למי שחושב שהוא מבין מה קורה פה: הנה טופס ההצבעה…. שננעל. אז אין לכם עוד מה לעשות פה.
בשבועות הקרובים נתחיל כאן באתר בספיישל שנות התשעים, עם שלל כתבות וביקורות על סרטים מאותו עשור מהולל, ואנחנו מתחילים את הפרוייקט הקטן הזה עם השלב הראשון בסקרי שנות התשעים שיעלו במהלך השבועות הקרובים.
בטופס תמצאו רשימה של 222 סרטים, שכשליש מהם נוצר בזכות ההמלצות שלכם ב"איזה סרט חייבים להיות בסקר שנות התשעים" (ובזכות המאמצים מאחורי הקלעים של רם קיץ, אור ענבר, מתן בכר ויצחק בארי לעמוד בקצב. תודה מקרב לב) והשאר פשוט פה כי מתישהו בשלב כלשהו יצרנו את דפי הסרט הרלוונטים.
את הסרטים בטופס אתם מדרגים באופן הבא: האם אהבתם אותם, לא אהבתם אותם, או שהיה ככה-ככה. בנוסף, מבין כולם אתם יכולים לבחור עד עשרה (לא חמישה!) סרטים שאותם הייתם מגדירים כסרטי העשור שלכם. אין שום חובה לדרג כל סרט וסרט ברשימה. אם אתם רוצים לתת ציון לכל סרט שראיתם – סבבה; אם אתם רוצים לציין רק את הסרטים האהובים עליכם ביותר ולהתעלם מכל היתר – גם סבבה.
בנוסף, יש לסרט את האופציה "לא ראיתי אבל אני רוצה לראות". סימון סרט שכזה לא משפיע על המיקום שלו בסקר, והוא כמו הצבעת "לא ראיתי", אבל הוא הוא יכול ליצור לכם מעין רשימת סרטים נוחה של סרטים מהעשור שרציתם לראות באופן מסודר.
שימו לב שאפשרי שתרגישו מעט המומים לנוכח כמות הסרטים, ואישית, אני הייתי ממליץ לא לעשות הכל בבת אחת, כי זה ממש יותר מדי סרטים כדי להתמודד איתם בצורה נורמלית, אבל אולי זה רק אני.
דבר אחרון שחדש בסקר הוא מד נחמד שמלווה אתכם במהלך מילוי הטופס ומראה לכם כל הזמן מה העשירייה שבחרתם, וכמה סרטים אהבתם, לא אהבתם או הייתם בסדר איתם.
בקצה הטופס מחכה לכם האפשרות לבחור את "הופעות העשור" שלכם (שגם פה, הורחב משלושה לחמישה): השחקניות, השחקנים, החיות או יצורי ה-CGI שעשו את העבודה הכי טובה, מבחינתכם, בסרט מסוים כלשהו. שימו לב שאתם מצביעים לא לשחקן, אלא להופעתו של שחקן בסרט מסוים אחד. אם אותה שחקנית הרשימה אתכם בשני סרטים שונים, אתם יכולים בהחלט להצביע לשתי ההופעות – אבל תצטרכו לציין אותן כשתי בחירות נפרדות.
אם אתם משתמשים רשומים באתר, אתם יכולים לחזור לסקר שוב ושוב, לשנות, להוסיף, להחסיר או להחליף דירוגים. הסקר ייסגר ביום חמישי ה-4.11 בבוקר, ולאחר מכן יעלה סקרי הגמר של סרט והופעת העשור.
את ההיסטוריה של הסקרים השנתיים אתם יכולים למצוא כאן.
ותודה רבה לעודד על כל ההשקעה בעבודה על הטופס שיעבוד כמו שצריך עם כל העדכונים.
איזה כיף ש"המומיה" ברשימה!
הוא לגמרי מהעשירייה שלי. אבל אחרי הכל, סרט העשור מבחינתי הוא "מטריקס".
אה, ולגבי "פארק היורה"- כתוב בסקר בטעות שהוא יצא ב2013 אך יש לתקן שהוא יצא ב1993.
זה כי בדפי סרט
התאריכים שונו כשהיו הוצאות מחודשות של חלק מהסרטים (ליד "מלך האריות" רשום 2011)
ממש מבאס לראות את הרשימה
ולגלות שראיתי אחוזים מאוד גבוהים ממנה.
אם יראו לי רשימה דומה של 2010-2020 המספרים הרבה יותר נמוכים.
איפה ימי הסטודנטיאלים עם מנוי לסינמטק ירושלים, בגרוש וחצי, ו-3 סרטים שונים בשבוע?
איפה הימים שהיה את המבצע של סלקום
סרט בעשרה שקלים
בבואי להצביע נתקלתי בבעיה
איך אני יכולה לשים על אותה סקאלה סרט שאהבתי כשיצא, בתור ילדה, סרט שראיתי מאז שוב והתאכזבתי, וסרט שגיליתי מאוחר ואולי הייתי מגיבה אליו אחרת בזמן אמת.
מה אם הגעתי לקלולס רק בגיל שלושים, ולא הבנתי מה הביג דיל, אבל מאוד התלהבתי מסיכון מחושב ביסודי? מה אם מטריקס שינה את חיי בגיל 14 והיום הוא נראה לי שטחי?
בסוף הצבעתי מה שהצבעתי, ועל חלק דילגתי, אבל התלבטות היתה מעניינת, בכל אופן.
אצלי הבעיה אחרת -
כשאני מסתכל על סרטים בפרספקטיבה של 20 שנה ולא של שנה אחורה, הרבה יותר סרטים נכנסים להגדרה של "אהבתי". כי סרטים שלא אהבתי, לא טרחתי אפילו לזכור, וכי בפועל – סרטים שראיתי לפני 20 שנה השפיעו על הטעם שלי ולא הושפעו ממנו.
הרשימה היא של סרטים שהיו מספיק טובים כדי להזכר, ולהכנס לרשימה אחרי 20-30 שנה
אז סביר שיהיו הרבה פחות סימוני "לא אהבתי" מאשר הרשימות סוף שנה הרגילות, שכוללות כל זבל שיצא, והרבה יותר סימוני "אהבתי", כי שהרמה הכללית היא הרבה יותר גבוהה (כמובן שסרט בודד זה עניין של טעם אישי)
רשימת קצת אנגלוצנטרית, אבל מרוצה ממנה.
(ל"ת)
מכיוון שלדעתי יש באזור ה-20 סרטים
ברשימה שאינם דוברי אנגלית, לדעתי רוב הרשימות יהיו אנגלוצנטריות, או לבטח אנגלוצנטריות על פי רוב.
(ויש לציין שזה… בסדר? זה לא שהיו סרטי קולנוע נהדרים שם מארצות שונות, אבל הפריחה בקולנוע הישראלי והקוראיני, למשל, תקרה בדיוק כשזה יסתיים – הקולנוע האירופאי לא היה מרתק (כתנועה. יש סרטים נהדרים). יש כן תנועה סינית-הונג-קונגית חזקה באותן שנים, אבל אני מבין למה היא יותר "חלשה" עד שהיא מגיעה לפה. ואין לי מושג מה קרה בקולנוע בדרום אמריקה.
זה משאיר בעצם בעיקר את יפן, שמיוצגת פה בעיקר בזכות פרויקט ג'יבלי שעשינו (ואכן זה היה עשור די טוב לאנימה בין הרוח למעטפת להנסיכה מונונוקי לכחול מושלם ועוד ועוד).
העשור הקולנועי הטוב ביותר?
בכל מקרה, זו העשייריה שלי:
1. אמריקן ביוטי
2. חומות של תקווה
3. כלבי אשמורת
4. להציל את טוראי ראיין
5. מטריקס
6. סאות' פארק: הסרט
7. ספרות זולה
8. רשימת שינדלר
9. שבעה חטאים
10. שליחות קטלנית 2
היו ממש קרובים להיכנס:
שתיקת הכבשים, מועדון קרב, פורסט גאמפ, מלך האריות, צעצוע של סיפור 2, החבר'ה הטובים, ביג לבובסקי, וזאת רק רשימה חלקית.
