היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".
מוזמנים לענות על השאלה בעצמכם, להציע שאלות חדשות, או לא לכתוב כלום אבל לשלוח אנרגיות טובות לעברנו בשנה קשה זאת.
השאלה האחת שכולם רוצים את התשובה אליה (חוץ מאיפה המפתחות לצוללת): "מה הסרט שהכי אהבת השנה".
מאיה כהן שלו: נראה לי שמאז שראיתי את "ימים מושלמים" לפני שנה וקצת, הכרזתי תחת כל עץ רענן שמדובר בדבר היפה ביותר שיצא בשנה האחרונה. שזה יפה והכל, אבל נשאלת השאלה למה, בעצם?
בסרט אין סיפור לינארי של גיבור שמתחיל בנקודה מסוימת עד שיום אחד אירוע נכפה עליו ומאלץ אותו לצאת למסע. גיבור "ימים מושלמים" לא מעוניין במסע כזה. במקום זאת הוא עובר מסע בכל יום, שבו הוא עושה את אותם הדברים. כל יום מחדש הוא בוחר בחיים. אפשר למצוא בסרט נקודות דרמטיות יותר או פחות אבל זה לא העניין. דברים מתחילים ונגמרים, למחרת יהיו אחרים.
אבל זה ניתוח קולנועי קר שכזה. האמת היא שאני פשוט מרגישה שהסרט נוצר במיוחד עבורי. כאילו ונדרס חשב מה יחזיר לי, מאיה כהן שלו, באופן ספציפי, את האמונה בכוחו של קולנוע ובכוחם של חיים. בתקופה כזו זו מרגישה כמו אמירה מאוד מנותקת, אבל החיים באמת יותר חזקים מהכל. בבניין מכסיקו באוניברסיטת תל אביב יש כארבע פינות (לפחות) מהן ניתן לראות את השקיעה. אין ברירה אלא לזכור את זה. לי אין ברירה אלא לזכור את זה.
"ימים מושלמים" מילא לי את הלב ושבר אותו בו זמנית. הוא היווה מעין תזכורת למי אני בעולם, איך אני רואה אותי, ואיך אני מרשה לו לראות אותי. אם הייתי עושה סרט הייתי רוצה שהוא יגרום לאנשים להרגיש כמו שאני הרגשתי ב"ימים מושלמים". זה שווה הרבה.
נעמה רק: "נשארים לחג" הוא סרט חג מולד לאנשים שלא אוהבים סרטי חג מולד. כלומר, אולי גם אנשים שכן אוהבים יאהבו אותו, אבל במובנים רבים הוא האנטיתזה לתת הז'אנר המוזר הזה, שתוצריו המשוכפלים מציפים את הולמארק ונטפליקס בחודשים נובמבר-דצמבר. החג עצמו אמנם נמצא במרכז הסיפור אבל הוא נראה בו כמו עניין בירוקרטי, מטלה שצריך לסמן עליה וי כדי להמשיך בחיים הלא מי יודע מה מרגשים שלנו. הגיבור הוא תיכוניסט שנפרד מהילדות שלו דרך ניפוץ הפנטזיה על חג מולד משפחתי מושלם, כשלצידו שני מבוגרים עייפים מהחיים שהדבר האחרון שבא להם כרגע זה לחגוג מסביב לעץ מקושט.
נתקלתי כמה וכמה פעמים בתיאור של הסרט הזה כ"סרט פיל גוד", מתוק, מקסים ואפילו "מתאים לכולם" – שזה מעניין, כי בתכלס הסרט עצמו עגמומי למדי ולפחות שתי דמויות בו מאובחנות בדיכאון קליני. אבל תכלס, מה מתאים יותר לשנה שבורה כמו 2024 מסרט על אנשים ציניים ועצובים בתקופה "הנפלאה ביותר בשנה", סרט שמציע תקווה ונחמה בלי הבטחות לגאולה מושלמת?
ועכשיו אני אפסיק לדבר על התמונה הגדולה ואגיד שזה לא סתם סרט אידיאלי לתקופה, זה סרט די מושלם באופן כללי. מושלם במובן הכי בסיסי ולא מתחכם, הוא פשוט ניגש למבחן וקיבל מאה. הצילום, שמצדיע לקולנוע מהתקופה בה הסרט מתרחש, יוצר בצורה מדויקת את האווירה שהתסריט מעביר. פול ג'יאמטי, דאווין ג'וי רנדולף והתגלית דומיניק ססא הם טריו מושלם, ומדובר בדמויות מספיק עגולות ואנושיות כדי שהשילובים ביניהם בסיטואציות שונות יוציאו מכל דמות צדדים קצת אחרים ודינמיקות משתנות. הוא נעים כמו חיבוק ויפה כמו שלג נופל, אבל גם שובר לב ומפוכח. לא ממש דאונר, אבל כזה שמבין את הדאונרים.
נ.ב: זה לא באמת הגיוני, אבל מבחינתי הסרט הזה הוא המשך ל"התפסן בשדה השיפון" שבו הולדן קולפילד מוצא בטעות משפחה נבחרת, וככזה הוא מסוג החלומות שלא ידעתי שיש לי ואני בכל זאת מאושרת שהוא התגשם.
דורון פישלר: אדם אחד מוצא עצמו אבוד וחסר כל בפרא הקפוא של אמריקה במאה ה-18, וצריך ללמוד, לאט ובכאב, לשרוד כנגד הקור וחיות הבר, בסרט שהוא מטבע הדברים כמעט אילם. התיאור הזה יכול להתאים גם ל"איש שנולד מחדש" עם לאונרדו דיקפריו וגם ל"מאות בונים", אבל יש כמה הבדלים ביניהם. מצד אחד, "האיש שנולד מחדש" מצולם טוב יותר. מצד שני, ב"מאות בונים" כל החיות מגולמות על ידי אנשים בתחפושות גרועות. הוא גם מצחיק יותר.
