היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".
בפרויקט "השלמת צפייה", לצערנו, לא מצאנו זמן לדבר על סדרות ישראליות – למרות שיש בהחלט על מה. ובכל זאת, החלטנו לתת זרקור לסוגיה ספציפית שמתמחים בה בישראל: המערכון. כן, חלק הם ממופעי במה וחלק הם מהאינטרנט ולא כולם הם ממש מהטלוויזיה אבל בוא לא נהיה קטנוניים ביום חגה של המדינה ובמקום זה נשאל את הכותבים שלנו "מהו המערכון הישראלי האהוב עליך?".
רז גריינברג: המסקנה שלי מהתמונה הקבוצתית הזו היא שישראל היא מעצמת מערכונים. יש כל-כך הרבה מערכונים טובים שיצאו פה לאורך השנים, איך לעזאזל אני אמור לבחור *אחד* בשביל התמונה הזו? הגשש החיוור, לול, ניקוי ראש, זהו-זה, העולם הערב, החמישייה הקאמרית, החרצופים, רק בישראל, ארץ נהדרת – כולן ועוד רבות אחרות סיפקו לנו עשרות אם לא מאות של מערכוני מופת.
ובכל זאת, לצד כל הקלאסיקות שכבודן במקומן מונח, החלטתי לבחור מערכון מהתקופה האחרונה יחסית – המערכון על הרבי מלובביץ' של "היהודים באים". למה? כי קודם כל, הוא מערכון מצחיק מאוד, שנותן טוויסט יהודי מאוד לרעיון ה-"רק המשיח האמתי יכחיש את משיחיותו" של מונטי פייתון. ומעבר לטקסט המבריק, הוא גם מבוצע נהדר – אחד הדברים שלא מפסיקים להדהים אותי בכל פרק של התכנית הוא הדינמיקה הנפלאה בין מוני מושונוב לכל השחקנים הצעירים ממנו בכמה עשורים שמקיפים אותו, הם מן הסתם גורמים לו להרגיש צעיר, והוא ככל הנראה נותן להם איזו חכמת-חיים קומית.
אבל מעל הכל, המערכון הזה עורר אצלי תחושה לא-צפויה של נוסטלגיה. השלטים של הרבי מלובביץ' נמצאים בכל מקום כבר שנים, אבל המערכון הזה הזכיר לי את ההופעה הראשונה שלהם במקומותינו, במקביל לעליה המטאורית של אייס אוף בייס. אני צופה במערכון הזה, עוצם את העיניים, ולרגע חוזר להיות בן טיפש-עשרה בניינטיז. אבל רגע, "היהודים באים" זו לא תכנית שצוחקת על אירועים היסטוריים? הניינטיז זה כבר היסטוריה? ימי הטיפש-עשרה שלי הם היסטוריה? ויי זמיר.
תום שפירא: קצת פחות מארבעים שניות. זה כל הזמן שלוקח למערכון הקטן הזה (בסך הכול רמי הויברגר מדבר אל המסך) להכין את הסט-אפ שלו לפני הפייאוף. ואיזה פייאוף. אפל מחשכת הלילה.
הימים הם אמצע שנות התשעים, לפני הבחירות הקרבות ממשלת ישראל פוצחת במבצע ענבי זעם. במהלך התקיפות צה"ל ירה לכיוון כפר קאנא בדרום לבנון. הדיווחים הראשוניים היו על יותר ממאה הרוגים. גם לי, עדיין ילד באותה התקופה, זכור זעזוע ציבורי מסוים – אפילו שהיינו בזמן מלחמה (שמצדיקה, לפחות בישראל, כמעט הכול).
ובדיוק על הזעזוע האינהרנטי הזה המערכון בונה – "שריר לא זז לו בפנים" אומר הדובר. ומכאן בונה במהירות על עוד שורה של סממנים שהיית מצפה למצוא בביקורת על איזה פוליטיקאי רובוטי שמסיר מעליו את כל האחריות למותם של בני אדם. כמובן שהוא צריך להיות עצוב, לזייף דמעה מול המצלמה ולהגיד "אני חש בכאבך" משל היה ביל קלינטון, שהיה האלוף בתצוגות האלו באותה התקופה. אבל באותה מהירות שבה נדמה שמגיע הטון הביקורתי המילים חושפות שיש משהו אחר בראש הדובר – "איזה לחלוחית, איזה חצה חיוך"… ופתאום, בלי ששום דבר ישתנה במערכון האסימון נופל: "תראה קצת שמחה! תראה קצת שמחחחחההה!"
