השנה זה הולך להיות קל.
וזאת, כמובן, אשמת שרה.
עוד לפני טקס האוסקר הקודם
אפשר היה להמר בביטחון רב
למדי ש'שר הטבעות: שיבת המלך'
עומד להיות אחד המועמדים
החזקים ביותר לאוסקר השנה. במהלך השנה שחלפה הביטחון הזה רק הלך וגבר, וכרגע הניצחון של 'שיבת המלך' נראה כמו הדבר הכי בטוח שהיה באוסקרים מאז 'טיטאניק'. זה לא כל כך 'שיבת המלך' בפני עצמו שיקבל את הפרס, אלא טרילוגית 'שר הטבעות' כולה. אני באמת לא צריך לספר לכם שכל סרטי 'שר הטבעות' היו פופולריים באופן פשוט מגוחך, שהם עשו אוקיינוס של כסף (הסרט השלישי לבדו עומד להגיע להכנסות של מיליארד דולר ברחבי העולם) ושגם רוב רובם של המבקרים אהבו אותם. שני הסרטים הראשונים בטרילוגיה היו גם מועמדים לפרס "הסרט הטוב ביותר" באוסקר, ולא זכו בו. שהוליווד תפספס את הסיכוי לתת את הכבוד האולטימטיבי לאחד מהפרוייקטים הקולנועיים הגדולים והמצליחים ביותר אי פעם? אין סיכוי.
אולי היה נשאר ספק בעניין אילו מול שר"ה היו עומדים מתחרים חזקים, אבל זה לא המצב. 'אבודים בטוקיו' הוא הדבר הקרוב ביותר השנה לקונצנזוס ביקורתי, אבל הוא סרט קטן. מה זה קטן, קטנטן. זעיר. סרטים כאלה יכולים לזכות להרבה אהבה מצד המבקרים, אבל הקהל ומצביעי האקדמיה מעדיפים דברים טיפה יותר גדולים. 'מיסטיק ריבר' ו'אדון ומפקד' שניהם סרטים טובים ומכובדים, אבל אף אחד משניהם לא נכנס לקטגורית "אירוע קולנועי" של ממש, או קונצנזוס גורף – וכמובן, מבחינה מסחרית שר"ה אוכל את שניהם בלי מלח. 'אגדה אמריקאית: סיביסקיט' (שבארץ, אגב, בקושי הוקרן לפני שנעלם כמעט לגמרי) הגיע לרשימה כמעט במקרה, ולא נחשב למועמד רציני.
אם מתעקשים למצוא משהו שיעבוד נגד שר"ה, אפשר לצטט את העובדה הסטטיסטית היבשה שעד היום אף סרט פנטזיה או מדע בידיוני לא זכה באף אוסקר "חשוב". אולי גם עצם העובדה ש'שיבת המלך' נחשב למועמד כל כך מוביל תעבוד לרעתו – חברי אקדמיה שיחשבו שהוא הולך לזכות ממילא יעשו דווקא ויצביעו למשהו אחר. אבל לא הייתי בונה על זה. השנה צריך להיות אמיץ במיוחד כדי לא להמר על 'שיבת המלך'.
הבמאי הטוב ביותר
'שר הטבעות' נתפס כפרוייקט אישי של פיטר ג'קסון: הוא זה שיזם אותו, כתב את התסריט (יחד עם שתי שותפותיו), חיזר אחרי משקיעים וניצח על הפקת הענק בניו זילנד. אם מגיע לסרט פרס (וכבר סיכמנו שמגיע), אז לג'קסון – על אחת כמה וכמה. לפני שבוע הוא זכה בפרס איגוד הבמאים, שכמעט לעולם אינם טועים בניבוי הזוכה בקטגורית האוסקר הזאת. מלבד זאת, פיטר ג'קסון הוא בחור נעים הליכות, צנוע וחמוד שמעולם לא העליב אף אחד ואפילו מיטב תחקירני מירמאקס לא הצליחו למצוא חומר שישמש כתעמולה נגדו, אם כי בשלב זה נראה שהוא יזכה בפרס אפילו אם בימים הקרובים ייחשף שבנעוריו הוא היה קומוניסט נאצי שעמד אישית מאחורי רצח קנדי, ושלאות סולידריות עם חבריו למשפחת ג'קסון גם הוא עומד לחשוף שד אל מול המצלמה.
מול ג'קסון עומדים ארבעה במאים באמת מצוינים, שהחיסרון העיקרי שלהם הוא שאף אחד מהם לא ביים לאחרונה טרילוגיה שהכניסה מיליארדים. לסופיה קופולה, בת-של, אשתו-של ובמאית בפני עצמה, יש בכל זאת קלף חזק בשרוול: היא אישה. ככל שזה נשמע מדהים, קופולה היא בסך הכל האישה השלישית בכל 76 שנות האוסקרים שמקבלת מועמדות לפרס הבימוי, ואם תזכה, זאת תהיה הפעם הראשונה בתולדות הפרס שבה אישה זוכה בו. האקדמיה, כידוע, אוהבת לעשות היסטוריה, וקופולה היא במאית אהודה ומוערכת גם בלי קשר לפרוטקציות. גם פיטר וויר ('אדון ומפקד') היה יכול להיות מתחרה חזק: וויר היה מועמד לאוסקר כבר חמש פעמים, ועדיין לא זכה. מגיע לו – אבל ג'קסון נכנס באמצע. קלינט איסטווד הוא קלינט איסטווד, יש מעט אנשים מכובדים יותר ממנו בהוליווד, אבל את האוסקר שלו הוא כבר קיבל. המועמדות שלה זכה פרננדו מיירלס על 'עיר האלוהים' הברזילאי היא בבחינת כבוד יוצא דופן לסרט והפתעה עצומה, אבל זכיה היא כבר מחוץ לתחום. ג'קסון לוקח הביתה את האיש עם המטאטא.