ההופעות שלי הן:
1. טום הנקס – פורסט גאמפ
2. סמואל ל. ג'קסון – ספרות זולה
3. ריי ליוטה – החבר'ה הטובים
4. קווין ספייסי – שבעה חטאים
5. אנתוני הופקינס – שתיקת הכבשים
במאי העשור שלי הוא כמובן קוונטין טרנטינו, שעשה את הסרט הכי טוב של העשור (ספרות זולה) ואת סרט הביכורים הכי טוב של כל הזמנים (כלבי אשמורת). ראויים לציון גם סטיבן ספילברג, האחים כהן, דיוויד פינצ'ר, קווין סמית' ומרטין סקורסזה.
כמו כן, הימורים לעשיריה:
1. ספרות זולה
2. חומות של תקווה
3. מועדון קרב
4. מטריקס
5. החבר'ה הטובים
6. שליחות קטלנית 2
7. פורסט גאמפ
8. צעצוע של סיפור
9. החשוד המיידי
10. שתיקת הכבשים
בחיים לא היה לי כזה מצעד בעין הדג
49 סרטים שמוגדרים "אהבתי". איך הופכים את זה לחמש
לעשר*
(ל"ת)
ידעתי שזה יהיה קשה, אבל בחיי.
92 סרטים שאהבתי, 32 ככה-ככה ורק עשרה שלא (אבל כמה וכמה שאני פשוט לא זוכרת מה חשבתי עליהם, אז…).
לבחור עשרה סרטים היה קורע לב. אלה סרטי העשירייה שלי שנדחקו החוצה מהעשירייה על לא עוול בכפם:
דליקטסן
הכל אודות אמא
המופע של טרומן
כיבוש הגלקסיה
לוק סטוק ושני קנים מעשנים
מבצע סבתא
מהומה רבה על לא דבר
משפחת אדאמס
פישר קינג
ומי שדחקו אותם החוצה:
12 קופים, בואו נדבר על זה (אוקי, אוקי, אני יודעת, הוא לא בין עשרת הטובים ביותר ברשימה, אבל הוא הכי הצחיק אותי מכולם ורק להיזכר בו מצחיק אותי וזה לא הולך ברגל, הוא בעשירייה *שלי*), גוסט דוג, להיות ג'ון מלקוביץ, מה קרה בגאטקה, מועדון קרב, מטריקס, מולאן, עיר הילדים האבודים, עירום אוי נו אני כבר מתחרטת זו רשימה בלתי אפשרית.
האם נכנסתי ואמרתי לעצמי "דמט, למה אני יליד 2005 ולא זוכר את רוב הסרטים פה"?
לא מאשר ולא מכחיש.
משקפיים ורודים
ראיתי 105 סרטים ברשימה, מתוכם סימני "אהבתי" על 82. בחלק מהמקרים זאת כנראה נוסטלגיה, חלק לא ראיתי הרבה זמן ויש סיכוי שלא התיישנו טוב, אבל הרבה מהם פשוט סרטים שבאמת אהבתי. היחידים שקיבלו לא אהבתי היו "ג'קי בראון" המשעמם שניסיתי לראות לא מזמן ופרשתי באמצע ו"זיכרון גורלי" שהוא באמת איום ונורא.
אחרי הרבה לבטים, זאת העשירייה שלי:
המופע של טרומן – עזבו את כל ה"ניבא סדרות ריאליטי" וכו', זה פשוט סרט נהדר ומקסים.
הרקולס – התלבטתי בינו לבין "ענק הברזל", אבל גדלתי על סיפורי מיתולוגיה יוונית (נושא שאני אוהב עד היום), ולכן "הרקולס" מנצח (השורה "Somebody call IX-I-I" עדיין מושלמת).
לקום אתמול בבוקר – לולאות זמן 3>
עימות חזיתי – נמצא במילון תחת ההגדרזה "סרט ניינטיז". אני לא חושב שפרמיס כזה עם התוצא הסופית הזאת היו יכולים לצאת בשום עשור אחר. הוא מטומטם מאוד ואני אוהב אותו בכל לבי.
פארק היורה – צפיתי בו לראשונה כשהוצג בתכנית הקלאסיקות של יס פלאנט. והוא אכן כזה. אמן שיחזירו את התכנית הזאת יום אחד.
צעצוע של סיפור – אחת הקלטות הכי חרושות בבית שלנו כשהייתי ילד.
קלולס – סרט אייקוני.
רובין-הוד גברים בגטקעס – מסרטי הפרודיה הטובים שנעשו.
שליחות קטלנית 2 – לא חושב שזה דורש הסבר.
ספרות זולה – אתם יודעים איך קוראים לסרט ממש מוצלח בפריז?
זכרון גורלי איום ונורא וזה מה שנהדר בו.
(ל"ת)
הסרט הכי טוב אפילו לא ברשימה - העורב 1994.
(ל"ת)
אם היינו דוחים את הסקר בשבוע יש מצב שהיה נכנס
(ל"ת)
אכן, פספוס גדול בקנה מידה של שקרים אמיתיים
מדהים שכאלו סרטים מוצלחים ששרדו את מבחן הזמן לא עלו בשעתו בתגובות, ולא היו חסרות כאלו.
לא באמת אבל כן
זה לא סרט טוב בעיני בסטנדרט של מה טוב בעולם. יש את הביקורת (שעלתה לא מזמן ושעדיין לא קראתי), אז מניחה שלא סביר להרחיב כאן. זה סרט שהוא תמצית הניינטיז-גראנג' ילדים כועסים שלא מבינים כמה שהם מגלמים את הפופ קאלצ'ר של זמנם, ואלוהים- כל הילדים הכי קולים בניינטיז התחפשו לעורב.
זה סרט שהוא פשוט כייפי, כי הוא טיפשי, מציג נרטיב טיפשי (כנופיה שרוצה להכניס כאוס לעולם, אין להם שום מוטיבציה חוץ מלרצות לשרוף את העיר כי הם רעים) וסיפור שקל להנות ממנו אם לא לוקחות קשה מידי את הנרטיב המיזוגני הרגיל (הבחור החתיך והעצוב והבלתי מובן שנוקם את רצח זוגתו ומציל ילדה בודדה)
טוב הנה העשרייה שלי וגם סיכומון כללי
אני לא אהמר על העישרייה כי אני לא הולך להצליח אבל הנה הרשמים שלי.
היו לי מעל 60 אהבתי, מעט ככה ככה ועל לא אהבתי כמעט וויתרתי על היו איזה 5 לא אהבתי .
מתוך 60+ לא אהבתי יש לנו 22 מועמדים שהגיעו לגמר העשירייה(ורשמתי אשכרה על דף כמו זקן) והם-
12 קופים, אד ווד, אמריקן ביטוי, בשם האב, בחזרה לעתיד 3(ספוילר לא הגיע לו אבל בגלל הראשונים נתתי לו את הכבוד) , הגיבן מנוטרדהם, החברה הטובים, החשוד המידי, המספרים של אדוארד, המופע של טורומן, הסיוט שלפני חג המולד ,טריינספוטינג, מולאן, מלך האריות , נסיך מצרים, על עכברים ואנשים, פארק היורה , צעצוע 1+2, צומת מילר , מטריקס, שתיקת הכבשים.
כולם טובים כולם יפים אבל רק 10 נכנסיםה
העשירייה הסופית:
12 קופים
אמריקן ביוטי
בשם האב
הגיבן מנוטרדהם(היחיד שהכניס אותו?)
החברה הטובים(הזוכה! פליז)
החשוד המידי
המספריים של אדוארד
מולאן
על עכברים ואנשים(נכנס תאכלס בזכות מלקוביץ)
פארק היורה
צעצוע 1(גם צעצוע 2 מדהים אבל כל כך הרבה תחרות אז רק אחד נכנס)
.