זה אפל. זה אפל אפילו בסטנדרטים של החמישיה הקמארית, ייצוג של הציניות התל-אביבית של שנות התשעים שלא יכול לחזור להיות עוד. אנשים, כולל ילדים, מתו. במה תעזור הסליחה שלו? במה יעזרו הבאת רגש כמו עצב לעומת השמחה של הדובר במערכון? בסופו של דבר המלחמה תמשיך (עבדכם הנאמן בילה עוד כמה שנים בביקורים במקלטים בזמן ילדותו בצפון) והמתים עדיין יהיו מתים.
בפחות מדקה המערכון מצליח להגכיח הן ז'אנר היורים ובוכים (בסדר, הרגנו – אבל לפחות אנחנו מרגישים רע לגבי זה), הן את התדמית הציבורית של פרס (ובכלל של השמאל ה'קר והמנותק') והן את הרצון של מדינות להראות מתורבתות בשעה שהן עוסקות בגרימת מוות המוני. לא רע בכלל. אולי בכל זאת נראה קצת שמחה.
אור ענבר: המופע הקורע מצחוק של אסי וגורי, הוא כנראה אחד המופעים הכי מצחיקים שרצו פה בארץ הקודש המכיל המון מערכונים שהפכו לקלאסיקה: חייזרים, כלא, אלדד ורונן, עוד אלמנטים של צחוקים.
אבל אותי אישית אין דבר שמשמח יותר מהמערכון של ז׳ורז ורובר. האנרגיה של אסי כהן וגורי אלפי מתפוצצת אפילו כשרואים צילום מגורען בן כמעט 20 שנה והוא הדגמה מושלמת לחיבור בין משחקי שפה, נונסס והומור פיזי.
המערכון מתחיל כפארודיה על מגלי אוצרות שמסיבה לא ברורה מדברים במבטא צרפתי טיפשי, ממשיך לבדיחות ישראליות להחריד על טיול שנתי וחווית בית ספר ונגמר, בצורה הכי לא קשורה בעולם עם ריקוד.
הקסם האמיתי של הקטע זה שאפילו דברים קטנים, שקומיקאים אחרים היו מפספסים הופכים לרצף צחוקים אצל הצמד: "מישהו פותח מפה" זה לא משהו מצחיק על הנייר אבל גורי אלפי עושה קולות בזמן שהוא פותח מפה בפנטומימה למשך עוד ועוד שניות זה פשוט קורע מצחוק.
אבל מעבר לביצוע המושלם של הצמד, יש משהו לא רק בכתיבת הפאנצ'ים אלא בכלל בבסיס המערכון שקורע מצחוק: מי זה בכלל ג'ורג' ורובר? למה הם מחפשים אוצר? למה המבטא? למה אנחנו מקבלים קריינות והסברים בתור קהל של איך המסע הזה התנהל, יש פה צוות צילום דוקומנטרי?
אלמנט נוסף שמשדרג מערכונים בעיניי הוא כשקומיקאים מתחילים לצחוק באמצע הקטע של עצמם: ג׳ימי פאלון עשה מזה קריירה, ופה אסי וגורי כ״כ נהנים מהביט הזה במופע שהם צריכים לעצור באמצע מרוב צחוק.
ובסופו של דבר, זה פשוט באמת איזשהו קסם שאפשר להבין רק למי שצפה. קושמשי לא הפכה להיות מילה שגורה בעברית מדוברת אבל אם תגידו "גם אני קושמשמי" ליד מי שמכיר את המערכון הוא או יתחיל לצחקק או יענה לך "הוא קושמש, היא קושמשה, הן התקושמשנה, בניין השתעל" ומשם ימשיך לשאר המערכון. בשלב הזה תוכלו רק להחליט לא לרצוח אותו בשלב זה.
רם קיץ: אני אוהב מערכונים ואני אוהב מוזיקה. על כן ידעתי כי מה שלא תהיה התשובה שלי – ככל הנראה אבחר במערכון מוזיקלי כלשהו, בעדיפות על פי שיר שאני אוהב.
