ביקורת: חבלה

זה היה יכול להיות סרט אקשן מחוספס, אכזרי וריאליסטי יחסית, אבל אז פתאום שוורצנגר

לפעמים לא צריך חבלה, אלא סתם תאונה, כדי להרוס סרט. נכון ש"חבלה" הוא סרט דפוק באופן כל כך יסודי שזו נראית כמו תוצאה של פעולת טרור מתוכננת היטב, אבל אני לא חושב שזה באמת היה המצב. הסרט הזה היה יכול להיות סרט אקשן סביר לחלוטין. בעצם, הוא היה יכול להיות שלושה כאלה. הבעיה היא שכל אחד משלושת הסרטים האלה הוא סרט בסגנון שונה לחלוטין, ‏ו"חבלה" נראה כמו התנגשות חזיתית של שלושתם – התנגשות מהסוג שכולל הרבה מאוד ברזל ‏מעוקם, בלגן ודם. ‏

בתחילת הסרט, יחידה של הלוחמה בסמים עוסקת בפשיטה על מאורתו של קרטל מקסיקני ‏שמחזיק בכמות מגונה של מיליוני דולרים. הם מקצועיים, אכזריים ומכוערים – והכוונה אינה לאנשי ‏הקרטל, אלא ל"טובים", כן? בנוסף, מתברר שהם לא באמת בעניין של לשמור על הרחובות נקיים ‏מסמים או להכניס אנשים רעים לכלא. הם עושים את זה בעיקר בשביל הכסף. חלק מכובד מהכסף שהם מוצאים הם לא מתכוונים להסגיר לידי הרשויות, אלא לשמור לעצמם. אפילו זה לא ‏הולך, והם מגלים שהכסף הגנוב שגנבו נגנב להם לפני שהספיקו ‏להשתמש בו. זה מותחן משטרתי מהזן הריאליסטי-יחסית, המלוכלך, המחוספס והעמום מוסרית. ‏הדמויות הם "ברו'ס", הם לא נחמדים, הם לא בהכרח צודקים, אבל האופן שבו הם מתייחסים זה ‏לזה – כמו חבר'ה ביחידה משותפת בצבא – משכנע מספיק. ואז פתאום שוורצנגר!‏

את תפקיד מנהיג היחידה מגלם ארנולד שוורצנגר. הוא ולא שרף, הוא ולא סטאלון. מוזר לראות ‏אותו שם. לשוורצנגר חוקים משלו: כל סרט בהשתתפותו הופך אוטומטית ל"סרט של שוורצנגר". ‏אתם יודעים איך זה הולך – לקחו לו את הבת או הרגו לו את ‏הכלב, אז הוא לוקח רובה ‏ויורה בכולם עד שכולם מתים והוא לא.‏ אי אפשר להכניס את ארנולד שוורצנגר לסרט ולצפות שהוא ‏יישאר סתם דמות שולית אחת מבין כמה, זה לא עובד. ‏

אבל זה בדיוק מה שהסרט מנסה לעשות. שוורצנגר מנסה להיות אחד מהחבר'ה ולהשתלב, אבל ‏מה לעשות: הוא אולי אישיות כריזמטית, אבל שחקן – במובן המקובל – הוא לא. בטח שלא שחקן משנה. לראות אנשים אחרים, ‏שמנסים להעמיד פה סרט ריאליסטי לכל הרוחות, מנסים לנהל איתו שיחה יומיומית – זה דומה למצב שבו לתפקיד מפקד המשטרה היה מלוהק מקרר בצבע מג'נטה, וכל יתר השחקנים היו ממשיכים להריץ את הסצינות שלהם מסביבו מבלי להכיר בכך שמשהו פה תמוה. מוזר עוד יותר שהצמידו לו עלילה ‏רומנטית. מידת המתח המיני בין שוורצנגר לבין בת הזוג לכאורה שלו היא זהה בדיוק לכמות ‏המתח המיני שהיתה יכולה להיות בינה לבין אותו מקרר, וכשבסצינה אקראית אחת היא מסתערת ‏ללא אזהרה על המקרר הנ"ל בנשיקה מלאת תשוקה – זאת אחת הסצינות הקומיות שלא בכוונה הטובות ביותר ‏שנראו בקולנוע לאחרונה. ‏

בנוסף – כן, יש עוד – הסרט הוא גם מותחן חקירה משטרתית בנוסח ‏CSI‏, שבו אוליביה וויליאמס ‏מגלמת חוקרת קשוחה כמו בטון מזוין (דבר אחד אפשר לומר לטובת הסרט: דמויות של נשים חזקות יש פה) המנסה לעלות על עקבות הרוצח ‏המסתורי המחסל את חברי היחידה המיוחדת. אה, כן, יש רוצח מסתורי שמחסל את חברי ‏היחידה המיוחדת, בזה אחר זה, ובדרכים שגורמות לסרט להיראות כמו "יעד סופי". הוא אלים ‏במידה מוקצנת: הסרט לא רק מציג דם אלא מקפיד להראות גם את המעיים, במקומם החדש מחוץ ‏לגוף. ואז פתאום שוורצנגר! שוב! ברגעים בלתי צפויים הוא חוטף את הסרט, גורר אותו לפינה חשוכה ומנצל אותו ‏למטרותיו. מה לעזאזל.‏

‏"חבלה" בשום שלב לא היה אמור להיות סרט נעים או ידידותי; הוא אלים, מלוכלך, מכוער ולא ‏מוסרי מיסודו, ובכוונה תחילה. הדמויות כולן מעוררות דחיה ברמה זו או אחרת. אבל הוא היה יכול ‏לפחות להיות סרט דוחה ולא מוסרי באופן אחיד, ולהתרחש בעולם מכוער אחד. במקום זה הוא ‏סמאטוכה. לא כיף לחובבי ריאליזם, שמקבלים שוורצנגר לפנים באמצע הסרט; לא כיף למעריצי ‏שוורצנגר, שלא מקבלים ממנו מספיק; ובכלל לא כיף לכל מי שנגוע בטעם טוב. זה לא סתם טראש, ‏אלא סוג מיוחד של טראש ביזארי.


פורסם במקור בוואלה