היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".
גם הפעם, אתם מוזמנים לנצל את המקום בתגובות לענות בתשובות של עצמכם, לבקש שאלות לפעמים הבאות ואם נהיה כנים אתם כנראה בכלל לא קוראים כבר את הפסקה הזאת, אז אני יכול לרשום כאן מה שאני רוצה כמו שתקשיבו, המיץ תפוזים אדום הזה שיצא עכשיו ממש טעים או שאני ממש מתגעגע ל.
סרטי תיכון הוא ז'אנר יחסית צעיר. אומנם אפשר למצוא לו אבות רוחניים גם ב"תור הזהב של הקולנוע", אבל מכיוון שכל ההוויה של בני נוער עוצבה ברובה רק לאחר מלחמת העולם השנייה, אין זה פלא שלקח להוליווד שלושים שנה בשביל ממש לייצר סרטים על החוויה התיכונית, וזה ממש לא פלא שהז'אנר עדיין סובל מהתעלמות לא מוצדקת ממבקרים ומגזינים "יוקרתיים". לכן הרמנו פה את הכפפה ושאלנו את השאלה הקשה: "מהו סרט התיכון האהוב עלייך?"
אדם קלין אורון: מכירים את זה שבסרטי תיכון יש קטע מוזיקלי מגניב? או את הרגע שהבחורה המקובלת (או החנונית) סופסוף מנשקת את הבחור המורד? את התעלול המדהים שהצעירים עושים למורה האכזרי שלהם? את ההורים שמתעלמים מהילדים המיוחדים שלהם?
אז ב"כיתה ח'" אין את זה. כי "כיתה ח'" הוא לא פנטזיה על איך היינו רוצים שגיל ההתבגרות יהיה – הוא דיווח מהחזית של גיל ההתבגרות עצמו. ואפילו עם הרבה מייקאפ, מכוער שם בחזית.
קיילה גרה עם אביה – האמא לא בסביבה – והולכת לבית הספר, אבל היא בעיקר מתקיימת ברשתות החברתיות. שם היא מבינה מה היא אמורה להיות, ושם היא מנסה להיות הדבר הזה, בסדרה של סרטוני הדרכה / מימוש עצמי שהיא מעלה. הסרטונים האלה, כמו רוב הדברים בחיים של קיילה, ממש מביכים: היא לא באמת יודעת מה היא עושה, והיא יודעת שהיא לא באמת יודעת, אבל מה היא אמורה לעשות במקום? היא לא רזה מספיק, יש לה יותר מדי חצ'קונים, הבחור שהיא מחבבת הוא דוש שלא סופר אותה, הבחורה שהיא מעריצה היא מניאקית שמזלזלת בה, והיא אפילו לא יודעת למה היא מחבבת אותו או למה היא מעריצה אותה. היא לא יודעת מי היא והיא לא יודעת איך להתנהג, אז היא מעמידה פנים שהיא כן.
הסרט עובר דרך זירות ומאורעות שונים בחיים של קיילה, ובכולם היא לא לגמרי בנוח ולא מתנהגת ממש נכון אבל לא יודעת איך לעשות את זה אחרת. היא זוכרת שפעם, כשהייתה ילדה, זה היה קל יותר. היא רואה שפעם, כשתהיה בסוף התיכון, יהיה אחרת. אבל היא תקועה כאן, בחטיבת הביניים, בלב הסערה שהיא גיל ההתבגרות, והיא לא יודעת כלום.
כל זה היה יכול להיות בלתי נסבל (מי אתם, אנשים שרוצים לחזור לגיל ההתבגרות?), אלמלא בו ברנהאם, הבמאי והתסריטאי, היה אוהב כל-כך את קיילה, ואלמלא אלסי פישר הייתה משחקת אותה בכשרון שכזה. למזלנו, שניהם שם, וגם כשזה מביך וכואב וקשה – זה מצליח לא רק לקווצ'ץ' את הלב, אלא גם להרחיב אותו.
מאיה כהן שלו: יש לי בעיה עם סרטי תיכון. סרטי תיכון גורמים לי להרגיש אשמה על כך שאני לא יוצאת למסיבות שפורצות באופן ספונטני בווילות מפוארות באמצע השבוע. בסרטי תיכון שום דבר, אבל שום דבר, לא מזכיר אפילו את המציאות היומיומית של תיכוניסטים אמיתיים.
כשהנושא לתמונה קבוצתית עלה רציתי לצאת מתחכמת. רציתי לבחור את "חבצלות המים" או את "בתולות הים" ולדבר על הריאליסטיות שלהם ועל כך שהם מדגימים שלהיות בתיכון זה בעצם ממש מבאס, יחד עם העובדה שטינאייג'רים הם ברובם מסכנים אבל גם קצת פסיכים וזה בסדר.
הצרה היא שהסרטים הללו הם לא באמת סרטי תיכון. יש בהם אולי שתי סצנות שמתרחשות בתיכון, וזה לא המרכז שלהם בכלל. "בתולות הים" עוסק הרבה יותר ביחסי האם והבת, ו"חבצלות המים" עוסק בהתאהבות חד צדדית והוא אחד הסרטים הכי מדכאים אי פעם כנראה.
"יפה בורוד" הוא ההפך מסרט מדכא. הוא סרט מתקתק שעושה נעימי בלב. אמנם יש בו כמה מאותם מאפיינים מרגיזים של סרטי תיכון כגון הנשף, כמו גם מסיבה בוילה מפוארת באמצע השבוע, אבל האבסורדיות של כל העניין דווקא מועברת יפה.
ביפה בורוד יש גם המון דברים שאני אוהבת. אני אוהבת שהוא כל כולו אייטיז בטעם רע והוא לא מתנצל על כך. אני מאוהבת במולי רינגוולד, ואת התספורת שלה בסרט ניסיתי להעתיק לאורך כל החטיבה, ולא בהצלחה רבה. יש בו את הארי דין סטנטון בתפקיד אביה שבור הלב ואת ג'יימס ספיידר שמסתבר שנראה בן ארבעים גם כשהוא היה בן עשרים וכרגיל מגלם את הדוש שכולנו אוהבים לשנוא. יש בו גם את אחד ה"גיי פרנדס" היותר מוצלחים אפילו שהוא טכנית לא גיי בכלל, והזוג שעומד במרכז הסרט בעצם ממש חמוד ודי אמין, הרבה בזכות הכימיה בין שני השחקנים אבל גם בזכות תסריט מוצלח.
אבל בעיקר, "יפה בורוד" מצליח להיות סרט תיכון נוסחתי אבל גם מעביר אמרה ברורה: בתכלס, להיות בתיכון זה פשוט לא נעים באופן כללי.
זוהר אורבך: ראשית: התנצלות. "כמה טוב להיות פרח קיר" הוא לא סרט התיכון האהוב עלי. סביר שהוא אפילו לא בשלישייה הפותחת ("ילדות רעות", "מועדון ארוחת הבוקר", "קלולס"). ובכל זאת, אנחנו חיים בתקופה שבה קשה להכניס סרטים לאיזשהו קאנון. קשה לזכור סרט כלשהו בתור "אחד ה-X הגדולים ביותר אי פעם" כשהציוצים, הפוסטים, הסטוריז ומאמרי העומק של באזפיד קוברים כל סיכוי אפשרי לחיי מדף כלשהם.
ומגיע ל"כמה טוב להיות פרח קיר" לעמוד בגאון ליד הקלאסיקות של הז'אנר. ואם אף אחד אחר לא יפליג בשבחיו, אהיה זה שמפליג בשבילו: הסרט הזה הוא אחד מהמרגשים שראיתי, באיזשהו ז'אנר. אין בו יומרה להמציא מחדש את גלגל-סרטי-התיכון: הוא עוצר בדרך בכל הקלישאות הידועות של הז'אנר, אבל עושה זאת בחן, כנות, חמלה וכאב. הוא מספר על שנתו הראשונה בתיכון של צ'רלי (לוגן לרמן, בהופעה מאופקת וחמודה שעם השנים מרשימה אותי יותר ויותר), ועל שני ההיפסטרים המתוקים שנהיים לחבריו הטובים ביותר והופכים את התופת התיכוניסטית שלו לכזו שניתן לצלוח בחיוך.
בשבילי, ז'אנר התיכון הוא במיטבו כשהוא מאפשר לי להסתכל על חוויית ההתבגרות של הדמויות הראשיות ולהיאנח "יו, הלוואי שגם לי היה ככה". אבל יש בשאיפה הזאת, לאסקפיזם-של-בדיעבד, איזשהו מלכוד – כדי שחוויית התיכון של הדמויות תהיה מעוררת קנאה באיזשהו מקום, היא גם צריכה להיות אמינה ומציאותית מספיק כדי שלא תיראה כמו פנטזיה לא רלוונטית. "כמה טוב להיות שם מעפן" רוקד במומחיות על שתי החתונות האלה: מצד אחד הוא מאוד אמין, ומצד שני נראה כמו זיכרון מתוק-מדי של מי שמסתכל אחורה על השנים שלו בתיכון ומדמיין את הקראש הראשון שלו בצורה טיפה-יותר-מדי-מצליחה, נזכר בפעם ההיא שחבר שלו קיבל מכות וכן, איזה תותח יצאת מול כולם. ובכל זאת, הם לא שנונים במידה לא-הגיונית, הם לא (למעט אמה ווטסון) נראים כמו פרזנטורים של דיור. הם מרגישים כמו אנשים צעירים בשר-ודם, עם טראומות, פחדים, תקוות וטעויות.
