במאי: עודד דוידוף
תסריט: נח סטולמן
על פי ספרו של דויד גרוסמן
שחקנים: בר בלפר, יונתן בר אור, צחי גראד, יובל מנדלסון, דני שטג
יופי לי, אני ירושלמי.
נאה בעיני היא ירושלים, עירי של זהב ושל ברזל ושל אבן. לו ניתנו לי כל ערים שבעולם במתנה, מניח אני אותן ואיני בוחר אלא בירושלים. גם 'מישהו לרוץ איתו' הוא סרט של ירושלים. הוא חוגג את מראותיה, ורואים שהוא נהנה מזה. העיר זוכה למראה עדכני ומלוטש – ממש "ירושלים 2000" – דבר שלא קורה הרבה.
תמר מסתפרת. מחלפות שיערה הכהה של הנערה בת השש-עשרה, עדינת המבע, מתגוללות על רצפתה של מספרת גברים. כשהגז מסתיים, יוצאת מהמספרה מישהי אחרת. נערת רחוב בודדה אבל נחושה, חמושה בגיטרה, ולצידה הכלבה דינקה. מהרגע הראשון ברור שכל התנהגותה מכוונת למטרה מסוימת, אבל מהי נגלה רק לקראת סופו של הסרט.
חודשיים אחרי שיצאה תמר לדרכה, יוצא אסף למשימה משלו. אסף הוא נער גבה קומה, רגיש ומופנם, שעובד בחופש בכלביה העירונית. השגרה הכלבית מתפוגגת כאשר הוא מקבל תפקיד מיוחד – לערוך חיפוש קצר אחרי בעליו של כלב תוקפני, המתגלה כדינקה. הכלבה גוררת אותו למסע מתנשף, ארוך מהצפוי, ברחובות ירושלים.
באותם רחובות ירושלמיים, תמר מנגנת ושרה. מאות כמוה אפשר לראות במדרחוב בן יהודה או בכיכר החתולות: בין ברסלברים מרקדים לדוכנים המציעים ממיטב אופנת השאנטי, ישובים על הבלטות ומנגנים, על הברזלים ומדברים, על המדרכה ומעשנים. אבל כנראה שבתמר יש משהו מיוחד, כי היא זוכה להיאסף אל המעון של פסח בית הלוי (צחי גראד) – בית חם ואוהב לנערי רחוב כישרוניים וחסרי בית. בית חם ואוהב, אמרתי? נתפשר על בית, וגם זה ברמה הטכנית בלבד. מבט מעמיק יותר בבית של פסח יגדע באיבו כל רצון שאולי התעורר בכם לעזוב את ההורים שהביאוכם עד הלום, ופסח עצמו חסר מרכיב או שניים של דמות האב האולטימטיבי. הנערים שלו יוצאים לנגן, לשיר ולבדר ברחבי הארץ ופסח אוסף את הג'ובות. במעון שלו נכיר עוד שותפים לגורלה של תמר, כמו שלי (רינת מטטוב המצוינת) – שכנתה לחדר, נערה חדה ומשופשפת עם פירסינג בשפה וקוצים בישבן, ושי (יובל מנדלסון, דמוי ג'וני דפ בטריפ רע במיוחד) – נגן גיטרה חשמלית מחונן אבל מחוק לגמרי, דבוק למזרק כמו סטודנט לרפואה לקפה שחור.
'מישהו לרוץ איתו' מדלג הלוך ושוב ללא הרף בין עבר להווה, בין התקדמותה של תמר במשימה שגזרה על עצמה לבצע, לבין השחזור שמנהל אסף בעזרתה האדיבה של הכלבה דינקה. במשך יומיים של ריצה מטורפת ברחובות מובילה דינקה את אסף בין תחנותיה הלא שגרתיות של תמר, ואל המקומות בהם עברה לפני שאבדה לה. בדרכו יעבור אסף מביקור שליו אצל הנזירה עתיקת היומין וארכאית הלשון תיאודורה אל מפגשים נעימים פחות בכפר הנטוש ליפתא שלמרגלות ירושלים, הידוע בעיקר בזכות המעיין שלו, הנובע אל תוך בריכה מרשימה. המסע הזה לא פעם כואב, שכן מסתבר כי תמר ודינקה רכשו להן כמה אויבים בדרכן. אך אסף מגלה שמשהו גורם לו להמשיך ולחפש, בנחישות שנראה שהיא חדשה לו, את תמר – הנערה שהוא כלל אינו מכיר, אך חש שנועד להכיר. ככל שמתקרב סופו של הסרט, מתקרב גם סיפורה של תמר אל המפגש עם ההווה בדמותו של אסף.
את הסרט מובילה שורת שחקנים משובחת. בר בלפר המקסימה מצליחה להיות תמר אסרטיבית וענוגה גם יחד, וצחי גראד מעניק לדמותו של פסח את האפלוליות המתבקשת מדמותו, בלי לגרוע מהכריזמה שהביאה אותו למעמדו הנכבד כאלימלך זורקין של עולם המוסיקה השולט בחייהם של הנערים חסרי הבית. נוספים עליהם גם דני שטג כ'קרנף', בחור שעורג לאחותו של אסף, נעמי פולני כנזירה המוזרה תיאודורה, ואפרים שמיר בתפקידון קצר כמוכר בחנות המוסיקה. אבל יותר מכולם תפס אותי יונתן בר אור כאסף שקט וחולמני, אך דבק במשימתו. הוא לא יודע בדיוק מה הוא עושה, ובעיקר למה הוא עושה את זה, אבל עושה את זה כמו שצריך.
