בתקופה האחרונה נראה שאחרי תקופה מסוימת של קולנוע א-מיני, ובעקבותיו שיח א-מיני על הקולנוע, שוב חוזר הניגון והנה שוב כולם מדברים על סצנות המין ב"מסכנים שכאלה" או על זה שכולם מדברים על השדיים של סידני סוויני (מה? מי?). אז בהנחה שזה לא היוצא מן הכלל ואנחנו הולכים לקבל שוב קולנוע מיני ושיח על קולנוע מיני, אולי כדאי לקחת רגע ולחשוב על איך אנחנו היינו רוצים לדבר על מין בקולנוע.
קצת רקע
כל הסיפור הזה התחיל הרבה לפני "עין הדג", אבל אולי האתר שבו אנחנו נמצאים יכול להוות דוגמה טובה להיסטוריה של הנושא על רגל אחת: בתחילת דרכו של "עין הדג" לא היה נדיר למצוא ביקורות ותגובות שלא מהססות לציין את ההנאה מהמראה של כוכבות הסרט. זה לא היה הדבר היחיד שהיה בביקורות הללו, אבל אי אפשר להכחיש שלקורא בעל רגישויות מודרניות חלק מהדברים שנכתבו דאז היו בעלי טעם רע. זה הפסיק ברובו אחרי שבביקורת על "אופטימיות היא שם המשחק" היה דיון מורחב על יופייה של ג'ניפר לורנס שבו צוינה המילה "כוסית" מה שגרר פתילפלצת (שנמחק מאז) על השימוש במילה. זה עדיין צץ פה ושם בתגובות, אבל במקרה שכזה התגובות לכך ציינו באופן די מפורש שאיכסה. המגמה הזאת לא הייתה ייחודית לעין הדג – אתרים ומבקרים רבים שהיו בעבר משוחררים יותר לגבי תיאורים מריירים התמתנו לנוכח הדרישה הציבורית לשיח יותר מכבד.
בעצם, זה לא נכון – הם לא "התמתנו", הם פשוט הפסיקו לדבר על זה כליל כי הם פחדו להסתבך במילים של עצמם.
עכשיו, צריך להגיד שהשיח הזה לא התחיל מהצופים. מפיקים ויוצרי סרטים משתמשים במיניות הן לכוונות אומנותיות ("מסכנים שכאלה", נניח) והן לכוונות מסחריות ("רק לא אתה", נניח) והרבה פעמים הדרך שבה אנחנו מסתכלים על שחקניות נכפית עלינו מראש, כפי שדובר רבות על "המבט הגברי" בקולנוע.
אבל מה שההפסקה הכללית במיניות נתנה לנו הוא אפשרות לראות דוגמאות קצת אחרות – שאפשר לעשות סרט על חשפניות שלא ירגיש נצלני ("נוכלות בלי חשבון"), ושיש דרך שבה אפשר לצלם את גל גדות בתלבושת של וונדר וומן ולא להתמקד במה אין בתלבושת (כמו בסרטי "וונדר וומן") ויש דרך שבה מצלמים וכן מתמקדים (כמו ב"ליגת הצדק"). יש קולנוע שיכול לצלם נשים וגברים בשלל סיטואציות אינטימיות או בגדים מינימליים ולא לגרום לכל העסק להסתכם בשאלה כמה מחרמן כל העניין, אלא במשהו שאומר משהו על הדמויות, על מערכת היחסים שלהן או על תמות אחרות בסרט. ואם אנחנו נראה קולנוע שכולו מתענג שוב על אנשים בבגדי ים עם אכפתיות מועטה לשאלה האם מחובר אליהם ראש, נוכל להצביע ולהגיד שזאת ממש לא הדרך היחידה לעשות את זה, ועדיף למען האמת להימנע מזה.
הבעיה היא שהדוגמאות לצילום חושניות ומיניות בקולנוע קצת מוגבלות ככל שמתקרבים למיינסטרים. נראה שהמיינסטרים יודע להחפיץ את הנשים שלו, ויודע להתייחס אליהן בכבוד ללא התייחסות למיניות שלהן – אבל להציג אישה מינית באופן שלא נועד לגרות, זה קצת מעבר לו. אם ניקח את הדגם המייצג למיינסטרים בימינו, סרטי מארוול ודי.סי, הם מדמיינים את הגיבורים שלהם יפים וחטובים אבל כמעט חסרי ליבידו עד לרמה פארודית כמעט, שבה כל גבר שמגיע לעבוד אצל החברות הללו יוצא עם מאסת שרירים והסרטים תמיד יכילו סצנה אחת בלי חולצה כדי שאנחנו כקהל נוכל ליהנות מזה – אבל כמעט אף אחד מהגיבורים של אותם סרטים לא מעוניין במין עם מישהו אחר מהם. זהו קולנוע שבעצם כמעט כולו מכוון החפצה – הדמויות לא חושבות באופן מיני, אבל הצופים מוזמנים לפנטז ולרייר על האנשים החטובים בבגדים הצמודים. בקושי רומנטיקה יש במארוול: לא שהקטע של "לנצח ולהשיג את הבחורה" הוא מסר טוב כל כך, אבל יש משהו עקבי ומטריד בכך שגם תור, גם ספיידרמן, גם סטאר לורד וגם דוקטור סטריינג' כולם נשארו בדד בסרטים האחרונים שלהם.
כשזה נוגע למין, המצב חמור יותר: מין הוא כמעט תמיד בדיחה שנאמרת על ידי דמות שמאותתת לצופים לשפוט את אותו נהנתן על כמות המין שעשה – בין אם זאת בדיחת ג'קסון פולוק של סטאר לורד או ההדוניזם של הגראנדמאסטר. גיבור אמיתי שולט ביצרו, הרי. הסצנה היחידה שמזכירה תשוקה בכל היקום של מארוול היא הסצנה שבה היילי אטוול לא יכולה שלא לגעת בשרירי החזה של כריס אוונס. ואני אומר אטוול ואוונס כי הסצנה הזאת לא הייתה בתסריט – אטוול פשוט הייתה כל כך נפעמת שהיא לא יכלה שלא לגעת באוונס. כאמור, מארוול לא יודעים לדמיין אפילו שדמויות יחשקו אחת בשנייה, אז מזל שמדי פעם יש בני אדם על הסט שיזכירו שזה בכל זאת חלק מהקיום האנושי.
יכול להיות שהמצב הזה הוא משהו שטוב בעיניכם. אבל אם אנחנו מניחים שמיניות היא היבט חשוב בנפש האדם, הרי שהקולנוע צריך לבטא אותה. מנגד, אם אנחנו מניחים שהאדם הוא לא רק סך הסקס אפיל שלו, הרי שהקולנוע צריך להראות שהוא לא רק גוש בשר. ואם אנחנו הולכים לדרוש מהקולנוע את המורכבות הזאת, אז לכל הפחות כדאי שנדע לבטא אותה בשיח על הקולנוע.
זה מצחיק שאמרתי תחת, כי זה גס
כל זה מעלה את השאלה, כאמור, איך רצוי לדבר על מין. בשביל זה אולי צריך לנסח מה המטרות שלנו בשיח על מין. במובן מסוים, אפשר לחלק את זה באופן קליט בין "שיח על מין" ו"שיח פורנו". רוב השיח על מין בקולנוע (ובכלל) הוא שיח פורנו: מה הייתי עושה לה, איך הייתי עושה לה, ראיתם מה היא לבשה, ראיתם מה היא עשתה. המטרה המוצהרת של שיח כזה הוא איזושהי החצנה של המיניות – שידור של ביטחון עצמי באמצעות דיבור על ההעדפות המיניות שלך וקידום איזושהי תפיסת עולם שהעולם בסופו של דבר נוצר לצרכייך המיניים: השאלה האם היית נותן או לא.
יש מי שרואה בדיבור הזה משהו נערי ומשובב, יש מי שנדחה ממנו, אבל בעיקרו הוא באמת פשוט לא מעניין. מין, כמו רוב הדברים בעולם, הוא נושא מרתק, ולרדד אותו לשאלה "האם היית מבצע אקט מיני כלשהו עם אדם כלשהו" הוא פספוס כל הגוונים השונים שאפשר לדבר עליהם – ההקשרים התרבותיים, האומנותיים, הפילוסופיים ועוד. גם כצוהר לנפש האדם הוא אומר לך מעט מאוד – השאלה עם מי היית שוכב ועם מי לא היא לא ממש אופי.