השחקנית הטובה ביותר
ל'שיבת המלך' אמנם אין מועמדות לפרס השחקנית, אבל בכל זאת גם בקטגוריה הזאת התוצאה נראית ברורה מראש. שרליז ת'רון תזכה בפרס על הופעתה ב'מונסטר'. למה אני אומר את זה? כי ככה כולם אומרים. האם זה מוצדק? אין לי מושג, כיוון שהסרט יגיע לארץ רק ב-4 במרץ. אבל נדמה שיש הסכמה כמעט מוחלטת בין כל מבקרי ארה"ב וכל מי שראה את הסרט: לשרליז מגיע אוסקר. זה אמנם מפתיע, מכיוון שעד היום שרליז היתה ידועה בעיקר ככוסית שאפשר להשתמש בה לקישוט סרטים כמו 'הג'וב האיטלקי', ולא כשחקנית. היא היתה הרבה יותר מדי יפה, צעירה, חתיכה ובלונדינית מכדי לקבל אוסקר. לכן היא עשתה מה שכל אחת היתה עושה במצבה – כיערה את עצמה. לרגל הופעתה ב'מונסטר', שבו היא מגלמת רוצחת סידרתית מאותגרת שפיותית, היא העלתה על עצמה הרבה קילוגרמים ושכבות רבות של איפור, שהצליחו להסתיר את העובדה שמדובר בבחורה יפה, והפכו אותה לכשירה לקבלת פסלונים. וזה עבד. עד כה היא זכתה כבר בגלובוס הזהב ובפרסי איגודי מבקרים מפה ועד קטמנדו.
המועמדות שמולה הן דיאן קיטון על 'באהבה אין חוקים', נעמי וואטס (שעוד תקבל אוסקר תוך שנה-שנתיים, באחריות) על '21 גרם', סמנתה מורטון (שהיתה צריכה לקבל לפחות מועמדות על 'דו"ח מיוחד', לכל הרוחות!) על 'באמריקה', וקיישה קסטל-יוז בת ה-13, מ'לרכב על הלווייתן', השחקנית הצעירה ביותר אי פעם שקיבלה מועמדות בקטגוריה זו. למרות הנטיה המוכחת של ילדים לגנוב את ההצגה, אני אלך עם הזרם ואכריז: שרליז לוקחת.
השחקן הטוב ביותר
סוף סוף, קצת מתח: כאן התוצאה לא ידועה מראש. ג'וד לאו מ'קולד מאונטן' ובן קינגסלי מ'בית של חול וערפל' הם מועמדים מכובדים בהחלט, אבל רצה הגורל ושניים אחרים נחשבים למתחרים הרציניים באמת השנה: ביל מאריי, כובש לבבות ב'אבודים בטוקיו' ושון פן, חדור נקמה ב'מיסטיק ריבר'. שניהם ותיקים, שניהם אהובים, שניהם לא זכו עד עכשיו באוסקר. פן היה תקוע בתדמית הילד הרע, ומאריי בתדמית הקומיקאי – ושתיהן לא טובות לאוסקרים. שניהם חילקו ביניהם את כל פרסי "השחקן הטוב ביותר" מטעם האקדמיות והאיגודים השונים השנה. נראה שאחד משניהם חייב לזכות, אם כי קשה לומר מי משניהם מוביל.
אבל אולי דווקא בגלל המריבה הידידותית הזאת, ומשום שאף אחד מהמועמדים לא נראה כמו מוביל מוחלט בנוסח שרליז ת'רון, מי שישדוד את הפרס הוא דווקא קפטן ג'ק ספארו, הידוע גם בכינויו ג'וני דפ, זוכה סקר הופעת השנה של 'עין הדג' לשנת 2003. זה ייחשב להפתעה, כיוון שהופעות קומיות זוכות באוסקר לעתים נדירות. אבל למה לא, בעצם? כמעט שאין מי שלא ראה את "שודדי הקאריביים", וכמעט שאין מי שלא יסכים שקפטן ג'ק ספארו היה הדבר הכי טוב בסרט. ובינינו, לא הגיע הזמן לתת לג'וני דפ, שחקן כל כך מצוין שזו פשוט חוצפה, אוסקר אחת ולתמיד?
שחקנית המשנה הטובה ביותר
אחרי שבמשך שנתיים רצופות היתה מועמדת לפרס השחקנית הראשית (על 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' ו'שיקגו') ולא זכתה, האקדמיה עשויה לחשוב שמגיע לרנה זלווגר לפחות איזה פרס שחקנית-משנה כפיצוי. חוץ מזה, 'קולד מאונטן' די קופח במועמדויות, ונראה שגם בפרסים. אולי מגיע גם לו איזה פרס שחקנית-משנה כפיצוי. אז על הנייר, הפרס של רנה.
אבל מה, יש המלחשים אחרת. אולי 'קולד מאונטן' לא קיבל הרבה מועמדויות פשוט כי האקדמיה לא ממש אוהבת אותו? ואולי רנה לא קיבלה את האוסקר על 'שיקגו' פשוט כי זה לא הגיע לה? דווקא השחקנית בעלת השם הבלתי אפשרי שורה א(ג)דשלו (בלי נדר. באמת שאני לא בטוח איך אמורים להגיד את זה), אישתו של בן קינגסלי ב'בית של חול וערפל', מצטיירת כתחרות הקשה ביותר של רנה, ואולי תשאיר אותה מאוכזבת בפעם השלישית ברציפות. המועמדות האחרות הן פטרישה קלארקסון על 'Pieces of April', אולי הסרט האלמוני ביותר מבין כל המועמדים לאוסקר השנה; הולי האנטר, על 'שלוש עשרה'; וכמובן, בקטגוריה הזאת כבר למדתי אף פעם לא לזלזל במרשה גיי הארדן.