'מישהו לרוץ איתו' איננו חף לגמרי מפגמים. העלילה נותרת מעורפלת בכמה נקודות, וחסרים כמה פרטים שהיו יכולים להבהיר מעט את ההתרחשויות המהירות. כך, למשל, נותרתי עם השאלה המסקרנת – האם מעקב רגלי אחרי כלבים מתרוצצים הוא דרך מקובלת בכלביות לאיתור בעלים אבודים? חלק מהדמויות, כמו זו של בעלת המסעדה לאה, בלתי ברורות, ולא לגמרי מובן מנין צנחו אל תוך הסיפור. כמו כן, אנחנו שומעים הרבה על אוסף הכישרונות שמטפח פסח, אבל הפסקול (הנפלא) של הסרט, המשובץ בשירתה הנוגעת של תמר, חסר את השתתפותם של שאר הנערים. אפילו בסצנה בה החבר'ה מתפרקים ומנגנים במסיבה מאולתרת, לא נשמעת נגינתם; חבל. ובחלקו האחרון של 'מישהו לרוץ איתו' ניכר חיפזון מסוים, כביכול נזכר מישהו לפתע שהסרט נגמר בעוד מספר דקות ושיש צורך למהר ולסגור את הסיפור לפני שמתחילות הכתוביות.
עם זאת, לאורך רובו המכריע של הסרט הקצב מדויק, והסרט זורם עם הצופה מבלי לאבד אותו לאורך המרוץ. הלכתי לסרט עם חבר שלא קרא את הספר. אני חששתי שעקב ההיכרות עם עיקרי העלילה, הסרט לא יצליח לעניין אותי. החבר, לעומת זאת, חשש שהסרט לא יהיה מובן דיו – כמנהגם של סרטים מבוססי ספר, השוכחים לעיתים, במסגרת הקיצוצים החיוניים בעלילה, להותיר אותה רציפה. שנינו שמחנו להתבדות.
'מישהו לרוץ איתו' גורר את הצופה למסע בתוך ירושלים אסתטית ומטונפת בו-זמנית, אל עולם של נוער שוליים תלוש, אך גם של אנשים טובים ושל חסדים קטנים. אולם הסרט אינו מתיימר לספר את סיפורם של נערים חסרי בית בבירת מדינת ישראל. הוא אינו מספר אלא סיפורם הפרטי של נערה, הנשאבת אל תוך עולם תחתון זר ומוזר, ושל הנער המחפש אחריה מבלי שיכירה. זה כל מה שהוא עושה, אבל את זה הוא עושה מצוין.
- האתר הרשמי
- הספר – ב-iBooks
פשוט סרט שכיף לראות,
מעין דרמה עם נגיעות קומיות קלילות.
ובהחלט פסקול משובח.
סוף סוף ביקורת!
ועוד כזו שמופיעה *אחרי* שאני ראיתי את הסרט! אכן מקרה נדיר.
הביקורת מוצלחת, והסרט מוצלח גם הוא.
קראתי את הספר קצת אחרי שיצא, אבל כבר לא זכרתי ממנו כלום, חוץ מהרעיון הכללי, של נער שרץ אחרי כלבה של נערה אבודה. כך שגם אני באתי לסרט עם דף חלק מציפיות.
השחקנים הראשיים מעולים גם בעיני, במיוחד בר בלפר. גם שחקני המשנה – רינת מטטוב ודני שטג, בתפקידו הקבוע של הערס טוב הלב, היו מצויינים. לפי זה ששנאתי נורא את צחי גראד, אני מסיקה שגם הוא היה לא רע בכלל.
בעיני לא היו נקודות תמוהות וחורים בעלילה. הכל די הסתדר לי. דווקא הספר היה זכור לי כיותר מבולבל.
הלכתי לסרט עם אחותי, שהיא ירושלמית מזה כמה שנים, ונאלצתי לסבול הערות כמו "הנה הרחוב הזה והזה" ו"איך הצליחו לצלם ברחוב הזה – תמיד יש פה המון אנשים". אני רק תמהתי איך זה שירושלים באמת נראית כמו עיר אסתטית, כמעט יפה, בסרט, בעוד שבמציאות הררי הזבל מסתירים את המדרכות.
למחרת קראתי שוב את הספר, וההנאה היתה גדולה אף יותר מבפעם הראשונה, כי הפעם עמדו לנגד עיני גיבורי הסרט והלוקיישנים.
החוויה הכפולה מומלצת בחום.
התשובה לשאלתך האחרונה היא
שהסרט מצולם רובו ככולו בשני קילומטרים רבועים, פחות או יותר, במרכז העיר.
ואין ספק בליבי שכל ירושמלי שראה את הסרט נהנה ממנו הרבה יותר. ממש כמוני.
עוד לא ראיתי את הסרט, אבל
גם המעין בליפתא מצולם במרכז העיר? לא נשמע הגיוני.
למען האמת זאת הטיילת של בת ים.
זה ממש לא מה שהוא אמר.
רובו ככולו=כולו, כך שאם הוא התכוון לרובו, הוא השתמש בביטוי לא מתאים.
ואגב לוקיישנים, זו רק אני או שה"בחוץ" של המנזר של תיאודורה צולם בחצר סרגיי? זה היה לי קצת מוזר.
זו לא רק את.
בכלל, המנזר של תיאודורה מצולם לפחות בשלושה מקומות שונים (אאל"ט, כמובן).
אגב, בחצר סרגיי יש את ביתן השירותים הכי מגניב בעולם.
יופי, אז אני לא כזו גרועה בתור ירושלמית.
