תמונה קבוצתית: הסרט שלא היה שם

איך לא שמתם את "ואן הלסינג", איך.

היי, זה יהונתן. הפינה " תמונה קבוצתית " היא פינה שבה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".

מוזמנים לענות על השאלה בעצמכם, להציע שאלות חדשות, או לפרסם את רשימת 55 הסרטים האהובים עליכם.  


כל רשימה דינה ליצור אכזבה מסוימת ואת התגובה ההו-כה-ידועה, "מה?! איך יכול להיות שאין פה את יצירת המופת הזאת? או האחרת?!". כאשר יוצרים את הרשימה כמות גדולה של אנשים, התגובות הללו גם מגיעות לא פעם ממי שהשתתפו בה. ולכן, החלטנו להקדים תרופה למכה ולענות בעצמנו על השאלה: "מה הסרט שהכי חסר לכם ברשימת הסרטים האהובים של עין הדג?". 

מאיה כהן שלו:  כשחשבתי איזה סרט לבחור לתמונה הנוכחית, קול קטן באחורי המוח שלי לחש "מלאכים בשמי ברלין". לפני כל אופציה אחרת, "מלאכים בשמי ברלין". אמרתי לקול שרגע, בטוח יש אופציות מתאימות הרבה יותר מזאת, עשיתי רשימה והכול, אבל הקול החצוף המשיך להתעקש, כאלה הם לפעמים.

את הסרט ביים וים ונדרס. הוא יצא בשנות השמונים, ועלילתו עוקבת אחרי מלאך (ברונו גנץ, טרום גילום היטלר והחתיך-מכוער המקורי בלב שלי) שמתאהב בלוליינית, ומוכן עבור חיים לצידה לוותר על קיומו הנצחי לטובת קיום גשמי. וזה לא ש"מלאכים" סרט מושלם – הוא סובל מכל מיני בעיות, כשהעיקרית היא האורך שלו, בעיה נפוצה בקולנוע מהסוג הזה (הסוג: אומנותי, איטי). צופים רבים ודאי ירצו לצעוק על המסך "אלוהים, סתמו". מלבד זאת, יש בו מעין ריחוק גרמני שכזה כי על אף שכולו עוקב אחר מלאכים שקוראים מחשבות של אנשים, אין בו כמעט דיבורים על רגשות, וכולם מאוד מרוסנים מהבחינה הזו.

מצד שני, פה בדיוק טמון הכוח שלו, וגם הסיבה שהוא נשאר איתי כל כך הרבה שנים וזוכה לצפייה מחודשת פעם בכמה זמן. הוא סרט על הרבה דברים ובו זמנית על כלום ושום דבר, נטול קונפליקטים כמעט לחלוטין. אבל בכלום שהוא מתאר, דרך סיפור האהבה נטול הצהרות רגשות, הוא מתאר חיים. קטנים או גדולים, משמעותיים יותר או פחות. יש בו סצנות שחיות בראש שלי תמיד (הספרייה, ההופעה של ניק קייב) וכנראה עיצבו את האופן שבו אני חווה צפייה בסרטים, ואת האופן שבו אני כותבת ומסתכלת על העולם. יש בו את כל היופי (והעצב) שצריך להיזכר בו מפעם לפעם.

רז גרינברג: לא ציפיתי לראות את "ריצה שקטה" (Silent Running) ברשימת בחירות הקהל של עין הדג. מדובר, אחרי הכול, בסרט משנת 1972 שנכשל מסחרית כשהוא יצא לקופות בארה"ב, לא הוקרן בבתי הקולנוע בישראל אף פעם, ובקושי הוקרן כאן בפורמט ביתי כלשהו. בנוסף, זה סרט מד"ב נטול אקשן כמעט לחלוטין, שבמשך רובו הגיבור שלו פשוט יושב בחללית, כשרק שלושה רובוטים לא-תבוניים מארחים לו לחברה, בעודו שקוע בהרהורי חרטה ורחמים עצמיים.