שחקן המשנה הטוב ביותר
בעוד 'שר הטבעות' מוביל במספר המועמדויות הכללי, בין המועמדויות ה"חשובות" – סרט, במאי, שחקנים – זה 'מיסטיק ריבר' שמוביל, עם 5 מועמדויות מתוך 6 קטגוריות. אפילו אם יפסידו את פרסי הסרט, הבמאי והשחקן, קלינט איסטווד וחבריו לא יעזבו את הטקס בלי כלום, והקטגוריה הזאת היא הצ'אנס הטוב ביותר שלהם. על פי הפרסים המוקדמים, טים רובינס מוביל כאן ללא עוררין. מלבדו הקטגוריה מכילה השנה, כמו בדיחה ממוצעת, יפני (קן וונטאבה), אפריקאי (ג'ימון הונסו, בלי נדר) ופורטוריקני (בניסיו דל טורו). מכיוון שבקולנוע הוליוודי אנחנו עוסקים, לא צריך להפתיע שהאמריקאי ינצח.
סרט האנימציה הטוב ביותר
'מוצאים את נמו' הוא השר"ה של הקטגוריה הזאת: סרט אהוב על המבקרים ועל הקהל, שהוא גם סרט מצליח מאוד מאוד (למעשה, אלמלא 'שיבת המלך', הוא היה הסרט המצליח של השנה). 'אחי הדוב' ממלא את תפקיד המועמד נטול הסיכוי; היחיד שעשוי, אולי, להוות תחרות כלשהי ל'נמו' על הפרס הוא 'שלישיית בלוויל', סרט צרפתי מוזר. בשנה שעברה, 'המסע המופלא' היפני הפתיע את כולם כשניצח את מיטב התוצרת ההוליוודית וזכה, בצדק מוחלט, באוסקר לסרט האנימציה הארוך הטוב ביותר. האם זה יכול לקרות שוב? אני בספק. אמנם הצבעה ל'בלוויל' עשויה לגרום לחברי האקדמיה להרגיש מה זה קוסמופוליטיים ופתוחים, אבל עם כל הכבוד לדברים זרים, שונים ומשונים, 'נמו' פשוט טוב יותר. הדג האדום מנצח.
תסריט
סופיה קופולה המסכנה, לקחו לה את פרס הסרט ואת פרס הבמאית. מה נשאר? תסריט. את פרס התסריט המקורי הטוב ביותר, על תקן פרס ה"אנחנו בכל זאת אוהבים אותך" היא ככל הנראה תקבל מהסיבה הזאת בדיוק, גם אם יש הטוענים שאת רוב הדיאלוגים של ביל מאריי בסרט למעשה לא היא כתבה, אלא הוא אילתר.
ומהעבר השני של הדוכן: כשסרט מנצח, הוא בדרך כלל מנצח עד הסוף. אף אחד לא יתפלא אם שר"ה ייקח את הפרסים בקטגוריות האפקטים, הפסקול, האיפור, עיצוב התלבושות, העיצוב האמנותי, הסאונד וכל השאר – כולל גם פרס התסריט המעובד הטוב ביותר. אבל שר"ה הוא מקרה מיוחד, ולא בטוח שהכללים הרגילים תקפים לגביו. ברוב הפרסים ה"משניים" כבר זכו 'אחוות הטבעת' או 'שני הצריחים', ומדובר הרי למעשה באותו סרט, שחולק לשלושה. התלבושות נשארו פחות או יותר אותן תלבושות. לגבי התסריט, 'אחוות הטבעת' היה מועמד בקטגורית התסריט המעובד הטוב ביותר – ולא זכה; עכשיו, 'שיבת המלך' מועמד לפרס הזה שוב. לא בטוח שהפרס בכלל מגיע לו (בכל זאת, מישהו צריך לשאת באחריות על כל הסופים האלה). 'מיסטיק ריבר' (הנה הוא שוב!) הולך לתת כאן פייט חזק.
הרע במירבו
גם לפרס "פטל הזהב", ("ראזי") המעניק כבוד מפוקפק לסרטים הגרועים של השנה, יש שר"ה משלו. קוראים לו 'Gigli', אבל מבטאים את זה 'ג'ילי' משום מה, ובספריות הוידאו בארץ – אליהן הוא הגיע בלי לעצור בדרך בבתי הקולנוע – קוראים לו בכלל 'אהבה מחוץ לחוק'. חוץ ממייקל ג'קסון והמושל שוורצנגר, הסרט הזה – ב"כיכובם" של ג'ניפר לופז ובן אפלק – היה בדיחת השנה של הוליווד. לא להאמין איך שירדו עליו.
די בטוח להניח ש'ג'ילי' הוא לא סרט טוב. אבל האם הוא באמת יותר גרוע מ'החתול', הגירסה המעוותת והמכוערת להפליא ל'חתול תעלול' של ד"ר סוס, בכיכובו של מייק מאיירס? או מ'The Real Cancun', הניסיון הכה-כושל (תודה לאל) להביא את הריאליטי-TV לקולנוע? או מ'From Justin to Kelly' סרט שהופק תוך משהו כמו יומיים מתוך כוונה מפורשת לעשות בוחטה על חשבון הזוכים ב'אמריקן איידול', ונכשל באופן טוטאלי? או מ'המלאכיות של צ'רלי: בהילוך גבוה'? (רגע, זה בכלל לא היה סרט רע).
