במוי ותסריט: מוחסן מחמלבאף
שחקנים: נילופר פאזירה, חסן
טנטאי, סאדו טימורי
כשהייתי בצבא (קצת לפני
שהדינוזאורים ירדו מהעצים),
היה לי תחביב: לנהל ויכוחי
שמירות. לא תחביב מי יודע מה, אני מודה, אבל כשלפניך ארבע שעות שמירה רצופות, קר נורא, והפעילות היחידה בסביבה היא של כמה עכברושים משועממים – צריך להעביר את הזמן איכשהו. על כן מתווכחים על כל נושא שבעולם. למשל: עירום בקולנוע – צריך או לא צריך? ואז, כאשר שותפי לשמירה היה טוען שהעלילה מחייבת, ואין ברירה, ואיך בכלל אפשר לעשות סרט בלי סצנות מיטה לדורותיהן, הייתי מפעיל את נשק יום הדין: קולנוע איראני. מול הטענה הזו היה השומר מולי ניצב חסר תשובה: כ-ו-ל-ם יודעים שסרטים איראניים נחשבים משובחים ואומנותיים במיוחד, ושמות כמו מחמאלבאף (מאכל איראני מסורתי ידוע?) מפארים פסטיבלים בכל אירופה, לצהלת המבקרים. ומה, האיש יודה שהוא לא ראה אף סרט איראני?
ומה, אני אודה שלא ראיתי אף סרט איראני?
אופס, זו היתה טעות – עוד נשארו שעתיים שמירה.
כל זה אומר, כמובן, שלסרט איראני אני מגיע עם ציפיות גדולות.
'ליקוי חמה בקנדהאר', סרטו של מוחסאן מחמלבאף, עוסק בנאפס (נילופר פאזירה), עיתונאית קנדית ממוצא אפגני המיטלטלת לה בדרכי אפגניסטן החרבות בנסיון להגיע לאחותה הנכה. זו חיה בעיר קנדאהר ומתכננת להתאבד בזמן ליקוי החמה העתיד להתרחש או-טו-טו, ונאפס רוצה למנוע את האסון. על כן היא מצטרפת למשפחה אפגנית החוזרת מאיראן לאפגניסטן ומתחילה במסע, מוסווית היטב תחת בורקה (כיסוי פנים אפגני), ומיטלטלת במין תלת-אופן ממונע שסוחב רק קצת יותר אנשים מהטיטניק. מקשים על מסעה איתני הטבע, הדרכים הגרועות, ומיני טיפוסים ססגוניים במקרה הטוב, דפוקים לחלוטין במקרה הקצת פחות טוב וחמושים היטב במקרה הרע. כל המסע מתועד היטב בשפה האנגלית: הדיאלוגים אמנם בפשטונית או פרסית, אבל נאפס מודאגת שמא לא תחזור חיה, ועל כן מקליטה תקציר באנגלית לטייפ המנהלים שלה – לטובת מי שייוותר אחריה, או לטובת הקהל האמריקאי שמתקשה קצת לקרוא כתוביות וזקוק להסברים בגוף הסרט, כמו גם יושבי השורה שלי, שלאורך כל הסרט לא הצליחו להתאפק מלהעיר הערות מחכימות בסגנון "לקחו להם את האוטו" כשלוקחים לגיבורתנו את הקורקינט הנייד. באמת תודה על הפרשנות. מזל שלא ראיתי איתם את 'ממנטו'.
הסרט מתחיל בסצנה של הצנחת רגליים תותבות מעל אפגניסטן (זה לא משונה כמו שזה נשמע. זה הרבה יותר), וזו לא הסיבה היחידה שהוא מתחיל צולע. הבמאי כנראה התקשה בהתחלה להחליט אם הוא רוצה לספר סיפור או לשאת נאום פוליטי. לכן הפתיחה מלאה בפירוט נתונים (כל כמה דקות מישהו בעולם נפגע ממוקש), נאומים סמי-פלצפניים של נאפס (בסגנון תוכנית תיעודית של נשיונל ג'יאוגרפיק) והטפות דידקטיות (נשים אפגניות? מדוכאות? מוסתרות כליל? מה אתם אומרים! לא ידעתי! I didn't see her face, now I'm a believer, ועכשיו נפקחו עיני). צר לי: לדעתי עברתי כבר, ולאו דווקא בהצלחה, את הגיל בו אפשר היה לחנך אותי. מיותר. אם הבמאי רוצה להדגים כמה לא נחמד הוא שלטון הטאליבן, הוא יכול היה לעשות את זה קצת יותר בעדינות, ולא לתחוב לצופים כפית בפה כל שתי דקות.