כשראיתי אותו לראשונה הייתי בגיל של צ'רלי והרגשתי שככה בדיוק זה נראה. בצפיות חוזרת, אני מבין שהלוואי וככה זה היה נראה. הפער בין האחד לשני הוא מה שהופך אותו לסרט תיכון מושלם – ואפילו לא הזכרתי עדיין את עזרא מילר. או את "Come On Eileen". או את דיוויד בואי. אם אמשיך להזכיר דברים רנדומליים שאני אוהב בסרט הזה פשוט אתחיל לבכות, אז אומר זאת כך – "כמה טוב להיות פרח קיר" הוא יצירת מופת לסוגו. וגם מחוץ לסוגו, הוא פשוט נפלא.
רז גרינברג: "קראטה קיד" היה "באפי קוטלת הערפדים" של האייטיז. בלי קסמים, מפלצות וכוחות-על, הסרט הזה הבהיר איך גיל ההתבגרות והתיכון הם שדה-קרב אחד גדול וקטלני, במיוחד בשביל מי שהם לא מהחבר'ה. טוב, האמת שהיו שם כוחות-על, סוג של, ובהחלט פנטסיה (במקרה שמישהו תהה, [ספוילר]לא, אי אפשר להגיע לרמת חגורה שחורה בקראטה תוך פחות מחודש, בטח שלא דרך שטיפת מכוניות[/ספוילר]).
מה שמושך ב-"קראטה קיד" הוא דווקא האופן בו הוא מציג שלבים מאוד אמיתיים בהתבגרות – בריונות, כאבים נפשיים ופיסיים (ותאמינו לי, במהלך הסרט יכאב לכם ביחד עם הגיבור) ואהבה ראשונה (וכואבת גם היא). ואז מגיע מימד האקשן/ספורט של הסרט, שבו הבמאי ג'ון אבילדסן המנוח די עושה את מה שהוא עשה בעבר ב-"רוקי", הפעם מותאם לגיל התיכון, וזה עובד מצוין. הקאסט מקסים כולו – מראלף מאצ'יו שנע באלגנטיות בין גמלוניות בחיים עצמם לוירטואוזיות בזירה, אליזבת' שו שמצליחה להיות יותר מהנערה שעל-זרועו בזכות הופעה נחושה, ויליאם זבקה בתור הבריון המפחיד ומעל כולם פט מוריטה בתור הג'דיי – אה, סליחה, קראטה – מאסטר. בקיצור: חבילת התיכון המושלמת, כואב אבל כובש.
לא רחוק מאחור: "סיוט ברחוב אלם" מאותה שנה, גם הוא היה "באפי" של האייטיז, כשחושבים על זה, וגם הוא סרט מצוין, עובדה שקצת נשכחה תחת אינספור המשכים מיותרים.
רם קיץ: אם הייתי מקבל יכולת לנוע בזמן, סמכו עלי שלא הייתי מתעל את כוחי על-מנת להציל את האנושות, כי כפי שהמערכון החביב הזה של קולג' הומור ז"ל מדגים היטב – שום דבר טוב לא ייצא (לי) מזה. אז מה כן הייתי עושה עם יכולת לנוע בזמן? ובכן, הייתי אוכל את אותו גביע פודינג שוב ושוב, עובר מבחנים ומבלה בקריוקי שעות-על-גבי-שעות – בדיוק אותם הדברים שעושה מאקוטו, גיבורת "הנערה שקפצה בזמן" (או "הנערה שדילגה בזמן", תלוי את מי שואלים) אשר יום בהיר אחד מגלה כי היא מסוגלת "לדלג" בזמן כרצונה (טכנית לא נכון, היא יכולה רק לנוע אחורה בזמן ולא קדימה).
"הנערה שקפצה בזמן" הוא לא רק סרט התיכון האהוב עלי אלא גם אחד מסרטי המסע בזמן המהנים שנוצרו, פשוט כי הוא עוסק בכיף שבעניין. הרי יש סיבה מדוע הסרט נקרא "הנערה שדילגה בזמן" ולא "האישה המבוגרת האחראית שדילגה בזמן" – זה סרט תיכון לכל דבר ועניין, עם אהבת נעורים מבלבלת ותסמיני התבגרות מבלבלים אף יותר, אלא שבמקרה הגיבורה שלו, נערת טיפש-עשרה מארץ נערי הטיפש-עשרה, מסתבכת טיפה'לה מעבר לרצוי עם כוח חדש שקיבלה ואשר איתו היא רק רצתה לעשות כיף.
מבין שלל סרטיו של במאי האנימציה היפני מאמורו הוסודה ("מלחמות קיץ", "ילדי הזאב", "מיראי"), 'הנערה' הוא עדיין סרטו הנגיש ביותר לקהל מערבי, הן בשל היותו סרט תיכון והן בשל היותו סרט על מסע בזמן שהתחרבש (כפי שהוליווד אוהבת). הסרט מצחיק, קליל והוא גם יודע לפרוט על מיתרי הרגש כשצריך – ובסרט תיכון, זה כל המרכיבים שאני צריך.
יצחק בארי: "ספיידרמן: השיבה הביתה", או "בריק"?
זאת היתה שאלה הרבה יותר קשה משנדמה לכם. אין לי קילומטראז' ארוך מאוד של סרטי תיכון, אבל כשיהונתן שאל אותי, נזכרתי די מהר בשני יוצאי הדופן הללו, שכל אחד מהם יוצא דופן במידה אחרת לחלוטין. שניהם אמנם לקחו והרכיבו לתוך הסוגה הזו סרט מסוג אחר, אבל הסרט האחר הזה היה שונה מאד: לריאן ג'ונסון יצא תיכון-ניאו נואר, למארוול יצא, ובכן, תיכון-מארוול.
בביקורת על בריק שהתפרסמה כאן באתר, צפה הכותב שעוד נשמע על הבמאי האלמוני הזה ובצדק מוחלט. אני אמנם צפיתי בסרט אחרי שראיתי ואהבתי מאוד את הסרטים המפורסמים של ג'ונסון, אבל אני די משוכנע שאם הייתי במקומו של הכותב אי אז לפני חמש עשרה שנה, הייתי מנפיק תחזית דומה.
מצד שני, מארוול. "השיבה הביתה" לא רק לקח את כל מה שעובד בדרך כלל בסרטי החברה והגיש את זה בצורה מעולה, הוא גם באמת היה סרט תיכון, על כל המשתמע מכך. אם כבר לצטט מבקרים מהאתר, אז אתלה שוב באילן גדול ממני ואפנה אתכם לביקורת של יהונתן שטענה בדיוק את זה.
אז כאמור, התלבטות; אבל אני חושב שיש לי מנצח. כי בעוד ריאן ג'ונסון הציג כבר בסרטו הראשון את הפיכת הקלישאות על פניהן בה הוא מצטיין כל כך וגרם לי לסיים את הסרט שלו בהתפעלות עצומה, "ספיידרמן: השיבה הביתה" עשה משהו אפילו יותר מוצלח: הוא לקח את הקלישאות הללו וביצע אותן כמעט לפי הספר – רק עם התאמה מושלמת ליקום הקולנועי שאני כל כך אוהב. ולכן אני בוחר בו, לבסוף. ביום בו יתגשם החלום הרטוב שלי וג'ונסון יביים סרט גיבורי על – או אז הוא ייתן פייט הגון. אני בטוח בכך.
שני אוירבך: איך אני אוהבת את "10 דברים שאני הכי שונאת אצלך"? תנו לי למנות את הדרכים.
אני מעריצה את הקאסט: ג'וליה סטיילס מושלמת בתור קאט, אייקון פמיניסטי מוצדק לאללה, והית' לדג'ר כל כך כובש שאני לא מאשימה את קאט שהיא סולחת לו על הניצול הבלתי נסלח של האמון שלה. בצילם עומדים עוד כמה פלאים כמו לריסה אולייניק בתור ביאנקה – דמות שקשה לשנוא למרות שיש סיבות, גבריאל יוניון שיכולה לשחק תלמידת תיכון בכל גיל, לארי מילר כאבא מחריד אבל איכשהו גם מובן, עוד-לא-זוכת-האוסקר אליסון ג'אני, ותינוק מתוק ומאוהב אחד בשם ג'וזף גורדון לויט.
אני אוהבת את זה שהפואמה שקאט כותבת לקראת סוף הסרט כל כך יפיפייה, וג'וליה סטיילס מקריאה אותה בטייק אחד כל כך מרגש, שמעולם לא ראיתי את הסרט הזה בלי לדמוע במקרה הטוב או לייבב במקרה הסביר. מנגד, המחווה הרומנטית בצורת שיר שמגיעה מהצד השני היא מיליון סיבות לחייך, למרות שהיא מזכירה לנו איזה אובדן עצום היה מותו של הית' לדג'ר.
אני משוגעת על הדינמיקה בין האחיות קאט וביאנקה. יש לי פינה מאוד חמה בלב ליצירות שעוסקות בקשר בין אחיות וההתקוטטויות התינוקיות בין בנות משפחת סטרטפורד הן אחד הדברים הכי מעוררי הזדהות שראיתי. גם התסכולים וגם הרגעים של גילוי הלב ביניהן מרגישים אמיתיים ואנושיים במיוחד.
אני אוהבת את העובדה שקאט מלאת ניואנסים באופן מפתיע לדמות בקומדיה רומנטית. היא כועסת על רוב העולם והיא לא נוהגת באדיבות כלפי מי שלא הרוויח את זה, אבל כשהיא בסביבת חברים היא בחורה שמחה וכיפית ודי נורמלית. היא חוותה טראומה מינית (שנמצאת עמוק בתחום האפור) אבל זה לא הפך אותה לשבר כלי אלא נתן לה הזדמנות להפוך את עצמה לבחורה חכמה ועצמאית יותר. היא פמיניסטית מוצהרת ורצינית, אבל היא לא קריקטורה של פמיניזם רדיקלי.