זאת השאלה שבה צריכים להכריע מצביעי הראזי. אבל ניסיון העבר מוכיח שלשאלה האם 'ג'ילי' הוא באמת הסרט הגרוע ביותר השנה אין הרבה חשיבות: הסרט עם הכי הרבה באזז שלילי, זה שהיה המטרה להכי הרבה בדיחות, ינצח. ול'ג'ילי' היה מספיק באזז שלילי בשביל קן צרעות.
מה המצב אח שלי, הכל טוב?
במהלך הטקס נקראים שמותיהם של כל המועמדים בכל קטגוריה, וכמובן, שמו של הסרט הזוכה מוקרא שוב. בנוסף לכך, כל אחד מהסרטים המועמדים לפרס "הסרט הטוב ביותר" זוכה לנאום קצר המציג את הסרט וקליפ של קטעים מתוכו. 'שר הטבעות', לדוגמה, מועמד ל-11 אוסקרים, כך שלכל הפחות, במקרה הלגמרי לא סביר שבו הוא לא יזכה באף פרס, שמו של הסרט יוכרז 12 פעמים במהלך הטקס. כמובן, המנחה (בילי קריסטל), מגישי הפרסים והזוכים עשויים להזכיר אותו כמה פעמים שבא להם. מי סופר.
ולמה אני מספר לכם את כל זה? סבלנות.
ועכשיו: האוסקימורון!
שמעתם את הניתוחים. עכשיו לעבודה. כמו בכל שנה, אתם מוזמנים לנחש מי יהיו הזוכים בעשר מבין קטגוריות האוסקר, ובפרס הראזי לסרט הגרוע ביותר. כרגיל, לא צריך לנחש את כל הקטגוריות נכון כדי לזכות – צריך רק לנחש יותר טוב מהיתר.
ואם כבר שאלתם, אז כן, יש פרסים. המנחש/ת המצטיינ/ת יזכה בחולצת עין-הדג, במנוי להשכרת 50 סרטים מתנת "ענק הוידאו" וב-4 סרטי DVD מתנה. המנחשים שיגיעו למקומות השני והשלישי יזכו גם הם במנויים ל"ענק הוידאו", חולצות וסרטי DVD. בנוסף לכל זה, בלי כל קשר ליכולת הניחוש שלכם, אתם יכולים לזכות באחד מתוך 21 זוגות כרטיסים לסרט '21 גרם' המועמד לשני אוסקרים. את רשימת הפרסים המלאה ואת כללי התחרות המלאים תוכלו למצוא בתקנון התחרות.
זהו טופס ההשתתפות. מלאו אותו בתבונה.
לינקים:
- טופס ההשתתפות באוסקימורון
- תקנון האוסקימורון
- רשימת כל המועמדים
- שר הטבעות: שיבת המלך
- מיסטיק ריבר
- אבודים בטוקיו
- אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם
- עיר האלוהים
- שודדי הקאריביים
- בית של חול וערפל
- באמריקה
- הסמוראי האחרון
- לרכב על הלווייתן
- מוצאים את נמו
- ג'י(ג)לי
- סקר הופעת השנה
- סיכום אוסקר 2003
באמת כל הכבוד (את הטופס שלי שלחתי) רק שאלה:
איך לעזאזל אתם מתכוונים לוודא את שאלת שובר-השוויון? אתם תשבו עם דף ועט ותרשמו כל פעם בה מישהו יגיד את המלה Ring או Rings על הבמה? פששש…
אתם?
שמעת פעם על דבר שנקרא "האצלת סמכויות"?
_______________
המשמעות האמיתית של הבטוי הזה היא פשוט למצוא מישהו, רצוי תמים ובעל מוטיבציה (a.k.a מורעל), ולהפיל עליו את התיק.
הטופס מקסים, אני חייבת לציין.
כל הכבוד על ההשקעה, עם הדמויות שמשתנות בהתאם לבחירה.
ואוסקר נעים לכולנו.
שאלת תם:
מתי הטקס?
אנחנו אמורים לנחות באוקלנד ב5/3, ולא בא לי להדרס ע"י ניוזילנדים שיכורים. מצד שני, אני כן רוצה לראות אותם זוכים…
בלילה
שבין ה-29 בפברואר (יום ראשון) וה-1 במרץ (יום שני), ב-3:30 לפנות בוקר לפי שעון ישראל.
עד ה-5.3 יכול להיות שהקיוויז כבר יפסיקו לחגוג.
מספיק
אתה עושה מזל רע
גו טים!
לא שזה ממש קשור, אבל כיוון שראיתי את "מיסטיק ריבר" רק לא מזמן לא יצא לי להגיד את זה כאן –
טים רובינס נותן שם הופעה נהדרת. מה נהדרת? יוצאת מהכלל, מדהימה, מעוררת התפעלות והשראה, מ-צ-ו-י-נ-ת. שאר השחקנים עושים את העבודה – לרוב אפילו ממש בסדר – אבל אף אחד לא מתקרב אפילו למר רובינס, שכל הסרט – גם כשהוא משחק בייסבול עם הבן שלו – נראה כאילו הוא חי בעולם שבו יש 50% יותר כבידה. רק מלראות אותו נכנסתי לדכאון.