נדיר למצוא סרטים שהם לא המשכים או ספין-אופים או במקרה הטוב ביצועים של מוסכמות ידועות – כלומר, "במסגרת הז'אנר, זה סרט מוצלח". "מאות בונים" הוא סרט שממציא ז'אנר חדש: סרט עם מראה של סרט אילם, הומור של לוני טונס והגיון של משחקי מחשב. הקלישאה "סרט כזה עוד לא ראיתם" היא נכונה לחלוטין כאן, פשוט כי אין עוד סרטים כאלה. בשביל פלצני הסינמה, זהו סרט שמנסח תחביר קולנועי חדש ומקורי באמצעות שאיבת השראה משורה ארוכה של מקורות וחיבורם מחדש באופן מקורי ורענן. בשביל כל האחרים: וואו זה סרט ממש אבל ממש מצחיק.
רז גרינברג: "הקרב על אמריקה" הוא אחד מאותם סרטים שצופים בהם ומקווים שעד שתבחר בהם בתור סרט השנה שלך, הם כבר לא יהיו רלוונטיים למציאות שהם הדהדו. לצערי, זה לא המצב.
הבמאי אלכס גארלנד לקח את כל מה שמפחיד בתהליך של חברה מתפרקת – הקריסה של המוסדות, ההתפוררות של הסולידריות ובמיוחד האלימות בכל מקום – והגיש אותה לצופים, בפנים, במשך כמעט שעתיים של מעשי זוועה, עם עלילה בסיסית-עד-לא-קיימת שמחברת בינם. הגיבורות, צעירה שאפתנית שרוצה להיות עיתונאית כשתהיה גדולה (קיילי ספאני) ועיתונאית מבוגרת, ותיקה ולמודת-קרבות (קירסטן דאנסט) חוצות את אמריקה שהתדרדרה למלחמת אזרחים ונקלעות לשלל סיטואציות מפחידות, מסוכנות וחלקן אפילו מצחיקות באופן מקאברי. "האחרונים מבינינו" רק בלי הזומבים, כי בני אדם יכולים להיות מפלצות מספיק גרועות. מסע בלי פואנטה של ממש אל הכישלון של הפרויקט האמריקאי והאנושי בכלל.
כבר כש"הקרב על אמריקה" יצא לאקרנים, היה קשה להתייחס אליו בתור בידור נטו, ובעקבות תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות זה בלתי אפשרי. אבל גארלנד כותב ומביים את הדיסטופיה הקולנועית הזו כל-כך טוב, שאי-אפשר להוריד את העיניים מהמסך למרות כל הדברים הנוראים שקורים שם.
סרט השנה, כי זה עדיין פחות מדכא מצפיה בחדשות.
קסם ברקוביץ': "אנורה" הוא פשוט פלא קולנועי. יש סרטים שהתסריט שלהם מוצלח, המשחק בהם משובח, הבימוי שלהם מצוין והעריכה – וואו ולכן הם עובדים כל כך טוב, ויש סרטים כמו "אנורה", שהיה להם גם את כל זה אבל גם משהו פלאי וקסום שאי אפשר להסביר.
בשלב הזה אני מניח שכולכם שמעתם את הסיפור על החשפנית-ספק-זונה שמתאהבת-ספק-לא-מתאהבת בבן של אוליגרך רוסי ואז נאלצת להתמודד עם המשפחה שלו שלא מקבלת אותה, אבל אני חייב לציין שלפחות מבחינתי, יש משהו בתקציר הזה שקצת מחבל בסרט המופלא שהוא "אנורה". כי "אנורה" הוא פצצת אנרגיה, הוא כאוס – אבל מהסוג הכי מאורגן שאפשר, וזה שונה מה"אישה יפה" הרומנטי שהתקציר מוביל את חוט המחשבה שלנו אליו. "אנורה" הוא סיפור על בחורה, שאמנם עובדת במקום שהחברה שלנו הייתה מחשיבה כנמוך, אבל היא בעצם רואה את עצמה הכי גבוה שאפשר. אחרי מפגש עם איוון, בן של אוליגרך רוסי ושילוב בין טימותי שאלמה ובוראט, היא מתאהבת ברעיון שמישהו אוהב אותה, ואז מתאהבת ברעיון של חיי פאר. ואז הכל מתפוצץ לה בפרצוף.
וכשזה קורה, הסרט הזה הופך לסרט מסוג "סרט מצחיק", מלא בסיטואציות כל כך מוגזמות ומופרעות שהדרך היחידה שאפשר לעבד אותן היא לצחוק. ולמרות שזה מצחיק, זה גם נוגע. על אף שהוא כל כך מוגזם ומדבר על מעמדות כל כך רחוקים שאני מתאר לעצמי שאף אחד שקורא את זה לא משתייך אליהם, "אנורה" הוא סרט שעובד כל כך טוב כי הוא מבוסס על רגשות אנושיים. המשחק של מייקי מדיסון בתפקיד הראשי כל כך מדויק שהוא נותן הרגשה מזויפת כאילו אנני היא חברה טובה שרק בא לכם לפגוש שוב ושוב. נסיבות החיים הובילו אותי לצפות בסרט שלוש פעמים השנה, ובכל זאת בא לי לראות אותו שוב – לא בשביל הסרט, אלא בשביל לפגוש את הדמות שמדיסון ושון בייקר יצרו. הדרך של בייקר לגרום לדמויות שהוא יוצר להרגיש כל כך אנושיות למרות שהן רחוקות מהמציאות שאנחנו מכירים, היא משהו שלדעתי אפשר רק לחלום עליו כיוצר.