ואני חושבת שהתסריט של "עשרה דברים שאני שונאת אצלך" פשוט מבריק. ההעברה של ההתרחשויות מ"אילוף הסוררת" לתיכון חלקה והגיונית, והשילוב בין השפה העשירה לסלנג של הניינטיז פשוט עובד. הוא מלא בשורות אייקוניות שכיף לצטט (אני עדיין לא בטוחה אם אפשר להיות רק whelmed) וכמעט כל סצנה בו זכירה ומקסימה. אני לא יודעת אם שייקספיר הוא באמת גדול הכותבים בשפה האנגלית, אבל אני בטוחה שהעיבוד שלו לתיכון הוא סרט התיכון הטוב ביותר (ושני לו רק העיבוד של ג'יין אוסטן).
יהונתן צוריה: אם השאלה היא "איזה סרט אני הכי אוהב שמתרחש בתיכון או עם תיכוניסטים", אז התשובה היא אמנם לא חד משמעית, אבל מתרחקת קצת ממה שאנשים מתכוונים לרוב בז'אנר והולכת למקומות אחרים: יותר "באטל רויאל", "דוני דארקו", "ההתנקשות בנשיא בית הספר" (אחד הסרטים האחרונים הטובים של ברוס ויליס, מעין אח תאום של "בריק"), או אולי "מעודדים צמודים" המטומטם מאוד ומצחיק באותה מידה או סרט הפשע התאילנדי "גאונה רעה" (Bad Genius) שמבוסס על סיפור אמיתי.
אבל אם אני צריך לצמצם את זה לסרטים שממש מדברים על החוויה התיכוניסטית, אז… טוב, אז עדיין יש ממה לבחור: "מלכות הכיתה" לוקח את האבסורד של התיכון לקיצון נפלא, אלים ומרהיב (שכדאי לשמוע גם בגרסת המחזמר), "הקצה של שבע עשרה" הוא המתמודד שלי לסרט התיכון של העשור הקודם, "שמתי ברז למורה" הוא הפנטזיה של כל תיכוניסט בערך, ואני כנראה יכול להמשיך עם הניימדרופינג הזה לעד (עוד כמה, כי למה לא: באה בקלות, מועדון שנות השמונים, אני וארל וזאת שעומדת למות, תרגילים בהתבגרות, שש פעמים, ביווס ובאטהד דו אמריקה, מרד הנעורים, יופי מקומי, שיניים, השם שלך., צמד סרטי המסע-בזמן-לתיכון-בשנות החמישים בחזרה לעתיד ולהתחתן בשנית ובטח פספסתי מישהו).
אבל צריך לבחור, לא? אז בוא נדבר על "הטרוצקי", אחד מסרטי התיכון הכי מרתקים שראיתי. הסרט מדבר על לאון בורנסטין, ילד בן 17 (מגולם על ידי ג'יי ברושל, שהוא ממש לא בן 17) שמשוכנע שהוא גלגול הנשמות של ליאון טרוצקי, רק בקנדה. כשהוא עובר לבית ספר ציבורי, הוא מגלה שארגון התלמידים יותר מתעניין בארגון נשפים מאשר במאבקי מעמדות, ומכאן הוא יוצא למסע עבור ערכי השוויון, החירות ומה לא, כאשר מעל הכל מרחפת השאלה: מה מניע אנשים לצאת או לא לצאת לרחובות.
עבר זמן מה מאז שראיתי אותו ואולי בתקופה הזאת הוא הספיק להתיישן, אבל יש סיבה שבחרתי אותו מעל קלאסיקות אחרות מוכחות ומוכרות יותר: מאז שראיתי אותו, השאלה במרכזו לא יוצאת לי מהראש. השאלה שהסרט שואל היא שאלה כל כך מהותית להתנהלות בני הנוער עד שמבחינתי, למרות שמדובר בסרט על בן הנוער החריג בעולם (כנראה), הוא קולע להוויי ולרעיונות התיכון הרבה יותר טוב מכל ג'ון יוז או ממשיכי דרכו. כי במקום פירוק רגשי של חווית התיכון, הוא מציע פירוק פילוסופי ופסיכולוגי.
לכן לא מפתיע שכמו נערים חריגים אחרים בעולם, גם הוא נדחק הצידה לטובת סרטים זוהרים ומהנים יותר. זה לא בגלל שהוא רציני מדי או לא מצחיק או לא מוצלח – הוא סרט מוצלח מאוד, מצחיק מאוד, וכזה שדואג ללעוג לגיבור שלו, גם אם אי אפשר שלא להיסחף בלהט שלו.
זה בגלל שבעולם עם יותר מדי אפשרויות צפייה, תמיד יהיו הילדים שצריך ממש לפלות עם פינצטה מהקהל כדי לשים לב אליהם. אבל זה לא הופך אותם לפחות מבריקים ממה שהם.
ולפני שיסקלו אותנו:
הן "מלכות הכיתה" (שזכה לפחות לככב בתמונה למעלה) והן "קלולס" היו אמורים להיות מיוצגים ברשימה, אבל מאילוצי זמן נפלו ברגע האחרון.
שלא לדבר על mean girls
למרות שבעיניי, הת׳רס הוא אכן הטוב מכולם. כנראה קצת לפני mean girls. בעצם, עוד אחד ששווה יותר מאשר סתם אזכור הוא elections
אחלה ז׳אנר שבעולם, למען האמת.
בחירות או לא להיות שייך ברשימה הזאת,
אבל אני שלם עם היעדרו מסיבה אחת: הוא בסופו של דבר חצי סרט תיכון וחצי סרט מורים.
לא חושבת שזה משחרר מסקילה!
אין מצב שבו יש רשימה כזו וקלולס זה לא אחד הסרטים בה!
סליחה, כתבתי במפורש שקלולס הוא בטופ 3 שלי!
עכשיו – הוא לא הגדול מכולם (זה "מועדון ארוחת הבוקר"), הוא לא האהוב עלי (זה "ילדות רעות"), אבל בהחלט מגיע לו. לא בחרתי בו גם מפני שרציתי לתת מקום של כבוד ל"פרח קיר", גם כי שיערתי שיש מי שיכתוב עליו במקומי, אבל בעיקר כי מגיע לו יותר מהבהרה ממצה בסגנון "זה טוב כי א' ב' ו-ג'". כש"אמה." עם אניה טיילור-ג'וי אמור היה לצאת, במרץ, רציתי לכתוב משהו לכבוד זה ש"קלולס" הוא עיבוד הג'יין אוסטן האולטימטיבי, אבל קרו דברים וגם הרלוונטיות של הטקסט קצת נאבדה בגלל ש"אמה." לא יצא לקולנוע, בגלל שלא היה קולנוע כבר בערך מאותו השבוע. יום אחד אולי באמת אעשה את זה. בכל מקרה, מדובר ללא ספק בסרט אדיר שמגיע לו אפילו יותר ממה שכבר יש לו.
גיל יאנגר, הבמאי של "10 דברים שאני שונאת אצלך", עשה מעט מאוד סרטים
וזה הסרט הכי מצליח וזכיר שלו (כמו גם הראשון שביים). הוא כן במאי טלוויזיה פורה, וככזה יש באמתחתו פיסת היסטוריה טלוויזיונית אחת שחשוב להזכיר: "The Puppy Epiosde" מהסיטקום "אלן", פרק שב"חברים"-ית מדוברת הוא הזה שבו אלן יוצאת מהארון. והוא אכן עושה עבודה נפלאה בסרט, כש"I Love You Baby" הוא בגדול דואט של במאי ושחקן, שניהם הופכים את הסצנה הזאת לרגע קולנועי כביר וקסום ויפהפה ובידיעה שמדובר בכזו שמככב בו חבר בולט במועדון 27, היא גם שוברת לב, דווקא בגלל שהיא כל כך מרוממת נפש.
אבל כל זה כדי לדבר בכלל על שתי התסריטאיות של "10 דברים" – קארן מק'קאלה וקירסטן סמית'. IMDb לא נותן להן הרבה קרדיטים, וחבל, כי הן אחראיות לכמה תוצרים בולטים של ז'אנר שהשם הכי טוב שיש לי עבורו הוא "הצ'יק-פליק-המתוחכם": "לא רק בלונדינית", "בית השפנפנות" ו"10 דברים" הם סרטים נהדרים בעיני שיש בהם המון שכל, הושקעה בהם המון מחשבה, מלאים בתכנים פמיניסטיים ולפני כל זה – הם בעיקר ממש כיפים. כל כך כיף לצפות ב"עשרה דברים שאני שונאת אצלך" שכמעט ואפשר לפספס את הרגע הבלתי-נתפס בו קאט שואלת את המורה שלה לספרות למה לא מלמדים אותם יצירות שנכתבו בידי נשים, והוא שואל אותה בחזרה למה לא מפריע לה שהם לא לומדים יצירות שנכתבו בידי שחורים.
