אתמול בערב הוכרזו הרשימות הקצרות ואת ישראל מעניינות בעיקר שתי רשימות: הסרט התיעודי והסרט הבינלאומי. אני אנצל את המומנטום וגם אדבר קצת על המירוץ בנקודה שבה הוא נמצא עכשיו (אם כי קחו בחשבון שזאת פרשנות אישית ותמיד אפשר וצריך לאתגר את התפיסה איתה אני מגיע, למרות אי אילו הצלחות מקריות בעבר).
נתחיל עם הרשימות הקצרות, אבל בשביל לעצבן אתכם נתחיל מהסרטים הקצרים קודם. כל הקישורים מובילים לצפייה בסרטים בקטגוריות הללו.
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר
לרדוף אחרי רו | Chasing Roo
מוות ע"י מספרים | Death by Numbers
אב נצחי | Eternal Father
אני מוכן, סוהר | I Am Ready, Warden
מקרה | Incident
כלים של לב פועם | Instruments of a Beating Heart
שומר | Keeper
הקול של מקיילה: מכתב אל העולם | Makayla's Voice: A Letter to the World
היו זמנים באוקראינה | Once upon a Time in Ukraine
הבת היחידה בתזמורת | The Only Girl in the Orchestra
הולך הצמחים | Planetwalker
המכסתים | The Quilters
מושב 31: זואי זפר | Seat 31: Zooey Zephyr
שיעור שחייה | A Swim Lesson
עד שהוא חוזר | Until He's Back
הסרט המונפש הקצר הטוב ביותר
להתראות עולמי | Au Revoir Mon Monde
דב ושמו ווג'טק | A Bear Named Wojtek
גברים יפים | Beautiful Men
לבקבק את ג'ורג' | Bottle George
סרטן בבריכה | A Crab in the Pool
בצל הברוש | In the Shadow of the Cypress
סוכריות קסומות | Magic Candies
אולי פילים | Maybe Elephants
אני | Me
אוריגמי | Origami
אתה קולט | Percebes
ה-21 | The 21
לטייל אל הפלא | Wander to Wonder
המקלדת הפרועה | The Wild-Tempered Clavier
יאק! | !Yuck
הסרט בשר ודם הקצר הטוב ביותר
אנוג'ה | Anuja
קלודג | Clodagh
בן הארץ | The Compatriot”
פירור | Crust
שובך | Dovecote
קצה חלל | Edge of Space
איש הגלידה | The Ice Cream Man
אני לא רובוט | I'm Not a Robot
הסייר האחרון | The Last Ranger
שעבוד | A Lien
האיש שלא יכל להישאר בשקט | The Man Who Could Not Remain Silent
יצירת המופת | The Masterpiece
תפוז מיפו | An Orange from Jaffa
פריז 70 | Paris 70
תפוס | Room Taken
אין לי מושג בנוגע לשום דבר בקטגוריה הזאת, אפילו לא אם מישהו מהמועמדים ישראלי בטעות. הלאה, אל מה שלכולם יהיה אכפת ממנו.
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר
אני עוד כאן (ברזיל)
שפה אוניברסלית (קנדה) | Universal Language
גלים (צ'כיה) | Waves
הנערה עם המחט (דנמרק) | The Girl with the Needle
אמיליה פרז (צרפת)
זרע התאנה הקדושה (גרמניה)
מגע (איסלנד) | Touch
ניקאפ (אירלנד) | Kneecap
הכפר ורמיליו (איטליה)
עם הזרם (לטביה)
ארמנד (נורווגיה)
מאזור הפיצוץ (פלסטין) | From Ground Zero
דהומיי (סנגל) | Dahomey
איך לעשות מיליונים לפני שסבתא מתה (תאילנד)
סנטוש (בריטניה)
לא שהייתה סיבה שנחשוד בכך, אבל "קרוב אליי" פספס, בעוד שהסרט המועמד מפלסטין פה. אנטישמיות? אנטי-ישראליות? קשה להאמין שזה משנה כאשר הסיכויים שהוא יהיה מועמד במילא היו די קלושים. המועמדים המובילים פה הם השמות הגדולים: "אמיליה פרז", "זרע התאנה הקדושה", "עם הזרם", "ארמנד", "דאהומי", "אני עדיין כאן". אחריהם יש עוד כמה סרטים שעשו יותר הד כמו "ניקאפ", "הנערה עם המחט", "איך לעשות מיליונים לפני שסבתא מתה", ו"הכפר ורמיליו". יש תחרות, נגיד זאת כך.
הסרט התיעודי הטוב ביותר
תיקי ביבי | The Bibi Files
יומני הקופסה השחורה | Black Box Diaries
דהומיי | Dahomey
לרקוד עם אבא | Daughters
אינו | Eno
פְרידה | Frida
הוליוודגייט | Hollywoodgate
אין ארץ אחרת | No Other Land
מלחמת הפורצלן | Porcelain War
ממלכתה | Queendom
החיים המדהימים של איבלין | The Remarkable Life of Ibelin
פסקול להפיכה | Soundtrack to a Coup d'Etat
קנה סוכר | Sugarcane
איגוד | Union
ויל והרפר: יוצאים לדרך | Will & Harper
אתם מוזמנים לשמוח על התמיכה בישראל עם שני סרטי תעודה שעוסקים בנו או למחות על כך שהסיקור הוא, נקרא לזה, פחות מחיובי. הסיכויים של שניהם לזכייה, בכל מקרה, נמוכים. של "תיקי ביבי" אפילו פחות מנמוכים כי הוא ממש לא יהיה מועמד. "אין ארץ אחרת" דווקא מתמודד סביר למועמדות, וכרגע המתמודד הבולט במירוץ – אבל קצת קשה להאמין שהאקדמיה תלך על בחירה כל כך פוליטית ו"מעוררת מחלוקת". מצד שני, אולי דווקא טראמפ ידחוף אותם לזה. בקיצור, נראה.
אחרי חמשת אלה, יש עוד חמש קטגוריות שהכריזו על צמצום המועמדים האפשריים שלהם. או סוג של, כי אין לי מושג במה אמורה לעזור הרשימה הזאת של "הפסקול המקורי הטוב ביותר".
הפסקול המקורי הטוב ביותר
הנוסע השמיני: רומולוס
בייביגירל
ביטלג'וס ביטלג'וס
צאי מזה
בליץ
הברוטליסט
מתחרים
עד שיצא עשן לבן
אמיליה פרז
האש שבפנים | The Fire Inside
גלדיאטור II
אופק: סאגה אמריקאית, פרק 1 | Horizon: An American Saga Chapter 1
הקול בראש 2
נוספרטו
החדר הסמוך
סינג סינג
גדוד 6888 | The Six Triple Eight
מרשעת
רוז הרובוטית
אישה צעירה והים
מי, בעצם, לא מועמד פה? "ג'וקר: טירוף בשניים", מה שמרשים לאור זה שהקודם זכה באוסקר בקטגוריה הזאת. "נערי ניקל", מה שלא התחלה מדהימה בשבילו. מצד שני, קשה להתרשם מרשימה של עשרים מתמודדים כאשר המשחק הוא עדיין בעיקר בין המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, אז "הברוטליסט", "עד שיצא עשן לבן", "אמיליה פרז", "סינג סינג" וטוב – בכל זאת, "מתחרים", כי הוא פשוט באמת הפסקול הכי טוב של השנה.
השיר המקורי הטוב ביותר
"דרך אסורה" מ"Better Man: סיפורו של רובי ויליאמס"
"מעיל חורף" מ"בליץ"
"לדחוס/להדחיק" מ"מתחרים"
"אף פעם לא מאוחר מדי" מ"אלטון ג'ון: אף פעם לא מאוחר מדי"
"הרשע" מ"אמיליה פרז"
"הדרך שלי" מ"אמיליה פרז"
"חולה בראש" מ"ניקאפ"
"Beyond" מ"מואנה 2"
"תגיד לי שזה אתה" מ"מופאסה: מלך האריות"
"חתיכה אחר חתיכה" מ"חתיכה אחר חתיכה"
"כמו ציפור" מ"סינג סינג"
"המסע" מ"גדוד 6888"
"מחוץ לאוקלהומה" מ"טוויסטרס"
"לנשק את השמיים" מ"רוז הרובוטית"
"הרפר וויל ילכו מערבה" מ"ויל והרפר: יוצאים לדרך"
אם אתם שואלים את עצמכם מה זה "גדוד 6888" אז כן, זה עוד סרט שקיים רק כי דיאן וורן הקימה אותו לתחייה כדי שתהיה מועמדת עליו לאוסקר. למה אלה תמיד סרטים של טיילר פרי ואף פעם לא מרטין סקורסזה? בכל מקרה, צפו לדאבל של אמיליה פרז במועמדים הסופיים, וכל השאר תכל'ס אין לי מושג. די הכל יכול לקרות מ"ניקאפ" ועד "בליץ".