אני מודע לכך שלעשות פרודיה על "סטן" זה לא מקורי, והדבר נעשה במגוון וריאציות ובמגוון מדינות (את "חן" של אסי וגורי זוכרים?), מה שמעיד על חוזקו של השיר אשר לו נרטיב שמתאים כמו כפפה להרבה אנשים אודות פרנואיד עם תחושות קיפוח, כאשר המוצלח והבועט מכולם, לדעתי הסובייקטיבית כמובן, הוא האחד של "היהודים באים" בכיכובו של ד"ר ברוך גולדשטיין.
יש לי חיבה מעוותת להומור שחור (היכן ריכוז היהודים הגבוה בעולם? באטמוספירה) וניכר שלמערכון הזה אין אלוהים. כלומר יש, וזה חלק מהיופי פה וחריפות המחשבה. המערכון מטפל ברגישות בנושא טראגי ונפיץ, ומעניק לו מסר מהסוג שאי אפשר שלא להסכים איתו, ולא חשוב באיזה אתם של המפה: פנאטיות זה רע.
האם זה באמת המערכון שאני הכי אוהב? לא בטוח, כמעט בוודאות צחקתי יותר במערכונים אחרים. אבל לאחד הזה אני הכי נהנה להאזין.
נעמה רק: חיבור בנושא מערכון אהוב.
מאת: עמית, כיתה ו' 3
היום ברצוני לכתוב על מערכון ממש יפה שאני מאוד אוהב שהשם שלו הוא "יום עיון מסוכן". זה בעצם סרט שאורכו 10 דקות ומשתתפים בו כל מיני שחקנים מצחיקים כמו אודי כגן (שהוא גם בארץ נהדרת), תומר פישמן, ירמי שיק בלום ועוד ועוד. חלק מהשחקנים הם גם היו בתוכנית שקראו לה "טלוויזיה מהעתיד" ששכן שלי אריאל הראה לי דברים משם וזה גם היה מצחיק כמו המערכון הזה.
במערכון הזה יש מורים שהם בטיול ממש כמו שתלמידים לפעמים בטיולים, והם כזה מפריעים למדריך שהוא כאילו המורה שלהם ושואלים שאלות לא קשורות כל הזמן. יש מורה אחת שהיא כאילו מאוהבת בו ומנסה שהם יתנשקו, יש מורה אחד שסתם מתפרץ לו כל הזמן ומדבר על הבת מצווה של הבת שלו בכלל, יש מורה אחת שכמעט מתחילה מכות. ויש גם מורים חנונים שרוצים ללמוד ולהרחיב את האופקים שלהם ולא מצליח להם בגלל האחרים שמפריעים.
המערכון מצחיק בעיניי בגלל שכל אחד מהשחקנים בחר דמות שממש מתאימה לו והיא שונה מהדמויות האחרות באיך שהיא מתנהגת ומדברת. יש הרבה משפטים שזוכרים מהמערכון כמו "אז, בסדר!" או "הם לא היו בסיור אבל הם יהיו בסיור", שאולי מרק לראות פה לא מבינים שזה מצחיק אבל זה כן, כי זה משפטים של מורים אבל שהם לא בכיתה. שזה משהו שאמא שלי אמרה לי ולא שמתי לב אליו לפני שהיא אמרה, אז אני חושב שזה אומר שיש במערכון הזה דברים שמתאימים גם לגיל שלי וגם לגילאים של הורים ועוד גילאים בטח. אבל זה גם קצת מביך לראות את המערכון עם ההורים שלך כי יש שם גם בדיחות שהן למבוגרים יותר ואז הם ידעו שאתם רואים משהו שהוא לא בטוח לגיל שלכם ולא ירשו לכם לראות את זה יותר.
לסיכום, זה מערכון שהייתי ממליץ עליו לילדים שהם קצת בוגרים כבר ויבינו אותו. זה מערכון יפה לדעתי כי הוא מלמד גם שמורים הם אנשים ולא רק המורים שלך בכיתה שלך וזה לדעתי מסר שכדאי שילדים ידעו אותו.