לא רק הנאומים נשמעים כאילו יצאו מנשיונל ג'יאוגרפיק: גם התמונות כמו בקעו מהמגזין הנ"ל. הצילומים יפהפיים. הצילום הוא מליגה נדירה, הרבה מעבר לרמה שבדרך כלל רואים בסרטים. הצבעים עזים ומכים בצופה עד כדי עומס על הרשתית האומללה ועל המשקפיים שלי. חלק ניכר מהסרט נראה כמו ציור בצבעי שמן – או לחילופין, תוצר של חומרים כימיים מזן מסוים: גושי צבעים נודדים אנה ואנה, ועשרות נשים אפגניות בבורקות ססגוניות נעות ונדות לאורך המדבר. מרהיב ביותר, וראוי למסך גדול ממש.
למרבה המזל, אחרי הפתיחה הצולעת, גם הסרט עצמו תופס תאוצה. הבמאי כמעט סיים את מכסת הנאומים שלו ועובר להתמקד במסעה של נפאס, ובסצנות בחייהם של האנשים שהיא פוגשת לאורך הדרך. מעכשיו לא רק הצילום הזוי, אלא גם הדמויות, שמפלס הטירוף שלהן עולה ככל שממשיך הסרט. המסע של נפאס – מין 'אפוקליפסה עכשיו' בסגנון אפגני, ועם פחות יריות – לאט לאט תפס וריתק אותי ככל שהקצב של הסרט עלה (לא יותר מדי; זה סרט איטי, אל תצפו לגגים), בייחוד כאשר הופיעו סצנות מהסוג שקשה לדמיין, ומשפטים כל-כך משונים שראוי שייכנסו לפנתיאון הכבוד של הקולנוע ("תמיד כדאי שיהיה לך זוג רגליים נוסף. יש כאן הרבה מוקשים").
בחלקו הגדול הסרט גם מצליח, לדעתי, להעביר יותר טוב את המסר של הבמאי: כשהסצנות מדברות בעד עצמן, אין צורך בהטפה. רק אז מצליח הסיפור שלו על המצב באפגניסטן לעניין באמת, ולא להישמע כמו נאום של מי שראה את האור. כשזה קורה, הסרט הופך להיות מצוין. וככה הוא ממשיך, למשך שני שלישיו הנותרים, ונשאר מצוין – רק הפרשנות של הצופים שלידי נשארת זוועה ("ווי, תראו, לכולם אין רגליים!").
למי שאוהב סרטים איטיים, ולמי שסוריאליזם לא נשמע לו כמו קללה בפשטונית, זה סרט ראוי בעליל. על כן קחו בהזדמנות את אמצעי הניוד שלכם וזוג רגליים נוסף, וצאו לקולנוע.
ורק אל תצפו לראות עירום.
- האתר הרשמי
- מחמלבאף .קום
- אפגניסטן
- אפגניסטן היום
- האזינו לרדיו אפגניסטן
- החיים תחת הטליבאן
- נשים אפגניות למען שיוויון
- עזיזה – המגזין למוסלמית המודרנית
- יאהו הגירסה האפגאנית
- יתומי הסערה והמחמלבאפים
אהרו''כ
היי, מישהו פה לא שכח שהאמריקנים כבר החליטו שנמאס להם משלטון הטאליבן, וחיסלו אותו?
הרי כולם יודעים שהנשים האפגניות משוחררות עכשיו…
מישהו פה לא שכח
שהסרט, מטבע הדברים והמפיצים בארצנו, הופק לפני שהטאליבן הודחו מהשלטון.
ולגבי הסיפא שלך – אני ממש לא בטוח. נראה לי קצת שטחי לטעון שהטליבן כפו את כל חומרותיהם על עם שלם שלגמרי לא רצה בכך; יש כל מיני דיווחים מעניינים מאפגניסטן, והבורקה הייתה נהוגה במקומות מסויימים עשרות שנים לפני בוא הטאליבן.
