תמונה קבוצתית: קאמבק

השחקנים, שחקניות, במאים ובמאיות שהיינו רוצים שיזיזו את עצמם כבר לעוד פרויקט.

היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצים לראות את הכתבות הקודמות מוזמנים לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".

מוזמנים לענות על השאלה בעצמכם, להציע שאלות חדשות, או לשים תמונות של חיות המחמד שלכם עם ציטוטים מסרטים . 


לכבוד – לא יודע, מה יש היום, יום הבלונים הסגולים הבינלאומי או משהו? בכל מקרה, לכבודו, החלטנו לשאול את הכותבים באתר – "איזה יוצר קולנועי הייתם רוצים שיעשה קאמבק?".

מתן בכר: לא מזמן צפיתי בפעם הראשונה ב"טיסה נעימה". הרבה מהבדיחות שם הן לא ממש כוס התה שלי, אבל אי אפשר שלא להעריך את המחוייבות של הסרט לנסות להוציא בדיחה מכל סיטואציה וכל שורה. כיום הרבה מהקומדיות שיוצאות מרגישות בטוחות מדי. לא במובן של "הכל פי.סי. ואי אפשר כבר להחליק על בננה בימינו מבלי לעצבן מישהו", אלא במובן שיוצאות בעיקר קומדיות אקשן או קומדיות רומנטיות או שיש הסתמכות על מותג מוכר. לא שהדברים האלה רעים בהכרח, אבל מה לגבי לעשות פשוט… קומדיות?

לכן, אם יש קאמבק שבהחלט הייתי מעוניין לראות זה קאמבק של בן סטילר. עכשיו אולי תגידו "למה ככה, הוא עדיין משחק, גם אם פחות בשנים האחרונות". ובכן, הכוונה שלי היא לא לבן סטילר השחקן, אלא הבמאי – הסרט האחרון שהוציא ושאנשים אהבו יצא לפני עשור, והסרט האחרון בכלל יצא לפני שבע שנים. סטילר הוא אולי לא גדול במאי הקומדיה, אבל יש לו תזמון קומי נפלא והוא מוציא מהשחקנים שלו את המיטב. "כייבל גאי", "זולנדר" ו"רעם טרופי" הם סרטים מצחיקים מאוד שבהחלט לא יזיק לנו עוד כמוהם.

רוב הקומדיות כיום (לפחות אלו עם פרופיל גבוה) סבירות פלוס במקרה הטוב, והומור איכותי נוטה להגיע מסרטים שפחות שומעים עליהם. במקום לתת לג'אד אפאטו או פול פיג לעשות עוד סרט לא מצחיק, צריך יותר במאים קומיים כמו סטילר. גם אם הם לא התיישנו מי-יודע-מה, עדיין יש בסרטים האלה רגעים איקוניים שלחלוטין יותר מצחיקים מכל דבר ביקום של מארוול או מהדמות האחת של ריאן ריינולדס. בעולם שמלא בכותרות מדכאות על בסיס יומ-יומי, למה שבהוליווד לא יחזרו קצת להתאמץ כדי להצחיק?

רם קיץ: "קן הקוקיה", "הניצוץ", "המכשפות מאיסטוויק", "השתולים", "מתים על החיים", "באטמן" ואפילו "חנות קטנה ומטריפה" (לא המחזמר, המקורי) ועשרות סרטים אחרים בהם השתתף בתפקיד ראשי או משני – את כולם, ללא יוצא דופן, הפך ג'ון ג'וזף ניקולסון, הידוע לכם בשם ג'ק ניקולסון, למיוחדים רק מעצם הנוכחות שלו על המסך, קצרה או ארוכה ככל שתהיה. אין שחקנים רבים בתעשייה ובכלל עם כריזמה ונוכחות על המסך שדומה לזו של ניקולסון, כריזמה שנדמה לעתים שהוא לא מתאמץ כדי להשיג כי פשוט זה האיש.

יש שיגידו שהוא פוני של טריק אחד, אבל כשהטריק שלך הוא להיות ג'ק פאקינג ניקולסון מי אני שאתלונן? זהו שחקן של פעם בדור שמשפר אוטומטית כל סרט שהוא נמצא בו, בין אם זו קומדיה מטומטמת של אדם סנדלר, סרט גיבורי-על בו הוא מגלם ליצן, סרט אימה או סתם דרמה. תמיד כיף לראות את האיש על המסך – משהו שלצערי לא קרה מאז 2010 על אף שלא יצאה הודעת פרישה רשמית מצדו. מסתמן שנמאס לו, ואני רק מקווה שלא יימאס לו לעוד הרבה זמן.

