ביקורת: ספיידרמן – ברחבי ממדי העכביש

במקביל יותר מדי סרט ופחות מדי סרט, אבל אף פעם לא פשוט סרט.

"ברחבי ממדי העכביש" הוא אמנם סיפורו של מיילס מוראלס, אבל הוא ממוסגר דרך סיפורה של גוון סטייסי. אחרי ההרפתקה שלה ביקום של מוראלס, סטייסי מרגישה בודדה מאי פעם – תחושת הבדידות שהיא חשה ביקום המקורי שלה הצליחה להתפוגג לרגע רק בשביל לחזור בשיא העוצמה כשהיא חוזרת הביתה. אף אחד לא מבין אותה, וגרוע מכך – אביה מנסה לתפוס את האלטר-אגו שלה ולשפוט אותה באשמת רצח (שלא ביצעה) של מי שהיה חברה הטוב ביותר, פיטר פרקר. 

מפגש עם "הנשר" ממימד מקביל, איטלקי ורנסנסי מצליב את דרכה עם מיגל, ספיידר… ערפד, אני רוצה להגיד? שהקים מעין אגודת ספיידר-מנים משלל יקומים. המשפט האחרון לא נשמע מלהיב כל כך, אז ראוי להבהיר ש"מפגש" זאת "סצנת אקשן אקסטרווגנטית, מצחיקה ומגניבה, עם יותר דמיון וכושר המצאה מסרטי אקשן ואנימציה שלמים". כשהסצנה נגמרת ואתה נושם לראשונה מזה מספר דקות, רק אז הסרט מנחית את שם הסרט על הצופים וכאילו בא לומר, "זה? זה כלום. רק התחלנו". 

וזה אכן המצב – מאותו רגע אנחנו חוזרים למוראלס, שמצליח להיות ספיידרמן אהוב ואהוד יחסית למקביליו הקולנועיים האחרים, ונאבק בנבל שנראה כמו פאנץ' גרוע – "ספוט". מדען שהגוף שלו עשוי חורים דמוי פורטלים, באופן כזה שהוא יכול להכניס יד במקום אחד והיא תצא במקום אחר. רק שבמקום יכולת פיזיקלית להשתמש בהם כמו אקדחי פורטל ולהבין איך להשתמש בהם, הוא מועד לתוכם, מרביץ לעצמו, זורק דברים לכיוונים שהוא לא רוצה ונראה כמו בדיחה לא מוצלחת ואתגר קל למוראלס. 

לכן, מוראלס מוטרד מדברים אחרים בכלל – ההורים שלו, והעתיד האקדמאי שלו. מוראלס מקפיד להחביא מהוריו את זהותו כספיידרמן, ואם זה לא מספיק חומר לחיכוך מתמיד בגלל השקרים, הוא גם רוצה ללמוד באוניברסיטה מחוץ לברוקלין. האיש חורים המוזר הזה? מי בכלל חושב עליו. 

ברשותכם, פה נעצור בתיאור העלילה אבל נראה לי שזה לא יהיה ספויילר להגיד שמוראלס מוצא את דרכו אל המולטיוורס, גוון ומיגל ומגלה שאותו נבל שלומיאל שנראה כמו פרה, כלב דלמטי או חולצת השבת שלי אחרי שהתפוצץ עליי עט היה איום שכדאי לקחת קצת יותר ברצינות. 

וזה עמוס. מאוד. כלומר, גם "ממד העכביש" הראשון היה עמוס – אבל הסרט הזה ארוך ממנו בעשרים דקות, ונהנה מעמדת המקפצה שהיא הסרט הראשון. אם בקודם מישהו בחברת ההפקה עוד העיז לשים מגבלות כלשהן לצוות היצירתי מאחורי הסרט, הרי שהפעם הייתה להם יד חופשית להתפרע, וזה ניכר. למזלנו, זה גם משתלם. ברובו. 

קחו את האנימציה – אם יהיה השנה סרט יותר יפה מ"ממדי העכביש", זה אומר שהעיניים של כולנו כנראה היו חסידות אומות עולם בגלגול הקודם שלהן, כי אין שום דרך להסביר למה מגיע להן כל הטוב הזה. הסרט לא רק נראה מוקפד, יפהפה ומשלב סגנונות אנימציה שונים באופן שומט לסתות – הוא גם מעז להפוך לאבסטרקטי באופן שלא לוכד את הרקע או הסביבה אלא את הרגשות והעולם הפנימי. ובכך, הוא הופך הרבה פעמים למשהו, טוב, לא ניסיוני (אנחנו בסרט ספיידרמן לכל המשפחה, כן?) אבל בהחלט אמנותי. 

אבל גם ברמת התוכן – אם "ממד העכביש" היה צריך לעבוד עם מספר מצומצם של ספיידרמנים וכמות סבירה של רפרורים לכל יצירות ספיידרמן שקיימות, הרי ש"ממדי העכביש" נראה כאילו הוא לא מוגבל בכלום. הופעות אורח, אזכורים, רפרורים, מחוות – יוצרי הסרט השכילו לא לדחוף את הכל בכמות מוגזמת שתהפוך לפאן סרוויס זול שמשתלט על הסיפור, אבל הם עדיין מילאו בשולי הפריימים כל כך הרבה בדיחות וקריצות שלקהל שלא מכיר הן כנראה יעברו מעל הראש. 