מישהו פה שכח
שלפחות בתל אביב הסרט גם הוקרן לפני ה-9.11
טוב, נתקן ל''המפיצים בעירי''
וכל השאר נכון.
אוקיי, עכשיו כשנרגעתי
מאימת הפסד האהרו"כ הראשון שלי אי פעם, אני מוכן להגיב כמו שצריך.
רק לא עוד אחד מסרטי המסע הזרים המשעממים האלה, שכמותם ראינו כבר רבים. נשמע כמו עוד אחד מהסרטים הזרים המעצבנים האלה, ששניצקליין היה אומר עליהם בלי צפייה בכלל "נפלא, קולנוע מלא רגש עם דיאלוגים מלאי משמעות בלה בלה בלה…"
זה לא עיתוי גרוע להוציא סרט שכזה? לפי מה שהבנתי מהביקורת, הסרט מנסה להראות לשאר העולם את מצבה העגום של אפגניסטן. הבמאי די אכל אותה מהבחינה הזאת הייתי אומר, הרי אחרי ה-11בספטמבר כולם יודעים לדקלם את ההיסטוריה והגיאוגרפיה של אפגניסטן בעל פה, ויתרה מזאת, שלטון הטאליבן כבר נפל, וקמה באפגניסטן ממשלת בובות אמריקנית.
אוקיי, עכשיו כשנרגעתי
סרט טוב אמור לעמוד בפני עצמו ללא קשר למצב הפוליטי-חברתי -מדיני וכו'.. אז אמנם עדיין לא ראיתי את הסרט, אבל אני מרשה לעצמי לנחש (באדיבותו של טוידילדי) שהסיפור מרתק, כתוב היטב, ומספק חוויה קולנועית במידה כזאת, שאתה שוכח מכל השאר ומתרכז בדמויות ובסיפורים הקטנים (טוב, חוץ מהחלק עם נאומי הכפית..). ואם לומר את האמת, אני אוהבת לצפות בסרטים זרים, כדי לראות תרבויות שונות, או בסרטים המספרים על תקופות שונות. מהבחינה הזאת אני חושבת שסרט מסוג זה יעמוד במבחן הזמן, אבל גם עכשיו, אני לא חושבת שמישהו יתנגד לראות איך זה היה "מבפנים", אתה יודע מה- בייחוד עכשיו.
יותר מזה
הייתי אומר שמחמלאבף שיחק אותה בענק. לפני ה-11 בספטמבר, הסרט הזה היה יכול לעניין רק את אוהדיו המושבעים (ואני גאה להיות אחד מהם, למרות שראיתי, לצערי, רק את גאבה) ועוד כמה אניני טעם.
עכשיו, כשכל הסיפור של אפגניסטאן, הטאליבן והאיסלאם הפך לכזה אישיו, וכשגם איראן נמצאת בכותרות, הסרט יזכה להרבה – אבל הרבה – יותר חשיפה.
אני בטוח שמחמלבאף מברך פעמיים: פעם על קריסת הטאליבן ופעם נוספת על צמיחת חשבון הבנק שלו עצמו…
לא שיש לי ממש מושג, אבל
כשהסרט יצא לאקרנים דווקא היה לי די ברור מאליו שהוציאו אותו עכשיו *בגלל* המלחמה החדשה שלנו, ולא למרות. זאת גם הסיבה שאמרתי לעצמי שאני לא אלך לראות אותו, האמת.
אם רמת הציפיות שלך הייתה גבוהה
אני לא יודעת איפה למקם את שלי.. לפני שהתחלתי לקרוא את הכתבה הסתכלתי בתמונה והייתי בטוחה שמדובר בציור (כן- שמן, סוריאליסטי משהו..) רק השמות בקרדיטים קצת ערערו לי את הבטחון. אבל תודו שיכול היה להיות מעניין לראות סרט אירני מצוייר (כן, אני יודעת ש"ביל וסבסטיאן" היה בערבית, אבל זה לא אותו דבר!). אז אם ככה נראה כל הסרט, או לפחות חלקו, או לפחות השוט הזה, או משהו, אני מורידה בפניו את… מממ.. טוב, אין לי כובע.
מסע לקנדהאר
סחתין על הביקורת. לא יכולתי לכתוב אותה יותר טוב, ומי כמוני יודע שניסיתי.
ג.
