היכון, הכן, צא:
ובזה הרגע לא רק נבנה ההייפ למה שיתחרה על תואר "סרט השנה" של 2019 (ויש תחרות קשה), אלא גם יצאה לדרך סיירת הפריימים לנבור בכל פריים ופריים ולדלות ממנו כל פריט מידע אפשרי, כולל תיאוריות מורחבות על הצחוק הספציפי מאוד שנשמע לו בסיום הטריילר.
חוץ מזה, זה טריילר טוב. רובו סצנה אחת, מגניבה לחלוטין, והקאטים הקטנים רומזים לעוד שלל סצנות מגניבות. רק השם הזה, "עליית סקייווקר", רומז קצת יותר מדי על אפשרות שבירה הצידה מהסרט הקודם וגילויים מפתיעים על העבר שחשבנו שהצלחנו להימנע מהם, אבל בואו נראה. אבל אפשרי שזאת הטעייה מסוג כזה או אחר, ובאמת שחוץ מזה זה טריילר נהדר.
אז בואו באמת ננצל את זה שאנחנו בהיי אחרי הטריילר הזה, ונתבאס בקצרה על שלושת הקדימונים לסרטי אנימציה שיצאנו בזמן האחרון – "משפחת אדאמס" שנראה, ויזואלית, נורא; "מלך האריות" שנראה, ויזואלית, מדהים – אבל עדיין לא מסביר למה זה סרט נחוץ כי הוא באמת נראה רימייק אחד לאחד; והסרט "Weathering With You" מהבמאי של "השם שלך." שנראה מדהים אבל הוא גם ביפנית ואורכו רק דקה אחת.
לא יודע מה לחשוב
אם דיסני ישתפנו ויקחו רוורס מהכיוון הנפלא של 'אחרוני הג'דיי' – זה יהיה נורא בעיניי. מה זה נורא, אני אתבאס לחצי נצח.
הטריילר אכן טוב, אבל השם, השם הזה… למה? למה??? מיצינו עם סקייווקר. מיצינו. אני לא מצליח לחשוב למה עוד השם יכול לרמוז חוץ מזה שריי קשורה לסקייווקר, ואז – לאאאאאאאאאאאאאאאאאאאא!!!!!!
הלוואי
אבל כל הטיזר הזה משדר ווייב חזק מאד של 'אחורה פנה'. הלוואי ואתבדה, אבל יש לי תחושה רעה בקשר לזה (הא! רפרנס!), בטח לאור הרקורד של ג'יי ג'יי אברמס במלחמת הכוכבים פרק 7, הידוע גם כ"בואו נעשה את אותו הדבר עוד הפעם – הסרט".
חוץ מזה, זה בדיוק הענין – לעשות שוב את קו העלילה של אנאקין, רק עם קיילו? הוא אשר אמרתי: מיצינו.
טריילר מצוין
מראה בדיוק מה שצריך. לא יותר מדי ולא פחות מדי. נותן תחושה אפית, ונראה הרפתקני למדי.
אני די מרוצה מהשם, ומאחר ומאוד אהבתי את אחרוני הג'די, כל התקווה שלי היא שלא ישנו את המקור של ריי.
לדעתי השם אומר שסקייווקר יהיה כמו דת חדשה. סוג של ג'די חדש או משהו בסגנון הזה. לאו דווקא על מישהו ספציפי.
אז בגדול אני מאוד מרוצה, למרות שבהתחלה חששתי מאוד שאברהמס יחליט לעשות רימייק לשובו של הג'די, אלא שכרגע אי אפשר לדעת ממש מה העלילה…
איזה מיותר זה
עוד פעם פלפלצ'ומה הקיסר, עוד פעם כוכב של מוות. דיסני שכחו תכלס גמרו על הסדרה הזאת. זה לא מלחמת הכוכבים זה מלחמת השעמום.
נראה כמו נסיון לחזור למקורות
אחרי הפארסה הרצינית שהיה מבחינת מעריצים רבים "אחרוני הג'דיי" (טוב אולי לא פארסה גמורה, אך הדעות היו חלוקות מאוד), יש פה הרגשה שמנסים לחזור קצת לאלמנטים המקוריים. החל מהשם של הסרט, דרך ההתמקדות מחדש במשפחה הראשונה של הגלקסיה פלוס חברים (מה המצב לאנדו?), ועד לצחוק ברקע שעושה פלאשבקים טובים.
מאוד מקווה שיצליח להם. למרות הזלזול בחומר המקור שנעשה לדעתי בסרט הקודם, מגיע לכל הסאגה האדירה הזאת, שנייה רק לייקום של מארוול, לקבל את הסוף האפי (וההאפי) שכולם חיכו לו.
מקווה שעכשיו לפחות לא יהיו בעיות של דלק.
בסרט הקודם לא היה זלזול בחומר המקור.
היה המון כבוד אליו, עם הבנה שאחרי שלושים שנה הסאגה הזו צריכה להתפתח לאנשהו. לשלב בין השניים זו משימה קשה, וריאן ג'ונסון עמד בה בכבוד.
בוא נגיד רק שרבים יגידו בדיוק הפוך ממך עם נימוקים טובים מאוד
(ל"ת)
בוא נגיד רק ש"נימוקים טובים מאד" זה ענין נזיל
אני לא מזלזל בדעות של אחרים, אבל שוטטתי מספיק באינטרנט ורוב התלונות של שונאי הסרט הזה הם הכל חוץ מ"נימוקים".
הרושם שלי די הפוך
מכל כתבות ההגנה שקראתי על הסרט, לא מצאתי משהו redeemable חוץ מזה שהצד הויזואלי והמשחק היו בסדר. גם התסריט בסדר בניכוי העלילה.
אם זה היה סרט standalone, לדעתי הוא לא היה נופל מ Age of Ultron בתור בידור חסר מחשבה.
אבל העלילה, איפיון הדמויות, מערכות היחסים ובניית העולם בסרט הם תאונת שרשרת.