אור ענבר: השנה הפתעתי גם את עצמי עם האהבה לסרט החדש של לוקה גואדנינו, "מתחרים", בהתחשב בכך שאת הסרט הקודם שלו די שנאתי. באתי בציפיות נמוכות בתקווה שלפחות אהנה מטניס ומייק פייסט, אבל קיבלתי הרבה יותר מזה. כן, יש את ההיבט שזה סרט סקסי עם מתח מיני בשמיים וכל השחקנים יפים ברמות לא הגיוניות אבל מה שדוחף אותו מעבר, בשבילי, זה שיש פה סרט שבנוי בצורה נפלאה.
מתח נרקם לאט ובזהירות, כאשר הסיפור מתגלה עם פלאשבקים ואפילו שאין טוויסטים מורכבים שמחתי על השימוש הנכון באי ליניאריות. אני לא יודעת אם הסרט הזה ייכנס לאיזה פנתאון, ואני גם לא בטוחה שהוא יבלוט במיוחד בעונת הפרסים, אבל בשבילי, כפי שאפשר להבין זה מהסרטים הכי טובים שראיתי בתקופה האחרונה וב-2024 בפרט.
מתן בכר: "סולטברן" היה הסרט השני שראיתי ב-2024, ומאז, בדומה לגיבור שלו, הוא גר בראש שלי ללא שכירות. לנטפקנים שבאים להגיד שטכנית הוא יצא בשנה שעברה, אז שתדעו שיש לי אישור מיוחד לבחור בו בגלל שהוא יצא ממש בסוף שלה. אם זה לא היה אפשרי, כנראה שהייתי הולך עם "רוז הרובוטית" או "מסכנים שכאלה".
בסרטה השני, הבמאית ותסריטאית אמרלד פנל רצתה לעשות סרט על אנשים יפים אך שטחיים, שנראים ממש טוב אבל עולמם חלול וריקני, וגם הסרט הוא קצת ככה.
מבחינה ויזואלית, זה באמת אחד הסרטים היפים של השנים האחרונות. השילוב של הבימוי והצילום יוצרים אסתטיקה שקשה להסיר ממנה את העיניים וכמעט כל פריים, כפי שנאמר, הוא ציור. וכן, מבחינה תסריטאית כבר השוו אותו ל"כישרון של מר ריפלי" ויצירות כאלו ואחרות, ואני הראשון שאסכים שאין בכתיבה משהו חדשני או יצירתי מאוד, אבל לא תמיד צריך להיות. יש לא מעט סרטי "לאכול את העשירים", בעיקר בשנים האחרונות, אבל בכל יום שעובר סרטים כמו זה ו"תעלומה יוונית" הולכים ונעשים יותר רלוונטיים. כמו כן, הסרט הזה לא מסתפק רק בלאכול את העשירים, אלא גם שותה אותם.
זה סרט יפהפה ומבדר, עם הופעה נפלאה של בארי קיוגן. הסרט עושה בסופו בחירה שקצת פחות התחברתי אליה והיה אפשר להדק אותו קצת יותר, אבל אלה דברים שוליים למדי שפורחים מראשי ברגע שמתחילה סצינת הסיום שלו, שבכל השנה האחרונה לא ראיתי אחת שהשתוותה אליה.
ועכשיו, אם תסלחו לי, אני הולך לבדוק אם יש את האחוזה מהסרט ב-Airbnb.
שני אוירבך: ראיתי מעט מאד סרטים השנה ובכל זאת היה יותר ממועמד אחד לסרט השנה שלי. נראה לי שהסרט הכי טוב שראיתי היה "סולטברן" אבל בחירות מתאימות היו יכולות להיות גם "נשארים לחג" ו"תלמה", סרטים מעודדים מהסוג שהיינו צריכים במיוחד השנה.
אבל בסופו של דבר הסרט שבחרתי הוא "כולנו זרים". למה? כי יהונתן ביקש ממני לכתוב עליו ביקורת ולא עשיתי את זה ואז הוא ביקש ממני לכתוב עליו לכפרת עוונות ולא עשיתי את זה ועכשיו הוא כבר לא מבקש אם אתם מבינים למה אני מתכוונת.
טוב, נו, וגם כי מדובר בסרט ממש ממש טוב. מככב בו השחקן הכי טוב שאני מכירה והסרט כולו נשען על הופעות המשחק שבו כי הוא עוסק במערכות יחסים ומתאר רגע מחייו של אדם שעדיין לא התגבר על העבר שלו, ומבקר בו לעיתים קרובות כדי לשוחח עם הוריו המתים, בזמן שמערכת יחסים חדשה מטלטלת את הקיום התלוש שלו.
זה סרט מאד אינטימי ועצוב אז אם אתם אנשים שנוטים לבכות בסרטים אני ממליצה להקפיד על שתייה מרובה סביב הצפייה בו. ואני לחלוטין ממליצה לצפות בו, שלא יהיה ספק, כי למרות שברון הלב מדובר בסרט מקסים על סגירת מעגלים והחשיבות של מציאת חיבור ושותפות גורל עם האנשים סביבנו, אז בעצם הוא לא כזה שונה מ"נשארים לחג" ו"תלמה", אבל גרפי יותר כמו "סולטברן". מה יש להגיד, הטעם שלי עקבי.
תום שפירא: קחו את התשובה שלי בערבון מוגבל כי ראיתי מעט סרטים השנה (כאילו, מעט סרטים מהשנה הזו, אם אתם רוצים את דעתי על דרמות פשע מ-1939 היא תהיה יותר מפורטת) אבל הסרט הטוב של השנה הוא "רבל רידג'". סרט שלא עושה שום דבר חדשני או מרהיב, שמספר סיפור שראינו כבר עשרות ומאות פעמים (זר מגיע לעיר קטנה, לעיר יש סוד אפל, העיר מתעסקת עם הזר, הזר מתעסק בחזרה) אבל הוא פשוט מספר אותו ממש טוב.
