סולט

אחרי שגמרה עם 'מבוקש', אנג'לינה ג'ולי הופכת (כנראה) לסוכנת רוסיה רדומה, בסרט אקשן בעל עלילה מופרכת לא פחות
שם רשמי
סולט
שם לועזי
Salt

יום אחד נכנס עריק מרוסיה למשרדי CIA  הסודיים ביותר – שכנראה לא היו סודיים מספיק, מכיוון שהוא ידע לאן להיכנס – ומספר לחוקריו סיפור לא ייאמן: סוכנת רוסיה רדומה שוכנת על אדמת ארה"ב. היא היתה רדומה הרבה, הרבה זמן. למעשה, היא נשלחה לאמריקה בעודה ילדה קטנה, שחונכה להאמין בכל ליבה בעקרונות הקומוניזם של אמא רוסיה, ולהיראות כאילו היא מאמינה בכל ליבה בעקרונות החופש והרוח האמריקאית. עשרות שנים עברו בינתיים, ברית המועצות התפרקה, אבל השתולה עדיין מחכה ליום שבו תופעל ותראה לאמריקה סוף סוף מה זה. היום הזה, אומר הרוסי, הוא מחר, ובו הסוכנת הרדומה תרצח את הנשיא. לא את נשיא ארה"ב – זה צפוי מדי – אלא את נשיא רוסיה.

הסיפור הזה מופרך מ-17 סיבות לפחות, ולכן מצדיק לחלוטין את בעיטתו של הרוסי ההוזה מכל המדרגות הסודיות ביותר – אלא שהעריק מספק עוד פרט: שמה של הסוכנת השתולה, לטענתו, הוא אוולין סולט. הטענה הזאת מפתיעה מאוד את החוקרת שמתשאלת אותו, סוכנת CIA בשם אוולין סולט (אנג'לינה ג'ולי).

אנשי הסוכנות, באופן טבעי, לא קונים את הסיפור של הרוסי, אבל מעדיפים להשאיר את סולט תחת השגחה, על כל צרה שלא תבוא. גברת מלח, שטוענת בתוקף שהיא לא מרגלת רוסיה ושההפללה הזאת עלולה לעלות בחייו של בעלה, בורחת. ואז מנסה לרצוח את נשיא רוסיה. לא בדיוק המהלך המתבקש בניסיון להוכיח את חפותה.

מכאן ועד סופו הסרט שומר על עמימות, וזאת בעיה. מסתורין זה דבר מצוין, בעיקר בסרטי מתח, אבל דרישה די בסיסית מסרט היא שנדע בעד מי אנחנו, עם מי אנחנו מזדהים, ומה אנחנו רוצים שיקרה. יש סרטים שבהם בסוף מתברר שתמכנו באדם הלא נכון ובעצם האיש הטוב היה רע או להיפך, אבל כאן, כבר משלב מוקדם מאוד לא ברור האם אנחנו אמורים להיות בעד הסוכנת הממולחת, או נגדה. מצד אחד, היא היתה על הפוסטר, והיא פאקינג אנג'לינה ג'ולי. מצד שני, אין ספק שהיא עושה דברים רעים מאוד. אז מה קורה כאן, לעזאזל? כשסולט נמלטת מהמשטרה, אני אמור לרצות שהיא תיברח או תיתפס? כשיורים בה, אני אמור לנסות להסיט את הכדורים בכח המחשבה או לייחל למותה הכואב?

לומר שהעלילה של "סולט" לא סבירה זה כמו לומר שבימים אלה, בצהריים חם בחוץ: זאת האמא של האנדרסטייטמנט, ומובן מאליו ממילא. נגיד את זה ככה: סרט האקשן הקודם שבו כיכבה אנג'לינה ג'ולי היה "מבוקש", הידוע לשמצה בתור הסרט עם נול הגורל. "סולט" מופרך כמעט באותה מידה. כמעט. כן, בעלילה יש תפניות מפתיעות, אבל כשהכל כל כך בלתי סביר, בשלב מסוים שום דבר כבר לא באמת היה גורם לי להתפלא. אה, אז אתם אומרים שבעצם הכלב של בעלה של סולט היה בעצם כל הזמן סוכן מושתל של המודיעין האיראני? הו. מעניין.

בעיה אחרת של "סולט" היא משבר זהות: הוא לא הצליח להחליט איזה "זהות" הוא רוצה לחקות. העלילה היא "זהות בדויה" (סדרת הטלויזיה על סידני בריסטו): מלבד העיסוק בריגול וריגול-נגד, אנג'לינה מחליפה פאות נכריות וזהויות פעם ברבע שעה, והיא סוכנת-על שיודעת לעשות הכל, מהשתלטות על שלושה גברים חמושים בידיים חשופות ועד אילתור מק'גייברי של מטול רימונים המורכב מחפצים ביתיים. מבחינת סטייל, הסרט הוא "זהות כפולה" (הסרט על ג'ייסון בורן): סצינות הפעולה מצולמות מגובה העיניים במצלמה רועדת, מה שמכניס אותנו לתוך אקשן ושומר על דופק גבוה, אבל לפעמים מקשה להבין מה בעצם הולך.

מה שחבל הוא שכסרט אקשן, "סולט" בכלל לא רע. סצינות האקשן לא פורצות דרך, אבל הן עשויות כמו שצריך ואגרסיביות. אנג'לינה ג'ולי היא אנג'לינה ג'ולי, והעלילה היא לא שבלונית או סטנדרטית – את זה לפחות אפשר לומר לטובתה. הסרט לא משעמם בשום נקודה, אבל כשהסיפור מופרך עד כדי כך, וכשלא ברור אף פעם אפילו מי בעצם גיבור הסרט, קשה לקחת משהו מכל זה אישית. כל העסק לא קורה למישהו שאכפת לנו ממנו. ההרגשה היא לא כאילו שאתה חווה סרט, אלא רק, איך לומר, צופה בדברים שקורים.