היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות, מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית". גם הפעם, אתם מוזמנים לנצל את המקום בתגובות לענות על השאלה בעצמכם, לבקש שאלות לפעמים הבאות או להגיד את דעתכן על החטיף "טעמי".
זה לא מפתיע כאשר יש קטע מוזיקלי מדהים באמצע סרט מוזיקלי. בין אם זה סרט הופעות, סרט על להקה או מחזמר – הקהל הרי בא בשביל לראות את השירים והריקודים האלה. אבל כאשר יש קטע מוזיקלי מדהים באמצע סרט לא מוזיקלי – זה כבר יוצא דופן. בין אם מדובר בהופעה, נאמבר מוזיקלי מקורי או ליפ-סינק לצלילי שיר, כשסרט עוצר את מה שהוא עושה כדי לתת משמעות למוזיקה זה מעצים את הסרט ואת השיר יחדיו (כשזה מבוצע היטב, כמובן). ולכן, הפעם שאלנו את הכותבים שלנו "מה הקטע המוזיקלי (מסרט לא מוזיקלי) האהוב עליכם?"
אדם קלין אורון: "מגנוליה" הוא סרט של שלוש שעות, ועדיין הוא השאיר אותי חסר נשימה. פול תומאס אנדרסון עובד קשה בשביל לייצר את המתח הזה: הרבה סיפורים מקבילים, משחק אגרסיבי, מוזיקה דרמטית, תנועות מצלמה מהירות, לעתים אפילו רועדות, קאטים חריפים, ואז, שני שליש לתוך ההצפה החושית והרגשית הזאת, ובדיוק אחרי סצנה עם זום חזק על שתי דמויות רועדות ובוכות, פתאום הסרט עוצר.
ברקע מתחיל להישמע פסנתר, ואז, למשך שלוש דקות ועשרים שניות, כל הדמויות המרכזיות בסרט שרות, אחת אחרי השנייה ויחד עם איימי מן, את 'Wise Up'. אנדרסון עושה הכל כדי להדגיש את השקט: המצלמה עוברת לתנועות חלקות ויציבות, הפוקוס הוא על דמויות סטטיות שרק הפה שלהן זז למילות השיר, הסביבות נקיות מאנשים אחרים או מפעילות. כל אחת מהן, שבשלב הזה אנחנו כבר מכירים היטב, נמצאת בשיאו של משבר שמתבשל כבר שנים, ושימשיך לבעבע אם משהו לא ישתנה. הדמויות, שרות ומקשיבות למילים, חושבות על מה שעברו עד עכשיו ועל הצורך בשינוי. וזה רק אנחנו והדמויות. רק הדמויות והשיר. רק אלה והצופה.
ובשביל זה המציאו את המילה "קתרזיס", שלא לומר את הקולנוע.
נעמה רק: זה אף פעם לא קל לבחור על מה לכתוב בתמונות קבוצתיות, אבל הפעם היו לי כל כך הרבה אופציות לבחור מביניהן שיכולתי כבר לכתוב רשימה שלמה לבד. מעט דברים מלהיבים אותי יותר מסצנה מוזיקלית ערוכה היטב (גם קליפים עונים להגדרה, אבל אני תמיד מעדיפה סצנות מתוך סרט איכשהו). אפילו הייתה לי רשימה מוכנה מראש עוד לפני שבכלל כתבתי באתר הזה! ובכל זאת, צריך לבחור סצנה אחת, אז בחרתי שתיים. Sue me.
אני אתחיל עם פאולו סורנטינו, אלוף אמיתי בכל מה שנוגע למבע קולנועי לרבות שימוש במוזיקה, כך שהסרטים שלו משובצים במיני-קליפים מושלמים. וכשהוא מזמין את אחת הלהקות האהובות עליי לבצע בסרט את אחד השירים האהובים עליי אי פעם ועוד לקרוא לסרט על שמו של השיר – זה כבר ממש ממש לא כוחות. זאת ועוד, בן הזוג שלי, טיפוס נורמלי שלא דומע מפרסומות שערוכות יפה, התרגש כל כך מהסצנה הזאת שאנחנו עדיין מדברים עליה לפעמים, שלוש שנים אחר כך. כשחיפשנו שיר כניסה זוגי לחתונה שלנו, 'This Must Be The Place' הייתה אחת ההצעות הראשונות שלי. בן הזוג אמר – סבבה, אבל רק אם נשתמש בגרסה שמנוגנת בסרט. לא הייתי צריכה הרבה שכנוע, אובייסלי.
גם נדב לפיד מצטיין בסצנות מוזיקליות מפתיעות, ו"הגננת" שלו כולל סצנה אחת כזו שהשאירה אותי בלי אוויר. זאת סצנה פשוטה כל כך שהיא כמעט פילר – הגיבורה מגיעה לבר ורוקדת עם מישהו, אחר כך עם זוג, אחר כך לבד. אין כאן גילויים מטלטלים או איזו פעולה שתשנה הכל מאותו רגע והלאה, רק קשר אנושי כמעט פרמיטיבי במהותו ואישה שקיבלה פתאום חלל גדול יותר לנוע בתוכו. אין דיאלוגים אבל יש גוף שהופך לקול, תחושה פתאומית של אושר וחופש בסרט שמעורר לא פעם תחושת קלסטרופוביה. הנה הלינק היחיד שמצאתי לסצנה, אבל עדיף פשוט לצפות בסרט כולו.
זוהר אורבך: “The Skeleton Twins” הוא סרט שהתפספס בזמנו, וחבל, כי הוא נהדר. אפשר לדבר על התסריט החכם או על הבימוי המעודן, אבל בפועל הוא היה נהדר משתי סיבות עיקריות – ביל היידר וקריסטן וויג. הם גילמו את מיילו ומגי – זוג תאומים שאחרי עשור של נתק נאלצים לראות אחד את השנייה שוב, כשמגי משכנת את מיילו בביתה אחרי ניסיון התאבדות כושל.