וזה לא סרט standalone אלא סרט אחד לפני אחרון בטרילוגיה של טרילוגיות, שפשוט תקע את כל הנרטיב והוביל אותו למבוי סתום ואינקונסיסטנטי, תוך כדי בזבוז אדיר של משאבים קולנועיים כדי לא לאמר כלום.
יש גם באמצע.
אני למשל חושב שמה שרע בסרט הוא באמת ברמת הדרעק, ומה שטוב בו הוא כמה מהתוכן הכי טוב שנוצר בפרנצ'ייז הזה אי פעם. הרחבה כאן:
http://www.fisheye.co.il/star_wars_8/#target-comment-957269
הולי שיט
איך פספסתי בזמנו את התגובה המרתקת הזו?
אני חולק עליך לא מעט, אבל וואו, ניתחת את הסרט בצורה מבריקה. שאפו.
הייתי נהנה ממנו כסרט בפני עצמו
כסרט כזה, שלא מחוייב לבניית עולם ואפיון דמויות של שתי טרילוגיות וחצי, הרע שבו מצטמצם מאוד ובהחלט לא מתחרה בדברים הטובים.
לעומת זאת כסרט שהוא חלק מייקום קולנועי שנמשך כארבעה עשורים. שאמור להישען על הקודמים לו, ולבנות את הקרקע לסרט הבא ולסגירת סאגה של שישה סרטים, הוא הולך לאיבוד.
לא סתם התשיעי נראה כמו כמה צעדים משמעותיים לאחור מכל מה שעשה ג'ונסון.
סתם לצורך בדיקת מציאות, איזה נימוקים ראית נגד הסרט ולמה הם לא נימוקים לדעתך?
(ל"ת)
תראה
אני מוכן בעיקרון לפתוח דיון על 'אחרוני הג'דיי', אבל ראשית, כאן זה לא המקום אלא בביקורת; ושנית, כמו שראיתי הרגע (בתגובה לשנאוצר), כדאי לי להתרענן עם כל התגובות שם לפני שאפתח דיון עם כפילויות ודברים שאמרו כבר לפניי. אם תקרא גם אתה את הביקורת ואת כל הדינוים עליה, תהיה לנו נקודת מוצא טובה יותר לויכוח.
בוא נקבע, נגיד, לעוד יומיים :-)
*דיונים*
(ל"ת)
אתה תותח
ממש מוציא לי את המילים מהפה. אני מודה שיש כמה בעיות בפרק 8, אבל בסופו של דבר הוא מותחן מדע בדיוני משובח שלא מפחד לעשות דברים אחרים. והכל תודות לריאן ג'ונסון.
את הכח המתעורר אהבתי, אבל מאוד הפריע לי העובדה שהוא רימייק לפרק 4, מה שגרם לי לחכות בציפייה לפרק 8, וכלל לא התאכזבתי ממנו.
ואפשר לומר שהסרט הזה ממש פילג את האנשים – או לאוהבים או לשונאים.
אם אתה מתכנן וויכוח על הסרט, קרא לי גם
הרבה מאוד יחלקו עליך
כולל אותי.
יש לחדש, ויש לקחת ולמחוק במכוון כל מה שמעריצים אדוקים אהבו בסדרת סרטים שנמשכת כבר כמה עשורים, כדי שייראו כמה אתה מתוחכם וכמה אתה מזלזל באותם המעריצים.
ג'ונסון עשה את הדבר השני, ועשה את זה בצורה מאוד בוטה, תוך שהוא נהנה מתמיכה גורפת של מי שאמור היה לאזן את השאיפות האומנותיות שלו עם דרישות הקהל.
למרות שאייני מעריץ אדוק של שום יצירה, בדיונית או לא, גם אני יכולתי להבחין בזה, במיוחד כאשר ניתחתי את העלילה של הסרט מאוחר יותר, ללא היופי הויזואלי והאפקים המרשימים.
מעבר לחוסר העקביות הקשה בכמה סצינות שפוגע באמינות של אינספור רגעים מכריעים שראינו לאורך הסידרה, הרי שחלק גדול מהסרט הרגיש מרהיב מבחוץ אבל חסר את הנשמה של הסידרה, שבה בעצם התאהבו כולם.
אוקיי, עזרת לי להתחיל להתנסח
אני, ועוד רבים ממכריי, מחשיבים את עצמם ל'מעריצים אדוקים' לא פחות מאלו שאתה מתאר. תפסיקו לדבר בשמי ולספר לי 'במה התאהבו כולם'. אני גם חלק מכולם. מה זו האקסיומה הזו על 'דרישות הקהל'? מיהו הקהל?
אני, למשל, חושב שמה שג'ונסון עשה היה קריטי כדי להשאיר את מלחמת הכוכבים רלוונטית שלושים שנה אחרי הסרט הראשון. 'הכוח מתעורר' הצליח בגלל הנוסטלגיה, שהכוח שלה הוא גבולי. אם מישהו לא היה בא ומנער כהלכה את המיתולוגיה הזאת, היא היתה מתחילה לגסוס. תראה מה קרה ל'סולו'.
שום דבר ישן לא מחזיק מעמד לאורך זמן. המסרים של 'מה שאהבנו' בטרילוגיה הישנה עדיין שם – הם לא הלכו לשומקום. מי שרוצה אותם, שיצפה בסרטים שוב. בשנת 2018 צריך כבר משהו חדש. כמו שכתבתי, החוכמה היותר גדולה היא לעשות את זה במסגרת העולם המוכר. ג'ונסון עשה את זה בצורה כמעט מושלמת. ויאללה, להגיד שהוא בא אך ורק כדי לזלזל במעריצים… נו באמת. לא אטרח להגיב לזה.
אני חושב שאם פרק 9 יזרוק את המהלך המבורך של ג'ונסון לפח האשפה בגלל 'מעריצים', אז אולי כמה טהרנים באינטרנט ימחאו לאברמס כפיים, אבל – ואתה מוזמן לצטט אותי עוד שמונה חודשים – הקולות שטענו בפרק 7 ש'ראינו את זה כבר' יהיו הפעם הרבה יותר קולניים, זה ישפיע דרמטית גם על ההכנסות בקופות, וכל זה עלול אף להוביל לתחילת הסוף של 'מלחמת הכוכבים' כפי שאנו מכירים את המותג.