האיפור ועיצוב התסרוקות הטוב ביותר
המתמחה
ביטלג'וס ביטלג'וס
איש שונה
חולית: חלק שני
אמיליה פרז
מריה
נוספרטו
יופי מסוכן
ואלס עם ברנדו | Waltzing with Brando
מרשעת
מי חסר: לא מעט דרמות תקופתיות שלרוב מוצאות פה בית כמו "אנונימי לגמרי", "הברוטליסט", או אפילו "שבת בלילה".
האפקטים הויזואליים הטובים ביותר
הנוסע השמיני: רומולוס
Better Man: סיפורו של רובי ויליאמס
הקרב על אמריקה
דדפול & וולברין
חולית: חלק שני
גלדיאטור II
כוכב הקופים: ממלכה חדשה
מופאסה: מלך האריות
טוויסטרס
מרשעת
פספוס מוזר ל"פיוריוסה", שהיה נראה שדווקא יהיה עליו דיבור בעונה הזאת. נו טוב.
הסאונד הטוב ביותר
הנוסע השמיני: רומולוס
בליץ
אנונימי לגמרי
דדפול & וולברין
חולית: חלק שני
אמיליה פרז
גלדיאטור II
ג'וקר: טירוף בשניים
מרשעת
רוז הרובוטית
אה, אז פה "ג'וקר: טירוף בשניים"? מה אפילו.
אחרי כל עשרת הקטגוריות שקיבלנו איזשהו עדכון על מצבן בחסות האקדמיה, הגיע הזמן לבדוק מה קורה בשאר הקטגוריות. ברשותכם, אני ארחיב על שמונה הקטגוריות ה"גדולות" ועל אנימציה. עריכה, תלבושות, צילום ותפאורה יישארו הפעם יתומים מהתייחסות במה שהיא ממילא מפלצת של כתבה. אם זה עוזר לכם – להלן המועמדויות של גילדות העורכים ומעצבי התלבושות.
קטגורית הסרט הטוב ביותר
נכון לעכשיו, שישה סרטים התייצבו כמתחרים רציניים לפרס הסרט הטוב ביותר: "הברוטליסט" (בוסטון מקוון, פניקס, ארגון אחר בפניקס, שיקגו, ניו יורק), "אנורה" (פסטיבל קאן, סן פרנסיסקו, אטלנטה, לוס אנג'לס, בוסטון, איווה, דרום-מזרח ארה"ב), "עד שיצא עשן לבן", "מרשעת" (וושינגטון, NBR, HCA), "אמיליה פרז" (אירופה). ו"נערי ניקל" (טורונטו, מבקרים אפרו-אמריקאים). בסוגריים מופיעות הזכיות של כל אחד מהסרטים האלה, אבל זה עדיין לא אומר כלום: כרגע אנחנו עוד בשלב ההכנות של העונה, כשמבקרים ספק מביעים את דעתם בנוגע לסרט הכי טוב, ספק מנסים לקלוע לטעם של האוסקר, וספק מנסים לדחוף את הטעם של האוסקר אל הטעם שלהם.
כאמור, הזכיות הללו לא אומרות יותר מדי, וחדי עין ישימו לב ששיבצתי במובילים את "עד שיצא עשן לבן" למרות שהוא לא זכה בכלום. אני אסביר הכל, אבל לפני זה כן אתייחס לכך שיש שלושה סרטים שזכו בפרס הסרט הטוב ביותר בשבועות האחרונים אבל הם לא באמת חלק מהשיח על מי שיזכה, ואלה הם "יופי מסוכן" (ניו יורק מקוון, סיאטל, אינדיאנה) "חולית: חלק שני" (לאס וגאס, סיינט לואיס), ו"איש שונה" (גותהאם). אני מציין אותם כי יותר ארגונים צריכים לתת יציאות "רגע מה" שכאלה.
בכל מקרה, השחקנים החלשים הם "אמיליה פרז" ו"נערי ניקל", כל אחד עם שק בעיות משלו. במקרה של "נערי ניקל", מדובר באותן בעיות שהכבידו בזמנו על "עץ החיים" – הוא פשוט אמנותי ולא תקשורתי מדי. כן, מפיצי הסרט אולי בונים על כך שהקהל ידחוף אותו כסרט הקהילה השחורה השנתי, ואולי זה יקרה – אבל מה שהופך אותו לסרט מהולל (הגישה היחודית שלו לקולנוע) הוא גם מה שימנע מהרבה אנשים להתחבר אליו. "נערי ניקל" עכשיו יצטרך לשכנע את הצופים שמעדיפים משהו קליט יותר שזה דווקא בסדר.
במקרה של "אמיליה פרז" הבעיה שלו היא דווקא קלף הג'וקר של "נערי ניקל": בעוד שהפוליטיקה של "נערי ניקל" קלה, כי כולנו נגד התעללות בילדים, הרי שהמקרה של "אמיליה פרז" פחות נקי באותו אופן שהוליווד אוהבת. זה לא סיפור "קל" על הקשיים של טרנסים, הבחירות המוזיקליות שלו לא יירדו לכולם חלק בגרון ובניגוד לסרטים אחרים שנראה שכולם לפחות בסדר איתם – ל"אמיליה פרז" יש, מהשישייה הזאת, את המתנגדים הרבים והקולניים ביותר. מצד שני, פרז גם בדיוק לפני רגע סחפה את גלובוס הזהב עם עשר מועמדויות. אם יש לה את אותו מספר מעודדים באקדמיה, אפשרי שהיא תזכה על אפם וחמתם של השונאים.
בניגוד לשני אלה, ארבעת הסרטים האחרים צריכים להתמודד עם פחות אתגרים. "עשן לבן", נניח, רק צריך להוריד את הראש ולחכות שבזמן שכולם הולכים מכות ומשמיצים סרטים אחרים, ואף אחד לא ישים לב איך הוא מתגנב לאט לאט עם הצ'ארם של רייף פיינס לעבר הפרס הראשי. האסטרטגיה של לעוף מתחת לראדאר עבדה ללא מעט סרטים, כמו "CODA". אבל בשנתיים האחרונות הוליווד אוהבת סיפורי הצלחה שזוכים כל הזמן, כמו "אופנהיימר" ו"הכל בכל מקום בבת אחת". לכן יש הימור מסוים: האם באמת שני מתחרים שרבים יפנו מקום לשלישי, או שמא אחד מהם פשוט יתחיל לזכות וישאיר את דרמת המתח הזאת מאחור?
זה מוביל אותנו לשלישייה הגדולה שמהווה את האיום החד-משמעי ביותר: הבלוקבאסטר שכולם אוהבים, יקיר המבקרים פינת דרמה היסטורית מכובדת, ויקיר המבקרים אבל כיפי וקליל יותר.
"אנורה", לכאורה, כבר בשלב שהוא קצת אכזבה. הסרט שזכה בקאן והמשיך לגרוף עוד ועוד מחמאות מוצא את עצמו מפסיד פרסים שהיו אמורים להיות בקלות שלו, כמו פרס הסרט הטוב ביותר בפרסי גותהאם או מועמדות לפרס התסריט בפרסי האינדי. יש לסרט מעריצים שרופים, אבל נראה שכאשר אנשים פחות בעניין שלו, הם ממש פחות בעניין.
אותו הדבר נכון (אבל קצת פחות) בנוגע ל"ברוטליסט", שבנוסף להיותו סרט שמבקרים אוהבים, הוא גם סרט אוסקרים למהדרין עם אמן מיוסר, שימוש בסמים ושחזור תקופתי. יותר מזה – בעוד שאף אחד לא מפקפק בהישגים הטכניים של "אנורה", כל העולם תוהה איך לעזאזל "הברוטליסט" נראה כל כך טוב עם תקציב זעום של 10 מיליון דולר. זכייה של "אנורה" תסמן לא מעט דברים ללא מעט אנשים, אבל זכייה של "הברוטליסט" תשמש גם קריאה נגד תקציבים מנופחים שמובילים לסרטים מכוערים. עוד יתרון שיש ל"ברוטליסט" על אנורה הוא זה ש, נו, הוא סרט על גבר. ואומנם בעשור החדש הזה עד כה סרטי נשים שלטו בפרס הגדול (שלושה מארבעת הזוכים בפרס הסרט הטוב ביותר היו סרטים עם נשים בתפקידים הראשיים), ועדיין יש לדבר יתרון סטטיסטי מסוים.