לכאורה, אפשר ללכת לקצה השני ולהמשיך להתעלם מהיבטים מיניים בקולנוע. אבל יש משהו חסר כנות בהתעלמות הזאת. אנשים הולכים לקולנוע, גם בימינו שבהם יש לכל אחד גישה ליקום שלם של פורנוגרפיה במרחק לחיצה, כדי לראות אנשים יפים בכמות כזאת או אחרת של בגדים. קולנוע הוא הרבה רגש, והוא לא מעט שכל, ובהחלט יש בו רוח – אבל גם יש לו בסיס איתן של ליבידו. יש יצריות ביצירות קולנועיות ומדי פעם השטויות שהן עושות מתכתבות עם משהו אינסטינקטיבי יותר מהמוח ויצרי יותר מהלב.
הבעיה היא ש"אני פשוט מאוד אוהב את הסרט כי הוא מחרמן אותי" זה לא משהו שמישהו רוצה לכתוב או לקרוא בפומבי. למען האמת, גם התעכבות על כמה סצנות עירום יש וכמה הן מגרות מרגיש כמו התעסקות מבאסת – בטח כשלרוב הביקורת לא אומרת את זה באופן ישיר, אלא חושבת שהתפייטות על הנושא תגרום לקורא לא להבין שקראת עכשיו פסקה שלמה שעיקרה הוא "וואי, תקשיב, אבל היא ממש שווה".
אז מצד אחד, אנחנו לא רוצים לשקר לעצמנו ולהכחיש ממד שיש בנו ושיש בקולנוע. מצד שני, העיסוק בו יכול ליפול בקלות לשיח מיותר או לחלופין – משהו מביך שכן הוא כולל לא מעט חשיפה עצמית (שלעיתים מביכה את החושף ולעיתים את הנחשפים, ולרוב גם וגם), ובנוסף עם הפוטנציאל להקטין את השחקנים והשחקניות לאלמנט אחד בהם.
מובכים שכאלה
בוא רגע ננסה לדבר באופן פרקטי יותר: "מסכנים שכאלה" הוא אחד הסרטים הגדולים של התקופה האחרונה. עכשיו, תמיד היה ברור שיהיה סרט מעורר מחלוקת – הוא קיצוני מאוד, ומורכב טלאים טלאים מהחלטות ססגוניות שגם בלי הקטע המיני, נגרר מהן שזה לא סרט לכולם. תוסיפו את זה שהסרט הזה מפוצץ בסצנות מין, וקיבלתם משהו שגורם לצופה הממוצע לזוז באי נוחות מסוימת סביב השאלה "איך אני אמור להרגיש ולדבר על זה". לכן יש משהו נכון בכך שביקורות בכלליות מזכירות את הנושא ומתריעות לצופים רגישים. ועדיין, גם אחרי כל זה – אפשר בהחלט לדבר על "מסכנים שכאלה" ולהזכיר את סצנות המין שבו, אבל התעכבות עליהן אומרת יותר על הכותב מאשר על הסרט. זה סרט שבו וילם דפו מוציא בועות מהפה, יש חיות היברידיות בכל פינה, עיצוב פסיכי, משחק אדיר וסצנות ריקוד טיפשיות באופן מעלה חיוך. זה סרט שיש בו לא מעט מין, אבל יש בו גם המון דברים אחרים, וכדאי לדבר עליהם כשמדברים על הסרט.
ובכל זאת, איך לדבר על המין ב"מסכנים שכאלה"? כאן אנחנו חוזרים לאותו קונפליקט שדיברתי עליו – העובדה שיש משהו שקצת מביך בלדבר ולקרוא על מין. הקטע הוא שכאמור, יש מי שזה לא נכון אצלו – אותו קהל שהוביל את השיח הקודם. ועכשיו כשחוזרים לדבר על זה, נראה שבמקום שייקחו את ההובלה אנשים רגישים יותר, אנחנו פשוט חוזרים לאותם דפוסים אבל עם איזו התייחסות מסורבלת לפוליטיקלי קורקט או משהו.
עכשיו, האי נוחות (אצל מי ששח אותה) באה בחלקה כי מיניות היא נושא מסורבל לדבר עליו – הרבה פעמים אנחנו בעצמנו לא בטוחים למה אנחנו נמשכים לְמה שאנחנו נמשכים, או שאנחנו בכלל נמשכים אליו. תוסיפו לזה את האלמנט הפומבי ויוצא שכשמדברים על מין בסרטים, השאלה הופכת להיות "מה אנשים יחשבו על המיניות שלי אם אני אגיד כך וכך על הסרט". ואם זאת לא שאלה שחשבתם עליה עד כה, אז מצטער, אבל כן, זה קצת עובד ככה.
זאת לא שאלה עם תשובה אחת. ובסופו של דבר, כל עוד מתייחסים לשחקנים ולשחקניות כיותר מסך איברי המין שלהם, ובעדיפות גם יותר מרק שאלת הסקסיות והמיניות שלהם, קשה להגיד שיש תשובה "לא נכונה". "קריפי", בסופו של דבר, זה עניין של טעם ומוסכמה חברתית. מישהו חשב, נניח, שלשיר שיר על "תודה לאל שיש ילדות קטנות" זה לגיטימי לחלוטין בשנות ה-50, והמון מצביעי אוסקר חשבו שזה אחלה לחלוטין וכך קרה שדבר כמו "ג'יג'י" הופק, הוקרן וזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר ולא בצו חיפוש לדירות של כל היוצרים כדי לראות האם יש להם שם חומרים פליליים.
על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מין
אבל נניח שכן דיברתם על כל שאר הדברים בסרט ואתם עדיין רוצים לבטא את הרגשות שלכם בנושא. האמת היא שאם מנסים לדבר באופן כן ומכבד, זה לא כזה מסובך. חלק גדול מהבעיה סביב השיח הישן היה הניתוק המסוים בין הגוף של השחקנית לשחקנית עצמה. אם תרצו, זה הניתוק בין "סקס אפיל" ו"סקסית" ל"כוסית" ו"מכשיר" – הראשון מניח אופי על המושא שלו; שהסקסיות שנוצרת מראה רצון כלשהו למערכת יחסים גם מהצד שלה, ואין ספק שיש שחקניות ושחקנים שבכוונה תחילה שיחקו את הדמות שלהן כמישהי פתיינית או עם איזה ניצוץ בעיניים שמתכתב גם עם הסרט אבל גם עם הצופים. אבל השני לא מניח את כל זה ולא אכפת לו מכל זה. גם אם הדמות לא מעוניינת במערכת יחסים, ועסוקה בלברוח מרוצח שתקף אותה במסיבת החוף, העיקר שתהיה בבגד ים.
אז איך אני הייתי כותב על דברים שכאלה? בכל זאת, כתבה שכזאת דורשת לפחות דוגמה אחת. אז אם נחזור ל"מסכנים שכאלה", הייתי מציין – בערך באורך הזה – שיש משהו נחמד בכך שהמין של "מסכנים שכאלה" מצליח להיות משהו שהוא לא מגרה, אלא מעין פעולה אינסטינקטיבית, אופן שהקולנוע לא ממש אוהב שאנחנו חושבים בו על מין. הקולנוע אוהב את המין שלו כשהוא מגרה אותנו ובכך גורם לנו להיות קשובים יותר ומעוניינים יותר בסרט, ואילו כאן הסרט הופך את המין למשהו כמעט קומי – לא סתם הוא מכנה אותו בשם "קפיצות זועמות" – שהוא לא ניסיון לממש תשוקה, אלא ניסיון לענות על הצורך הפיזיולוגי. סצנות המין שוות ערך, במובן מסוים, לסצנות האוכל. אולי יותר מהעובדה שיש משהו בוטה בסרט עם כל כך הרבה סצנות מין, הבוטות בסרט היא העובדה שהוא גורם לנו להסתכל על מין – באופן די מילולי – אחרת.