המפתח להצלחה של "רבל רידג'" הוא הסבלנות – הסבלנות של הדמות הראשית (בגילום אהרון פייר, הנבואה ניתנה לשוטים אבל אני מנבא שהאיש יהיה כוכב) והסבלנות של התסריט. פעם אחר פעם נראה שאנחנו מתקרבים להתפרצות הצפויה, לסצנת אקשן גדולה ומוגזמת עם הרבה פיצוצים, ופעם אחר פעם הסרט עוצר, בוחן את המצב ומנסה משהו אחר. קשה לשמור דברים על אש קטנה לאורך זמן בלי לעצבן את הצופים אבל "רבל רידג'" מצליח.
ואז מגיע רגע השבירה והוא לא בדיוק מה שאתם מצפים לו. בסרט שמתעקש להמשיך ולספר את הסיפור הישן, ג'רמי סולנייה מצא, איכשהו, זווית טיפה שונה. הגיבור שלו הוא לא רמבו, אי אפשר לפתור את כל הבעיות בפיצוצים ולפעמים הדבר הכי קשה לעשות זה לנסות ולשמור על כולם בחיים.
יצחק בארי: שני הסרטים שהגיעו לגמר בהתמודדות על תואר "סרט השנה" שלי עסקו שניהם במוות והתמודדות איתו, נושא שכפי שכתבתי כאן כבר כמה פעמים קרוב מאוד לליבי. אחד מהם הוא "להרוג", והשני, ובכן – תנו לי רגע לתת לכם הקדמה.
מתישהו באמצע השנה סיימתי בהשתאות את העונה הראשונה של "שוגון". כמו כולם, התפעלתי מאוד מהסדרה המצויינת הזו: הדמויות, התפאורה, הסיפור, הבימוי, המשחק. זאת באמת סדרה נהדרת עם מעלות רבות, אבל היה קשה לצאת ממנה בלי תחושה של כבדות מסויימת: מקומו של המוות בתרבות היפנית תפס מקום מרכזי בסיפור, ונכון שזה היה אפקטיבי – אבל עדיין גרם לתחושת מועקה.
עכשיו, אין עם זה בעיה בפני עצמה – סדרה פחות טובה לא היתה מעוררת את המועקה הזו – אבל לראות את "גודזילה מינוס אחת" בדיוק אז היה פשוט כמים קרים על נפש עייפה. כי עם כמה שההתעסקות באובדן ובאבל מדברת אליי באופן אישי, כשזה הגיע בתזמון הזה זה כבר כמעט היה לא הוגן.
הדרמה העיקרית שבסרט הזה לא היתה המפלצת שהאפקטים שלה זכו באוסקר, אלא הגיבור הראשי שצריך למצוא טעם בחייו. הרי קל מאד ליפול לזרועות הייאוש, מפתה להשלים עם הלא נודע, להחליט שאין טעם ולהתמסר אל הנקמה ואל החידלון. המסר "החיים הם העיקר, לא המוות" שנישא כנאום קלישאתי לקראת הסוף קיבל פנים חדשות כשהוא בא בסרט הזה, מהארץ הזו, בתקופה הזו; והמילה הבודדת שמרכזת את כל זה ברגע אחד נפלא בו הדמות הראשית מחליטה לנסות מחדש, למרות הכל ועל אף הכל, היתה אחד הדברים הכי מנחמים שראיתי על מסך.
וזאת הסיבה שהמתחרה מהפיסקה הפותחת, "להרוג", הפסיד בפוטו-פיניש. הוא היה ונותר יצירת מופת, אבל בעוד שהוא בחן את הדרך האלימה כתגובה לאובדן, המתחרה היפני בחר בדרך מלאת התקווה – וזו הדרך שאני מעדיף ללכת בה.
רם קיץ: אני כותב את המילים האלה בדקה ה-91 כי עד הרגע האחרון לא הייתי בטוח על איזה סרט אני רוצה לכתוב (כזה שלא נתפס, אחרת לגמרי הייתי הולך על "נשארים לחג"). התהייה המרכזית הייתה האם ללכת עם עצמי האינטלקט ולבחור בסרט מצחיק ומשעשע אבל שפורט על מיתרי הרגש כמו "מעשייה אמריקאית" – או שמא סרט בו לטאה ענקית עושה רררררררר. ואולי בכלל משהו אחר?
אז הלכתי על משהו אחר, משהו שעל־אף שהעלילה שלו מלאה ביותר חורים מגבינה שוויצרית, יצאתי ממנו נפעם ועם חיוך של דביל. וזה משעשע כי לא כזה אהבתי את "חולית", אבל "חולית: חלק שני" הוא (כמעט) שלוש שעות של עונג צרוף עם האפקטים המרהיבים ביותר, קרבות יוצאי דופן וסיפור פוליטי סבוך שזוכה לתָגמול במערכה שלישית עמוסה בכל טוב ובה כולם נגד כולם, טובים נגד רעים ולעזאזל ההיגיון (או חוסר ההיגיון) שהוביל למצב הזה.
אין לי סטנדרטים גבוהים ואני לא זקוק לתסריט טוב כדי ליהנות מסרט. במאי שהוא רב־אמן, שחקנים שהם כל־כך מהשורה הראשונה שהם כבר בשורה אפס ופסקול שתוהה "מה אם הסימפוניה החמישית של בטהובן אבל בגרסת המאה ה-21 ובלי הפסקה?" – ואני מרוצה.
ומה שמלמד יותר מהכל על עוצמתו של "חולית: חלק 2" זו העובדה שבכלל לא צפיתי בו בקולנוע. אני מתחרט על זה עד היום, ולמרות זאת, גם בסלון שלי ידעתי שאני צופה במשהו יוצא דופן. ונכון שאין בו לטאה ענקית שעושה רררררררר אבל גם תולעת ענק שעושה רררררררר זה מצוין לא פחות.
