במקור: Pollock
במאי: אד האריס
תסריט: גרגורי ווייט סמית'
מבוסס על ספרו של סטיבן נאיפה
שחקנים: אד האריס, מארשה גיי
הארדן, איימי מדיגן, ג'ניפר
קונלי, ג'פרי טאמבור
פייר, תגידו – לפני הסרט הזה, מישהו מכם – פשוטי העם שלא מתעמקים באמנות, בכלל שמע אי פעם את השם ג'קסון פולוק? שנתיים בכיתת אמנות, ומעולם לא שמעתי עליו. האם עלי להאשים את מערכת החינוך, או את עצמי?
ויותר חשוב: את מי הוא בכלל מעניין, הפולוק הזה? כנראה שאת אד האריס. ולמה הוא חושב שהוא יעניין גם אותנו? או.
הפרויקט הקולנועי השאפתני הזה של אד האריס תוכנן מראש במשך כמה שנים טובות, שנים בהן ראינו אותו בין היתר כאבא חנון ב'שיעור בחיזור', מפקד קשוח ב'הפריצה לאלקטרז', אסטרונאוט-וואנאבי ב'אפולו 13' והאחראי המרושע על 'המופע של טרומן'. האריס, שחקן מוערך ומשובח, הוא מעריץ מושבע של הצייר ג'קסון פולוק. ממש במקרה, גם אומרים שהוא מאוד דומה לו ויזואלית (אם זה טוב או רע, תחליטו לבד). יכול להיות שהיה לו משעמם יום אחד, אז הוא הלך לאיזו תערוכת אמנות גדושה במביני עניין, ומישהו בא ואמר לו "בוא'נה, אתה מה זה דומה לג'קסון פולוק", וכך התחיל כל הסיפור. ויכול להיות שלא.
אז מי זה לעזאזל ג'קסון פולוק? ג'קסון פולוק היה צייר, והיה אלכוהוליסט. תלכו לסרט הזה ותראו אדם שמצייר ושותה, שותה ומצייר. מפסיק לשתות, ממשיך לצייר. ממשיך לשתות, מפסיק לצייר. ממשיך עם שניהם, מפסיק עם שניהם, ומתבכיין על כמה שהוא עני ועל כך שהמעריצה היחידה שלו היא אשתו. ולא, הוא לא שופך יין על ציור שלו, אבל הוא כן משפריץ צבע על בד וקורא לזה ציור (ועוד מוטיבים שמעניקים לו את התואר "צייר של קשקושים"), ואנשים מאמינים לו. זה, בגדול, ג'קסון פולוק. תכירו.
בעת צפייה ב'פולוק' ברור שהאריס כיוון בו יותר לאהדת המבקרים (וגם חברי האקדמיה) מאשר לקהל הרחב, אם בכלל. ברור גם שהפרויקט הזה אכן קרוב ללבו ומדוע הוא התעקש לביים בעצמו את הסרט (זו כנראה הייתה הבטחה ישנה לאבא-אמא האריס. תראו את הסוף ותבינו). והוא כמעט-כמעט קלע לכל המטרות: המבקרים אכן היללו, הקהל הרחב לא נהר בהמוניו, ובטקס האיש-עם-המטאטא האחרון מארשה גיי הארדן לקחה בקטגוריית שחקנית המשנה. הוא עצמו היה מועמד על התפקיד הראשי – גם מכובד. רק על הבימוי הוא לא קיבל אפילו מועמדות. במקומו הייתי מבואס.
כאמור, אד האריס ביים כאן לראשונה. הוא היה בטוח שאף במאי אחר לא היה יכול לתת את הממד הרצוי לסיפורו של פולוק כמוהו, והוא עשה זאת בדרך הקלה ביותר: הוא לא התיימר להבין את פולוק, אלא להציג אותו כאדם מרוחק וסגור, שגם בעצמו לא מתיימר להיות מובן ("אני רק מצייר"). למה? ככה. זה פולוק וזהו. כתוצאה מכך אווירת הסרט היא מנוכרת ורצינית עד כדי דיכאון.