השחקנים :
המתחרים שהגיעו לגמר- גוני דפ גם על אד ווד וגם על מספריים
קווין ספייסי גם על אמריקן וגם על חשוד , דניאל דיי לואיס על בשם האב, דה נירו על החברה הטובים ופסגת הפחד , גים קארי על המופע של טרומן , גון מלקוביץ על על עכברים ואנשים וחאוקין על שתיקת הכבשים.
החמישייה-:
קווין ספייסי על אמריקן ביוטי, דניאל על בשם האב, דה נירו על פסגת הפחד , מלקוביץ על על עכברים ואנשים וגים קארי על המופע של טרומן ( כן בסוף גם אני נתתי לכל שחקן מקסימום סרט אחד כדי לתת כבוד לשאר למרות שלדעתי גם לקווין וגם לדה נירו הגיע היכנס פעמיים)
לגבי הגיבן
למרות שזה סרט שלא זכה להרבה אהדה בזמן אמת לפי מה שאני יודע (הייתי ממש קטן בזמן אמת אז אני מקווה שהזקנים יתקנו אותי אם אני טועה) אני חושב שבשנים האחרונות הרבה אנשים התוודעו אליו והיום הוא מאוד אהוב. אני בסוף בחרתי דווקא בהרקולס, גם כי אין מה לעשות למרות הכול זה סרט הדיסני הכי משפיע עבורי מהניינטיז וגם כי הייתי תחת הרושם (שעל פי התגובות פה נראה מוטעה) שאני בין היחידים
גם אני שמתי את הגיבן מנוטרדאם בעשיריה
וזה, למען האמת, הסרט היחיד מהעשיריה שלך שגם אני שמתי בעשיריה שלי.
יש לי חיבה לצמד הסרטים פוקהונטס והגיבן מנוטרדאם.
אני תמיד מתייחס אליהם כצמד בתוך כל סרטי שנות ה-90 של דיסני, כי יש להם את היחודיות שלהם.
בשונה מיתר הסרטים של דיסני בעשור ההוא, הסרטים האלה לא מבוססים על אגדות ולמען האמת, למעט אלמנטים דימוניים קטנים שמרגישים שנעשו בעיקר כדי ״לצאת ידי חובה״ (הגרגוילים בגיבן מנוטרדאם או הסבתא רבא העץ בפוקהונטס), מדובר בסרטים מציאותיים, שזה מצרך מאוד נדיר בקרב סרטי האנימציה של דיסני.
הם גם עוסקים בנושאים יותר בוגרים כמו גזענות, דעות קדומות, קולוניאליזם, רדיפה דתית ויחס לנשים (שמגיע אפילו לסצינה מפורשת של הטרדה מינית בגיבן מנוטרדאם).
מדובר בשני סרטים שנדחקים הצידה בדרך כלל כשמדברים על סרטי ״הרנסנס של דיסני״ וחבל, כי מדובר באמת בסרטים נהדרים (גם עוזרת העובדה שכנראה מדובר בשני המיוזיקלים הטובים ביותר של אלן מנקן מבין אלה שהוא עשה בשנות ה-90 לסרטי האנימציה של דיסני).
אני אענה לשינכם כי הבאתם אותה תשובה משמחת :)
אני בהחלט שמח ומופתע שהסרט הזה יותר אהוב ממה שאני יודע, מדיבור עם אנשים לרוב תוקפים אותו וגם את פוקהונטס(שאני אישית אוהב אבל לא בעשירייה של סרטי דיסני של שנות ה90).
אני עדיין אבל לא מאמין שהוא יגיע ל10 של הגמר, בכל זאת אפילו בדיסני יש לנו את מלך האריות היפה והחיה מולאן ואלאדין(שאני עוד סימנתי אותו בככה ככה) שלדעתי הם החזקים ביותר בשנות ה90 , וזה בלי להזכיר את פיקסאר.
מדהים שמתוך ה10 שלי יש 3 סרטי אנימציה, זה בהחלט מראה( באופן לא מפתיע) כמה סרטי אנימציה שווים היו בתקופה הזו.
היום אגב ראיתי את תמונת ניצחון סרט שהעשירייה היחידה שהוא יהיה זה בסרטים הגרועים של העשור ועל כך בפירוט בדף הסרט
דעתי הצנועה
בחירות השחקנים/ות שלי (רק 5? איך???)
1. קאתי בייטס – מיזרי (אחת ההופעות האהובות עליי אי פעם)
2. ג'ודי פוסטר – שתיקת הכבשים (כנ"ל)
3. מייק מייארס – אוסטין פאוורס (אולי לא הופעה טובה בסגנון אוסקרי אבל חשוב לי שהוא יקבל הכרה על התפקיד המצוין הזה)
4. ג'ק ניקולסון – הכי טוב שיש (פשוט השחקן האהוב עליי)
5. ריי ליוטה – החברה הטובים (איך לא קיבל מועמדות לאוסקר???)
מועמדים נוספים ששווה להזכיר:
ג'ון טרבולטה בספרות זולה, קייט וינסלט בטיטאניק, מורגן פרימן בחומות של תקווה+ שבעה חטאים, ג'ון גודמן וג'ף בירדג'ס בלבובסקי, ג'ו פשי ולוריין בראקו על החברה הטובים, וופי גולדברג על הנזירות בלוז, גארי אולדמן על לאון, רובין וויליאמס באלאדין+ דאוטפייר, כריסטינה ריצ'י במשפחת אדמס.
מועמדות של כבוד לקת'רין זיטה ג'ונס על זורו (לא הופעה גדולה במיוחד, פשוט הקראש הראשון שלי- היא כל כך יפה בסרט הזה, לדעתי האישה הכי יפה בעולם).
מבחינת עשריית הסרטים שלי (לא בסדר מסוים, זה קשה מדי):
אוסטין פאוורס
אלאדין
החברה הטובים
המסכה של זורו
חומות של תקווה
טיטניק
מיזרי
מלך האריות
רשימת שינדלר
שתיקת הכבשים
הטופס המסכם הוא נפלא! נפלא!!!
עכשיו קצת מביך אותי להזכר בספירות השנתיות של כמה סרטים בכלל ראיתי (ספירה בנפרד של כל אות ואז סיכום).
כמובן ששורת סיכום כללית תהיה מבורכת, אבל זה כבר גרידי.
ראיתי 157 סרטים
מתוכן אהבתי 120 ואת השאר… אה…
לעשירייה שלי בחרתי בעיקר סרטים שלא רק שאהבתי, אלא גם שעזרו לייצר את השינויים והתמורות שהפכו את העשור הקולנוע למה שהוא. ותאמינו לי שזה לא היה פשוט
העשירייה שלי:
פארק היורה
כלבי אשמורת
צעצוע של סיפור
שליחות קטלנית 2: יום הדין
המטריקס
רשימת שינדלר
המופע של טרומן
טריינספוטינג
נסיך מצרים
ולגבי הופעות, טוב פה הבחירה הייתה קלה:
טום הנקס על פורסט גאמפ ב"פורסט גאמפ"
רובין וויליאמס על הג'יני ב"אלדין"
ג'ודי פוסטר על קלאריס סטרלינג ב"שתיקת הכבשים"
רוברט קרלייל על בגבי ב"טריינספוטינג"
ליאם ניסן על אוסקר שינדלר ב"רשימת שינדלר"
כשחושבים על זה, זה אחד העשורים הטובים ביותר שהיו אי פעם לאנימציה
כל סרטי הרנסנס של דיסני, שלושת הסרטים הראשונים של פיקסאר, עבודת נמלים ונסיך מצרים של דרימוורקס, ענק הברזל, אנסטסיה, הסיוט שלפני חג המולד והסרטים הנהדרים של ג׳יבלי.
אני מתקשה לחשוב על עשור מוצלח יותר לאנימציה מהעשור הזה.