באופן כללי, כדאי לזכור את הדבר הבא: אתם לא לבד באינטרנט הזה. אנשים ונשים אחרים קוראים אתכם, וגם אם כיוונתם את השיח שלכם לאיזה שיח שהוא יותר לחבר'ה במילואים, אז לא – גם נשות המילואים קוראות אתכן. יש משהו ילדותי ב"תדמיינו שאתם כותבים כאילו אמא שלכם קוראת את זה", אבל כן: לנסות לדמיין שמה שאתם אומרים יישמע על ידי מי שאתם מדברים עליו או על ידי אנשים מהמגדר המדובר או מישהו מהמשפחה אמור לתת לכם רגע לחשוב מהו הטקסט שאתם כותבים ולמה הוא טוב. זה לאו דווקא שצריך לחוש יותר מדי חמלה עבור כוכבי קולנוע, אבל זה לא אומר שאי אפשר עדיין לנסות להתייחס אליהם כמו לבני אדם ולא כמו שוק בשר. אם לא למענם, אז למען העובדה שכאשר אנחנו מנתבים שוב ושוב את השיח לשוק בשר, אנחנו מורידים מהאנושיות של עצמנו והופכים לאנשים שמסתכמים בסקס ותו לא. וכזה, נו, יש קצת יותר לקיום האנושי להציע מאשר רק סקס.
לא שאני מזלזל בפוטנציאל העסקי והחברתי של פנייה לקהל ה"חחח ציצים", אבל אם אנחנו באים לדבר על קולנוע, ולא על ציצים – אז אולי שווה לנסות לנסח את המחשבות שלנו בצורה יותר מכובדת ומכבדת, ולו כדי שנוכל להבין ולחדש לעצמנו רעיונות בשיח, להבין את עצמנו יותר לעומק, לנסות להתקרב ולו במילימטר לעבר משהו שעלול להזכיר מתישהו מיניות בריאה בקולנוע ובשיח עליו, ולא לחזור פשוט לאותו שיח של "וואי וואי זאתי שאפה שחבל על הזמן". אתם רוצים להגיד שההעדפה המינית שלכם היא גורם שיקול משמעותי בנוגע לסרט? אפשר להגיד את זה, וזה לגיטימי. אין לי ציפייה שכולנו נהיה נזירים א-מיניים. אבל אחרי שהסברתם שזה איפשהו במארג השיקולים הגדול שלכם, כדאי להזכיר – לעצמכם ולקוראים – שהעיניים של הסרט נמצאות למעלה.
כתבה נהדרת
תודה על זה.
אני חושב שחלק מהבעיה היא לא רק בדיבור על קולנוע, אלא בכללי. אני חושב שנשאר, לפחות מבחינתי, איזשהו חלל בטרמינולוגיה בעברית המדוברת. הרי ברור מאוד למה "כוסית" זו מילה דוחה, אבל גם "שווה" מרגיש זול (שווה מה? הראש של הרבה אנשים הולך ל"שווה זיון", אי אפשר להתעלם מזה), "חתיכה" מרגיש זקן וגם גורם לי לנוע קצת באי נוחות כי זה מרגיש לי כמו חתיכת בשר (לעומת "חתיך" שמאוד מקובל ורחוק מספיק מהמילה המקורית), "סקסית" גם מוזר לי בכללי (אולי פער דורי) וגם פשוט לא מתאר טוב בעיניי הרבה פעמים (כי הדמות לא בהכרח משדרת סקסיות גם אם היא נראית ממש טוב וזה חלק מהסרט).
ולפעמים זה באמת חלק מהסרט. האם "אופטימיות היא שם המשחק" לא משחק על זה שג'ניפר לורנס נראית ממש ממש טוב ומושכת שם? ולצורך העניין – גם על זה שבראדלי קופר הוא חתיך חמודי כזה?
דוגמא יותר ברורה בעיניי היא Match Point, סרט שלדעתי משחק המון על כמה מושכים מת'יו רייס מאיירס וסקרלט ג'והנסון. אני לא חושב שהסרט היה יכול להיות טוב באותה המידה עם שחקנים לא מושכים כמוהם. אבל האם הייתי רוצה בהכרח להשתמש ב"מושכים" כשאני מדבר על הסרט הזה? גם זה מרגיש קצת מוזר לי, כי משיכה היא דבר יותר אינדיבידואלי ולמיטב ידיעתי רוב האוכלוסייה נמשכת רק למגדר אחד. אז על רייס מאיירס הייתי כותב שהסרט מודע לכמה שהוא חתיך שם, אבל מה הייתי כותב על ג'והנסון? אין לי תשובה טובה על זה, לפחות לא תשובה שמצריכה ממני להסביר יחסית באריכות למה אני מתכוון או להשתמש במונחים שאני לא מרגיש איתם מספיק בנוח.
באנגלית יש את "hot" שאני מרגיש די נוח איתו גם כלפי נשים וגם כלפי גברים, בעברית אין לי משהו כזה.
אני מחזיר את "לוהט/ת" לשיח
(ל"ת)
קודם כל כתבה מדהימה, מאוד...nuanced.
ויש לי…הרבה מאוד דברים להגיד על הנושא, חלקם פחות קשורים לכתבה עצמה מאחרים.
נתקלתי לפני כמה ימים בדיון על זה שפגי-13 של היום הוא הרבה פחות מיני מפגי-13 של 20-30 שנה לפני. שזה פחות או יותר נכון, למרות שיש יוצאי דופן.
אחת הטענות שראיתי בדיון הזה הייתה השילוב של סרטים שהופכים להיות הרבה יותר מיינסטרים\בלוקבסטרים ולכן צריכים להיות פתוחים לכולם יותר מבעבר כדי לקבל את כל הכסף, והעובדה שצריך פחות מין כדי למשוך את הצופים כי אפשר למצוא פורנו יותר בקלות. כך שהחלוקה בין כן-מיני\לא-מיני הופכת להיות יותר חדה.
לזה היו שני טענות נגד. אחד שבזמן שזה קרה בקולנוע, זה לא קרה בטלוויזיה. והרבה מאוד סדרות רציניות ואהובות הן לא פורנו, אבל כוללות הרבה מין.
(ואני חושב שאין בעצם בעיה לראות סרט ולהנות מהמיניות של שחקנים בו, יותר משיש בעיה בלראות סרט ולהנות משירה או מבטאים או פעולות פיזיות (כמו אומנויות לחימה) של השחקנים.)
הטענה השנייה היא שזה קרה ספציפית למין ועירום נשי, אבל לא גברי. לכן אין לנו שום בעיה לראות את כריס המסוורת' ערום באהבה ורעם, עם כיסוי אסטרטגי. (ואיש אחד ביוטיוב אמר על זה "אני סבבה עם זה שאשתי תראה ככה את המסוורת' בסרט, כל עוד אני אראה ככה את נטלי פורטמן באותו הסרט").
השינוי הזה ספציפית ללא ספק קרה בגלל פמניזים.
למה, בעצם, סקס זה מביך, משהו שאסור לראות ולדבר עליו? זה מוזר, לא מובן מאליו. כמו שאמא שלי אמרה פעם, "למה אנשים משתמשים במילה 'זין' כקללה? באותה המידה הם יכולים להשתמש במילה 'אושר' כקללה!".
למיטב הבנתי, יש שני פקטורים תרבותיים שגורמים לזה כרגע.
אחד מהם הוא פוריטניות שמרנית, שמקורה בנצרות, יהדות, ועוד כמה מקומות, שרואה סקס בפני עצמו כמשהו רע, משהו שלא צריך להנות, שאי אפשר לגמרי לאסור אבל צריך להגביל אותו בחיים שלנו עד כמה שאפשר.
מצד שני, בתוך הגישות הפרוגרסיביות, יש פמיניזם, שבין השאר מתחלק לפמיניזם סקס-פוזיטיבי ופמיניזם סקס-נגטיבי. פמיניזם סקס-נגטיבי טוען שמיניות נשית זה משהו שהפטריארכיה רוצה לראות ומנצלת, כל הקטע של "מבט גברי", ולכן הדרך לנצח את הפטריארכיה היא להסתיר ככל שאפשר מיניות נשית מגברים.
(בעוד שפמיניזם סקס-פוזיטיבי טוען שהפטריארכיה רוצה לשלוט על מיניות נשית, ולהגביל, בשביל לנצל אותה, ולכן הדרך לנצח היא לשחרר את המיניות ולהפוך אותה ליותר חופשית.