אני לא רוצה שזה יקרה. אני אשכרה מתפלל שזה לא יקרה. אבל אני מאד חושש שבגלל ה'מעריצים' הקולניים הללו מישהו בלוקאספילם השתפן, ובמקום להעז הלאה עשה סיבוב של מאה ושמונים מעלות מאימת האינטרנט הנורא, במקום לחשוב לטווח ארוך.
(וואו, זה יצא לי פסימי. אולי כדי להרגיע את ליבי הדואב אנסה כבר מעכשיו לטוות תקוות נוסח "טוב, פרק 9 היה שחזור אחד לאחד של פרק 6, וריי היא בעצם הבת של לוק והנכדה של אובי וואן גם יחד ולעזאזל איתכם לוקאספילם, אבל אולי עוד כמה שנים מישהו חכם יותר יקלוט את הבשורה של פרק 8? אולי הטרילוגיה המתוכננת של ריאן ג'ונסון המושמץ תחזיר את הכבוד לגלקסיה הרחוקה?" הלוואי).
וואו, ואני חשבתי שהבחירות היו מקוטבות
קודם כל, אשמח לדון על העניין הזה, אבל בטון קצת יותר רגוע, בסופו של דבר זה יצירה בדיונית שנועדה לכיף.
ולענייננו, אפשר לחדש, אפשר לגוון ואפשר לקחת חופש אומנותי מסויים. אבל כאשר אתה כותב פרק אחד בסידרה מאוד גדולה ומורכבת, אתה לא יכול לנתק אותו מכל מה שהיה עד עכשיו. אתה לא יכול להגיד למעריצים האדוקים, כן כן, אותם אלו שאחרי 40 שנים עדיין מגיעים לקולנוע, שלדעתך מה שהם אוהבים לא רלוונטי, ואתה תעשה את הכל לפי ההשקפה שלך.
אתה גם לא יכול להחליט שכל מה שבמאי אחר עשה שניה לפניך, ואתה אמור להמשיך מהנקודה שבה עזב, לא מתאים לך. שהשאלות הפתוחות שהשאיר את הקהל איתן לא מספיק מעניינות, ושהפוקוס חייב לזוז למקום אחר, כי אתה כותב חלק מתוך יצירה שלמה, ולא את כולה.
חלק מהבחירות שעשה ג'ונסון בעיצוב העולם ואפיון הדמויות כל כך משנות את כל מה שהיה עד עכשיו, שזה שווה ערך לכך "שבהוביט" הגמדים היו לפתע מטיסים מטוסי F16 בהנהגת נשיא ארה"ב כנגד סמאוג, או שבשליחות קטלנית הטרמינטור היה מעוניין לנסוע לניו יורק ולהפוך למעצב שיער דגול. זה היה בטוח מעניין לראות, אולי משעשע לפרקים, אבל זה היה משנה את כל הקונספט של העולם והדמויות שסדרות הסרטים האלו ניסו לבנות.
אתה לא יכול לחדש ולגוון אפילו סידרה של סרטים, כל שכן ייקום קולנועי שלם, כאשר אתה משנה גם את המיקרו וגם את המאקרו, זה יוצר ניתוק, ועבור מעריצים שעקבו אחרי כל הסיפור, גם תחושה של זלזול.
מי שרוצה לראות איך מגוונים ומשנים מבלי לזלזל בכל מה שהיה לפני כן שיצפה ברוג אחד. עם כל מגרעותיו, הסרט ללא ספק הטוב ביותר שעשו דיסני, הוא מרגיש לפרקים כמו סרניטי ולפרקים כמו להציל את טוראי ראיין. עם זאת הוא עדיין מתרחש באותו עולם של סטארוורס, לא משחק עם החוקיות של העולם, לא עם אפיון הדמויות השונות ולא עם ההמשכיות שדרושה על מנת להכיל סדרה של כל כך הרבה סרטים כיצירה אחת ולא כמספר סיפורים נפרדים המתרחשים באותו ייקום.
אולי אם ג'ונסון היה עושה טרילוגיה מוגמרת משלו, עם סיגנון שונה, ועם פחות צורך לקשור אותה לפרקים קודמים וטרילוגיות מוקדמות, זה היה עובר יותר טוב בגרון, ואפשר היה להנות מהבחירות האומנותיות שלו (וזה לא שהסרט עצמו, כסרט נפרד, חף מבעיות).
ולכן כולי תקווה שהסרט הזה יעשה כמה צעדים אחורה, לא למשהו צפוי כמו שריי היא הבת של…אלא יותר בטון הכללי של הסרט, ובקישור לשאלות הרבות שנותרו פתוחות מהסרטים הקודמים.
הערה קטנה
לגבי רוג אחד, ברח לי החלק שזה לדעתי הסרט סטארוורס הכי טוב שעשו דיסני, כמובן שאני לא חושב שזה הטוב ביותר מבין כל איינספור סרטי האולפן.
טוב, די חזרת על מה שכתבת כבר, רק בארוכה
אני לא חושב שג'ונסון התנתק מהחוקיות של העולם, אני לא חושב שהוא אמר ל'מעריצים' שמה שהם אוהבים לא רלוונטי ואני לא חושב שההשוואה לדוגמאות שנתת מתחילות להיות קשורות או דומות במילימטר לנידון שלנו. הוא לא שינה בעולם לא את המאקרו ולא את המיקרו – הוא עשה דבר אחד: שיחק עם הציפיות של הצופים, וזה היה נהדר. קו העלילה של לוק, לדוגמה, היה פנטסטי.
ושוב: מי אלו המעריצים? אתה חוזר על המנטרה הזו שוב ושוב, והדיון גם ככה הרגיש מעגלי מהרגע הראשון.
אה, ולגבי רוג אחת: אני גם חושב שהוא היה סרט לא רע בכלל, בעיקר בגלל האופי האפור של הדמויות – אבל כן, גם הוא הסתמך מאד על קריצה למה שאנחנו מכירים. אם הוא היה יוצא היום, קבלת הפנים שהוא היה מקבל היתה יותר כמו 'סולו' ופחות כמו 'הכוח מתעורר'. כשהוא יצא עדיין היה רעב לסטאר וורס, היום פחות.
