במקור: Spy Kids
תסריט ובימוי: רוברט רודריגז
שחקנים: אנטוניו בנדרס, אלקסה
וגה, דריל סברה, , טרי האצ'ר,
קרלה גוגינו, רוברט פטריק
אף אחד לא רצה ללכת איתי ל'ספיי קידס'. 'ספיי קידס' – הם אמרו – הוא סרט לילדים. בהצגות יומיות הוא גם מדובב לעברית.
'הנסיכה הקסומה', 'אי. טי', 'הגוניס', 'הסיפור שאינו נגמר', 'גנג-בנג באוטובוס הצהוב', 'לבירינט' וה-'Toy Stories', ובעצם עוד מלא אחרים, הם התשובות שלי לכל מי שחושב שז'אנר סרטי הילדים הוא נחות. מי שלא הולך לסרט, רק בגלל שהוא מיועד לילדים – מגיע לו שילך לסרטים יפנים. כי מה זה קולנוע, אם לא סיפור שמספרים לנו, ואנחנו קונים אותו כמו ילדים?
אז ככה:
היו היתה פעם מרגלת יפיפה בשם אינגריד, שהיתה מצוידת בשלל תחפושות ופיאות, כלי נשק נסתרים וגאג'דטים מסוגננים, וידעה לחסל את אויביה ביד אחת, אבל העדיפה ריחוף-שפגאט-בעיטה. איך זה בתור התחלה לסיפור? ובכן, אותה אינגריד התאהבה בגרגוריו קורטז, מרגל של הצד השני (אנטוניו בנדרס, הערס הלטיני), שהיה מצויד, מלומד וחתיך לא פחות ממנה. שני המרגלים היפהפיים (והמצוידים) התחתנו, התברגנו, הפכו ליועצים, והביאו לעולם שני ילדים מכוערים, שמוכיחים אחת משתיים: (1) גנטיקה זה פיקציה, או (2) למלהקים נמאס מילדים שנראים כמו פרסומת לרייך השלישי.
הילדים המכוערים בסיפורנו – כרמן וג'וני – לא יודעים על עברם המסעיר של הוריהם החתיכים, עד שאלה נקראים למשימה אחת אחרונה, נתפסים תוך דקה על ידי הרעים, ונקשרים לכיסאות מסוגננים בחבלי קנבס עבים.
הילדים, שנשארים בלי הורים, ורוצים אותם מאוד בחזרה כי הם חתיכים ועשירים, מגלים את נפלאות הגאדג'טס של הוריהם השבויים, וחשים להציל אותם (ובדרך גם את, נו, איך קוראים לו. אה, כן – העולם).
מה שונה בעלילה הזו מכל סרט פעולה אחר שנעשה אי פעם? – כלום. אבל לא בגלל העלילה שווה לראות את 'ספיי קידס', שעד הסוף שלו אתה לא מבין מה בדיוק רוצים הרעים, או מה הקשר בין מעשי הרוע המזוויעים שלהם (למשל: הם הופכים סוכני ביון למפלצות שמדברות ברוורס, ומכריחים אותם להשתתף בתוכניות של ערוץ הילדים), לבין מטרתם המרושעת אך, כאמור, הלא נהירה (שהיא למעשה החייאת חזון אחרית הימים של נעמי שמר, כפי שתואר היטב בשלאגר 'אצלנו בחצר').
'ספיי קידס' הוא סרט ילדים כי גיבוריו הם ילדים, וגם כי לא רואים בו דם. לדוגמא: אם בחורה רעה חוטפת סילון בפרצוף, היא לא מתה, אלא עומדת עם קצת פחם על הלחיים, וקרחות פלסטיק צצות בין שערותיה, מצופות בקרח יבש. מין הומור של סרט מצוייר, שילדים אוהבים במיוחד. אולי כי הוא מצחיק.
וההומור הזה נעשה בהרבה סטייל: תפאורות פסיכיות וענקיות, עריכה מהירה, ומעברים ממסך למסך, שנותנים תחושה של משחק מחשב עם גרפיקה נפלאה. כי יותר מכל דבר, הסרט הזה דומה למשחק מחשב, מאלה שמחסלים בהם את המפלצות, נחלצים מהמלכודות, ועוברים לשלב הבא.
האקשן – לידיעתכם – עדכני לשנת 2001: יש מרדפים מהירים של כל מיני צוללות, מטוסים, והתרמילים האלה ששמים על הגב ועפים – אתם יודעים למה אני מתכוון. יש מכות-מטריקס, יש יצורים-אגודלים מגניבים, שהידיים, הרגליים והראש שלהם הם כולם אגודלים, ובכלל – כל הזמן קורים בו דברים מגניבים לאללה. החיוך על הפרצוף שוכן דרך קבע, ואפשר באמצע גם לדבר לאוזן של השכן, ולצחוק, כי הווליום גבוה.