ובאמצעו הסרט – סצנת קסם אחת. מגי נשואה שלא-באושר לגבר הנחמד בעולם, בלי שהיא מצליחה למצוא דרך לאהוב אותו. היא יושבת מתוסכלת על הספה, ואחיה התאום רק רוצה לראות אותה מחייכת. הוא מוציא את האייפון שלו, מחבר אותו לרמקולים ומפעיל את השיר 'Nothing's Gonna Stop Us Now' של להקת סטארשיפ מהאייטיז. הוא מתחיל לעשות ליפ-סינק ולרקוד לפי צעדים שהוא ככל הנראה זוכר מאז שאחותו והוא היו קטנים, אבל היא יושבת שם, מסתכלת עליו בתערובת של עייפות ועצבים. עד שהוא מצליח לשבור אותה, והיא מצטרפת אליו, ומגי ומיילו מאושרים.
הסצנה הזאת היא לא רק זריקה חיונית של שמחת חיים בסרט די עצוב, היא גם פשוט כל כך טבעית – הצופה לא רואה את ביל וקריסטן, אלא את מיילו ומגי שנזכרים באייטיז, כשהם היו נערים ואהבו לרקוד לשירי פופ דביליים בכוראוגרפיה מוכנה מראש. הסרט לרגע עוצר ומראה לנו שני אחים אוהבים, למרות שנים של ניכור וטינה אחד כלפי השנייה – כאלה שהיה יכול להיות מאוד כיף איתם אם הם היו קצת פחות דכאוניים.
קשה להגיע לרמה כזאת של טבעיות וקלילות (וזה עוד יותר מפתיע כשמגלים שהסצנה הזאת אפילו לא קצת מאולתרת), אבל הכימיה של ביל וקריסטן כל כך על-טבעית שהם מצליחים לגרום לזה לעבוד. סצנת הליפ-סינק הזאת היא לא רק אחד הנאמברים המוזיקליים הכי טובים בקולנוע הלא מוזיקלי – היא אחת מתצוגות המשחק הטובות ביותר שראיתי.
עידן זיירמן: רגע, אני גם צריך לכתוב הצדקה לבחירה הזאת? כלומר, מעבר ל"נראה שאף אחד אחר לא חשב על זה קודם?". זו מילה ג'ובוביץ' מרביצה לחייזרים בליווי (ובקצב) של זמרת אופרה בעלת טווח טונים בלתי-אפשרי. זה "האלמנט החמישי" מרוכז לתוך דקה וחצי של אקשן כיפי בכיכובה של לילו דאלאס מולטיפאס. נקודת השיא של סרט שהוא גם ככה 95% פופקורן וחדי-קרן מקפצים וגארי אולדמן. מה עוד אפשר לבקש? עומק? לכו תדחפו אותו לסרטים שאין בהם את לילו דאלאס. מולטיפאס.
גילוי נאות: כנראה שגם אני, כמו כולם, הייתי שוכח מהסצינה הזאת בהקשר הזה, אילולא הקטע הזה נעשה זמין להורדה ב- Beat Saber וזה היה הדבר הכי כיפי בעולם.
יהונתן צוריה: מכיוון שיש הרבה מתמודדים על התואר החלטתי לקחת אותו במשמעותו הקשוחה ביותר – הנאמבר המוזיקלי שיצא הישר ממחזמר, רק שאינו במחזמר. את המתמודד הבולט ביותר, "זמן אביב להיטלר" מ"המפיקים" פסלתי בעקבות הפיכת הסרט למחזמר לאחר מכן ובכך הדרך נסללה לנאמבר אחד שעולה על כולם.
נאמבר אחד שהוא אבסורדי, משעשע, מטורף, שמצליח להיות בדיוק על הקו של החובבני-ואמין-אבל-מבריק וגם מצליח להיות נקודה עלילתית חשובה ולא סתם הצגת שרירים מוזיקלים של היוצרים – 'Rock Me Sexy Jesus' מ"המלט 2". מדובר בסרט מצחיק מאוד עם הופעה נהדרת של סטיב קוגן, שעוסק בחייו של מחזאי ומורה לתאטרון כושל שמנסה להוציא לפועל את המחזה שכתב (המשך מאוד מאוד מוזר ל"המלט", כפי שהשם של הסרט רומז).
אבל הסיבה העיקרית שבגללה הסרט קיים היא לא העלילה או הדמויות שלו אלא שבשביל שבשלב מסוים יהיה סרט כלשהו בעל שיר עם שורות כמו "יש לו ריבועים בבטן שמתעלים על החלל והזמן" ו"הוא הבן של אלוהים, ואני חושבת שזה מגניב, אבל יש לו גוף של שחיין כמו שלאף אחד אחר אין", כל זה בזמן שישו מסתובב בגופיה, ג'ינס ופרצוף היישר מ"זולנדר" ואז מתחיל לדבר בטלפון באמצע הבמה. ובסופו של דבר, האם לא בשביל דברים כאלה המציאו את הקולנוע?
מתן בכר: הרבה במאים מזלזלים בכותרות הפתיחה והסיום, ולרוב סתם זורקים טקסטים מרחפים בהתחלה וקרדיטים לבנים על מסך שחור בסוף, הכי סטנדרטי. הכי משעמם. בגלל זה, אני מאוד מעריך סרטים שיודעים להפתח או להגמר בסטייל, ואם שניהם אז בכלל טוב. ולכן שמחתי לגלות שהמוזרות של "הקולות" לא מסתיימת בסצינה האחרונה שלו. למי שלא יצא לראות, "הקולות" הוא קומדיה שחורה שבה ריאן ריינולדס מגלם בחור לא מאוד שפוי שמדבר עם חיות המחמד שלו. רק שבמקום להכין לו שמלות לנשף או לתת לו עצות על איך לחיות באושר ועושר, הן מדרבנות אותו לעשות דברים… זדוניים יותר.
את "הקולות" ראיתי בהקרנת חצות בסינמה סיטי כשיצא, שזה אחלה שיבוץ בשביל סרט כזה מוזר. אני זוכר שבמהלך הצפייה אהבתי את מה שראיתי, אבל לא הייתי לגמרי בטוח איך לאכול את זה ואיך דבר כזה יכול להסתיים. אז מסתבר שהדרך היחידה לסיים סרט כה מוזר היא עם קרדיטים מוזרים. ריאן ריינולדס, אנה קנדריק ושאר השחקנים מופיעים פתאום בבגדים מאוד בולטים על רקע לבן ומתחילים לנוע לצלילי "Sing a Happy Song" של האו-ג'ייס. למה בחרו לסיים את הסרט דווקא ככה? אני באמת לא יודע. אבל אחרי שצופים בו, אי אפשר לחשוב על סיום יותר הולם. אה רגע, הזכרתי שהם רוקדים ביחד עם ישו? כי גם ישו שם. כי כמובן שהוא שם.