מסע לקנדהאר
תרומה קטנה משלי:
הסרט נקרא בפרסית "מסע לקנדהאר" ובאנגלית "השמש מאחורי הירח". שני השמות הללו ממקמים אותו בהקשר הנכון יותר לטעמי. זהו קודם כל סרט מסע לפי כל כלליו ומאפיניו של ז'אנר זה (הקרוב ללבי), והחשוב שבהם – המסע הפיזי של הגיבור הוא רק הפלטפורמה למסעו הרגשי/ אישיותי. סרט מסע טוב הוא כזה שבו הצופה תופס את עצמו בזמן הסרט או בעקבותיו באיזשהו מסע אישי.
הסתרת השמש מאחורי הירח היא מטאפורה מוכרת בספרות ימי הבינים המוסלמית והפרסית (גם ריטה קלינשטין לבית פירוז משתמשת בה) ובמקרה הזה משמשת גם את סיפור העלילה (והיה ליקוי חמה מלווה נבואות חורבן ערב פרוץ המילניום – 11/8/1999) ובעיקר את השאלות שהסרט מנסה להעלות – אמת (או מקור) מול שקר (או חיקוי). אור השמש מול החזרתו בלילה על ידי הירח, רגל טבעית מול פרוטזה, פני הגבר (עם או בלי זקן) מול רעלת האישה.
גם אם ההתניה שלנו בתקופה האחרונה היא לראות סרט כזה ככתבת תחקיר נוקבת מבית "CNN" או ככתבת צבע עם מסרים אקטואליים מערוץ 8, לכו לראות סרט בגלל שהוא יפהפה ואפשר לנסוע איתו למקומות רחוקים בתוך הנפש פנימה.
מחמלבאף שולת!!!
ג.
אני לא רוצה להרוס את ההרמוניה
אבל זה לא קצת, אהם, איך לומר, מוזר, שדווקא במאי אירני (ועוד אחד שלמיטב ידיעתי חי ופועל מתוך הממסד האירני) הוא האדם שבחר להוקיע את המשטר האפגני(וזה כמובן מבלי לגרוע מאהדתי לסרטיו וכו' וכו')?
אני לא רוצה להרוס את ההרמוניה
אני לא יכול להגיד שפגשתי בסרט הוקעה של משהו. אם יש משהו שאפשר להגיד על הסרט הזה זה שהוא ממש לא קובע דעה נחרצת בשאלות מהסוג שהעלית, אלא להיפך – גורם (לי לפחות) לבחון כל מיני קביעות נחרצות ומוסכמות, כמו למשל שרעלה זה נורא ואיום או שמשטר מסוים הוא אפל יותר מליקוי חמה.
ודוגמה השיכת בכלל לדיון בסרטים לפי סיפורי סטיבפן קינג – "ריטה היוורת' וגאולת שושנק" לא בא להוקיע את זוועות בתי הכלא או את העוול שנגרם למי שהושלך לשם, כי אם לחדד את ההכרה שכלא וחופש הם "STATE OF MIND" ובידיך הבחירה אם להיות אסיר או בן חורין.
לגבי השתיכויותיו של מחמלבאף אני כבר הרבה זמן תוהה האם הוא עלה התאנה שבו מנפנפים האיראנים כדי להציג פתיחות מדומה, או שאולי אנחנו רואים אוטומטית ליקוי חמה בכל מה שנעשה בחלק ההוא של העולם (די כבר עם הדימוי השחוק הזה).
ג.
אני לא רוצה להרוס את ההרמוניה
לא הצלחתי למצוא דרך הלינקים מידע לגבי שנת הוצאת הסרט (השנה האמיתית, לא השנה שבה המערב גילה אותו). ברור מעליו שכרגע אפגניסטן היא נושא מאוד "אופנתי" בעולם ולכן די הגיוני שעולם הקולנוע המערבי אימץ את הסרט בחום (זה פשוט יותר מעניין מלצקצק בלשון ולהניד ראש). תהיתי מה היה הטריגר לבחירת נושא טעון כל כך על ידי האירנים דווקא (לא נראה לי שהרצון להתחנף למערב הוא גורם כל כך מכריע בתעשיית הקולנוע האירנית, אבל אני אשמח לשמוע דעות של מביני עניין).
עפ''י ימד''ב
שנת הוצאת הסרט היא 2001.