אז מדובר בביוגרפיה, אבל לא. לא כזו שמתארת כל חייו של פולוק, אלא רק את העשור-וחצי ה"זוהר" של חייו: החל מ1941-, כאשר פגש את אשתו לי קרסנר (הארדן), דרך 1949 בה הציג את התערוכה המשמעותית ביותר שלו, ועד לסוף חייו. דהיינו, רק חייו המקצועיים. והכל סובב סביב בעיית השתייה של פולוק ויחסיו עם קרסנר. זה, כנראה, מה שמבחינת האריס היה ראוי להעביר בסרט, ותו לא. אולי זה מה שקצת חסר בסרט, הרקע. זה היה יכול להבהיר עוד קצת על אישיותו של פולוק, ולענות על שאלות כגון ממה התחילה בעיית השתייה, וממה נבעה תשוקתו הגדולה לצייר. זאת, כמובן, בהנחה שזה יעניין את הצופים. כנראה שהאריס האמין בכל לבו שלא. שיהיה. זה לא עושה את הסרט גרוע, חלילה. אבל עדיין חסר קצת פוקוס.
יותר מלנסות להכיר לנו את האיש עצמו, האריס מנסה להסביר לנו איך הוא הפך לאחד הציירים האמריקאים המודרניים הגדולים של כל הזמנים. הוא ממחיש לצופים את העובדה שהתסכולים של פולוק הם מה שהביאו אותו ליצירת עבודותיו הנחשבות ביותר, ולפולוק לא היו חסרים תיסכולים: יחסיו עם אשתו, והעובדה שלא רצתה ילדים; תסכולים גם מתקופת הפכחות שלו, שהסתיימה תוך זמן קצר; הרצון הבלתי ממומש להציג ולמכור את יצירותיו, ועוד. לראיה – אחרי שלא הצליח למכור כמה ציורים, פולוק מסתגר בחדר גדול ומרחם על עצמו. לאחר דקות ארוכות של בהייה בקיר, הוא לוקח בד גדול ומתחיל לקשקש עליו. אותו קשקוש היה אחד מיצירותיו המשמעותיות הראשונות.
צוות השחקנים עשה עבודה טובה. זוכת האוסקר, מארשה גיי הארדן, מצוינת בתפקיד אשתו של פולוק, לי קרסנר, ציירת בעצמה, שוויתרה על הקריירה לטובת שיווק ותמיכה בבעלה. אד האריס עצמו משחזר את דרך עבודתו של פולוק בצורה אמינה ומעניינת, וכרגיל מפגין כשרון משחק מצוין. כנ"ל לגבי איימי מדיגן, אשתו בחיים של האריס, בתפקיד האספנית המייצגת פגי גוגנהיים, וג'פרי טאמבור בתפקיד מבקר האמנות קלמנט גרינברג, שבהתחלה קוטל את עבודותיו של פולוק, אך לאט לאט מוצא את עצמו בחוג האנשים הסובבים אותו ומתעניינים בו.
'פולוק' הוא סרט דרמה איכותי. כאשר שומעים את סיפור חייו מלאי הייסורים של ג'קסון פולוק אפשר לצפות לסרט חזק וקשה. הוא לא. לפחות לא באופן משמעותי. אבל זה גם לא עושה אותו שגרתי ומשעמם, כי אם דרמה פשוטה ורגישה, מעניינת ועשויה היטב. לא בהכרח רק לחובבי אמנות.
מזל טוב
על כתבה ראשונה, אם פיטר פן אומר אני לא אתווכח.
לא ראיתי את "פולוק" אבל את העבודות שלו אני קצת מכיר. מי שיגיד על האומנות שלו שזה להשפריץ צבע על בד, לא יחטא לאמת. אבל אם זה היה כל כך פשוט, כל אחד היה יכול לעשות את זה. צריך להזהר מאוד כשפוטרים את כל הז'אנר הזה בציור כקשקוש.
שלכם, השוטר.
תודה לך אדוני השוטר
אבל אם יורשה לי, אעיר בתגובה שבביקורת ניסיתי בעיקר להעביר את נקודת מבטי בתור לא-מבין-באמנות. ובתור אחד כזה (שיבוצי בכיתת אמנות בשעתו, אגב, הייתה בשל טעות של ההנהלה), אותה נקודת מבט לגבי היצירות היא הרבה פחות עמוקה משל המבינים. זה למה כל התלונות לגבי הרקע.