לא, לא, לא
קודם כל, כמו שכתבתי למישהו מעליך: תקרא את הביקורת של יהונתן צוריה על הסרט ואת כל התגובות אליה, וכבר תקבל תשעים אחוז תשובות לטענות שהעלית. המקום לדיון עם ספויילרים או לדיון בכלל על הסרט הקודם הוא לא כאן אלא שם. כאן זה המקום להביע דאגה או שמחה ממה שהטריילר חשף לנו. אני עצמי מתכנן לעבור שוב על הכל, ואז להחליט אם יש עוד טעם בוויכוח.
שנית, להגיד שהכשלון של סולו הוא בגלל 'אחרוני הג'דיי' זו בדיחה. הסרטים האלה שונים אחד מהשני לחלוטין. בדיוק להיפך: 'סולו' לא חידש כלום, ולכן הוא נכשל. השנאה ל'אחרוני הג'דיי', אם ישנה, לא היתה מצליחה לרסק אותו, למרות שה'מעריצים' בטח שמחים לתלות את מאות מיליוני הדולרים שלא נכנסו בכך שהם העלו סרטונים ליוטיוב. משום מה, 'אחרוני הג'דיי' הוא עדיין הסרט הכי מכניס של 2017 למרות כל הסרטונים.
והנה לינק, למען הנוחות
http://www.fisheye.co.il/star_wars_8/
ודרך אגב: אתה יחסית חדש כאן, נכון? תקן אותי אם אני טועה (זה לא שזה משנה למשהו, אבל באמת נראה שאתה לא מודע לדיון הרחב מאד שהתפתח כאן על הסרט בזמנו).
אני לא חדש כאן פשוט בדרכ קורא סמוי
אני זוכר את הדיון הרחב שהיה כאן על הסרט, זה היה ממש לאחר יציאתו ואז דעתי עליו הייתה חיובית הרבה יותר.
אי אפשר לדבר על סרט החדש מבלי להזכיר את הקודם, כי נראה שהושפע מאוד ממנו והדיון/ויכוח שהתרחש בעקבותיו.
אף אחד לא מכריח אותך לנהל דיון
ובאופן כללי נראה שאתה לוקח את העניין קשה מדיי.
אם יש לך משהו רלוונטי להוסיף מעבר לזה אז סבבה, אם לא גם בסדר.
מה שכן, לטעון שבמקרה לגמרי, סולו הוא סרט מלחמת הכוכבים הראשון שמאכזב בקופות. וזה מתרחש גם כן "במקרה" אחרי הפילוג הקשה שעורר אחרוני הג'דיי בקרב הגרעין הקשה של קהל היעד, זאת קצת (הרבה) היתממות.
המניפולציה של 'אל תיקח את זה קשה מדי'
היא, ובכן, מניפולציה. היא מניחה בוודאות שלמי שאכפת יותר יש הטיה תודעתית לכיוון מסוים, אז אל תשים לי דברים לא בפה ולא בראש.
ולגבי 'סולו' – זאת לא היתממות. הפער בהכנסות גדול מדי מכדי לתלות אותו באכזבה שאולי היתה מפרק 8. מותר להניח שסרט סטאר וורס נכשל כי הוא לא היה משהו.
ההשוואה שעשית למארוול גם לא נכונה: אם היה יוצא כל שנה סרט עם אותם הדמויות, זה היה נמאס מהר מאד. הגדולה שלהם היא לפרק את העולם לחלקים, ולאחד את כל הדמויות רק פעם בכמה שנים. אם מלחמת הכוכבים תעשה את זה גם, זה מה שיתן לה תחייה מחודשת; מבחינה מסויימת, זה מה שניסה ג'ונסון לעשות, רק לא עם הדמויות אלא עם התימות.
ואם הזכרתי את מארוול, הם באמת כעת על הקצה האחרון עם שלושה סרטי אנסמבל בארבע שנים – 'מלחמת האזרחים', 'מלחמת האינסוף' ועכשיו 'סוף המשחק'. אם לא היה ברור לכולם שהנוקמים הקרוב הוא קרשנדו הסיום המפואר, אז כן, העייפות מהמותג היתה עושה את שלה. מה לעשות שהם אכן בנו את היקום הזה בצורה טובה מאד – ועדיין, כאמור, אם פייז 4 לא ירגיש שונה ממה שהיה עד עכשיו, אז כן, עייפות. אני אישית סומך על קווין פייגי, שהוכיח שיש לו סבלנות. מבחינתו לבנות שוב לאט לאט את הדמויות החדשות, ורק עוד כמה שנים להיפגש שוב בסרט קבוצתי. זאת תהיה האסטרטגיה הנכונה לדעתי.
לסולו היו המון סיבות שהוא נכשל
זה סרט שמהרגע שהוכרז אף אחד לא רצה. ואז העיפו ממנו את הדבר היחיד שנתן תקווה לאנשים – פיל לורד וכריס מילר. השיווק של הסרט היה נוראי, בקושי על פני שלושה חודשים. ולא הייתה שום התרגשות לסרט הזה.
אבל הסיבה העיקרית שלגמרי הוא נכשל היא כי הוא הרגיש סתמי. לא היתה לו תחושה של "אירוע", סרט שחובה לראות עכשיו, כמו פרק 7 ו-8.
מארוול טובים בלעשות את זה כל סרט, שכולם מרגישים שחובה לראות את הסרטים שלהם כי הם מתחברים לתמונה הכוללת.
זאת הסיבה גם שלדעת הרבה אנשים אנט מן 2 אכזב עם "רק" 600 מיליון דולר פלוס. אחרי מלחמת האינסוף והפנתר השחור, אנט מן 2 היה סרט של "אה, אנט מן, נחמד", ולא משהו ששבר את הקופות.
סולו גם יצא יחד עם מלחמת האינסוף ודדפול 2, והוא ממש נדחק. רוב האנשים הגיבו ב"אה, סרט לא קשור על מלחמת הכוכבים".