ובכל זאת, זה סרט שקשה לא להתאהב בו. גם כי התסריט שנכתב בחופזה, במקביל לתחילת הצילומים, מצליח להפוך את הגיבור – טיפוס בעייתי מאוד שהמוסריות שלו מוטלת בספק – לדמות מעוררת אהדה, ומעביר את תחושת הבדידות והייאוש שאותו גיבור חווה ברגישות מופלאה. גם כי ברוס דרן – שעשה בשנות ה-70 קריירה מגילום דמויות שהולכות על הקצה – מגלם בסרט הזה דמות כזו בדיוק, אבל עושה את זה עם מטען נוסף של אנושיות. גם כי הבמאי המנוח דאגלס טרמבול, אחד מאנשי האפקטים הגדולים של הוליווד ("Silent Running" היה אחד משתי הגיחות הבודדות שלו לבימוי סרטים באורך מלא) הפך את סביבת ההתרחשויות לחזון עתידני משכנע ומרשים, תוך שימוש בתקציב זעום. גם בגלל המסר הסביבתי של הסרט, שהרלוונטיות שלו רק מתעצמת, אבל הסרט נמנע מלהציע פתרונות קלים למשברים מורכבים. ובעיקר בגלל ש"Silent Running", עם כל היותו סרט קטן ודל בהתרחשויות, הפך לאחד הסרטים שעיצבו את נוף שוברי הקופות המד"ביים בארבעת העשורים שבאו אחריו, בהוליווד ומחוץ לה – רשימה חלקית ביותר של הבמאים שהושפעו ממנו כוללת את ג'ורג' לוקאס, רידלי סקוט, הייאו מיאזאקי, אנדרו סטאנטון וכריסטופר נולאן. ומחוץ לקולנוע, תמיד חשדתי שהסרט סיפק השראה גם לסטיב ג'ובס.

הצלחתי לסקרן אתכם? אני מקווה מאוד שתראו את הסרט. אהבתם את הסרט? אתם מוזמנים לקרוא סקירה שלי על ההשפעה הגדולה שהיתה לו על הסרטים שבאו אחריו.

מתן בכר: חשבתי להתחיל עם להגיד משהו על זה שהבחירה שלי הלכה כדי ש"ילדות רעות" יוכל לרוץ, כי הנחתי ש"ילדות רעות" ברשימה, אבל מתברר שלא. למרות שאני אוהב את סרט התיכון של מארק ווטרס כמו כל אחד, כאמור, הוא חייב את קיומו לסרט שהגיע קצת לפניו. תכננתי לכתוב עליו עוד בתמונה קבוצתית של סרטי תיכון, אבל אולי כאן יותר מתאים, כי ההיעדרות שלו מן הרשימה גובלת בפלילי. אני מדבר, כמובן, על "הת'רס" (או "מלכות הכיתה", אם אתם חייבים).

לצפייה הראשונה שלי בסרט לפני כמה שנים הצלחתי להגיע בלי לדעת עליו הרבה, ובדיוק כשחשבתי שאני יודע איך האירועים עומדים להתגלגל, בערך חצי שעה פנימה קרה מה שקורה והלסת שלי נשמטה. כשהקרדיטים עלו ידעתי שזאת אהבה מצפייה ראשונה: תצוגות המשחק, עיצוב הבגדים, הפסקול, הכול פשוט…Very. הסרט הוליד גם מחזמר מצליח ונהדר וסדרת טלוויזיה נוראית וזהו, אין שום דבר שקשור לסרט פרט למחזמר.

עם כל הכבוד לסרטי תיכון – ויש כזה, גם אם לא ברשימה הזאת – מבחינתי "הת'רס" נמצא בפסגה שלהם. זה סרט אפל, מצחיק ויצירתי שמציג את החוויה התיכונית באור קצת שונה מכל סרטי ג'ון יוז שיצאו באותה תקופה.

יצחק בארי: כבר הרבה מאוד זמן יושב לי בקנה פוסט ארוך שאני צריך לסיים מתישהו: טקסט מאוד טעון על ייצוג של מוות ואובדן בקולנוע. בינתיים אני לא מצליח לסיים אותו, בעיקר כי די קשה וכואב להעלות על הכתב את הרגשות שלי בעניין הזה, אבל גם מסיבה שולית אחרת – מדי פעם עוד יוצא לי לצפות בסרט שחייב להיכנס לטקסט ולשנות בו כל מיני חלקים.

והסרט שעשה את זה בצורה הכי משמעותית הוא יצירת מופת של ממש שראיתי באיחור כבד, אבל אני לא היחיד שפספס אותה: "שיר הים" של טום מור.