גבי קוגן: הרגשתי שאני צריך לבחור במשהו של "ארץ נהדרת", אבל לא ידעתי בדיוק מה. אני לא מעריץ גדול של הסדרה, בטח בתקופה המאוחרת שלה, אבל מבין דברים שמוגדרים כתוכניות מערכונים (לכן כל מיני קטעים מ"הרצועה" לא נחשבים) הם היחידים שהם באמת ישראלים, מקוריים (כל דבר של "קצרים" פסול לפיכך) ולא משהו שאני אצטרך לבזבז שעות בניסיון להגן עליו (כל מיני שיט מוזר ונישתי של "ביפ" שאנצור בליבי לנצח למרות שאני פחות או יותר היחיד שעושה כן).
וכשהייתי צריך לבחור מערכון מתוך "ארץ נהדרת", נדדה מחשבתי לשני מערכונים באמת מבריקים – "ספרות נשים, יש דבר כזה בכלל?" או המערכון ההיסטרי שבו טומי לפיד מחליף את בנו יאיר בתוכנית האירוח שלו ומראיין את מושיק עפיה – שקורעים אותי בקטע פלילי בכל צפייה מחדש. אבל בסוף לא בחרתי בהם. כי יודעים מה? במדינה שלנו, עם כל החרא שקורה בה, לפעמים, אתה באמת לא רוצה לחשוב.
ולכן, המערכון שבחרתי – "מסבחה בין כוכבים" – הוא לא באמת כזה טוב, אבל הוא מעין ערגה לזמנים פשוטים יותר. זמנים שבהם תכלס, לא היה צריך שום דבר חוץ משני גברים מבוגרים שנותנים אחד עם השני מכות באמצעות חרבות אור בשקל תשעים שקנו בבאב-אל-טויז-אראס, מערכון שמבוסס כולו פשוט על הרעיון של פאנצ'ים עם שמות של סרטי מד"ב ואוכל מזרחי, וטל פרידמן אחד שצועק על דארת' ויידר "חלאס ג'ינג'י, חלאס!" ואז מורח לו חומוס על הפרצוף.
שני אוירבך: הפסקול של הילדות שלי הוא לא מוזיקה. זה לא שגדלתי במשפחה מ"קוקו", זה פשוט שמוזיקה אף פעם לא הייתה מרכזית אצלנו ולא היינו מהבתים האלה שבהם תמיד משהו מתנגן ברקע. מה ששמענו בנסיעות משפחתיות – במיוחד אם לי הייתה מילה בעניין – היו דיסקים של אוספי מערכונים של הגשש החיוור. ככה יצא שבגיל חד ספרתי כבר ידעתי לדקלם בעל פה את הבדיחות שלהם שמורכבות מקצת סאטירה והרבה הומור עדתי והכל רלוונטי לעשרים שנה לפני שנולדתי. בעוד שעבור אנשים אחרים שיא היצירה של הגששים היה "גבעת חלפון", בשבילי הם לפני הכל המערכונים (וגם זה רק בסאונד, כי אני לא תמיד יודעת מה ההומור הפיזי שהקהל המוקלט כל כך נהנה ממנו). עד היום "מה שבע", "אני לא מנען אני מאשדוד" ו"אין בפלה" הן תגובות אוטומטיות שלי לדברים די נורמליים שאנשים מסביבי אומרים.
אבל לבחור מערכון אחד אהוב? איך אפשר. "הצ'ופצ'יק של הקומקום" זה הדבר הכי צטיט בעולם, "שיח טבחים" זו חוויית הצבא שלא הייתה לי, "השליח בבנק" טבע את אחד המונחים הכי שימושיים בעברית (ישראבלוף! אתה הבנת את זה ברוך?), "שוק הספרים" דיבר מעולה לילדה החנונית שהייתי ו"מגרש השדים" ניצח במשחק המטא לפני שזה נהיה טרנד מאוס. אבל אני מניחה שהמערכון הכי גדול של השלישייה אי פעם הוא "קרקר נגד קרקר", ששמעתי מאות פעמים (ומעולם לא ראיתי את הסרט שלו הוא לועג). משהו בשייקה שמתגלגל מהבדיחות של עצמו, גברי מקריא בפאתוס שירה גרועה על גבול הווגונית ופולי עושה את האשכנזי המטרחן הקלאסי שלו – זה הכי מוגזם, הכי וולגרי, והכי מצחיק. ואיכשהו, זה אפילו גם קצת מרגש, וילד זה באמת לא חוט מאריך.
