במקור: Shallow Hal
במאי: בובי ופיטר פארלי
תסריט: שון מויניהאן
והפראלים
שחקנים: ג'ק בלאק, גווינת'
פאלטרו, ג'ייסון אלכסנדר
הל יוצא רק עם נשים יפות. ולא סתם יפות – הכי יפות.
למעשה, יש לו גם תירוץ טוב: אבא שלו, שהיה כומר מכובד ולפני מותו התחרפן קלות, ציווה עליו לא להתפשר לעולם ולצאת רק עם בחורות שהן הטופ שבטופ. הקצפת שבמילקי. השומשום שבבורקס. מה רע?
אי אלו שנים מאוחר יותר, הל מנסה להגשים במלוא המרץ אחר הציווי של אביו. את לילותיו הוא מבלה במועדונים ביחד עם מאוריציו – החבר הכי טוב שלו (ג'ייסון אלכסנדר, שגם הפעם מבצע תפקיד קולנועי שאינו רחוק מתפקידו הטלוויזיוני המפורסם), שניהם מקפצים מעלה מטה כויברטור שאינו מתעייף ובטוחים שבנות המין היפה נמצאות אצלם בכיס הקטן. גרובי, בייבי.
באחד הימים פוגש הל באופן מקרי בטוני רובינס, כוכב תוכניות טלוויזיה רוחניות ומדריך למודעות עצמית (או משהו) המתפלץ מערכיו הרדודים של הל. רובינס, שמרגיש חייב לעזור ליצור האומלל, מפר את שגרת חייו השלווה של הל כשהוא מהפנט אותו כך שייראה את היופי הפנימי של האדם שמולו. אהה.
ואז הל מתאהב.
רוזמרי שאנהאן היא בחור שנונה, יפהפיה בלונדינית מדהימה, נשמה טהורה המתנדבת במחלקת ילדים בבית חולים. במקרה (או שלא במקרה) היא גם הבת של הבוס של הל.
וגם… רגישה מאוד, מרירה ועמוסת תסביכים.
ו…
נראית כמו פרה.
ואיכשהו היא מאמינה להצהרות האהבה של הל, כשזה מנסה לשכנע אותה שאין עליה ולו גרם עודף, ושבכלל – היא מה-זה נראית כמו גווינת' פאלטרו.
אלא שמאוריציו, החבר הטוב שנדחק לפינה, אינו משלים עם המהפך שחל בחברו השטחי ודורש מרובינס להחזיר את הל למצבו המקורי, כדי שזה יוכל לשקול את מצבו בכל כובד המשקל הראוי ולהפטר מה… יצור שהוא מאוהב בו, משום מה. איזה מתח! איזו דרמה!
אבל מה עשיתי שזה מגיע לי?
החיים לפי האחים פארלי – שהתחילו את דרכם עם סרטים כמו 'טיפשים בלי הפסקה' ו'משתגעים על מרי', והקצינו ושכללו אותם עד ליצירת ז'אנר שלם של קומדיות גועל ויזואלי – פשוטים להפליא. נשים, למשל, נחלקות לשלושה סוגים: יפות ביצ'יות וריקניות; מכוערות-אוהבות-אדם בעלות עולם פנימי עשיר; שמנות-היפופוטמית שכל חפצן הוא להתנדב ולעזור לזולת.
כל הנשים, אגב, ללא יוצא מן הכלל (כן, גם ההיפופוטמיות בעלות הדימוי העצמי הנמוך!) לבושות שמלות קצרצרות או חצאיות מיני.