די שברתי את הראש בשביל להגיע רק לאחד
אז כמה אזכורים של כבוד: כל נאמבר מסרטי מל ברוקס, כל שיר מ"קח את זה כמו גבר" (במקום ראשון, בתיקו צמוד: שיר השיחה שלו עם עצמו והשיר של דרקולה), "כל הדברים הללו שעשיתי" מ"סיפורי סאות'לנד", "שמישהו יהרוג אותי" מ"זמר החתונות", וכמובן – "ג'וני בי. גוד" מ"בחזרה לעתיד". ועוד באמת שמלא, אבל בוא נעצור פה.
האתנחתא המוזיקלית ב-Ghost in the Shell
בסרט המקורי, היפני, הסרט ממש נעצר לכמה דקות ארוכות, עם תמונות אקראיות מרחובות טוקיו ומוזיקה שקטה ומהורהרת. קטע פשוט מדהים.
ועכשיו, קישור...
https://www.youtube.com/watch?v=WB-ik-Bpl0c
סיקוונס שאני תמיד מראה בשיעורים שלי
והתלמידים תמיד צופים בו מהופנטים.
הבחירות שלי:
החדש: באהבה, סיימון. הסצנה הזו לא קשורה לכלום, וזה סוד הכוח שלה. היא מעבירה בדיוק את מה שהיא מנסה להעביר. בכלל סצנות הפנטזיה בסרט הזה נהדרות.
המושלם: 10 דברים שאני שונאת אצלך. מחוות רומנטיות פומביות זה טרופ בעייתי של קומדיות רומנטיות שאני בחיים לא רוצה לראות במציאות ועדיין, זה כל כך חמוד. מי לא התאהב בהית' לדג'ר בסצנה המקסימה הזו שהוא נותן בה את כל כולו?
החשוב: בחזרה לעתיד. כי אני לא יכולה לא להתייחס לבחזרה לעתיד. הסרט הזה כל כך חשוב לי, ואי אפשר לדמיין אותו בלי ג'וני בי גוד. אתם אולי לא מוכנים לזה, אבל הילדים שלכם יאהבו את זה.
הג'ג"ל: 500 ימים עם סאמר. כי אני לא יכולה לא להתייחס לג'וזף גורדון לויט. הוא מוכשר בהכל, זה ידוע, והסצנה הזו לגמרי מראה את זה.
התמוה: צורת המים. ממש לא ציפיתי לסצנה הזו והיא הייתה מאד מוזרה לי, אבל במבט לאחור היא אחת הנקודות המעניינות בסרט לא מאד מוצלח.
הדיסני: 101 כלבים דלמטיים. רוב המצוירים של דיסני נפסלים עקב היותם מיוזיקלס, אבל הסרט הביא לנו את קרואלה דה ויל, שיר מקריפ ממש מהתקופה שדיסני ידעו לכתוב נבלים. הסצנה הזו הולידה את אחד הקראשים הקולנועיים המוקדמים ביותר שלי.
האהוב עליי: בריאן כוכב עליון. כי השיר הזה מצחיק מאד אבל גם, משום מה, באמת גורם לי להרגיש טוב יותר בקשר לחיים. ויקום מי שלא שורק אותו עכשיו.
הדיסני!
קרואלה דה ויל באמת שיר מעולה, ואפשר בקלות לצרף אליו גם את השירים של היפה והיחפן (השיר של הפקינזית), ושל חתולים בצמרת (אאל"ט שלושתם לא מיוזיקלס, לא זוכרת בהם יותר מ-2 שירים לסרט). כניראה שקרואלה השיר הטוב מהשלושה, אבל לא בטוחה בזה עדיין.
רגע של טרחנות: 101 דלמטים מבוסס על ספר אז קרואלה היא לא לגמרי יצירה של דיסני, הם בהחלט שיפצו את הדמות.
לא סתם פקינזית - פגי לי!
שיר מהמם
https://www.youtube.com/watch?v=KhJcyrkfjQg
בריאן כוכב עליון - always look on the bright side of life
איזה יופי של סגירה לסרט
אמנם לא מסרט
אך הסצנה מהעונה שנייה של "speechless" שבה מאיה שרה את "I've got a golden ticket" וכיצד בהדרגה השיר הופך למיוזיקל של ממש לדעתי מתעלה על המקור. מצחיקה, כובשת ועדיין אני מזמזם אותה.
הבחירות שלי
Tiny dancer בכמעט מפורסמים.
Ladies and Gentlemen! The evening is over. We hope you all enjoyed yourselves and we'll see you all again in 1974. Good evening!
https://www.youtube.com/watch?v=_qW9wqUI4Lg
Mad world בדוני דארקו.
https://www.youtube.com/watch?v=2PUFJmsCZLE
I started a joke בפייטר.
https://www.youtube.com/watch?v=Ya7fHKVObSo
דעתי על החטיף טעמי
חטיף לא משהו בכלל, שזכור לטוב רק בגלל הפרסומת המיתולוגית בכיכובו של ז׳וז׳ו חלסטרה. מותק ומוגזם היו הרבה יותר טובים.
השילוב של דמות מהקומדי סטור והחטיף "מוגזם" הזכירו לי
ישר את השיר האדיר הזה, שעד היום אני מזמזם אותו לעצמי בשביל הכיף:
https://www.youtube.com/watch?v=R0P3-6pasLU
ועוד אחד
לנצח אני אגיד שזה הסרט הכי טוב של הארי פוטר ולנצח זאת תהיה הסצנה הכי לא קשורה והכי לא מאוזכרת בספר אבל איזה רגע
https://youtu.be/GM5WI4MTXzc
איזה מזל שהחליטו לפצל את הספר האחרון לשני סרטים
איזה באסה שמלא סדרות חיקו את רעיון הפיצול, בלי להבין למה זה באמת עבד בהארי פוטר.
זוהר, תודה!
כבר ב2014 אני חושב שבחרתי ברגע הזה כמקום ראשון ברגעי השנה ואין ספק שמדובר באחד מהנאמברים המוזיקליים מהטובים והמרגשים שראיתי, וכל מה שאמרת.