ראיתי שלושה מהמועמדים לסרט הטוב ביותר:
שר"ה, אבודים בטוקיו וסיביסקיט. אני מוכן להסתכן בחרם מצד אנשים עם אזניים מפלסטיק ומעריצות של אורלי בלום ואומר שאני לא רוצה ששר"ה יזכה. הוא לא סרט רע, הוא טוב מאוד וסוגר יפה את הטרילוגיה. אם הוא היה נגמר כמה שעות קודם לכן, בכלל הייתי אוהב אותו, אבל אני פשוט לא אוהב סאגות ענקיות כאלה. למען האמת, מבין השלושה שראיתי, אבודים בטוקיו הוא המועמד האהוב עלי (סיביסקיט גם נחמד, אבל קיטשי וקלישאתי בצורה מחרידה). לכן, כמחווה לסרט שלא יזכה בפרס הגדול, הנה רשימה של כמה מהזוכים היותר "צנועים" בתולדות האוסקר. הסרטים שלא כוללים סצנות קרב עצומות ונאומים חוצבי לב:
הכל אודות חוה
מארטי
הדירה
קאובוי של חצות
קן הקוקיה
הרומן שלי עם אנני
קרמר נגד קרמר
אנשים רגילים (Ordinary People)
איש הגשם
שתיקת הכבשים
שיקספיר מאוהב?
נדמה לי שהוא הדוגמא הכי טובה של סרט "קטן" שגבר על אופוס "גדול" במירוץ לאוסקר
הדוגמא הכי טובה
ליחסי ציבור וטובות הנאה.
הייתה לי התלבטות לגביו
מצד אחד, הוא גבר על "להציל את טוראי ראיין" שהיו לו את כל הנתונים לזכות. מצד שני, "שייקספיר מאוהב" הוא אמנם לא אפוס רחב יריעה, אבל ההשקעה בתלבושות ובתפאורה לא הייתה מתאפשרת בלי תמיכה מאולפן גדול יותר, שלא להזכיר את מסע היחצ"נות האינטנסיבי. למרות שאני מאלה שחושבים שהוא באמת יותר טוב מטוראי ראיין (אני יודע שאני במיעוט), אני לא בטוח עד כמה הוא "קטן".
זהו נשברתי...
מה זה "מנגנת באך"? אני לא מעודכנת או שזו אחת ההמצאות החביבות שהבאת מהקוטב?
לא צריך לענות
כבר הבנתי מההודעות למטה…
אני אענה בכל זאת
לצעירים שביניכם (או למי שלא רואה מוסיקה 24), "מנגנת באך" הוא שיר מלפני משהו כמו עשור של להקה בשם רידינג ג'. כפי שאפשר להבין, איילת זורר מופיעה בקליפ.
מילות השיר:
http://shiron.net/songView.aspx?song_id=7576&singer_id=2430&song_title=1c82c8
תודה
לאור הזמזום המתמשך, אני מתכוונת לבדוק את הנושא (כלומר את הלחן).
הייתי עסוקה עד עכשיו בקריאת 1015 התגובות שהיו לשיבת המלך (זה היה מפרך…)
בשאלת שובר שויון
הימרתי שיזכירו את המילה ring 17 פעמים. אני אופטימית.
חתיכת אופטימיות.
מעשית זה אומר 5 פרסים ו-0 בדיחות/"סתם" אזכורים במהלך הטקס.
חתיכת אופטימיות.
כל רינג ורינג נחשב, נכון?
לא משנה איך למה כמה ומתי…
כן. כלומר, בערך.
כל "רינג" כמילה בפני עצמה, בלי קשר למשמעות (כלומר, זה יכול להיות גם "רינג" של 'The Ring', או בילי קריסטל מעמיד פנים שהוא טלפון ואומר "רינג, רינג"), אבל לא כחלק ממילה/שם אחר (כך שאם מזכירים את רינגו סטאר – זה לא נחשב, כי הוא "רינגו", ולא "רינג" או "רינגס").
וזה טיפה משנה ה"מתי" – כשכתוב "במהלך טקס האוסקר", זה מרמז לזה ש"רינג"ים על השטיח האדום, למשל, לא נחשבים. רק אלה שנאמרים במהלך הטקס ויש להם תיעוד בשידור (כלומר, אם תטען שאתה יודע לקרוא שפתיים, ואתה יכול להשבע ששמת לב שבשורה העשירית, מישהי בדיוק אמרה "רינג" – זה לא נחשב).
רגע, צלצולי טלפונים סלולריים במהלך הטקס לא נחשבים?
היזהר מטרמיטים (ועצי באובב, אבל את זה כולם יודעים)
אוקיי, תודה
וזה מוגזם מדי לכתוב 34?
חשבתי על זה עוד קצת
ושיניתי את התשובה שלי ל24.
קיל ביל לא מועמד לכלום?
גם לא פסקול/אפקטים/עיצוב/משהו?
לפעמים צדק הוא רק כוכב...
איפה אומה אה? איפה אומה? נבלות…
בעניין הפסקול
קטגוריה שחסרה מאוד באוסקר היא קטגורית הפסקול המוזיקלי הלא-מקורי הטוב ביותר – בדיוק כמו "התסריט המעובד הטוב ביותר". ובקטגוריה כזו 'קיל ביל' היה צריך להיות מתחרה חזק.
בהחלט. וגם ל-''אבודים בטוקיו'' ו-''סיפורי דגים'' יש פסי-קול משובחים
למה 12?
11 הכרזות ו…?
וקליפ קצר על הסרט
במסגרת מועמדותו לפרס הסרט הטוב ביותר.
אני הלכתי על 22 איזכורים. לקחתי בחשבון בדיחות על חשבון הטבעת מצדו של בילי קריסטל וגם נאומי תודה (רק על הפרסים החשובים), בסגנון "…ותודה ל… שאיפשרו לפרוייקט שר הטבעות להתגשם..".