אור ענבר: פעם לא בהכרח היה פה קסום אבל לא ככה נוסטלגיה עובדת. ואני, ישראלית שנולדה בתחילת שנות ה-90, לא יכולה שלא להתגעגע לתקופה התמימה שהייתה לנו פעם בטלוויזיה, בה ידענו שלא משנה באיזה גיל ובאיזה יום אפשר לפתוח את ערוץ הילדים (זצ"ל) ולראות תוכנית עם התאומות אולסן.

התאומות אולסן היו מין מודל "קוּלי" של ילדות ונערות. אחת יותר נשית (אשלי) אחת יותר טום-בוי (מרי קייט), שתיהן יפות וטובות עם הבנים, לכל אחת היה את האופי שלה אבל הן תמיד באו בזוג לעשות כיף ושטויות. פעם או פעמיים הן גם החליפו בתפקידי האופי, שובבות שכאלה! 

התפקיד הכי גדול שלהן היה כמובן ב"צער גידול בנות", אבל נהניתי לצפות בשלל ההרפתקאות שלהן – בין אם ברימייקים לכל מיני סיפורים מוכרים כמו "דרכון בפריז" או "מותק הילדות התחלפו", בסרט הקולנוע "דקה בניו יורק" או במה שלדעתי הוא הסדרה הכי טובה שלהן – "טובות השתיים". 

לפעמים אני מתגעגעת לימים האלה שהיה אפשר לפתוח טלוויזיה ולראות תוכן של התאומות אולסן. זה לא היה מחזיק היום (לא שרדתי חמש דקות מהסרט האהוב עליי שלהן, "לונדון המנצחת"), אבל הייתי שמחה לראות אותן עושות איזו קומדיה כיפית לצעירים, מעין "חברים" מודרנית עם התאומות הכי מפורסמות בעולם.

רז גריינברג: כשדאנקן ג'ונס ביים את סרט הקולנוע הראשון שלו, "ירח" ב-2009, הוא סחב אתו חתיכת מורשת משפחתית. ככה זה כשאתה הבן של דייויד בואי: לאנשים יהיו ציפיות מהיצירה שלך, גם אם היא בתחום אחר לגמרי מזה של אבא שלך. והקטע המדהים הוא שג'ונס לא רק עמד בציפיות אלא התעלה עליהן. "ירח", דרמה קאמרית מד"בית בכיכובו של סם רוקוול כפועל אנושי יחיד על הירח שמגלה דברים מטלטלים על המשימה שלו ועל עצמו, הפך כמעט מיד עם צאתו ליקיר המבקרים בז'אנר ומחוץ לו, ובצדק: הוא הצליח להיות דרמה מד"בית חכמה ומותחת, ובה-בעת גם להיות דרמה אנושית מאוד. 

"ירח" היה כרטיס הכניסה של ג'ונס לעולם שוברי הקופות ההוליוודי, המקום שבו יוצרים כמוהו בדרך כלל מתרסקים, אלא שהוא – מעשה שטן – צלח את המבחן הראשוני שלו שם בהצלחה יתרה. "קוד מקור" בבימויו, מותחן לולאת-זמן שמתרחש על רכבת שדוהרת לסופה המר, הראה שג'ונס מסוגל לביים בהצלחה יתרה גם עם כוכבים הוליוודיים ואפקטים משוכללים, ועדיין להוציא סרט מבדר בלי להעליב את האינטלגנציה של הצופים, עם הרבה מהאיכויות שאפיינו את סרט הבכורה שלו.

ואז התחילה ההתדרדרות, קצרה אבל כואבת. לא ברור מה גרם לג'ונס לחשוב שהוא יצא טוב מבימוי סרט על פי מותג משחקי המחשב "וורקראפט", משימה שכנראה גם אורסון וולס היה נכשל בה, אבל הוא החליט לנסות. זה נגמר, כצפוי, באסון. מוכה וחבול אחרי החוויה ההיא, ג'ונס מצא את עצמו בנטפליקס, שם הוא קיבל את ההזדמנות לביים את הסרט "אילם" שמתרחש בעתיד שבו התרחש גם "ירח", מה שיכול היה לבשר על צמיחתו של יקום קולנועי חדש. הוא לא בישר על זה, כי הסרט האמור היה מחורבן.