אני חושב שמחלוקת קיימת לא בגלל שצד אחד טועה, אלא בגלל שבפטריארכיה עצמה, כמו בפמיניזים, יש כמה צדדים שונים, שרוצים דברים שונים, ולכן אין דרך אחרת שמנוגדת לכל הפטריארכיה. אבל אני עדיין עדיין תומך בפמיניזם סקס-פוזיטיבי, אנשים כמו נאומי וו.)
וגם פוריטניות שמרנית, וגם פמיניזים סקס-נגטיבי, מאמינים ברעיון שגברים הם בהמות שלא יכולים לשלות על עצמם, ומיניות נשית זה משהו שגורם להם לפשעים.
הרבה מאוד אנשים לא לגמרי מאמינים לא בקיצוניות השמרנית ולא הפרוגרסיבית. אבל הם כן מפנימים רעיונות שקיימים מסביבם ברקע, בלי לבחון אותם, במיוחד רעיונות שמגיעים משני הכיוונים בו זמנית.
כי רוב האנשים לא טובים בלשאול את עצמם "רגע, הדבר הזה שאני חושב שהוא טוב\רע. למה הוא טוב\רע? מה גורם לי לחשוב ככה? האם יש דרך טוב לביון ולשנות את הדעה הזאת?".
יש כמובן גם את אלמנט של "אם כולם אומרים שמשהו טוב\רע, אז אני גם אעשה את זה\אמנע מזה, גם אם אין לי מושג למה, כי אני לא רוצה ללכת נגד כולם…ובזה אני אגרום כמה לאחרים לראות אותי ולחזק את הרעיון שזה מה שצריך\לא צריך לעשות".
יש סיפור ממש מעניין (https://web.archive.org/web/20160818195049/http://theunitofcaring.tumblr.com/post/106549627991/that-scott-aaronson-thing) של קלסי פייפר, שלמרות שהיא פמיניסטית, פמיניזם פגע מאוד בחיים שלה. כי היא שמעה הרבה על החפצה וסקסואליזציה ומבט גברי, והגיעה למסכנה (שאף אחד אף פעם לא אמר משהו נוגד לה) שמשיכה לנשים זה משהו רע, שאין שום דרך להסתכל על אישה ולחשוב "וואו, היא יפה, אני רוצה לעשות סקס איתה" שהיא מכבדת ולא מחפיצה.
וזה פגע בה מאוד, כי היא לסבית, וזאת טענה על זה שזה פוגע בנשים למרות שנועד להגן על נשים.
אבל לא צריך להוסיף "וזה פוגע בנשים לסביות". זה רע באותה המידה כשזה פוגע בגברים.
אני בטוח שיש עולם אפשרי שהוא לגמרי פמיניסטי סקס-פוזיטיבי. שבו מין הוא לא עניין גדול, ולא משהו שאנשים מפחדים או מובכים ממנו. שבו ברור לכולם, בלי שאלה, שהבחירה היא בין "לדבר על מין בצורה אלימה ומחפיצה, או לדבר על מין בצורה מכבדת והדדית", ולא "לדבר על מין בצורה אלימה ומחפיצה, או להמנע לגמרי מלדבר על מין".
אבל אין לי מושג איך להגיע לעולם הזה מהעולם שבו אנחנו חיים כרגע.
והיה עוד דבר שרציתי להגיד על התפיסה של מין בחברה, ואיך לשנות את התפיסה הזאת, ולאיזה נזק זה יכול לגרום, אבל אני לא יודע איך לנסח את זה בצורה ברורה, והתגובה הזאת גם ככה מאוד ארוכה.
רק שסקס יכול להיות גם נושא הסרט
סקס זה חלק מהחיים, זה לא חייב רק להיות סרט על משהו (עמוק כזה או אחר) פלוס סקס, אבל הנושא עצמו.
אני אפילו לא מדבר על סרטים בהם זה ברור כמו little death שבו זה לגמרי הנושא, ו״אמריקן פאי״ שלא סתם קיבל מעמד של קאלט, למרות שגם בו – עם כל הכבוד ל ״התבגרות״, הנושא האמיתי הוא סקס. או אפילו סרטים שמטרתם לחרמן גם מתוך ״ארט״ (כן, לארי קלארק, אני מסתכל עליך, כמו כן , ״שורטבאס״ ). או סרטים שמשתמשים בסקס ורק בסקס בשביל לזעזע או להגעיל (״אימפריית החושים״, ״סאלו״. אי אפשר להפריד את המין מהסרטים המאד מחורבנים האלה) אני גם מדבר על נושאים בהם זה חבוי מעט יותר, גם אם הנושא העיקרי הוא זה.
דיברתי על זה ב״מאי דצמבר״ שהוא סרט שבעיניי – הנושא העיקרי בו הוא הכוח של הסקס. משום מה, השתקת אותי שם ועד היום אני לא מבין למה. השימוש בפורטמן שם כמטאפורה לסרט כולו, הוא שימוש שכל כולו אומר ״סקס״. אם זכור לי נכון, אבל עשרים שנה, אז לך תזכור, גם closer של נטלי פורטמן דן בנושא דומה לגמרי. זה היה נושא, לא הנשוא, לא המושא (לא שאני זוכר מה זה מה. כמעט 30 שנה מאז הבגרות בעברית. לך תזכור). הנושא. ואם זה הנושא אז מותר לדבר על הנושא. (ועוד מעט נראה שגם אם זה המושא והנשוא, אבל הוא לוקח חלק רציני, גם אז מותר לדבר על זה)…
מה עוד ממה שזכור לי? דון ג׳ון הוא סרט על סקס. ״אמריקן ביוטי״ הוא סרט שאולי מדבר על נושא טיפה שונה, אבל עושה את זה כמעט ורק דרך סקס. ו״נימפומנית״ של פון טרייר הוא בוודאי כזה (וכשחושבים על זה, גם סרטים אחרים שלו, במידה מסוימת, כי בואו – יש בדיוק סצינה אחת שמישהו יכול לזכור מה״אדיוטים״ חוץ ממצלמת הדוגמה 95 המעצבנת), הרבה יותר מש״מסכנים שכאלה״ הוא כזה (כי בעיניי, הוא לא כזה). יש את הסרט של וודי אלן משנות השבעים (שלא ראיתי, יש גבול לכמה וודי אלן אפשר לראות) ובטח יש עוד כהנה וכהנה וכהנה. אבל יש לי זיכרון לא משהו, משנים של אלכוהול ובשר אדום.
ויש סרטים שבהם זה לא הנושא בכלל, אבל אני מצטער – הם מספיק בוטים בשביל להצדיק כל דיון על סקס בהם – כי הבמאי או התסריטאי או מי שזה לא יהיה – הכניס סצינות בוטות בכוונה, ואם הוא עשה, מי אני שאגיד לו שאי אפשר לדון עליהם?. למשל blue is the warmest color מדבר על דברים אחרים, אבל אי אפשר לנתק אותו מהסצינות הנועזות שבו. אותו כנ״ל ״עיניים עצומות לרווחה״ (בעיניי אחד הקובריקים היותר טובים, למרות שרבים לא אהבו), ״אינסטינקט בסיסי״ ו ״המשרתת״ הוא אולי אחד מסרטי התככים הטובים ביותר שאי פעם נעשו (ובכלל יצירת מופת אדירה), אבל קשה לנתק אותו מהסצינות שבו, ולגיטימי לגמרי לדבר עליהן. אחרי הכל – הבמאי יצר אותן מסיבה כלשהי, לא? על סרטים של וורהובן, ובייחוד ״נערות שעשועים״ ולאחרונה גם ״בנדטה״ (שהוא סרט ברמה נמוכה הרבה יותר) אפשר למצוא מטא עד מחר – אבל זה לא אומר שאין בהם ציצים, ושהציצים בהם הם לא דבר שאפשר לדון בהם כי הנה עובדה – ורהובן דן בהם.
במילים אחרות, עם הפסקה הזאת, אני לא יכול להסכים:
״הבעיה היא ש"אני פשוט מאוד אוהב את הסרט כי הוא מחרמן אותי" זה לא משהו שמישהו רוצה לכתוב או לקרוא בפומבי. למען האמת, גם התעכבות על כמה סצנות עירום יש וכמה הן מגרות מרגיש כמו התעסקות מבאסת – בטח כשלרוב הביקורת לא אומרת את זה באופן ישיר, אלא חושבת שהתפייטות על הנושא תגרום לקורא לא להבין שקראת עכשיו פסקה שלמה שעיקרה הוא "וואי, תקשיב, אבל היא ממש שווה".