ואם הנאמבר של הית' הוא הרגע שבו יאנגר זרח כבמאי, והדיאלוג של קאט והמורה הוא הרגע שבו אפשר להבין שיש פה עסק עם שתיים שרוצות להתחיל איזשהו תיקון למורשת המכובדת-אך-בעייתית של ג'ון יוז, הדקלום שעל שמו הסרט הוא, יתכן, אחד הטקסטים היפים שנכתבו לסרט? אולי זה תואר שגדול עליו במידה או שתיים, אבל לעיתים קרובות, ככל שזה נוגע ליצירות-בתוך-יצירות, כשדמות כותבת שיר או ספר בתוך היקום של הסרט, השיר/ספר הזה לא נראה עד כדי כך מרשים. אבל הטקסט שקאט כותבת בהשראת סונטה 141 של שייקספיר כל כך יפה וכל כך חכם שכמו שני, גם אני רוב הזמן מזיל כמה דמעות כשאני רואה אותו. וככל שזה נוגע לפמיניזם, שייקספיר וסרטי תיכון, חשוב להזכיר ש"אילוף הסוררת", מכל הטקסטים של שייקספיר, הוא אחד הקשים ביותר בהסתכלות עכשווית (זכור לי שבביוגרפיה של מריל סטריפ דובר על הפקה של המחזה בה השתתפה בשנות השבעים, שזכתה לתגובות די נזעמות מצד הפמיניסטיות הניו יורקריות), כששיאה הוא מונולוג בו קת'רינה מסבירה שהבינה עכשיו את טיבה של צייתנות לבעל או משהו. שייקספיר לא חי בתקופה בה דיברו במיוחד על פוליטיקת זהויות, עקרונית אפשר לתת לו את הברייק הזה, אבל מה שהשתיים עשו כשעיבדו את "אילוף הסוררת" לרקע התיכון היה ממש חכם בהקשר הזה: הן לקחו את הטקסט הפטריארכלי במובהק הזה, נתנו לקת'רינה שלהן להיות פמיניסטית לא-מתפשרת שקוראת סילביה פלאת' וסימון דה-בובואר, ואת פטרוצ'יו אילצו להיות זה שמתרפס בפניה.
לא מדובר בתסריטאיות הגדולות ביותר שעבדו בהוליווד (צפייה שנייה לא עושה הרבה חסד עם "בית השפנפנות", תסריט טוב שנפל על במאי די עילג וניצל בזכות אנה פאריס, בהופעה חד-פעמית שגם אוסקר הוא לא כבוד מספק עבורה), ויש ברזומה שלהן לפחות נפילה אחת ("האמת המכוערת" מאת השתיים סרט רע, "יש לה ביצים" דווקא חמוד, אבל לא עומד בכבוד עם היצירות הגדולות באמת שלהן – ובתור עיבוד ל"הלילה השניים-עשר" הוא בכלל לא מתקרב לעיבוד השייקספיר-לנוער האיקוני באמת שהשתיים כתבו) – אבל טוב שיש אותן, וטוב שהיה כישרון אמיתי שחשב לתת מזמנו גם בשביל סרטים כאלה. אבל אם יום אחד איזשהו אוטר אמיתי ימצא לנכון להסתכל לכיוון תסריטים כמו של מק'קאלה וסמית', בכלל אהיה מאושר.
בדיוק ראיתי את ״בית השפנפנות״
בעקבות פוסט כלשהו כאן – היה בהחלט טוב בהרבה משניתן היה לחשוב, ובדיוק כפי שכתבת – אפשר לחלק את קומדיות הנוסחה לשניים – כאלה שעובדים מצוין בגלל בדיחות, משחק, כריזמה ודינמיקה, וכאלה שעובדים הרבה פחות טוב בגלל אפס בדיחות, משחק מטומטם, גנריות מופלגת ושום כריזמה או דינמיקה (ע״ע החדש של נטפליקס lovebirds המזעזע) –
״בית השפנפנות״ לגמרי שייך לסוג הראשון, גם אם הוא לא לגמרי ברמה של ״לא רק בלונדינית״.
מועדון 27
האם התכוונת שהית' לדג'ר במועדון?
ערערת אותי מאוד לרגע, עד שחיפשתי וראיתי שהוא מת בגיל 28.
בכיתה י' עשיתי עבודה עבודה על מועדון 27, והייתי מאוד מתאכזב מעצמי התיכוניסט אם הייתי מפספס חבר משמעותי כזה…
לסיוט ברחוב אלם יש מלא המשכים אבל רק שני סרטי על
הראשון והשני של קרייבן הגאון!
לגבי סרט תיכון?10 דברים, קלולס, ויאללה באה בקלות.
אגב הטרוצקי-השחקן הראשי שמה משחק בסדרה הגאונית
כשגבר פוגש אישה
סדרה מהממת! חבל שלא יותר אנשים מכירים אותה.
באנגלית – man seeking woman
הסתקרנתי בזכות ההודעה הזו, ביצעתי בינג' תוך כמה ימים, וזו סדרה נהדרת! תודה
ההופעה של עזרא מילר ב"פרח קיר" היתה צריכה לזכות אותו באוסקר.
(ל"ת)
!How Very
היי, אני בחרתי ב"הת'רס", אבל לא הסתדר לכתוב, מסיבות כאלו ואחרות. נחשפתי אליו לראשונה לפני כמה שנים והתאהבתי. מאז צפיתי בו יותר פעמים מאשר ברוב סרטי התיכון שראיתי. ועם כל הכבוד ל"ילדעות רעות", "קלולס" וחלק מהבחירות בפוסט הזה, "הת'רס" נמצא אצלי בראש הרשימה בז'אנר. גם המחמזר מדהים, ולפני שנתיים התמזל מזלי לצפות בו בלונדון. אם לא יצא לכם, ממליץ בחום על שניהם (אבל לא על הסדרה מלפני שנתיים שמשום מה החליטו לקרוא לה "הת'רס", כי וואו, היא איומה ונוראית).
כפיצוי על החוסר, מוזמנים לקרוא את הפוסט שכתבתי על הסרט בבלוג שלנו.
ועוד כמה אזכורים
"קארי" אכן סרט מופתי וכתבתי עליו כשהפינה הזאת עוד הייתה בחיתוליה.
"מרותקים" של ג'וזף קאן. להגיד שהוא סרט תיכון זה רק קצה הקרחון, הסרט הזה הוא עשרה ז'אנרים מעורבבים ביחד. אבל אם חושבים עליו ככזה, לדעתי יש לו את קרדיטי הפתיחה הכי מוצלחים בז'אנר, וגם את אחד המונטאז'ים האהובים עלי בקולנוע באופן כללי.
"קטע מהסרטים" הוא אחת הפרודיות המוצלחות ביותר שיש, וגם הסרט שהציג לעולם את כריס אוונס.
"חורשות את הלילה" לגמרי יהפוך לקאלט יום אחד.
ועם כל הכבוד ל"ספיידרמן" ואחרים, הסרט האהוב עלי שמשלב כוחות-על ותיכון זה עדיין "כרוניקה בזמן אמת".
ולגבי סרטים ישראלים, אפשר להגיד ש"הנשף" שייך לז'אנר, לא? ראיתי אותו לפני שנה וחצי ועדיין יש לי בראש את האימג' של בחור מגיע על סוס כדי להזמין מישהי לבוא איתו לנשף סיום.
זה כן מעניין שיש הרבה סדרות ישראליות שמתרחשות בתיכון ולא הרבה על הצבא, אבל בקולנוע היחס הוא הפוך, עם שליטה כמעט מוחלטת של הצבא.
כיתה ח זה נחמד והכל
אבל מה עם קארי, טריפ נעורים, צעקה, סופרבאד, גריז, ג'ונו?
אי אפשר לעשות רשימת סרטי תיכון הכי טובים בלי מייקל סרה וג'ון טרבולטה.
קארי/צעקה בהחלט היו שווים אזכור
על השאר הייתי מוותר (לאו דווקא כי אני לא אוהב אותם, אלא כי הם פשוט לא הטופ של הטופ).
אהבתי את זה שדווקא את האימה אתה מחשיב כטופ של הטופ
(ל"ת)
קארי, טירוף טלקיניטי בצד,
הוא סרט מאוד אפקטיבי בתיאור האימה שהיא להיות דחוי בתיכון. טכנית אני אמור לפסול אותו כי ז'אנר סרטי התיכון הוא ז'אנר עם מגבלות בפני עצמו ו"אימה" לא נמצא בתוכו, אבל אני בעד להרחיב את ההגדרה פה, ולא לצמצם.
"צעקה" הוא יותר "סרט בתיכון" מאשר "סרט תיכון", אבל הוא מספיק מוצלח כדי שאחליק לו על זה.
(לגבי האחרים: אף פעם לא התלהבתי מ"סופרבאד", משלל סיבות; "ג'ונו" נהדר, אבל אף אחד שם לא מדבר כמו דמויות אנושיות בצורה קיצונית כך שקשה לשייך אותו לז'אנר סרטי התיכון באמת; "גריז" הוא: א. יותר פסקול מוצלח מסרט מוצלח ו-ב. סרט על אנשים בני שלושים שמעמידים פנים שהם בני 15; "טריפ נעורים".. אחלה? לא יודע, אין לי משהו רע להגיד עליו אבל הוא אף פעם לא תפס אותי)
PROJECT X
שהוא בעיניי לא רק סרט התיכון הכי גדול של העשור, אלא גם אחד משלושת הטובים אי פעם, לדעתי.
איזו רשימה מגוונת ומעניינת ובכלל לא ממצה.
יש כל כך הרבה תשובות טובות לשאלה הזו, כמה מהחביבות עליי והמובנות מאליהן הן קלולס, ילדות רעות, פריס ביולר, בוקסמארט ואפילו רחוב ג'אמפ 21. ובכל זאת, לקח לי פחות מעשר שניות לבחור בסרט שבו בחרתי, כי מדובר בסרט השני הכי אהוב עליי אי פעם. אבל איכשהו תשובה שלא עברה לי בראש ובכל זאת מוזכרת בפוסט היא הסרט הראשון הכי אהוב עליי אי פעם: בחזרה לעתיד. למרות שארבע מתוך חמש הדמויות הראשיות בו הן של תיכוניסטים (רוב הזמן) ושהוא נוגע בהרבה טרופים מרכזיים לז'אנר כמו המורה הקשוח ונשף הסיום, אף פעם לא חשבתי עליו בתור סרט תיכון. הוא נמצא בהרבה רשימות של הסרטים הטובים ביותר אי פעם, אבל אף פעם לא ראיתי אותו ברשימה של סרטי התיכון הטובים ביותר. מישהו חושב על בחזרה לעתיד כשאומרים לו סרט תיכון? אני לא, ואני לא בטוחה למה זה. אבל אולי זה טוב, כי אלוהים יודע שאני צריכה לפעמים לא לדבר על בחזרה לעתיד.