אי לזאת ובהתאם לכך, חלילה לי מלטעון שהיצירות של פולוק היו פשוטות.
ובעניין הקשקושים – לא טענתי שזה דבר רע.
אבל זה אני…
אני בעד הסרט הזה!
ולו בגלל שהימורי על מרשה גיי הרדן לזכייה באוסקר (שהונע במידה רבה מכך שהדג זלזל בה בסקירתו) הביא לי את המקום השני בתחרות ניחושי האוסקר (כשעוד כתבתי אינקוגניטו תחת השם הטפשי "ההוא, נו מה שמו") ואף חולצת עין הדג!
כתבה מספר 283
היאח למרשה!
טוב, בזה קשה להאשים את האריס
אם היה מבין את מניעי השתייה, הגמילה והחזרה לבקבוק של בני האדם, בטח לא היה נאלץ לעשות את הונו מדרמות משעממות על אנשים כאלה.
סרט מצוין
בעית האלכוהוליזים אינה נפתרת
בקלות זוהי תופעה ממכרת שרבים יודעים שטוב להם בלעדיה אבל לא יכולים להפסיק (כמו עישון)
בעית האלכוהול באה להראות שאין טוב בלי רע ואנשים שמגיעים לגדולות
רחוקים רק טיפ טיפה מהתהום
זה לא קשור
אבל הרגע חזרתי מ"מת לצעוק 2" ואני עדיין בשוק. אני יכול להשתמש בכל המילים הרעות שיש לי ועדיין הם לא יספיקו כדי להביע את הרגשת הבחילה שיש לי מהסרט האיום הזה. הסרט כל כך גרוע ומגעיל עד שלעומתו אפילו מת לצעוק 1 נראה כמו "הסנדק" והאחים פארלי נראים כמו שיא האלגנטיות.
כבר בסצינת הפתיחה שהתאפיינה בשתן וקרב הקאות היה ברור שאני עומד בפני ביזיון ולא חשבתי שאפשר לרדת יותר נמוך אבל ההמשך גרם לי לשנות את דעתי. אין דבר כזה נמוך מדי… אבל הביזיון לא מתבטא רק בגועל נפש. כנראה שנגמרו לאחים אובריאן רעיונות והם פשוט חזרו כמעט על כל הסצנות שהיו במת לצעוק 1. בקטעים שבהם לא עצמתי עינים מגועל חשבתי על זה שבעצם ראיתי את הסרט הזה כבר שנה שעברה.
אבל מה אני בוכה, אני אשם… ראיתי את מת לצעוק 1 וידעתי למה אני נכנס מראש.
אני יודע שכל מה שכתבתי לא קשור אפילו קצת לפולוק אבל הייתי חייב להוציא אגרסיות ולא היה לי כוח לחכות עד שתצא ביקורת על הסרט.
נ.ב
מישהו מוכן להסביר לי למה ברגע שאיזה דמות בסרט תוקעת נאד 100 ילדים (שכמובן יושבים מאחורי) מתחילים לצחוק כמו משוגעים?
אכן, לא קשור.
תגובות שלא קשורות לסרט נא לכתוב בדו"ח קופות שבורות, או, אם המצב דוחק, ביומית.
האחים *אובריין*???
התכוונת ל- Vayans brothers, אני מניחה… אובריין זה לא ממש שם נפוץ בקרב כושים. P-:
סרט שמתאר אומן
הכי חשוב על "פולוק", ועל עוד הרבה דרמות מסוגו- מדובר בסוג סרטים שפשוט מספרים סיפור, טוב או לא, מהתחלה, ועד הסוף (לפי השקפת הבמאי, לפחות).
אין (כמעט) טריקים, אפקטים בסאונד, טוויסטים מוזרים, ופארודיות- פשוט סיפור. סיפור פשוט.
למי שיש סבלנות ורצון, סרט לא רע בכלל. אבל בקולנוע גדול, או בטלוויזיה בחדר חשוך- כמעט ואין הבדל מהותי.