נקווה שדיסני ילמדו לקח, ושמארוול ימשיכו להצליח.
יתכן
רק משהו לגבי 'אנטמן והצרעה': לא ברור לי מה *אתה* חושב – אתה מסכים שזאת אכזבה? כי לדעתי בדיוק ההיפך, ואדרבה, זה מוכיח את הנקודה: לא כל סרט חייב להיות הכי גדול והכי ענק והכי כולם חייבים. יש מקום גם לסרטים צנועים יותר, והבילד אפ שלהם יתרום בסופו של דבר לארועי סוף העונה. (רק מצחיק שסרט שהכניס יותר מ600 מליון דולר, סכום שכל האולפנים היו חותמים עליו בכיף, נחשב לכזה שהכניס 'מעט' ו'צנוע'. הסקאלה של מארוול היא מטורללת בגודלה).
ממש לא
אני חושב שהוא היה הצלחה נהדרת. וכואב לי שכולם מתייחסים אליו בזלזול וטוענים שהוא ממש נכשל בקופות.
עם כל הכבוד למארוול, יש סיכויים שבשלב 4, נראה יותר סכומים שמתקרבים ל600-700 מאשר ל900 או מיליארד, אז מה, כל פעם אנשים יבכו על האכזבה / כישלון?
ונכון, רוב האולפנים היו מתים לסדרה שההכנסות הקבועות שלה תמיד הן מינימום 600-700 מיליון.
אתה נראה לי מגזים קצת עם ה'זלזול והאכזבה'
אני לא נתקלתי בהם. ואם כן, ולהתחבר לפיסקה השניה שלך, אז שונאי מארוול תמיד ימצאו מתחת לאדמה הסברים למה הסרט החדש הוא כשלון ואכזבה ומה לא (תרשום לפניך: לא משנה כמה יכניס 'סוף המשחק', אנשים מסויימים עדיין יגידו שהוא נכשל).
פחות כישלון, יותר אכזבה
הרבה פשוט התייחסו בביטול, סגנון של "מה, זה הכל? רק 600? ממש מתחת לציפיות!" כמובן שהיו כמה שאפילו קראו לו פלופ, אבל זה באמת מוגזם.
ועל סוף המשחק אתה ממש צודק. ההערכות לסרט הזה נעות בטווחים לא נורמלים. יש כאלו ששואלים אם יוכל להגיע ל-3 מיליארד…
די ברור שיהיו מאוכזבים בסופו של דבר…
לקחת את זה קשה זה לדבר על מניפולציה בהקשר של דיון על סרטים
כולה סרט בן אדם, זה דיונים שאמורים להיות כייפים ולספק קצת אסקפיזם נחוץ.
בכל מקרה, אני לא טוען שהביקורות המאוד חלוקות על הג'דיי האחרון היו הסיבה היחידה ואולי אפילו לא העיקרית לכישלון של "סולו" (היחסי כן), אבל אין ספק שזה עזר. הציון שאחרוני הג'דיי קיבל ברוטן טומאטוס רק מעיד שזה לא כמה יוטיוברים עם עודף זמן פנוי אלא אנשים לא מעטים.
אין ספק בכלל שבניית הייקום הקולנועי של מארוול טובה בכמה רמות מאשר מה שעשו בסטארוורס, או כל מקום אחר לצורך העניין.
אבל דוקא בקטע של עייפות החומר, ואני מודה שאני אומר זאת מבלי לצפות בסולו, עד כמה שהבנתי הוא כן בא לחדש, עם דמויות ולוקיישנים חדשים, שמנותקים מהטרילוגיה החדשה.
אני חושב שאם אחרוני הג'דיי היה מתקבל בהייפ שהיה צפוי ממנו, גם סולו היה מסיים הרבה יותר טוב.
אגב אם כבר הזכרנו, לגביי פייז 4 של מארוול עצמו. אחרי העסקה עם פוקס יש להם גישה לאינספור דמויות אייקוניות חדשות להציג לעולם. כך שנראה לי שהם ימשיכו באותה גישה שדיברת עליה, פשוט עם דמויות אחרות הפעם.
לפעמים מניפולציה באה בלי לשים לב אפילו
אני אישית נופל במניפולציה הספציפית הזו פעמים רבות מדי. היא בקלות מעניקה לדיון גוון אמוציונלי וקל מאד לברוח לשם.
חוץ מזה, אף אחד לא קבע ששימוש במניפולציות שמור רק לדיונים שאינם אסקפיזם. וכמו כן: מותר לי להתרגז כשמישהו מדבר איתי על סרט. כאן ספציפית זה לא המקרה, אבל "זה כולה סרט, בנאדם" היא לא בהכרח אמירה נכונה. אני מושקע רגשית בדמויות ובסרטים, אז עצבים וכעס הם לפעמים תגובה מאד הגיונית. צריכה להיות שליטה מסויימת ורמת דיון בסיסי, אבל להחליט עבור השני מה רמת השקיעות שלו בדיון זו גם התנשאות ולפעמים, כן, מניפולציה.
הציון של 'אחרוני הג'דיי' ברוטן טומייטוז אמין בערך כמו הציון של 'קפטן מארוול' שם. זאת אפילו לא קונספירציה: שונאי פרק 8 הודיעו ופרסמו שהם בהחלט מנהלים קמפיין להורדת הציון של הסרט. ציוני קהל באינטרנט הם מודד לדבר אחד ויחיד: ציוני קהל באינטרנט.
ולגבי 'סולו': אני אישית לא חשבתי שהוא גרוע. די אהבתי אותו, אבל השחיטה הביקורתית – בעיקר בישראל – עשתה אצלי את שלה ברמת התודעה. בכל אופן, הטעות אצלו מבחינת היקום היתה שהוא עסק בדמות אייקונית מדי וענה על שאלות שאף אחד לא רצה לדעת את התשובה עליהן. זאת לא דוגמה טובה לסרט מנותק מהעלילה הראשית, למרות שהוא בהחלט ניסה (ואז השתפן כששלף מהאוב דמות מוכרת נוספת, ועוד מהפריקוולים ימח שמם).