וכמובן שזה גם היה העשור האחרון בו האנימציה הידנית כיכבה בענק, בעשורים הבאים היא כבר תהפוך למצרך יותר ויותר נדיר (בעיקר בכל הנוגע לסרטים אמריקאיים, אבל לא רק. אנחנו בתקופה שאפילו ג׳יבלי כבר הוציאו סרט אנימציה ממוחשבת). כך שמבחינת האנימציה מדובר בסופו של עידן.
חלום של עשור במערב.
מתוך הרשימה ראיתי 212, ומתוכם אהבתי 126. רק על 17 סרטים סימנתי שלא אהבתי, אך המספר הנמוך הוא תולדה של היות הרשימה ברורה מלכתחילה ולא של העדר סרטים גרועים מהעשור.
לגבי העשיריה היו לי התלבטויות לא מעטות והיא לנצח נזילה. כן ארחיב על שניים שראיתי בגיל חד ספרתי, שפערו לי את העיניים ופוצצו לי את המוח כילד ושנשארו משובחים עבורי גם בחלוף השנים.
גברים בחלל
לא רק שהקהל והמבקרים לא קלטו שמדובר בסאטירה בזמן אמת, אלא שגם כשארצות הברית פתחה במסע הכיפי שלה במזרח התיכון לאחר מגדלי התאומים והסרט נהפך ונשאר רלוונטי אף יותר עדיין היו כאלה שהתעקשו שמדובר בסתם זבלון. המשחק העצי הוא תולדה של ליהוקים מכוונים, התפאורה והתלבושות נקיות ומצוחצחות כי זו אמורה להיות תעמולה, והתכנית של החרקים לשגר אסטרואידים היא אכן מטומטמת מעבר לכל היגיון וספק בריאים. האפקטים היו מצוינים דאז ומחזיקים מעמד גם היום. ורהובן אולי לא טרח לקרוא את המקור של היינליין, אבל על הדרך הוא גם סיפק לי דלת לעולם שלם של ספרות מד"ב.
הנסיכה מונונוקי
קדימון קצרצר של סאן והזאבים דוהרים לעבר עיר הברזל הפך את הנסיכה לסרט הראשון שחיכיתי לו באופן פעיל. לא רק שהסרט התעלה על ציפיותיי למגניבות, אלא שהוא מצליח לעורר בי רגשות עמוקים גם היום. הוא אמנם מתחרה תמידית עם נאוסיקה על תואר המיאזאקי האהוב עליי, אבל זה פשוט כי שניהם עובדים עבורי באותה היעילות בצפייה כמה-שלא-תהיה כמו בצפייה הראשונה.
מה עוד בעשיריה:
גוסט דוג: דרכו של סמוראי
לפני הזריחה
מה קרה בגאטקה
מועדון קרב
ספרות זולה
עיניים עצומות לרווחה
שבעה חטאים
ענק הברזל
סרטים שהתחבטתי לגביהם:
12 קופים
האלמנט החמישי
הרוח במעטפת
רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים
הסרט שהיה בעשיריה אם לא הייתי צופה בו שוב לפני כמה שבועות:
היט
אוי, איזו התלבטות מבאסת
וזו הסטטיסטיקה שלי:
אהבתי:67
ככה-ככה:30
לא אהבתי:7
רוצה לראות:17
כל השאר לא ראיתי.
חשבתי איך זה שיש ממש מעט שלא אהבתי, והבנתי שאני פשוט מסנן בשלב ההליכה לקולנוע. זה טוב או לא?
בכל אופן העשיריה שלי:
החבר'ה הטובים
טריינספוטינג
מגנוליה
מועדון קרב
מטריקס
ספרות זולה
פארגו
רשימת שינדלר
שליחות קטלנית 2: יום הדין
שתיקת הכבשים
בעיות (טובות) בסקר:
* ההתלבטות מבאסת. כי לא באמת ניתן לבחור רק עשרה. היו לא מעט סרטים שהיה לי ממש קשה להשאיר בחוץ – אמריקן ביוטי, שבעה חטאים, להציל את טוראי ראיין, אפילו צעצוע של סיפור. אבל זה מה יש.
* הייתי יכול להרכיב את כל העשיריה משנה אחת בלבד. נחשו איזו. טוב, נו, לא באמת, אבל סקר כזה הוא עוד הזדמנות מצוינת להתפעל ולהתפעם מהשנה הנדירה הזו.
* לאדוארד נורטון וקווין ספייסי לבדם היו בעשור הזה יותר הופעות טובות ממה שבכלל אפשר לבחור. בסוף החלטתי (נראה לי כמו כולם) לבחור הופעה אחת של כל שחקן, וככה לא לקפח גם שחקנים טובים אחרים. אגב, למה עשרה סרטי עשור אבל רק 5 הופעות העשור? וברצינות, אפילו שקלתי לרשום את מייק מאיירס באוסטין פאוורס. ראיתי שמישהו למעלה אכן היה אמיץ לבחור אותו.
* יש הבדל בין סרט ממש ממש ממש מצוין שממש ממש ממש אהבתי לבין סרט העשור. סרט העשור בראייתי צריך להיות כזה שיש לו השפעה רחבה מעבר לסתם ציון גבוה בביקורות. הוא צריך לפתוח לאנשים את העיניים, להפוך את הראש, להיות מקורי/חדשני/בלתי שגרתי בצורה יוצאת דופן, להשפיע על סרטים אחריו, ואם הוא ממש טוב – אז אולי אפילו להגדיר מחדש ז'אנר קולנועי שלם. כמו שמלחמת הכוכבים עשה בשנות השבעים ואינדיאנה ג'ונס בשנות השמונים (יותר נכון סטיבן ספילברג כבמאי ופחות הסרט עצמו).
זו הסיבה שהמטריקס וספרות זולה, למשל, כן בעשירייה שלי וחומות של תקוה או פורסט גאמפ לא. אגב, בצפיות חוזרות מגלים עד כמה המטריקס הוא לא כזה סרט טוב (משחק מזעזע, דיאלוגים מגוחכים ועוד כמה דברים), אבל איך שהוא הצליח להדהים את העולם ולקבוע את האופן שבו נראים סרטי אקשן עד היום 22 שנה אחרי מעניקים לו את הפרס של להיות ברשימה.
* לא ראיתי (ואולי פספסתי) בחירה לבמאי העשור. למה? זה כל כך מתבקש כאן. בכל אופן, אם היתה כזו, כנראה שהיה כאן קרב עד מוות בין קוונטין טרנטינו לאחים כהן. ולשלושתם יש בהחלט משהו לומר על מוות בסרטים.
* ולבסוף וידוי קטן – טיטניק זה הסרט היחידי בחיי שנרדמתי בו בקולנוע. באמת, עם עיניים עצומות, נחירות והכל. זה היה בקולנוע גת בכיכר רבין והסרט הזה שיעמם אותי ברמות וכנראה שגם הייתי ממש עייף. בהפסקה אני והדייט חתכנו החוצה. גם אותה הסרט שיעמם.
לא תיארתי לעצמי כמה קשה זה יהיה
בסוף הייתי צריך לעשות עם עצמי חשיבה-
אילו מהסרטים אני באמת יכול לומר שאני אוהב ומכיר עד לרמה שהם נעשו חלק ממני?
והתוצאות היו מפתיעות…
העשירייה שלי:
לאון – מתוך הרשימה זה הסרט שאני הכי מחובר אליו רגשית, לא מסוגל לסיים את הסרט הזה בלי דמעה… אני יודע שאני מדבר על לאון סרט האקשן ניינטיז אובר דה טופ בולז טו דה וול גרי אולדמן צורח מוצרט, אבל מה אני אעשה ככה אני.
משימה בלתי אפשרית – נראה לי מהתמוהים פה (די בטוח שאני היחיד שהכניס אותו לטופ 10), אבל זה אחד הסרטים שהכי טחנתי בתור ילד. מת על הבימוי של דה פלמה, על האומץ לעשות כזאת אינטרפטציה לקולנוע. סרט אקשן שצריך להיות מרוכזים בו, ללא יריות, אה וכל הצוות המקורי של הסדרה מת ב10 דק' הראשונות.