(אין אף אחד שמפריע, לעומת גירסה חתוכה לטלוויזה)
משהו שהציק לי
מזל טוב על הכתבה אבל הטריד אותי משהו קטן אבל מאוד משמעותי לי באופן אישי.
למה מתרגמים את השם harris להאריס ולא להריס? אם תבדוק בספר טלפונים תגלה שיש 144 אנשים בשם הריס ורק 7 בשם האריס. פשוט המתרגמים החליטו לתרגם את השם בצורה מעוותת. ולא הייתי מציק לך על עניין כזה אם זה לא היה נוגע לי באופן אישי.
אני לא בלשן אבל:
התרגום בכלל לא קשור לכמות ההאריסים שנמצאים בספר הטלפונים הישראלי.מדובר בשם לועזי,ובוא נגיד שהתרגום היה "הריס" ולא היית מכיר את השחקן ואת צורת הביטוי של שמו,רוב הסיכויים שהיית קורא את השם בתור הריס עם סגול-כמו מרים (מהמילה להרים).השימוש באלף מבטל כל טעות שיכולה להיות בביטוי,ואם אני לא טועה משתמשים בזה בהרבה מקרים כאשר אין אפשרות להוסיף ניקוד.
אלוהים אדירים, אתה הלכת
ובדקת את זה בספר הטלפונים??? אין לך דברים יותר טובים לעשות בחיים???
וזה האריס כדי שיהיה ברור שזה A ולא E. לא, מתרגמים לא מחליטים מיוזמתם לשבש שמות ככה סתם. מתרגמים מתעתקים שמות לפי כללים מסוימים. ואם כבר, השם האריס מתועתק בצורה כזו כבר הרבה שנים. שזאת תהיה התלונה הכי גדולה שלך כלפי תרגום של סרטים, בחיי.
אכן, בדקתי בספר טלפונים
אבל לא בגלל שאני חסר חיים אלא בגלל שזה שם המשפחה שלי ופעם כבר נכנסתי לויכוח עם מישהו שטען בתוקף שאני חייב להוסיף א אחרי הה', דבר שגרר התערבות לגבי הצורה הנפוצה בארץ, מה שהוביל לבדיקה בספר טלפונים.
ואם שאלתם את עצמכם, אז לא, אין לי קשר לאד הריס, אריק הריס, הריסון פורד או כל אמריקאי כלשהו העונה לשם הריס(ויש כמה עשרות אלפים כאלה).
לאבירם
קודם כל מזל טוב על גוב החדש
אחלה ביקורת ..תמשיך ככה ..
אמנם לא ראיתי תסרט …
אבל …עכשיו אני אדע למה ללכת …
בהצלחה
מחאה!
למה אדון רד, סוף סוף יוצא שאני מגיב ראשון ואתה מחליט למחוק לי את ההודעה, אז בכל מקרה שוב מזל טוב על הכתבה! ובעייה עם פולוק וזה נוגע לעוד הרבה סירטי איכות כגון לפני שהלילה יורד היא המיקום הבעייתי שלהם בד"כ בקולנועי לב שרחוקים בטירוף מהאזור בו אני גר או בני אדם שפויים גרים.
כמו שאני תמיד
מוחק הודעות נטולות תוכן שנכתבו רק כדי לכתוב אהרו"כ זה לא משהו אישי נגדך וחוץ מזה אנשים שפויים גרים בכל מיני מקומות אפילו בעפולה!
אה... עכשיו הבנתי
את פשר המשפט הראשון בתגובתו של השוטר.
האמת היא שלא יצא לי לקרוא את תגובתך לפני שנגנזה מאחר ולא הייתי בסביבה בלילה החגיגי בו התפרסמה הביקורת.
אז תודה על הברכות, ואכן – סרטים איכותיים מהסוג הזה מוקרנים בבתי קולנוע בהתאם. אני ראיתי את "פולוק" בבית קולנוע כאן בחיפה – "סינמה קפה מוריה", שעד אז כף דרכי מעולם לא רגלה בו.
אבל זה אני…
מזל טוב על הכתבה הראשונה!
כן יירבו…
ובקשר לסרט עצמו: הוא כולו קודר, או שיש גם רגעי הומור? ויותר חשוב: הוא מעניין? הוא מרתק? שווה להוציא עליו 30 ש"ח?