על כך שהסרט הוא יצירת מופת תעיד העובדה שהוא מצא את דרכו לעשיריית עין הדג ב-2015 – אבל שם הוא סיים בתחתית, מה שמעיד שמצד אחד מעט אנשים צפו בו, אבל מצד שני כל אלו שמו אותו בחמישייה בלי היסוס. גם במדרג האישי שלי הוא פתח מאבק עז עם "הקול בראש" על כתר "סרט העשור", ומי שעקב פה אחרי הטקסטים שלי על "הקול בראש" מבין כמה זה משמעותי.

והסרט הזה הוא מדהים. מעולם לא בכיתי בסרט כמו שבכיתי כאן, ומעולם לא חטפתי קורנס עוצמתי כזה לרגש ולשכל בו זמנית כמו שחטפתי כאן. אחרים שמתמצאים הרבה יותר ממני באגדות וסיפורי עם איריים יספרו לכם הרבה על העבודה היפהפייה שנעשתה פה בהצגת כל המיתוסים והסיפורים הללו, אבל זה מה שיפה: הסרט פעל עליי, בור מוחלט בנוגע לאירלנד, בצורה מושלמת. כי הסיפור שלו אוניברסלי, נוגע ללב, מרגש, סוחף, והכי חשוב – ממש חכם. כי הוא לא רק סוחט את הדמעות, הוא מסביר לנו למה הן שם, מה המחיר שמשלמים עליהן מצד אחד, ומה התועלת העצומה שמקבלים מהן מצד שני.

וזה שהאנימציה שלו היא הדבר הכי יפה שראיתי בחיים, ושהפסקול שלו מכשף, ושהוא לא צריך יותר משעה וחצי כדי לגרום לכל הדמעות האלה – זה כבר הדובדבן שעל הקצפת.

אני כל כך אוהב את הסרט הזה, ואני כל כך מפחד לצפות בו שוב. אולי הוא לא הסרט "הכי טוב בעולם", אבל אם הוא לא ברשימה הזו, זה רק כי לא מספיק אנשים ראו אותו. אז אני ממליץ לתקן את העניין הזה, ומהר.

תום שפירא: השנה היא 1885, אנחנו בעיר קטנה באמצע שום-מקום נוואדה, ושני אנשים, ארט קרופט (הארי מורגן) וגיל קרטר (הנרי פונדה), מגיעים לבקר במסבאה המקומית. יש סיפורים על גנבי בקר שפוגעים באיזור ושני החבר'ה שלא מוכרים במיוחד נחשבים לחשודים אוטומטית. האווירה המרה מתכערת עוד יותר כאשר מגיע דיווח שכמה מגנבי הבקר הלא ידועים רצחו את החוואי לארי קינקייד. תושבי העיירה בעצבניים מתאחדים לכנופייה כדי לתפוס (ולעשות קצת יותר) לאשמים. ארט וגיל, שיודעים שמסתכלים עליהם עקום מרגע שנכנסו, מחליטים להצטרף כדי להיראות פחות חשודים בעצמם.

ואחרי מרדף קצר, שכולל כמה טעויות מביכות (שמראות שהכנופייה מתעניינת בצדק מהיר יותר מבחוק וסדר), הם מוצאים שלושה אנשים שנראים בדיוק מתאימים לחשדות: יש להם בקר אבל אין שטר בעלות, ולכל אחד מהם יש סוד שהם רוצים להסתיר. וככה, קהל של טיפוסים עצבניים בזמן ומקום שבו החוק הוא גם ככה יותר המלצה מחובה מוסדרת, הולכים להחליט אם שלושה זרים מוחלטים יזכו לראות את אור הבוקר, או להתנדנד מקצהו של חבל.

הייתי שמח להגיד ש-"תקרית באוקס-בו" הוא מסוג הדברים שהמבקרים והקהל התעלמו ממנו כאשר יצא ושאני הולך לגלות לכם קלאסיקה נשכחת. אבל מה לעשות, המבקרים אהבו וגם הקהל היה כנראה די חיובי – הסרט היה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר אבל הפסיד ל"קזבלנקה", הפסד מצער אבל מובן לגמרי. ההיסטוריה קצת מחקה אותו מהתודעה הציבורית, כמו רוב המערבונים שאינם בכיכוב קלינט איסטווד או ג'ון ויין, וחבל. כי כן, יש פה את כל האלמנטים המוכרים של מערבון, וכולם מוצגים לעילא, צילומי חוץ יפיפיים של ארתור מילר שזכה באוסקר שלוש פעמים, אבל יותר משהוא סרט מרדפים ויריות הוא סרט משפט, או בעצם: דרמה מוסרית.