אבל בין שני סרטים מבקרים, האקדמיה עלולה לפזול בכלל לכיוון אחר: אל "מרשעת", שהוא הלהיט הגדול של התקופה הן קופתית והן ביקורתית, ושיכול להמשיך את המגמה הכללית של האוסקר להתחבר לקהל עם סרט שכולם אוהבים ושכולם, עם הרבה כבוד ל"אנורה ו"הברוטליסט", גם אשכרה ראו.
קשה להאמין בשלב זה שמישהו מהשישייה הזאת יפספס מועמדות, מה שמשאיר ארבעה מקומות פנויים. רשימת המועמדים הסבירה היא כדלקמן: "יופי מסוכן", "אנונימי לגמרי", "סינג סינג", ו"חולית: חלק 2", שזה, קטע, בדיוק ארבעה סרטים. ברשימת הלא סבירים יש מועמדים כמו "אמיתות קשות", "5 בספטמבר", "כאב אמיתי", "גלדיאטור II", "מתחרים", "איש שונה" ו"פיוריוסה" – כולם סרטים שהיו מועמדים מתישהו לסרט הטוב ביותר אבל עוררו פחות באזז. עכשיו השאלה היא האם האוסקר ילך על בטוח ומשעמם או על מועמדות מפתיעה (או חצי מפתיעה) בפרס הסרט, ואם כן אז מי. לכל מועמד לא סביר אפשר לחשוב על הסבר למה ברגע האחרון כולם ייזכרו בו: ל"אמיתות קשות" יש את הבריטים שכנראה יאהבו אותו, "מתחרים" יכול להתרומם על סמך רצון לשנה העמוסה של גואדנינו, "גלדיאטור II" יכול לצוץ כמחוות רצון טוב לרידלי סקוט, וכו' וכו'.
הבמאי-ת הטוב-ה ביותר
קחו את ששת המתמודדים הטובים שהזכרתי למעלה, ואז תשאלו את עצמכם מה החבר'ה הכי סנובים של האקדמיה יגידו עליהם. במאי "אנורה" ו"הברוטליסט", נניח, בטוחים. ואדוארד ברגר כבר היה מועמד לאוסקר, אז פעם שנייה נראית סבירה. אחריהם, יש שני במאים אמנותיים שהשאלה היא כמה התחברו לסרט בכלל. כי אם אהבת את "נערי ניקל" או את "אמיליה פרז", המועמדות הראשונה – אפילו לפני פרס הסרט – היא לבימוי. ותכל'ס, זאת כבר נשמעת כמו חמישייה די סגורה. רבים טוענים שרגע מה זה איפה ג'ון מ. צ'ו, אבל האם הסנובים של פרס הבימוי באמת יפרגנו לסרט כל כך פלסטיקי ופוֹפי? להזכירכם, לפני שנה גרטה גרוויג לא הצליחה לחדור את חומת האליטיזם של הענף הזה.
לא, אם מישהו יגיע לפה הוא דווקא מישהו אפילו יותר אמנותי ונישתי ממי שהוזכר כמו מייק לי על "אמיתות קשות", או הבמאית של "יופי מסוכן" (כי לא בטוח שהאקדמיה תרצה להסתכן בלי אף מועמדות לבמאית ). ואפילו אם הענף כן יפזול למשהו יותר קליט, יש להם את חבריהם משכבר הימים ג'יימס מנגולד עם הביופיק על בוב דילן.
אבל לפני שהאקדמיה תפזול למטה, צריך לשאול האם באמת רע להם עם החמישייה הסולידית++ הזאת. בהנחה שהחודש הקרוב לא יזיז יותר מדי את הסרטים והמעמד שלהם לפה או לפה, קשה לראות מי נופל. טוב, בעצם די קל: ראמל רוס, הבמאי של "נערי ניקל" שהוא הכי פחות "שם" מכל הבמאים האחרים שלצידו. ועדיין, כרגע קשה לראות מישהו מועמד. (בדגש על כרגע, אל תבואו לצחוק עליי כשבעוד חודש שון לוי, איליי רות' וטים ברטון יהיו מועמדים)
השחקן הראשי הטוב ביותר
קולמן דומינגו ("סינג סינג"), טימותי שלמיי ("אנונימי לגמרי"), אדריאן ברודי ("הברוטליסט") ורייף פיינס ("עד שיצא עשן לבן") סוגרים ארבעה מתוך חמשת המקומות כבר על תחילת העונה, ותודה לכל שאר המתמודדים שגם רצו להשתתף. המקום החמישי נראה כמו מירוץ מפתיע בין דניאל קרייג ב"קוויר" ויו גרנט ב"פחד אלוהים". מכיוון שאני מתקשה להאמין שגרנט יזכה לאותה תמיכה משחקנים אחרים, ונראה יותר כמו קוריוז של שחקנים, אני אניח שהמקום החמישי הוא של קרייג, אם כי קרו דברים מעולם. קצת חבל לי על סבסטיאן סטאן שיפסיד מועמדות על "איש שונה", אבל אין מה לעשות.
בנוגע למי יזכה, פה אני עדיין עומד איתן בדעתי שזה רייף פיינס, למרות שלא כל המבקרים עומדים לצדו. אני בעד זה, לכולם מגיעה דעה והכול (אם כי, באמת? טימותי שלמיי? עד שיש לכם דעה וכל זה?) והבלגן וחוסר ההסכמה כרגע רק תורמים לו – אבל פיינס, חביבי, אתה צריך להתחיל לזכות בקרוב אם אתה רוצה, נו, לזכות.
השחקנית הראשית הטובה ביותר
נכון בקטגוריית השחקן הראשי יש שקט ושלווה כי תכל'ס צריך רק להחליט בין שני שחקנים? אז זה ממש לא המקרה פה. כן יש בינתיים הסכמה שמדובר באחת משתי השחקניות הבאות: מריאן ז'אן בפטסיט על "אמיתות קשות" או מייקי מדיסון על "אנורה", אבל שתיהן חוצות את פרסי המבקרים, ויש גם לא מעט שחקניות שיש להן משהו להגיד בעניין: ניקול קידמן, אנג'לינה ג'ולי, קרלה סופיה גסקון, זנדאיה, איימי אדאמס, דמי מור, סינתיה אריבו, פמלה אנדרסון, פרננדה טורז, ונקווה שגם השנה לא כל השחקנים יחליטו לבוא ולפרגן נניח לאנדרסה רייסבורו.
אז מי בעצם בטוחה, בשלב הזה ועם תחרות שכזאת? ובכן, רק מדיסון.
כי אמנם בפטיסט טובה ממנה בהרבה (אבל, כזה, בהרבה) – מדיסון באה בעסקת חבילה עם "אנורה", ובפטיסט היתה צריכה להתאמץ להגיע לפה בלי גיבוי, והיא לא היחידה: "בייביגירל", "מריה", "כלבתלילה", "המופע האחרון" – כולם סובלים מסיכוי נמוך שיראו אותם בעונת הסקרינרים בהוליווד, פשוט כי המצביעים מעדיפים לראות את הסרטים שהם גם ככה רצו לבדוק בשביל ההצבעה לפרס הסרט הטוב ביותר.
על פי ההיגיון הזה, המועמדות יהיו מהסרטים שמתחככים בפרס הסרט: "אנורה", "יופי מסוכן", "אמיליה פרז" ו"מרשעת". אלא שדווקא בקטגוריה הזאת, ההיגיון הזה לא פעם שבור, והילת הדיווה של כוכבות מצליחה להביא אותן ואת הסרט שלהן למועמדות בודדת (או בנוסף לכמה מהקטגוריות היותר "טכניות"). בקיצור, בלגן. אישית הייתי מתחיל לבנות את הרשימה ממדיסון, ממשיך אל בפטיסט (בכל זאת), ממשיך אל דמי מור וגסקון, ומסיים עם אנג'לינה ג'ולי, כי פבלו לוריין עוד לא עשה ביופיק על אישה מיוסרת שהוא לא הצליח להביא למועמדות לאוסקר. אבל לכל אחד מהשמות שציינתי יש קייס משלו ולכל אחת מהשחקניות יש סיפור או קהל מעריצים שמחכה למועמדות שלה – החל מטורז (שתהנה גם מכך שלא מעט מהמצביעים צפו ב"אני עדיין כאן" כחלק מהשלמות לסרט הבינלאומי הטוב ביותר), דרך אדאמס או קידמן שנהנות מתפקידים "שערוריתיים", ואפילו עד סיפור ה"אה היא שחקנית טובה איזה קטע" של פמלה אנדרסון.