המקום שבו כל העסק מתחיל לחרוק, הוא, ובכן, שיד חופשית להתפרע אומר גם שאף אחד לא בא ואמר להם "ותסגרו את העסק בשעתיים". וכך, במקום סרט המשך אחד, אנחנו מקבלים משהו שהוא בו זמנית רק חצי סרט וגם איזה שמונה סרטים. 

"גם איזה שמונה סרטים" כי הסרט הזה כל כך מלא בכל טוב, עד שחלק מהטוב מתחיל לאבד מהאפקט שלו. כל הסצנות כיפיות ומצחיקות, אבל קשה להגיד שאם היו מקצרים את כולן או אפילו מוותרים על איזה ביקור אחד פה או שם הסרט היה סובל. הסרט מתנהג כאילו אין לו סרט המשך שאליו הוא יכול לנתב סצנות, בדיחות, ורעיונות ושולף כמעט כל קלף אפשרי מהשרוול, ובשלב כלשהו זה פשוט יותר מדי קלפים בסרט אחד, בייחוד שחלק מהפיתולים בעלילה נראים לא סבירים במידה קיצונית, אפילו אם הסרט תמיד מצליח להיזכר מה הסיפור.

אבל מילא, נו – איזו מין תלונה זאת "הסרט מלא ביותר מדי טוב"? אז נבוא ערניים ומוכנים לספוג הכל, ומקסימום נחזור לצפייה שנייה אם פספסנו משהו (ותאמינו לי, אתם תפספסו). 

אבל על "רק חצי סרט" כבר יותר קשה להגן. לא רק כי זה מדגיש את השורשים המסחריים של הסרט שנעשו על מנת למקסם רווחים, שכן בסוף הסרט קשה לחשוב מה יש בסרט הבא שמצדיק עוד שעתיים שלמות. וגם לא רק כי זה מרגיש בשלב הזה כמו ניסיון לחקות את "מלחמת האינסוף", כל העסק הזה של פיצול סרטים לשניים (ועוד שבוע אחרי שסרט אחר ניסה לעשות את זה). לא, הסיבה האמיתית היא לא ערכית אלא פרקטית – לעומת "חצאי סרטים" שעובדים מדהים כסרט בפני עצמם ומצליחים גם לייצר הייפ לקראת הסרט השני וגם לסגור את הסיפור שלהם, "ברחבי ממדי העכביש"… לא. 

הוא לא נגמר בסצנת "הו שיט" מרהיבה ועוצרת נשימה, הוא לא נגמר בגילוי שמשנה את כל מה שידענו עד כה על העלילה, הוא לא נגמר כשאנחנו תוהים איך הסרט ייגמר ואיך הוא ימשיך מפה, לא – הוא פשוט נגמר בנקודה נוחה באמצע הסיפור שלכאורה סוגרת איזה נקודה מהפתיחה עם ספיידר גוון, רק שהמהלך שהם טוענים שנעשה לדמות הזאת בזמן הזה לא ממש נבנה במהלך הסרט. אם נצמד לרעיון של "שלוש המערכות", הסרט נגמר בסוף של המערכה השנייה שזה מקום מעפן ממש לסיים בו סרט.

וזאת הבעיה של הסוף – הוא נגמר באופן כזה שמבחינת הסיפור והרעיונות המובאים בו, קצת קשה לשפוט אותו עד הסוף כי בעצם אנחנו עוד לא בטוחים מה הסרט רוצה להגיד עליהם. וכשאי אפשר לגשת לחלקים רבים של הסרט ולחשוב איך הם מתחברים כי התשובה היא "אה, נו, הם עדיין לא" – זה גורם לכל הסרט להרגיש קצת מיותר, וזה למרות ששוב, זה סרט יפהפה, כיפי, מצחיק ועם הופעות קוליות נהדרות של כל צוות השחקנים. 

רגע, בעצם את החלק האחרון לא אמרתי עד כה, אז בואו נדגיש: צוות השחקנים הקולי לא בא לקחת צ'ק וללכת הביתה. אני מניח שלכל אחד תהיה דמות מועדפת משלו – כאשר ספיידר-פאנק של דניאל קאלויה כנראה יוביל – וכולם יצדקו. ג'ייק ג'ונסון, היילי סטנפילד, שמיק מור, אוסקר אייזק, בריאן טיירי הנרי, איסה ריי, קאראן סוני, לונה ולז – כולם נהדרים. אבל אישית, אני מודה שאני מחבב את העבודה העדינה, המתוחכמת, המצחיקה, המאיימת והפשוט נהדרת שג'ייסון שוורצמן עשה עבור נבל הסרט. דמות שהיא כל כך הרבה דברים בעת ובעונה אחת, ושוורצמן מצליח לקלוע לכל הניואנסים שלה. 

אז, כן, כאמור – טכנית מה שיש פה הוא נהדר. וכיפי. ומגניב. אבל כל זה לא מצליח לעקוף את הבעיה שמה שיש פה הוא בסופו של דבר עדיין רק חצי סרט.


אין סצנות אחרי הכתוביות.