הרבה לפני ש"12 המושבעים" התיישבו להחליט על גורלו של אדם, "תקרית באוקס-בו" הציג מבט הרבה יותר אפל על מערכת הצדק בארצות הברית, עולם שבו החוק נקבע לא לפי עובדות, אלא לפי דעות האחרים (או מה שאנשים חושבים שהן הדעות של האחרים). גם הדמויות בסרט שמשוכנעות שהשלושה חפים מפשע מוצאות עצמן נסחפות אחרי צימאון הדם של החברים שלהם. אחרי הכול, אדם מת, מישהו אשם, הנה מישהו שכנראה אשם – האם אתם רוצים להיות רכיכות ותרניות שנותנות לאשם לחמוק? אם אתם לא מוכנים להתחייב לצדק מיידי, מה זה אומר עליכם?

בשבעים וחמש דקות בלבד וויליאם א. וולמן (אחד הבמאים הכי גדולים בז'אנר המערבונים) הראה לעולם כבר אז שהז'אנר לא מוגבל לכובעים שחורים מול כובעים לבנים. שהוא מוכן להעמיק ולחפור בנפש האנושית ובקרביים של החברה. אמריקה, על כל הטוב והרע שבתוכה.

אור ענבר: רשימת הסרטים הטובים ביותר של קוראי עין הדג היא רשימה נהדרת, באמת, מוצלחת ממש, מלאה בסרטים נפלאים (וכמה שאני לא מבינה למה הם שם בכלל אבל זו לא תהיה רשימה בלי שאצעק עם עצמי ״מה נראה לכם״). זו גם רשימה של 55 סרטים – מה זה 55? זה כלום! יש כל כך הרבה סרטים בעולם, איך אפשר לבחור? ואם ברשימות של 250 סרטים קשה להתייחס לכל הניואנסים של הקולנוע, לכל הז׳אנרים והתרבויות, כל מצבי הרוח, האורכים והסגנונות, אז ודאי שברשימה שקטנה פי חמש לא יהיה אפשר למצוא כל סרט וסרט. ועדיין, אתם יודעים מה הכי חסר לי ברשימה של עין הדג? קומדיות רומנטיות.

כשאני סופרת, יש במקרה הטוב ביותר 4 קומדיות רומנטיות ברשימה, אבל גם זה כשאני מאוד מותחת את ההגדרה. לא שציפיתי שהקומדיות הרומנטיות האהובות עלי יהיו פה באמת – אני קצת מכירה את הטעם של קוראי האתר – ועדיין זה חורה לי: אם יש שני נולאנים בעשירייה (!) הראשונה, אני רוצה גם ייצוג לכיף והקלילות. כי אם צריך לבחור את הסרטים הטובים ביותר שיש, גם אני אגיד נולאן, טרנטינו וקפרה, אבל חשוב מזה – גם נורה אפרון וננסי מאיירס.

כי כשאני רוצה להתעודד, אני לא אראה את "12 המושבעים", "השור הזועם" או אפילו את "ממזרים חסרי כבוד" – אלא את "כשהארי פגש את סאלי". בזכות הכתיבה של נורה אפרון – מהמבריקות שיש בתחום – שהפכה את הסרט ליצירת מופת שאי אפשר לערער על מעמדה. כי לפעמים כל מה שבא לי זה תחושה חמימה בלב שמגיעה בצפייה בקייט ווינסלט צועדת עם אלי וולך לעבר במה, או ההנאה מהצפייה בקלארק גייבל וקלודט קולברט מנסים לישון ביחד באותו חדר למרות שהם זרים מוחלטים.

בסופו של דבר, סרט טוב וחשוב הוא לא רק על נושא חשוב, או כזה שגורם לך לחשוב. סרט טוב זה גם סרט שעושה לך כל כך שמח בלב שאת רוצה לחזור אליו שוב ושוב. סרט טוב הוא סרט שאפשר לצפות בו גם חמישים שנה אחרי שהוא נוצר ועדיין להנות ממנו. סרט טוב הוא סרט שאפשר לקחת את הציטוטים האייקוניים שבו ולהפנים לכל מיני מקומות בחיים. ולפעמים סרט טוב הוא פשוט שעה וחצי של כיף.