בחזרה לעתיד הוא לא בדיוק סרט תיכון
מכיוון שאמנם הגיבורים שלו הם תיכוניסטים, ויש לו עלילה משמעותית של משולש אהבה תיכוני, והוא אפילו מתרחש לא מעט בשטחי התיכון ומקומות הבילוי של תיכוניסטים, וכל אלו אפילו היו הרעיון המקורי מאחורי הסרט – אבל בחזרה לעתיד נתפס בראש כסרט על מסע בזמן. כל מה שלא קשור למסע בזמן – זאת אומרת, כל התיכון – פשוט לא נכנס לשיקול.
אני חושב שזה בגלל שעלילת התיכון היא העלילה של דמויות המשנה
כלומר, אנחנו לרוב תופסים סרט על פי מה שקורה לגיבור הראשי שלו – ומרטי חווה דילמות של סרט הרפתקאות בזמן, שצריך "לשחק" בסרט תיכון כדי לגרום להכול ליפול במקום הנכון. בעוד שההורים של מרטי הם לחלוטין בסרט תיכון, עם דילמות של סרט תיכון ומגבלות של סרט תיכון (מסע הדמות של ג'ורג' האב הוא כל כך סרט תיכון קלאסי שזה מדהים) – אבל הם דמויות המשנה, ולכן הראש שלנו לא ממש מחשיב את זה במחשבה ראשונה.
הו כן.
וחוץ מזה, בחזרה לעתיד הוא לעיתים נדירות סרט אחד, ההתייחסות אליו היא כמעט לחלוטין כחלק מטרילוגיה. ובטרילוגיה הזאת, עלילת התיכון בסרט השני היא זניחה, ובסרט השלישי לא קיימת (אם לא מתייחסים לכך שדוק מתאהב במורה, ועושה את זה בכל הקלאמזיות של אהבת תיכון); והדמות שהכי מחברת את עלילת התיכון, ג'ורג', נחתכה החוצה באלימות מהמשך הטרילוגיה. בגלל זה צריך ממש לחשוב, מק'פליי, לחשוב כדי לגלות שבתוך בחזרה לעתיד מסתתר סרט תיכון אמיתי.
זה לא שקשה לנו לתפוס סרט כשני ז'אנרים בו זמנית.
ספיידרמן הומקאמינג נופל אצלנו בקלות גם למשבצת של סרט גיבורי על וגם למשבצת של סרט תיכון. קראטה קיד גם כן: סרט ספורט וסרט תיכון בו זמנית. ואני אפילו לא מדברת על כל סרטי התיכון שהם בראש ובראשונה קומדיות רומנטיות מובהקות. אני לא חושבת שהעובדה שיש ז'אנר בולט נוסף מפריעה עד כדי כך. אז למה בחזרה לעתיד הוא *רק* סרט מסע בזמן? אולי זה בגלל שהוא *ה*סרט מסע בזמן?
*ה*מסע בזמן
אני חושבת שזה בדיוק מה שכתבת במשפט האחרון – הוא כל כך בולט כאחד הטובים אם לא הטוב ביותר בז'אנר שלו, שבכלל שוכחים שחלק מהעובדה שהוא כל כך טוב זה שהוא לא מזניח את החלקים האחרים שלו.
ואני יודעת שיש סרטים שמתמודדים עם הקונספט של מסע בזמן בצורה יותר טוב, וברור שיש חורים, אבל אבל אני באמת חושבת שזה סרט מסע בזמן האולטימטיבי, שהגדיר את הקלישאות שסרטי מסע בזמן אחריו נאלצו להתמודד איתן (בין אם לבחור בהן או למצוא דרכים לעקוף אותן). זה לא שלא היו סרטי מסע בזמן לפניו (יש את שודדי הזמן ואת ניסוי פילדלפיה קודם), אבל היה שם משהו מאוד מדוייק, שרק הפך להיות יותר מדוייק בסרט השני.
רגע, העט המרקד לא הזכיר אפילו את 'באה בקלות'!?
(ל"ת)
הזכרתי אותו לאורך 830 מילים! מה עוד אתה צריך?!
https://www.fisheye.co.il/easy_a/
נו, בדיוק...
בגלל ה-830 מילים האלה צפיתי שהוא יוזכר ביחד עם רשימת הטופ 3 שלך.
לא נו, בוא לא נבלבל בין NASA לחסה.
ולא ש"באה בקלות" הוא חסה, אבל "מועדון ארוחת הבוקר", למשל, הוא יצירת מופת מוחלטת, בעוד ש"באה בקלות" הוא סרט תיכון טוב מאוד עם הופעה ראשית פנומנלית ועוד כמה הברקות שהופכות אותו ליציאה זכירה בז'אנר, אבל לא נמצא בליגה של הגדולים. הוא יותר טוב מ"10 דברים שאני שונאת אצלך", אבל לא באמת בקנה מידה של מה שטינה פיי עשתה ב"ילדות רעות". ברט רויאל היה מת להיות חצי מג'ון יוז, טינה פיי ואיימי הקרלינג.
ונשאלת השאלה למה עד היום לא באמת היה באמת סרט תיכון ישראלי ראוי.
סרטים על בני נוער מקומיים יש, ממילא לא הרבה, ואת רובם קשה להגדיר כסרטי תיכון נטו.
לו הייתי מעריץ שלו, הייתי אומר של"בלוז לחופש הגדול" יש דיבור צפוף איתך
אבל אני לא, אז אני לא. כנ"ל "קלרה הקדושה" (שאולי יותר חטיבה), וכנ"ל "הנשף".
בלוז לחופש הגדול הוא אחד הסרטים שאני הכי אוהבת בעולם
אבל הוא לא באמת סרט תיכון בעיני, פשוט כי הוא לא באמת "בתיכון". אם אני לא טועה הדמויות כבר נמצאות בחופש הגדול לפני הגיוס. הוא הרבה יותר סרט התבגרות, או ז'אנר שיחודי לקולנוע הישראלי – קדם צבא.
לא, הרבה מהסרט מתרחש בזמן התיכון
הם עושים הצגה לקראת סיום התיכון וכזה, אבל התיכון הוא חלק משמעותי.
לא בטוח שהבנתי את הצורך באחד כזה
כאילו, אם על כל נושא שעולה באתר נתהה למה אין כזה גם בקולנוע המקומי ונצפה שתעשייה של כמה עשרות שנים ושלושים סרטים בשנה במקרה הטוב להיות שכפול של תעשייה עשירה עם רקורד של מאה ועשרים שנים ויכולת לנפק אלפי סרטים בשנה, אפשר כבר לקפל את העסק, כי זאת דרישה קצת לא ריאלית. אם התהייה היא תהייה כללית שנוגעת לכמות ולאו דווקא לאיכות כנראה שהתשובה היא שזה לא נושא שבוער מספיק ליוצרים פה.
אני חושבת שזה בגלל
שבחוויה הקולקטיבית שלנו הצבא נתפס כחוויה יותר משמעותית מאשר התיכון.
תחת ההנחה שמי שיוצר את הסרטים האלה הוא כבר אחרי גילאי תיכון /צבא והוא מנסה לחשוב על החוויות המשמעותיות שהגדירו אותו, הסיכוי שקרה משהו משמעותי/אבסורדי/מצחיק/עצוב/משנה חיים בצבא הוא הרבה יותר גדול. ואלו הזכרונות שאחר כך נשארים והופכים לבסיס שממנו נבנים סרטים.
נמחק משפט אחרון
אז כשמנסים להסתכל על סרטי תיכון – יש מבחר הרבה יותר קטן מהם, וכתוצאה מכך קשה למצוא אחד אולטימטיבי. תשאל על סרט הצבא האולטימטיבי אתה תקבל רשימות מפה ועד להודעה חדשה עם ויכוחים שלא נגמרים…
אני חושב שזה קשור לזה שהתיכון הוא לא מוסד בישראל
נגיד 6 פעמים הוא סרט תיכון מעולה בעייני, אבל הוא לא סרט בתיכון פשוט בגלל שהחוויה הישראלית של גיל ההתבגרות לא קורה בתיכון.
בכיתה יא'-יב' תלמידים לא ממש נמצאים בבית הספר פרט ללמידה לבגרויות והולכים בסיומם. אין מלתחות בתיכון הישראלי, הנשף הוא לא איזה מוסד ישראלי בשונה ממה שהיו רוצים להציג בתכניות חדשות, אין קפיטריות וחדר אוכל בתיכון הישראלי שהוא האזור החברתית המשמעותי בסרטים הללו, אין יותר מדי פרויקטים קבוצתיים זאת, אין קבוצות ספורט תיכוניות, אין מעודדות, ה-SAT לא נעשה בתקופת התיכון וכל מה שקושר את בית הספר התיכון לחווית ההתבגרות לא ממש קורה בישראל. זאת בנוסף לטרופים שהם באמת לא רלבנטים בישראל (מסיבות ביתיות כי אין כניסה למועדונים מתחת לגיל 21 הוא הדבר שהכי בולט לי).