שחקן המשנה הטוב ביותר
בניגוד לקטגוריות הקודמות, כאן קשה להגיד שיש שחקן אחד שהוא בטוח וודאי לחלוטין. התחרות היא בין שמונת השחקנים הבאים: קיירן קאלקין ("כאב אמיתי"), יורי בוריסוב ("אנורה"), דנזל וושינגטון ("גלדיאטור II"), גאי פירס ("הברוטליסט"), קלרנס מקלין ("סינג סינג"), אדוארד נורטון ("אנונימי לגמרי"), סטנלי טוצ'י ("עד שיצא עשן לבן"), וג'רמי סטרונג ("המתמחה"). כל אחד בא עם תיק משכנע למה הוא זה שצריך להישאר: קיירן קאלקין אמנם מגיע מסרט שקצת חלש יותר בפני עצמו, אבל הוא זכה במרבית הפרסים וציוני לשבח, ולצד ג'רמי סטרונג עומדת לא רק ההופעה שלו אלא הפוליטיקה הכללית והרצון של הוליווד להראות שהיא לא זרקה למים את "המתמחה" (… למרות שזה לחלוטין מה שהיא עשתה), וכן, גם "גלדיאטור II" חורק אבל דנזל וושינגטון זה דנזל וושינגטון, במקרה ששכחתם. השאר מגיעים עם סרטים שדי בבירור יועמדו לפרס הסרט הטוב ביותר, וכולם אהובים ואהודים מאד – בין אם הם סלבריטאֵי על ובין אם הם אנונימים שרק עכשיו פרצו.
בשלב הזה, השאלה היא כמה השחקנים הם סחבקים שאוהבים את החברים שלהם וכמה הם מנסים גם לפרגן לאנשים בסרטים שהם אהבו. בקלות אפשר לדמיין חמישייה שמורכבת ממי שכבר מבוסס ומוכר, בלי בוריסוב ומקלין, אבל אפשר גם לדמיין את האקדמיה זונחת את פירס או נורטון (שהם מוערכים אבל לא אהובים) ואפילו את טוצ'י במה שנחשב בגדול בעיקר כסרט של רייף פיינס. בקיצור, אפילו אחרי גילדת השחקנים והבאפט"א כנראה הקטגוריה הזאת תהיה זאת שבה הכי הרבה מהמרים ייפלו. בהצלחה לכולם.
שחקנית המשנה הטובה ביותר
אהההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה.
זה גם תיאור מצבי הנפשי אחרי אלפי מילים, אבל גם המצב בקטגוריה שכוללת כרגע עשר (!) נשים שמתמודדות על התפקיד, כולן עם סיכוי סביר להיכנס: איזבלה רוסליני ("עד שיצא עשן לבן"), זואי סלדנה וסלינה גומז ("אמיליה פרז"), מרגרט קוויילי ("יופי מסוכן"), פליסטי ג'ונס ("הברוטליסט"), דניאל דדוויילר ("שיעור פסנתר"), אריאנה גרנדה ("מרשעת"), קרול קיין ("חזן על הזמן", Between the Temples), נטשה ליון ("שלוש בנותיו") ואוונג'אנו אליס-טיילור ("נערי ניקל").
כן, אפשר לזלזל בליון, קיין או דדוויילר שמגיעות מסרטים שהם לא מתחרים חזקים במרוץ לסרט הטוב ביותר, ואכן ההמלצה הכללית שלי היא להסתכל על מי שצמודה לסרט שכזה – אבל חייבים לקחת את כולן ברצינות. שלושתן שחקניות אהובות ומוערכות, שיכול להיות שהאהדה הכללית אליהן תיקח אותן מעבר לחשיפה שמגיעה מהסרטים שלהן. ספציפית שימו לב לדדוויילר, שכבר פעם שעברה האקדמיה דפקה לה שפשף עם "סיפורו של אמט טיל" ואולי הפעם תרגיש רע מדי לא להעמיד אותה.
חוץ ממנה, קשה להגיד שיש מועמדת מובילה לזכייה בשלב זה. על פניו נראה שזה בין קוויילי וגרנדה, אבל עוד ממש מוקדם להגיד לאן הרוח נושבת.
אגב, גם ג'ואן צ'ן מ"דידי" היא אפשרות, אבל עשר הוא מספר יפה וחבל להרוס.
הפסקה כדי לדבר על המקרה המוזר של "כל מה שאנחנו מדמיינים כאור"
אז, הסרט ההודי הזה נחשב למועמד מוביל בפרס הסרט הבינלאומי… ואז הודו לא שלחה אותו. בצדק, מבחינתי – אני מעדיף את "נשים אבודות" על פניו בהרבה. אבל זה לא העיקר. העיקר הוא שהסרט ממשיך לחיות בתודעה הקולקטיבית ורואים שאנשים רוצים להמשיך לפרגן לו גם בלי הפרס הבינלאומי – בגלובוס הזהב נתנו לו מועמדות לבימוי, נניח. עם זאת, אין דחיפה חד-משמעית בעניין, וקצת קשה לדעת כרגע מה בדיוק יקרה איתו. בכל מקרה, קחו בחשבון שהוא אפשרות קיימת בעוד פרסים בניסיון להגיד להודו "מה נסגר איתכם"… אבל עד כה לא ראיתי את הסנטימנט הזה מתפרץ מכל מקום.
תסריטים
קטגוריות התסריט מעניינות רק כאשר יש עודף מפרס הסרט הטוב ביותר בקטגוריה אחת ולא האחרת, מה שמאפשר לקטגוריה השנייה להיות מלאה בסרטי "הא? הא???". השנה, בקטגוריית התסריט המעובד שוכנים "אנונימי לגמרי", "עד שיצא עשן לבן", "אמיליה פרז", "נערי ניקל", "חולית: חלק שני", "מרשעת" ו"סינג סינג". קשה להגיד שמישהו מהם הוא מסרטי ה"אחלה בימוי, תסריט בסדר", ולכן קשה לחשוב על סרט שיעקוף אותם בדרך להיכנס. לא בלתי אפשרי – קרו דברים מעולם – פשוט קשה. וזה מצער מאוד כי לעזאזל, ל"היט מן" יש תסריט ממש טוב.
זה כן משאיר את קטגוריית התסריט המקורי די ריקה עם "יופי מסוכן", "אנורה" ו"הברוטליסט" כתותחים הכבדים שבוודאות יהיו מועמדים – מה שמשאיר שני מקומות למי שכרגע מאחוריהם במרוץ כמו "כאב אמיתי", "5 בספטמבר", "אמיתות קשות", "מתחרים" ו"איש שונה". ואל תפסלו את הסרטים הזרים מפסטיבל קאן שיכולים לצוץ פה. ואם יש מקום בו "ראיתי את הטלוויזיה זוהרת" יכול לצוץ ולקטוף את כל אהדת המבקרים שצבר בעונה הזאת – זה בקטגוריה הזאת.
סרט האנימציה הארוך ביותר
עד כה ישנה הסכמה מוחלטת והיא – "זכרונות של חלזון", "רוז הרובוטית", "הקול בראש 2", "עם הזרם" ו"וואלס וגרומיט: על כנפי הנקמה" בפנים. אני די בטוח שכאשר המועמדויות יוכרזו תהיה כאן הפתעה או שתיים, אבל זה הקונצנזוס הביקורתי ובא לי להתלונן על "הקול בראש 2", אבל לפחות כולם מצליחים להתאפק ולא להעמיד את "מואנה 2", אז נסתפק בזה.
זהו, סיימנו, בוקר טוב.
רגע, איפה "תמיד רציתי אח"?
"תמיד רציתי אח" הוא בקלות השיר הכי טוב מ-'מופאסה' ואחד השירים הכי כיפיים של השנה. ה-'כולם מדברים על ברונו' של השנה, אפשר לומר. והוא כבר התחיל את צעדיו הראשונים בהפיכתו ללהיט הגדול של הסרט. מילא לא לתת לו מועמדות אבל לא לשים אותו בשורטליסט אפילו (אלא אם הוא לא הוגש בכלל לאוסקר ואז תכוונו את הראנט הזה לעבר דיסני)? אני רגיל לזה שהאוסקר לא מעמידים שירים "מחזמריים" ומעדיפים שירי פופ או בלדות רגילות אבל למה את 'תגיד לי שזה אתה' הסתמי במקומו? למה לא את 'Milele' (ה-'יש אהבה באוויר' של הסרט, כנראה)? למה לא לשיר של Lebo M שבהחלט הגיע הזמן לתת לו מועמדות כלשהי לאוסקר?