אבל עזבו. נמאס כבר לשמוע אותי מתפלפלת במגוון נושאים שעל סדר היום הציבורי. עכשיו אני שותקת בגבורה. אני, למשל, לא חושבת שתתעצבנו לדעת שכל השמנים בסרט נראים אותו הדבר. בחייכם, עזבו את האחים פארלי. מתוקים כאלה. יושבים להם שם בהוליווד, מנותקים מהמציאות, בטוחים שכדי להציג את הרעיון הכללי "איש שמן" מספיק לרכוש דגם אחד ויחיד של חליפת שומן ("מה, כל בעלי המשקל העודף הם לא בעלי מבנה גוף זהה? קטעים איתכם, תשארו"). אפילו לרגע לא חשדתי שזו מחאה אמנותית כנגד לעגם של אנשים לשונה בחברה. הלללו! כאן זה סרט של פארלי. לא טים ברטון!
ואני דבקה בשתיקתי הרועמת. מילה לא תשמעו ממני על הבדיחות הדלוחות והשטיקים הזולים שעשו לי פריחה. הו לא. את דעתי המלאה והמפורטת על העוויות פנים וציוץ קולות משעשעים ("קוקו!") ניתן היה לקרוא בביקורת ל'מיליונר מי שגומר ראשון'. פה? רק שקט תעשייתי, כי אני מבינה שהבדיחות המצחיקות-כביכול הן חלק בלתי נפרד מהסרט. ובאמת לא ציפיתי למשהו אחר מפארלי.
אז מה כן?
כלום, פרט לפיהוקים רבים מספור.
יכולתם לחשוב שהעלילה מעלה שאלות מעניינות. אבל כאמור, זה סרט של האחים פארלי. העלילה נכתבת רק כדי לצאת ידי חובה, כדי לספק שלד רעוע כלשהו, המאגד את מגוון הבדיחות.
יכולתם לחשוב שגווינת' פאלטרו נראית זוהרת מתמיד. היא לא. פה היא אנמית וסתמית. לא יותר מקישוט. באותה מידה ניתן היה להציב אותה בעציץ. זה לא היה משנה לסרט.
הבעיה לא נעוצה רק בה – כל הדמויות כולן אינן מעניינות. מצידי שיטגנו אותן בשמן עמוק ויפזרו עליהם אבקת סוכר מלמעלה. מה 'כפת לי. אני אמשיך לשבת ולספור כמה חוטים יש בריפוד של הכסא.
למרבה הזוועה 'הפנטזיה של הל' משעמם לא רק סנובים אליטיסטים כמוני. אפילו את מעריציהם של האחים פארלי, כך אני סבורה, הסרט הזה ישעמם: יש בו "האחים פארלי" רק מסביב. אבל את העיקר, הסמל המסחרי של פארלי – בדיחות הגועל – אין. שממה.
די מהר מבינים את הקטע. למעשה, זה בכלל לא קשה: הסרט דוחף את המסר שלו בכל פינה אפשרית ומזמזם לנו באוזן בכל שניה ושניה "זה לא יפה לשפוט אנשים לפי המראה החיצוני". לפעמים 'הפנטזיה' גם מגוון עם "לא, אנחנו רציניים – אדם נמדד באופי. לא בחיצוניות" וקצת "בחייכם, תעיפו עליה מבט: היא שמנה, נכון, אבל יש לה לב זהב".
אבל באותה נשימה בדיוק, הסרט מדגיש גם את ההפך: זה בסדר להתאהב בשמנות, באמת שזה בסדר. אבל רק אם הן נראות כמו גווינת' פאלטרו.
על פי האחים פארלי, אי אפשר להתאהב במכוער (כלומר, במי שאינו נראה כמו דוגמן צמרת), אלא אם כן הפנימיות שלו יוצאת החוצה ומקרינה על המראה החיצוני. כי חיצוניות זה הכי חשוב. ועזבו את מה שסיפרנו לכם לפני כן על אופי, וכמה שהוא חשוב. שיקרנו.
רוזמרי שאנהאן לדוגמה, הפרה השמנה הזו שיש לה בעיות עם המראה החיצוני – היא בוכה על המראה שלה, אבל הולכת עם ביקיני זערער. לא כדי שנוכל לצחוק עליה, חס וחלילה (כי הרי לא יפה לצחוק על שמנים רק בגלל המראה החיצוני שלהם). זה כדי שנוכל להתפעל מהגוף הדקיק של פאלטרו ולסגוד למראה החיצוני של הכוכבת.