ובלי קשר, תראו את הסרט הזה. הוא כ"כ נהדר.
גם בנוגע לסורנטינו, מדובר בבחירה מצוינת. למען האמת, כמעט בכל סרט שלו יש 2-3 קטעים מוזיקליים שאי אפשר לשכוח (למשל בסרטו האחרון, 'נעורים': מייקל קין מלחין את הטבע, הבמה המסתובבת ושיר הסיום)
רק, איפה הקטע מהתמונה בראש הכתבה?!
אני מאוד אוהב את 'מנועים קדושים' והאתנחתא המוזיקלית הזאת, שכמעט ולא קשורה לכלום, היא מרגעי השיא של הסרט המבריק הזה.
בכללי, הבאתם פה יופי של בחירות.
לבחור רגע אחד כזה, זה באמת כמעט בלתי אפשרי, אז הנה עוד כמה משלי מהשנים האחרונות:
'Girls just wanna have fun'- 'אנומליסה'.
בשיר אחד, בסצנה הכי טובה בסרט המושלם הזה, צ'ארלי קאופמן מצליח להגיד כ"כ הרבה ולרגש בלי הפסקה.
שיעור במוזיקה וריקוד, עם ראלף פיינס– 'גלים גבוהים'.
אם מדברים על בית ספר למשחק, כנראה שראלף פיינס תמיד יוזכר בצורה כזו או אחרת. מה שהוא עושה כאן, בסרט הפחות מוכר של גאודיניו (וזה סרט ענק, באמת), זה וואו אחד גדול. כל הסרט מורכב מרגעים ביזארים של שחקנים גדולים בנופים מדהימים שמוציאים לנו את העיניים מחוריהן. אבל הסצנה הזאת, די בקלות, עולה מעל כולן כשבעזרת שיר וריקוד אחד, Emotional Rescue של הרולינג סטונס, מצליחה לתאר בדיוק את כל מה שהסרט מנסה ליצור. מושלם.
Sweet Child O' Mine– 'קפטן פנטסטיק'
למען האמת, בסרט הזה יש שני קטעים מוזיקליים, אחד ממש בתחילתו ואחד ממש בסופו ושניהם נהדרים ביותר. אבל אם לבחור רק אחד מהם, אז הרגע הזה בו כל בני המשפחה מתחילים לנגן ולשיר את השיר הזה, בקונטקסט הנכון של הסצנה, תמיד מרגש אותי כל פעם מחדש.
!No more Catholics– 'טריינספוטינג 2'
נראה לי זה היה שנאוצר שאמר, שבסצנה הזאת הרגישו בצורה חד משמעית שמדובר בהמשך של הסרט הראשון. ולא צריך להוסיף מילה.
ויש עוד הרבה.
התמונות בראש העמוד מיד פעם מבטאות בחירות שלא נמצאות בכתבות עצמה אבל ראויות להיות שם
גם ב"הופעת גיבורי על" אדם ווסט לא נבחר על ידי אף אחד, למרות היותו מועמד ראוי ביותר.
בריאן כוכב עליון - אין דילמה בכלל
אין על Always look on the bright side.
השילוב שלו בסוף הסרט, הציניות של הסיטואציה וגם כמובן – זה פשוט שיר מעולה בלי קשר לסרט – גם מילים גאוניות וגם לחן כיפי וקליט.
מאסטפיס אמיתי
זה קיטשי וצפוי, ועדיין עובד: השיר במופע מ"בית הספר לרוק".
(ל"ת)
אמנם לא סרט
אבל האיזכור של איימי מאן במגנוליה הזכיר לי שמוקדם יותר השנה היא עשתה גרסה נהדרת של Drive (במקור של להקת The Cars) בהופעת אורח בעונה השנייה של American Crime Story. אלו היו שלוש דקות מצמררות ומלאות רגש שבהן הסדרה פשוט עצרה ולקחה נשימה ארוכה בזמן שאיימי שרה על תקן זמרת ברים עלומה.
https://m.youtube.com/watch?v=uK3f-rrxH6A
מבחינתי זה היה ההיילייט בפרק המוצלח ביותר בעונה.
מבחינת סרטים, הביאו פה כמה דוגמאות נהדרות, מצטרפת למקהלת אוהבי Always Look on the Bright Side of Life של מונטי פייתון, ואני לא יודעת אם נחשב (כי הסרט כולו מכיר בפסקול שלו באופן מודע), אבל בפתיחה של שומרי הגלקסיה הראשון, ההיכרות שלנו עם סטאר לורד דרך ליפסינק וריקוד לצלילי Come and get your Love היא אחת מסצינות הפתיחה האהובות עליי אי פעם.
כנראה לא האהוב עלי
אבל טום קרוז רוקד לצלילי Get Back של לודאקריס (ב-"רעם טרופי") הוא אחד הרגעים המצחיקים שחוויתי בקולנוע.
ואם כבר טום קרוז
אז טום קרוז רוקד בתחתונים זה סוג של קטע מוזיקלי
אף אחד עדיין לא הזכיר את "ג'וראנדו"? באמת?
וגם – בחירה קצת מפתיעה מצדי (או שאולי לא?) בסצנה מתוך קומדיית נעורים וולגרית ונחותה בשם נוכלים ללא תואר, ובה החנון האובססיבי והקריפי והדושבגים הדוחים והרמאים ראויים לשנאה באותה המידה. ובכל זאת אני מסכים עם סניידר במקרה הזה – הסצנה שבה דבון סאווה מבין שהוא באמת מאוהב בדמות של ג'יימי קינג לצלילי ביצוע מקהלה ל-"The Sign" של אייס אוף בייס משיגה בדיוק את מה שהיא התכוונה להשיג.
https://www.youtube.com/watch?v=XX_X8El-S1k
ספרינגטיים פור היטלר לוקח בגדול
אז מה אם אחרי כמה עשורים הפכו את הסרט למיוזיקל בינוני, ועליו ביססו רימייק מוזיקלי עלוב? הסרט המקורי הוא פאר היצירה הקולנועית, ורגע השיא שלו הוא השיר הזה.
וחוץ ממנו, מהשנים האחרונות מאוד אהבתי את הליווי המוזיקלי של סצינת הצוללת ב-Hail Ceasar, ואת סצינת הטרולולו בפסיפיק רים 2, שהיתה הדבר הכי טוב בסרט הממש לא משהו הזה.