סביר להניח שאם הייתי שומעת לראשונה את המערכונים היום הייתי מזועזעת מהבדיחות הגסות והסטריאוטיפיות (אם כי יש לציין שהגששים לא חסכו את שבטם מהאליטות אף פעם), מה גם שהרבה מהן מוחזרו מאז בכל קומדיה ישראלית. אבל כשנחשפתי לבדיחות האלה בפעם הראשונה הייתי בגיל שבו כלום לא עמד ביני לבין הומור טוב, והדיסקים האלו של הגשש החיוור היו הדבר הכי מצחיק שהכרתי. צדק מי שאמר, העולם מצחיק אז צוחוקים.
יהונתן צוריה: שוב פעם אני מוצא את עצמי לא יודע במה לבחור: רז פירט למעלה היטב את כל התוכניות המעולות שליוו אותנו והעניקו לנו פתגמים וביטוי לשון שמלווים אותנו לנצח (וגם כאלה שאני לא מתחבר אליהן), אבל הוא שכח לדבר גם על כל מערכוני הרשת הנפלאים (רק לבחור מערכון אחד של ניצה ולחם זה שבירת ראש. התשובה היא אגב "אני שוב מתאהב". גם בין מערכוני אנדרדוס קשה לבחור – מתבלטים "ויקרא שמו בישראל" ו"רוצה בואש". מילה טובה גם ל"חנות מתנות לגבר", "ההיפופוטם שנזכר בתימן", "KRAP" ול"העדיפה דרך השלום על דרך החלודה?").
אבל צריך ללכת עם הלב. והלב נמצא בחמישיה הקאמרית – תוכנית מערכונים שונה באופן ניכר בנוף מרוב החברות שלה: תוכנית שהייתה מאוד פוליטית בלי להיות, בעצם "סאטירה פוליטית". כן, המערכון על יגאל עמיר נחקק בזיכרון והיו עוד דוגמאות כמו שתום ציין אבל בבחירה בין סדרת מערכונים "סתם" ובין סדרת מערוכני סאטירה, "החמישיה" מחקה את הגבול בין השניים. ביקרה את הצבא, הממשלה, האזרחים, והמפלגות בלי לערב (לרוב) אף אדם אמיתי.
והיא עשתה את זה חמושה הן בצוות שחקנים נהדר והן בצוות כותבים משובח. כן, יש אולי משהו בגישה הקומית – זאת שמדי פעם לא יודעת איך להסתיים – שלא נראה תמיד רלוונטי, וכן לא מעט מהמערכונים ה"גדולים" שלהם לא התיישנו נפלא (מצד שני, גם אף פעם לא אהבתי אותם), אבל הרשימה של מערכונים אהובים היא ארוכה – הן מערכונים שבלטו בזכות הכתיבה: ראש ממשלה ("ככה? אין שלום"), ברוכים ("מבסוט? תודה לאל"), מה שאני הכי שונא בצבא ("יראו את האודם של הבורדו באינפרא אדומה"?), ביצה צמיגית ("סך הכל התכוון שצמיגי לו"); ובין אם מערכונים שעבדו בגלל בביצועים פשוט מושלמים של השחקנים שלהם: ליי אפ, כדורגלן פילוסוף, פרחים בקנה, השפן של אנרג'ייזר או ביצוע שיר הנושא.
אבל אמרנו לבחור, אז בוחרים: ואמרנו שהולכים עם הלב ולכן למרות שאני לא אזהה לא את יואב טוקר ולא את עמנואל הלפרין – אני הולך על המערכון שבו בשעת לילה מאוחרת נמאס סופית לשני מההגיגים של הראשון. "קרואסון צרפתי בתחת שלי, טוקר" מפציר מנשה נוי כעמנואל הלפרין. זה בבסיסו קונספט פשוט: הצגה של אנשי החדשות כאנשים קטנוניים שמנצלים הטבות ודופקים את החברים שלהם, אבל שבירת מערכת היחסים הכאילו רשמית שמדרדרת במהרה להעלבות בצרפתית מבוצעת וכתובה בכזאת חינניות שפשוט קשה ולא לצחוק. ויחסית לסדרה שנודעה בכך שהיא חלשה בפאנצ'ים, שורת המחץ של המערכון – "ואם זה לא מספיק גרוע" – היא מבריקה, ומבוצעת נהדר.