ואם לא רק אני מרגיש שאנחנו מתחילים (ממשיכים) לחזור על עצמינו, אז נפרד לעת עתה. כידידים, אני מבטיח.
אולי אני תמים
אבל אני איכשהו פשוט מתקשה לראות חבורה של יוטיוברים עצבניים יושבים ודופקים אלף ציונים שליליים באתר רק כדי להוריד שורה בטבלת מאגר נתונים איי שם.
כולנו מושקעים רגשית בסרטים ודמויות, אחרת לא הייה מוקם אתר שבו יכולנו לחפור עלייהם. עדיין, לדעתי ההשקעה הזאת כן צריכה ללכת לאסקפיזם, וכאשר דיון מתחיל ללבוש גוון יותר מדיי אמוציונאלי, זה מפספס את המטרה. למען הסר ספק רק אציין שלא הייתה כל כוונה להתנשא או כל דבר בסגנון.
זהו, נראה לי שבאמת הדיון חוזר על עצמו, אז נפסיק בשלב הזה.
זה כיף להיפרד עם דמגוגיה, אה?
"רק כדי להוריד שורה בטבלת מאגר נתונים אי שם". אם זו היתה ההסתכלות על רוטן טומייטוז, אז הם באמת לא היו טורחים לעשות את זה.
אבל אכן מיציתי בשלב הזה – בפרט שאפילו הויכוח על ציון הקהל ברוטן טומייטוז כבר התנהל כאן באתר. היה שלום.
אתה באמת לוקח את זה קשה מדיי...
(ל"ת)
אז רק בשבילך: קח את המילה האחרונה, בכיף
מבטיח לא להגיב על ההודעה הבאה שלך.
יאי, אתה ממשיך לענג אותי
כל מילה זהב. קו העלילה של לוק היה הדבר הכי טוב שם, והסברת את זה מעולה.
ואגב, יליד 97'? ואתה באתר כבר כמה שנים? נראה שהיקום דילג אצלך על הקטע של 'כתיבה בוסרית'.
קורא מ-2007, מגיב מ-2010 (לא מדברים על זה), שנאוצר מ-2011.
(ל"ת)
הוא אשר אמרתי: וואו
אתה מתנסח היטב ומתדיין מעולה.
(אגב: אני מתפרנס מכתיבה ועריכה, וכתיבה טובה בשבילי היא כמעט כמו סם. זו אחת הסיבות שאני אוהב את האתר הזה. דורון בכלל היה אליל, אבל גם הדור הבא אוהבים את המקלדת, ואני מאד נהנה לשוטט כאן – גם בזכות רמת הדיון הגבוהה שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר).
כאילו
סופר? כותב ספרים?
בעיקר עורך טקסטים של אחרים
ומדי פעם כותב בעצמי (על זה אין, בינתיים, מי שישלם ).
וואו
מגניב, אז מכאן בטח הכתיבה. תפתח אתר…
האמת? חושב על זה.
(ל"ת)
סוגים
אילו סוגי טקסט אתה עורך?
וואלה, בכיף אדסקס איתך
אבל אני מאמין שזה יהיה יותר חכם בפרטי. אז אם יהונתן או עורך אחר מוכן לקשר בינינו בדוא"ל, אתה מוזמן. ותודה ליהונתן או לעורך האחר (עין הדג כרשת חברתית, אה?)
זה רעיון
לא יודע עד כמה זה יילך אבל נשמע מעניין
אם נתחיל לפרש על סמך מה שלא קרה
לא נצא מזה. הפרשנות שלי (שבאמת, היא פחות פרשנות ויותר בדיוק מה שקרה בפועל) מבוססת על מה שלוק אשכרה עשה ואמר בסרט
ואולי כדאי להזכיר שעבור מאסטר ג'דיי
תחושה רעה היא חלק אינטגרלי מהכלים שהוא משתמש בהם, לא סתם כאב בטן מהצ'יפס של הבוקר כמו שמשתמע מהתגובה שלך.
לא
בכנות – לא אהבתי את את "אחרוני הג'דיי." הרגיש לי נמרח ורפטטיבי ומתלהב מעצמו טיפה יותר מידי.
אבל לטעון שהוא שובר את החוקיות של העולם, או משנה את המיקוד של הסרטים או כל מיני דברים כאלו זו הגזמה. זו הגזמה בכל סדרת סרטים אחרת ובטח שבטח כאשר מדובר במלחמת הכוכבים – כי לא משנה אם ראיין ג'ונסון היה מבלה את כל הסרט בלנגן את המראש הקייסרי על קאזו הוא לא היה מתקרב לגריעות של טרילוגיית הפריקוול, או לנזק שעשו התוספות הממוחשובת של המדורה המיוחדת לטרילוגיה הראשונה.
עניתי בפירוט למעלה אז אין טעם לחזור על הכל
רק רוצה להוסיף, שדוקא אחד הדברים הבודדים הטובים שאפשר להגיד על הפריקוולים, הוא שהם מייצרים המשכיות יפה בינם לטרילוגיה המקורית וסוגרים הייטב מעגל (כמעט) בכל נושא.
נראה כמו חישוב מסלול מחדש (נסיון שני)
אחרי שגילו שמעריצים לא אוהבים סרט שלועג להם (ואחרוני הג'דיי היה הטרלה ארוכה)
דיסני עושים מעשה וורנר ומשנים מסלול תוך כדי תנועה.
לא אהבתם את היחס ללוק? בסרט הבא הוא יהיה המנטור החכם שרציתם (ורוח)
לא אהבתם את סופו של סנוק? חכו חכו מי יהיה הבוס הסופי (אבל אל תחכו יותר מדי, התשובה בטריילר)
לא אהבתם קיילו בכיין? הוא ממש מדביק מחדש את קסדת הקוספליי ויידר שלו ויהפוך לסופר ווידר
לא אהבתם דמות ראשית שאינה בת של והיחוד שלה נובע מעצמה במקום היחוס שלה? צפו להפתעה (שמסוייפלרת בשם הסרט).
מצד אחד נחמד שנעשה נסיון לתקן את התסריט המאוד מאוד בעייתי שדרש מכל הדמויות להתנהג בטפשות מחפירה כדי שהעלילה תקרה.