כמות האיזכורים
נדמה לי ששרה מועמד גם לשיר טוב ביותר, ואז יזכירו את שמו פעם נוספת, כי שרים את כל השירים. לדעתי יהיו מעל ל-30 איזכורים.
וואלה
פתאום נזכרתי באפשרות שהמילה מוזכרת במילות השיר. טיפ למהמרים: היא לא (לפחות לא בשיר של 'שר הטבעות'. צריך עוד לבדוק את השירים המועמדים האחרים).
וכתמיד
במיוחד לאור העובדה שהשנה מיעטתי ללכת לסרטים, הניחוש שלי מנסה לפגוע כמה שפחות בבחירת חברי האקדמיה.
הרג אותי מ''גבסו לנינט''
זה רק ספורט! כן, זה רק ספורט!
כולה אוסקימורון נכון? לא עניין של חיים ומוות.
אז השנה החלטתי ( בניגוד לשנים קודמות בהן לא החלטתי כלום) ללכת כנגד כל הסיכויים ולהמר על האפשרויות שלא יזכו ב99.7 אחוז. מי יזכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר? "אגדה אמריקאית: סיביסקיט" כמובן. סרט האנימציה הטוב ביותר? נו, לא ברור? "שלישיית בלוויל". ומיותר להזכיר שהמילה המדוברת תוזכר כ137 פעמים במהלך הטקס. הסיכוי שלי לזכות דומה לסיכוי שהשטיח האדום יקבל לפתע בינה מלאכותית ויבלע את רוב חברי האקדמיה באופן רנדומלי. עד כמה זה הגיוני? אין לי מושג, אני לא ממש מבין בתחום השטיחים האדומים.
אתה טועה
הסיכוי של 'אחי הדוב' לזכות הוא הרבה יותר קטן מזה של 'שלישית בלוויל'. לתקן את ההצבעה שלך?
אתה יודע מה?
למה לא. קדימה, תקן.
אגב רד
הדעה שהצגת על בלוויל היא ממקור ראשון?
חברה שלי ראתה את הסרט והיא טוענת שהוא נפלא. נכון, מוזר, כמעט נטול מילים וצרפתי – אבל היא יצאה נפעמת ממש.
הדעה היא אישית שלי
עד כמה שהוא מרשים, אני לא סבלתי אותו. אבל כמובן, רבים לא מסכימים איתי.
אתה יודע כלום.
טוב, הצבת אתגר
הנה הניסיון שלי להגיע ל-0 ניחושים נכונים:
סרט: סיביסקיט
במאי: פרננדו מיירלס
שחקנית: סמנתה מורטון
שחקן: ג'וד לאו
שחקנית משנה: פטרישה קלארקסון
שחקן משנה: אלק בולדווין
סרט אנימציה: אחי הדוב
תסריט מקורי: דברים יפים מלוכלכים
תסריט מעובד: סיביסקיט
צילום: אדון ומפקד
הסרט הגרוע: קיץ אמיתי בקנקון
מניין הטבעות: 12,851
טוב, הצבת אתגר
אבל ברור לך שבגלל הרצון של האקדמיה לא להיתפס כחבורה של זומבים שעושים כל מה שאומרים להם, אחד הניחושים שלך חייב להיות נכון.
אף פעם לא אמרתי
שזה קל לטעות תמיד.
טוב, תשמע
ושנה שעברה אף אחד לא האמין שפולנסקי יקבל את פרס הבמאי (ואני גם לא ממש סגור על כמה האמינו שהפסנתרן יקח את פרס התסריט המעובד), ככה שהכל יכול לקרות…
נ.ב
שנה שעברה גם דיי הייתי בטוח שבאוולינג לקולומביין לא יקח את פרס הסרט התעודי.
גם בגלל שלמור יש פה גדול וגם בגלל שמולו עמד "סרט שואה" וכאלה בדרך כלל לא מפסידים…
הסיכוי לנחש נכון עדיין גבוה מדי
על מנת להגיע לאפס ניחושים נכונים צריך לשנות את מניין הטבעות ל-11.
אני לא חושב...
תאורטית, 11 עדיין יכול לקרות. אמנם נהוג לומר בנסיבות רשמיות כאלה לומר את שמו המלא של הסרט (כלומר, 'שר הטבעות: שיבת המלך') אבל לך תדע, אולי בסוף יחליטו לקצר את שמו לצרכי מועמדויות ל'שיבת המלך' בלבד – ואז 11 פתאום הופך למספר סביר.
כך ש-0 הוא המספר הבטוח ביותר לטעות.
אתגר האותיות.
כיוון שהאקסל משלים אוטומטית מילים, יוצא שעל מנת להקליד את רוב המועמדים אני לא צריכה יותר מהקלדת אות אחת, וכל השאר מופיע לבד. רוב ההקלדות נעשות ביד שמאל, ואז מגיע ניחוש הבמאי, ופיטר ג'קסון הזה מכריח אותי להזיז את היד ומוציא אותי מהקצב. שמתי לב גם שיש הרבה מועמדים שמתחילים ב-ש'. אי לכך, הניחוש הבא מבוסס על מינימום אותיות להקלדה, ומינימום הזזות אצבע. שורו הביטו וראו:
סרט: 'שר הטבעות: שיבת המלך'
סרט אנימציה: 'שלישיית בלוויל'
שחקן: שון פן
שחקנית: שרליז ת'רון (אבל אפשר גם את קיישה קאסל יוז, ותיכף נגיע לזה)
שחקנית משנה: שורה אדשלו
תסריט מקורי: 'שיחות נפש'
תסריט מעובד: 'שר הטבעות: שיבת המלך'
במאי: קלינט איסטווד
שחקן משנה: קן וונאטאבה
צילום: 'קולד מאונטן'
ראזי: 'קיץ אמיתי בקנקון'
וכמובן, מניין הטבעות:
שש מאות שישים ושש
א. זה פחות משנה,
כי אני ממילא מקלידה מספר ולא מילה (אבל נדמה לי שמבחינת האצבעות ומיקום המקשים הכי נוח יהיה דווקא 34),
ב. אני *כל כך* מקווה שלא נצטרך לספור 666 "רינג"ים. אני עוד מצפה ליהנות קצת מהטקס הזה.
