ביקורת: סאות' פארק – הסרט

מה בריאן בוטאנו היה עושה? כנראה צופה שוב פעם בסרט של "סאות' פארק", לכבוד 25 שנה לצאתו.
שם רשמי
סאות' פארק: הסרט
שם לועזי
South Park: Bigger Longer & Uncut

השבוע נחגוג את יום ההולדת ה- 25 של סרט שמעולם לא זכה לביקורת ב"עין הדג", מהסיבה החשודה שכשהוא יצא לקולנוע, ב- 30 ביוני 1999, "עין הדג" עדיין לא היה קיים. לא, לא מדובר בסרט המבטיח בכיכובם של וויל סמית', סלמה הייק ועכביש ענק רובוטי – "פרוע על המערב", אלא בסרט גדול, חשוב, ולמען האמת גם פרוע הרבה יותר – "סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר", או כמו שהוא הופץ בארץ: "סאות' פארק: הסרט".

עלילת הסרט עסקה בארבעת הילדים המפורסמים מהסדרה, סטן, קייל, קרטמן וקני, שהולכים לצפות בסרט החדש והפרוע של סדרת הטלוויזיה האהובה עליהם (רגע, זה ממש כמו…), ומגלים שבסרט, בניגוד לסדרה שמשודרת בטלוויזיה, ההומור מופרע הרבה יותר, יש שירים (אומייגוד ממש כמו…!) וחשוב מכך – הדמויות. יכולות. לקלל. הילדים מגלים את זה במהלך שיר באורך של דקה וקצת שבו הדמויות מפליצות אחת על השניה וקוראות זו לזו "מזיין דודים". למזלנו האינטרטקסטואליות הזו מסתיימת בנקודה שבה ההורים של הילדים ממש מתעצבנים על הקללות בסרט החדש ולכן רוצים להוציא את כוכבי הסרט להורג ולהכריז מלחמה על קנדה. אה, כן, ואם הם יוצאו להורג אז השטן וסדאם חוסיין יעלו מהגיהנום לפני השטח וישלטו שם במשך מאות מיליוני שנים.

כל זה מאוד הגיוני וסביר. וב-1999, זה פוצץ לי את המוח. מעבר לזה שהסרט הכריח אותי להבין מה זה לעזאזל "אינטרטקסטואליות", בדיוק כפי שסדרת הטלוויזיה צחקה על הנוף הטלוויזיוני שהיה סביבה באותה התקופה, הסרט יצא בתקופה שבה סרטי האנימציה של דיסני היו בשיא פריחתם והתמודד עם זה ישירות. וכשהיוצרים של סאות' פארק ניסו להתמודד מולם הם לא עשו חצי עבודה – השירים של הסרט היו מטונפים, אבל קליטים, כיפיים ומצחיקים מאוד. וכמובן, המסרים של הסרט, שנעשו עם כל העדינות וההתייפיפות הרגילה של "סאות' פארק", שעסקו בצנזורה והנטייה של אמריקאים (כן, בואו נגיד שזה רק אמריקאים) למצוא שעירים לעזאזל ולהאשים אנשים אחרים בכל הצרות שלהם במקום לקחת אחריות, פגעו בדיוק במטרה גם אם החצים שהסרט ירה עברו בדרך בסצינות שבהן אמא של קרטמן משתתפת בסרט פורנו גרמני.

אבל מה שיפה זה שכל הקסם הזה עובד מצוין גם 25 שנים מאוחר יותר. אוקיי, אחרי צפייה ב-"ספר המורמונים" והאזנה ממושכת לפסקול שלו אני קצת פחות מופתע מהיכולות המוזיקליות של יוצרי הסדרה. חוץ מזה, חלק מהבדיחות הפוגעניות של הסרט, לא נעים להודות, פחות עובדות ב- 2024 – לא כי זה פוגעני כמו שמשהו כמו "אני לא בוטח במשהו שמדמם חמישה ימים ולא מת" הוא פשוט כבר נדוש בימינו, כי הסף שלנו כבר גבוה בהרבה בכל הנוגע למה נחשב פוגעני וטאבו. וכמובן, לא כל הרפרנסים האקטואליים של הסרט עדיין אקטואליים בימינו – הבדיחה על "סדאם מת באופן פתאומי כשהוא נרמס ע"י חזירי בר" עבדה יותר טוב כשהוא עדיין היה בחיים, ובימינו תשומת הלב הגלובלית מופנית כלפי דיקטטורים רצחניים עדכניים יותר.

זה לא באמת מונע מהלב של הסרט להמשיך לפעום חזק. בעוד שסרטי האנימציה של היום הם לא סרטי האנימציה של 1999, דיסני הם עדיין כוח חזק על המפה, הסטנדרטים לשפה "נקייה" בסרטי קולנוע לכל המשפחה (בהשוואה לסטנדרטים בנושא האלימות) לא השתנו דרסטית בכל הזמן שעבר מאז, והנטייה של אנשים בכלל ופוליטיקאים בפרט להאשים כוחות חיצוניים בצרות שלהם ולתבל את זה בגזענות זה משהו שספק אם יפסיק אי-פעם. אז נכון, פה ושם יש חריקות, אבל המסר של הסרט עדיין עובד.

ומה שהפתיע אותי הכי הרבה כשצפיתי בו שוב, זה גם כמה, אחרי הכל, הסרט הזה מצחיק. כן, נו, כולנו זכרנו את השירים, והשירים מצחיקים וקליטים וכיפיים והכל. אבל מעבר לשירים יש בסרט הזה המון בדיחות, הומור סלפסטיק וגגים ויזואליים. זכרתי אחוז מכובד מהם, ועדיין לא זכרתי את הקצב שלהם. כשהדמויות לא עסוקות בשירה (ותכלס, גם כשהן כן), הסרט יורה את הבדיחות שלו בלי הפסקה, וכמעט כולן פוגעות ומצחיקות מאוד ולא סובלות מהאפקט הזה שאתם מסתכלים הצידה במבוכה ואומרים למי שצופה אתכם בסרט "אני לא מאמין שאהבתי את החרא הזה ב- 1999".

אז אולי לא הכל מושלם או אקטואלי בעיירה ההררית הקטנה, אבל הסרט של סאות' פארק עובד הרבה יותר טוב משאפשר והגיוני לצפות מסרט עם הומור פוגעני ואקטואלי שצופים בו בימינו למרות שהוא יצא לפני 25 שנים. אין לי מושג איזו ברית מאט סטון וטריי פארקר חתמו עם השטן כדי להגיע להישג הזה, אבל לעזאזל, אני שמח שהם עשו את זה.