פרנקנשטיין הצעיר
ג'ין ווילדר ופיטר בויל בביצוע של "Puttin' On the Ritz":
https://www.youtube.com/watch?v=SmvuRJzads4
איפה פיפין
זאת 'תמונה קבוצתית' פשוט אדירה.
בתגובה הקודמת שלי הבאתי ארבע דוגמאות שאני מאוד אוהב לסצנות מוזיקליות, אך כולם מאוד טריים כי מדובר בסרטים מהשנתיים האחרונות בלבד. (הייתי מוסיף אליהם את את הארי דין סטנסון ב'לאקי' הנהדר בשיר הפרידה העצוב של השחקן מהעולם.)
יצא לי לחשוב על הקטגוריה הזאת רבות,
כמה מהסצנות שאני הכי אוהב בעולם (או לאו דווקא אוהב, אבל חד משמעית מהסצנות הגדולות של הקולנוע) הן כאלה, אתנחתות מוזיקליות משום מקום.
כמובן שאני מחזק את 'בראיין כוכב עליון', 'מגנוליה' ו'בחזרה לעתיד'.
נתחיל בשני קטעים מסרטים של תיאו אנגלופולוס:
הראשון הוא מהסרט שלדעתי הכי טוב שלו, שהוא גם בין היתר אחד הסרטים שהכי ריגשו אותי אי פעם.
'נוף בערפל'.
אם לא ראיתם את הסרט הזה, לכו תראו אותו כמה שיותר מהר.
במהלך הסרט, שמתאר מסע של אח ואחות מאוד מאוד צעירים, יותר מידי צעירים, שעוברים דברים שילדים בגילם או אנשים בכללי פשוט לא אמורים לעבור, אבל אי אפשר לברוח מהעולם הזה בסופו של דבר. במהלך אותו מסע, האח הצעיר נכנס רעב למסעדה כשאין לו שקל. בעל המסעדה מבקש ממנו לאסוף בקבוקים בתמורה לארוחה בחינם. כשהילד מתחיל לאסוף את הבקבוקים, נגן כינור נכנס למסעדה ומתחיל לנגן.
ובסצנה אחת, שקטה, כביכול לא קשורה יותר מידי למתרחש, תיאו אומר הכל ומרגש נורא.
השני הוא מהסרט 'נצח ועוד יום', גם הוא סרט אדיר.
שם, נסיעה קצרה באוטובוס הופכת לנסיעה מוזיקלית ונהדרת ממש.
(תריצו את הקישור לדקה שביעית)
'man of constant sorrow'- 'אחי איפה אתה'
האחים כהן יודעים להשתמש במוזיקה בצורה פנומנלית. אפשר לראות את זה ב'צומת מילר', 'ביג לבובסקי', 'בתוך לואין דיוויס' (שאם לא היה סרט מוזיקלי, וודאי היה נכנס לפחות פעם אחת לרשימה הזאת) וכו'.
אבל ב'אחי איפה אתה', גם שנים אחרי שראיתי את הסרט אני לא יכול להוריד את החיוך מהפנים כשאני שומע את השיר ששלושת האסירים במנוסה שרים, כשהם במקרה נכנסים לאולפן הקלטות שומם. תענוג.
'A waltz for s night'- 'לפני השקיעה'
במפגש השני של גס' וסלין בטרילוגיה המושלמת של ריצ'רד לינקלייטר, לאחר שיטוט ברחובות, השניים נכנסים לביתה של סלין. סלין לוקחת את הגיטרה ומתחילה לנגן ולשיר שיר שבעצם הוא כל היחסים בין הזוג המקסים הזה.
ולא צריך יותר מזה. בחיים. בכלל.
'Llorando'- 'מלהולנד דרייב'.
הסרט הזה משוגע מדי כדי להתחיל לנסות ולהסביר (וגם ספויילרים) מה קורה בסרט ובסצנה הזאת בפרט. אבל מהשנייה שרבקה דל ריו תתחיל לשיר מול השחקניות שבסרט, אם לא הייתם מהופנטים עד אותו רגע, כבר לא יהיה לכם לאן לברוח, כשגם קריסה על הבמה לא תצליח לעצור את השיר המהמם הזה.
'As times goes by' – 'קזבלנקה'.
אולי זה נדוש וקלישאתי להשתמש בסצנה הזאת, אבל מה לעשות. היא כל מה שסצנה מוזיקלית צריכה להיות. מרגשת, מבוצעת נפלא, סוחבת אתה המון מטען ונוסטלגיה כשברור למה מיד כשתגמר יבקשו מהזמר לנגן אותה שוב. ובצדק.
'Colonel Bogey March'- 'הגשר על נהר קוואי'.
זה לא בדיוק שיר, זאת שריקה. אבל אולי השריקה הכי מפורסמת בקולנוע אי פעם. (אולי 'M' נותן לה פייט קל)
כשהחיילים הבריטים נכנסים למחנה היפני כשהם שורקים את השריקה המפורסמת של קולנל בוגי, קשה להאמין שזה עתה אנחנו צופים בכניסת שבויי מלחמה למחנה שבויים קשוח. בדיוק כמו שקשה להאמין לכל מה שהולך להתרחש לאחר אותה שריקה.
'Singing in the rain'- 'התפוז המכני'.
זה לא רגע כיפי. זה לא רגע אהוב. זאת לא אתנחתא מוזיקלית. זה אחד הרגעים הקשים והנוראיים והמפורסמים שידע הקולנוע. רגע שלקח את השיר שסימל את התום והיופי שיש בעולם וברגע אחד חירב אותו ואותנו לחלוטין. לא שמתי קישור, כי לא. וזה לא שקשה למצוא את זה באינטרנט.
אבל וואו, בדיוק כמו כמה שהרגע הזה קשוח ונוראי, ככה הוא גם מבריק וגאוני. ברמה אחרת.
בכללי, סטנלי קובריק עשה שימוש נרחב במוזיקה בסרט הזה ובעיקר ביצירותיו של בטהובן. כשהמוזיקה 'האלוהית' שלו, בדיוק כמו בסצנה שהבאתי פה, מקבלת את המשמעות ההפוכה בהתאם למה שנראה על המסך. כמן כן, פעמון הדלת שפותח את הסצנה הזו, היא תחילת הסימפוניה החמישית של בטהובן.