גיל ההתבגרות הישראלי מועבר בים, בבתים, ביציאות לתל אביב או אפילו בתחנות פז וקופיקס, בלמידה לבגרויות וכל אלה לא קורים בבית הספר.
לא אשכח את הפרצוף של כמה אמריקאים מקבוצת 'תגלית' שהצטרפתי אליה בצבא,
כשהסברתי להם שבבית ספר בישראל להביא אוכל מהבית זה הדיפולט, את העובדה שחוץ מלבחור מגמה או שתיים אתה לא באמת בונה את הלו"ז שלך (במיוחד הימים אותם הקונספט שלמושג "כיתת אם" יש אשכרה משמעות פה), שאלא אם כן אתה בתיכון מיוחד לאומנויות אז אין לאף בית ספר לא להקה או צוות תיאטרון והפקות, ושאם אתה משחק כדורסל בקבוצה של הבצפר זה אומר שאתה לא היית מספיק טוב כדי להתקבל לאקדמייה של קבוצה מקצוענית (בניגוד לארה"ב בה משחק בתיכון הוא ההתחלה של ערוץ ההתקדמות המרכזי לספורטאי).
אם להסתמך על כמה סרטים ועל גאגים של חובבי ברודווי ברשתות חברתיות,
הסטיגמה שיש מסביב למה שהם מכנים ה"Theater Kids" לא שונה מהותית ממה שאני מכיר לגבי מגמות תיאטרון בתיכונים ישראלים – לא רק התלמה ילינים למיניהם (או התיכון לאמנויות בירושלים, #רק_על_עצמי_לספר_ידעתי), אלא גם בתי ספר ממלכתיים עם מגמות תיאטרון מתפקדות. המשאבים שונים, כמובן, אבל זה ספציפית קונספט שקיים בבתי ספר בכללי.
מצחיק שאתה מזכיר את תלמה ילין
כי בהתחלה הבאתי אותו בתור דוגמא ליוצא דופן, בל אז אמרתי "באט נאו דט איי תינק אבאאוט איט, דה מוסט נוטאבל תינג דט הפאנד תר ריסנטלי איז דה פאקט דט דה פרינסיפל מולסטד אול אוף דה סטודנטס ת'ר".
אחי,
זה קצת הרגיש כמו לקרוא כותרות של סרטים בימד"ב, רק הפוך.
יס יס איי ווז אה וורי סטרונג ווריור אין זי ארמי.
יס יס איי קיל אנד שוט מני ארב טרוריסטס.
מילא תיכון, אבל גם כמעט אין סרטי התבגרות ישראליים
סרטי התבגרות זו תמה הרבה יותר רחבה, ויכולה להכיל גם סרטי מד"ב, קומדיות, אינדי או סרטי משפחה. אני מתכוון לסרטים מהסוג שהעיקר בהן הוא המסע שעובר הגיבור, שמתחיל שהחיים שלו תקועים ובמהלך הסרט הוא משתחרר. נגיד קלולס ובאה בקלות שתיהם סרטי התבגרות לדעתי. אין כמעט כאלו בישראל – בדוחק הייתי מכניס אולי את אפס ביחסי אנוש, אבל העיקר שם לדעתי הוא החוויה של הצבא ופחות המסע האישי שלה.
קלרה הקדושה, הקיץ של אביה ועץ הדומים תפוס
אלכס חולה אהבה בטוחה שאפשר לחשוב על עוד.
אני חושבת שאין הרבה כאלו מהשנים האחרונות ומנחשת בסיכוי די גבוה שאולי אני סתם פחות מכירה, ויש בקטגוריה של קולנוע מסחרי. היה לפני שנה איזה סרט עם סתיו שטרסקו על הפרום של סוף תיכון.
משערת שחלק מהבעיה שהקהל שהולך לסרטי נוער לא צופה בקולנוע ישראלי. אני לא חושבת שהיום מעניין אותי לצפות בסרט תיכון חדש.
אדמה משוגעת, הקיץ של אביה
אני בטוח שיש עוד שלא ראיתי… אולי הכוכבים של שלומי
כאלה דווקא יש ממש מלא
כאילו ממש מלא. חלק גדול מהדרמות המשפחתיות שזה הז'אנר הכי ישראלי שיש (הרבה יותר מסרטי צבא) כולל מסע התבגרות של נער\ה וסרט שמוצג מנקודת המבט הזו
אני אציין בנוסף לאלו שהוזכרו בתגובות את הדקדוק הפנימי, מבול, 6 פעמים, האסונות של נינה, איים אבודים, מדורת השבט, ביתר פרובנס, מישהו לרוץ איתו, נועה בת 17, הכוכבים של שלומי ועוד איזה מיליון. אפשר אפילו להכניס את כנפיים שבורות, אסקימו לימון וזה ממש בשלוף.
בקשר לניתוח שלך לתיכון – אני מסכים, הוא פחות "מוסד" בישראל, ועוד פחות מזה – הקולג'. אתה לא נוסע למדינה אחרת רחוקה מההורים שלך ועושה מסיבות עם האחווה, אתה גר חצי שעה נסיעה מהאוניברסיטה/מכללה ומשתתף ביום הסטודנט. זה הקונספט (על פי רוב, כן, יש חריגים..)
אבל בקשר להתבגרות אני לא מסכים. זה שסיפור התבגרות מוצג כאן כחלק מדרמה משפחתית לא הופך אותו לסיפור התבגרות.
בהיבט הזה שש פעמים הוא לחלוטין סרט התבגרות. חוויות של בני נוער, מסופרות מהעיניים של בני נוער בצורה אותנטית.
אין הרבה כאלה..
בטלויזיה אגב יש כל מיני "השמיניה" ו"האי" או "ג'ינג'י" ו"זבנג" שתפסו את הנישה הזו.
אני חושב שאתה מפספס משהו בישראליות ובייחודיות של קולנוע ישראלי כפועל יוצא
ההתבגרות הישראלית כוללת את המשפחה כרכיב מאד מאד מרכזי. זה קשור לזה שהמשפחה תופסת מקום הרבה יותר דומיננטי בחברה הישראלית וההתבגרות כוללת את המשפחה באופן טבעי כחלק מזה.
דווקא 6 פעמים הוא סרט זר בהקשר הזה כי המשפחה כמעט לא נמצאת בו והוא במקום מסוים הרבה פחות ישראלי, או ישראליות חריגה של המעמד הגבוה. אני בכנות לא ממש מכיר הורים שהם כל כך לא קיימים בישראל כמו אלה שהוצגו ב-6 פעמים (בין אם חונקים ובין אם נוכחים לחיוב) ובהקשר הזה זה קצת צרם בסרט שבכל אספקט אחר היה מאד מאד אמין. אפשר לדבר על הסוציולוגיה של ההתבגרות בישראל ביחס לארצות הברית בהקשר זה, שבו הורים הרבה יותר דומיננטים ממורים ומחנכים, שהרבה יותר נפוץ שהסקס קורה בבית בידיעת ההורים ושמתבגרים גם נשארים עד גיל מאוחר בבית.
אם ניקח את הדקדוק הפנימי למשל, מדובר בסרט התבגרות קלאסי, יש בו אהבה ראשונה, ריב עם החבר הכי טוב והתבגרות, אבל הוא כולל את המשפחה כחלק מאד משמעותי באופן שמאד מאפיין את ההתבגרות הישראלית. הרבדים שהתווספו לא הופכים אותו לפחות סרט התבגרות אלא הם פשוט הופכים אותו לסיפור התבגרות ישראלי.
אותו דבר גם למדורת השבט, מבול, הקיץ של אביה, איים אבודים, הכוכבים של שלומי ומרבית הדוגמאות שהועלו כאן. זה שיש שם הורים מאד דומיננטים בסיפור ההתבגרות ומשפחה שמאד נוכחת בהוויה של המתבגר זה כי המשפחה נוטה להיות חלק מאד מרכזי מהוויה של המתבגר הישראלי וגם מה שהופך את הקולנוע הישראלי לייחודי ולייצוג של תרבות מסוימת. לא הושמטו אלמנטים של התבגרות אלא הוספו להם נדבכים חשובים למתבגר הישראלי.
אנחנו חלוקים בהרבה דברים ואני לא בטוח שזה המקום להרחיב
ראשית, התבגרות בכל חברה בעולם כוללת את המשפחה כרכיב מאוד מרכזי, בין אם היא דומיננטית ונוכחת ובין אם היא נפקדת ונעלמת. כל תיאוריה סוציולוגית משפחתית אומרת זאת בעצם.
שנית, זה בדיוק הסיפור של 6 פעמים, הנפקדות של ההורים, העובדה שהם ישנים על הספה ולא שואלים את הילדה מה קורה איתה, ואולי הם בעצם חייבים לישון על הספה כי יש לחץ בעבודה וכו' וכו'.
אשריך שאתה לא מכיר הורים כאלו, אני מכיר כמה וכמה כאלו גם מהסוג של המעמד הגבוה וגם מהסוג של המעמד הבינוני-נמוך (ההורים של הגיבורה), כל אחד לא מתערב/מתעלם מסיבותיו הוא.
לא חושב שהעובדה שהמשפחה תופסת מקום דומיננטי בחברה הישראלית קשורה בהכרח לייחודיות של הקולנוע. למעשה, אני לא מסכים עם אף אחד מחלקי המשפט הזה, אבל כאמור, לא בטוח שזה המקום להרחיב.
שלישית, לא צפיתי בחלק מהסרטים שהזכרת, אבל הכוכבים של שלומי הוא דוגמה נכונה ל"סרט התבגרות". למרות שיש שם סיפורים משפחתיים, המוקד הוא מהעיניים של שלומי והחוויות שקורות לו.