פשוט בקטע שאסף אומר לדינקה "אז את כלבה של כנסייה?", מצאתי את עצמי מגרדת בפדחת ושואלת את עצמי איך מזה שהיא לקחה אותו לחברה להגנת הטבע הוא הסיק שהיא כלבה של כנסייה…
שימי משקפיים
בניין ענק, עתיק, עם צריחים וצלב ענקי בכניסה! זה נראה לך כמו החברה להגנת הטבע? לא צריך להיות ירושלמי כדי להבין שזאת כנסיה. אולי בגלל שאת מכירה את המקום (אם את מכירה) אז זה טישטש לך את המחשבה על מה הוא אמור להיות, כי כיום זה סתם חצר יפה עם ארמון רוסי עתיק
אכן גן סרגי
זה באמת צולם בגן\\ארמון סרגי או איך שתקרא לזה, בעליה למגרש הרוסים מכיוון קפה הלל ברחוב יפו. התוספת הקטנה שעשו בשביל הסרט היא להוסיף את הצלב הענק על הקיר בכניסה לגן ליד השער, כי במציאות הוא לא קיים
התרגום
למי שהולך לראות את הסרט כדאי להשוות בין הדיבורים בסרט לבין התרגום(לאנגלית),משעשע למדי(וגם לפעמים עוזר להבין את המלמולים)
סרט טוב
בהתחלה לא נהנתי בגלל רצף של שחקנים לא ממש טובים שנתנו לי הרגשה של קריאה מספר. חשבתי שזה אומר שהדיאלוגים לקוחים במדוייק מהספר בצורה הרעה של העניין, אבל בהמשך, כשפסח וקרנף נכנסים, הבנתי שאלה השחקנים שהרגו את התסריט (הפאנקיסטית, אלוהים! די!).
הצילום היה מעצבן, נותן הרגשה של סרט סטודנטים ארוך במיוחד.
די אם המצלמות כתף הנוראיות האלה כבר.
אני זוכר את עצמי אחרי רבע שעה חושב על איך שאני מקווה שהסרט יסחוף אותי פנימה ושזה יהיה נס אם זה יקרה. זה קרה.
בקיצר, לא מושלם (טו סיי דה ליסט) אבל כיף.
פסח רולז!!!1
הביקורת הזו נראית כמו קבוצת תמיכה לירושלמים שמחכה להתרחש.
מה שבהחלט גורם לי לרצון עז לראות את הסרט…
מרווין –
הנקודה הכי חלשה של הסרט בעיני
היו שורות שכנראה לא עברו יותר מדי עדכון מהספר נוסח "שפיצית עולם" (ביטוי שלא שמעתי מימי עד אותו רגע, וגם אז גרם לי לגרד בראשי בתימהון רב. אני יודע שלירושלים יש שורת ביטויים יחסית יחודית, אבל "שפיצית עולם"? זה הרבה יותר גרוע מ"מא-אתיים", שגם אותו לא שמעתי בכל 16 שנות מגוריי בעיר).
אבל חוץ מזה, אחלה-שמחלה, וגם בחורה אחת מהשכבה שלי קיבלה תפקיד קטנטן (הילדה ההיפית עם השיער המוזר שמשחקת עם עכברים).
כפי שציינתי בתגובה אחרת, ירושלמיות מעשירה מאוד את החוויה ואף גוררת ציחקוקים קלים למראה חלק מהלוקיישנים (כגון גן העצמאות, התחנה המרכזית או חצר סרגיי), וזה סרט מוצלח במיוחד לדייט ראשון.
אני לא אמרתי את המשפט האחרון.
~נעלם במיסתוריות~
סרט מוזיקלי
זה מה שהופך אותו למיוחד ונותן לו את הערך המוסף.
בר בלפר מתגלה כאן כזמרת נהדרת, בחירת השירים מרגשת, והקטעים ביחד עם ההוא משייגעצ, גם לי היה קשה להאמין, פשוט יפים.
רן שם טוב הגדול (סולן איזבו) כתב את המוזיקה לסרט שהיתה גם היא מצוינת (זכור לי במיוחד הקטע היפה של הרחוב הסואן בירושלים ב-rewind).
מיד כשיצאתי אצתי להשיג את הפסקול, אבל הוא יצא (באיחור לא אופנתי) רק לפני כמה שבועות. לפי מה שהבנתי, חסרים בו קטעים מקוריים מהסרט וביניהם "שוב" שהיה רגע השיא. מישהו שקנה את הפסקול יכול להאיר בנושא הזה?
לא קניתי, אבל הנה קצת פרטים על הפסקול
http://mooma.keshet-tv.com/Discs.asp?ArtistID=29&AlbumID=41087
ממה שאני מבין, "שוב" אמנם נוכח, אבל לא בביצוע שבסרט אלא בעיבוד שונה.
לא קניתי, אבל הנה קצת פרטים על הפסקול
באמת שינו שם דברים…
לא עברתי על הכל, אבל נגיד בשיר "היום יום הולדת", שומעים שתמר/בלפר שרה את here comes the sun ואז פסח אומר "כולם אותו שיר", כשבסרט היא מתחילה לשיר את House of the rising sun (או משהו כזה).
''יומולדת'' קטע חביב.
הביצוע ל"שוב" שונה בתכלית מהביצוע בסרט, ובכנות- הוא די על הפנים.
כתבתי כתבה על הפסקול של הסרט, והמפיק המוזיקלי די הורס את כולו, אבל בין השירים יש שיירים בפעם, לפני שהסינתיסייזר נכנס והרס הכל אלה היו שירים מאוד טובים.
ו"שלג צח", "האיש שראה הכל" ו"שיר ללא שם" עוברים לא רע.
וגם "מישהו לרוץ איתו", שלא קשור בשום דרך למפיק המזעזע של האלבום.
יש הסבר הגיוני לעניין:
בסרט תמר שרה את "Here comes the sun", אבל אחרי שהם צילמו, השיר לא קיבל זכויות יוצרים להופיע בסרט בגרסה הזאת.
לעומת זאת, בדיסק הם כן הצליחו לקבל ועל כן- בסרט מופיע שיר אחר.
אחלה ביקורת
לא חשבתי לראות את הסרט, אבל אחרי הביקורת הזאת יש סיכוי טוב שאני כן אראה אותו בסוף.
''ירושלמית'' למתחילים
סיפור ישן להדגמת העניין:
http://stage.co.il/Stories/174319
איך זה שעוד אף אחד
לא מחה על כך שהם נתנו את השורה של שלי לתמר, או משהו. מסרט שמבוסס על ספר כל כך פופולרי הייתי מצפה למחאות נזעמות כבר. אני דווקא מרוצה מהתוצאה, למרות שכמו שנאמר כאן, חלק מהעלילה יצאה לא ברורה כיוון שלפעמים הביאו רק חלקים ממנה.