התאבדות ספורטיבית
אני הלכתי על 357, למיטב זכרוני. למרות שמיטב זיכרוני הוא לא מישהו שאפשר לסמוך עליו, בד"כ… אבל בכל זאת, אני מאמינה שיש לי סיכוי – שר"ה הוא בכל מקום, זו קונספירציה. או שאולי זה בגלל שאני (שוב) באמצע הספר.
אני מאוד מקווה שזה מספר מוגזם.
בשנים קודמות ניסיתי לנחש מה יהיו נושאי הבדיחות בטקס, וכמה פעמים יזכירו כל מיני דברים. זה לא הלך לי. כך שמאוד יכול להיות שלא יהיו יותר מדי בדיחות 'שרה"ט' גם אם זה מאוד מתבקש.
מצד שני, אם אכן יזכירו טבעות (או צלצולים) בכל מקום, אני מתכננת להפוך את זה למשחק שתיה, כדי שכאב הראש הזה של הספירה המרובה לפחות יהיה מצחיק.
ארר, אחרי הכוסית ה-52,
הראש מתחיל להתערפל. את בטוחה שתצליחי לספור?
לרגע לא אמרתי שאני אספור. בשביל זה יש דגים בים.
הבעיה תהיה לכתוב על הטקס.
שיפורים קטנים
אפשר להמליץ על משחק שתיה משולב שוקולד? אפשר בגירסה הפשוטה שבה פעם שותים ופעם משקלדים, או בגירסה המורכבת, שכוללת ליקר שוקולד…
נראה לי שטעיתי באימייל שלי שכתבתי בשאלון..
איך בודקים?
אם תקבלי מאיתנו מייל
בדקות הקרובות – הכל בסדר.
אם לא – שלחי את הטופס מחדש.
אם שלחתי את הטופס לפני שבוע ועוד לא קיבלתי תשובה
אז משהו לא בסדר?!
זו לא הכוונה
ורד תהתה אם רשמה את הכתובת הנכונה וכדי לוודא זאת, העורכים שלחו לה . אם ההודעה של העורכים לא מגיעה, זאת אומרת שהכתובת על הטופס לא נכונה וצריך לשלוח אותו מחדש.
נכון?
כבר שבוע
אתה מזמזם את השיר הזה, זה כבר מתחיל לעלות על העצבים.
זה קורה לי עם שיר אחר.
שמעתם את השיר של black eye pes?החדש shut up!
הוא כבר תקוע לי בראש משהו כמו חודש. ביומיים האחרונים תקוע לי שיר אחר שלהם hey mama!
זה שיר הסגידה למונסטר המתמשכים האימתנית?
תיקון קל
היי מאמה זה השיר (סינגל) החדש שלהם,
שאט אפ זה הישן/הקודם
אני יודע.
בטעות כתבתי את זה ככה בהודעה. אבל חוץ מזה שניהם שירים ענקיים!
מבין מאות קליפים ישראליים שאני נחשף אליהם בשבוע
תשמח שנתקע לי בראש דווקא זה עם איילת זורר בביקיני . חוץ מזה, ניסיתי לזמזם את "אין מקום אחר", אבל לא יוצאים לי זיקוקים.
מה עם זאת מהפסנתר ?
היא הייתה בת 11
שחקנית משנה.
המדריך למועמד המבולבל
בכל שנה, ניתן לחלק את חמשת המועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר, לחמישה תפקידים:
הזוכה הודאי-סרט שברור עוד לפני הצגת המועמדים שיגרוף את רוב הפרסים, לרבות הסרט הטוב ביותר. בשלב מסוים, כבר לא ממש משנה אם הסרט באמת ראוי למחמאות או לא, ברור לכולם שהוא יזכה. זהו, מן הסתם, הסרט שעומדת מאחוריו מכונת היחצ"נות המשומנת והיעילה ביותר שגורמת לכולם לחשוב שהסרט טוב עוד לפני שיצא.
בשנים קודמות: גלדיאטור, נפלאות התבונה, שיקגו. השנה: שיבת המלך.
הפייבוריט לסגנות-סרט שגורף כמות ביקורות חיוביות ואהדה ציבורית כמעט כמו הזוכה הודאי, אבל כולם יודעים שלא יזכה. אף אחד לא יכול לסמן מתי בדיוק מגיע הרגע בו הסרט רשמית מפסיק להיות פייבוריט לזכיה ומתמקד בתחרות על פרסי הבימוי, התסריט והמשחק. בד"כ, הסרט הזה זוכה בגלובוס הזהב לצד הזוכה הודאי ומועמד מולו שוב ושוב בטקסים פחות נחשבים.
בשנים קודמות: ארין ברוקוביץ', מולאן רוז', השעות. השנה: אבודים בטוקיו.*
*רבים ניחשו שמשבצת זו תישמר דווקא לקולד מאונטן, אבל האקדמיה בחרה לא לכלול אותו בקטגורית הסרט.