יהונתן צוריה: בעודי מנסה לבחור סרט אחד שיהיה סרט השנה, אני בעצם צריך לענות לעצמי מה הייתה השנה הזאת. 2023 הייתה שנה די מבוססת ובעלת אופי עצמאי, ואז באה כוכבית שהטילה צל על סיומה. 2024 הייתה חיים בצל הכוכבית הזאת, שנה שהתחילה באמצע לחימה ומסתיימת כשאני מבצע התארגנות (איטית) לקראת עוד מילואים, כאשר מצד אחד מלא דברים השתנו ומצד שני לא מספיק השתנה. שנה שבה נאלצנו לאטום את האוזניים, לסגור את האף ולחיות "כרגיל", אבל גם אך ורק להתעסק עם מה שקורה במרחק שיגור מוצלח אחד מאיתנו. שנה שבה כל נושא – אפילו אם הנושא הוא השיר "תמיד אוהב אותי" – הוא נושא שיחה רציני שקשור פוליטית להכל וצריך לשקול את הנושא מכל ההיבטים שלו. שום דבר הוא לא "שום דבר", הכל הוא הכל, שום דבר הוא הכל, הכל הוא שום דבר.
באווירה שכזאת, בשנה שכזאת, מתבקש לבחור סרט ישראלי שיצליח ללכוד את כל הטירוף הישראלי הזה. הבעיה שאף סרט ישראלי שיצא לקולנוע לא עשה את זה. אז אוותר פה על ניימדרופינג בלתי נגמר של סרטים שכמעט עשו את הדבר הבלתי נראה הזה של ללכוד שנה, ללכוד את תשומת הלב שלי, להיות נהדרים ולהיות "זה" (נתראה בתגובות!), ואבחר במקום זה בסרט קצר שראיתי במסגרת פרסי אופיר וחבל לי שהוא לא עלה באופן מסודר כדי שעוד אנשים יראו אותו: "פרנצ'".
כי ב-18 דקות, דילן יוסף שטרית מצליח ללכוד את הקצה הזה שישראלים רגילים נמצאו בו עוד לפני המלחמה, ובטח שאחריה. את האופן שבו פגישה לשיוף ציפורניים הופכת למשהו בין התקף פסיכוזה לטיפול פסיכולוגי. איך מתחת לשגרה אנשים פצועים מנסים לשמור על כבודם ולמנוע מכמות הכעס, הפחד והטירוף שלהם לנזול לכל מקום. וכל זה בסרט מצחיק, מותח וכיפי. אם יש תמונת מראה לישראל 2024, כזאת שנוכל לראות בלי לקפוץ מהטראומה הטרייה שבנו, כזאת שעושה את הדבר הבלתי נראה של ללכוד שנה, תשומת לב, להיות נהדרת ולהיות "זה" – הרי היא זאת.
ניימדרופינג או: 28 הסרטים של השנה
ובשמו המלא: 28 הסרטים של השנה שלא הוזכרו על ידי אחרים למעלה כי בחייאת ראיתם את "מאות בונים"? את "ימים מושלמים"? הם צריכים להיות ברשימה הזאת. אבל הם למעלה, אז הם לא. (ט.ל.ח)
0. לא סרט לא-השנה: הסיפור המופלא של הנרי שוגר ושלושה אחרים. כלומר, זה בתחרות אז אני אציין את זה, אבל כל הסיפור הזה מסריח מאוד, וחבל שנטפליקס תחמנו את המערכת רק בשביל לקבל אוסקר.
1. הבלגן של השנה: הילד והאנפה. הסרט האחרון של מיאזאקי גרם להרבה אנשים להגיד "הא?", אבל המפגש של הזקן הנרגן הסיני עם בלגן גיליאם-י יצר סרט בייחוד בשבילי (ונו, בסדר, עוד כמה אנשים, בכל זאת זכה באוסקר).
2-3. פינת הצמד "מסכים הורגים אותנו": חדרים אדומים, ראיתי את הטלוויזיה זוהרת. שני סרטים קטנים, בצבעים שונים (אדום למול סגול), על נושאים שונים אבל ששניהם נפגשים בצומת שבו הם מספרים על איך המסכים האלה (שאני אוהב מאוד) גם לוקחים מאיתנו לא מעט, ובסוף מדי פעם לא נשאר כלום.
4-5. פינת הצמד "סרטי סבתות מחממי לב": תלמה ואיך לעשות מיליונים לפני שסבתא מתה. שני סרטים נפלאים על הקשר של נכד עם סבתא שלו, לרגעים שמבאס לך ואתה רוצה שיהיה פחות מבאס.
6. הלא מוערך מספיק של השנה: רווק מספר 3. יש כאן עוד כמה סרטים שלא זכו למספיק מחיאות כפיים לטעמי, אבל נבצר מבינתי איך נטפליקס הצליחו כל כך ליפול עם סרטה המוצלח מדי של אנה קנדריק.
7-8-9. פינת "הסרט הישראלי של השנה אני ארגיש רע אם אני לא אשים פה סרט ישראלי": הבית ברחוב פין, יוני 0, קרוב אלי. שלושה סרטים שונים שמדכאים בצורות שונות וכולם כנראה לא מהטופ של הטופ, אבל הם בהחלט מהטופ.
10. בלוקבאסטר השנה: כוכב הקופים: ממלכה חדשה. בשנה מאכזבת אצל הוליווד, היה קל לבחור מי הסרט שעשה משהו מעניין, כיפי וסוחף בז'אנר ה"לשפוך הרבה כסף ולקוות שמלא אנשים יבואו".