ניקח דוגמאות לסרטי התבגרות אמריקאים – "אני והחבר'ה", "כמה טוב להיות פרח קיר", השפה היא השפה של הצעירים, מדברים בגובה העיניים, מוצגות מספר חוויות התבגרות וכו' וכו'. זו הכוונה שלי בסרט התבגרות.
וכמו הדוגמאות שנתתי, התרבות הישראלית שופעת בסיפורי התבגרות. סמדר שיר כתבה אולי 200 ספרים רק על זה. המשפחה ממש לא חייבת להיות שם בתפקיד ראשי. הם קיימים, זה מספיק.
השאלה היא איך אנחנו מגדירים "סרט תיכון".
אם זה סרט שמככבים בו דמויות של תיכוניסטים, אז גם "כמעט מפורסמים", למשל, מתאים כסרט תיכון. אבל בקצה, סרט תיכון בעיני צריך לכל הפחות להתרחש בתיכון, גם אם לא יהיו בו את כל המרכיבים האופייניים לז'אנר (נשף סיום, מסיבת בית, מפגשים ראשונים עם סקס, קונפליקטים דוריים, דמות מורה דומיננטית – כל אלה נוכחים במידה זו או אחרת ב"קלולס", "ילדות רעות", "כמה טוב להיות פרח קיר", "עשרה דברים שאני שונאת אצלך", "מועדון ארוחת הבוקר" ולמיטב זיכרוני, חלק מאלה נוכחים גם ב"ספיידרמן"). "שש פעמים" הוא סרט על בני נוער, מה שיכול להגדיר אותו כ"סרט נעורים", אבל למיטב זיכרוני, באף אחת מהפעמים הללו התיכון בו לומדים גילי והנערים לא מופיע – רק מדברים עליו.
אחד הסרטים שחשבתי להזכיר בהקשר של הרשימה הזו הוא "תחליקי" המצוין מהעשור הקודם
אבל יש לו את אותה בעייה שציינת – הוא סרט שעוסק בתיכוניסטית שרובו מתרחש מחוץ לכתלי התיכון.
(חוץ מזה שבבחירת סרט התיכון הכי טוב שראיתי אני לא אבחר סרט שיצא למעלה מעשור אחרי שסיימתי תיכון, זאת נראית לי בחירה מזוייפת. אפילו שהסרט באמת מצוין).
קשה לבחור סרט תיכון אהוב
כי יש המון יצירות בז'אנר הזה וכל אחת מהן לוקחת כיוון אחר. כמה סרטים ראויים לציון במדד האישי שלי:
1. מועדון ארוחת הבוקר – אולי סרט התיכון האולטמטיבי
2. סיפור אהבה בלתי נשכח – לא, זה לא סרט טוב, אבל הסרט הזה כ"כ טבוע בחווית ההתבגרות שלי שאני לא יכולה לא להזכיר אותו
3. צ'ארלי ברטלט – אני בכלל לא יודעת מי מכיר את הסרט הזה, אבל מומלץ מכל בחינה.
4. שישי הפוך (2003) – הראשון בטרילוגית לינדזי לואהן שולטת בחיי התיכון שלי
5. ילדות רעות – האם זה הסרט הכי מצוטט בעולם? כנארה, מגיע לו
6. וידויה של מלכת דרמה מתבגרת – אמרתי טרילוגיית לינדזי לואהן והתכוונתי לזה
7. ההרפתקאה המצויינת של ביל וטד – בניגוד לבחזרה לעתיד, הוא מספיק סרט תיכון כדי להיות גם וגם
8. רחוב ג'אמפ 21 – ככל הנראה סרט התיכון המצחיק ביותר שראיתי
9. שוב בן 17 – סרט שראיתי בטעות בקולנוע והתאבתי בו, ועכשיו שזמין בנטפליקס צפיתי ושוב והוא עדיין מחזיק
10. The Outsiders – תכלס? הסרט האהוב עלי של קופולה ממה שראיתי
בנוגע ל"סיפור אהבה בלתי נשכח" (סרט שאני לא חושב שראיתי אי פעם מההתחלה עד הסוף)
מנדי מור, הנהדרת והמופלאה גם, מתמחה בדבר אחד מאוד ספציפי – בז'אנר העל של קולנוע-אמריקאי-מיינסטרימי-קלישאתי-בואכה-דבילי, יש לה בדיוק שני תפקידים. היא יכולה להיות בת-השכן החסודה והמתוקה, והיא יכולה להיות המרשעת השכבתית. ב"סיפור אהבה" היא בת-השכן, ב"יומני הנסיכה" היא רג'ינה ג'ורג', ב"החיים עצמם" היא בת-השכן (וברוך השם, בסדרה הזו נתנו לה מספיק אופי כדי שזה לא יהיה מעייף), ושניים מהתפקידים הגדולים שלה הם הכלאה פרנקנשטיינית בין שני קצוות הסקאלה הזו. ב"גאולה" (ובמידה פחותה, ב"אמריקן דרימז") היא כלבה מרושעת, נבלית מפחידה על-אמת, שמתחבאת בתוך אבטיפוס הנערה המתוקה והחסודה. ברוכים הבאים ל-TED talk שלי
בריק.
סרטי תיכון הם לא ממש הז'אנר שלי, יש כמה שאני מחבבת (מועדון ארוחת הבוקר, באה בקלות ואני בטוחה שיש עוד), אבל אני מצליחה לחשוב רק על אחד שממש מעולה בעיני ויש לו איזשהו סיכוי להיכנס לרשימת 100 הסרטים הטובים שלי (אבל אי אפשר לדעת בוודאות כי מעולם לא ערכתי כזו, זו נראית לי משימה קשה מדי).
אבל למה מיץ התפוזים יצא אדום?
ולמה אתה מתגעגע?
חסרות כאן התשובות החשובות באמת.
לא לא, יש בחנויות מיץ תפוזים אדום
ואני ממש מחבב אותו. מצד שני, הצלחתי לסיים את החלב מרשמלו AKA סוכר עם עוד סוכר ואז עוד סוכר, אז חוש הטעם שלי כאן לאו דווקא מחובר.
לגבי דברים שאני מתגעגע אליהם: נלך על אחד קל עם "בתי קולנוע".
דווקא כמה טוב להיות פרח קיר
היה סוג של קאלט אצלי בחטיבה, מהדברים שראינו שוב ושוב והיינו בטוחים שככה יהיה התיכון שלנו. כמובן שבדיעבד הבנו שאיזה מזל שלא.
וחוץ מזה הספר הוא גם ממש טוב, אבל הרבה פחות "תיכון" והרבה יותר "דברים מזעזעים ממש שקורים לאנשים שהם במקרה גם בתיכון".
איזה כיף
מעריך בטירוף את זה ששאלתם מה רוצים לראות באתר, ואתם באמת מיישמים הצעות.
כמובן שזה כיף במיוחד כשזה משהו שאני הצעתי :)
יהונתן הצליח לערער אותי מאוד עם האזכור של דוני דארקו.
אני חולה על סרטי תיכון, ודוני דארקו הוא כנראה הסרט האהוב עליי בכל הזמנים.
עם זאת, כשאני מדבר על סרטי תיכון שאני אוהב, דוני דארקו לא קופץ לי לראש, על אף שאחד הדברים האהובים עליי בו זה כמה שהוא סרט תיכון בתכלס.
חלק מאוד מרכזי מבחינתי בקסם של דוני דארקו הוא ההצגה של חוויות התיכון של דוני. האינטראקציה שלו עם המורים, החברים הקצת מעפנים, הבריונים והדינמיקה הבית-ספרית בכללי.
אולי הוא לא נכנס לי בדיוק למשבצת של סרט תיכון כי יש בו כל כך מעבר לזה גם. הוא מכניס סרט תיכון נהדר בתוך סרט נהדר אחר, לפחות בתחושה שלי.
הסרטים האהובים עליי שכן יושבים לי בראש בקטגוריה של סרטי תיכון מאוד דומים לבחירות של זוהר – מועדון ארוחת הבוקר, פרח קיר וילדות רעות.
מועדון ארוחת הבוקר מצליח לזקק כל כך הרבה ממה שאני אוהב בסרטי תיכון, ילדות רעות כיפי בצורה קיצונית ופרח קיר מרגש אותי והדמויות שלו פשוט כתובות מצוין בעיניי.
את קלולס ראיתי שוב ממש לאחרונה, והאמת שממש התבאסתי עליו. מעבר ליחסים הקצת קריפיים בדיעבד בין תיכוניסטית לבין אחיה החורג הסטודנט, הרגשתי שאין בו איזה משהו שבאמת תופס אותי. אין אף דמות יוצאת מן הכלל או טייק מעניין על התיכון או בכללי, אלא סיפור די פשוט על מישהי שלא כל כך הצלחתי לחבב במהלך הסרט. אם מעריציו של הסרט רוצים לשתף מה תפס אתכם בו, אני אשמח.
כמובן שיש עוד רבים וטובים בז'אנר ולדעתי כמעט כולם הוזכרו פה, ושמחתי לראות אזכורים לסרטים שאני אוהב בז'אנר שלא זכו בעיניי למספיק הערכה או באזז (כמו הקצה של 17 או אני, ארל וזאתי שעומדת למות)
מצטרפת לנושא קלולס
צפיתי בו שנית לאחרונה כדי לוודא – ובאמת, חוץ מסלנג אייקוני ותלבושות נהדרות, העלילה והדמויות לא משהו.
קלולס מקריפ ומועדון ארוחת הבוקר מזקק דברים טובים?