ספרות זולה – לא חושב שצריך פה הסבר.
ביג לבובסקי – כנראה הסרט הכי מצוטט שלי.
המטריקס – חוויית הקולנוע הכי מסעירה שילד בן 11 יכול לעבור.
מלך האריות – חוויית הקולנוע הכי מסעירה שילד בן 4 יכול לעבור.
שבעה חטאים – לא דרוש הסבר.
פורסט גאמפ – השני הכי מצוטט שלי.
טריינספוטינג – סרט שנוגע בי כי הוא מצד אחד הוא סרט על חיים, מין תמונת מצב… מצד שני מציג את הזוועות הכי נוראיות שאפשר לדמיין. אני זוכר אותי יושב על השטיח חצי מטר מהטלויזיה מנסה לעכל איך לעזאזל הוא נכנס לתוך האסלה הזאת.
החבר'ה הטובים – כי זה החבר'ה הטובים.
סרטים שאני לא אצליח לישון בלילה כי אולי הם אלו שאמורים להיות בעשירייה:
אמריקן ביוטי
איש על הירח
חומות של תקווה
להיות ג'ון מלקוביץ'
אמריקה X
מועדון קרב
סליפרס
שליחות קטלנית 2
12 קופים
הופעת העשור – כריס טאקר באלמנט החמישי
יותר מדי יצירות מופת חסרות ברשימה
בסך הכל ראיתי 191 סרטים, שזה רוב גדול, ולפחות הסרט האהוב עליי בכל הזמנים נמצא כאן (מגנוליה) כמו גם כ 15 יצירות מופת אחרות.
אבל חסרות כ- 15 יצירות מופת בעיניי מהרשימה
"איש על הירח" (לא זה של ג'ים קארי שכן נמצא ברשימה, אלא זה של ריס ווית'רספון)
"ללא פחד" (ואתם יודעים מה, פיטר וויר הוא אולי הבמאי הגדול של שנות התשעים, אין לו מספיק כבוד ברשימה בכלל).
"רוצחים מלידה" (כנראה בחמישייה שלי, לא נמצא בכלל ברשימה…)
"רוחות של תשוקה" (כי ככה עושים אפוס בפחות משעתיים וחצי).
"הלקוח" (הסרט הראשון שממש ממש אהבתי בחיים. למרות שנדמה לי שהוא לא שייך לעשירייה ברטרוספקטיבה)
"המלחמה" (קווין קוסטנר)
"אקזוטיקה" (סרטו הטוב ביותר של אטום אגויאן. שנדמה לי שאף אחד מהסרטים הנפלאים שהוא עשה בשנות התשעים כולל "המסע של פליסיה" ו "המתיקות שאחרי" לא מצא את דרכו לרשימה… לא ברור למה).
"האישה שלבשה כחול" (אולי הנאו נואר הטוב מכולם, אבל בטח שאחד מהם)
"לשבור את הגלים" (סרטו הטוב ביותר של פון טרייר. שנדמה לי שגם לא מצא אף סרט שלו ברשימה. .. שוב לא ברור למה).
"מלכודת לפרקליט" (הסרט שגילה את שרליז ת'רון לעולם הוא תענוג צרוף, אבל לא ברשימה)
"סודותיה של איב"
"1900 , אגדת הפסנתרן" (סרט שלדעתי שווה מקום בעשירייה. איזה מופת)
"deep impact" לא זוכר את השם בעברית, אבל זה הסרט שגרם לארמגדון (שלדעתי גם לא נמצא ברשימה) להיראות כמו סרט חובבים, סרט מדהים בעיניי.
"ארמון של סורגים" (האח, או האחות, ההרבה הרבה הרבה יותר מוצלחת מ" בחזרה למלזיה" שגם לא נמצא ברשימה).
"הוריקן". הסרט ה"שחור" השלישי ברשימה החסרה שלי.
אכן, מסכים אתך לגבי החוסרים, ושניים מהם (פון טריר ואגויאן) הזכרתי גם אני בהמשך.
יש סיכוי לסקר דומה גם על שנות השמונים בעתיד?
או שזה לא יעניין את רוב הצעירים פה (ובכל מקרה בחזרה לעתיד יזכה)?
סקר על שנות השמונים, אם יהיה
יהיה בפורמט האחר של סקרים גדולים (זה ששולחים רשימה של איזה אפשרויות שבא לך), כי בשביל שסקר בפורמט הזה יהיה משמעותי צריך לו הרבה יותר דפי סרט ממה שיש כרגע משנות השמונים, וזה הרבה מאוד עבודה.
מצער אך מובן
הצעה נגדית לפרויקט עתידי – פלייאוף על כל הסרטים זוכי האוסקר (או כל הזוכים מ-50 השנים האחרונות כי בתכלס לאף סרט מהתקופה הפרה סנדקית אין סיכוי אמיתי). אני מניח שלרובם כבר יש דף סרט.
אפשר להחריג את שייקספיר מאוהב כדי לא לאבד את אלמנט המתח שבתחרות.
נשמע כיפי ברמות על
(ל"ת)
לא הייתי ממהר להגיד ש״בכל מקרה בחזרה לעתיד יזכה״
רק מזכיר ש״האימפריה מכה שנית״, שנחשב לסרט הטוב ביותר בסדרת מלחמת הכוכבים אי פעם, נמצא בעשור הזה.
זה העשור עם "הנסיכה הקסומה", כן?
רק מזכיר, למקרה שמישהו שכח
ואי.טי. שזכה פה באתר בתואר הסרט הטוב ביותר של סטיבן ספילברג
ועוד איזה מיליון קלאסיקות.
כן, ממש לא פשוט לקבוע בוודאות מי היה זוכה בסקר של סרטי שנות השמונים.
נכון
זה העשור של איטי, הנסיכה הקסומה, האימפריה מכה שנית, וגם אינדיאנה ג'ונס 1 ו-3, השור הזועם, מכסחי השדים ואפילו מגנוליות מפלדה.
ועדיין אני מוכן להמר על חייו של כל אחד פה, ואפילו בלי שהאלמנק של גריי יהיה בידי, שבחזרה לעתיד זוכה.
אולי אפילו אגדיל ואהמר שבחזרה לעתיד 2 יהיה בטופ 5.
יש רק דרך אחת לגלות, אני מניח…
המשחק
המשחק (1997) נפתח דף סרט אבל לא מופיע בסקר.
נכון! תודה על תשומת הלב
תוקן
מחאה ורשימה
כשמילאתי את הטופס היתה לי תחושה מוזרה, כאילו חסרים לי סרטים, ולכן פתחתי קובץ שיצרתי בשנת 2004, של הסרטים האהובים עלי בכל הזמנים. די מהר הבנתי מה הבעיה: כשמיציתי מהקובץ את העשירייה שלי (דאז) לשנות ה-90, הסתבר שארבעה מהסרטים האהובים עלי ביותר בעשור כלל לא הוצעו לבחירה, כולל שלושת המקומות הראשונים שלי.
אז כן, "המתיקות שאחרי" הוא סרט שאף אחד לא ממש ראה, ו"יצורים שמיימיים" זו סטייה אישית שלי, אבל אני באמת לא מצליח להבין איך ברשימה שכוללת את "מלחמת הדביבונים", "מורטל קומבט", "לרקוד עם טייסים" ו"צעקה" (אם יש מישהו שכלל אחד מארבעת אלה בעשירייה שלו, השמיעו קול) חסרים הסרטים "לשבור את הגלים" (ובכלל כל סרטיו של פון טריר) ו"ירח מר" של פולנסקי (וגם כאן, אם יש שותפים לדעתי, אשמח לשמוע).