והסיבה שבגללה אני לא יכול להסכים עם הפסקה הזאת, היא כי יש סרטים שבהם במודע, במוצהר ובמובהק – הסיבה שהסרט נוצר היא גם , אם לא בעיקר – בשביל לחרמן. או לחילופין, בשביל העניין האינטלקטואלי שבסצינת המין עצמה כאשר סצינות העירום שבהם הם חלק אינטגרלי. מה לעשות, ככה זה. ואם ככה זה – אז אפשר לדבר על זה. אפשר גם לא לדבר על זה, ולזלזל בבמאי או באינטליגנציה של הקוראים, אבל אפשר גם לדבר על זה. זה בסדר. מותר.
ואם עוד פעם נדבר על ״מסכנים שכאלה״ אז אני מסכים איתך לגמרי, במקרה הזה – לנתימוס יצר סרט לא מחרמן באופן מודע (קצת כמו ״הלובסטר״ כשחושבים על זה). אבל בניגוד אליו, כל הבמאים שהזכרתי קודם – מקלארק ועד קובריק, מאדריאן לין ועד פול ורהובן, מזלמן קינג ועד טוד היינס, מנגאסי אושימה ועד ברטולוצי (החולמים כמובן…), מפון טרייר ועד פארק צ׳אן-ווק , מפול וויץ ועד ג׳ון קמרון מיצ׳ל- כל אלו רצו שתדון בסרטים האלה, גם בגלל הסקס שבהם. ולא לדון בסקס שבהם, הוא קצת להתעלם מהפיל שבחדר.
ככה זה.
ואגב, אין לי שום בעיה שהאמא (החרדית לייט) שלי תקרא את מה שכתבתי
(ל"ת)
אבל יש הבדל בין לדון בסקס שבהם
ובין להתחרמן ממנו ותו לא.
היינס, נניח, משתמש במין, ומלהק בכוונה כוכבות טובות אבל מטרת "הצצה ליחסים" היא ממש לא אותה מטרה של סרט פורנו. האנרגיה המינית שם קיימת, אך המסקנה שהיינס רוצה שתגיע אליה היא לא "איזה סקסית פורטמן" אלא "איך פורטמן משתמשת במיניות שלה בסצנות האלה כדי להשיג את המטרה שלה".
אפשרי שעדיף לדבר על ההתחרמנות מאשר להדחיק אותה, אבל רוב הסרטים שציינת משתמשים במין בצורה הרבה יותר מרתקת מ"יאללה בואו תתחרמנו" ולכן התמקדות נרחבת מדי בשאלת הסקסיות היא בעצם שוב לא לדון במה שהסרטים האלה עושים, אלא להתפקס רק בדבר אחד ושולי בסרט.
נראה לי שאני פשוט לא מסכים עם מילה אחת שלך
'שולי'
אין שום דבר שולי בסקס בסרטים שציינתי. שום דבר
לא הובנתי
מה ששולי הוא לא הסקס, אלא הסקסיות –
כשתי דוגמאות שונות: הן לוליטה בלוליטה והן איש הדג ב"צורת המים" עוצבו כדמויות שאמורות להיות סקסיות לפחות במידה שבה אנחנו הצופים נבין איך הדמות הראשית נמשכת אליהם.
ביקורת על לוליטה שתהיה כולה התפייטות על כמה סקסית לוליטה תפספס את הנקודה בקילומטרים, ובמקרה של "צורת המים" סתם תהיה, ובכן, מוזרה. זה מצחיק שגיירמו דל טורו שקד רבות על חיטוב התחת של היצור, אבל זה לא מצדיק חלק נרחב מהדיון במקום הדברים שקורים בסרט.
בהחלט
רק ש'צורת המים' זה לא אינסטינקט בסיסי, שורטבאס או נערות שעשועים או החולמים או רוב הסרטים האחרים שהזכרתי
בכלל לא אפילו
הסיבה שהוא לא אינסטינקט בסיסי היא שהזוג שלו הוא אישה ומפלצת
אבל זה סרט עם לא מעט סצנות מין ואוננות. זה לחלוטין סרט על/עם מין, בדיוק כמו אינסטינקט בסיסי – שהוא בסופו של דבר תעלומת רצח עם הרבה מין, או החולמים שהוא סרט התבגרות עם הרבה מין.
את נערות שעשועים לא ראיתי, אבל היחידי ששונה מהרשימה שלך הוא באמת שורטבאס שהוא כל כולו חקר של המיניות, אבל הוא לחלוטין דוגמת קיצון שכבר חופפת בפורנו הרבה יותר מכל דוגמא אחרת שהבאת (כמו נימפומנית, נניח).
ועם כל זה – ביקורת, אפילו על פאקינג שורטבאס, שתנתח את הסרט סביב השאלה "מי מהשחקנים היה הכי סקסי בעיניי ואיזה סצנת מין הכי מחרמנת בעיניי" מרדדת את הסרט, ובטח במשהו כמו אינסטינקט בסיסי (שם, כן, הצופים אמורים להיות בנעליו של מייקל דאלגס ולהימשך עד סינוור לשרון סטון – אבל זה שהסרט אפקטיבי בנקודה הזאת לא אומר שזאת כל הנקודה שלו) .
יכול להיות אבל
הסיבה שאני לא אדבר על ״איזו סצינת מין הכי מחרמנת בעיניי ״ (למרות שאם כבר ,אז מכל סצינות המין שאי פעם ראיתי אי פעם, אין ספק ש ״מולהולנד דרייב״ לוקח). היא בעיקר כי אני לא ילד בן 15.
אבל דיון שמדבר על המטא של השימוש במיניות של נטלי פורטמן (הן השחקנית עצמה והן הדמות שלה ב״מאי דצמבר״ והן החיבור בין שתיהן) כתורף ועיקר הסרט ההוא (כי מדובר בסופו של דבר, בסרט על פתיינות וכניעה ליצרים) – , הוא דיון אחר לגמרי לגמרי (ובעיניי לגיטימי לחלוטין). ונדמה לי שמישהי כמו איזבל הופר למשל, אפילו עשתה מזה קריירה. ואם מדברים על poor things – הרי שפיסקה בת 200 מילה שתסביר למה הדמות של סטון היא דווקא אנטי מינית, היא פיסקה לגיטימית לחלוטין (שאין לי כוח לכתוב, מן הסתם) אפילו אם מתישהו באמצע הפסקה תשתרבב לה המילה ״שדיים״ או חלילה ״מילת ה״צ׳״ ״
ועוד משהו קטן על ״צורת המים״. בחיי, שמה שאני חשבתי על הסרט (שמאד מאד אהבתי, בעיניי סרט קרוב לשלמות) הוא שמדובר בסרט שיצר אגדה קלאסית. ממש משל היה סינדרלה. אז נכון, מין וכאלה. אבל אני בכיף יכול לראות גרסת pg- של הסרט הזה' , כסרט ילדים מושלם, לא פחות מאשר כל ספר אפל של האחים גרים (אגב, אותו כנ״ל במידה מסוימת גם ״המבוך של פאן״. שבכיף יכול לייצר גרסת pg. זה מן קטע כזה של גיירמו דל טורו, אני מניח). את ״אינסטינקט בסיסי״ או את ״החולמים״, אני לא יכול לראות הופך לגרסת pg בשום קונסטלציה, בטח לא כזה שיעניין איזשהו ילד אי פעם. ונדמה לי שזה ההבדל הגדול מאד בין הסרטים. כי מה שזכור לי מ״צורת המים״ הוא ממש לא המין, אלא ה… ״אגדתיות״ שלו.
לא בטוח מה משחק הצינזור למטה אמור להוכיח
אבל בהחלט יכול לדמיין באותה מידה גרסת PG של "אינסטינקט בסיסי". למען האמת, כנראה שראיתי לא מעט כאלה, בהתחשב בכך שזה בבסיסו די פשוט פילם נואר.
אני רוצה להרחיב קצת את התפיסה של מה זה מין בקולנוע
קולנוע יכול לייצג מין ולדון בו במגוון דרכים: סצנות מפורשות או מרומזות של קיום יחסי מין, לבוש של שחקנים (או עירום), דיאלוגים שמדברים ישירות על מין, בדיחות מיניות וכן הלאה.