עוד שיר שחסר לי הוא 'The Rider' מתוך 'שר הטבעות'. השיר האהוב עליי של השנה וזה שבעיניי צריך לזכות אם כי היעדרו מהשורטליסט לא כזה מפתיע כי אין דיבור עליו בכלל (ואותי זה מה שמפתיע כי זה שיר קלאסי לאוסקר והוא גם ממש טוב).
אני רק מקווה שהשיר מתוך 'מתחרים' לא יקבל מועמדות כי אותי הוא פשוט משעמם. שיעמם אותי בשמיעה ראשונה ולמרות ניסיונות חוזרים אני תמיד נשבר באמצע בשמיעות נוספות. אבל זו תהיה דרך נחמדה לתת ללוקה גואדנינו מועמדות (הוא כתב את המילים).
'בליץ', 'רוז הרובוטית' ופעמיים 'אמיליה פרז' נראלי כמו ההימור הכי בטוח. מה שמשאיר מקום אחד פנוי בחמישייה שלדעתי יתחרו עליו בעיקר קריסטן וויג ('ויל והרפר'), 'מתחרים' ו-רובי ויליאמס.
בפסקול חסר לי בעיקר את הפסקול (הפנטסטי) של 'מופאסה' (וממש סיקרן אותי לדעת אם ניקולס בריטל ו-Lebo M היו מקבלים מועמדות לצד דייב מצגר או לא) אבל זה לא קריטי כי ממילא לא היה מקבל מועמדות. ל-'הג'וקר' ו-'נערי ניקל' לא היה שום סיכוי בקטגוריה הזאת ולכן הם לא באמת חסרים פה.
ל-'סינג סינג' (שכן בשורטליסט) אין שום סיכוי לקבל מועמדות (למה דווקא בו בחרת?) ובמקומו זה כנראה יהיה 'רוז הרובוטית' או 'בליץ' (סיכוי טוב ששניהם ייכנסו לחמישייה וידחקו את 'אמיליה פרז' או את 'עשן לבן').
אני עדיין מחזיק אצבעות ל-'גלאדיאטור ll'.
וזהו, שאר הקטגוריות פחות מעניינות אותי השנה (איכשהו לא מציק לי אם 'אנורה' ייקח את פרס הסרט).
אני לא ממש אופטימי בנוגע ל"בליץ" בקטגורית השיר
למרות שאני מאוד בעדו.
בפסקול כאמור הלכתי על הלך הרוח הלא-דווקא-נכון שמתעדף סרטים שכבר מועמדים לעוד דברים. "רוז הרובוטית" לדעתי לא עד כדי כך חזק (אבל מקווה שאני טועה כי בקלות יותר טוב מרוב התחרות) ו"בליץ" לדעתי גם לא מאוד חזק. אבל יאללה שניהם.
עם 'בליץ' אני יכול להסכים שהוא לא כזה חזק בפסקול (אם כי בהחלט בעל נוכחות בפרסים שחולקו בינתיים)
ואני אשמח אם לא יהיה מועמד (לא כי הוא לא טוב, פשוט בגלל שהוא באורך של איזה 20 דק' עם איזה 8 ממש טובות מתוכן) אבל את 'רוז הרובוטית' אני רואה מועמד כמעט בכל מקום שני (פרט טריוויה: המלחין של 'רוז' לקח אוסקר הביתה בשנה שעברה בקטגורית 'הסרט תיעודי הקצר' על סרט שביים).
ויהיה ממש חבל אם 'Winter Coats' מ-'בליץ' לא יהיה מועמד על השיר. מגיע לו מעמד של קלאסיקה גם מחוץ לעולם הקולנוע.
שם ניחוש שמחוץ אוקלוהומה יהיה מועמד
אם כבר פוליטיקה, לשים את שיר הקאנטרי היחיד שמגיע מתוך סרט מצליח זו מסוג התגובות לרוח הזמן שהוליווד יודעת לעשות. חבל שהשיר עצמו לא ברמה של שאר הפסקול המעולה של הסרט הזה.
אני דווקא יותר אהבתי את "תגיד לי שזה אתה"
ובאופן כללי, הפסקול של מופאסה – הנעימות והשירים – די סבבה.
נתתי לו מספר שמיעות חוזרות היום
ומצאתי את הקליק הזה שהיה חסר לי בשביל להתחבר אליו. "סתמי" פתאום נשמעת כמו הגזמה בוטה כי זה כן שיר יפה מאוד (ועם הזמן אתחבר אליו יותר ויותר, מן הסתם). אני עדיין מעדיף את 'מחכה כבר אח להיות' שגם בלי קשר מרגיש לי שהיה לו סיכוי יותר גבוה לקבל מועמדות ולו בגלל היותו פופלארי הרבה יותר (או בדרך להיות כזה).
מהפסקול המלא התלהבתי קצת יותר ממך :)
מידת הפופולריות של השיר תלויה במידת ההצלחה של הסרט
ולאור השנאה הרבה בקרב מעריצי מלך האריות כלפי גרסת ה״לייב אקשן״ מ-2019 + טריילרים שלחלוטין לא הצליחו ליצור הייפ + ביקורות אפילו יותר שליליות מהסרט הקודם מ-2019 (אמנם באחוזים זה גבוה מהסרט הקודם, אבל בציון הממוצע, שהוא תכל׳ס אמת מידה מדויקת יותר, הסרט עם ציון נמוך יותר) + תחרות מסוניק שבהחלט יש לו את קהל המעריצים שלו, אני בהחלט רואה מצב שהסרט לא ממש יצליח קופתית ואז גם בהתאם השירים שלו לא ממש יצליחו.
ולא, זה לא אותו מקרה כמו אנקאנטו שבלי להרוויח בקופות הצליח להפוך את השירים שלו ללהיטי ענק. אז זו הייתה תקופה שאנשים עדיין חששו ללכת לקולנוע בשל הקורונה ועל כן הרבה שרצו ללכת ויתרו על זה ושמעו את הפסקול בבית במקום. פה, לעומת זאת, נראה שמי שלא ילך לסרט גם לא יתעניין במיוחד בשירים שלו.
נכון, זה לין מנואל מירנדה, אבל הוא גם עשה את ויוו ולא זכור לי שאף שיר מהסרט הפך ללהיט היות ולא הרבה ראו את הסרט.
כרגע התחזיות אומרות שהוא יעשה 50+ מיליון בארהב
ועוד 130 בשאר העולם בסופש הראשון שלו
זה לא מלך האריות 1 אבל לא כישלון , אם כי לרוב סרטים שאין להם את היחס 55/45 לטובת שאר העולם פחות מצליחים בסופו של.
אולי בגלל שהוא פחות יצליח בארהב זה אומר שהאקדמיה פחות תחשוב עליו , לא יודע.
בכל מקרה בהקשר לשיח שלנו מלפני כמה חודשים אפשר שצדקת לגבי מואנה לעומת מלך האריות מבחינת הצלחה קופתית
אמנם מואנה לא קרוב להיות הסרט המצליח השנה ומלך האריות כנראה לא יכשל אבל עדיין מואנה הרבה יותר יצליח ממלך בסבירות גבוהה.
כישלון זה דבר יחסי
אני חושב שבשביל פריקוול לסרט שהרוויח למעלה מ-1.6 מיליארד בקופות, כל רווחים סופיים שלא יגיעו למיליארד (ולמעשה, נראה שהסרט יסיים הרבה מתחת למיליארד. אולי אפילו בקושי איזה 600 מיליון או משהו כזה) יחשבו לכישלון חרוץ.
במקביל, יש סרטים שבשבילם גם 100 מיליון ברווחים יכול להיחשב להצלחת ענק.
כל השאלה זה עם איזה מטען של ציפיות הסרט הגיע.
ומה אני אגיד, אני תמיד שמח לצדוק, אפילו שכבר הספקתי לשכוח את השיח הזה שהיה לנו.
לאורך כל הדרך האמנתי שמואנה 2 יעשה סכומים מרשימים ונראה שכרגע זה בהחלט אפשרי שהוא יהיה הסרט השלישי השנה שעוקף את המיליארד.