יום לא-הולדת שמח,
גל
תודג!
ולא, אין ב"פולוק" ולו קטע הומוריסטי אחד. יוצאים ממנו בהרגשה של באסה, אבל מתרשמים מאיכות הסרט. כך היה המקרה שלי, לפחות.
לשם המחשה, "סיפורו של וויל האנטינג" למשל הוא מלודרמה בחסד, אך לא היו חסרים בו קטעי הומור פה ושם. "פולוק" הוא דרמה נטולת הומור.
ואם שווה 30 שקל? הממ… קשה.
אישית ראיתי אותו בערב בו הייתי להוט לראות סרט, ובאותו ערב נחרדתי לגלות ש"רקוויאם לחלום" הורד ממסכי הקולנוע, אז הלכתי לזה.
תיכננתי לראות את "פולוק", אבל לא מיהרתי. לדעתי כדאי לראות, אבל לא תפסידי הרבה אם תחכי לוידאו, וניתן כבר להשיג אותו בדויד, אגב.
אז מי זה פולוק?
אף אחד, רק הצייר האמריקאי הידוע בתחום הציור המופשט.
לא שזה הופך את הסרט למעניין יותר.
באיזו כיתת אומנות למדת?
(שאני אדע להמליץ לאנשים מאיפה כדאי להתרחק…)
אז כבוגרת כיתת אמנות (ובגרות בתולדות האמנות), ומבלי לחוות דעה אישית על איכות אומנותו של הנ"ל, אני יכולה להגיד לך שג'קסון פולוק הוא אמן ידוע בהחלט.
העובדה שאתה מעולם לא שמעת עליו… היא בורות שלך ותו לא.
עינת
אז יפה,
ענית לי על השאלה השניה ששאלתי בפסקה הראשונה בביקורת. אני אאשים את עצמי. רשמתי לפניי.
חוששתני....
שיש סיכוי טוב שזו היה כיתת אומנויות בתיכון "ליאו בק" בחיפה. כן, לחלוטין זכור לי "אבירם סולומון" אחד שלמד מספר כיתות מתחתיי. במידה ואני צודקת, אי אפשר להאשים את אבירם בכלום כי בחטה"ב הזו עסוקים בעיקר בלהתחמק ממכות בהפסקה. עיקר האומנות מתבטאת בקישקושים ובהגיגים על קירות השירותים. קיצר, הכיתה הזו אינה דוגמה לשום דבר חוץ מ"לאיך נמצא שם מפוצץ לסתם כיתה רגילה".
אם אני טועה ומטעה, אני מתנצלת מראש.
רגע אחד...
אז את רוצה להגיד לי שאנחנו מכירים?
כי את כמעט צודקת – זה אכן היה ב"ליאו בק", אבל לא בתיכון, שכן למדתי שם רק בחטיבה, ובכיתה הספציפית הזו רק בכיתות ז'-ח' (ב-ט' עברתי לכיתה אחרת עקב התכונות המקסימות של הכיתה, אשר שציינת)
אבל זה אני…
אם תשים לב....
אז כתבתי לאחר מכן "חטה"ב ליאו-בק" וכן, אנחנו מכירים, זאת אומרת, אני יודעת מי אתה ואתה לא יודע מי אני בווווא-הא-הא-הא!!
אתה מ"השכונה" (להקרא במלעיל) וגם אני, פעם אחרונה שבדקתי.
חכי, חכי לבוחצלגיחצן.קון...
צ'מעו,
עולם קטן ומצחין.
אבל היי
אני לא קורא נכון, או שבאמת עד הפיסקה האחרונה מדובר באזהרה, ומשם בהמלצה חמה?
אני דווקא מאוד אוהב את פולוק הצייר ואת אד האריס השחקן, אבל לא את פולוק הסרט ואת האריס הבמאי. היה משעמם ברובו.
אם אנחנו מניחים שהחיים של פולוק היו מספיק מעניינים בשביל להחזיק דרמה ביוגראפית של שעתיים, אין אלא להבין שהבעייה היא במלאכת הבימוי, או התסריט. אולי היה צריך להחליק על בננה או משהו.