11-12. פינת הצמד "סרטי משפחה חסרי יכולת לשווק את עצמם": בליץ, שר הטבעות: מלחמת הרוהירים. שני סרטים נהדרים בז'אנר שלהם (סרט ילדים בריטיים בתקופות קשות, סרט אנימה אפי פנטזיה) בז'אנר שלאף אחד לא היה אכפת מהם בזמן אמת, והפלא ופלא גם עכשיו לאף אחד לא אכפת.
13. הסרט הכי טוב של שנות התשעים: מושבע מספר 2. טוב לראות שלאיסטווד עוד יש את היכולת לעשות סרטים טובים בגיל אלף וחמש עשרה.
14. סרט האקשן של השנה: הכוורן. אני כמעט בטוח שאני יכול באמת להגן על הסרט הזה, אבל מכיוון שחלקה מההגנה הזאת כוללת "זה ממש מטומטם כשהם אומרים דבורים כל הזמן", אולי כדאי שלא.
15. פינת הצמד "הסרט ההודי של השנה": הכישלון ה-12, נשים אבודות. לא שראיתי הרבה, אל תקשיבו לי בקטגוריה הזאת. אבל כזה, כן תראו את הסרטים האלה, הם חמודים.
16. מטא השנה: יאניק. אני אוהב את השטויות של קוונטין דופייה, וחבל שהשטות הזאת היא זאת שדווקא לא קיבלה איזה הצגה בפסטיבל גדול (מצטער פסטיבל קולנוע צרפתי). לא שהמטא בסרט הוא אותו מטא שאנחנו רגילים בדרך כלל, אבל הוא בכלליות אכן מטא אז הוא נחשב טכנית.
17. ארט האוס השנה: הרוע אינו קיים. עוד מקרה של הפצה שחרבשה את השוונג לסרט נהדר, אם כי אפשרי שבכל מקרה "ימים מושלמים" היה לוקח לו את המוג'ו.
18-19. פינת הצמד "הורים באנימציה": אולטרמן: התעלות, רוז הרובוטית. לא, לא כל סרט על הורה באנימציה הוא מועמד טבעי לסרט השנה בעיניי! נראה לי. אני מקווה. אני.. אני אבדוק ואחזור אליכם עם זה. (נ.ב – "רוז הרובוטית" היה קרוב מאוד לבחירה הסופית שלי)
20. סרט השנה לא לראות שוב פעם: אחוות השלג. אפשרי ש"אחוות השלג" היה סרט השנה על אמת אם היה לי יותר כוח נפשי להתמודד עם הקושי שלו עוד פעם. הוא מאסה די נהדרת על אמונה בזמנים קשים, והוא מצליח לעשות הרבה דברים מעניינים ומאתגרים שהיה אפשר ליפול בהם והוא באמת די נהדר, ומכל הסרטים הוא האחד שהכי התקרב לכך שאני אבחר בו למעלה. אבל עדיין, הוא היה קצת רחוק מדי בזכרון, וקצת קשה מדי על הלב.
21. קומדיה הלהרגיש טוב של השנה: היט מן. כיף, סקסי, מצחיק, נהדר.
22. סרט הסבתות של השנה: אג'ומה. מדי פעם סבתות צודקות.
23. סרט שלוש השעות של השנה: העבריינים. מדי פעם סרטים ארוכים שווים את הזמן שלהם, מה אני אגיד.
24-25. פינת הצמד "לא הבנתי, עכשיו לא מתלהבים מזה": פריסילה וילד אורז. כשקראו לזה "מינארי" או כל ביופיק גנרי אחר אז כן אבל כשזה הסרטים האלה אז לא? לא, רק שתעדכנו שאני אדע לא להתלהב מראש מסרטים שאף אחד לא יזכיר אפילו שקיימים. (ילד אורז טכנית סוף שנה שעברה אבל נו)
26. פרס ה"אין לי מושג באיזה שנה החלטתם שזה יצא, אבל זה מאוד טוב בכל שנה": מאדים אקספרס. מבחינתי אפשר להמשיך איתו גם ל-2025.
27. סרט השנה שהוא לא הקטגוריה של "סרט השנה" שזאת הקטגוריה הבאה: מעשיה אמריקאית. מעשיה אמריקאית היה מרחק "לקחת את עצמו קצת פחות ברצינות" או כזה "ביקורת קצת יותר מעודכנת" מלהיות סרט השנה שלי בלב שלם. זה סרט נפלא ומצחיק מאוד שכיף איתו, אבל אין ספק שכסאטירה נשכנית – דבר שהוא מכוון אליו – הדברים שהוא מדבר אליהם בחלקם הגדול לא רלוונטים, וזה מוריד מכוחו. למזלו, יש לו עדיין מספיק כוח חוץ מזה כדי לסחוב ולהיות סרט השנה.
28. סרט השנה: הייקיו! קרב האשפתות. לא, לא באמת, לא יודע, אמרתי את זה מתישהו בצחוק ומאז אני לא מצליח לנער את זה. אבל זה ממש מצחיק אותי וגם תכלס לא כזה לא מגיע לו, לא אני לא יודע מה אני עושה, תודה ששאלתם.
איזה רשימה נהדרת שמשקפת את הכמות הלא נורמלית של סרטים מצוינים שיצאו מהתעשייה הזאת.
מי שאומר שלא עושים יותר סרטים טובים פשוט מפספס.
עוף הזהב 2024
יש לי מסורת בשנים האחרונות (מסורת שהיא בסדר עם כולם, אני חושב) לפרסם את 'עוף הזהב' השנתי (טקס הפרסים האישי שלי) בכתבת סרטי השנה. אז הנה היא.
רק הערה קטנה: כן, ראיתי את 'אנורה' ואת 'יופי מסוכן'. התבאסתי משניהם מאוד.