אגב, בהנחה שזה יקרה ומואנה 2 יעקוף את המיליארד, אז נראה שזו שנה מעניינת מבחינת הטופ בקופות.
אחרי כמה שנים שדיסני קצת צלעו (חוץ מאיזה אווטאר אחד), השנה כל שלושת המיליארדרים שבטופ הם שלהם, כך שזה סוג של חזרה ל-2019 מבחינתם.
הדבר השני הוא שלמרות שדירוג PG-13 נחשב לדירוג הרווחי ביותר, השנה הוא חווה מפלה רצינית כאשר ארבעת הסרטים המרוויחים ביותר של השנה (לא לשכוח את גנוב על החיים שהיה ממש קרוב למיליארד) הם סרטי PG וסרט R אחד. ויש מצב שמרשעת גם יצטרף בהמשך, כך שזה כבר יהיה חמשת המקומות הראשונים.
כחלק מזה יצא השנה סרט ה-PG המרוויח ביותר בכל הזמנים (הקול בראש 2) וסרט ה-R המרוויח ביותר בכל הזמנים (דדפול & וולברין).
אחרי שנות שליטה רבות של דירוג PG-13 בטבלת שוברי הקופות, נחמד לקבל שנה שבה דווקא סרטי PG ו-R הם אלה שמרוויחים בגדול.
קצת גיוון אף פעם לא מזיק.
אין ספק שזו שנה טובה לדיסני
גם מלך האריות לא כישלון אבל בהחלט אכזבה
רק לגבי השיר- אם השירים טובים ומלך לא יכשל לגמרי מבחינה קופתיות- נגיד 600-700 אין סיבה שהאקדמיה לגמרי תתעלם(אלא אם היא באמת לא שמה על שאר העולם ורק על ארצות הברית) .
אבל גם הנוסע השמיני ומלך הקופים הזה
פלוס שלושה סרטים מעל מיליארד
מרשעת לא יהיה בטופ 5 אין לו את העולם , בעולם הוא חלש יותר מגלדיאטור ובטח יותר ממלך האריות
האקדמיה מתעלמת מלא מעט סרטים שהוויחו 600-700 מיליון
שנה שעברה האחים סופר מריו היה הסרט השני הכי מרוויח עם רווחים כוללים של 1.3 מיליארד ובכל זאת לא זכה לשום מועמדות לאוסקר וזאת למרות שהרבה היו בעד שיהיה מועמד לשיר על ״פיצ׳ס״.
ואם נצא מקטגוריית השיר, אז שנה שעברה וונקה עשה למעלה מ-600 מיליון והגיע לו לדעתי לקבל מספר מועמדויות לאוסקר, אך בסוף הוא נשאר עם כלום מוחלט.
כך שכן, האקדמיה בהחלט יודעת להתעלם גם אם הסרט הביא קצת כסף.
עד עכשיו כשלין מנואל מירנדה היה מועמד, זה היה על סרטים שכולם לא הפסיקו לדבר על השירים שלהם (גם אם בשתי הפעמים הוא לא היה מועמד על ה-שיר שכולם דיברו עליו), ואני ממש לא בטוח שזה הולך לקרות כאן, כך שזה בהחלט יוריד לו את המומנטום.
אני אישית בכלל בעד Beyond מתוך מואנה 2, כך שאני שמח מאוד שגם הוא ברשימה המקוצרת, בתקווה שיצליח להגיע גם למועמדות.
אהה אני ממש לא חושב לאקדמיה אכפת אם הסרט מצליח או לא
אני אומר שאם השירים יהיו טובים ואנשים ידברו עליהם(כי הסרט יצליח אנחנו לא בתקופת אנקאנטו ) אז יש יותר סיכוי שלמלך תהי מועמדת במיןחד שלין שמה.
לגבי מואנה לדעתי כל השירים גרועים אבל זו רק דעה
מריו הגיע לסכומים שאני בספק אם מופאסה יכול להגיע לחצי מהם ובהחלט היה דיבור על השיר ״פיצ׳ס״ ובכל זאת לא הייתה שום מועמדות
מסכים שאם באמת הסרט היה שובר קופות היסטרי עם דיבור ניכר על השירים, זה בהחלט היה יכול לסייע, אבל אני לא חושב שזה המצב פה.
הסרט לא ירוויח בשמיים ואני לא רואה שמתחיל להווצר דיבור חזק על השירים שלו.
אני יודע שיש כאלה שחושבים שרק בגלל שזה למ״מ הסרט אמור להצליח בגזרת השירים, אבל משום מה אנשים שוכחים שהוא עשה גם את ויוו שאף שיר ממנו (ויש בסרט לא מעט שירים) לא הצליח להפוך ללהיט.
רפרפתי קצת על השירים של מופאסה ובוא נגיד את זה כך: זה לא לין מנואל מירנדה במיטבו. משהו מרגיש מאוד פרווה בשירים הללו ולא מגיע לרמות של אנקאנטו או מואנה.
ולגבי מואנה 2, אוהו כמה שאנחנו לא מסכימים.
כי לדעתי Beyond הוא אפילו לא השיר הטוב היחיד בסרט.
השירים שלו הם בהחלט אחד החוזקות שלו.
לא כולם באותה רמה, יש טובים יותר ויש פחות, אבל כאסופת שירים מדובר באחלה אסופה כשמתנשא מעל כולם Beyond המדהים.
בוא נגיד שאני מסכים שהשירים הם החלק הטוב בסרט (:
בכללי הסרט מזכיר לי דברים שהיו הולכים ישר לוידאו בעבר
וויו היה באמת חלש ברמת אף אחד לא שמע על הסרט זה לא מקרה מופאסה עם הכוח של דיסני וכו
אגב שלא יובן אני מסכים איתך שהסיכוי של מלך האריות לא גבוה במיוחד
אני רק אומר שיש לו סיכוי להבדיל מבלי דיסני ובלי לממ
באמת חבל שלא שמעו מספיק על ויוו, בעיני זה אחל׳ה של סרט
אין בו אמנם שיר אחד גדול שהיה יכול להפוך ללהיט (וזאת למרות שיש בעלילה שיר שכל הסרט סובב סביבו והיה מצופה שהוא באמת יהיה משהו מיוחד, מה שלא קרה), אבל עדיין השירים כמכלול טובים בהחלט והסרט עצמו גם לא רע בכלל.
בכלל, הטרילוגיה של סוני אנימציה ל-2021 (משפחת מיטשל, דרקון המשאלות ו-ויוו) היא בעיני אולי הרצף הטוב ביותר שיצא לאולפן הזה (אדגיש: לא בהכרח הסרטים הטובים ביותר, אלא הרצף הטוב ביותר כרצף).
התכוונתי ללהיט ביחס לשאר השירים
כלומר, השיר הכי מצליח בקרב הקהל בין השירים של הסרט. כלומר, ההימור היותר בטוח של המפיקים בין האופציות. אני לא מהמר/אומר ש-'מופאסה' היה מקבל מועמדות אוטומטית אם הוא היה שולח את 'אח'. רק שאני חושב שלשיר הזה היה יותר סיכוי מלזה שכן הופיע בשורטליסט. ובכל מקרה, גם אם 'מופאסה' לא יגיע ל-200 מיליון דולר (בארה"ב) הוא עדיין יהיה הסרט הכי רווחי בקטגוריית השיר ובפער, אז לא הבנתי איך זה רלוונטי.
ואני דווקא רואה שהביקורות של 'מופאסה' חיוביות ביחס לסרט הראשון (מעורבות עד שליליות אבל ביחס לראשון? הבנתי שהוא ממש סבבה). אבל נחכה כמה ימים לראות בעצמנו.
אני לא חושב שיש איזשהו סיכוי שהוא יגיע לרווחים גבוהים משל מואנה 2, כך שהוא ממש לא הרווחי ביותר בקטגוריה
ולגבי ביקורות: כרגע הציון הממוצע שלו בעגבניות רקובות עומד על 5.8, בעוד הסרט הקודם עמד על 6.0.
כך שכן, יש פה ירידה בביקורות וסביר שהירידה רק תגדל כשיתווספו הביקורות.
וגם ככה הביקורות של הסרט הקודם היו לא משהו בכלל, אז לרדת מעבר לזה זה בכלל כישלון.
לפעמים הציונים בעגבניות רקובות הן לא המדד הכי טוב.
ואם דיאן וורן מצליחה להשיג כל שנה מועמדות על סרטים שלא הכניסו גרוש אז ל-'מופאסה' לא תהיה בעיה בין אם יכניס 200 מיליון או מיליארד דולר. מה שהוא צריך לדאוג לו זה אם השיר שלו טוב מספיק בעיני המצביעים או לא (הוא לא).