אני לא מתיימרת להיות מבינת עניין ולמען האמת גם טרם הספיקותי לצפות בסרט הזה, אולם נראה לי מאוד טבעי שיוצר קולנוע יבחר בנושא מקומי טעון על מנת להתמודד איתו – זה חלק נכבד מהמטרות של אומנות לסוגיה. אני די בטוחה שלמחמלבאף יש מה להגיד על הרבה נושאים פוליטיים וחברתיים במדינה שלו (כמו שכל ישראלי ממוצע אוחז בדעות מוצקות, מנומקות ומפורטות על כל פיפס שמושמע כאן). ההנחה שלי היא שמחמלבאף לא מפחד לחשוף את הדעות האלו או להתעמת עם נושאים בעייתיים בקולנוע למרות משטר מגביל יחסית, משום שיש גם הרבה הגנה בחשיפה העולמית הזו שלו.
קיצר, זה עושה הגיון….
אני לא רוצה להרוס את ההרמוניה
לו רק ידעתי ללנקק…
יש באתר הרשמי של הסרט תשובות מסעירות לשאלות הללו. תשובות שמוסיפות עוד ענין לכל הסיפור, בין אם הן נכונות ובין אם פוברקו לצרכי יח"צ וקידום מכירות.
http://kandaharthemovie.com/
ג.
ביקורת מעולה.
באמת. מספרת את העלילה, מעבירה את התחושות – בלי להתפלסף. בקיצור, אחלא. אח, איך אני אוהבת איראניים. בייחוד סרטים איראניים. חבל שחבר שלי מנדה אותם. מישהו מתנדב להיות לי לחברה בסרטים איראניים (וכשאני חושבת על זה, גם זרים באופן כללי הוא לא אוהב במיוחד…)?
אפשר ליצור איתי קשר במייל. נורא תודה…
שתי הערות טכניות
1. הלינק האחרון ליתומי הסערה לא עובד :(
2. אז איך קוראים לגיבורה – נפאס או נאפס? נראה שלא החלטתם.
ד"א ביקורת נחמדה. :-)
לא מוחק, מה תעשה לי?
הלינק ל'יתומי הסערה' עבד אתמול. היום הוא לא עובד. למעשה כל האתר של 'יתומי הסערה' לא עובד היום. אני מקווה שזה עניין זמני וש'הארץ' לא החליטו דוקא היום להוריד את האתר הזה לצמיתות – הוא באמת היה קומיקס משעשע מאוד.
עכשיו עובד.
אם כבר אז כבר
אתה יודע במקרה למה הארץ הוריד את הקומיקס מהעיתון? ומתי הוא ישוב אם הוא ישוב? ואיפה?
ד"א
הם יודעים שיש לנו את טיל החץ?
אני? שום מושג.
ושימו לב למה
שיש לאורי קליין, בשורה השלמה שהוא הקדיש לסרט הזה בעיתון, לומר על הסרט הזה:
"סרטו של הבמאי האיראני מוחסן מחמאלבף נע בין היפריאליזם לסוריאליזם וכולל סצינות מרשימות רבות".
מישהו יכול להאיר את עיני, ולהסביר לי מה זה היפריאליזם?
הורדה דרסטית
של מחירי הירקות.
היפר-ריאליזם
יותר-מציאותיות, בתרגום חופשי. זרם או תפיסה באומנות שמנסה לחקות את המציאות, לחלוטין ובצורה הכי קרובה שאפשר, על כל פרטיה – עד לאלו הקטנים ביותר.
אגב, זה כבר פסה…
– מילון רובין לאמנות.
היפר-ריאליזם
הסבר
http://www.artnet.com/library/06/0672/T067235.ASP
ודוגמאות לתמונות (סליחה, ציורים)
http://www.artlex.com/ArtLex/p/photorealism.html
אגב, גם אני לומדת אומנות, אבל לא היה לי מושג על מה השניצל דיבר, עד שכתבת את ההודעה והזכרת לי את הזרם המגניב הזה שלמדנו בקצרה במשך שיעור או שניים שנה שעברה. אבל למה אתה אומר שזה פאסה? אני ממש אוהבת אותו.
היפר-ריאליזם
פעם עסקו בזה המון. אז המציאו את המצלמה. עכשיו כמעט ולא עוסקים בזה.
מכאן נובע: זה פאסה.
