנראה כמו פאשלות בעריכה. בסצינה אחת שתי דמויות משוחחות כאשר פניה של אחת מהן מוסתרות לחלוטין. לא היתה שום דרך להמנע מזה? זוית אחרת? קאט לנוף בחלון? משהו? אני מעדיף לא להתייחס לאפשרות שהפשלות האלה מכוונות ושזו דרכו של הבמאי להביע דבר זה או אחר כריאלית. תומאס לי אינו ידוע כבמאי אקספרסיבי במיוחד.
מה זה הסרט הזה? איך הוא הגיע למצב שאליו הגיע? למה הוא מוקרן בקולנוע? למה הוא מופץ בארץ? מסתורין גדול. הסיפור הטרגי שמאחורי הסרט הוא בלי ספק מעניין יותר מהסרט עצמו, אבל זה סיפור שכנראה לא נשמע לעולם, כיוון שהיסטוריונים קולנועיים נוטים משום מה לכתוב ספרים על סרטים טובים דוקא. אולי הדי.וי.די מציע כמה תשובות. הסרט עצמו פשוט משעמם. טוב, בעצם יש נקודה מפתיעה אחת: כותרות הפתיחה של הסרט באות בסוף הסרט.
אלן סמית'י
(סביר להניח שהכתבה הזאת אפילו לא קיימת לאנשים במתמשכים, אבל למי אכפת)
זכור לי במעורפל שהפיקו לפני שנה או שנתיים סרט על אלן סמית'י המיתולוגי, ושלמרבה האירוניה ההפקה הזאת נקלעה לקשיים והבמאי החליט להסיר את שמו מהמוצר המוגמר ולחתום כ… אלן סמית'י. פוסטמודרניזם במיטבו? תעלול שיווקי? לא יודע, אין לי מושג אפילו באיזה סרט מדובר, ואולי זו סתם אגדה אורבנית, וימד"ב רחוק.
הנה זה בימד''ב...
http://us.imdb.com/Title?0118577
ובאמת חתום על הבימוי אלן סמית'י. אם זה לא תעלול שיווקי, זה די משעשע.
אוי, למדתי משהו חדש
אני, בתמימותי, הייתי משוכנע שהשם "אלן סמית'י" נועד כדי לשגר מחאה שנונה. כלומר, במאי שרוצה למחות על לקיחת הסרט משליטתו, חותם עליו "אלן סמית'י" מתוך ידיעה שמי שצריך לדעת מה זה אומר יבין בדיוק מה קרה שם.
אך מסתבר שממש לא, עפ"י דף הביוגרפיה של מר סמית'י בימד"ב. למעשה, על פי המשתמע משם, מטרת השם היא לנסות לעבוד על הקהל שלסרט יש אבא, ושלא קרה בו שום דבר חריג, כדי לנסות ולמנוע מצב בו הצופים יפחדו להגיע לסרט. כלומר, כל העניין מתגמד לשיקולים כלכליים בשורה התחתונה.
למעשה אף מצוין שם כי בעקבות הסרט על אלן סמית'י הוחלט כי השם שלו זכה לחשיפה רחבה מידי, ושהוא כבר לא אפקטיבי ככינוי, כי הקהל יודע מה עומד מאחוריו. ולכן בסופרנובה אנו מתוודעים לכוכב העולה, האנטי-סמאח, תומאס לי. גועל נפש.
(ועוד משהו שלא בסדר עם זה קיים בבחירה בשם "תומאס לי". השם "אלן סמית'י" אויית עם שני E בסוף, כדי שהסבירות שיהיה אדם אשר זהו שמו האמיתי תהיה נמוכה. איכשהו, "תומאס לי" נשמע לי קצת יותר נפוץ)
אגב, ימד"ב מספר לנו שלא רק וולטר היל עומד מאחורי בימוי "סופרנובה", אלא גם… (נשימה עמוקה) פרנסיס פורד קופולה! בעצם סימן הקריאה לא במקום. צריך להיות: פרנסיס פורד קופולה??!?!
אגב, דף הפילמוגרפיה של סמית'י דיי משעשע. נחמד לראות ליד כל שם של סרט שהוא ביים את הקרדיט לבמאי האמיתי. מצחיק אותי לחשוב על המתכנתים של ימד"ב שהיו צריכים להוסיף פיצ'ר קטן כדי להחליף את ה-AS ב-REALLY במיוחד בשביל סמית'י.
ועוד משהו – מסתבר שסמית'י שלח ידו לא רק בבימוי, אלא גם בצילום, הפקה, משחק ומה לא. ו-הכי חשוב – הוא ביים כמה פרקים של מקגיוור!
סמית'י.קון, מישהו?
בעניין איות שמו של מר סמית'י
יש הטוענים ש-Alan Smithee הוא בעצם אנאגרמה ל-"The Alias Men". אישית אני לא חושב שאדם בעל שיעור קומה כסמית'י יידרדר לשימוש באנאגרמות.
פרנסיס פורד קופולה – השמועות טענו שהוא היה אחד בשורה ארוכה של במאים שניסו לערוך את הסרט מחדש על מנת להציל ממנו משהו. בבימוי הסרט ממש הוא לא היה מעורב.
ולפני זמן קצר נתקלתי במקרה
ב"מיהו אלן סמית'י", ששודר כאן (בערוץ 1, אני חושב) – סרט תעודי על האיש והתופעה.
http://www.imdb.com/title/tt0279641/
צפיתי בסרט מהאמצע, והחלק שראיתי התמקד בעיקר בטוני קיי ובסכסוך המתוקשר שלו עם אדוארד נורטון על "אמריקה X" (טרם ראיתי, אגב).
קיי, כמסתבר, לא רצה את נורטון בסרט עוד מההתחלה. בקאט שהוא רצה נחתכו הרבה סצינות עם מר נורטון, שהתעצבן, ודרש להיכנס לחדר העריכה.
ניו ליין נתנו לו, וקיי הלך עם זה לתקשורת, אבל מרגע זה ואילך לא יכל לחתום על הסרט בשם "אלן סמית'י" יותר (כלל של איגוד הבמאים – אם אתה מלכלך על הסרט שלך, אל תערב את סמית'י בעניין), ואחרי שהצעתו להשתמש ב"האמפטי דאמפטי" נדחתה, שמו נותר על הסרט.
Burn Holywood Burn גם הוזכר שם, והבמאי טען שמהסרט שרצה לעשות נותר מערכון של סאטרדיי נייט לייב, ושבשום פנים ואופן לא היה במעשה שלו טריק שיווקי.
הסרט גם מציין את החלפתו של סמית'י בתהליך שבו הבמאי מציע חמישה שמות שונים, ואחד מהם נבחר.
צפיתי בסרט ההוא
(של אלאן סמית'י) באחד מערוצי הסינימה בכבלים ואתם יודעים מה, אפילו נהניתי וצחקתי לא מעט.
לא יכולתי להתאפק
זה אכן סרט גרוע.
ואחד הדברים שהופכים אותו לכל כך גרוע הוא העובדה שהוא אפילו לא גרוע מספיק בשביל לצחוק ממנו – כשלון מכל בחינה.
לפחות פיץ' בלאק (אנשי צוות…משהו שהורג אותם…קל לחזות מי מת מתי…) היה מצחיק.
זהו.
סרט גרוע כבר אמרתי?