השוני הבולט מהספר הוא השינוי של השירים – פשוט החליפו את כולם. באופן מפתיע, זה עבד לא רע בכלל.
כמעריץ גדול של הספר
אני אומר: מזל שהם שינו. יש דברים שעוברים טוב בקריאה אבל אלא יכולים לעבור בקולנוע והשינויים רק הוסיפו. מילא השינויים בשירים (דבר שניתן להסביר בזכויות יוצרים)- יש שינויים עצומים בעלילה: החל מכך שתמר מנגנת בגיטרה ולא נסחבת עם טייפ, הדרך שבה פסח עושה את הכסף הגדול שונתה, דמויות שלמות שזכו לדי הרבה חשיפה בספר הורדו לגמרי או הוחלפו באחרות, היו סצנות שסרט שלא היו בספר.
זה מאפשר גם למי שקרא את הספר לגלות דברים חדשים. אי אפשר לעבד ספר במדויק לסרט (וזו גם העמדה של דוד גרוסמן)
סיימתי עכשיו את הספר
"יש ילדים זיגזג" מעובד גם הוא לסרט?? אם רק יהיה מוצלח כמו הסרט הזה –
כן, ע''פ מה שנאמר בפסטיבל
בקשר לשוט עם גרוסמן
ראיתי באיזה מקום שבאותו שוט הוא הולך יחד עם בנו אורי ז"ל (שנהרג באוגוסט בלבנון) – האם זה נכון? (אני ממש לא יכול לזכור את הפנים של כל הניצבים בסצינה).
כמעריץ גדול של הספר,
אולי אתה ואחרים תוכלו לעזור לי בהתלבטות.
כן, הבנתי שהסרט הוא לא הספר, אני מניחה שאין ברירה אלא להשלים עם זה.
למרות זאת, אני לא בטוחה שאני רצה לראות אותו עדיין.
עוד כששמעתי על התכנונים לסרט שאלתי את עצמי איך הם מתכוונים להסריט דברים מסויימים מהספר. לוקיישנים ושחקנים זו לא הבעי'ה (אם כי אני עדיין לא מצליחה להבין איך יובל מנדלסון ודמותו של שי נמצאים באותה המשוואה), אני מתכוונת לכל הדברים שקורים בראש של אסף ותמר.
זכור לי שחלק משמעותי מהספר מתאר תהליכים נפשיים של שני אלה. הדרך היחידה שאני מצליחה להעלות על דעתי בה ניתן להעביר אותם לסרט היא voice over, דבר שלא תמיד עובד כמו שצריך. אם לומר את האמת, זה בערך הדבר היחיד שבאמת מפריע לי בללכת לסרט. הפיכה של אותם מונולוגים יפים של תמר ואסף לסתם VO בנוף הירושלמי.
זה ויובל מנדלסון (באמת, מה לעזאזל חשבו לעצמם שם בליהוק?!).
אז ספרו לי, מה קורה עם אותם מונולוגים? ואולי הם פשוט הלכו לאיבוד בעיבוד ואפשר להנמיך ציפיות עוד קצת.
לא הלכו לאיבוד,
פשוט עברו עיבוד.
במקום VO מתסכלים, הפכו את התהליכים הנפשיים לתהליכים שעוברים בדיאלוגים ממשיים.
התהליך הנפשי שתמר עוברת די נחסך מן הקהל ומחייו של אסף אנחנו מקבלים הצצות חטופות. בעיקר בדיאלוגים עם קרנף.
ובקשר ליובל מנדלסון- זאת באמת הוכחה שלא ראית את הסרט. הוא מצוין שם.
ועל זה אומר: אוף
טוב, הגיוני שבסרט בו עובדו כל כך הרבה דברים בשונה מבספר זה י'הי'ה אחד מהדברים האלה.
אולי באמת חייבים לתת לו צ'אנס בשביל לראות מה יצא.
אבל המחיר, הו המחיר…
חבל על התסכול.
אני באמת מציע לך לראות קודם את הסרט. אנוכי, מעריץ של הספר, חושב שלסרט יש הרבה נקודות חוזק משלו, חלקן כלל לא מופיעות בספר.
בתור חוויה קולנועית הוא טוב מאוד ובתור עיבוד לספר הוא סביר.
ביקורת נהדרת
אני לא חובבת ירושלים גדולה ועדיין לא קראתי או ראיתי את הספר / סרט המדובר, אבל היה תענוג לקרוא את הביקורת.
כל הכבוד.
נעמי פולני
הייתה ממש איומה, אחרי כמה דקות שלה על המסך רציתי להוריד ממנה את המבטא בדרך הכואבת, ושמחתי שמחקו לה חלק מהתפקיד
אין עלילה, אבל שחקנית\זמרת מצויינת
די קשה לעקוב אחרי העלילה בסרט, במיוחד אם לא קראתם את הספר, או קראתם פעם אחת ממש כשהוא יצא ואתם לא כ"כ זוכרים.
אבל בר בלפר משחקת נהדר, ושרה עוד יותר נהדר. אני הולך לרוץ ולקנות את הפסקול.
אין עלילה, אבל שחקניתזמרת מצויינת
נהניתי מאוד מהסרט. הוא משרה תחושה של מעין חלום נעים בזכות המשחק של בר בלפר ויונתן בר אור, האווירה הירושלמית והצילום התזזיתי. גם דני שטג שיחק מצוין. יתרה מכך, לדעתי הסרט טוב יותר מהספר. גם ב"מישהו לרוץ אתו" וגם ב"יש ילדים זיגזג" נראה שדוד גרוסמן אסף קלישאות סיפוריות ידועות וארג אותן לסיפור ישראלי יותר או פחות.
