הי, יש פה ספוילרים ל"ספיידרמן: אין דרך הביתה". כלומר, לא באמת, כי כל הטקסט הזה עוסק בסצנה קצרה שיש לה בדיוק אפס השפעה על העלילה של הסרט. אבל משום מה גם היא נחשבת ספוילר חמור אז אני לא רוצה שמישהו יגיד שלא הזהרתי. שמעתי שבקרוב פותחים את הכלא של המספיילרים, וזה לא נראה לי מקום נעים להיות בו, במיוחד כשעוד לא סיימתי לראות את "המקום הטוב".
"דרדוויל" היא אחת מהסדרות האהובות עליי אי פעם, ובהחלט הדבר הכי טוב שראיתי שקשור איכשהו ליקום הקולנועי של מארוול. היא מראה לנו שלקחת את עצמך ברצינות זה לא דבר רע אם יש לך דברים רציניים להגיד. ויש לה דברים רציניים להגיד על הרבה נושאים שאנשים בדרך כלל לא לוקחים ברצינות: דת, חברויות בין גברים, ואפילו אמנות מודרנית. הסדרה הזו עוד יותר נהדרת בגלל צ'רלי קוקס, השחקן הראשי שעשה עבודה כל כך טובה בלהיות מאט מרדוק, שזה הציל אותו מלככב ב"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". אחרי עונה שלישית מעולה, הביטול של "דרדוויל" היה כואב ואין ממש יצירה אחרת שממלאת את אותו חלל בלב שלי.
כל אלה הסיבות שלא רציתי את דרדוויל ב"ספיידרמן: אין דרך הביתה". ליתר דיוק, לא רציתי את "דרדוויל" שם. לא היה אכפת לי אם היו מכניסים ליקום הקולנועי של מארוול גרסה כלשהי של הגיבור הזה. אני מודעת לזה שחלק מהיופי בקומיקס הוא שתמיד קיימות פרשנויות שונות לאותן דמויות, ואין לי בעיה עם הגישה הזו גם על המסך. הית' לדג'ר עשה ג'וקר שונה מאד משל ג'ק ניקולסון, ושניהם היו מעולים – ואם נולאן היה נבהל מאנשים שנקשרו לגרסה הקודמת של הדמות ומשתמש בה שוב, "האביר האפל" היה יוצא סרט לא מוצלח. ללהק מחדש את התפקיד כך שיתאים ליצירה זה מתבקש וראוי.
מה שממש לא רציתי לראות זה את דרדוויל בגרסת צ'רלי קוקס ליד ספיידרמן של טום הולנד. למרות שסדרות מארוול-נטפליקס התרחשו טכנית באותו עולם, היה להן טון שונה לגמרי. הן היו אפלות, סמי-ריאליסטיות וכאמור, רציניות. דרדוויל המיוסר ייצג את זה בצורה הטובה ביותר, ואי אפשר פשוט להוציא אותו משם ולשים אותו עם דמויות שלא מסוגלות לסיים סצנה בלי בדיחה שקורצת לקהל. זה ידרוש דילול של הדמות והפשטה שלה מכל מה שעשה אותה מבריקה בעיניי, ולמה לעשות את זה לדמות כל כך מוצלחת כשאפשר פשוט ליצור גרסה חדשה שלה וליצוק אליה את התוכן המתאים מלכתחילה?
אבל לא נראה שהתנגשות כזו הטרידה מישהו מהיוצרים של "אין דרך הביתה". הסרט כולו הוא תאונת שרשרת של טונים, עם שלל דמויות שלא מגיבות באותה סקאלה, ושלל שחקנים שלא משחקים אותן באותו מגרש. דווקא מאט מרדוק לא תורם לבעיה הזו יותר מדי, כי הוא פשוט לא תורם שום דבר לסרט חוץ מעוד צ'ופר קטן למי שעשה את שיעורי הבית שלו יפה. בהסתכלות אובייקטיבית לחלוטין, כל מי שהיה מעיף מבט על התסריט של הסרט היה מעיף את הסצנה הזו החוצה בשניה. לא צריך להיות דוקטור לקולנוע כדי לראות שהיא לא מפתחת את הדמויות, לא מוסיפה מידע חדש ולא מקדמת את העלילה. יותר מזה, היא מציגה דמות שנראית חשובה ועושה דבר מסתורי מאוד – ואז הדמות הזו לא מופיעה שוב והאקדח הזה נשאר על אדן האח בלי שמישהו יכיר שוב בקיומו. זה חטא תסריטאי מעשרת הדברות.