ולאחר המחאה, הנה העשירייה שלי (ללא סדר מובהק):
אושר
החיים עפ"י אגפא
הפסנתר
להיות ג'ון מלקוביץ'
מועדון קרב
פחד ראשוני
קלרה הקדושה
12 קופים
עיניים עצומות לרווחה
הכל אודות אמא
כמעט נכנסו:
נערה בהפרעה (היה בעשירייה עד שקלטתי שפספסתי את אלמודובר)
בשם האב (היה בעשירייה עד שהבנתי שהפסקול יותר טוב מהסרט עצמו)
טריינספוטינג (היה בעשירייה המקורית שלי אבל איכשהו נשחק עם השנים)
ספרות זולה (די כנ"ל)
ברוכים הבאים לבית הבובות (אבל נראה לי שטוד סולונדז אחד מספיק)
אציין שחלק מהרשימה נמצא לא על סמך הצבעות בטופס
אלא כי התמזל מזלם ונכתבו עליהם ביקורות או ביקשו להם דפי סרט בשלל הזדמנויות, והרגיש טיפשי לא להכניס אותם באופן עקרוני.
לגבי הסרטים שלא נכנסו – מובן, ומצער ואני מניח שלרוב האנשים פה יש כמה וכמה סרטים שלא בפנים ואיזה באסה. לצערנו, לעשות דפי סרט זה לא בא בקלות, והיינו צריכים לשים את הרף איפשהו.
אבל אבל אבל…
אולי מספיק שם ולא צריך דף סרט?
אולי אפשר לאפשר לאנשים להוסיף סרטים, אנשים שאחריהם יוכלו לחוות עליהם דיעה?
לי חסר איש מת של ג'רמוש ועוד כמה.
זה לא איך שזה עובד
הממשק של ההצבעה הוא ממשק מושקע, והוא דורש בחזרה גם השקעה מצידנו. אי אפשר פשוט לשים שם וזהו, כמה שצורם לי שאין ג'רמוש ובמאים אחרים נהדרים – בשביל להשתמש בממשק הזה צריך השקעה, ובשביל השקעה צריך זמן, וזמן לא משאב אינסופי.
But we got a time machine!
(ל"ת)
אני כללתי את ״מלחמת הדביבונים״ בעשיריה שלי
אחד הסרטים המהנים ביותר של ג׳יבלי עם תסריט נפלא ומלא התפתחויות מעניינות ופסקול נהדר.
לשבור את הגלים בעשיריה שלי גם!!! הצעתי אותו אבל...
(ל"ת)
גם אני אוהב את לארס פון טרייר אבל מעדיף את שנות ה2000שלו
מנלכוליה, דוגוויל
קצת הגזמת
זה לא imdb, עם כל הכבוד להשקעה לא נראה לי יש כאן ניסיון לעשות מאגר נתונים לכל הסרטים שיצאו אי פעם. אן יש חוסר שממש מפריע לך את יכולה תמיד לבקש. גם ככה נדיר שיש בדפי סרט ישנים דיונים או אפילו תגובה אחת.
תמיד מדהים בעיני כמה דפי סרט נפתחו לבקשת גולשים
ואז נשארו ריקים
כנראה העשור הקולנועי המוצלח ביותר בעיניי
העשירייה:
-אמריקן ביוטי
-ביג לבובסקי
-טריינספוטינג
-לוק סטוק ושני קנים מעשנים
-מועדון קרב
-סאות' פארק: הסרט
-ספרות זולה
-צעצוע של סיפור
-שבעה חטאים
-שתיקת הכבשים
היו ממש קרובים להיכנס: 12 קופים, בלתי נסלח, דליקטסן, החוש השישי, מטריקס.
הופעות:
-אנתוני הופקינס, שתיקת הכבשים
-אדוארד נורטון, אמריקה X
-קאתי בייטס, מיזרי
-ג'ים קארי, המופע של טרומן
-קווין ספייסי, אמריקן ביוטי (סורי)
הבעיה עם קווין ספייסי באמריקן ביוטי
ונניח שנייה בצד נושאים חשובים שאינם נוגעים לרמת ההופעה – זה שזה אותו השטיק שהוא השתמש בו במשך שנים, כולל בבית הקלפים.
זה לא קווין ספייסי של החשוד המיידי שבאמת שיחק שם דמות מעניינת. רבאק, אם מסתכלים על רמת ההופעה עצמה (לא על הסרט, אלא ל ספייסי עצמו) – אפילו בקיי-פקס היתה לו הופעה יותר מעניינת.
אמריקן ביוטי זה סרט בעייתי במבחן הזמן (מבחינת המסרים של הסרט, גם בלי המטען הנלווה לשחקן הספציפי) אבל היתה לו אמירה, היה לו תסריט חזק, היו לו הרבה דברים לטובתו, וזו היתה אחת הפעמים הראשונות שספייסי שיחק את ה"דמות" הזו, אז זה ברור למה אז זה נראה חדש ומרענן. אבל אני חושבת שאחרי שראינו את כל מה שהוא עשה בשנים שאחרי זה (מבחינת משחק, לא מבחינת דברים אחרים) ההופעה הספציפית הזו לא עומדת במבחן הזמן.
קלרה הקדושה
סרט נדב הכי טוב שנוצר בעיני בשנות ה90 ואולי בכללי וכמעט מגיע לגביהו של סטאלקר. בנוסף יש מצב שמועדון קרב העתיקו מקלרה את הסוף של הסרט
שתי מילים על הסקר ובכלל
קודם כל, הסרטים אדירים ויש בערך 30 סרטים בעשיריה שלי.
ברור שעשור 90-2000 זה פרק זמן מלאכותי אבל זו תקופה ייחודית בהיסטוריה של האמנות במאה ה-21. מעבר לכל מיני שינויים כלכליים ותרבותיים בעולם, מדובר בעשור האחרון הגדול של הקולנוע (לפני HBO, הסופרנוס ושות'), בעשור בו נכנס האינטרנט לעניינים, כבלים בארה"ב, טלויזיה רב-ערוצית בישראל וכו'.
מה שעניין אותי במעבר על הרשימות הוא העובדה שסוף סוף מדובר בעשור שאת כולו אני זוכר, חוויתי דיבורים על סרטים בזמן אמת וגם עבר מספיק זמן מאז כדי שאפשר יהיה לבדוק הכל ברטרוספקטיבה.
יש סרטים שבזמן אמת אני זוכר שדיברנו עליהם כמופתיים וכטופ 10 ואילו היום אני בקושי שומע עליהם.
למשל, שתיקת הכבשים, החשוד המיידי, אמריקה X, סודות LA, שבעה חטאים ועוד. האם זה בגלל שהבמאים/שחקנים יצרו דברים אחרים/שונים/טובים יותר מאז?
האם זה בגלל שמה ש"שוקע" זה סרטי קאלט/בלוקבאסטרים שאפשר לראות כמה פעמים?
סתם לדוגמה, יש פה הרבה הימורים על עשיריות, ואני מניח שאכן החשודים המידיים (no pun intended) יהיו שם:
1. ספרות זולה (כנראה הסרט הטוב ביותר של טרנטינו)
2. החבר'ה הטובים (כנ"ל סקורסזה? או לפחות הכי טוב אחרי תקופה שחונה)
3. פורסט גאמפ (הכי טוב של זמקיס)
4. פארק היורה/טוראי ראיין (הכי טוב של…הבנתם תקטע)
בקיצור, מעניין מאוד להבין מה היו הדירוגים בזמן אמת לעומת מה הדירוגים עכשיו; להערכתי מדובר בעשור הראשון (לפי הגיל של חברי האתר וכו') שאנשים באמת ראו את הסרטים בזמן אמת ומעניין לראות את ההבדלים בין הגילאים של המדרגים, למשל, או יותר נכון – מועד הצפיה בסרט. חלק מסרטי ה"מופת" של הניינטיז גם אני הספקתי לראות רק בשנים האחרונות..