גם הילדים בסרט הם סבבה, אולי חוץ מהכיעור שלהם, וחוץ מזה שהילדה קצת מעצבנת כי היא כזאת רצינית וכבדה ומזכירה קצת את הרמיוני גריינג'ר בצדדים המבאסים שלה. בעצם גם הילד לא כזה שוס: מין בוק כזה, שלפעמים ממש מתחשק להעיף לו כאפה.
אבל רוב הזמן הם חמודים, ואמיתיים למדי, שזה דבר קצת מצחיק לראות בסרט שכולו פנטזיה המושפעת מסרטי פנטזיה אחרים.
רוברט רודריגז, שכתב וביים את הסרט (וגם ערך אותו בעצמו, בגראג' שלו. באמת.) עשה בעברו את 'From Dusk Till Dawn', 'דספראדו', והמתחרה הרציני לסרט עם התרגום המביך של העשור הקודם – 'סיוט בחדר המורים' (ואני שמח לחשוף כאן סקופ: אהרון נהרי, האיש שהציע את השם של הסרט 'The Faculty' במועצה לסרטים לפני 3 שנים, גילה בשבוע שעבר גוש לא מזוהה בגרון שלו). ל'ספיי קידס' הוא נתן אווירה דומה לספרי רואלד דאל: כמו ב'צ'ארלי ומפעל השוקולדה', הטכנולוגיה מופלאה, ויותר קסומה מאשר טכנולוגית; המבוגרים הם מוזרים ולא מובנים; והרשע קיים והוא מסוכן. לזה רודריגז גם מכניס את האובר-דרמטיות שלו, עם שיער מתנפנף בהילוך איטי וכל השאר, אבל הוא עושה את זה בהומור, כי הוא יודע שזה רק סיפור ילדים. לכן 'ספיי קידס' יצא כל כך חינני: כי הוא יותר מהנה מדרמטי.
אבל מה, רודריגז, משום מה, היה חייב לדחוף מסר, ולכן עשר הדקות האחרונות של הסרט מלאות בקלישאות מגוחכות כמו: "ג'וני, אל תפחד. אינך פחדן! אל תאמין למה שהיא אומרת, תאמין בעצמך!", או: "אנחנו, משפחת קורטז, לא נפרדים. הכוח שלנו בא מזה שאנחנו ביחד. ואם נראה לך שמלחמה בטרור זה קשה, אז תנסה להילחם על אחדותה של משפחה".
אבל עד 10 הדקות המגוחכות והשטוחות הללו, שנראות כאילו לוקטו באקראי מלקסיקון וו. דיסני השלם תשנ"ז-תשנ"ח, יש לפנינו סרט סבבה למדי.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי גרוע
- רוברט רודריגז – אתר מעריצים
- אנטוניו בנדראס – אתר מעריצים
- הביקורת של אמא
- ציוד ריגול למכירה
- התרמילים המעופפים ההם
אפרופו
לפני כמה זמן נערך באתר דיון אוף-טופיק וארוך על שמות מצחיקים וייחודיים, שנעלם אחר כך בנסיבות מסתוריות. בלי לפתוח את הדיון מחדש, רציתי רק לציין באופן און-טופיקי לחלוטין שבגרסה העברית של 'ספיי קידס' (בבימויה של שפרירה זכאי, כמובן), את קולה של כרמן מדובבת כליל חורש פרחי דקל, ובאמת שאין לי מושג מה מכל זה הוא שם פרטי, ומה שם משפחה.
סרט ילדים או לא סרט ילדים
הרבה אנשים אמרו לי ש"הקיסר נפל על הראש" (The Caesar's New Groove) זה סרט מצוייר וילדותי. ואחרי שראיתי את זה הייתי עליז (במובן השני) למשך שבועות. הפעם אין לי חרטות ולא ספקות. זה הסרט הבא שאני הולך לראות. כי בסך הכל מה רע בקצת ילדים מכוערים עם אפקטים בשקל עלילה מפגרת ועשר דקות של מוסר השכל טהור? (כשאומרים את זה ככה יש לי מה שקוראים "סקונד סוטס" או משהו כזה… זה נשמע יותר טוב באנגלית)…
כרמן וג'וני?
רק לי זה מזכיר את לוחמי החלל של היינליין?
גם לכאן הוא נדחף,
ההיינליין הזה?
כרמן וג'וני?
הילדים גם שיחקו בג'ומנג'י אם אני לא טועה
אה... לא ממש...
'ג'ומנג'י' היה לפני שש שנים, והילדים שהשתתפו בו הם כבר מזמן לא ממש ילדים: הילדה מ'ג'ומנג'י' היא קירסטן דאנסט, שהפכה מאז לבחורה נאה ובוגרת ביותר ('מעודדות צמודות', ובקרוב 'ספיידרמן')
ואילו הילד, בניגוד אליה
לא ממש עשה תפקיד קולנועי משמעותי במיוחד מאז. שמו בראדלי פירס, ומאז "ג'ומנג'י" הוא רק הפציע ב"תלוי רק בך" (Down To You במקור) בכיכובו של פרדי פרינז ג'וניור, לפני שנה ומשהו.