אם מישהו היה חושב על דרך טובה לשלב את דרדוויל בסיפור – כזו שאומרת משהו מעניין על הדמות שלו, או משתמשת בו כדי להגיד משהו מעניין על הדמויות האחרות – הייתי מוותרת ולא כותבת ראנט בן 800 מילים על זה שגררו את הדמות שאני כל כך אוהבת ליקום הזה. כי מה לעשות, אני רוצה שבסרטים שלי דברים יהיו שם עם סיבה. אני רוצה שהעולם ישרת את הסיפור ולא להיפך. אני רוצה שלמה שקורה בסרט תהיה משמעות עבור הדמות הראשית ולא רק עבור הצופים. אני לא רוצה שיזרקו פנימה דברים סתם כדי לרצות אותי. הרבה אנשים, כולל אותי, מאוד נהנים מ"חברים", אבל אם היו עוצרים את הסרט באמצע ומנגנים את אחד מפרקי חג המולד של הסיטקום הייתי מתעצבנת כי אני לא רוצה שסתם יהיו בסרט דברים שאני אוהבת, אם הם לא שייכים לשם. ואם היה מדובר באיסטר אג נטו, אולי כרטיס ביקור של מרדוק אנד נלסון (אנד פייג') על השולחן? לא היה אכפת לי בכלל. לא צריך סיבה טובה בשביל איסטר אג, כי הוא לא עוצר את הסיפור ודורש תשומת לב מהצופים. אבל אם אתה יוצר סצנה שלמה סביב דמות – כדאי שזה יהיה הכרחי.
ובניגוד לטענה של רבים מהצופים, זה אפילו לא מאשר ש"דרדוויל" מתרחשת ביקום הקולנועי של מארוול כפי שאנחנו מכירים אותו. קיבלנו אישור שהמולטיוורס קיים, ולפי זה יכול להיות שהסדרות אצל נטפליקס התרחשו ביקום מאוד מאוד דומה, אבל כזה שהתפצל מהיקום המרכזי לא מזמן. הרי הסדרות לא מכירות בשום דבר שקרה אחרי הפלישה לניו יורק – בהחלט יכול להיות שזה לא קרה אצלן. ובהתאם, יכול להיות שהמאט מרדוק שראינו מייעץ לספיידרמן הוא מאט מרדוק שגדל אותו דבר והפך לדרדוויל כמו שאנחנו יודעים, אבל מעולם לא הביס את ווילסון פיסק ואת ארגון היד. זה שהוא נראה אותו דבר לא מוכיח כלום – גם ג'יי ג'ונה ג'יימסון נראה אותו דבר בכמה יקומים, ואלה יקומים שונים בהרבה. נכון שאני מפחיתה פה מרמת החשיבות של ההופעה הזו, אבל זה לחלוטין מתוך כוונה לפרגן לקווין פייגי. אני עדיין נותנת למארוול ליהנות מהספק שאולי הם כן מתכוונים לעשות עם דרדוויל משהו משלהם, ומשהו משמעותי, ומשהו מתאים. אבל ת'כלס, בכל פעם שאני מנסה להאמין שהם לא ייסחפו עם האובססיה לחבר הכל הם מוצאים דרכים חדשות לאכזב אותי. זה חבל, כי הם באמת ניסו לשמח את נאמני הסדרה, אבל הי – שאר האולם מחא כפיים בהתלהבות כשצ'רלי קוקס הופיע על המסך, אז אני כנראה רק טעות סטטיסטית.
היה פסטי-ספיידרמן נחמד
אבל לכל מי שתוהה עוד כמה טקסטים יהיו: לא יהיו. זה האחרון. מפה והלאה זה סיכום השנה ועוד ביקורות על סרטים ששכחנו בדרך.
אי שם במולטיוורס יש סרט הרבה יותר טוב
שרובו מתנהל בתור דרמה משפטית בה פיטר פארקר נשפט על האירועים בלונדון, ומאט מגן עליו לאורך כל הדרך – עד הטים אפ הבלתי נמנע בין ספיידרמן לדרדוויל, כי המשפט מתוקשר וזה מושך נבלים.
זוכר במעורפל משהו כזה בסדרה המצויירת מהניינטיז
ככה למעשה הכרתי את דרדוויל לראשונה. איזה כיף זה היה.
היה גם טים אפ עם בלייד ואפילו הופעה של הפאנישר.
הסדרה הזאת עשתה קרוס אוברים ממש טובים.
לגמרי גם מרגיש כאילו הפתיחה שייכת לסרט כזה שפתאום נחטף ברגע שהולכים לסטריינג
קצת קריאה נוספת:
הביקורת המלאה שלי על "אין דרך הביתה", בלי ספוילרים
מה כל כך אהבתי בייצוג של דת שמופיע ב"דרדוויל"
אותי מעניין לראות איך הם יצליחו להפוך אותו לגיבור MCU טיפוסי
הוא לא יכול לפתח בינה מלאכותית שתסכן את קיומו של המין האנושי, או להקיף את העולם במל"טים קטלניים ולתת את המפתחות לילד בן 16, או להטיל כישוף כושל שיערבב יקומים, או סתם לקבל החלטות הזויות שיסכנו אלפי אנשים (ויהרגו למשל את הספוילר שלו). מממ… אולי הוא יחליט לנהוג ברכב ויגלה רק לאחר תחילת הנסיעה שחוש המהשזהלאיהיה שלו לא עובד מתוך מכונית סגורה? וידרוס את גרטה תורברג שבדיוק באה לנאום באו"מ וניו-יורק תוצף במי האוקינוס (לא בטוח איך הנושא הזה של התחממות גלובלית עובד)? האפשרויות לא רבות, אבל אני סומך על פייגי.