אף אחד מהחמישיה (כולל הכותבים) לא הצליח לשחזר את הברק שהם לכדו בתוכנית (ובטח לא "מופע האיחוד" שלהם במחאת האוהלים) – אבל בהשוואה למתחרים שלהם, באמת שיש כאן משהו שהוא רמה אחת מעל השאר. כאן יואב טוקר, פריז.
וואו. זאת תמונה קבוצתית כל כך... אקלקטית.
אף פעם לא חשבתי על זה ברצינות, אבל כנראה שהייתי בוחר באחד משלושת המערכונים הבאים, שהם אולי לא הכי אהובים עלי אבל בהחלט אלו שיוצא לי לצטט מהם הכי הרבה:
1. שיר תווי הקנייה של היפופוטם
2. האבנט דה ג'ואיש פיפל סאפרד אינאף?
3. היהודים באים למימונה, שהוא מערכון היסטורי מכיוון שהוא אשכרה גרם לי להתחיל לחגוג חג שהיה אמור להיות חלק מהמסורת שלי אבל איכשהו אף פעם לא היה משוים
אבל המערכון הבודד שכנראה יישאר איתי הוא ברק בבקבוק, מערכון שהוא גם פארודיה מוזיקלית מעולה, אבל גם איכשהו מצליח להיות סאטירה מדויקת, גם מבחינת תיאור המציאות שמתוארת בו, אבל גם מהזיקוק המדויק של נקודת האמת שבתוך הסאטירה. ואני מדבר כמובן על בוהמיית אלאור עזריהשל ארץ נהדרת.
נ.ב. אם להוסיף למה ששני אמרה, אחד מהצלילים המאד אופייניים של פסקול חיי הוא חלק מהמערכונים של הגשש, אבל לא המערכונים עצמם, אלא אותו אדם אלמוני שצוחק בקול גדול בדיוק ליד המיקרופון של ההקלטה.
ובציון מיוחד לשבח
זוכה מערכון העולים החדשים (אינעל דין באבור אל ג'בהום) שחמישים שנה אחרי שנכתב, לא מפסיק להיות אקטואלי ולו לרגע אחד.
כן
בוהמיית אלאור עזריה הוא קטע מדהים וביי פאר הדבר הכי טוב של ארץ נהדרת בעשור האחרון
המערכון הישראלי הכי פחות מצחיק
גם אני מיציתי את ארץ נהדרת לפני שנים. יש להם עדיין פינות נחמדות, אבל זה אף פעם לא בתוכן הפוליטי. ובכל זאת, בבחירות הקודמות, או הקודמות הקודמות, או הקודמות קודמות קודמות – בקיצור לפני שנה עד שנתיים – הם הוציאו משהו ששבר אותי. שאולי תמיד היה מהדמויות המצליחות שלהם, ובמערכון "הפיתרון של שאולי" הם השתמשו בו כדי להביע את התסכול שכולנו מרגישים מהבוץ שהמדינה שלנו הייתה (ואם להיות כנים עדיין) נמצאת בו. זה מתחיל עם שטויות רגילות של שאולי ואירנה ואז לאט לאט שאולי מושך אותך פנימה עם דברים קשים לשמיעה, תוך כדי שהמצלמה סוגרת על הפנים שלו. ואולי זו רק אני שחלשת אופי, אבל השילוב של תנועת המצלמה עם המשחק של אסי כהן כמעט משכנע אותי. ואז כמובן תולשים אותנו החוצה ומעמתים אותנו עם העומק של הייאוש שלנו. זה מערכון עשוי היטב שמלא בבדיחות מוצלחות, אבל וואו, הוא לא מצחיק אותי בכלל.
דוגמה מדהימה לסאטירה אמיתית, בעיטה אמיתית בבטן. לארץ נהדרת יש לא מעט כאלה בשנים האחרונות (למשל המערכון על האקדח כמתנה לחתונה), וגם ליהודים באים.
עוד מערכון מופלא של היהודים באים שלא הוזכר פה זה מדחת יוסוף פוגש את יוסף בקבר שלו, אחד המערכונים המופלאים של התכנית הזו
מערכון שאני פשוט לא מעריך
כלומר, מצחיק הוא בכל מקרה לא אמור להיות אז ניחא. אבל הכתיבה פה פשוט מרגישה לי מפספסת לחלוטין את החברה שיש פה.
מצד שני אני בכלליות חושב שארץ נהדרת מפספסים בטירוף כבר למעלה מעשור (בין אם בכתיבה ובין אם באיכות האיפור שאשכרה מדרדרת ככל שהזמן עובר), אז אולי זה פשוט נתק כללי.
