מישהו כמוך

במקור: Someone Like You
במאי: טוני גולדווין
תסריט: אליזבת צ'נדלר
מבוסס על ספרה של לורה זיגמן
שחקנים: אשלי ג'אד, יו ג'קמן,
גרג קינר, מריסה טומיי, אלן

ברקין

חברים, אני בטח לא מחדשת לכם כלום, אבל זה חייב להיאמר: שוק הסרטים על הפנים.
ובכל זאת, בערב קייצי אחד, כשהבריזה עשתה לי קוצים בישבן, חשבתי לעצמי שחייב להיות איזשהו סרט ששווה ללכת אליו בימים לחים אלו.

אבל לא, לא. זה בכלל לא היה ככה. אני לא אשמה במחדל הנוראי הזה שנקרא 'מישהו כמוך'. וזה היה בכלל אחד השותפים שלי, שאמר שיש לו רכב וכדאי לנצל את זה, כי מה, בטח יש בקולנוע משהו ששווה לראות.
אז אספנו כמה טריילרים, ואני טענתי שאשלי ג'אד מקפצת בתחתונים חייב להיות יותר טוב מגולדי הון בתחתונים (ברררר!).
והבנים הסכימו.

אני לרגע לא מתחרטת על אשלי ג'אד מקפצת בתחתונים. זה רק כל מה שבא לפני – וגם כל מה שהיה על המסך אחריה – שמיותר.

המחדל התברר כראשי פרקים (בכתב ססגוני ומסולסל) מתוך יומן, שניהלה ג'יין (ג'אד), ובו היא מפרטת את חוויותיה מרומן לא מוצלח, ומשווה אותו לחיי המין של הפרות. משהו כזה.

אותה ג'יין היא תחקירנית עבור דיאן רוברטס, מנחת טוק-שואו מזדקנת תואמת-ברברה-וולטרס, שמתאפיינת בפיאה מדובללת נוסח ברברה סטרייסנד (לא יכול להיות שזה אמיתי. פשוט לא!) ובדלדול שגם ריצ'רד פיש לא היה נוגע בו.

עוד עובדים בטוק-שואו הנ"ל אדי (יו ג'קמן) חובב הסטוצים – ולדעתי הולך לו עם בנות רק בגלל שפעם הוא היה וולברין – וריי (גרג קיניר המלבב, בהופעה מלבבת פחות) השרמנטי, שאחראי, בעצם, למחדל הנוראי (להלן: הסרט): אם ג'יין לא היתה נדלקת עליו משום מה, לא היה קייס. ואם לא היה קייס, לא היינו צריכים לסבול במשך כחצי סרט את משחקי החיזור המתקתקים-עד-להקיא שלהם.

מה יש לסרטים היום, תסבירו לי. פעם סרט היה סרט, אהבה היתה אהבה, מתח מיני שנבנה היה מתח. היום כל סרט שני נהיה פתאום נשיונל ג'אוגרפיק: הלכתם ל'מעבר לגבול הסכנה' – קיבלתם נופי פרא ונמרי שלג; רציתם לצחוק ב'אחי, איפה האוטו?' – קיבלתם כבונוס את "ערוץ החיות" או המדע. או משהו; צפיתם ב'אחרי הגשם' – קיבלתם סרט של משרד התיירות היפני.
ולמה אני טורחת להעלות את הנקודה הזו? כי ג'יין הנאווה מתחילה פתאום להרצות לנו על הרגלי הרבייה של הפרות: גברים הם כמו פרות. הם מחפשים תמיד את הפרה החדשה בעדר, ואחרי שהם דפקו אותה פעם אחת, הם לא ייגעו בה שוב.

למה זה קורה? כי ריי זרק את ג'יין – שניה לפני שעברו לגור ביחד – והשאיר אותה (שבורת לב, כצפוי) לדסקס את זה עם ליזי, החברה הכי טובה שלה.

וכאילו כדי לחדד את עניין הפרות, ג'אד מאביסה את עצמה כל הסרט, וטוחנת כמו פרה מכל הבא לפה. אלי מק'ביל אנורקטית לידה.
לפחות על ענייני המשקל היא לא דיסקסה עם החברה שלה. אחרת באמת הייתי תולה את עצמי.

ג'יין, מכורח הנסיבות, עוברת לגור עם אדי, ובמקביל מתחילה לכתוב בעיתון גברים – תחת זהות פיקטיבית – טור שבועי המפרט, מנמק ומבאר מדוע גברים הם פרות. מה שאומר ששוב אנחנו נאלצים לזון עינינו בחוואי מסוקס המספר על פרותיו, או לחלופין להאזין לג'יין מדקלמת מהספר, תוך שהיא מקלדנת את המידע ללאפ-טופ.

ופה, חברים וחברות יקרים, היה הפוטנציאל היחיד למתח: האם יהיה הומאז' ל'סקס והעיר', והמצלמה תתמקד באותיות הנכתבות על מסך הלאפ-טופ, במה שמוכר לצופים כ"סצינת סימן השאלה" ההכרחית?

אבל לא, הסרט בוחר לנתח את חיבוטי הנפש העזים אך משמימים של ג'יין: "אז הוא אמר לי… ואני אמרתי לו… והוא עשה ככה… ואני עשיתי…".
אוי, כמה נמאס.
אוי, איזה שעמום.
אוי, איזה עונש!

מחוסר עניין בסרט (להלן: המחדל), התמקדתי לכמה רגעים ביו ג'קמן. לאיש יש חתיכת פרופיל: בלורית, אף מרשים, ושפתיים משורבבות. הרגע המצחיק היחידי בסרט נרשם כאשר הוא התנשק, והאף שלו ערך קרב סיוף אימתני עם פניה של הבחורה חסרת המזל.

ואז, אוווה אז, במקום הכי לא צפוי, כשכבר לא נשאר עוד מה לנתח ועל מה לדסקס, ג'יין מוצאת את אהבת חייה האמיתית. ומכיוון שכך, אין לה יותר צורך בתיאוריות מופרכות.

מה שמביא אותנו למסקנה העגומה, שבנות הולכות אחרי הלב וממציאות תיאוריות שיאששו את מה שהן חושבות.
וזה רע.
כי אם לפני זה רציתי לצאת באמצע ההקרנה בגלל עודף מלל בנוסח "הגברים הם כמו…", שנראה כאילו נכתב על ידי פמיניסטית מתוסכלת מגובה במחקרים פסאודו-מדעיים, הרי שעתה הסרט הדרדר לכדי "אמרתי לך" ו"נה, נה, נה" מציקים, בהם מתברר מעל לכל ספק שג'יין היא נקבה מטומטמת שהיתה צריכה להקשיב לגבר שלה כבר בהתחלה.

אז נכון שנראה כאילו אני משתלחת בסרט בפראות, וזה לא שאין לי שומדבר טוב להגיד עליו. דווקא כן, בערך: יו ג'קמן ואשלי ג'אד משחקים להפליא. אבל זה הכל. באמת. ובחייכם – מי הולך לסרט רק בשביל לראות משחק מעולה. מה עם קצת עניין?