ועם מסר כזה אני אפילו לא מנסה להתווכח. ישבתי ושתיתי את הקולה שלי באדיקות מתוך תקווה שיהיה לי ולו התירוץ הדפוק ביותר ("אמא, פיפי!") כדי לצאת לרגע ולחקור שאלות הרות גורל כמו "באיזה סנובון משתמשים ב'רב חן מרכז הקונגרסים' – כחול או ירוק".
איזה מזל שלא אני שילמתי על הכרטיס.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- גווינת' פאלטרו – אתר מעריצים
- ג'ק בלאק ולהקתו
- טוני רובינס ישנה את חייך
- ארט ואנדליי – האיש ופועלו
- ג'ורג' קוסטנזה לנשיאות ישראל
- Fat! So?
- היפופוטם
- הברווזון המכוער
וואו הצלחתם לראות עד הסוף
אני בניגוד להרגלי פרשתי בזעקות אימה .
מי שלא הספיק עדיין לראות
שייראה דחוף את הסרט האחרון של האחים פארלי "אוסמוזיס ג'ונס". סרט מצוין שהוא שילוב בין "שעת שיא", "נשק קטלני" והסדרה המצויירת הקלאסית "החיים". ניתן להשיג בדי וי די בספריות וידיאו/דיוידי מובחרות. הסרט הוא חצי מצוייר חצי אמיתי ומשחק בו בתפקיד בראשי ביל מוריי עם קולות של כריס רוק, דייויד הייד פירס וויליאם שטנר.
הסרט מספר על החיים של כל היצורים (חיידקים, כדוריות דם וכו..) בתוך גופו של ביל מוריי. הגוף הוא בעצם עיר ענקית עם ראש עיר, גופים כמו משטרה, מכבי אש ואמבולנסים, מועדוני ריקודים, מקומות בילוי וטיפוסים מצחיקים ביותר. שימו לב במיוחד לסצנת להקת הרוק/ראפ במועדון ששם מופיעים קיד רוק ולהקתו בתפקיד עצמם רק כמצויירים (אפילו הגמד שמת לפני כמה חודשים)
אה, לא.
לא סרט מצויין. סרט חביב ותולולו.
מה שכן, זירה נהדרת לכל בדיחות הגועל האפשריות, ובהצדקה נהדרת – בתוך גוף האדם.
איפה ניתן להשיג את הסרט?
בלוקבסטר?
האוזן השלישית?
רגע, אז מי כן שילם לך על הכרטיס?
רגע, אז מי כן שילם לך על הכרטיס?
אני מקווה שמישהו מה זה מכוער!
היי מה זה הפרסומת לאמ פי 3. לכי מפה!
רגע, אז מי כן שילם לך על הכרטיס?
אז אפשר להאשים את חוסר ההתלהבות של הג'ון בעובדה שלא היה לה מה להפסיד אם היא לא תאהב את הסרט?
האם מוטל עלי התפקיד להזכיר כי זה העקרון עליו עומד האתר: בניגוד לבקורות קולנוע נורמאליות , כאן לא מכריחים אף אחד ללכת לראות סרטים!
פלא שהביקורות לא מסמפטת, היא כתובה כולה מגישה של "מה אני עושה בסרט המפגר הזה".
לא שאני בא בטענות, גם ככה לא הייתי הולך לסרט שהדבר הכי טוב שהוא יכול לכתוב על עצמו זה "מהיוצרים של משתגעים על מרי".
לא, אי אפשר.
את הכרטיסים קיבלתי מהמבצע של וואלה (פעם ראשונה שאני זוכה במבצע שלהם!), אבל זה ממש לא קשור לעובדה שלא אהבתי את הסרט.