להאשים את עצמך
ג'קסון פולוק הוא אחד האמנים האמריקאים היותר בולטים במאה ה-20. אני אישית לא אוהבת אותו במיוחד, אבל מצד שני מעולם לא נטיתי חיבה רבה לאמנות מופשטת.
אל תאשים! אל תאשים!
גם אני, כמו כל שוכני עמוד זה, מסתבר, למדתי אמנות.וגם אני כמו ידידנו למעלה, לא שמעתי קודם לכן את השם ג'קסון פולוק, על אף 5 יח"ל בבגרות. ואני (וזו פעם אחרונה שאשתמש במילה אני. בלי הבטחות) לא מתכוונת להאשים את עצמי, כי אם אפשר להאשים את משרד החינוך, שגם ככה אשם מבחינתי ברוב המקרים, מה טוב מזה?
לעומת זאת את הציורים של ג'קסון פולוק הכרתי. ולא רק זאת- אלא אפילו אהבתי אותם! כן כן… ואפילו ראיתי לפני משו כמו 5 שנים, תוכנית בערוץ 8 שהנציחה עבודה של צייר, יכול להיות שזה היה פולוק עצמו, רק לא ידעתי כי הגעתי לקראת הסוף.
בכל מקרה כחובבת אומנות, ואולי בגלל זה, אני (ידעתי שאני לא אעמוד בפיתוי לא להגיד אני) נסחפתי אחר הסרט, נסחפתי אחר משיחות המכחול, או לחילופין התזות הצבע,נהניתי והתייסרתי מכל רגע, ואפילו פתחתי ספר כשהגעתי הבייתה, כדי לקרוא קצת על הביוגרפיה שלו. אמנם כמו לכל סרט יש לו את החסרונות שלו (אכן,מעט יותר מיקוד היה עוזר), אבל, שוב, כחובבת אמנות אני מצאתי בו קריצות קטנות, כמו באחת הסצינות שהוא יושב ולוגם מאחורי שולחן המצוי בקומפוזיציה אלכסונית שהזכירה לי את "שותי האבסינת" של דגה.
אבל מצד שני, אולי זו רק אני…
זה הממסד אשם (לא האפל, ה''מואר'')
אני גם למדתי אומנות, אז אני חייבת להגיב על הכתבה?
בכל אופן, למדתי רק שנה אחת בכיתה י', ובכלל למדנו מיתולוגיה יוונית/רומית (שהיה מאוד מעניין), ואומנות עתיקה יוונית/רומית/מצרית, שלרוב התקשרה לסיפורי המיתולוגיה. מפליא אותי לשמוע שבמקומות אחרים לומדים אומנות מודרנית בתיכון. כנראה שהתיכון בו למדתי עדיין תקוע במילניום הלפני שעבר (או הלפני לפני שעבר? אני לא בטוחה).
ואגב סרטים על ציירים, ראיתי פעם בוידאו איזה סרט עם הבלונדה מדלתות מסתובבות… גווינית' פאלטרו (זהו! זה השם!), על איזה צייר, והיה ממש נחמד לראות איך הוא מצייר (עלק מצייר. בטח ציירו בשבילו…). ובסוף הסרט, בין הכתוביות, היו מלא ציורים יפהפיים של… דגים. כל הציורים בסוף פשוט עשו לי את היום.
את מתכוונת ל''תקוות גדולות''
עפ"י צ'ארלס דיקנס, עם אית'ן הוק יקירי? כי אני זוכרת שבקרדיטים היו כל מיני ציורים, ואני חושבת שגם היה מישהו שצייר במהלך הסרט.
בכל מקרה בכל מה שנוגע לג'קסון פולוק, אני לומדת אומנות כבר שנה שלמה במגמה בתיכון, והאיזכור היחיד (והדי נכבד) שהמורה שלנו עשתה לגביו היה פעם כשנגמר לה החומר ללמד ונשאר עוד זמן לשיעור והיא החליטה להראות לנו סרט על עבודתו של פולוק (ז"א, סרט שמראה אותו עובד).