לה מרמור מאת פרלש
לפעמים אי אפשר להסביר למה משהו מצחיק אותך בצורה כזאת, גם אם (או דווקא כי) אין כאן יותר מדי תחכום ועומק
אם כבר פרודיות על "סטן" של אמינם, מה עם "טרפו פני" של דורון פישלר?
וברור שאני אבחר משהו מהקומדי סטור, איזו שאלה בכלל? אני לא חושב שיש תוכנית טלוויזיה אחרת שאני זוכר פרקים שלמים שלה בעל פה (לא מערכונים. פרקים.) או שעד היום אני בונה משפטים לפי ניסוחים וציטוטים שלהם (ולא רק המובנים מאליהם. בשבילי עד היום 'בוג'ראס' זאת מילה מהקומדי סטור.) אם זה סע סע יש לך עוד שמצוטט עד היום בפרסומות או הנספח הכלכלי של יפן שמדגים איך סטרימריות בטוויץ' מרגישות כשמתחילים איתן בשידור חי הרבה לפני שמישהו חשב בכלל על הפורמט או אפילו זה שהוא הרבה פחות ידוע אבל מהווה סוג של תמצית לתוכנית כולה, אבל מכיוון שצריך רק אחד אז ברור שזה יהיה המכונה שלא עושה כלום, שכבר פרסמתי פה פעם בהקשר אחר. המערכון שנפתח בפרודיה על שואה של קלוד לנצמן, מכל הדברים, וממשיך לכמה מהדיאלוגים היותר זכורים מהתוכנית ("אני יכול לא לעשות כלום בעצמי!" "אז בשביל מה לך מכונה?") או כמו שניסח את זה פעם מישהו – גם הקומדי סטור בעצמם לא ממש התכוונו לעשות כלום, ובסוף בטעות עשו לא מעט.
״טרפו פני״ גאוני
ודרך אגב גם הגרסה המלאה של הפארודיה השק״מיסטית על The Wellerman אדירה.
לא מוצא טרפו פני :(
חיפשתי בערוץ שלו ביוטיוב, נדה…
יש בווימאו
https://vimeo.com/290456203
בבקשה
https://vimeo.com/290456203
נהדר!
באופן מצחיק, הטקסט העילג במכתבים מהסוג הזה הוא לא באג, אלא פיצ'ר: המטרה בהודעות ברמה נמוכה היא לסנן מראש את מרבית האוכלוסייה שתבין שמשהו לא בסדר, ולהישאר עם המעט שיש סיכוי יותר גבוה לשכנע אותם ליפול בהונאה. מעין מבחן תבונה מהיר לאיתור "פתי מאמין לכל דבר".
אני תקוע בעבר. מבחינתי אין מתחרים לקלאסיקות.
בראשן הגשש, כמובן, ואחרים שכבר הוזכרו פה. שווה להזכיר גם את מערכוני הנונסנס המופלאים של כוורת.
אם לבחור אחד, נראה לי (כרגע, אולי מחר זה ישתנה) שהייתי הולך על המערכון המרושע והגרוטסקי (אם כי במושגים של מחברו, חנוך לוין, חביב וקליל) רבע עוף או בורקס (אשת המהנדס), של רבקה מיכאלי ויוסי בנאי.
איך אין פה כלום מהפרלמנט?
כי לא הצעת.
(ל"ת)
מה זאת אומרת?
לשים פה משהו מהפרלמנט זה האובייסט. דווקא בגלל זה בחרנו בדברים אחרים.
היעדר הייצוג של ניצה ולחם הוא ממש קרימנלי. מ<a אני שוב מתאהב="http://youtu.be/9j197KU9YJU"(שכן הוזכר דווקא, גם אם בקצרה) ל וכמובן ו , אין שום דבר שאני מצטט יותר עם חברים שלי מניצה ולחם.
אההה ידעתי שאני לא צריך להגיב דרך הפלאפון. התכוונתי לאני שוב מתאהב, הורג אותך, באמת שנפגעתי וחיפושיתוס.
הפרלמנט
לדעתי הפרלמנט זו התכנית הכי מצחיקה שהייתה בארץ ובאמת שקשה לבחור ממנה מערכון אחד.