מצד שני היו באחרוני הג'די כמה הברקות גאוניות שיכלו להפוך את הסדרה לגדולה הרבה יותר ממה שהיא.
מקווה שאני ציני מדי והסרט יצליח להיות המשך ראוי, סיום ראוי של 3 טרילוגיות, סרט טוב בפני עצמו וגם כיף אבל כרגע יש יותר סיבות לפסימיות מלאופטימיות
ויהיה שמו בישראל:
מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר.
בסדר.
מעניין
אז כבר עכשיו יודעים בארץ את השם הסופי?
אני מניח שיהיה אפשרות לשנות אותו (כמו נגיד ש"קורגי המלך" הוחלף ל"רקסי המלך" חודש לפני הפצה)
אבל בגדול, כן, זה השם, ואני אהיה מאוד מאוד מופתע אם הוא ישתנה ברגע האחרון.
לא כל כך נורא
גם השם המקורי די מסריח
מלחמת הכוכבים, נקמת הקלישאות
אם ג'יי ג'יי מצליח לגרום לזה להיות סרט שמסיים בכבוד את הסאגה בלי להתרסק הוא מהבמאים הגדולים שחיים היום וכנראה שגם force sensitive.
אני סקפטי, הם אפילו תיארו את ריי בתור האווטאר בטריילר.
מצד שני, נראה לי שהז'אנר של סטאר וורז, שמתפרק בקלות תחת "subversion of expectations" דוקא מסוגל לספוג כמויות מגוחכות של קלישאות ומיחזור ולזרום עם זה.
זו ההזדמנות של אברהמס לירות בכל התותחים הכבדים שהוא יכול להניח עליהם את הידיים
עדיף שהעולם הזה ייגמר בפיצוץ של רעיונות מטופשים שעפים לכל הכיוונים כאילו אנחנו באייטיז,
מאשר שיגסוס באופן אלגנטי ומשעמם.
אגב יש מצב שהטריילר מטעה,
ניחושים שלי- ריי נגד חללית זה vision ולא אמיתי
הקיסר יהיה דמות משנה ולא העיקר
בנוגע לצחוק בסוף הטריילר. תהא הדעה על הכיוון שרייאן ג'ונסון לקח את הסדרה אשר תהא, הוא השאיר את הסדרה ללא נבל. ולא, קיילו רן הוא לא הנבל. הוא בכיין, הוא קטנוני, והוא לא מפחיד בשיט. זה לא אומר שאי אפשר לאהוב אותו כדמות, אבל הוא לא יצליח לסחוב הגלימה הספציפית הזאת. נבל מוצלח הוא אחד הדברים הכי קשים לכתיבה, טולקין ידע את זה, ולכן כל הנבלים שלו נמצאים רחוק ככל האפשר מהסיפור, ג'יי קיי רולינג לא ידעה את זה ולכן וולדמורט הוא הדמות החלשה ביותר בסדרת ספרים שמלאה בדמויות נהדרות. למלחמת הכוכבים היה נבל מעולה, והדמות היחידה שעבדה בקלאסטרפאק של הפריקוולים. אז אני מבין את הפיתוי להעלות אותו באוב בשביל להוסיף קצת פלפל.
איך הדמות הכי חלשה כאשר הארי פוטר בכבודו ובבכיינותו קיים
(ל"ת)
הארי פוטר הוא נער מתבגר במצב מעט מלחיץ. אתה לא תובע ממנו קצת יותר מדי?
הדמות של הארי פוטר נכתבה היטב בעיני, מלבד הספר החמישי שבו רציתי לתקוע לו אצבע בעין ולחפור לו במוח. אם תיקח את גודל האתגר של כתיבת הדמות שלו מול ההצלחה, מדובר בדמות הרבה יותר מוצלחת מוולדמורט. הפרוטגניסט של סדרת הספרים הכי מצליחה בהסטוריה הוא בסדר, גם אם יש כמה גיהוקים
השאלה הגדולה היא
האם מביאים אותו בשביל להלהיב את המעריצים או ממש חלק מהסיפור.
ראיתי לאחרונה ראיון עם קתלין קנדי שבו היא אומרת שכבר הרבה זמן תוכנן להביא אותו לפרק 9.
הנה קישור לכתבה.
מאחר ונראה שהם באמת מתכננים לסגור את כל הסאגה הזאת, די הגיוני להביא אותו, אפילו אם זה בכלל לתפקיד מאוד קטן.
שלל התיאוריות שרצות באינטרנט מאז "הצחוק" הוא פשוט לא נורמלי.
אלוהים אדירים
כמה אני אוהב את מלחמת הכוכבים, כמה אני שונא את “מעריצי”מלחמת הכוכבים ודיונים מהותיים על זה ברדת אלוהים שישמור, מתי אנשים בני 53 יבינו שעם כל הכבוד הם לא צריכים להיות אלו שבראש של יוצר שעושה סרט מלחמת הכוכבים חדש?
אוי. לא הבנתי מילה מהעברית פה. אלא אם כן דיברת באחת מהשפות של החייזרים ממלחמת הכוכבים, מה שבעצם, הופך גם אותך ל''מעריץ'' מלחמת הכוכבים. רפואה שלימה.
(ל"ת)
קצת כיוון אחר ממה שהוצג כאן
אתחיל מזה שאני חושב שאחרוני הג'ידיי הפרק הכי טוב בסדרה. בכל הסדרה המקורית, היה לי חסר התחכום בדמויות והעלילה וגם בכוח עצמו ומי זכאי אליו. הטוב הוודאי, הרע הוודאי וכו'. עם כל הכבוד לוק בדמות המקורית הוא דיי משעמם והשחקן לא מלהיב, הנסיכה ליה כבר יותר מעניינת אך עדיין מרגישה תקועה בתסריט שהיא אמורה יותר לשרת ולא לפרוח כמו שיכלה. אז כן האן סולו היה מאוד מוצלח כי זה הריסון פורד, אבל גם סוג של סטראוטיפ. אני אישית לא אוהב נבל בקסדה, זה מוציא לי את הפאן אבל נגיד שזה יותר אישי.