זה, לפחות ההגדרה שלי לפאסה, יכול להיות שאני טועה…
לטעות זת פאסה.
היום כבר יש פוסטמודרניזם. לא שמעת?
להגיד פאסה זה פאסה.
להגיד פאסה זה אין.
למרות שפעם היה אאוט להגיד פאסה ואין להגיד אאוט, היום יש כבר רטרו.
אני חושב.
אני מקבלת את ההגדרה שלך
ועדיין טוענת בתוקף שזה סגנון מגניב (יש שיגידו שזה נראה בדיוק כמו צילום, אבל זה מה שכל כך יפה בזה לדעתי). ניסיתי להיזכר מה השם של האומן שעליו למדנו בשיעור וחצי באומנות – הוא צייר תמונה יפה של רכבת תחתית ואחת של בן שנראה כמו בת – אבל לא הצלחתי.
אני אגב גם מקבלת את הערתה של אקסמנית לעתיד.
וגם את הערתו הנוספת של יונתן.
מה קיבלנו? הרבה הגדרות וילדה אחת מבולבלת.
ביקורת מעניינת
תגובות קצת פחות,
ואני לתומי חשבתי שאמרתי יותר מידי על הסרט ולאף אחת אין עניין בביקורת,לכן בכלל לא מצאתי לנכון אפילו לנסות.
שמחתי.
ולחשוב שפעם חבר שלי ביקש ממני ללכת לראות איתו את " הלוח " וסירבתי.
עד היום אני מצטערת.
מזל שיש יס,שיכול לצמצם פערים.
ביקורת מעניינת,כבר אמרתי?
מעניין...
לא ידעתי שיש בחורות ששופטות גם את איכות התגובות בכתבה. כלומר, גם אני עושה את זה, בטח, בשביל שיקולים הרי גורל במאבקי במתמשכים (כן בטח, על מי אני עובדת? נכנעתי מזמן. זה דווקא נחמד לראות תמיד שיש עוד מה לקרוא כשיש זמן).
פשוט לא ידעתי שיש מי שמגיבה על כתבה בסגנון "כתבה אחלה, אבל בנות, הגיע הזמן שתשפרו את התגובות שלכן!".
_______________________
יום לא-הולדת שמח,
גל
את לא הבנת את ה*כוונה*
של פליסיטי. בתגובה הזו היא הצליחה לפגוע בכל מי שכתב פה תגובה וגם בכמה שלא כתבו אבל חשבו אותו דבר כמו מי שכן כתב, ומי שאולי קצת איכפת לו ממה שחושבים עליו אחרים – יעבור הרבה זמן עד שהוא יעיז לכתוב תגובה שלא תהלום את הסטנדרטים הגבוהים של עניין שמוצבים באתר.
אני מצטערת על העוינות, שקלתי הרבה זמן אם להגיב להודעה הזו, ובסוף החלטתי שכן. זה פשוט *ממש* פוגע, פליסיטי, כדאי שתשקלי בפעם הבאה מה שאת כותבת. (אלא אם כן, כמובן, עשית את זה בכוונה כדי לפגוע, מה שאני לא אוהבת לחשוב).
מה???
אני לא הבנתי את ההודעה הזאת. פליסטי ניסתה לפגוע במישהו? סליחה, פגעה במישהו שלא במכוון? איך? למה?
איזה סטנדרטים גבוהים של עניין שמוצבים באתר? על מה את מדברים? למה אף אחד לא סיפר? ואני לתומי חשבתי שלכל אחד מותר להגיד מה שהוא רוצה…
כמו שאני מבינה את זה,
ועד שפליסיטי תבוא ותבהיר, מה שהיא אמרה זה:
1. הביקורת מעניינת
2. התגובות קצת פחות
3. רציתי לכתוב ביקורת בעצמי אבל חשבתי שהיא לא תפורסם באתר מחוסר עניין לקהל.
כלומר, החלק היחיד בהודעה של פליסיטי שעוסק באיכות התגובות הקודמות הוא שלוש המלים "התגובות קצת פחות". שזו אולי הערה מעצבנת קמעא, כמו שאמרה מייפל, אבל (לעניות דעתי) מוגזם להגיד שזה "ממש ממש פוגע" וגו'. ice – ואני מתנצלת אם זה נשמע מתנשא – אולי כדאי שתשתדלי לייחס קצת פחות חשיבות להודעות של אנשים אחרים בכלל, ולדעותיהם על התגובות שלך בפרט. תכתבי מה שבא לך. Go get 'em. וכאלה. :)
תודה אבל
לא בדיוק עזרת לי.