מועדון ארוחת הבוקר הוא סרט שאף פעם לא הצלחתי לאהוב ממש, היה בו שילוב של משהו טיפשי ומשהו לא נח לצפיה. אולי משום שכל הדמויות הנשיות בו נשפטו על סקאלה של אובייקטים, וגם בסוף העלילה, הן כולן נשארו קודם כל אובייקטים. כל הנרטיב של כל הבנות בסרט סובב סביב שירות הבנים, שום דבר בדמויות שלהן לא כתוב באופן אמין בשום צורה.
קלולס אולי מציג דמויות קצת (מאווווווד) מוקצנות, אבל הוא סרט שאוהב את הדמויות שלו. לפרקים הן טיפה מגוחכות, אבל אף אחת מהן לא מושפלת בידי התסריטאים. לכולן יש אישיות, והן אפילו מצליחו לגלות משמעויות קצת יותר עמוקות מלהיות הילדה הכי פופולרית. אני חושבת שזה מה שאני אהבתי בו, שהוא אפשר לתיכוניסטיות להיות קצת טמבליות, קצת מיניות מאוד מאוד קלולסיות שזו באמת המהות של להיות טינאייג'רית. וכן, ההחלטה לסיים את הסרט ברומן בין אחים חורגים ההיתה מיותרת, מעולם לא אהבתי אותה ואני חושבת שסוף טוב יותר היה אם החברות היתה עומדת במבחן כלשהו ומוכיחה שיכולים להיות יחסים אפלטוניים בין בן לבת.
אבל אלו 5 דקות אחרונות בסרט שלם, שהצליח להציג הרבה דברים בלי טיפה של ציניות ועם המון אהבה אל הדמויות שלו. כולל, אגב, המורה הקלאמזית שמורחת ליפסטיק על השיניים.
ובעיני זה מה שהפך אותו לסרט תיכון אולטימטיבי, וגם התזמון כי הוא יצא כשהייתי טינאייג'רית, אבל בעיקר הצפיה בדמויות שמציגות קונפליקטים של בנות מבלי להיות בדיחה.
ברשימת ההשגים של הסרט, אני חושבת שהוא בין סרטי התיכון האמריקאים היחידים שעוסקים במיניות נשית, בין הראשונים אם לא הראשון שהציג הומו תיכוניסט.
אגב, נכון לזמנו הסרט גם הצליח להחדיר סלנג לשפה, מה שמועדון ארוחת הבוקר לא הצליח- הוא דיבר אולי את שפת הצעירים אבל לא עיצב אותה. לא אוהבים לזכור את זה לקלולס, אבל כדאי.
המרוץ לצמרת של מקס פישר
או Rushmore באנגלית. לא הייתי בוחר בו בעצמי (הכבוד הולך להת'רס), אבל מגיע לו אזכור של כבוד בתור הסרט שהכיר לעולם את ווס אנדרסון, וממש אחלה סרט בלי קשר.
איך לא הזכרתם את "רדיו חזק"?
גם חיילי צעצוע- סרט אקשן תיכון מצויין (פנימייה, אבל לא נתקטנן)
מנצל את ההזדמנות להמליץ על סדרת ההמשך של קראטה ריד - קוברה קאי
יש בסדרה את כל מה שהופך את הסרט למעולה, אבל הפעם יש מספיק זמן לפתח את הדמויות. בילי זאבקה וראלף מאצ'יו נכנסו חזרה לדמויות שלהם בכזאת טבעיות והילדים שלהם אפילו לא מעצבנים! הם דווקא חמודים ומעניינים.
אחלה רשימה מגוונת ואחלה כתיבה.
כמובן שהכותרת של הכתבה הייתה צריכה להיות "קלולס ועוד מיליון" 😉
עוד סרטי תיכון שאהבתי: סופרבאד, באה בקלות, סיכון מחושב (🙃), צעקה, אמריקן פאי
רשימה מעולה
רק אאזכר פה שני סרטים שלדעתי באמת ראויים ליותר תשומת לב:
ginger snaps – משל לא מעודן במיוחד על התבגרות נשית, אבל סרט שזכור לי כמוצלח למדי.
צ'ארלי ברטלט – כבר אוזכר מעליי. סרט ממש טוב עם הופעות מעולות של אנטון ילצ'ין וקאט דנינגס.
אני מבין שרציתם לכלול את פריס ביולר אבל הוא דפק ברז
(ל"ת)
תרשו לי להרוס, תרשו לי לקלקל
קלולס הוא סרט משעמם ומדכא, אני בקושי זוכר מה קורה בו, אני פשוט זוכר שלא היה לי אכפת מאף אחת מהדמויות. ותרשו לי לחדד – זה לא ששנאתי את שר או שחשבתי שהיא מפונקת/שטחית/פריווילגית ולכן שנאתי אותה באופן פעיל, פשוט לא היה לי אכפת ממנה, פשוטו כמשמעו. אדישות מוחלטת וחוסר עניין. יגידו לי ״אולי זה סרט ׳בנות׳ ובגלל זה לא התחברת״, אבל מהניסיון שלי יש מספיק הוכחות לדמויות של בלונדיניות טובות לב וחובבות אופנה שהיה לי אכפת מהן (אמה רוס, מישהו?) אבל לדעתי אין בעיה מהותית עם הדמות או עם השחקנית, פשוט מה שקורה לה לא מעניין. לא רציתי בטובתה וגם לא ברעתה, רק רציתי שהסרט ייגמר כבר מרוב צ׳יעמום. (לא רק בלונדינית יותר טוב מהבחינה הזאת אבל הוא רק קצת פחות משמים וגם לא תיכון, ופאק למה שאני אקשיב לז׳רגון משפטי אם לא משלמים לי על זה) לגבי מועדון ארוחת הבוקר אני אהיה פחות סלחן כי זה סרט נוראי ומקומם שאין לי מושג למה הוא כל-כך נחשב מלבד העובדה שהוא ״מפעם״, חוץ מזה שבאמת כדאי להפסיק להשוות כל סרט נעורים משנות התשעים והלאה אחורה לסרטי ג׳ון יוז ולהתחיל להתייחס לדברים בתור מה שהם עצמם (וכמובן שהדבר נכון לכל דבר ולא רק לסרטי נעורים.) הבריון מקבל פרס על ניסיונות האונס שלו (אף פעם לא חשבתי שמולי רינגוולד מושכת, אבל נגיד שבסטנדרטים של פעם) וכמובן שהחנון בתול ולוזר ונשאר לבד, שבירת סטריאוטיפים וציפיות זה לא. גם הדמות של אלי שידי דוחה (האינטראקציה בין הבריון לספורטאי מאוד אמינה ומאוד ״תיכונית״, זה כן, אבל זה לא הופך את הסרט לקלאסיקה שמגיעה לה אינספור מחוות.) אז איזה סרט תיכון אני בכל זאת אוהב, מלבד באה בקלות וכיתה ח׳ שעליהם כבר הורחב מספיק? אני אבחר שניים. הראשון הוא סרט אווירה שלא נהוג לחשוב עליו כעל סרט תיכון, ובכל זאת – The Virgin Suicides, שעתה היפה היחידה של סופיה קופולה. סרט (וספר) שנוגע בבעיות גיל ההתבגרות של שני המינים בצורה כל-כך מדויקת, למרות קצת גסויות וקלישאות בשולי הדברים. השני הוא Bandslam, שהזכרתי כבר כמה פעמים אבל כנראה לא מספיק, כי עדיין לא שמעתי על אף אחד אחר בעין הדג שצפה בו. דמויות אהיבות ונפלאות, תיאור אמין ומקסים הן של התאהבות וזוגיות והן של ידידות בין המינים, אלי מישלקה בתפקיד חייה וונסה האדג׳נס משחקת היפסטרית כל-כך נפלא שבהתחלה לא זיהיתי אותה. גם הרבה בדיחות מוצלחות יש בסרט הזה שאף אחת מהן לא קשורה בענייני מין והפרשות, שזה לא מובן מאליו בסרטי נעורים. פשוט תצפו בו, כי מתיש להשתפך כל-כך הרבה על סרטים שרק אני ראיתי.
כלומר אתה מגיע למסקנה המאוד טריוויאלית
שאתה מזדהה יותר עם דמות גברית, ופחות עם דמות נשית. אני הגעתי למסקנה הפוכה. שנינו בעלות מגדר מוצהר כאן בקבוצה כך שהמסקנה הזו לא מפתיע, לא מאכזבת וגם לא מקלקלת כלום :)
אני לא לגמרי בטוח שלמסקנה הזאת הגעתי
אני יכול לחשוב על דמויות נשיות שאני מזדהה איתן, אלא שבקלולס זאת לא בעיה של הזדהות, כי לא ציפיתי להזדהות, רק לדרגה מזערית של עניין שהסרט לא סיפק לי.
מה עם Mean Girls???? אין כמעט התייחסות
אצלי בבית, בנות 20/17/13 -קלולס נצפה בערך אחת לחודש! שולט!!!
אבל Mean Girls בהחלט נותן פייט- סרט טינה פיי, מצטטים/מחקים /מזכירים אותו בכל תרבות הפופ
יש יום קבוע- 3 באוקטובר שחייבים לצפות בסרט. כל שנה בכל העולם!
😲 להיות שאף אחד לא הזכיר אפילו את גריז?
נושא נהדר ורשימה יפה
שני סרטים בולטים בהיעדרם:
1. PUMP UP THE VOLUME – פשוט סרט נפלא, שעיצב את ילדותי המרדנית. (ואי אפשר להפריד את הסרט הזה מHEATHERS, מבחינתי)
2. RUSHMOR הנפלא.
סרט נוסף, לא הוליוודי בכלל, זה FUCKING AMAL. סרט תיכונים שוודי(?) נהדר.