עשירייה הופעות ומה שמחוץ לסקר
העשיריה שלי(ללא סדר)
הנסיכה מונונוקי
טריינספוטינג
כחול מושלם
כרוניקה של היעלמות
לחישת הלב
מועדון קרב
סאות' פארק: הסרט
צ'אנגקינג אקספרס
ראן לולה ראן
שלושת הצבעים: כחול
סרטים אהובים מחוץ לסקר
Hoop Dreams
יום שישי
אהבה ופופ
סוף אוונגליון
מאושרים יחד
מלאכים שנפלו
מורדי אל הניאון
La Haine
גברים לבנים אינם יכולים
סצנה על יד הים
הופעות
פיי וונג-צ'אנגקינג אקספרס
בראד פיט-מועדון קרב
ג'ולייט בינוש-שלושת הצבעים: כחול
ג'ודי פוסטר-שתיקת הכבשים
ז'אן רנו-לאון
הימורים לעשירייה
טופ 10
1.מועדון קרב
2.ספרות זולה
3.מלך האריות
4.החבר'ה הטובים
5.טריינספוטינג
6.פורסט גאמפ
7.ביג לבובסקי
8.חומות של תקווה
9.שתיקת הכבשים
10.כלבי אשמורת
11-30
11. 12 קופים
12.שבעה חטאים
13.מטריקס
14.הנסיכה מונונוקי
15.לוק סטוק ושני קנים מעשנים
16.סאות' פארק: הסרט
17.פארגו
18.טיטאניק
19.המופע של טרומן
20.מבצע סבתא
21.להציל את טוראי ראיין
22.רשימת שינדלר
23.פארק היורה
24.אלאדין
25.מגנוליה
26.בלתי נסלח
27.מולאן
28.נסיך מצרים
29.קלרה הקדושה
30.לקום אתמול בבוקר
רשימה חסרה נורא!
עשיתם עבודה חלקית עם הרשימה הזו. חסרים הרבה סרטים חשובים וטובים.
הנה כמה שחשבתי עליהם :
רוצחים מלידה, המתיקות שאחרי, ארוחה עירומה, אהבה בשר ודם – אלמודובר, סיבוב פרסה, לשבור את הגלים ורכבות לילה של לארס פון טרייר. המוות נאה לה עם גולדי הון ומריל סטריפ. החתונה של החבר שלי. הצעה מגונה. שארית היום. איידהו שלי (!!!!)
וזה רק מה שעלה לי בראש בלי להתעמק הרבה. באמת פיספסתם פה הרבה סרטים חשובים.
והכי צורם שאין אף סרט של וודי אלן! איפה לפרק את הארי? כולם אומרים אני אוהב אותך.
אתם לא יכולים סתם ככה להדיר אותו. זה לא מוצדק!
בקיצור החלטתי לא להצביע עד שלא תתקנו את הרשימה.
הצעות לסרטים לסקר
נא להעביר כאן
מה זה החוסר הערכה הזה?
לפני כמה שבועות עלה פוסט באתר שנותן אפשרות לקוראים להציע הצעות לסקר, מי שרצה (ואני ביניהם) הציע הצעות שנכנסו לסקר. לבוא עכשיו ולהשתלח בכותבים של האתר, שמשקיעים מזמנם הפרטי בכזה פרויקט מבורך – זה פשוט חוצפה.
נ.ב. אתה לא מאיים על אף אחד עם האולטימטום שלך, אף אחד לא מנסה להכריח אותך להצביע.
בגדול, כל מה שאמרו מעליי ומתחתיי
באופן ספציפי, "המוות נאה לה" בהחלט היה אמור להיות ברשימה כי יש לו דף סרט וסתם חמק מהכנסה לסקר ועכשיו הוא שם. אז הנה, תיקנו! עכשיו אתה יכול להצביע. הידד!
כמה מילים על דפי סרט "חסרים"
– יש הרבה סרטים – מפורסמים יותר ופחות – שלא קיים להם דף סרט. סתם דוגמאות: הסנדק 3, מטריקס רבולושנס, קן הקוקיה והיו זמנים במערב. אנחנו קומץ של אנשים שאחראים על הקמת דפי סרט, שעושים זאת בזמננו החופשי, כשאנחנו לא עסוקים עם דברים כמו עבודות או בילויים או שינה.
– בד"כ יש כמה גורמים לפתיחת דפי סרט: סרטים חדשים שעומדים לצאת בעתיד הקרוב / רחוק, סרטים שמוזכרים בפוסט שעומד לעלות (חדשות / סקרים / טורניר כלשהו) ודברים שאנשים ביקשו בפוסטים של דפי סרט וסדרה. לפעמים קורה שדפים נופלים בין הכסאות או נפתחים באיחור, אבל אנחנו משתדלים להגיע להכל.
– זה שאין למשהו דף סרט לא אומר שלא כתבו עליו באתר. יש הרבה סרטים עם ביקורות מתקופת האתר הישן שלא נפתח להם דף סרט. אם אתם לא מוצאים דף סרט למשהו, נסו לחפש בגוגל "עין הדג + הסרט". אולי כתבו עליו פה. למרבה הצער, לא יכלנו לכלול אותם בסקר, יהונתן הסביר למעלה את הסיבה לכך.
– האם הרשימה למעלה לוקה בחסר? בהחלט. אבל כאמור, פתיחת דפים זה תהליך. אפילו כשרוב המידע מרוכז לנו באתרים כמו ימד"ב, פתיחת דף אחד לוקחת כמה דקות, אז תכפילו את זה בארבעה / חמישה / עשרה דפים. עשינו מה שאפשר, כולל לתת לכם להציע אילו סרטים צריכים להכנס (וגם שם היינו צריכים לקבוע איזה רף, כי כאמור, זה תהליך והיה לנו דדליין).
דפי סרט התחילו להיווצר ב-2010, כשהאתר חזר בגרסתו המחודשת. עד היום נפתחו קצת יותר מ-4,200 דפים, שזה מרשים למדי (בהתחשב בכך שבמשך הרבה זמן רק דורון היה אחראי על פתיחתם) אבל בים של כל הסרטים אי פעם, זאת טיפה קטנה. בעקבות הרצון להישאר מעודכנים עם הסרטים שיוצאים כל הזמן, הגיוני להניח שרוב דפי הסרט הם של סרטים מ-2010 והלאה. במקום השני כנראה יהיה העשור הראשון של המאה, וכשהולכים אחורה משנת 2000 המספרים בכל שנה הולכים וקטנים.
אז כן, מצטערים ש*סרט כלשהו שאתם אוהבים מהניינטיז* לא נכנס לסקר, בלי ציניות. יש סרטים שחסרים גם לי שם, וכנראה גם לשאר צוות האתר. אם תמצאו לי ספונסר שישלם לי משכורת של משרה מלאה (עדיף כזאת של הייטק) בשביל לשבת ולפתוח דפי סרט מתשע עד חמש, אני מתפטר מהעבודה שלי מחר ומתמקד רק בזה. עד אז, כאמור, אנחנו רק בני אדם שעושים מה שאפשר. C'est la vie.
לילה טוב ופרוייקט ניינטיז מהנה לכולם. יש עוד הרבה פוסטים גזעיים בדרך.
התלבטתי אם לתת לך לייק
בעיקר כי אני חושבת שאין לכם סיבה להצטדק בויכוח הזה. מה גם שחלק מהשמות שחוזרים שוב ושוב הם של סרטים שעלו בדף שבו ביקשתם הצעות, ולא גרפו שום פישלייקים. אז מצחיק שלשבור את הגלים עם לייק אחד פתאום מקבל כל כך הרבה תלונות, איפה היו האנשים כשהיתה אוצפיה להשפיע? אבל חוץ ממנו מדובר באסופה רנדומלית, של קלאסיקות, אבל רק כי משהו קלאסי לא אומר שאנשים יצביעו לו.
רוצה לומר שהויכוח הנודניקי הזה ממש מיצה את עצמו. גם אני שמתי לב לכמה סרטים חסרים, לא בטוחה אם כאלה שהייתי מצביעה להם, עוד לא הצלחתי להחליט למה להצביע ממילא. אבל שינוחו כל המקטרים, הכל טוב
זה יותר הסבר מאשר הצטדקות
הנחתי מראש שיהיו תגובות בסגנון "חסר לי כאן X" ו"איך לא הכנסתם את Y?" ואני יכול להבין את זה. שמעתי מחברים אנימטורים כל מיני סיפורים על לקוחות שבטוחים שיש להם איזה כפתור קסם שפשוט לוחצים עליו ויש אנימציה. רציתי רק להסביר קצת על מאחורי הקלעים ושיש תהליך לכל העניין.