וככה, לפני שהספקנו למצמץ, ג'ונס מצא את עצמו מחוץ לתעשיית הסרטים, כשכבר כמה שנים טובות ישנן שמועות על עיבוד לסדרת הקומיקס הבריטית המהוללת Rogue Trooper בבימויו, שנכון לכרגע לא מובילות לשום דבר. ולמרות הבושות שהוא עשה בחצי השני של הקריירה הקולנועית שלו עד כה, הייתי שמח לראות את הסרט הזה. הייתי שמח עוד יותר לראות אותו מקבל כסף לעשות עוד סרט מד"ב מקורי על פי תסריט שלו – בהתחשב בכמה ש"ירח" היה מוצלח, אני מוכן להאמין ש"אילם" היה מעידה חד פעמית בשיקול הדעת. ואפילו אם יתנו לו לביים סרט של מרוול או די.סי. אני לא אתבאס (טוב, זה שקר. אני אתבאס תחת). רק שיעשה קאמבק, עם סרטים טובים.

יהונתן צוריה: מדי פעם זה קורה – במאים נעלמים לתקופה ארוכה לא כי אין להם רעיונות או רצון לעבוד, אלא כי התעשייה עושה את שלה. טוד פילד, למשל, לא ישב בשקט מ-2006 ועד "המנצחת" – אבל מה לעשות שכל הפרויקטים שהוא עבד עליהם בשנים האלה לא הפכו לסרט.

גם קתרין ביגלו לא נחה על זרי הדפנה. היא הייתה אמורה לביים את "משולש הגבולות", אבל אז החליטה לרדת מזה, וכעת היא אמורה לביים סרט נוסף עבור נטפליקס, אבל עברו שנה וחצי מאז ההכרזה אז אני לא בטוח שזה דבר שבאמת קורה. 

אמנם יש שלל במאים ובמאיות שהייתי רוצה לראות שוב עובדים מאחורי המצלמה (או חוזרים לעבוד על סרטים, נו, טובים) – אבל ביגלו היא היחידה שהשאירה אותי עם טעם של עוד: במאית שהצליחה לזכות בפרס הבמאית הטובה ביותר עוד הרבה לפני שזאת נהיתה הנורמה שלכל הפחות במאית אחת אמורה להיות מועמדת, הצליחה לפצח את ז'אנר סרטי מלחמת אפגניסטן ועיראק, וגם יצרה סתם כמה סרטים נהדרים בלי קשר, אי שם בשנות התשעים (על "נקודת פריצה" אני מניח שלא צריך להמליץ, אז תראו את "ימים מוזרים"). 

ובשנת 2017, שהיא במובן מסוים שנת המפנה ביחס לבמאיות – ביגלו נעלמה. כאמור, זה לא מכוון, אבל זה נראה כמעט כאילו היא החליטה להעביר את המקל לדור הצעיר. אבל בתקופה פוליטית שכזאת, הקול של ביגלו נחוץ והכרחי. אז מי ייתן והפרויקטים שלה יפסיקו ליפול אחד אחרי השני והיא תחזור בסערה לחיינו. 

יצחק בארי: הזכרתי כאן פעם (בסדר, יותר מפעם. או עשר) שטרילוגיית הסרטים האהובה עליי היא "שודדי הקאריביים". בחלוף החודשים והשנים מאז שגיליתי אותם לראשונה, חזרתי לסרטים האלה שוב ושוב, למדתי להעריך מבחינות רבות את מה שנעשה בהם (והמוזיקהההההההה, אלוהים), אבל בעיניים של הצופה היותר מנוסה שהוא אני כיום, גולת הכותרת היא הבמאי. גור ורבינסקי.

מה טוב למשל ב"קללת הפנינה השחורה", שממש עכשיו מלאו לו עשרים (והוא עדיין נראה נהדר)? עלילה מגניבה, אקשן, דמויות בלתי נשכחות, הומור, מוזיקה, טוויסטים, פנטזיה, אפקטים – יש המון דברים בסרט הזה. הוא עמוס, הוא דחוס, הוא גם רץ די מהר. צריך מישהו ממש מיומן שיעשה את זה, שיתאים כל חלק בדיוק למקום שלו וישלוט בפרטים ובכל הניואנסים הקטנים שלהם. צריך את גור ורבינסקי.

רמת השליטה של ורבינסקי במה שקורה על המסך – בכל הסרטים שלו – היא פנומנלית. אין ביט אחד שהתזמון שלו לא מדויק. אין פריים אחד שלא תוכנן עד הפיקסל האחרון. כיוון שלא תמיד הבמאי מכוון לטעם הצופים זה לא אומר שתמיד ייצאו לו יצירות מופת, אבל אי אפשר שלא להסתכל על השליטה הזו ולהתפעל. סצנת אקשן של גור ורבינסקי היא תמיד מדהימה ברמת הדיוק שלה, על המיקרו-שניה; הוא יכול להוביל את צופיו בלוקיישנים עצומים ועמוסים בלי לאבד לרגע את הגיאוגרפיה ואת ההבנה של הצופה. הוא מכניס לסיקוונסים גרנדיוזיים עלילות קטנות בפני עצמן ושומר על ההמשכיות של כל אחת מהן בלי לשכוח מהסיפור הגדול. 