המערכון בלי נשימה הוא כנראה האהוב עליי, למרות שאני לא בטוח שהוא הכי מצחיק אותי מבין כולם.
קשה מאוד לא לשיר יחד עם השקט שנשאר, שהוא כנראה שיר האירווזיון הטוב ביותר שיצא מכאן ואין הסבר הגיוני אחר לכך ששירי מימון לא לקחה איתו את התחרות מלבד אנטישמיות כמובן, והמערכון הזה תופס את הדבר הזה בצורה מושלמת.
https://www.mako.co.il/tv-parliament/video?subChannelId=dd22d80cbbb48310VgnVCM2000002a0c10acRCRD&vcmid=53ee2ec408768310VgnVCM2000002a0c10acRCRD
אף פעם לא הבנתי את המערכון הזה
כאילו, מה בדיוק מצחיק בלראות את הדמויות שרות שיר קיים, כמו שהוא, לא פרודיה? גם כשיש סצנה כזאת בסרט או בסדרת דרמה (כלומר שאיזו דמות שרה שיר שכבר קיים בלי שום ערך מוסף) אני לא מבין על מה המהומה.
חייב להזכיר
את מערכון "תרצח אותו" מהעונה הראשונה של "היהודים באים". אני עדיין מידי פעם נזכר להגיד "תרצח אותו!" כשמישהו מדבר על מישהו אחר.
אני ממש ממש אוהב את
כן, פה זה הדואר :-)
זה מערכון משהו משהו
(ל"ת)
תודה!
היה ממש חסר לי משהו של פלטפוס!
"עוד באירופה הוא היה חרא של בן אדם"
אם מערכון טוב נמדד במספר הפעמים שציטטתי אותו, המערכון הזה זוכה בגביע
נונסנס טהור
טוב, זו חתיכת משימה, ואין ספק שיש הרבה מערכונים פוליטיים וסאטיריים שיכולים להכנס לרשימה הזו, אבל לי יש פינה חמה בלב לנונסנס בצורה הטהורה ביותר שלו, והזכרון הראשון שלי של נונסנס בצורה הכי טהורה שלו זה גרייניק ואלתרמן עושים חיקויים של פירות
אני לא יודעת אם זה הנונסנס הכי טוב שאני מכירה, אבל זה בטוח הנונסנס הכי נוסטלגי.
ועוד מילה על אסי וגורי
כל פעם שאני צופה במופע שלהם מחדש (שאגב, למי שפספס, עלה לאחרונה באיכות גבוהה) מה שקונה אותי כל פעם מחדש זה משחקי המילים. (גם בקטע הזה וכמובן גם הקטע של החייזר). זה מראה כמה מחשבה יש מאחורי הקטעים האלה שכל המהות שלהם זה להיות מטופשים.
בראבו על הלאנצ'יה
מכיוון שזה אתר על קולנוע, ראוי להזכיר מערכון על קולנוע – הפארודיה על סרטים אירופאים של אריק איינשטיין ושות' מהסרט כבלים – בראבו על הלאנצ'יה
איך אפשר בלי שוגר זאזא?
וספיציפית, שוגר זאזא מקריאים בדיחות:
https://www.youtube.com/watch?v=-kF0xydrEAY
https://www.youtube.com/watch?v=sqJ2t–lUbE
אז צפיתי בסרטון הראשון
אני רוצה את החמש דקות שלי בחזרה…
גם אני פחות התחברתי, עם סייג אחד
יש להם וידאו של הספר הכי מצחיק או מטומטם בעולם, לא זוכרת מה מהשניים- אבל זה עובד רק בצפיה חברתית. שבי עם לפחות עוד שני אנשים (לא ילדים) וזה ממש מצחיק
חייבים להזכיר את המערכון הגאוני של היהודים באים על שפילברג
https://www.youtube.com/watch?v=D7ofsNEP6vs
מערכון שאני חוזר אליו המון בתקופה האחרונה, ולא בכדי
"סתיו" של החרצופים. זה תפקיד חייו של תומר שרון ולא טימון. למעריצי תומש, לפני המלחמה הוא היה יושב המון בג'ויה רמת החייל בערבי שישי (וגם בערבים אחרים) עם משפחתו המורחבת. אני לא מעריץ כזה שרוף שלו או בכלל אבל למי שכן, שווה לנסות לכשהמסעדות ייפתחו.