'Pocket Full Of Sunshine'– 'באה בקלות'.
אמה סטון מעבירה סוף שבוע לבד בבית יחד עם ברכה מנגנת. היא תופרת, מתקלחת, שמה לק, רוקדת עם הכלב, כשברקע 'השיר הכי גרוע בעולם'.
אני מת על אמה סטון, ואני מת על הקטע הזה.
עוד כמה קטנות שקשה לא להזכיר:
'moon river', 'ארוחת בוקר בטיפאני'. מה שאודרי הופבורן עושה לדמות שלה בשיר הספציפי הזה שחקניות גדולות לא הצליחו בסרטים שלמים.
'plastic jesus'– 'המורד'. אין על פול ניומן בעולם.
'stuck in the middle with you'– 'כלבי אשמורת'. אחת מסצנות האוזניים המפורסמות בכל הזמנים.
ורק בגלל שראיתי ויכוח קטן באתר על הסרט האדיר (הממש אדיר) של סטנלי קובריק, 'מטאל ג'קאט', אז גם בו יש רגע קטן שבו החיילים באמצע הקרב שרים את 'מיקי מאוס' זה קטע נהדר ממש.
אבל מעל כולם, ואני באמת לא מבין איך זה לא הוזכר עד עכשיו:
'The edge of night'– 'שר הטבעות, שיבת המלך'
עבורי, מרגעי השיא של הקולנוע. לא מדובר באיזה טקסט כביר, או שיר יוצא מן הכלל, או סצנה בלתי נשכחת שנמצאת ברשימות הסצנות הטובות בכל הזמנים. אבל מבחינה טכנית, אין הרבה סצנות שמתעלות עליה. הסצנה הזאת עשויה כ"כ טוב שמעבר לרגש ולסאבטקסט שנמצאים בה בכמויות, היא פשוט בית ספר לקולנוע.
וכן, העובדה שאני חולה על 'שר הטבעות' רק עוזרת.
מחזק את מלהולנד דרייב
'ג'וראנדו' אדיר, ומעבר לביצוע המוזיקלי, הוא מהווה *סצינת מפתח* בסרט בכמה וכמה רמות, מה שהופך אותו לאחד מעמודי התווך של הסרט הנפלא הזה.
החל מזה שהסצינה היא מיקרו קוסמוס של כל הסרט, וכלה בפרטים אחרים שמי שראה כבר יבין.
וואו מאיפה להתחיל.
אז אם מחשיבים סדרות אני מת על paint it black בפיילוט של ווסטוורלד.
הסצנה הזו מפרנק היא השיא הרגשי מהסרט הנהדר הזה.
אני מאוהב בפתיחה של קיל ביל הרבה בזכות bang bang של ננסי סינטרה. יש בו משהו כל כך מלנכולי וכועס.
אם מחשיבים שירים שרצים על הקרדיטים אני ממש אוהב את השיר היפני הזה שבגללו אני נשאר תמיד לצפות בקרדיטים של קיל ביל. טרנטינו פשוט אשף בלבחור שירים קיימים שנוצרו לכבוד הסרט.
ווס אנדרסון יודע לבחור קלאסיקות (בניגוד לשירים הלא ידועים של קוונטין) ולטעון אותם במשמעות חדשה.life on mars בסטיב זיסו הוא דוגמה טובה לכך.
ונעבור לאנדרסון השני שגם הוא אשף. צריך לציין jessie girl מלילות בוגי אבל he needs me ממוכה אהבה לא מקבל מספיק הערכה. יש משהו קצת off בשיר הזה אבל החמידות ונקווירקיות שלו מאד מתאימים לדמות, בנוסף למילים שמתאימות בול.
ונסיים עם עוד בואי, אני ממש אוהב את הסצנה בוולטר מיטי עם הקאבר לspace oddity של קריסטן וויג, כי מה יש לא לאהוב בזה?
תיקון משפט.
טרנטינו פשוט אשף בלבחור שירים קיימים שנדמה כי הם נוצרו לכבוד הסרט.
כל אחד רשאי לעשות מה שהוא רוצה, כמובן
אבל "פרנק" הוא לחלוטין סרט מוזיקלי בהגדרה שלי.
ברור שמגנוליה בראש
אבל עוד שניים שאני חייב להזכיר
Take this waltz של האבידה הגדולה מכולן, ל.כהן, בסיקוונס סקס מדהים בוואלס האחרון עם מישל וויליאמס . בקלות המקום השני שלי
Superstar ג'ונו
Silver Lady מתוך "טינופת".
https://m.youtube.com/watch?v=mAZpSfPzx_g
אין לי יותר מדי לפרט למה. זאת סצינה קצרה ומגניסה שמאוד עוזרת להכניס את הצופה לתוך העולם הדי משוגע ומחורפן על כל הראש של הגיבור הראשי. ובלי קשר, כבר חפרתי על זה לפני 5 שנים, אבל דחילקום רבאק, תראו את "טינופת", איזה סרט מדהים.
Who framed Roger Rabbit!!
כמובן ש"בריאן כוכב עליון" ו"בחזרה לעתיד" הם בחירות מעולות, אבל איך אף אחד לא הזכיר את הקטע שגרם לאלפי מתבגרים להתבייש להודות כמה הם גורו מינית ע"י דמות מצויירת?
https://www.youtube.com/watch?v=yy5THitqPBw
קודם כל
אני מחזק בערך כל סצינה שזרקו פה (ואת אלו שאני לא מחזק אני פשוט לא מכיר). בריאן כוכב עליון, מנועים קדושים, הקולות, כל כך הרבה אופציות נפלאות.
אז אני אוסיף רק אחת קצרה, שהיא אולי לא מופת קולנועית, אבל אני אשקר אם אני אגיד שאני לא מקבל צמרמורת בכל פעם שאני רואה אותה:
https://www.youtube.com/watch?v=Pyy_FIYE7EE
כמו כן, שרתי את השיר הזה הרבה יותר פעמים במהלך הטיול שלי בניו זילנד ממה שהייתי רוצה להודות.
קטע הקתדרלה ב'מנועים קדושים' הזכיר לי משום מה את הקטע הזה,
https://www.youtube.com/watch?v=ZI5y1cNpbYo,
בו בסיס צבאי בריטי בעיראק מבצע את 'הדרך לאמרילו'.