רם קיץ: פעם בדור מגיע סרט אקשן שמשנה את חוקי המשחק, כזה שמציב רף חדש בכל הקשור לאקשן ופעלולים, כשעל הדרך הוא צועק "הביטו בי!" כי הוא נראה פשוט מהמם. זהו סרט שלא מאכיל את הצופים שלו בכפית ואת בניית העולם שלו הוא נותן לנו להשלים לבד. בקיצור, יצירת מופת. ואת הסרט הזה לא הצלחנו להכניס לרשימת הסרטים הטובים ביותר? באמת? בוולהאלה לא יראו את זה בעין יפה.

"כביש הזעם" הוא סרט ללא פריים אחד מיותר, וכל רגע בו מכוון כדי להפריש כמות אנדורפינים שלא ידעתי שיש לי: הנה מישהו מזנק עם מוט ממכונית אחת לאחרת, הנה איש עם גיטרה חשמלית יורקת אש – אה, והנה קרב מכות עם שלשלאות. בכל רגע מתרחש משהו על המסך, משהו שאם אי אפשר להגדיר אותו כ"טירוף" זה רק כי אפשר להגדיר אותו כ"טירוף מוחלט".

והדובדבן שבקצפת? ג'ורג' מילר מנווט את הספינה באופן נהיר וברור לצופה בכל גיל משל היה זה פרק של "בלואי". תריסר מכוניות מתנגשות ומתהפכות 180 מעלות באוויר בכל דקה ואנו עדיין מצליחים להבין מי נגד מי – ורק על כך מגיעות לו מחיאות כפיים. ועל אף הטירוף – סליחה, הטירוף המוחלט – מילר לא שוכח את הגרעין הרגשי; בתוך הכאוס, הוא מספר מעשייה אוניברסלית אודות אנשים שנלחמים למען החופש – ובמקרה האנשים האלה עושים זאת בדרך הכי מגניבה שאי פעם נוצרה במסכי הקולנוע. לכן "כביש הזעם" הוא, בלי צל של ספק, אחד הסרטים הכי גדולים ומוצלחים שאי פעם נוצרו.

יהונתן צוריה: אפשר, אולי, כזה, סרט ישראלי אחד ברשימה?

תראו, אני לא רוצה להטיף אבל אני מקווה שאצליח יחד איתכם להתבאס – מעצבן שכאשר קהל של כ-200 מצביעים ישראלים מתכנס לדבר על הסרטים הטובים ביותר (או האהובים ביותר, או מה שלא יהיה), מעטים מדי חושבים לציין סרטים ישראליים כחלק מהטופ של הטופ.

וכן, אני יודע למה. תשוו את ליאור אשכנזי לקלינט איסטווד וברור לי מי מנצח. ועדיין, יש לנו כאן בארץ קולנוע נהדר שאם אנחנו לא נאהב אותו אז אף אחד לא יאהב אותו בשבילנו. אם אנחנו לא נזכור לעודד אותו לא נוכל לבוא בטענות לאירופה ולארה"ב שזה אנטישמיות שהסרטים הללו תמיד נעדרים מרשימות כאלה ואחרות. וכן, הקולנוע הישראלי הוא לא קולנוע מושלם, אבל אני מוכן לשבת פה ולהסביר לכם למה גם "הסנדק" הוא סרט בסדר-בסך-הכול וחורי העלילה ב"אביר האפל" הם רבים ויפים.

וזה לא שאתם לבד – כמו שרשמתי בעצמי, גם הקולנוע הישראלי עוד לא סגור על מה הוא חושב על עצמו. ועדיין, בשורה התחתונה, יש אולי סרט ישראלי אחד שנמצא באזור הסרט ה-100 ("ואלס עם באשיר"), עוד שלושה שזכו לשני קולות ("החיים על פי אגפא", "הערת שוליים", "אפס ביחסי אנוש"), ועוד 11 שזכו לאזכור בודד.

אני לא יודע אם נעשה עוד סקר שכזה אי פעם. אבל אם במקרה זה דבר שנעשה – לצד סרטים של במאיות, קולנוע נוסף מחוץ להוליווד, ועוד שלל דרכים לבדוק מגוון: אני מקווה שאז הקולנוע הישראלי יהיה אהוב יותר ויזכה לכבוד המגיע לו. כי מגיע לו.