לגבי מה שהגבת למעלה על זה שאנשים מבקשים דפים אבל לא מגיבים בהם, גם את זה אני יכול להבין. זה אתר הקולנוע האהוב עלי, ולפעמים אני שם לב שאין דף לאיזה סרט שאני מאוד אוהב אז אני פותח לו, גם אם אין לי כוח להגיב שם משהו ולהתחיל דיון. איך אומרים? It's nice just to be nominated. אם מישהו ביקש דף סרט ורק עצם הקיום של הדף עושה לו טוב, אין לי בעיה להקדיש כמה דקות כדי לתת לו את זה.
כן ונקודה נוספת שנראה לי שחומקת מכולם
כל הסרטים שהוזכרו כחסרים, כולל כולם, לא היו מגיעים למקום 70 בסקר הזה. זה מצער, זה מבאס, אבל זה לחלוטין נכון – לא חסרים בכלל בשנות התשעים סרטים נהדרים (כמו שהתגובות מזכירות שוב ושוב) וסרט ארט האוס מאירופה/איראן/קנדה שראו 100 אנשים פחות משאר הסרטים לא היה מצליח להשאיר את חותמו בשום צורה.
מכיוון שהמטרה היא לא לתת את הסקר המקיף ביותר אי פעם בתולדות שנות התשעים, אלא פשוט למצוא את השאלה "מה הסרטים האהובים/טובים" ביותר מאותו העשור, אין טעם לשים סרטים שקהל מצומצם מאוד אהב נורא רק כדי ששאר הקהל אפילו לא יסמן "לא ראיתי אבל רוצה לראות" כי אין לו מושג פאקינג מה הם. ושוב, אני לא אומר את זה בזלזול – אני מסתכל על הרשימות שלכם ואומר לעצמי "כן, זה באמת מבאס, אלה סרטים נהדרים" אבל הם סרטים קטנים עד פיציים, כפי שהוכיח שלב ה"בואו להכניס" שבהם הם בקושי קיבלו הצבעות* (והרף, בוא נגיד זאת כך – לא היה מאוד גבוה).
אז כן, מבין שזה צורם לך לסכם את שנות התשעים בלי כזה או אחר ושלכל אחד אישית צורם לעשות סיכום ולהשאיר בחוץ סרטים שהוא לא יכול להגדיר את עצמו בלעדיהם, אבל בהסתכלות רחבה של האתר זה התעקשות על להכניס סוס למירוץ רק כדי שיסיים מקום אחרון. במילים אחרות: לא חבל?
* – חלק להפתעתי הגדולה. הייתי מצפה ש"רוצחים מלידה" ישיג קצת יותר הצבעות, למרות האויבים שלו באתר.
היפה והחיה - כתוב שיצא ב-2012
(ל"ת)
עוד כמה סרטים הם ככה
זה מכיוון שדפי הסרט נפתחו לכבוד היציאה המחודשת שלהם לקולנוע
החלפתי את העשירייה משהו כמו 12-13 פעמים
אבל בסוף השיקול העיקרי שלי היה השאלה הבאה : בעוד כמה עשרות שנים, כשהנכדים שלי ישאלו אותי איך עשיתי הון של מיליארדים ממסחר של קסטות "הקומדי סטור" לאספנים, הם גם ירצו להבין: סבא איך אתה מתאר את שנות התשעים בשעה וחצי פלוס מינוס, שם אני אקח אותם לאחד מהסרטים ברשימה.
קשה מאוד לשים את האצבע מה היא רוח התקופה ההיא, אבל שילוב של תמימות, חדשנות, תקווה והומור יכול אולי טיפ טיפה להתחיל לספר על מה שאותם סרטים משקפים. שני סרטים מצוינים שנשארו המון המון זמן בתוך הרשימה, אבל נפלו בגלל אותו שיקול הם "החבר'ה הטובים" ו-"לקום אתמול בבוקר". אני תמיד אצפה בהם בשמחה והנאה גמורה, אבל הם באותה מידה היו יכולים לצאת בשנות השמונים ולא היה שום הבדל בתחושות הקהל אליהם לדעתי.
אז זו העשירייה שלי (בסדר אקראי) :
1. האלמנט החמישי
2. היום השלישי
3. החשוד המיידי
4. חומות של תקווה
5. נקודת פריצה
6. פורסט גאמפ
7. שבעה חטאים
8. שליחות קטלנית 2
9. גברים בשחור
10. מטריקס
וההופעות (גם כן – בסדר אקראי) :
1. קווין ספייסי (שבעה חטאים)
2. טום הנקס (פורסט גאמפ)
3. מייקל קלארק דנקן (גרין מייל)
4. אדוארד נורטון – אמריקה X
5. אנתוני הופקינס – שתיקת הכבשים.
וואו זה היה קשה!!! אבל עשיתי זאת
בחרתי סרטים שאני עדיין אוהבת ומוכנה תמיד לצפות שוב (חוץ משתיקת הכבשים שכנראה כבר לא כיף לי לראות אבל אני עדיין מריצה תמונות בראש בעל כורחי)
טופ הרשימה אצלי זה שליחות קטלנית כי הוא היה שם שנים על גבי שנים (שר הטבעות לקח את הטופ)
אלאדין
ארבע חתונות ולוויה אחת
האלמנט החמישי
המופע של טרומן
הרפתקאותיה של פריסילה מלכת המדבר
חומות של תקווה
מטריקס
פורסט גאמפ
שליחות קטלנית 2: יום הדין
שתיקת הכבשים
דווקא החלק הזה היה לי קל
טום הנקס- פורסט גאמפ
ג'ודי פוסטר- שתיקת הכבשים
אלן ריקמן- רובין הוד: נסיך הגנבים
קווין ספייסי- החשוד המיידי
רובין וויליאמס- אלאדין
זה היה מרחץ דמים, אבל בסוף הצלחתי
10. הכישרון של מר ריפלי (כבר דיברתי מספיק. איזה סרט קלאס)
9. קלולס (לומד קולנוע כדי שאוכל מנקודת מבט מלומדת לומר "כבעל תואר ראשון בקולנוע, 'קלולס' טוב בדיוק כמו 'הסנדק'" ולעצבן את כל החנונים)
8. פריז בוערת (הדוקומנטרי האהוב עלי, וצפיית חובה למעריצי "Pose" של ריאן מרפי)
7. פארגו (האחים כהן השני האהוב עלי)
6. בלתי נסלח (אחד מזוכי הסרט הטוב ביותר האהובים עלי)
5. שתיקת הכבשים (עוד יותר
4. פסגת הפחד (גן עדן של קולנוע)
3. ספרות זולה (ההימור שלי לזוכה הגדול של הסקר)
2. מועדון קרב
1. מגנוליה
על הסף: גרין מייל, ברטון פינק, פרויקט המכשפה מבלייר, חומות של תקווה, פורסט גאמפ, לאון, לילות בוגי, צומת מילר, שליחות קטלנית 2. יופי מקומי אולי היה נכנס אם מישהו היה עושה לייק לתגובה שלי ב"פוסט החייבים להיכנס לסקר".
הופעות העשור שלי:
5. מאט דיימון, הכישרון של מר ריפלי (בדיעבד, אולי הייתי נותן בוסט להלנה בונהם קרטר של פייט קלאב)
4. פרנסס מקדורמנד, פארגו
3. טום הנקס, פורסט גאמפ (אל תתחילו איתי)
2. ג'ודי פוסטר, שתיקת הכבשים (אם הופקינס נכנס על חשבונה אני ממש אתבאס)
1. סמואל ל' ג'קסון, ספרות זולה
(הארבע הראשונות הן מבחינתי ההופעות הכי טובות בתולדות הקולנוע. איזה עשור מושלם)