אבל סרט יכול לעסוק כל כולו במיניות בלי אף אחד מהדברים האלו. למשל, "באהבה, סיימון" הוא סרט שעוסק כל כולו במיניות של הדמות הראשית. בלי זה אין לסרט עלילה. אבל למיטב זכרוני אין שם שום עירום, סצנות מיניות או אפילו בדיחות גסות. האם זה אומר שהסרט "א-מיני"? בעיני לא, אלא אם כן נעשה הפרדה מלאכותית בין מין למיניות.
דוגמא קצת אחרת, הסרט "עקרה" של מרדכי ורדי מ-2022. כל הסרט כולו עוסק סביב המיניות של הדמות הראשית, פייגי. וכל זה למרות שלא רואים על המסך בשום שלב עירום או אפילו מגע בין בני הזוג. יש כמובן את העיסוק הנרחב בפגיעה המינית שמתרחשת, אבל ממש לא רק זה. הסצנות בין בני הזוג בהם רואים אותם במיטה, מדברים ומתכוננים לקיים יחסים, החוויה העוצמתית והטעונה של טבילה במקווה, הארוטיקה הטמונה בחיזור שמבוצע על ידי מגע בבגד, כולם מייצגים מיניות, גם אם אולי בצורה שונה ממה שהיא מיוצגת בדרך כלל בקולנוע.
מיניות היא דבר רחב ומורכב מאוד. יש תפיסות שמרדדות אותה להיבט אחד חד-מימדי ושטוח, כמו הולדת ילדים (בחלק מהתפיסות הדתיות) או הנאה חושנית (בחלק מהתפיסות המערביות). יש כאלו שתופסים מיניות כדבר מלוכלך וטמא, ומנגד יש כאלו שתופסים אותה כמשהו אך ורק חיובי בכל מצב ובכל הקשר (עד כדי כך שמגיעים לעמדה – שבעיניי מופרכת – שאומרת שאין קשר בין מין לאונס ושאר סוגי אלימות מינית. כלומר אונס אינו פשע נוראי כל כך מפני שמדובר בכפיית מין, אלא מדובר במשהו שונה לגמרי.)
אבל מיניות היא המון פעמים גם וגם וגם. היא יכולה להיות אמצעי להנאה הדדית, דרך לביסוס קרבה זוגית, כלי לשליטה, פגיעה וניצול, חובה דתית, אמצעי להשגת סטטוס חברתי, דרך ליצירת בני אדם נוספים והרחבת המשפחה והקהילה, מעשה אימפולסיבי או קומפולסיבי, דרך להפגת שעמום או בדידות, ועוד ועוד. וכמובן שהיא יכולה להיות כמה מהדברים האלו יחד במערכת יחסים אחת.
אני חושבת שכדי לדבר באמת על מין ומיניות בצורה בריאה, צריך להכיר בכך שמדובר בתחום רחב ועמוק יותר ממה שתמיד רוצים להודות.
כלומר, יש משהו מאוד קל להישאר ברמה של "חחח ציצים", במקום לצלול לתהומות של מחשבה על מיניות נשית וגברית, ועל קיומן של שדיים באינספור מימדים שונים בו-זמנית (עוד איבר מאיברי הגוף, איבר שמסמל התבגרות, מקור פוטנציאלי של תזונה וחמימות וקשר לתינוק קטן, מוקד פוטנציאלי להטרדות ופגיעות, מוקד פוטנציאלי להנאה, איבר שדורש יחס שונה בפעילות ספורטיבית, מקום פגיע מבחינה פיזית ורגשית, אמצעי לתחרותיות חברתית והשפלה, סמל של נשיות, מקום פגיע למחלות שונות, איבר שיכול לשמש ככלי לעורר מגוון רגשות חזקים כמו משיכה, זעזוע, כעס, סקרנות ועוד ועוד ועוד.)
אני חושבת שיש תפיסה נאיבית שאומרת שיבוא יום – אחרי שניפטר מכל המיזוגיניה וההומופוביה וההכחשה וההדחקה – ונוכל להתייחס למין בשוויון נפש, כאילו מדובר בפעילות ניטרלית, כמו אכילה. על כך יש לי שני דברים להגיד:
א. אכילה זה ממש לא משהו ניטרלי. זה נושא עמו ים של מטענים חברתיים, תרבותיים, רגשיים, דתיים ועוד.
ב. ביום שנפסיק להשתמש במילים כמו "ציצים" או "זין" ודומיהן, נדע שמין באמת הפך לפעילות שגרתית. הרי אין לנו מילות סלנג מוזרות במקום להגיד מילים כמו "ידיים" או "רגליים". כנ"ל לגבי קללות ובדיחות.
עד אז, נמשיך להתמודד עם אנשים שעוצמים עיניים בנחישות ומתעלמים מהתהום המבעיתה והמופלאה שמתחת לרגליהם, תוך התקדמות על גשר דק שמורכב כולו ממילים גסות.
המטאפורה של אכילה וסקס היא טובה
וגם אני חשבתי עליה.
אבל לדעתי, היא דווקא מובילה למסקנה שהיא שונה במקצת ממה שכתבת.
כלומר, אני מסכים איתך שכנראה לא נגיע למצב בו סקס נתפס כ-'פעילות שגרתית', משום שהוא לא (אכן, כמו שאכילה היא לא). עם זאת, אני חושב שההשוואה הזאת יכולה (ואף צריכה) להוביל לסרטים על סקס כסקס, מתוך הכרה וראייה של סקס כחווייה חושנית, אסתטית ומושכת שיש לה ערך אינהרנטי בזכות האיכויות האלה, כל זאת ללא צלילה ל-"תהומות של מחשבה על מיניות נשית וגברית". לדעתי, הגישה שסקס בסרטים יכול לשמש רק כאמצעי לדיון מעמיק היא פוריטנית, ומתכחשת לכך שלסקס יש חשיבות ומשקל רבים בפני עצמו. הלך הרוח הזה עולה גם מהכתבה של יונתן, ובעיקר השימוש, המזלזל לדעתי, בשורש ח.ר.מ.ן. למה, בעצם, סרט לא יכול להיות מחרמן? זה קצת מזכיר את התלונה הקלישאתית ברדיט על 'סצנות סקס שלא מקדמות את העלילה'. למה לסקס יש זכות קיום רק אם הוא מקדם את העלילה, או לחילופין – משמש כמצע לדיון מעמיק?
נישאר בדוגמת האוכל, וניקח כדוגמא את הסרט 'שף', שהוא בבסיסו – סרט שחוגג את החוויה החושנית של בישול ואכילה. כן, יש בו גם תמות וסאבטקסטים (די מגושמים, חייבים להודות) על הגשמה עצמית, יחסי משפחה ובעיקר – ראנט של ג'ון פאברו נגד תעשיית הבידור, אבל הסיבה בגללה אנשים ראו ונהנו ממנו (ו-'שף' הוא אכן סרט מהנה, למרות מגרעותיו הלא מעטות) היא הטיפול הקולנועי-ויזואלי-חושני הדי מרהיב שהוא נותן לאוכל ולבישול. בעיני, יש מקום לסרטים כאלה גם על סקס. יכול להיות שהם לא תמיד יהיו הסרטים הכי מעמיקים, אבל הם בהחלט יכולים להיות סרטים טובים, ובוודאי שלגיטימיים (אני חושב שסרט יכול להיות חכם ומעמיק גם אם הוא חוויה ויזואלית ונעדרת סאבטקסט, אבל זה כבר דיון אחר).
אענה רק מנקודת המבט שלי: כי זה לא מעניין
ואני מכליל בכך גם פורנו אוכל וגם פורנו מין.
ברור לי שיש סרטים שמצליחים רק בגלל שהם מגרים, אבל הדיון הוא לא על מה מצליח, אלא מה מעניין. ופורנו, נו, לא מעניין. הוא מגרה, סבבה, אבל כאתר שמטרתו היא לדבר על סרטים אני מוצא מעט מאוד ערך ב"וואו, הסטייק הזה נראה משהו משהו" מעבר למשפט וחצי בביקורת, וזה נכון גם כשזה נשים וגברים.
האם הדיון הוא על סקס בסרטים, או על כיצד נכתוב ביקורות על סקס בסרטים?