אני טיפוס שאוהב את המחשבה מתחת לרעיון, את הדילמה מתחת לסיפור. בזכות הפקפקנות סקרנות והסגנון חשיבה הזה יצאתי מהדת, ההלך מחשבה הזה עזר לי לפוצץ את הבועה. הייתי חרדי 5 שנים בישיבה בבני ברק ועזבתי את הכול, כי שאלתי את עצמי שאלות שהבנתי שאין להם מענה אמיתי. לא אכנס יותר מידי לעומק של הסיפור שלי, רק אומר לכם שיצאתי עם תובנה אחת ברורה – ששום דבר לא בהכרח ברור ועל כן אי אפשר לשפוט אותו ככזה. זאת אומרת אני לא מנותק מהמציאות יש הרבה דברים מאוד מובנים של סיבה ותוצאה, שלא צריך להתפלסף איתם. אבל אני מדבר על אמונה, דת, יהדות ובריאה. אלה דברים שאין להם וודאות בשום תרחיש, אלא יותר רגשות ולכן זה אינדיבידואלי. אחד הדברים שנתקלו לי חזק בדרך חשיבה זו, שנבנתה לי כמתבג,. היא הראיה שהרבה באים בגישה שהם שליחים של אלוהים ומה יהדות ומה לא וזרמים שפוסלים זרמים אחרים וכדו'. פשוט הבנתי שהיסודות רקובים מבחינתי ואחרי קונפליקט רציני עם ראש הישיבה בשנתי האחרונה החלטתי לצאת מהדת.
הג'ידיי מוצגים כצדקניים מידי, ודאיים מידי ובסופו של דבר גם כדת. הכוח רק בקבוצה שאלוהים ברח והם עושים צדק ומחליטים על דרכים שונות להציג אותו. אחרוני הג'ידיי מסיים את כל השיט הזה, זורק את הלייט סייבר לים כבר בתחילת הסרט, כבר התחברתי! לוק שעבר את המסע לטוב עם הצדדי אופל הבין שמשהו דפוק בבסיס של תורת הג'ידיי וכשהוא מלמד את ריי את הדבר הבסיסי אחרי כל שנותיו וניסיונו, הכוח נמצא בכולם! לאף אחד אין בעלות. ולא ניכנס לספויילרים גם ההתחברות של ריי וקיילו מובנת והדיון שעולה בניהם בבירור מציגים אותם כדור החדש, בהבנה שאין טוב מוחלט או רע מוחלט, לשניהם יש תובנות שנשמעות הגיוינות אבל היישום שונה.
כאן זו ההתקדמות מהסרטי חרטה שהיו פעם לבין משהו עם אמירה עדכנית לדור של היום. באותו כיוון מחשבה אני יכול להבין למה היו מעריצים שהרגישו נבגדים, כי הם רצו את האשליה של רע וטוב מוחלטים. ובאמת אי אפשר לפתח סגנון כזה לשום מקום. לכן גם אם יאמינו או לא לדור החדש כמוני הסרט הזה, אשכרה עשה משהו וזה אומר גם על הסרטים הישנים שהם מתישנים לא טוב. מוקפים מידי באשליות ודעות ישנות שמשעממות אותי.
יהדות מודרנית ועדכנית האם היא יהדות? השליחים של אלוהים יגידו לך שלא, ומי שיסתכל קצת לעומק יבין שזה צעד עדיף אם באמת רוצים לשמר את היהדות, כי הפער שנוצר בין התרבות וההתנהלות של העולם כיום ביחס לפעם הוא הולך וגדל. כעברו שנים שיצאתי מהדת הבנתי שהבעיה עם האנשים ולא בהכרח מה שיהדות יכולה להיות היום. גם ת'ור ראגנרוק היה לי קשה לעכל בהתחלה, כי הוא דיי התנער מהסרטים הקודמים, אבל בצפייה שניה הבנתי שהוא בהחלט התקדם וקיבל כבוד ויצר את הטריניטי החזק של מארוול. אז ההקרבה הייתה שווה. ונסיים כמאמר בלאק ווידו: Nothing lasts forever. המעריצים יצטרכו להתקדם לכוח יותר מעניין וחזק.
בפרק 9 הם יצטרכו להביא איזון לא רק בין הטוב והרע, לא רק בין הג'ידיי לסית' אלא גם בין הגישה של הטרילוגיה המקורית מול זו החדשה. הבעיה העיקרית לדעתי של המעריצים שעדיין לא נתנו להם מספיק תשובות מיהי ריי מי הנבל והרבה שאלות שלא נפתרו, אז יצא שהם רק קיבלו תפנית חזקה אבל בלי להשריש את התודעה החזה ולקשר אותם לדמויות. אם הם ימצאו את הדרך לאזן בין החדש לישן ועדיין לשמור על התחכום. הם יסגרו את הרילוגיה בצורה מצויינת לדעתי. וזה הולך ככה: פרק 7 – האם הכוח חוזר כמו שאתם מכירים ויש מישהו מיוחד? פרק 8 – הכוח זה לא מה שאתם חושבים ואין מישהו מיוחד. פרק 9 – שני הפרקים הקודמים צודקים בשאלה והתשובה אך האמת שיש קשר גם לכוח הישן עם דורות מאחוריו וגם בדמויות החדשות היותר עגולות וככה זה מסתדר.. לא פוסלים את היהדות הישנה ולא מתנצלים על הפנים של היהדות החדשה, פשוט מוצאים ערוץ שמחבר את העיקר שלהם ובכך אותה מהות מקורית חיה בסטארוורס המודרני.
נ.ב סולו היה סרט גרוע הייתי צריך לעצור אותו כמה פעמים ולהמשיך אותו עד שנמאס לי וחזרתי לראות את הסוף אחרי תקופה ארוכה. כל ניסיון לקשר אותו לאחרוני הג'ידיי מוטעה מהיסוד. אף אחד לא ביקש את סולו אף אחד לא רצה את סולו ומי שבכל זאת פגש את סולו הצטער שהגיע.