אני רואה את ההודעה של פליסטי באותה צורה כמוך ולכן אני לא מבין ממה אייס נפגעה. בגלל זה קיוויתי שהיא תענה לי ותסביר את עצמה.
אולי זה שלא עזרתי לך
זה כי לא עניתי לך, אלא ל-ice.
מילא להם,
את הסברת לי. אלוהים, אני מרגישה מטופשת, אבל *ממש* לא הבנתי למה פליסיטי התכוונה. למען האמת, לא היה לי ממש כוח לנתח את מבנה המשפטים המורכב שלה (ולכל הרוחות, איזה מבנה! לא מבחינה תוכנית, אלא מבחינה ויזואלית. אנטרים מופרעים). אז דילגתי לי בקלילות על חלקים שלא הבנתי…
______________
יום לא-הולדת שמח,
גל
יכול להיות שזאת הסיבה
ומה המסר? פעם הבאה להסתכל טוב יותר למי ענו… אופס…
אחד אחד.
דבר ראשון, תודה על העידוד, לא נפגעתי באופן אישי, לא נפגעתי באופן כללי, אני לא נפגעת ככלל.
דבר שני, לדעתי להגיד "התגובות פחות מעניינות" זה כמו להגיד (לדעתי האישית בלבד, כנראה) "אין פה עם מי לפתח דיון ברמה שלי". שוב, כנראה שלא, כי אף אחד, מסתבר, לא הבין את זה ככה. יכול להיות שקצת הגזמתי, יכול להיות שבגלל שאני מכירה את סגנון התגובות של פליסיטי (וגם קוראת אותן…) השלכתי מהסגנון שלה על התגובה הספציפית הזו. בכל מקרה, אני מקווה שהבהרתי את עצמי.
אני בהלם!
מה קורה לכן בנות?
מה נהייה? מה יש להבין??
בסה"כ אמרתי שהביקורת מעניינת, והתגובות אליה פחות מעניינות.
זה ה-כל!
לא שיפוט תגובות,לא בקשה או דרישה להעלאת רמת התגובות(מי אני שאגיד דבר כזה?)לא פגיעה באפ'חת,לא שהגיבה ולא של מי שלא הגיבה,ולא כלום!
לא כתבתי ואפילו לא ניסיתי לכתוב ביקורת על הסרט המדהים הזה(הלוואי שהיו יותר תגובות של אנשים שצפו בו)משום שלא חשבתי שזה יעניין מישו/י.
מה עשיתם ממני מפלצת???
אני בעד שנתיישר חזרה לעבר הסרט.
לא ככה?
לא לפני
ארבע אווה מריה
ותקיעת שופר אחת…
לא, לא ככה.
התגובות שלך נוטות להיות גועליות כלפי גולשים אחרים. את מי זה מעניין אם התגובות לכתבה לא כ"כ מעניינות? מה את, שופטת תגובות? תגיבי לעניין – איך היתה הביקורת, איך היה הסרט, חוויה מעניינת שקרתה לך וכד'. אל תתעסקי עם אנשים אחרים בכזו פטרוניות. זה לא כ"כ מעליב, כמו שזה לא לעניין. זה אתר על ביקורות סרטים, לא על ביקורת תגובות. זו לא פעם ראשונה שמעירים לך, אז אולי תקחי זאת לתשומת ך.
לא, לא ככה.
איך חשבתי לענות לך באותו מטבע(משו בקשר לפרדוכס של שמך וכאלה מכמנים) אבל הגעתי למסקנה שזה לא יבהיר אותי יותר ממה שכבר ניסיתי.
שיהיה לך רק טוב
משפיע או לא?
ראיתי עם זוגתי שתחיה את הסרט.
דיברנו עליו בדרך הביתה, דיברנו עליו למחרת, ואפילו הזכרנו אותו כמה ימים אח"כ.
לא זוכר שזה קורה לנו הרבה. (בגלל ה"נדיפות" של רב הסרטים, לא בגלל בעיות בזוגיות…)
מסקנות – סרט ראוי בהחלט, והביקורת עליו אכן מצוינת!