כי הטענה שלך עוסקת ב"'לדבר על סרטים", והטענה שלי עוסקת בלראות סרטים.
יכול להיות שדיון על סרטי-מיינסטרים שמציגים סקס כחוויה חושנית-ויזואלית-מחרמנת נטו יהיה פחות מעניין, אבל זאת זווית מאוד צרה. (אגב, אני לא מסכים גם עם הטענה הזאת. באתר זה ממש נכתבה אחלה ביקורת על 'שורטבאס', עליה נכתבו לא פחות מ-72 (!) תגובות).
האם זה אומר שסרטים כאלה לא יכולים להיות טובים (כן, 'טובים', ולא רק 'מצליחים')? אני לא חושב.
שורטבאס הרבה יותר מחוויה חושנית-מחרמנת
השאלה הסופית היא כבר בעייתית כי נו, מה זה "טוב"?
(והדיון, מבחינתי, הוא על הדיון, לא על הסקס).
הייצוג הראוי של מין בקולנוע
זאת שאלה של ערכים, כמובן, לא של עובדות. התגובה הראשונה שלי ניסתה להצביע על זה שמין ומיניות בקולנוע (מבחינה עובדתית!) לא מצטמצמים רק לכמה מגופם של השחקנים חשוף, או לסצינות מפורשות של יחסי מין, אלא כוללים גם ייצוגים וויזואליים ותכנים מרומזים/מורכבים יותר.
בנוגע לטענתך על הצורך הקולנועי בסרטים שמציגים יחסי מין כחוויה אסתטית וחושנית שמגרה את הצופים- אני מודה שפחות ברור לי הצורך הבוער, כאשר קיימת כבר תעשייה שלמה שכל מטרתה היא להציג מין כחוויה חושנית ואסתטית ולספק את הרצונות המיניים של הצופים (בימינו עד לרמת התת-תת-תת-תת נישה). וכמובן, יש המון בעיות אתיות שקשורות לתעשייה הזאת, ולא נראה לי שצריך להיכנס לדיון הזה.
כלומר, אם אני מבינה את הטענה שלך נכון, היא שאין מספיק סרטי פורנו (או סצינות פורנו) איכותיים עם במאים ושחקנים טובים? (תקן אותי אם הבנתי אותך לא נכון.) ומי שלא מסכים עם הטענה הזאת הוא פוריטני?
בנוגע לפורנו-אוכל, שוב, שאלה של ערכים. לא ראיתי את הסרט 'שף', אז לא אחווה דעה עליו. אגיד רק שבאופן כללי, אני לא רואה הרבה ערך להשקיע שעה-שעתיים בצפייה בסרט שעיקר מטרתו היא לייצר חוויה חושנית סביב אוכל. (אזהרה: מביאה כאן דוגמא קיצונית כדי להעביר את הנקודה) כמו שאני לא רואה ערך בכך שמישהו יבלה את חייו – או אפילו רק מספר שנים – על חוף ים טרופי יפהפה, תוך שתיית קוקטיילים וקיום יחסים עם בחורות צעירות ומלבבות שמתחלפות לבקרים.
זה חוקי, ובמקומות רבים אפילו נתפס לגיטימי מבחינה חברתית (בהנחה שיש לך מספיק כסף כדי להרשות לעצמך את זה.)
אבל אני לא אשמח אם הבן שלי יזכה בלוטו ויבחר לבלות מספר שנים כך. אני אחשוב שמדובר בבחירה רדודה, חומרנית וכזו שעלולה להזיק לו בטווח הארוך. אני אצטער על כך שהוא לא השקיע את זמנו בדברים משמעותיים יותר. וזה לא בגלל שאני פוריטנית שמאמינה שאנחנו צריכים לסבול כל היום. אני בעד יופי ואסתטיקה והנאה. אבל אני מאמינה שהנאות חושיות תלויות בהקשר ובמשמעות וביחסים אנושיים. הן יכולות לקדם אותנו למקומות נפלאים, וגם לדרדר אותנו למקומות אפלים.
(עוד כמה דוגמאות קיצוניות: קוקאין יכול לייצר חוויה חושנית מדהימה. זה לא הופך אותו לדבר טוב.
מהעבר השני, לידה בלי אפידורל הייתה אחת מהחוויות הכואבות ביותר שעברתי – בתור חוויה חושנית זה לא היה כיף, בלשון המעטה, ואם זה היה בהקשר של מחלה או פציעה, הכאב היה נחרט בזיכרון כחוויה נוראית. אבל בגלל ההקשר והיחסים האנושיים שהיו שם, אני זוכרת את זה כחוויה מדהימה שארצה לחזור עליה.)
אמ;לק לא מצליחה להזדהות עם הטרגדיה הכרוכה במחסור בסרטי פורנו איכותיים על המסך הגדול. אם זה הופך אותי לפוריטנית, שיהיה…
מבלי להתייחס לנקודות העיקריות של התגובה שלך
אני מרגיש צורך לעשות הפרדה בין נטייה מינית ומיניות. "באהבה, סיימון" לא עוסק כמעט במיניות של סיימון, אלא בההתמודדות וההשלמה שלו עם הנטייה המינית שלו וענייני התבגרות ורומנטיקה נלווים וקשורים.
לצורך העניין, סרט בו זהות יהודית של הדמות הראשית לוקחת חלק מרכזי הוא ממש לא בהכרח סרט שעוסק בדת (אפילו אם הוא הולך מדי פעם לבית הכנסת בסרט).
וקצת אצא מגבולות הגזרה של האתר
ואגיד שאני חושב שההצמדה האוטומטית של נטייה מינית שונה למיניות בהכרח היא ממש בעייתית ומלבה טיעונים הומופוביים.
בהקשר של קולנוע אפשר לראות את זה בהתנגדות שמרנית לנוכחות להט"בית בסרטים שמיועדים לילדים, גם אם אין שם משהו מיני, בטענה שילדים לא אמורים להחשף למיניות במדיה כזו (גם אם זה מסתכם בנשיקה שמקבילתה הסטרייטית הייתה עוברת לשמרנים חלק בגרון).
מחוץ להקשר של קולנוע ההצמדה הזו משמשת כטיעון נגד מצעדי גאווה למשל, גם כשאין בהם משהו מיני (כמו במצעד הירושלמי).
וכמובן שברור לי שהכוונה שלך הייתה טובה ואני מקווה שזה לא נתפס כמשהו מאשים או תוקף כי זו לא הכוונה שלי, פשוט בעיניי חשוב מאוד להקפיד לעשות את ההפרדה הזו, בקולנוע ובעיקר בחיים האמיתיים.
אבל ההפרדה הזאת היא מלאכותית לגמרי
אני מבינה למה עושים את ההפרדה הזאת לצרכים פוליטיים, אבל היא פשוט לא אמיתית.
האם נשיקה סטרייטית היא מינית? כן.
(בהנחה שמדובר בנשיקה הוליוודית שאמורה להביע תשוקה מינית ולא נשיקה בין קרובי משפחה או נשיקה ילדותית בין ילד וילדה צעירים.)
האם מצעד גאווה הוא על מין? כן. הרי בשביל מה התחילו את המצעדים? בשביל שיפסיקו להטריד, לעצור ולרדוף אנשים בשל מאפיינים מיניים, כמו למי הם נמשכים ועם מי הם מקיימים יחסים.
האם זה אומר בהכרח שלא צריך לתת לילדים להשתתף בהם? לא בהכרח. לא כל דבר שבמרכזו מין הוא בוטה, חושפני או לא מותאם לילדים.
"באהבה, סיימון" הוא דוגמא מצוינת לסרט שמדבר על מיניות (אי אפשר להפריד נטייה מינית ממיניות) בצורה שמותאמת לבני נוער ואפילו ילדים. המקור האמיתי להתנגדות השמרנית לסרטים בסגנון הספציפי הזה הוא התנגדות למיניות להט"בית. הרי כמו שאמרת בעצמך, לא הייתה להם שום בעיה עם סרט שמייצג מיניות סטרייטית באותו אופן בדיוק.