את 'מיליונר' ואת 'סוד של אהבה', למשל, לא אהבתי למרות ששילמתי עליהם. כנ"ל 'מישהו כמוך' ועוד אי אלו סרטים.
דווקא באתי מתוך כוונה ליהנות – לסרט היה פוטנציאל, ולמרות שכל הזמן ריחפה לי עננה קטנה בראש שהזהירה "זה פארלי, אל תצפי לגדולות ונצורות" באמת חשבתי שהם יעשו משהו עם הרעיון שהיה להם ביד.
אבל זה היה סרט משעמם! כל כך משעמם!
לא, אי אפשר.
לונג, לא יודעת אם זה המקום להתחנף אבל אני פשוט חייבת לציין שאני מתה עלייך. והייתי מאמצת אותך לולא היה לך כבר אבא מגניב שאוהב את אותם הסרטים שאני אוהבת.
ולגבי גווינת, הסרט היחידי שאהבתי איתה היה דלתות מסתובבות, ביחוד בגלל המבטא המדליק של החבר שלה בסרט.
את המבטא המדליק של החבר שלה
אפשר לשמוע גם בארבע חתונות ולוויה, שם הוא שיחק חבר של מישהו אחר.
לא הבנתי משהו.
היא שמנה או נראית כמו גווינית' פלטרו ? משום מה, בתמונות פלטרו לא נראית לי שמנה יותר מדי.
בתמונות, רואים פלטרו רזה למהדרין
ורק הצל שלה משתרע על כמה דונמים. אולי הפארלים מפחדים להבהיל את הקהל בתמונות של פלטרו+100 ק"ג (מה שיביא את משקלה ל140 קילו, ואני נדיב…), ואולי ההנחה היא שגזרה דקיקה של הגוינת' תמשוך הרבה יותר קהל, וזה כנראה נכון, למרבה הצער.
היו בעיתונות תמונות שלה שמנה
בחליפת שומן, כמובן.
עוד בזמן ההסרטה אני זוכרת שהראו תמונות כאלה בעיתון מדי פעם… אין ספק – חליפת שומן (אמיתית או מדומה) לא מחמיאה לה.
לגבי הפרסומות – הם רוצים שנזהה את גווינית'… וחוצמזה, הם שומרים את ההגעלות הפוטנציאליות לסרט עצמו. בפרסומת זה עוד השלב שהם מנסים למשוך צופים לאולם הקולנוע…
עינת
שומרים לסרט עצמו?
מה שהראו בעיתונות זה מה שהיה בסרט – ממש טיפה.
הקהל הלך לסרט כדי לראות את גווינת' וזה מה שנותנים לו. כמעט ואין שם צילומים שלה כבחורה שמנה.
שומרים לסרט עצמו?
נכון, לדעתי היו צריכים להראות את פלאטרו כשמנה הרבה יותר במהלך הסרט אבל לפעמים זו הכוונה, שגם אנחנו נשכח שהיא לא רזה ובעובי של קיסם וחצי אלא … לדוגמא הסצינה בבריכה.
למרות זאת אני חולק על הביקורת שלך בכך שלמרות שזה סרט של פארלי (ושכחתי מזה לחלוטין כשהלכתי לסרט) ואין שם את המינון הרגיל שלהם בבדיחות גועל אני נהנתי מאוד מהסרט (אולי כי לא ניסיתי לפענח את המשמעויות הפילוסופיות שלו בזמן בסרט). ואפילו ידידה שלי נהנתה ממנו מאוד (<— לא רק סרט לבנים בלבד)
לא ניסיתי לפענח משמעויות
בזמן הסרט. רק כשהתחבטתי מה לכתוב בביקורת ומה בדיוק הפריע לי.
אולי זה רק נשמע כך
אבל כמו שכבר ציינתי לי זה לא הפריע. וכשמתייחסים לעובדה של מי הסרט הכל מתבהר ונהייה מובן
אנדקוטה משעשעת...