עם זאת התאכזבתי מיכולת השירה של בר – אמנם הקול שלה נעים אבל הוא חסר עוצמה ועומק. נוסף לכך הדמות של פסח הייתה מעצבנת והסיפור של בית האמנים היה מלאכותי ודמה מדי לאוליבר טוויסט.
ומרווין – הביקורת שלך מקסימה.
מה שטוב בספרים של גרוסמן
בשבילי, הספרים של דוד גרוסמן הם מעין ספרי ילדים לגדולים. לצערי, הסרט טוב אך לא סוחף מספיק. חסר בו ברק שימשוך את הילדים שבכולנו.
יובל מנדלסון גבר
לא התחברתי
בר בלפר מושלמת מכל בחינה
צחי גראד מעולה כתמיד, אבל כל השאר…בינוני להחריד!!!
הייתי כאן ועוד אהיה!
בארי…
למעשה, בארי, לא תהיה,
אם תמשיך להגיב בסגנון הזה (למשל התגובה שמחקתי לך כרגע, בכתבה על טרנטינו).
כאילו, איה.
לא ראיתי,
אבל למי שכן ראה – בסרט יש את הדיאלוג של תמר ושלי, שבו שלי שואלת אם דינקה זה לא השם של החתולה של אליס ותמר שמחה שמישהו יודע את זה?
(כי זה לא נכון, וזה בערך הדבר היחיד שהפריע לי בספר.)
לא ראיתי,
גם אותי זה עצבן בספר.P: (קוראים לה דינה!)
אין את הדיאלוג הזה בסרט. אני חושבת.
הדיאלוג לא בסרט
ויש רמיזה אחרת לאליס בארץ הפלאות. אני מניח שהאשמה היא בתרגום ישן שתרגם את שם החתולה לדינקה (במקור זה אכן דינה). לי הטעות שהפריע בספר היא הרבה יותר קטנונית : בקטע שבו מדובר על כך שאוהדי הפועל ירושלים לא יכולים לאהוד קבוצת שמנצחות, הגיבור אומר שהוא אוהד את יוסטון שרק כמעט לוקחת אלפיות, זה היה ארבע שנים אחרי שיוסטון לקחה שתי אליפיות רצופות (הספר מתרחש בקיץ 99).
סך הכל, סרט מצויין
עשוי היטב, מרגש, משחק יפה של כל השחקנים, וכמובן איך שהוא מראה את ירושלים.
אבל מאוד הפריע לי הצמצום הדרסטי בדמויות הנפלאות של תיאודורה ולאה, שתורמות כל כך הרבה לספר ולדמות של תמר, ובכלל כל הרקע של תמר (המקהלה, החברים שלה, היחסים עם ההורים) היה קצת חסר.
מה שמעצבן זה שהם התכוונו לעשות את זה במיני סדרה ואז באמת להשקיע בדמויות המשנה, אבל אז הם העדיפו לעשות מזה סרט והיו צריכים לקצץ.
אני חושב שזה היה יכול לעבוד יפה גם בתור מיני סדרה ואז היה אפשר פחות לוותר על דברים.
סך הכל, סרט מצויין
אני מסכימה איתך לחלוטין, התחושה שלי כשיצאתי מהסרט הייתה שנויה במחלוקת, סה"כ נהנתי אבל לא יכולתי להתעלם מתחושת פספוס, יחסית למעבר בין ספר לסרט הייתי אומרת שהייתה פה הצלחה, אבל שוב, זה רק באופן יחסי
אבל אם דובר על מיני סדרה הסיפור היה יכול לעבור כל כך הרבה יותר שלם וטוב
סרט איטי מאוד
הזכרתי כבר כאן ש"מישהו לרוץ איתו" הוא בין הספרים הכי אהובים עלי. באותו מקום יחד עם מדריך הטרמפיסט לגלקסיה.
חיכיתי לביקורת כאן בשביל לראות אותו, האמת, כי הביקורות האחרות שראיתי לא היו כל כך מחמיאות.
מה שראיתי בסרט די תאם את מה שדמיינתי עליו. במיוחד תחנת האוטובוס ליד הואדי שמתוארת בתחילת הספר. זה היה ממש מרגש מבחינה חזותית. גם הקטעים בהם בר בלפר שרה וניגנה היו יפים כמו שדמיינתי.
אבל, הסרט יצא מאוד איטי משום מה. לעומת הספר, שבאמת מותח ותואם את השם שלו, הסרט מתקדם לאט, ומצליח להיות מותח אבל מרדים..
אז מצד אחד, זה חבל. אבל מצד שני, אני לא יודע אם בכלל ניתן להעביר למסך את החוויה של הספר. פשוט אין מספיק מקום.
לכן, מה שאני מציע הוא לקרוא קודם את הספר. ואז אם אוהבים אותו, לראות את הסרט בשביל החוויה המשלימה. לא לראות את הסרט לפני הספר, כי הוא יהרוס.
(בהנחה שאחרי קריאת הסרט, הוא עדיין יהיה בקולנוע. אני חושש שב-DVD הוא יהיה פחות מרשים).
ו-ון שאני אסתיר ליתר ביטחון:
מאוד שיעשע אותי הקטע בו שי מתחיל לנגן בסגנון ג'ימי הנדריקס, ואז התברר ששניהם שרים את "התקווה". וגם רואים לרגע את דוד גרוסמן! (חשבתי להוסיף את זה לטריויה של ימד"ב, אבל אנשים עשו את זה כבר לפני)
סרט איטי מאוד
גם אני התרגשתי מהלוקיישנים בתור ירושלמית חדשה.
היה לי קטע מדהים עם הסרט הזה- לפני שנה בדיוק, ממש מעט אחרי שעברתי, הלכתי לטייל עם חברה ברחוב אגרון, ואז גילינו פתח לבניין נטוש- מלון פאלאס הישן- מאחורי תחנת אוטובוס. נכנסנו לשם והסתובבנו, ואז ראינו את השלטים הישנים של מחלקות בית החולים וכל מיני גרפיטי של סקווטרים שכנראה גרו שם. לא ידעתי בכלל שעושים סרט מהספר, ואמרתי לחברה: כאן קרה הסיפור של מישהו לרוץ איתו.
