ספיידרמן החדש: טום הולנד (מי?)

ספיידרמן החדש הוא ילד שאתם כנראה לא מכירים, ויבויים על ידי במאי שבטוח שאתם לא מכירים

השחקן שיגלם את פיטר פארקר בסרט "ספיידרמן" הבא נבחר, והוא טום הולנד. מה שמעלה שתי שאלות ברורות: א. מי זה טום הולנד? ב. מה לעזאזל קורה כאן יש לי דז'ה וו עצבני, לא הייתי פעם כבר בדיוק כאן, ולא כל כך מזמן?

הסיפור הזה עם אנדרו גארפילד לא הלך כמו שבחברת סוני ציפו. לא באשמתו של גארפילד, שהוא שחקן סבבה והוא היה ספיידרמן בסדר גמור, אבל הסרטים שלו לא עבדו. אז סוני מתחילים – שוב – מחדש, עם עוד ספיידרמן, והפעם כחלק מהיקום הקולנועי של מארוול. הסרט הבא של ספיידרמן (איך קוראים לו? עדיין לא ידוע) ייצא ב-2017, אבל – וזה לא פורסם רשמית, אבל בואו לא נהיה תמימים – הוא יופיע על המסך עוד לפני כן, ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" שייצא בשנה הבאה. אף אחד לא משתמש רשמית במילה "ריבוט" כדי לתאר את הספיידי החדש, כי "ריבוט" פירושו הודאה בכשלון של הגירסה הקודמת, אבל בתכלס, זה בדיוק מה שזה.

אז תהליך הליהוק היה ארוך ומלא בשמועות, ובסופו של דבר מי שנבחר הוא, כאמור, טום הולנד. לא בדיוק שם מפורסם. הוא בריטי (בדיוק כמו אנדרו גארפילד. מה הקטע עם ספיידרמנים בריטיים), צעיר (19), אבל לא חסר ניסיון. הוא הופיע כבר ב"הבלתי אפשרי" – הסרט המעלף ההוא – ובתפקיד ראשי ב"ככה אני חיה עכשיו", סרט אפוקליפטי תמוה שהוקרן בפסטיבל ירושלים הקודם. ההופעה המשמעותית ביותר של טום הולנד מבחינתי היתה ב"לוק", שבו הוא מגלם את הבן של טום הארדי. וכמו כל האנשים בעולם שהם לא טום הארדי, לא רואים אותו בסרט. רק שומעים אותו, ובכל זאת הוא חלק מאחת הסצינות המרגשות ביותר בסרט.

מעניינת יותר, לדעתי, הבחירה של הבמאי. זהו הרי סרט הכל כך חשוב (לסוני), חלק מהיקום הקולנועי המצליח בעולם, בלוקבאסטר ידוע מראש. הבמאי שנבחר להוביל אותו הוא: מישהו שממש לא שמעתם עליו עד היום. ג'ון וואטס, קוראים לו. הוא עשה עד היום סרט אחד בשם "Clown" – גירסה מורחבת לטריילר המזויף הזה, וסרט שאפילו לא הגיע לקולנוע במרבית העולם, ועוד סרט אחד, "Cop Car", שהוצג בסאנדנס, ועדיין לא יצא לאקרנים רשמית. כלומר, נכון לרגע זה, מספר סרטי הקולנוע בבימויו של ג'ון וואטס שהופצו מסחרית בארה"ב הוא אפס.

אי אפשר לנתק את הבחירה הזאת מבמאי לא-ממש-ידוע אחר: קולין טרברו. האיש עשה סרט אחד קטן, "על אחריותכם בלבד", סרט שנחשב לחביב אבל בקושי הוקרן, והרוב המוחלט של צופי הקולנוע בעולם לא מודעים לקיומו. הסרט השני שלו היה "עולם היורה", שברגעים אלה שובר שיא אחרי שיא אחרי שיא והולך להיות אחד משלושת הסרטים המכניסים ביותר אי פעם. הדרך מ-0 ועד לבמאי של סרט הוליוודי עצום הפכה לקצרה יותר מאי פעם.

זה טוב לג'ון וואטס, זה בטוח. האם זה טוב לנו? מצד אחד, זה משמח מאוד שהוליווד המסחרית נותנת צ'אנסים, והרבה, לבמאים צעירים. וכל מי שאי פעם חלם לביים סרט הוליוודי יכול לומר לעצמו שהוא הפיץ עד היום את אותו מספר סרטים כמו הבמאי של "ספיידרמן" הבא, אז יש לו צ'אנס. מצד שני… קולין טרברו, בואו נודה על האמת, לא קיבל את הבימוי של "עולם היורה" בגלל שהאולפן נדלק על הסגנון החדשני והמדהים שלו. הוא קיבל את העבודה כי הוא עשה רושם של במאי אמין שיידע לעבוד בתוך המערכת ולנפק תוצאה משביעת רצון (מה שהוא בהחלט עשה), ולא סביר שידרוש סכומים מופרכים או יעשה סצינות, מלבד במובן המקובל שבו במאים אמורים לעשות סצינות. אפשר לקבל את הרושם שהאולפנים מנסים להוציא לפועל סרט, והם שוכרים במאי רק כטכנאי שיחבר את הנקודות. זה מתחבר גם לרצון של אולפנים מסוימים לשכור במאית, ממניעים פוליטיים, ולא כל כך משנה איזו במאית.

בכל אופן, ספיידרמן בדרך, ובטח יהיה סבבה! ג'ון וואטס מעולם עוד לא איכזב אותנו!

[Marvel.com]