אבל זה הוא…
גנטיקה זה לא פיקציה
אנטוניו בנדרס וקרלה גוג… ג'וג.. גוג'… וקרלה זוהי פיקציה. מנתחים פלסטיים ואיפור של המאה העשרים-וארבע וחצי.
הילדים שלהם פשוטו נורמלי.
חוץ מזה, הפרופורציות של ילדים הן לעיתים מעוותות. רק בהתבגרות, כאשר כל האיברים גדלים עד הסוף…
גנטיקה זה לא פיקציה
באופן אוף-טופיקי בערך (אוי אני שנון), אני מפחד לשאול: על איזה איברים בדיוק אתה מדבר?..
אף ולסת בעיקר.
ואם מישהו חושב
ללכת לסרט עם ילדים קטנים ובכך להנות מהדיבוב – קבלו אזהרה: הדיבוב לא רק מרגיז אלא ממש מרגיז (רק התעוררתי אין לי הרבה דימיון)! והדמות של אנטוניו בנדראס מדובבת בצורה הכי גרועה אי פעם. אם אני לא טועה היא מדובבת ע"י אותו שחקן שדיבב את פאצ'ה בקיסר נפל על הראש
עכשיו מי שראה את הסרט(אפילו אם הוא ראה באנגלית) יודע ששתי הדמויות כל כך שונות, שאותו קול זה פשוט מוזר מדי.
היום נתקלתי בערוץ יסבבה
באחד מסרטי הילדים הכי טובים שראיתי בשנים האחרונות "המפקח גדג'אט" (או כמו שאני קורא לו: חוש חש הבלש). הסרט הזה לא מזלזל באינטלגנציה של הילדים, הוא כיפי ובעיקר ממש מצחיק.. נהניתי
וכמובן שסרט הילדים הכי טוב בכל הזמנים, הוא ללא ספק, "גן עדן לכלבים"
וזה לא עוף טופיק כי זה בכתבה על סרט ילדים.
תאמת לא התלהבתי מהסרט...
אבל חשבתי שדווקא הדקות האחרונות האלה של "תנסה אתה לשמור על אחדותה של המשפחה" ודומיהם היה מה שמצחיק…
זה היה בצחוק, לא?
זה היה יותר מידי קיטשי ולקח את עצמו ברצינות מידי בגלל זה הייתי בטוחה שזה בכוונה נעשה ככה כדי להצחיק.
אתה מתכוון שזה היה ברצינות?
דיי, אוף…
אז זה באמת מגוחך.
מפתיע לטובה.
נכון, אמרו שהוא טוב. אז מה? עד שלא צפיתי בו, ה"טוב" הזה לא אמר לי כלום. ואמנם הסרט הוא לא טוב בסטנדרטים מוחלטים, אבל מדי פעם כיף להישמט מול הטלוויזיה עם סרט לא מחייב כזה – טוב לאותו הרגע.
הדבר הראשון שחשבתי, מייד עם תחילת הסרט, הוא שהאמא-המרגלת (קרלה גוגינו?) נראית כמו הנערה הפויקלותרמית. באמת!
חוצמזה, הילדה היתה הרבה יותר חמודה מהילד המעצבן. נכון, היא מזכירה את הרמיוני מבחינת זה שהיא יודעת הכל, אבל זה היה חמוד. והיא גם יודעת להשתלט במהירות על טכנולוגיות חדשות (למשל, זה שהיא למדה לשלוט במהירות בערכת הג'ט).
מכאן, שני ים.
אהבתי מאוד לראות שכשהאבא נהפך לדמות סוריאליסטית, הוא נעשה שטוח. כל הסוכנים האחרים שהפכו לדמויות סוריאליסטיות כאלה, נעשו בצורה של דמות מכוירת. אבל עבור דמותו של האבא, השתמש המדען המטורף בציור של הילד, שאין בו עומק, וטוב לדעת שיוצרי הסרט שמרו על הגיון כלשהו.
מה שקצת הפריע לי היה הדיווח על הילדים הרובוטים בסוף: הקריינית אומרת שאף אחד לא יודע מיהם, או מאיפה הם באו. אבל הם מראש נוצרו בדמותם של ילדי נשיאים וילדים של ראשי ממשלות, אז אנשים אמורים לזהות את הפרצוף שלהם. וחוצמזה, אם כבר הם שוחררו, לא יכלו לתת להם בגדים נורמליים יותר מאותה תלבושת אחידה אפורה?
מכויירת דודה שלך.
לי האמא-המרגלת דפקא הזכירה גרסא צעירה של ג'יימי לי קרטיס.
אמא-מרגלת –
&path=pgallery&path_key=Gugino,+Carla
גיברת קרטיס –
http://us.imdb.com/EGallery?source=granitz&group=0154-mtv&photo=curtisja.mie&path=pgallery&path_key=Curtis,+Jamie+Lee
ותמונה של פויקלו איפה?