בשום אופן הוא לא נכלל ולא יכלל בחומר הלימודים שלנו, כי החומר כולל רק דברים ישנים ומשעממים יותר (לדעתי) כמו ארכטיקטורה או אומנות הרנסאנס, אבל בכל זאת ידעתי מי זה פולוק ברגע שהיא התחילה להקרין את הסרט, פשוט מידע כללי.
אז מי שיודע מי הוא אני לא אתפלא כי זה אמן שצריכים להכיר, אבל מי שלא מכיר אותו אני לא אפסיק לדבר איתו. סוף סיפור (לפחות בשבילי) (לפחות עד שאני אראה את הסרט)
את מתכוונת ל''תקוות גדולות''
כנראה זה באמת הסרט. שיחק שם מישהו מספיק יפה כדי שהוא יהיה אית'ן הוק. ובמהלך הסרט ראו אותו מצייר בעיקר את גווינית'.
אני חייב לשאול
את במקרה לומדת ב'גבעת גונן', פשוט אני מכיר את המורה לתולדות האומנות שם ועניין הסרט מתאים לה.
ועם כל מי שהטריח את עצמו לכאן בשביל העוף אז סליחה (לפחות אין הרבה תגובות והדף עולה מהר)
אני מתחילה להבין את הציון הגבוה
שלי בתלודות האמנות…
כנראה לאור רמת לימוד המקצוע בבתי הספר בארץ, כשאתה כבר לומד במקום בו מלמדים כמו שצריך… לא קשה במיוחד להוציא ציון גבוה בבגרות.
ויש עוד בונוס: אתה שומע גם על ג'קסון פולוק :-)
למרבה הצער את רוב מה שלמדתי במשך 4 שנים הספקתי לשכוח בתוך פחות משנה: שנה אחרי סיום הלימודים חברתי הטובה ואני שוטטנו במוזאון ישראל כשתי זקנות סניליות, נושאות תפילה חרישית למוחינו המצומקים שיואילו בטובם להיזכר במשהו…
אבל לא! כמו 2 פתאטיות נעמדנו מול כל יצירה שניה, טופחות על מצחינו וממלמלות משהו כמו "נו, זה ההוא… שצייר את הזה… שלמדנו עליו בכיתה עם המורה ההיא, איך קראו לה…".
אני לא נשברתי, ושלחתי שוב ושוב את חברתי לבדוק ב"קרדיטים" ולהגיד לי רק את ה"אות הראשונה של השם הפרטי" טוב, אז גם את האות הראשונה של שם המשפחה. וגם את השניה. והשלישית – נו, זה עומד לי על קצה הלשון!
אם זה לא סיפור טרגי, אני לא יודעת מה כן…
עינת
זה בסדר...
כלומר, תודה על התמיכה כמובן, אבל הייתי מוכן להאשמות מהסוג של חלק מהתגובות כאן – "תאשים את עצמך!", "בור ועם הארץ!", "מה קרה לך?! סמל האקספרסיוניזם המופשט!", "פולוק שולת!!!11".
אין בעיה, זה לגיטימי. תשימי לב לתגובתי על תגובתו של Karma Cop – בה הבהרתי יותר את מה שניתן להבין מהפסקה הראשונה: אני לא מבין באמנות. הייתי גרוע בתולדות האמנות, ומעולם לא ראיתי את עצמי עושה בזה בגרות. אקספרסיוניזם מופשט, הפשטיוניזם מאוקספרס, כל זה לא מדבר אליי. באתי לראות סרט. וקצת קראתי על פולוק מאז ששמעתי על הסרט הזה, לפני חצי שנה בערך כשיצא בארה"ב. עדיף מאוחר מאשר אף פעם, לא? מה לא?
ובנימה אופטימית זו, שני עוף-טופיקים קטנים במחיר אחד:
הייתי אמור לבוא לבוחצלגיחצן.קון, אך זה התנגש עם הכנות לחוצות לנסיעה. התנצלות כנה בפני לונג.
מה שמביא אותנו לעוף השני: כן, הנסיעה. זה לא הומאז' לפיטר פן. גם אני טס לארה"ב, מחר בבוקר, לשבועיים. ניו יורק.
סביר להניח שאני גם אראה שם סרטים (במיוחד על הכוונת: "A.I").
אבל זה אני…
אז מי יודע, אולי נתראה בעוד כתבה. ואולי לא.