חביב הקהל-סרט שרוב המבקרים מחבבים אותו, אבל אף אחד מהם לא יעז לקרוא לו הסרט הטוב של השנה. הסיבה לכך היא כנראה מפני שמדובר לרוב בסרט מז'אנר שמבקרים נחשבים נוטים לזלזל בו (כמו פנטסיה, או מתח). למרות זאת, התמיכה העממית בסרט רק נעשית יותר ויותר גבוהה עם הזמן ואחת הסיבות שהוא זוכה למועמדות היא כדי לרצות את הצופים.
בשנים קודמות: שוקולד, שר"ה אחוות הטבעת, שר"ה שני הצריחים. השנה: מיסטיק ריבר.
חביב המבקרים-סרט שמבקרים בכל העולם מתלהבים ממנו ואף אחד לא מבין למה. הסרט לא בהכרח גרוע, אבל מלווה את הביקורות הנלהבות תחושה של אטימות מסוימת וחוסר הבנה למה המבקר מתעקש לקרוא לסרט איכותי. בד"כ, הסרט נעשה בידי במאי נחשב שהפופולאריות שלו לא נמצאת בשיאה. לרוב זהו הסרט הפחות רווחי מבין המועמדים.
בשנים קודמות: טראפיק, פארק גוספורד, כנופיות ניו-יורק. השנה: אדון ומפקד.
הסוס השחור-באמת שאין לי מושג מה מקור השם, אבל הוא מוצא חן בעיני. כינוי זה ניתן לסרט שאין לו שום סיכוי ממשי לזכות בהרבה פרסים ולרוב הוא גם בעל מספר המועמדויות הקטן ביותר. בד"כ מדובר בסרט עצמאי, או זר, הזוכה להצלחה רבה בפסטיבלים ומאוחר יותר בקרב המבקרים. בשלב מסוים, הסרט זוכה גם לאהדה בקרב הקהל, אבל לא בהכרח לפני הכרזת המועמדויות.
בשנים קודמות: נמר דרקון, בחדר המיטות, הפסנתרן. השנה: סיביסקיט.
אבל השנה, זה יותר מסובך.
הסוס השחור הוא בהחלט לא סרט עצמאי וגם לא זוכה ליחס מיוחד מקהל. בנוסף, סיביסקיט אמנם היה מועמד להרבה פרסים, אבל נעדר מפסטיבלים. העובדה שהמועמדות שלו מפתיעה היא מפני שלא חשבו שיועדף על פני קולד מאונטן.
הסרט העצמאי היחיד הוא דווקא הפייבוריט לסגנות ולא ממלא את משבצת הסוס השחור. אני לא בטוח אם יש תקדים למצב הזה.
חביב הקהל האמיתי הוא שר"ה, הזוכה הודאי. ככל הידוע לי, זו הפעם הראשונה בה יש הסכמה כל-כך רחבה בין דעת המבקרים לדעת הקהל בנושא הסרט הטוב ביותר. זו גם הפעם הראשונה בה ידוע מי יהיה הזוכה יותר משנה מראש.
אדון ומפקד אמנם זכה ליחס מזלזל מהקהל, אבל עושה רושם שהוא בכל זאת יותר פופולארי מהסוס השחור סיביסקיט.
אהמ...
שלחתי הימור ולא קיבלתי כל תגובה בדואר האלקטרוני (אולי לא הייתי אמור). האם כדי לעדכן את ההצבעה שלי אני צריך לשלוח פשוט הימור חדש עם אותה כתובת אימייל?
כן.
אפשר לעדכן את ההימור פשוט על ידי שליחת טופס חדש. ולא, אתה לא אמור לקבל תגובה לטופס במייל – אם הגעת לעמוד ה"תודה שהשתתפת", הכל ככל הנראה בסדר.
אפשר לשנות את ההימור?
בהחלט.
זה גם מצוין ב"אותיות הקטנות" של הטופס: "גולש המעונין לשנות את תשובותיו, יוכל לעשות זאת עד התאריך האמור. עורכי 'עין הדג' יתייחסו לטופס שנשלח אחרון כזה שתשובותיו הן המעודכנות ביותר" (http://www.fisheye.co.il/static/osc2004-rules.htm).
יותר קשה ממה שזה נשמע.
לפחות, לגולשים מסכנים שהטופס אותו מילאו נמחק לחלוטין מזיכרונם ברגע שסיימו למלא אותו…
לעזאזל עם הגנים הארורים שלי והנטייה לסניליות שהם מכילים, ככל הנראה!
פתאום קלטתי משהו
אתמול היה סטודיו למשחק עם רנה זלווגר והראו קטע מ"לגמור עם האהבה" ופתאום קלטתי שהסרט לא מועמד לתלבושות וארט! זוכרים איך שהסרט רק יצא אמרו שהמועמדויות האלה מובטחות לו, ודי בצדק???
תראי, כולם גם חשבו
שקולד מאונטן הוא מועמד בטוח לפרס הסרט הטוב ביותר והבימאי ועובדה שהוא לא שם ולא שם. אז אמרו.
אולם בעוד ניתן להתווכח האם קולד מאונטן
הוא בין חמשת הסרטים הטובים ביותר של השנה, קשה יותר לערער על העובדה שב"לגמור עם האהבה" הייתה עבודה נהדרת בתחום העיצוב. חוששני שהוא פשוט נפל בין הכיסאות (עם יציאתו המוקדמת וכישלונו בקופות). בכל מקרה, לפחות למועמדות- הוא יותר מראוי.
יכול מאוד להיות
לרוע המזל הרבה סרטים שלא יוצאים ב"עונת האוסקרים" פשוט נשכחים.