ואז ראיתי את הסרט- וזה באמת צולם שם! סימן שעשו בחירה טובה.
וגם אני חושבת שיובל מנדלסון היה בחירה לא מוצלחת.
חזרתי מהסרט ממש עכשיו
והוקסמתי לחלוטין
את הספר עצמו קראתי שלוש פעמים, אני חושבת, במרחקי זמן יחסית גדולים – וכל פעם הוא הצליח לרתק ולרגש אותי מחדש אפילו שכבר ידעתי פחות או יותר מה יקרה. לסרט הלכתי בחשש גדול שאתאכזב.
לא קרה.
הסרט מהווה דוגמא מצויינת לאיך ראוי שיסריטו ספר טוב; העלילה המרכזית מועברת כמעט בשלמותה ומצליחה להקרין את מלוא העוצמה והיופי שבמקור. להארי פוטר, ככה על הדרך, יש הרבה מה ללמוד בינתיים. כמובן שהקיצוץ הטוטאלי כמעט של עלילות המשנה היה מעציב, אבל לא ציפיתי למשהו אחר בסרט (והגיע הזמן שישקלו ברצינות את רעיון המיני-סדרה כחלופה לגיטימית להסרטה של ספרים ארוכים).
השחקנים, מיותר לציין, נפלאים וגם תואמים בצורה מדהימה לכל מה שדמיינתי במהלך הקריאה. אסף, פסח ובמיוחד תמר המקסימה פשוט ריחפו לי מתוך הראש והתמקמו על המסך מולי. לא תיארתי לעצמי כמה זה כיף לראות סרט שתואם את הציפיות שלי מספר שאהבתי.
למרות הכל, הפריעו לי תיאודורה, שלא עוררה בי אותם רגשות חיבה עמוקים כמו בספר אלא בעיקר הרגיזה אותי, והבחירה ביובל מנדלסון לדמות של שי; נכון, הוא עשה עבודה בכלל לא רעה ועל כך מגיע לו כל הכבוד, אבל (ואני יודעת שלא יפה לכעוס על סרט בגלל שהוא לא מספיק דומה לספר) הצליחו כל כך יפה לבחור שחקנים שידמו לדמויות כפי שתוארו בספר, ורק בשביל שי – הדקיק, השברירי, הטרגי – בחרו במכוער הזה משייגעצ. אבל עדיין, סחתיין עליו, הפתיע אותי ממש ממש לטובה.
היו דברים בספר שקשה להעביר בסרט (שאין בו קריינות רגשנית ומציקה) – כמו תחושת החשיפה הנוראה שמרגישים כששרים ברחוב מול קהל שעומד חצי מטר ממך (לא שניסיתי) – שפשוט זרמו מהסרט, ללא מילים, ככה בקטנה. יפהפה.
הדמויות של פסח ושלי, למשל, שלפחות לדעתי צריכות להיות די קשות לבנייה בסרט בלי לעצבן או להיות נדושות – פשוט התאהבתי בהן לגמרי. פסח יצא דו-פרצופי, מטיל אימה, מעורר סימפתיה ובחילה בו זמנית ושלי חכמה, מפחידה, מקסימה ודוקרנית בדיוק כמו שרציתי שיהיו. ללקק את האצבעות.
ולסיכום: גדול ומעריץ.
אופס.
התגובה מלמעלה היתה שלי (יפעת).
השם "עין הדג" נשאר בטעות מאיזו בדיחה מטופשת במקום אחר באתר. שום ניסיון לקחת לעצמי קרדיט לא לי, וכאלה.
גונבה לאוזני שמועה כי אמור לצאת מתי שהוא DVD של הסרט כמו שהוא היה אמור להיות, זאת אומרת מיני סדרה שנמשכת כשלוש שעות. יש עוד מישהו ששמע על כך חוץ ממני והאם יש לו איזה שהוא לינק לכך?
לא יודע,
כמדומני שכן, אבל ידוע לי שב-HOT המיני סדרה תשודר בעוד מס' חודשים, קרוב לשידורי "NO אקזיט", שעליו קראתי שישודר ב-HOT3 בדצמבר.
דיברתי עם גלובוס
בקשר לגרסה המלאה שתשודר ב-HOT והם אמרו שאין להם כוונה להוציא את הסדרה ובכל אופן יש להם את הזכויות רק להפצת הסרט.
יכול להיות שהמיני סדרה תצא בעתיד על דיוידי אבל לא כרגע.
השחקנים
באמת היו בסרט שחקנים מעולים, בר ויונתן שניהם נוגעים ללב ומאפשרים הזדהות כמעט מוחלטת
יובל מנדלסון אמנם היה לא רע אבל אני לא יודעת כמה מזה היה משחק וכמה הוא באמת כזה… (אני נוטה להאמין יותר לאופציה השניה) אבל חשתי צורך עז לציין לטובה דווקא את השחקנית של שלי, רינת מטטוב, שהצליחה להעביר דמות לכאורה כל כך פשוטה אבל בעצם כל כך מורכבת בצורה אמינה ומרגשת כל כך
השחקנים
הייתי בהקרנה מטעם הצבא ואני לא ממש רואה סרטים ישראליים
מה יש להגיד
הופתעתי בגדול ואהבתי מאוד
פגשנו גם את השחקנית הראשית בר בלפר הכי חמודה בעולם לא מאמין שהיא רק בת 17
כשרון ענק
חלקי
מישהו יודע מה ההבדלים (אם יש) בין הסרט שהוקרן בקולנוע לגרסא הטלויזיונית שהולכים לשדר מחר בהוט 3?
כן
מספר סצנות טיפה רחבות יותר, פתיחה שונה וארוכה יותר.