עריכה
רצח ממבט ראשון
פיוריוסה
מתחרים
חולית: חלק 2
סוג של חסד
והזוכה הוא:
פיוריוסה!
מרגרט סיקסל (אשתו של ג'ורג' מילר, אגב) ואליוט קנאפמן, העורכים של 'פיוריוסה', ניכר שהם בהחלט עבדו קשה על העריכה של הסרט כי היא לא פחות ממדהימה. מדובר בעבודת עריכה נטולת שומן מיותר וכזאת שהופכת את הסרט לקצבי וכיפי מאוד.
צילום
רצח ממבט ראשון
מסכנים שכאלה
Good one
פיוריוסה
חולית: חלק 2
והזוכה הוא:
מסכנים שכאלה!
רובי ראיין, הצלם של 'מסכנים שכאלה', מצלם את הסרט כמו אומן. הסרט נראה בזכותו כמו יצירת אומנות שכיף להסתכל עליה. כול שוט בסרט עוצר נשימה, כול סצנה היא תענוג לחוש הראייה. וואו.
עיצוב אומנותי
מסכנים שכאלה
ביטלג'וס ביטלג'וס
חולית: חלק 2
מרשעת
פיוריוסה
והזוכה הוא:
מסכנים שכאלה!
העיצוב האומנותי של הסרט הוא לא פחות מיצירת מופת אסקפרסיוניסטית שמזכירה במעט את טים ברטון בימיו הטובים. כול לוקיישן בסרט נראה כאילו עמלו עליו מיטב המוחות היצירתיים כרגע בהוליווד. כמו שכתבתי בקטגוריית הצילום, גם העיצוב האומנותי זאת הסיבה ש'מסכנים שכאלה' הוא תענוג להתסכל עליו. עיצוב שהוא בהחלט ראוי לפרסים.
אפקטים
בחלל שנותר
גודזילה מינוס אחד
חולית: חלק 2
מרשעת
כוכב הקופים: ממלכה חדשה
והזוכה הוא:
גודזליה מינוס אחד!
מדהים איך בתקציב של 15 מיליון דולר (עשירית מבלוקבאסטר הוליוודי ממוצע) בראו את גודזילה ואת ההרס שהוא זורע בצורה כול כך מרשימה. האפקטים בסרט הזה כול כך טובים שפשוט מתחשק לך למחוא כפיים בסוף הסרט מרוב שהם מוצלחים.
פסקול
פיוריוסה
ג'וקר: טירוף בשניים
מתחרים
דיקס: המיוזיקל
מרשעת
והזוכה הוא:
פיוריוסה!
ג'אנקי אקס אל (נשמע לי כמו שם של משקה אנרגיה) מגיש גם הפעם פסקול סוחף, קצבי ואדיר שנותן לסרט תחושה של אקשן ודרמה בלתי פוסקת. פסקול שבהחלט תרצו אחרי הסרט לחזור אליו ולשמוע אותו שוב ושוב.
סרט ישראלי
קרוב אלי
הילה
המנצחים
טור פרידה
הבית ברחוב פין
והזוכה הוא:
המנצחים!
'המנצחים' זה משהו שלא נראה בארץ מאז 'קזבלן' בערך: מחזמר! ישראלי! בטעם של פעם! העיצוב האומנותי שלו ממתק לעיניים, השירים מדליקים והבימוי סוחף. כול הכבוד לאלירן פלד! הלוואי שיעשו בארץ עוד סרטים כמו 'המנצחים'.
סרט אנימציה
הילד והאנפה
רוז הרובוטית
הקול בראש 2
אוינק
לוני טונס: הצילו, כדור הארץ השתגע!
והזוכה הוא:
הילד והאנפה!
בסרטו הכנראה אחרון של הייאו מיאזאקי הוא מגיש מעשיית אנימציה עוצרת נשימה. עם אנימציה מדהימה, בימוי סוחף, תסריט נהדר והכול עשוי ממש טוב במה שהוא בלי ספק סרט האנימציה הכי טוב שראיתי השנה בקולנוע.
אקשן
דדפול ו-וולברין
גודזילה X קונג: האימפריה החדשה
פיוריוסה
איש הקוף
הקרב על אמריקה
והזוכה הוא:
פיוריוסה!
צפוי, הא?
ג'ורג' מילר מוכיח שגם בגיל 79 הוא שם את כול המייקל ביי-ים וזאק סניידר-ים למינהם בכיס הקטן ומראה איך מביימים סצנות אקשן סוחפות כמו שצריך. כול סצנת אקשן ב'פיוריוסה' היא יצירת מופת עשוייה היטב שעושה חשק לעוד. וואו.
הומור
הקול בראש 2
סוג של חסד
דיקס: המיוזקל
ביטלג'וס ביטלג'וס
מרשעת
והזוכה הוא:
סוג של חסד!
ההומור של 'סוג של חסד' הוא ההומור שמאפיין את יורגוס לנטימוס: מרושע ושונא אדם אבל גם ממש קורע מצחוק. הבדיחות בסרט מצחיקות ממש ועושות חשק לעוד מההומור הזה בסרט.
דרמה
מושבע מספר 2
כולנו זרים
נשארים לחג
עלי שלכת
Good One
והזוכה הוא:
Good One!
הסרט, שזמין באמזון פריים, עוסק בקמפינג של אבא עם הבת שלו. הסרט לא מחדש הרבה אבל הוא מספיק מרגש ונטול צבעי מאכל כדי להפוך אותו למנה קולנועית שבעה, טרייה ועשוייה היטב. צריך יותר סרטים כאלה מהקולנוע האמריקאי.
תסריט
נשארים לחג
רצח ממבט ראשון
הקרב על אמריקה
מסכנים שכאלה
פיוריוסה
והזוכה הוא:
נשארים לחג!