דיאן וורן היא סיפור אחר
אני לא מאמין שהיא מקבלת את כל המועמדויות שלה בצדק.
אני מאמין שהיא מקורבת למישהו בכיר באקדמיה שמאפשר לה לקבל את המועמדות השנתית הקבועה שלה בפרוטקציה.
ואם לא זה אז משהו מסריח אחר.
סורי, כשהיא מקבלת כל שנה מועמדות על שירים שאיש לא שמע עליהם מתוך סרטים שאיש לא ראה, אני לא מסוגל לקבל שהיא באמת קיבלה את המועמדויות האלה ביושר.
כך שמה שעובד אצלה, לא יעבוד באותה הצורה אצל אף אחד אחר, כך שאין עניין בלהשוות אליה.
ואני ממש לא מבין מה הבעייה בציון ממוצע בעגבניות רקובות.
אתה מעדיף במקום זה את אחוזי הביקורות החיוביים, בהם סרט שכל המבקרים נתנו לו ציון של 6 מתוך 10 יקבל 100% בביקורות משל היה יצירת מופת על זמנית?
רק בגלל שישעשע אותי
אם רובי ויליאמס יהיה מועמד לאוסקר, אני בעדו.
וגם תכלס כי התגובות לסרט הזה נעות בין ״לא עוד ביופיק!״ ל״מי ביקש את זה״ בואכה ״למה הוא קוף״, אבל כל הביקורות שקראתי מאנשים שאשכרה ראו את הסרט אומרות שהוא ממש ממש מוצלח.
אם כבר ההייפ המסויים על "איש שונה" תוביל למועמדות
הייתי מקווה שהיא תגיע דווקא לקטגוריית שחקן המשנה. סטאן מצויין כאן (כנראה ראוי למועמדות), אבל ההופעה של אדם פירסון נותנת לסרט את הקיק שהוא היה זקוק לו ברגע שהוא התחיל קצת לדשדש, ולהעמיד אותו על הבמה (או אפילו מצולם בקהל ועל השטיח האדום) זה מסוג הדברים שהוליווד מאוד תאהב – יש סיכוי שזה יקרה?
בתחילת העונה חשבתי שכן
אבל ההיעדר שלו מארגונים חשובים גורם לי לפקפק בזה.
הייתי מתייחס יותר ברצינות לאפשרות של "מרשעת"
אם הוא לא היה חלק ראשון מתוך שניים. העובדה שהוא כן כזה לוקחת לו לדעתי את מעט הסיכוי שכן היה לו לזכות בפרס הסרט בתרחיש שהוא סרט שלם.
זה קצת מוזר שהשיר של אלטון ג׳ון שנמצא כאן זכה לאותו השם בדיוק כמו שיר קודם שלו שנכתב בשביל הסרט מלך האריות מ-2019 ולצערי הרב לא היה מועמד לאוסקר
אותו אומן, אותו שם שיר, ושניהם נכתבו לקולנוע.
קצת מוזר.
יצא הטריילר לסופרמן. נרראה שגיבורי העל הולכים לעשות רנסנס.
(גם יצא טריילר לחדש של האחים רוסו ונראה להיט בפונטציה)
נראה כמו פרסומת סופרבול מושקעת
בחיי שהתבאסתי.
בכל הנוגע לחדש של האחים רוסו, הייתי מציע להמתין ליציאת הסרט
כי כן, אני מסכים שהטריילרים עושים רושם מאוד חיובי, אבל זה גם היה הסיפור עם האיש האפור.
האחים רוסו לא הצליחו בשום סרט שביימו מאז שיצאו ממארוול, כך שאני קצת סקפטי.
אני פחות אהיה סקפטי, כנראה, כלפי סרטי הנוקמים הבאים בבימויים, כי אני יודע שבמארוול הם טובים, אבל מחוץ למארוול הם עדיין לא הוכיחו את עצמם עד היום.
מתוך הסרטים הקצרים שיש להם לינקים
יש המלצות כלשהן לסרטים שהם גם אשכרה טובים? או כאלה שרוב הסיכויים יהיו מועמדים וכדאי לצפות לפני שהלינקים יירדו?
ראיתי עד כה 16 אז יש לי דרך לפניי
היחידי מפה שממש נהניתי ממנו הוא "אני לא רובוט".
גם "Crust" מעניין אם כי לדעתי קצת… שטיק-י ויותר מדי תלוי על אילנות קודמים. "סרטן בבריכה" גם שווה צפייה.
אה, ואם מישהו מעוניין בלראות את וויפלאש אבל עם ילדים בכיתה א' – אז "כלים של לב פועם".
אני מאוד מעוניין בלראות את וויפלאש אבל עם ילדים בכיתה א.
איך זה שחייו של צ'אק לא בתמונה למועמדות?
זכה בפסטיבל טורונטו, אבל אף אחד לא חושב עליו בכלל, ונראה שדי בצדק
לא בצדק
או, נו, לא יודע אם בצדק או לא: הפצת הסרט מחוץ לפסטיבלים תתרחש רק ב-2025, אז רק עוד שנה נוכל לדעת אם התעלמו ממנו או לא.
התכוונתי שבצדק הוא לא נחשב מועמד רציני
כלומר, הוא לא זכה בעוד פסטיבלים ממה שידוע לי, שזה פער קצת מוזר
כאמור, כי משכו אותו מהקרנות נוספות.
(ל"ת)
שנה שעברה סרט גודזילה זכה בפרס האוסקר לאפקטים ואילו השנה סרט גודזילה אפילו לא נמצא ברשימה המקוצרת של האפקטים
מה העניין?
האפקטים בגודזילה X קונג כל כך גרועים?
התחרות השנה כל כך חזקה בפער עצום מהשנה שעברה?
או שהאוסקר מתלהב על אפקטים של גודזילה רק אם זה בא מיפן?
כאילו, לא שציפיתי שזה ששנה שעברה סרט גודזילה זכה באפקטים גם מחייב שזה יקרה גם השנה, אפילו לא ציפיתי שהסרט יצליח להיות מועמד, אבל לא להופיע אפילו ברשימה המקוצרת?
הפער המטורף בין היחס לאפקטים של הגודזילה של שנה שעברה לעומת היחס לאפקטים של הגודזילה של השנה הוא מטורף ודי תמוה.
את שני הסרטים לא ראיתי, אבל מצפייה בטריילרים אני ממש לא מרגיש בהבדל רציני באפקטים, בטח לא עד כדי כך.
אז מה העניין פה?
אם תשאל אותי?
החריג הוא "גודזילה מינוס אחת", לא גודזילה החדש. העניין הוא ש"גודזילה מינוס אחת" צבר המון הייפ, אבל לא היה קטגוריה לפנק אותו, ועיקר ההתפעלות לא היה מהתוצאה הסופית דווקא כמו מהדרך – עם חמישית מהתקציב של אולפנים הוליוודים להביא את אותה תוצאה (טובה בסך הכל) זה מרשים.
גלובוס הזהב
כמה מחשבות על הפרסים אתמול:
1. המפסיד הגדול: אנורה במצב קשה, אין שום ספק. מהרגע שהוא הפסיד את התסריט היה ברור שהוא לא הולך לסחוף את הלילה, אבל כשמייקי מדיסון הפסידה הסיפור נגמר. זה היה הרגע בו כולם הבינו שאמיליה פרז ייקח את הפרס ואנורה יישאר בלי כלום, וכך אכן היה.
הוא עדיין יכול לזכות כמובן, אבל "אופנהיימר" לא הולך להיות כאן, אלא מאבק בשיניים חשופות לכל אורך הדרך.
בכל זאת, שתי הסתייגויות: קודם כל, הגלובוס מלכתחילה הוא הזירה הכי פחות ידידותית לסרט. מבין כל טקסי הפרסים הם אלו שהכי נותרו תקועים במקום בו האקדמיה היתה לפני עשור. הכי שמרנים, והכי רחוקים ממחוזות פסטיבל קאן. אפילו 'הכול בכל מקום בבת אחת' הפסיד כאן את פרס הבימוי והסרט.
מלבד זאת, עוד לפני הטקס כבר היה ברור שפוזיציית הפייבוריט לא יושבת טוב על הסרט. הוא לא הצליח להשיג סביבו את הקונצנזוס שאופנהיימר גיבש, והתחיל לצבור מקהלת הייט עקבית. יכול להיות שדווקא מיצוב כאאוטסיידר יוציא מהחורים את קהילת האוהדים הגדולה שלו ויחזיר אותו לקידמת הבמה.