מאוד לא מסכים
אי אפשר לשפוט סדרה באותם כלים ששופטים סרט ואי אפשר לשפוט יקום קולנעי באותם כלים ששופטים סרט עצמאי. ההצגה של דמויות חדשות היא קונספט שקיים משחר הפרויקט הזה שנקרא MCU וכן, רובן לא משרתות יותר מדי מטרה בפעם הראשונה שהן מוצגות (ע"ע ג'רויס במלחמת האינסוף). התובנות יוכלו להגיע באמת רק כשנראה מה באמת פייגי ושות' מתכננים לבנות עם הדמות הזו ואז אפשר יהיה להביע ביקורת לפה או לשם על המהלך בסרט הזה.
זאת בהחלט גישה מעניינת.
אבל גם בעייתית. אם אנחנו מקבלים סרט שחלק מהאלמנטים שלו פשוט לא ברורים או מרגישים מיותרים – אפשר לדבר על זה ולזקוף את זה לרעתו. הגישה של "זה חלק מיקום אז צריך לחכות איך זה יתפתח" לדעתי פחות תופסת בעיקר עכשיו כשהעולם של מארוול הרבה יותר גדול ומבולגן.
בעשור הקודם ידענו שהאוונג'רס נוצרו כדי לתת מענה לת'אנוס. הכל בנה למלחמת האינסוף.
עכשיו יש לנו מולטיוורס, כניסה של האקס מן וארבעת המופלאים שנמצאת מעבר לפינה, חזרה מתוכננת של דדפול, מלא דמויות חדשות אחרות, והרבה קווי עלילה שונים – קאנג, הפלישה של הסקרולס, המשמעות של כניסת האיטרנלס, האינטראקציה עם הספיידר-ורס של סוני ואולי אני מפספס עוד כמה דברים. החזון כעת לא קוהרנטי, בניגוד לסרטים הקודמים.
אתה עוד לא יודע מה החזון,
איך אתה יודע אם הוא קוהרנטי?
אני אומר שכרגע זה מרגיש מפוזר מדי.
אולי זה באמת יתחבר למשהו שלם בהמשך, אבל כרגע הם מתמרנים עם הרבה יותר אלמנטים. בפער עצום.
לא מסכים ויש הרבה דוגמאות ללמה זה לא גישה נכונה
ספיידרמן המופלא 2, באטמן נגד סופרמן, המומיה החדש, כולם ניסו לעשות אקספוזיציה לעולם על חשבון הסרט. מארוול ועוד איך עשו את זה בעבר, אבל אני חושב שמארוול ידעו איך לעשות את זה בלי לפגוע בסרט, ואם לא, הסרט בהחלט נפגע מזה.
אם האקספוזיציה כרוכה באיזה תגלית גדולה ומרשימה זה אולי יכול לעבוד בטווח הקצר. לדוגמא, כולם מאוד התלהבו כשספיידרמן הופיע במלחמת האזרחים, אבל צפייה בסרט היום גורמת להופעה שלו להיראות כמו בזבוז זמן לא פחות גרוע ממאט מרדוק בסרט החדש.
כל העשרים דקות הראשונות אני מחפש את הדמות המפתיעה
ומאחר ואין לי שום היכרות עם דארדוויל, שברתי את הראשד בניסיון להבין ״איפה הופעת האורח החשובה ששווה להקדיש לה כתבה?״
בשלב מסויים כבר חשבתי שהכוונה לרובוט-זרוע של טוני סטארק שעד כמה שזכור לי הופיע רק בסרטי איירון מן עד כה. אולי יהיה שווה להקדיש גם לו איזו כתבה ;-)
תכלס
זו הופעת אורח עם הרבה יותר משמעויות רגשיות מבחינת הסרט.
אני פה רק בשביל להגיד שדרדוויל כן מתקיימת באותו יקום שבו חייזרים תקפו את ניו יורק, אז לא כל כך הבנתי למה אנחנו מנסים להבין אם זה מאט של פה או של שם או של כל מקום…..
כאילו, עד שסוף סוף יש אלמנט ליניארי, לא צריך לחפש סיבוכים.
כי יקומים מתפצלים.
גם סוכני שילד התרחשו באותו יקום שבו תור שיחק עם פורטלים, אבל אז התרחש פיצול והיקום הפך לשונה לחלוטין.
פה אני מסכים
הדמות של גיי גיי הייתה יחסית חשובה גם בסדרות האנימציה וגם במקור
פה זה סתם איש חדשות צעקני