אתמול ישבתי עם המדריכה שלי בחוג הדרמה בתחנת האוטובוס וחיכינו שיבוא האוטובוס וייקח אותנו הביתה. בתחנת האוטובוס היה פוסטר הסרט "הפנזטיה של הל".
מדרכיתי התלהבה למראה הפרסומת ושזה יפה שמראים שגם לאנשים עם תסמונות דאון יש פנטזיות, או משהו כזה….
בכל קמרה, הפואנטה היא, ג'ק בלאק נראה כמו אחד עם תסמונת דאון.
ברור לך
שאף אחד כמעט לא הולך לקרוא את ההודעה המספיילת הזו, ולו רק בגלל שאף אחד לא יילך לסרט הזה. נכון? נכון?!
אם יש ביקורת באתר שצודקת לגמרי – זוהי הביקורת הזו.
אה? זאת לא היחידה.
ריכזתי עבוכם עוד כמה "ביקורות-צודקות-לחלוטין", כאן –
http://www.fisheye.co.il/author.php3?id=67
כוכבים בסירטי ''פארלי''
שאלה מעניינת עולה מבירור בעברם של פארלי – מלבד "משתגעים על מרי" לא היה להם שום להיט ענק. יותר נכון לומר שמאז "מרי" הסרטים שלהם הכניסו פחות כסף מכמה שראש האולפן שלהם מוציא בשבוע על קוקאין.
אז איך הם משיגים מפורסמים לסרטים שלהם?
ג'ים קרי ב"אני, עצמי ואיירין" (וזאת לאח שנהיה "מכובד" עם טרומן ו-MAN ON THE MOON), גווינית' זוכת האוסקר.
גם לפני זה – מאט דילון וקאמרון דיאז ב"מרי" היה מוזר.
איך הם מחתימים אותם?
מאיימים עליהם
בתמונות פורנו נועזות מעברם האפל?
הבטחות :
"זה בסדר אל תדאג/י לא נשים לך … בשיער בתור ג'ל, סיימנו עם הבדיחות הנמוכות, התבגרנו מאז" ? ?
יוווו!
זה כזה סרט משעמם!
הג'ירפה צדקה!
היא לא סתם סנובית שרואה רק סרטים קובנים!
אמרתי יותר מדי?
עדיין לא הבנתי
באיזה סנובון משתמשים ב"רב חן מרכז הקונגרסים"-כחול או ירוק?
כחול, ברור שכחול.
רק עכשיו אני יכול באמת לנחם
את לונג. באמת סרט משמים.
(לא, גם אני לא שילמתי על הסרט. שכן שאל, אז כבר הסרט עבר דרכי. חלקים ניכרים עברו בפאסט-פורוורד.
אני יודעת...
שעברו שנים מאז שכתבו את הביקורת הזאת ואני מזה מפגרת בזמן…
גם התגובה האחרונה נכתבה ב-2002 ועכשיו 2006…
אבל אני פשוט לא מסכימה עם רוב מה שכותבים כאן…
בסדר… אז לא יצירת מופת…
אבל סרט חמוד להפליא… שנון, נחמד ומעביר את הערב בכיף
ספיקינג אוף
איחור של שנים…
פשוט הסרט היה עכשיו בערוץ הסרטים, תירוץ עלוב אני יודעת אבל – באמת שאין מה לראות 0כמו תמיד). ודווקא הופתעתי מכמה יפה סבלתי אותו עד הסוף ללא הפסקות שאמורות להחזיר לי את החלק הזה במוח שלא נרדם!. ועכשיו כשאני חושבת על זה, אולי יותר מידי יפה, ז"א יפה באופן חשוד. אולי הסרט באמת לא עד-כדי-כך גרוע. גם די אהבתי את החלק בו מר רוחניות אומר לחבר של הל "ואתם לא עברתם שטיפת מוח עם המדיה והמגזינים?" – באמת צחקתי. בשביל זה היה שווה לראות, וגם בגלל העובדה שכל סרט בספרייה שלי ראיתי כבר אלף פעם.