ראיתי רק את החלק הראשון ויש שינויים אבל לא כאלה שמשפיעים בצורה רצינית על העלילה.
מי שקרא את הספר ישמח בודאי על כמה דברים שהיו בספר והושמטו מהגרסה הקולנועית.
השחקנים
הרגע, ארבע בבוקר סיימתי לראות את הסרט בוי או די. יצאתי המומה. המומה לא רק מהעלילה המדהימה (את הספר לא קראתי) אלא במיוחד במיוחד מהשחקנים שביצעו הופעה בלתי נשכחת ומרגשת. באמת ובאמת שלא חשבתי ששחקנים באטרץ יגיעו לרמה כזו של משחק, אמינות ורגש. אני עדיין בהסטריה. ומשום מה הוא לא מוזכר יותר מידי אבל אני חייבת לומר שההופעה שהכי ריגשה אותי הייתה של יובל מנדלסון (שי) שעשה לי צמרמורות בכל פעם שהיה על המסך. אין מה לומר חוץ מתודה ענקית לכל מי שהשתתף בסרט הזה כי הם פשוט עשו אותו למה שהוא. הוא אפילו לא צריך לזכות באוסקר. הוא מסוג הסרטים האלה שהם מעבר לאוסקר.
עד שהוא מדבר
יובל מנדלסון מעביר יפה עצב וייאוש תהומי בשפת הגוף שלו, אבל ברגע שהוא צריך לדבר הוא הופך להיות הרבה, הרבה, הרבה פחות אמין. למזלנו, הוא לא מדבר הרבה בסרט.
אגב, אני התפעלתי מהליהוק יותר מהמשחק: מנדלסון, בר אור, שטג וזאת שמשחקת את לאה נותנים הופעות לא מרשימות בכלל (לדעתי), אבל כולם מתאימים לתפקידים שלהם כמו כפפה ליד. מצד שני, מטטוב, בלפר וגראד משחקים נהדר, אז הכל מתאזן.
סמדר יערון, כמדומני ^^.
נכון שאתה מרגיש הרבה הרבה יותר מועשר עכשיו?
ואני דווקא חשבתי שהכימיה בין יונתן בר אור לדני שטג עברה בצורה משעשעת ביותר למסך.
אני לא אהבתי
כי השחקנים זוועתיים. במיוחד תמר הזאת, בר או איך שקוראים לה. וגם אסף. פסח, לעומת זאת, מצוין. השחקנים הישראלים הצעירים תמיד – אבל תמיד – משחקים כאילו הם פוחדים לפתוח את פה לגמרי, כאילו הם מתביישים מול המצלמה, כאילו הם לא רוצים להראות את הרגשות שלהם ולשחק עד הסוף. רק אלו שמשחקים את סטראוטיפ הערסים הכבדים של ישראל משחקים אותה טוב, כל השאר סתם זבל.
גם על הספר למען האמת לא מתתי.
סרט מקסים
רגיש ומרגש. משחק עדין ואמין של הדמויות, ירושלים מדהימה. מעניין אם מישהו ראה את הסידרה?
כן, אנוכי.
היה נפלא לראות את סגירת המעגל שהייתה חסרה לי בסרט.
זה מתבטא בסצנות שלמות שהיו חסרות (ובחלק קטן אפילו שמחתי על כך, אבל זה היה חלק באמת קטן. החלק של נעמי פולני) וזה מתבטא בניואנסים קטנים שעוזרים המון (ע"ע מיכאל מושונוב וחבורתו).
אני מת שהחלק השני כבר יגיע.
את מי משחק מושונוב?
(והאם הוא קרוב של-?)
(הוא בן של.)
והוא משחק את - - - ?
אילו ידעתי, לא הייתי חוסך זאת ממך.
אני לא יודע אם הוא בכלל הופיע בסרט. אולי הוא נמצא רק בגרסה הטלויזיונית?
רועי, חבר של אסף.
מופיע לחצי דקה בתחילת הסרט, ובסדרה זוכה לתפקיד הרבה הרבה יותר מרכזי.
מה, אחד מאלה שאסף הופך להם את השולחן?
היוצרים של הסרט
עשו החלטה נכונה בכך שהורידו את הסצנות האלה מהסרט. בסה"כ כל הסצנות לא מוסיפות הרבה לסיפור ומאריכות את הסרט בלי סיבה.
לדעתי בכדי להנות מהיצירה הזאת כדאי לצפות בסרט בגרסה הקולנועית ולקרוא את הספר (לא בהכרח בסדר הזה).
אני דווקא חושב
הסצנה בה אסף לא מסוגל לנשק את הבחורה המיועדת לו היא אחת מן הטובות בסדרה.
אין לי מילים
זה פשוט סרט מדהים !
נהניתי מכל שניה בסרט וראיתי אותו לפחות 4 פעמים.
דוד גרוסמן אתה מוכשר ביותר.
תמשיך לכתוב וליצור לנו דברים יפים שכאלה.
אהבתי במיוחד את הקטעים המוזיקליים שהתגנגנו להם בסרט והיו מאוד משמעותיים בעבורי.
השחקנים הראשיים הם נגנים מדהימים.
לא ידעתי שיש לנו אנשים כאלה מוכשרים בארץ. ואני שמחה שגיליתי.
לסיכום-תודה לכל יוצרי הסרט המושלם הזה.
סרט מרגש
מיוחד ופיוטי. הסרט הישראלי הטוב שראיתי
חשבתי שהסרט יותר מזה
ראיתי את הסרט וציפיתי ממש להיות מרותק ומהומם אחרי כול הפרסומות והמנגינות שמושכות אבל להגיד לכם סרט נחמד אני ראיתי אותו ולא הכי בעולם הבנתי בגלל החודשיים לפני החודש לפני זה מבלבל אבל סרט נחמד בעיקר אני ציפיתי ליותר…
משהו שגם די עצבן אותי
דבר ראשון, הסרט הוא פשוט משגע אני עד עכשיו לא מפסיקה להתלהב ממנו ולספר עליו לכל מה שזז!! (אגב ראיתי אותו לפני חודש)
הליהוק לדעתי היה מצוין, (אולי אשנה את דעתי לאחר שאקרא את הספר)
הדמויות הבולטות ביותר לדעתי היו פסח ושלי, שלדעתי שיחקו הרבה יותר טוב מהדמויות הראשיות. אבל!! בר בלפר היא מלכה.