שתי סצינות שלי(מניח שזה קצת ספוילר להפסנתרן)
הסצינה הזו מהפסנתרן.
אחרי שראינו למשך סרט שלם איך הגיבור מאבד כל צלם אנוש,כל זהות אישית שלו,והולך והופך לנטול זהות,בעל חיים שרק רוצה לשרוד.עד שקצין גרמני מרחם עליו ונותן לו לנגן,לעשות את מה שהכי מגדיר אותו כאדם.
ארבע דקות מדהימות,על כוחה של המוזיקה,וכוחו של הקולנוע(הבימוי כאן מדהים),ובעיקר על כוחו של האדם.
ובמעבר חד-סצינת הריקוד מרבי ג'קוב.סרט מצחיק ופרוע,שלמשך שתי דקות מרשה לעצמו להיות עוד קצת פרוע,וזה תענוג,ממש תענוג.צפו בזה(וגם הסרט מאוד מומלץ,בעיקר לצפיה משפחתית)
Great minds think alike
Cinefix בדיוק הוציאו סרטון דומה מאוד, אם כי לא בהכרח זהה בקונספט:
https://www.youtube.com/watch?v=l4DvATwdjM0
עוד קטע שנזכרתי בו פתאום
"גיימר" היה סרט די זניח שאני בספק שרבים ראו או זוכרים. הוא היה דבילי למדי אבל מהנה, אם באים במיינדסט הנכון. יש לי חיבה ארוכת שנים כלפי מייקל סי. הול, ולכן הייתי משועשע למדי שבאמצע סרט האקשן הסופר-מאצ'ו הזה הוא מתחיל פתאום ולשיר ולרקוד יחד עם העוזרים שלו מול ג'רארד באטלר המבולבל.
מזדהה עם חלק גדול מהבחירות פה
והנה עוד כמה קטעים ראויים מאוד לציון לדעתי:
משפחת טננבאום – Needle in the hay
קטע מושלם בעיניי
ואם כבר הזכרתי את ווס אנדרסון, אז גם הקטע הזה בmoonrise kingdom ענק (אבל אולי לא מספיק מוזיקלי כדי להחשב)
הסרט shame סיפק שני קטעים מצויינים:
ניו יורק ניו יורק – ביצוע נהדר לשיר אייקוני, מופיע סתם ככה פתאום באמצע סרט שמתקדם בקצב המוזר שלו ומצליח להעביר המון לצופה ולספק לנו בכי (אותנטי) של מייקל פאסבנדר.
קטע הריצה – יותר אופייני לסרט מסוג זה, אבל זו פשוט סצינה מבוצעת ממש טוב וגם היא מצליחה להעביר הרבה לדעתי.
טריינספוטינג – perfect day
אחת הסצינות האהובות עליי מהסרט
מועדון ארוחת הבוקר – הקטע האייקוני הזה
דוני דארקו –
הזכירו בתגובות כמובן את סיקוונס הסיום, אבל יש בסרט גם שני קטעים מוזיקליים מעניינים ומוצלחים בעיניי :
בפתיחה ובבית הספר
שני הקטעים מהווים אינטרודוקציה מדהימה לעולם המקיף את דוני. לא זכור לי שראיתי משהו כזה מוצלח בסגנון בסרט אחר.
chasing amy – הקריוקי בבר
לא יכול להגיד שהפן המוזיקלי בסצינה משובח במיוחד, אבל היא פשוט בנויה סביב השיר בצורה כל כך טובה ומצליחה לייצר תחושות מבוכה והפתעה מרשימות.
לא הבנתי למה
אנשים כאן בחרו שירים מסרטים של דיסני, כאשר כתוב כאן בפירוש לבחור שיר מסרט לא מוזיקלי, וכל הסרטים של דיסני מוזיקליים.
שלום, אתה טועה ומטעה
ממש אבל ממש לא כל הסרטים של דיסני מוזיקלים.
ואפילו אם מחליטים שסרטים של דיסני זה רק סרטים מצויירים (ולא מתייחסים לכלל הסרטים של החברת הפקה) גם בגזרה הזאת יש להם מספיק סרטים לא מוזיקלים.
רק מהשנים האחרונות זוטופיה, 6 גיבורים, ראלף ההורס הם ממש לא סרטים מוזיקלים, אולי יש להם שיר נושא אבל זה לא הופך אותם למיוזיקלס.
ואפילו לא מהשנים האחרונות 101 כלבים וגנבים, סרטי פו הדב, החרב באבן אז.. פשוט לא נכון להגיד ש*כל סרטי דיסני מוזיקלים*
"החרב באבן" די מחזמר.
יש שם איזה חמישה שירים. כנ"ל סרטי פו הדב.
אבל, כן, "השועל והכלבלב", סרטי ברנרד וביאנקה, פגוש את הרובינסונים, כלבים וגנבים והסרטים האחרונים שציינת – יש לא מעט סרטי דיסני לא מוזיקלים.
הא?
בראלף ההורס יש שיר של ריהאנה וגם את השיר היפני המתוק ההוא. בזוטרופוליס יש שיר של שאקירה. ב-6 גיבורים יש את האני למון ההורסת, אז לא צריך שירים. הם לא מחזמרים, אבל המוזיקה בהחלט משחקת בהם תפקיד חשוב; על אחת כמה וכמה שיר כמו "קרואלה דה-ויל".
כתבתי, זה שיש שיר לא הופכת אותם למוזיקלים
זה שיר נושא, אחד, אולי יש סצינה אחת של ההופעה עם השיר (זוטרופוליס) אבל בשאר הסרטים הם סתם מופיעים, כמו כל שאר הדוגמאות בפוסט הזה ובתגובות
נכון שדיסני נוטה לעשות מיוזיקלס או לפחות זה הסטיגמה שמזוהה עם חברת *האנימציה* שלהם, אבל זה לא הופך את כל הסרטים שלהם למוזיקלים
צריך לעשות הפרדה
בין סרטי מחזמר לבין סרט שאינו מחזמר, אבל המוזיקה משחקת בו תפקיד חשוב, כמו סקוט פילגרים לשם הדוגמה. סרט לא חייב להיות מחזמר כדי שהמוזיקה תהיה נוכחת בו באופן שישפיע על תפיסתו הכוללת בקרב הצופים. הקלישאות שמגדירות את בת הים הקטנה כ"תחילת הרנסאנס השני של דיסני" וכ"הסרט שהביא את ברודוויי לסרטי אנימציה" הן רק תוצר של מערך יחסי ציבור יעיל במיוחד. המוזיקה תמיד הייתה שחקנית ראשית ולא משנית בדיסני, מהסרטים באורך מלא עבור בסדרות הטלוויזיה שלהם וכלה במתקנים שבפארקים. לא יודע עד כמה סרטים ממש ישנים של דיסני כמו סינדרלה, אליס, פיטר פן והיפהפיה הנרדמת הם מחזמרים במובן הקלאסיציסטי-פורמליסטי-ברודווייאי, ובכל זאת המוזיקה שם משחקת תפקיד מרכזי והיא ממש לא sidekick.