אפילו "התרופה לשלמות", סרט אימה נשכח שהוא הוציא ב-2016, ממש הרשים אותי בכמה שהוא ידע מה הוא רוצה מעצמו וכמה הוא היה מוקפד אסתטית ותוכנית.

אז אם אתה כל כך טוב, ורבינסקי, למה אתה לא עושה כלום?! מעטים הבמאים בליגה שלך בהוליווד. קח דוגמה מספילברג או מפינצ'ר: גם הם מומחים באומנות השליטה בכל אספקט, אבל הם מוציאים סרטים בעקביות ולא מתמהמהים על יאכטת התמלוגים במשך כל כך הרבה זמן. קום מהכורסא כבר, תביים משהו, כל משהו, ואני אראה אותו בבכורה, אני נשבע. רק תזוזזזזזזז.

תום שפירא: אל תקראו לי דניאל דיי-לואיס.

זה חשוב מאוד, בשביל התהליך שלי, שלא תקראו לי בשם הזה. בבקשה תקראו לי "תום שפירא". אני מבין שבשנים שבהם שהיתי בשממה של מדבר המציאות, שנים שבהם המונח "משחק מתודי" הפך לבדיחה חבוטה אפילו יותר מהקריירה של ג'ארד לטו, אנשים ציפו לשובי, משל הייתי ישו העולה מקברו או אופטימוס פריים שהופך ממשאית לרובוט (הציעו לי לשחק את שניהם, ולא תאמינו באיזה תפקיד עמדתי לבחור). אבל לא, התפקיד הראשון שלי מאז "חוטים נסתרים" הוא בתור מבקר קולנוע אנונימי שכותב מאמר על איזו דמות קולונעית הוא רוצה לראות עושה קאמבק. 

וכדי להיכנס למוח של התום שפירא הזה (לבגדים אני לא יכול להיכנס כי הוא מסרב לתת לי אותם) אני צריך לכתוב כתבה כזו בעצמי. מטא-כתבה שבה הוא, זאת אומרת אני, מסביר למה אני (זאת אומרת הוא) צריך להיות הדמות שעושה קאמבק. למה באמת? הדבר היחיד שהוא אוהב יותר מבדיחות מטא זה לרדת על בדיחות מטא שהן בדיחות אנטי-מטא. איש עצוב. לא עצוב כמו ג'ארד לטו, אבל בכל זאת.

אז למה אנחנו רוצים לראות את דניאל דיי-לואיס (הנה, התחלתי לחשוב ולכתוב עליו בגוף שלישי, סימן שהמתודה עובדת)? כי הוא היה שחקן טוב. כן, הוא פישל לפעמים, כל האימונים בעולם לא הופכים אותו לזמר מתאים לסרט מחזמר, והסרטים שהוא בחר לא היו תמיד ראויים לכמות ההשקעה שלו בהם, עם כל הכבוד למרטין סקורסזה. אבל הוא היה שני דברים שלא תמיד הולכים ביחד: שחקן טוב, וכוכב טוב. בתור שחקן הוא נבלע בדמות. אני לא מתכוון לשינויים הפיזיים, משהו שכל אחד עושה בימינו בעזרת מאמן אישי (או עם טיפה CGI), אלא לדרך בה הוא שינה את המניירות, את ההתנהגות, את הנוכחות שלו. אין דמין בין אברהם לינקולן הדגול שלו, איש שיודע לנוע בין מצבי צבירה בהתאם לבן שיחו (כראוי לפוליטיקאי בכיר), לבין ריינולדס וודקוק הילדותי שכל ניסיונות השליטה שלו הם אשליה ברורה של איש שמקרין כוח בלי להחזיק אותו. אין דמיון בין הנער הצעיר הפרוע וחולה האהבה מ"מכבסה יפהפייה שלי" לבין הגבר הקשוח של "המוהיקני האחרון".

אך למרות כל ההבדלים עדיין יש לו את ההילה הזו, שמבדילה בין סתם שחקן לכוכב אמיתי. כזה שאי אפשר לפספס. כזה שיכול לתפוס את תשומת הלב שלך גם כשהוא לא עושה כלום. כזה שאפשר למכור לך סרט שלו רק במילים "דניאל דיי-לואיס הוא ____"

דניאל דיי-לואיס לא צריך לחזור.

הוא חייב לחזור.

הוא כבר חזר.

הוא פה.