יובל מנדלסון דומה למסומם באמת וחוץ מזה ראיתי סרט נוסף שעשו על מאחורי הקלעים והוא מדבר כמו מסומם והוא נראה דפוק לגמרי!!!
מה שהציק לי:
שלי אמרוה להיות כורדית\מרוקאית\תימניה או משהו בסגנון, למשל בסרט המלא (הגרסא הלא קולנועית) היא שרה את השיר "למה אין סיפור למה אין סיפור על שלגיה מקורזלת תלתלים" ובסרט המלא (אותה גרסא לא קולנועית) בעצם היא אומרת שהיא רוסיה!! ומגלים שהיא מדברת רוסית שוטפת!! (אני מדברת על הקטע שהיא מספרת לתמר על זה שצעק לה "ואדים" בחלון)
סוף
בכלליות הסרט ממש עמוק והכי כיף שהוא גם מצחיק וגם מרגש, וצחי גארד הוא פשוט אלוף, וגם נראה לא רע בכלל (=.
הגרסה של הסרט יותר מצחיקה [=
ואם כבר הגעתי לכאן...
עוד מישהו שם לב שהדבר הזה מתרבה (/מתחלק – אני לא יודעת אם כל פעם נוספות סצנות או לא) בצורה אקספוננציאלית? מסרט (1), למיני סדרה (2 חלקים), לארבעה חלקים (שודרו בחג שני של פסח, ולמרות שלא ישבתי לראות, על פי הממיר של הוט היו שם חלקים א', ב', ג', ו-ד'). מישהו לרוץ איתו: פרדוקס זנון.
אחלה סרט וספר
מת על הסרט והספר המון זמן לא ראיתע סרט כל כך יפה ומרגש.
וגם הספר היה מאוד טוב שברתי שיא ומרוב לחץ שיימתי לקרוא אותו בפחות מחמש שעות מרוב שנהניתי ממנו הלוואי שיהיה עוד ספר עם סיפור כזה…:)
סרט פשוט מעולה!
בר בלפר מדהימה!
היא סוחפת וגורמת להתאהב בה בכל מהלך הסרט!
שחקנית מבריקה ומרגשת.
היא מתאחדת עם תמר עד כדי כך שקשה להבדיל בין הדמות לשחקנית.
מצויין, לכו לראות!
לא הבנתי.
"קשה להבדיל בין הדמות לשחקנית"? את מכירה את השחקנית באופן אישי? אם כן, אז זה בהחלט שבח ראוי. אם לא, לא ברור לי איך זה משבח שחקנית לא מוכרת. זה לא שיש איזו דמות שמזוהה איתה במיוחד, והצלחנו לא לחשוב עליה במהלך הסרט, או שהיא כזו כוכבת שקשה לא לחשוב עליה כעל עצמה…
שיר מהסרט
מישהו יכול בבקשה להגיד לי מה זה השיר הזה ששלי שרה, על משהו אם זה שילדות מאגדות תמיד עם עור לבן ושיער זהב… לא זכרתי איך זה הולך ואני לא מצליחה למצוא אותו בשום מקום
שיר מהסרט
איפה הגרסה שבה שומעים את השיר? יצא לי לראות רק את הגרסה בלי השיר…
לשיר קוראים שלגיה
במקור בצעה אותו רותי נבון במחזמר "אל תקרא לי שחור".
לשיר קוראים שלגיה
אבל… איפה היתה הגרסה בת 3 השעות?
בערוץ 3 בהוט
וגם ב-VOD.
נדמה לי שגם בערוץ 2.
לא, בערוץ 2 היה הסרט (:
סרט
סרט מדהים. ראיתי אותו בערך חמש פעמים והתרגשיתי כל פעם מחדש. המרוץ הזה של אסף אחרי דינקה והחיפוש של תמר אחרי שי פשוט מדהים איך דבר אחד מוביל לדבר שני שמוביל לדבר שלישי שזה בעצם המפגש של תמר עם אסף. שמעתי גם שיש סדרה מישהו לרוץ איתו. איפה אני יכולה לראות את הסדרה? האם אפשר להוריד אותה באינטרנט? אם כן אני ישמח לתשובות על השאלות שלי כי אני רוצה להשוות את הסדרה לסרט ולספר.
הסדרה
הסדרה היא בסה"כ הסרט שחולק ל5 חלקים, בתוספת קטעים שנחתכו בעריכה מהסרט מפאת חוסר זמן.
הפריע לי שוני קצת יוצא דופן
בין הספר לסרט. בעובדה שתמר מתוארת בספר כזמרת קלאסית לעתיד, נערת מקהלה מוכשרת ומטופחת שמגיעה לשיר ברחובות, יש עוצמה מיוחדת. התמונה שעלתה בראשי כשקראתי הייתה קול קלאסי בוקע אל תוך הרחוב המלוכלך וההומה… באופן ספציפי, באחת מהופעותיה ברחוב היא שרה את אחד מקטעי הסולו מתוך הסטאבט מאטר של פרגולזי, יצירה שאני מכירה היטב משירה במקהלת בנות. היצירה עוסקת באבלה של האם מריה בעומדה מול הצלב. כמו כל השירים המוזכרים בספר, גם לקטע הזה יש משמעות מיוחדת בהקשר למתרחש, מנקודות מבטן של מספר דמויות. אני מניחה שבסרט זה בכל מקרה לא היה עובד בצורה אפקטיבית, אבל זהו אחד הדברים שהכי ריגשו אותי בספר והפכו אותו ליקר לי כ"כ.