דיוויד המינגסון כותב תסריט כיפי, מרגש ומצחיק בעת ובעונה אחת על אלו שנשארים בחג בפנימייה בשעה שכולם יוצאים הביתה. הוא כותב תסריט לתלפיות שנטול שומן מיותר ומריחות והופך את הסרט לאחד הטובים של השנה.
שחקנית משנה
דיווין ג'וי רנדולף- נשארים לחג
ליידי גאגא- ג'וקר: טירוף בשניים
דריה רוזן- קרוב אלי
אוברי פלאזה- התחת הזקן שלי
קלייר פוי- כולנו זרים
והזוכה היא:
דריה רוזן- קרוב אלי!
רוזן, שזה התפקיד הקולנועי הראשון שלה, מגלמת את מאיה, חברה של נתי שנהרג בתאונת דרכים וביחד עם עדן הן מתמודדות ביחד עם האובדן. דריה רוזן נותנת הופעה מאופקת, עשוייה היטב ומלאת הזדהות שכיף לראות על המסך. מאחל לדריה רוזן עוד הרבה תפקידים משובחים כאלה על המסך הגדול.
שחקן משנה
דומיניק ססה- נשארים לחג
ג'יי קיי סימונס- מושבע מספר 2
מייקל קיטון- ביטלג'וס ביטלג'וס
כריס המסוורת'- פיוריוסה
ג'רמי סטרונג- המתמחה
והזוכה הוא:
כריס המסוורת'- פיוריוסה!
המסוורת', שידוע בעיקר כשרירן חתיך, ת'ור ועוד כמה דברים יחסית רציניים, מגלם בצורה עסיסית את דמנטוס, שר המלחמה שהוא היריב הפוליטי של אימורטן ג'ו והוא גם האוייב של פיוריוסה גיבורת הסרט. המסוורת' נותן הופעה מרושעת, כיפית וקאמפית בצורה טובה והוא אחד מעמודי התווך של הצלחת הסרט באיכותו.
שחקנית ראשית
אמה סטון- סוג של חסד
אמה סטון- מסכנים שכאלה
ליה אללוף- קרוב אלי
לילי קוליאס- Good One
טוני קולט- מושבע מספר 2
והזוכה היא:
אמה סטון- מסכנים שכאלה!
אמה סטון היא שחקנית מיוחדת בעיניי: גם יודעת לספק הופעות עוצרות נשימה וגם מהממת בצורה בלתי חוקית כמעט. ב'מסכנים שכאלה' סטון מגלמת את בלה בקסטר, אישה שהוחזרה לחיים אך עם מוח של תינוק, מה שהופך אותך לאישה קצת מוזרה… בכול מקרה, סטון מראה שהיא לא רק פרצוף יפה והיא 'לועסת' את המסך. המשחק שלה בסרט מענג, כיפי וממש אבל ממש טוב. בצדק היא זכתה באוסקר עליו. פשוט וואו אחד גדול.
שחקן ראשי
פול ג'יאמטי- נשארים לחג
חואקין פיניקס- ג'וקר: טירוף לשניים
אדם סנדלר- בחלל שנותר
סבסטיאן סטן- המתמחה
ניקולס הולט- מושבע מספר 2
והזוכה הוא:
פול ג'יאמטי- נשארים לחג!
פול ג'יאמטי הוא שחקן אדיר שלרוב יודע מה הוא עושה, וב'נשארים לחג' הוא מוכיח זאת. הוא מגלם את פול הנאם, פרופסור לוזר למדי שאוהב לתת לתלמידו נכשל ובכללי הוא נוטה להיות מניאק לכולם עד שבמהלך הסרט הוא עובר מהפך באישיות. ג'יאמטי נותן הופעה מדהימה, מלאת נשמה ולב, והופך את הדמות לעמוקה ועשוייה היטב, כמו במיטב סרטיו של אלכסנדר פיין.
בימוי
אינדיה דונלדסון- Good One
ג'ורג' מילר- פיוריוסה
ג'יי טי מולנר- רצח ממבט ראשון
יורגוס לנטימוס- מסכנים שכאלה
יורגוס לנטימוס- סוג של חסד
והזוכה הוא (או היא):
ג'ורג' מילר- פיוריוסה!
כמו ב'כביש הזעם', ג'ורג' מילר מוכיח שהוא הכי במיטבו שהוא בעולם הפוסט אפוקליפטי של 'מקס הזועם'. גם הפעם מילר מגיש עבודת בימוי סוחפת, מהוקצעת, סוחפת ועשוייה בידי מאסטר שהופכות את 148 הדקות של הסרט לעוברות ממש ממש מהר. מקווה שלמרות הכישלון בקופות זה לא יהיה הסרט האחרון שלו בסדרה.
ועכשיו לפרס הגדול מכולם, פרס הסרט!
רצח ממבט ראשון
מסכנים שכאלה
סוג של חסד
פיוריוסה
נשארים לחג
והזוכה של עוף הזהב 2024 לסרט הטוב ביותר של השנה הוא…
פיוריוסה!
צפוי, הא?
חיכיתי לסרט הזה שנים רבות והוא ממש לא אכזב אותי. מדובר באופרת אקשן גדולה מהחיים. הדרמה עשויה היטב. האקשן סוחף, העלילה מרתקת, כולם נותנים הופעות מדהימות ויש לי הרגשה שהסרט הזה יהפוך לקלאסיקה כמו קודמו 'כביש הזעם', כי באמת שמדובר בסרט ממש, אבל ממש, טוב. לא סתם הוא זכה בעוף הזהב או משהו כזה.
טוב, אז תם לו טקס עוף הזהב 2024. מקווה שהיה לכם כיף לקרוא אותו כמו שלי היה כיף לכתוב אותו.