יש הבדל בין הסרטים
וזה גם למה לא הבאתי אותם כדוגמאות. כי השירים שם שזורים בעלילה, יש יותר משיר אחד והם אולי 4-5 שירים ולא 20 בסרט אבל הם קיימים ומהותיים.
לעומת זאת, ב101 כלבים וגנבים יש שיר אחד בהתחלה, ואומנם הוא מגניב ומוצלח אבל הוא ממש לא קריטי (הצגה מקורית יותר של קרואלה, היה עובד גם בלעדיו).
בזוטופיה, 6 גיבורים וראלף ההורס השיר ממש לא משחק אפילו תפקיד חשוב בעלילה (אולי אפשר להתווכח על זוטופיה שהשיר מוצג כחלק מהופעה של דמות).
אבל יש המון הבדלים בין תפקיד השירים בסינדרלה ובת הים הקטנה לסרטים הללו.
שלא נדבר על העובדה שסרטי דיסני זה לא רק הסרטים המצויירים, החיפושית השובבה זה לא מיוזיקל, גם לא 20 אלף מיל מתחת לפני הים וממש לא שודדי הקריבים או אליס של טים ברטון…
וגם לא ענן 9, אז מה את מנסה לומר?
זה לא בקטע של מותר או אסור, סתם נראה לי מיותר לבחור במשהו של דיסני כי זה קל מדי. גם אם "קרואלה דה-ויל" הוא השיר היחיד בסרט, הוא עדיין ייכלל באוספים של שירי דיסני מכל התקופות ואנשים לא יעצרו כדי לתת את הדעת ולספור כמה שירים יש בכל סרט ואיזה מהם הוא מחזמר לפי הספרים של יעל שוב ואיזה לא. רעיון שעלה לי עכשיו לתמונה קבוצתית חדשה: הסרט עם השימוש הכי טוב והכי פחות נצלני ועצלני במוזיקה אלטרנטיבית (וכמובן שפרח קיר נפסל מראש.)
אני לא מבינה על מה אתה מתווכח איתי
כתבת שכל הסרטים של דיסני מוזיקלים אמרתי שלא, הבאתי דוגמאות.
ואללה צודק, ענן 9 כמו כמה מסרטי דיסני שהזכרנו ולא הזכרנו למעלה לא מוזיקלי.
וכן קרואלה זה אחלה שיר ויש סיבה שהוא נמצא בחלק מהאוספים.
התשובה המקורית שלי הייתה על המשפט שלך להכללה על סרטי דיסני.
"קל מדי" ו"מיותר" זה לא אותו שיקול.
(ל"ת)
הסבר?
(ל"ת)
השאלה כאן היא איזה קטע מוזיקלי מעצים סרט שמלבדו הוא לא מוזיקלי.
זה שבכמעט כל סרט של דיסני תמצא סצינה מוזיקלית כזאת, לא אומר שבכל סרט בנפרד היא לא משמעותית. זה כמו לשאול מה היא סצינת פעולה טובה ולתת דוגמה לסצינה של שוורצנגר – זה שלשוורצנגר יש הרבה סצינות פעולה טובות לא אומר שצריך לפסול אותן מראש.
כל הנקודה של המאמר הזה היא זה שיש בסרט שיר לא הופכת אותו למחזמר
המוזיקה לא משחקת תפקיד חשוב לא בזוטרופוליס, לא בראלף ההורס ולא ב6 גיבורים. על 101 כלבים גנבים אני.. ובכן, היא בהחלט נמצאת שם (העבודה של הגבר), אבל היא לא באה לידי ביטוי פרט לנאמבר מוזיקלי אחד – מה שדי פוסל אותו מלהיות סרט מוזיקלי.
סרטי דיסני רבים כמובן אינם מוזיקליים
הינה עוד דוגמה לסרט דיסני לא מוזיקלי כלל: "אבא מתארס" (The Parent Trap). (כמובן, המקור מ-1961. אני מתעלם בהפגנתיות מקיומם של ההמשכים ושל הרימייק).
סרט כלל לא מוזיקלי, ובכל זאת מכיל את אחת מסצינות השירה האהובות עלי בקולנוע, בביצוע היילי מילס עם… היילי מילס:
https://www.youtube.com/watch?v=F1IyrZZQd0g
אבא שלי תמיד קורא לסרט הזה ״אבא מת ערס״.
(ל"ת)
זה ממש לא נכון!
101 דלמטים
במבי ועוד מלא!
Moon River מהסרט האייקוני "ארוחת בוקר בטיפאני".
התפקיד, אם לא תפקיד חייה של אודרי הפבורן.
מה שלדעתי כל כך מדהים בסצנה הזאת
זה ש"מון ריבר" הוא שיר די בינוני. סובייקטיביות והכל, אבל זה שיר פופ שכבר אז היה די מיושן בז'אנר של עצמו. המדרגות, הפיג'מה, המטפחת וההגשה החד-פעמית של אודרי הם מה שהפכו אותו לאייקון.
מאמין שהרבה יסכימו איתי
שעכשיו גם הקטע של אדם דרייבר ב"סיפור נישואין" ראוי להיות מוזכר בפורום הזה.
שכחתי גם להתייחס
לBad Times at the El Royale שיצא מעט אחרי הכתבה, וסיפק סצינת ריקוד שהדבר העיקרי שמונע ממנה להיות סצינת הריקוד האהובה עליי זה שהיא קצת קצרה מדי:
https://www.youtube.com/watch?v=Qz9BX8lLHrM
וגם מהקטע הזה מאוד נהניתי:
https://www.youtube.com/watch?v=P8b4vyhQylc