2. דמי מור: אני לא רוצה להסתבך שוב ב-"לשחק מול שער ריק" אז אני מקווה שפשוט נוכל להסכים שהיא בפנים. מאוד מאוד בפנים. הגלובוס אשררו את מה שכל האיגודים הקטנים סימנו לכל אורך הדרך: ג'ולי וקידמן נחמדות בתיאוריה אבל לא הצליחו לנצח אפילו בתחרות קלילה; גסקון בסדר גמור אבל לא באמת גוברת עליה; ואפילו מבין השתיים היחידות שכנראה כן קודמות לה – בפטיסט נעה בין אלו ששמים אליה לב ומתלהבים מאוד לבין אלו שלא מודעים לקיומה; ומייקי מדיסון חטפה מכה.
הנאום שלה, שיש שהחשיבו אותו ככרטיס הכניסה לאפשרויות הזכייה הריאליות, חזר על כל מה שהיה ידוע קודם לכן והפך אותה מראש למועמדת חזקה כל כך. זאת לא רק הופעה מצויינת מסרט שהצליח הרבה מעבר למצופה, אלא הופעת קאמבק שמשמעות המטא שלה תפעיל לחץ חזק על כל טקסי הפרסים.
3. מרשעת: הופך לאיטו לברבי של העונה הקודמת. מצליח להחזיק מעמד אבל מציג מגמת היחלשות ברורה, בניגוד לאמיליה פרז שאיכשהו רק ממשיך להתחזק. הביטוי המעשי הוא בקטגוריה בה שני הסרטים נלחמים ראש בראש, ונראה שהסיכויים של זואי סלדנה חזרו להיות משמעותית טובים יותר משל גרנדה.
4. רייף פיינס: טוב זה מתחיל להיות מדאיג. הבחור צריך להתחיל לזכות במשהו כדי שאפשר יהיה לדבר עליו ברצינות כאפשרות זכייה.
5. עם הזרם (מה זה השמות האלה מה): עושה ל-"רוז הרובוטית" את מה ש-"הילד והאנפה" עשה לספיידרמן בעונה הקודמת. מכרסם בדומיננטיות שלו בשקט ובעקביות באיגודים הקטנים, ואז פורץ לתודעה כשהוא מנצח גם בגלובוס. זה עשוי בהחלט להסתיים באותה צורה באוסקר.
6. הברוטליסט: עם כל הכבוד לאמיליה פרז, הברוטליסט הוא המנצח הגדול של הלילה. אמיליה פרז גרף את רוב הפרסים ואיתם את הכותרות, אבל ההישג של הברוטליסט גדול יותר, ובעיקר משמעותי יותר. הוא מיסגר את השלטון של קורבט בקטגוריית הבימוי, והוא הצליח לנצח בטקס שהיה אמור להיות אוהד במיוחד ל-'עד שיצא עשן לבן' ואפילו נתן לו את פרס התסריט.
בנוסף, קשה לראות את אמיליה פרז פורץ את תקרת הזכוכית ומצליח לזכות בפרס הסרט. הברוטליסט לעומתו עשה עוד צעד נכבד בדרך, והוכיח שגם במקום שאנורה חלש – הוא חזק מתמיד.
אני אוהב את בריידי קורבט וסיפור עלייתו. זה לא במאי ותיק שמחכה כבר להכרה אבל גם לא סיפור סינדרלה. הוא היה בהוליווד עוד כילד קטן והמשיך להסתובב שם עד היום, פשוט תמיד בתור "ההוא מהזה", ואז התעקש להתחיל לביים והצליח להשיג מימון לסרט קצר ואז לסרט ארוך, והצליח יותר ופחות, וחזר שוב ושוב לפסטיבל ונציה עד שהצליח ממש ועכשיו הוא יהפוך לפרצוף מוכר ולשם חם. כל עוד הוא ימשיך להביא את הילדה שלו לטקסים ויתן לה להחזיק את הפרס – אני בעדו.
וואו מה הולך עם עונת הפרסים הזאת..
קודם כל ה-SAG שמסמנים בדיוק את ההפך מכל המסקנות אליהן הגעתי מגלובוס הזהב. "הברוטליסט" נוחל מפלה קשה ומפסיד את המועמדות לאנסמבל ואיתה אפילו את המועמדות הלכאורה מובטחת לגאי פירס. "מרשעת" מהכיוון ההפוך חוזר בקאמבק מרהיב, ומקבל גם מועמדות לאנסמבל וגם מועמדות הזויה לחלוטין של ג'ונתן ביילי.
הם גם בהחלט אהבו את "נערת השעשועים האחרונה", אבל מעל הכול A Complete Unknown שצובר מומנטום מטורף בדקה התשעים. אם רייף פיינס יכול היה להשתעשע בתקווה שחוסר החיבה המובהק של ה-SAG לברוטליסט יגלגל את הפרס שלהם מברודי, כרגע נראה שאם זה אכן יקרה זה יהיה לכיוונו של שאלאמה. יחד עם המועמדות המפתיעה ל-DGA מסתמן כוכב חדש.
אה ו-ווילנב.. תנחומיי, אני מניח? בעקרון הבמאים הם הטרולים הגדולים של האקדמיה אבל בפעם הקודמת זה פעל רק לרעתו, אז כן, נראה לי שזה נגמר.
לא חושב שהאהדה של גילדת השחקנים לברוטליסט
משנה דווקא את פרס השחקן הראשי, שעדיין נוטה יותר לברודי מכל שחקן אחר.
חוץ מזה אני מצטער שאני לא מגיב, אתה מסכם די טוב את העסק.
גם אני מסכים שהוא עדיין הפייבוריט לזכייה באוסקר
למרות שאי זכייה ב-SAG ודאי תפגע קצת בכמה שהיא מובטחת. ההתייחסות שלי היתה ספציפית לזכייה ב-SAG שהייתה עשויה להיות ההזדמנות המפתיעה של פיינס אלמלי נראה שמשום-מה הם מתים על A Complete Unknown.
מרגיז שהסיכויים של פיינס נראים קטנים יותר מיום ליום. אני מודיע מראש שאם הוא יפסיד אני מאשים אותך כיוון שנראה שהיקום נחוש להביא אותך להישג המרשים של מאה אחוזי טעות בהימורים המוקדמים שלך לאוסקר. (אבל אולי בגסקון צדקת? כלומר, אין בדל של הוכחה שיש קשר בין המועמדות שלה לזכייה של טראמפ, אבל בסופו של דבר זה היה ההימור).
אני בעד היקום והתוכניות שלו לגרום לי להפסיד בגדול
(ל"ת)
2 שאלות:
1. רביב דרוקר הוא אחד המפיקים של "תיקי ביבי". זה אומר שאם הסרט יהיה מועמד, רביב דרוקר יהיה מועמד לאוסקר?
2. ראיתי שהטקס אמור להיות משודר בשידור חי ב-Hulu, האם קיים איזשהו סיכוי שזה יהיה זמין לצפייה דרך דיסני פלוס ישראל?
1. אני חושב שנדע רק אם וכאשר
גם האחים רוסו הפיקו את "הבמב"א", ובגדול החוקים מרשים בערך 2-3 מועמדים "שהיו חלק משמעותי וניכר מהסרט" וכן שהם חלק מגילדת המפיקים של ארה"ב. אני לא יודע אם דרוקר השקיע מספיק בסרט ובעניין בשביל להיות מועמד.
2. הנחתי שכן, אבל לא טרחתי לברר.
בונוס: החוקים באנגלית שאין לי כוח לתרגם
1. The nominee(s) should be the individual(s) most involved in the key creative aspects of the filmmaking process. Normally two or three persons may be named as nominees, one of whom must be the credited director who exercised directorial control, and the other(s) of whom must have a director or producer credit. If a producer is named, that individual must have performed a major portion of the producing functions, in accordance with Academy producer criteria. Production companies or persons with the screen credit of executive producer, coproducer or any credit other than director or producer shall not be eligible as nominees for the motion picture.
2. All individuals with a “producer” or “produced by” credit on films that reach the semifinal round will automatically be vetted. To qualify as a producer nominee for a nominated picture, the producer must have been determined eligible by the PGA for the picture, or have appealed the PGA’s refusal of such eligibility. Final determination of the qualifying producer nominees for each nominated picture will be made by the Documentary Branch Executive Committee, including the right to name any additional qualified producer as a nominee.