תיהנו משהותכם.
איפה למדת אמנות?
אם היית לומד אמנות במקום ראוי לבטח היית שומע עליו ועל חבר מרעיו והמהפכה שהתחוללה בתקופתם באמנות הפלסטית וזה לא סתם השפרצות… הייתה לו שיטה מסויימת, ויש לכך אף תמיכה תיאורטית בשפע אז לפני שאתה חושב שאתה כל כך חכם לך לאנציקלופדיה ובדוק שם
צליל
איפה למדת להגיב?
אם הייתה נשאר באתר הזה קצת יותר זמן לבטח הייתה שומע על הזרם העין-דגי והמהפכה שהוא הוביך באומנות ביקורת הקולנוע וזה לא סתם הפלצות מקלדת… הייתה להם שיטה מסויימת, ויש לכך אף תמיכה תיאורטית בשפע באנציקלופדיה גלקטיקה (בעותק שעבר דרך חור זמן) אז לפני שאתה חושב שהאחרים כל כך מטומטמים לך למה היה ותקרא שם.
(בעברית פשוטה: סגנון הכתיבה באתר הזה הוא כזה שבו לא כל הפרטים נכונים והכל נכתב כדי לשעשע).
שלמקו
שאין לו מושג ירקרק באומנות ובתור שכזה לא רוצה לשמוע הרצאה על ציור בטפטופי מברשת בביקורת לסרט
איפה למדת לקרוא?
אבירם הודיע קבל עם ואתר שהוא למד בכיתת אומנות מפוקפקת למדי ושיש סיכוי טוב שיש להאשים את מערכת החינוך ואולי אף את עצמו בחוסר הידע הנ"ל. זה כתוב יפה בתחילת הביקורת וגם אי שם בנבכי ההודעות (אין לי כוח לחפש).
מה שכן, "באומנות כמו באומנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה"- זכותי לראות ביצירותיו של פולוק משמעות פוסט-מודרניסטית עמוקה עם שיטה אומנותית חדשנית או לחילופין השפרצות אוויליות שאחותי הקטנה יוצרת כמוהן יום-יום בגן רינה, אז התנשאות תתקבל שלא בברכה. תודה.
פולוק הסרט
עצם הרעיון שאיננו מכירים את גקסון פולוק ,מביא את הזכות לעשות עליו סרט,שהרי אין חדש בדברים ובאומנות שכבר מוכרים לנו
ולכן אם הסרט ידגדג לכמה אנשים
בסקרנות ובהיפתחות לאומנות אזי אד הריס עשה את שלו
לדידי סרט חזק מאוד עם עוצמת משחק מרשימה ואותנתיות .
אני לא טובה בכותרות
לא ראיתי את הסרט אז אני לא יודעת אם הוא מרתק, מעורר ענייין או אפילו סתם מהנה. אבל להגיד שג'קסון פולוק הוא לא צייר מוכר?
הראשון שהתחיל לצייר על הקנווס בצורה פחות קונוונציונלית והשתמש בכתמי צבע. תמונות שלו שוות המון. יש כמה במרכז פומפידו בצרפת, לדוגמא.
אני מסכימה עם כל מי שטען שהעובדה שאין הכרות עם פולוק נותנת סיבה לעשות עליו סרט.
מאוד משעמם
באיחור אופנתי סופסוף ראיתי את הסרט…
אין שום סיבה שהסרט היה צריך להימשך שעתיים ויש הרבה סצינות מיותרות. אם שמים בצד את העובדה שהסרט הוא על אישיות חשובה בעולם האמנות, הסרט הוא בעצם על אלכוהוליסט והחיים הבלתי נסבלים בקרבתו, ואשתו המזוכיסטית. שחקנים טובים מאוד וזהו בערך. סרט שלא מקדיש זמן בכלל לשאלות החשובות כמו למה הוא הפך לאלכוהוליסט ואיך הוא התחיל לצייר בכלל הוא סרט לוקה בחסר מבחינת הצופה ודי רדוד. זה שהבמאי מאוהב בנושא הסרט שלו זה פשוט לא מספיק כדי ליצור חוויה קולנועית ראויה לתשומת לב.