אביא דוגמא אחרת לגמרי: חתונות, בייחוד לפני העידן המודרני (ועדיין לעיתים קרובות במגזרים דתיים/שמרניים יותר) הם חגיגה של זוגיות שעוברת משלב החיזור (דייטים/שידוכים) לשלב של קיום יחסי מין, שהוא, מעצם טבעו בחברות האלו, מחייב הרבה יותר. בעצם חוגגים את זה שהזוג הולך להתחיל לקיים יחסי מין בקרוב (וכמובן לעשות עוד דברים נוספים במקביל- להתחיל משק בית משותף, אולי ללדת ילדים כתוצאה מהיחסים). אנחנו לא חושבים על זה כך, ואין לנו בעיה לתת לילדים להשתתף בחתונות, כי זה לא נעשה בצורה בוטה, והמשמעות הזו עוברת להם מעל הראש ולא נקלטת אצלם. אבל זה לא אומר שהיא לא קיימת.
או בשפת הגמרא (כתובות, ח, ב):
"אמר רב חנן בר רב הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה אלא כל המנבל פיו ומוציא דבר נבלה מפיו אפילו נחתם לו גזר דינו של שבעים שנה לטובה נהפך עליו לרעה."
כלומר, יש דברים שכולם יודעים שהם מיניים במהותם, אבל זה לא לעניין לדבר על זה בצורה גסת רוח.
אנחנו כנראה לא נסכים
ממש מוזרה לי הטענה שההפרדה היא מלאכותית, במיוחד בהקשר של "באהבה, סיימון". הסרט מאוד לא מיני, יש בו פחות אזכורים מיניים ועיסוק במיניות מכמעט כל סרט תיכון שאני יכול לחשוב עליו. הסרט עוסק בהתמודדות והשלמה עם הנטייה המינית ורוב סיפור האהבה כאן הוא וירטואלי ונטול אלמנט מיני. האם כל סרט בו אנשים מתאהבים הוא מיני בהכרח? ברור שמשיכה מינית היא חלק כמעט בלתי נפרד לרוב המוחלט של האנשים מאהבה רומנטית, אבל האם כל עיסוק ברומנטיקה הוא עיסוק במיניות? זו קביעה שקשה לי לקבל. האם 'לפני השקיעה' הוא סרט שעוסק במיניות?
לצורך ההשוואה, ניקח סרט אחר עם גיבור נער להט"ב – קרא לי בשמך. קרא לי בשמך הוא סרט מאוד מיני ובפירוש עוסק במיניות, אבל לעומת זאת ממש לא עוסק בנטייה המינית עצמה של הגיבור או בהתמודדות עם הזהות שלו. כמה אנשים התייחסו אל אליו כהומו למרות שהוא נמשך גם לנשים? הסרט לא עוסק בזה בכלל. הזהות היהודית שלו תופסת יותר מקום בסרט מאשר הזהות הביסקסואלית שלו.
אני גם לא מסכים עם הניתוח שלך לגבי המיניות המובלעת בחתונות ובמצעד הגאווה, אבל זה כבר ממש לחרוג מגבולות עין הדג.
נסכים שלא להסכים
למרות שהייתי שמחה להבין, לפי ההגדרות שלך, למה קוראים ל-"נטייה מינית" בשם הזה אם היא לא קשורה למין.
ועוד משהו אחד אחרון
לרוב מוחלט של סיפורי הרומנטיקה של אלמנט מיני, לפעמים מרומז, לפעמים מפורש, כי לרוב מוחלט של אנשים מדובר בדברים שכרוכים זה בזה נורא חזק. נכון שבני נוער יכולים לחוות רומנטיקה מאוד חזקה ובמקביל המיניות נוכחת רק חלקית, אבל זה בגלל שהם צעירים וחסרי ניסיון, לפעמים מפחדים, לפעמים אין להם ידע, ולפעמים לא בשלים רגשית או כל סיבה אחרת לא ללכת בתחום הזה "עד הסוף". זה קשור לשלב התפתחותי שישתנה עם הזמן, ולא מעיד על כך שאין קשר בין רומנטיקה למין.
תראה את הסצנה הזאת מדקה 1:30. כן, זה עדין, זה מרומז, זה מותאם לילדים. לא מראים את סיימון מאונן או משהו כזה. אבל אני לא יכולה לקרוא למה שהם מציגים כאן בשם אחר מלבד "חלומות ארוטיים" (או "קדם-אירוטיים", אם אתה רוצה להיות פדנט. כלומר, גם אם זה לא ממש ארוטי כרגע, ברור שזה הכיוון).
https://www.youtube.com/watch?v=aFkYzs8lDZQ
רוב סיפור האהבה הוא וירטואלי, כן, אבל זה דווקא משאיר כר פורה לפנטזיות של הדמות הראשית (שוב, בצורה עדינה ומרומזת ולא בוטה, אבל לא הייתי קוראת לזה רומנטיקה אפלטונית בשום אופן). מדקה 1:08:
https://www.youtube.com/watch?v=qitiO2mUa6A
האם מסכנים שכאלו הוא נקודת פתיחה טובה בשביל הדיון הזה?
לא ממש ראיתי את התגובות החיוביות מפרטות מאוד על הסקס בסרט אלא יותר על הקומדיה והתגובות השליליות היו רק שלי ושל כדור פורח וגם אז זה היה יותר על הפן המוסרי מאשר המיני. אם כבר להתחיל שיחה היה אפשר לדבר על איך הסרט מתייחס למדינות אחרות שבלה מבקרת בה או ליתר דיוק איך שהוא לא. הרי כל מדינה שהיא מבקרת בה נראית אותו דבר כמו המדינה האחרות אולי חוץ ממתקן או מבנה אחד ספציפי, והאוכל שהיא אוכלת נראה אותו דבר וסוג השיחות שהיא משתתפת בהם הוא אותו דבר, אפילו המקצוע שהיא עוסקת בו בסוף הסרט הוא גירסת מתקדמת של דקירת העיניים בתחילת הסרט. האם לסרט יש איזושהי ביקורת על השפעת התרבות האירופיאית על דרך החשיבה? או שהצוות של הסרט לקח השראות מכל כך הרבה מקומות עד שבסופו של דבר נראה שהגיבורה הראשית שלנו לא יצאה לשום מקום חדש כי היוצרים לא נתנו לה לעזוב את הבית שלה גם כשהיא מתרחקת ממנו?
אני אמנם לא הקרקר
אבל גיל, יש לך משום מה הרגל לגנוב פוסטים לדברים לא קשורים בכלל. (מקדונה, ועכשיו זה).
הבנו שלא אהבת את Poor Things
(ל"ת)
להגיד שלא אהבתי משמע שיצאתי עם איזשהו רגש מהסרט
אבל הפעם זה לא קשור לזה אלא לדיון עצמו, הצצה ליחסים זה סרט שאני לא אוהב והוא נקודה הרבה יותר טובה להתחלת דיון . כמו שאמרתי מסכנים שכאלה נגרר לבדיוק לאותו שיח שיונתן (ואני מניח שאחרים באתר) מבקר ולדעתי אין בסרט ביקורת עצמית על אותו שיח,לפחות לא כזאת שלא סותרת את עצמה, הוא פשוט עושה את הדבר.אולי חוץ מהסוף וגם אז זה מרגיש כמו הסצנה הזאת מדריה. יותר מעניין אותי איפה הדיון הזה נמצא? כי הוא לא בתגובות של מסכנים שכאלה, בהצצה ליחסים כן הוא נמצאת לפני עשר שנים באתר כן הוא שם. במסכנים שכאלה, נאדה גורנישט.
אוקי הנה תגובה יותר קשורה
אני עדיין לא חושב שמסכנים כאלו הוא נקודת פתיחה טובה לדיון הזה בעיקר בגלל שאולי לבלה מין הוא פעולה אינסטנקטיבית אבל לשאר הדמויות (בשקל) בסרט הזה זו פשוט… פעולה, פעולה מבין המון פעולות אחרות. מה גם שזה דיי אירוני שהחיה שקרקר מתאר בשלושת הפסקאות האחרונות היא בדיוק השיחה שהדמויות הגבריות מנהלות לגבי בלה אחת לאחת הקהל מדבר על הסרט ביותר עומק מאשר מה שהסרט מדבר ומראה בעצמו. אם הייתי מתחיל דיון על דיבור מיני בסרטים הייתי נותן לדוגמה את… אנומליסה למשל. . שלפחות מנסה לחקור את הmale gaze לעומק גם אם הוא "טיפלה" מטריד.