טרילוגיית "שודדי הקאריביים" של גור ורבינסקי היא הטרילוגיה האהובה עליי. בניגוד לטרילוגיות מצליחות אחרות מהתקופה, לתחושתי היא קצת נעלמה. גם המעריץ השרוף שאני קצת שכח מהם ולא ראיתי אותם שנים, אבל פה ושם אני נזכר בהם: מספינות וסירות שעוברות לי ליד הבית, העובדה שהפרצוף של ג'ק ספארו מרוח על חצי מסניפי פלאנט וסינמה סיטי בערך, או אפילו קונצרטים של הפילהרמונית שמזכירים לי את האנס זימר. אז מלא געגועים לקאריביים, ראיתי שוב את כל הטרילוגיה, כולל תוספות מאחורי הקלעים, דבר שהייתי עושה כמות לא סבירה של פעמים בילדות. לשמחתי גיליתי שהם רק השתבחו עם השנים, וקרו בהם לא מעט דברים מעניינים – על המסך ומאחוריו.
הראשון בטרילוגיה הוא "קללת הפנינה השחורה", סרט שהפך להצלחה ענקית כמעט בכל פרמטר: שבר קופות, הזניק קריירות, קיבל חמש מועמדויות לאוסקר ועד היום מדורג גבוה בלא מעט רשימות. היה בו ערבוב של אקשן, הרפתקאות, קומדיה, אימה והומור בצורה מושלמת. למתבוננים מהצד כמו שאני הייתי באותו זמן, הסרט צץ משום מקום – בלי כוכבים גדולים במיוחד, במאי בולט או נקודת מכירה גדולה, וכאשר פיראטים לא היו באופנה בכלל. לכאורה, "סתם" סרט הרפתקאות שהפך לאחד מהסרטים שמגדירים את התקופה. אז בואו נצא למסע ונבין איך הברק הזה נתפס:
"שודדי הקאריביים" הוא בכלל אחד מהמתקנים הראשונים בדיסנילנד, ובהתאם כתיבת התסריט הייתה רכבת הרים. קודם עלו על המתקן הצמד טד אליוט וטרי רוסיו, שהציעו לדיסני את הרעיון כבר בשנות התשעים ונדחו. ב-2001 דיסני החליטו שזה כן רעיון טוב אבל למי יש כוח לנודניקים שכתבו את "אלאדין", והעלו את ג'יי וופרט על הקרון. אחרון לעלות למתקן, ואולי בכלל הראשון כי הוא טוען שחשב על סרט פיראטים בזמן משחק פריזבי כבר ב-91' (כן, כן, וויקפדיה היא עדי), הוא סטיוארט ביטי, שדיסני קראו לו בגלל הידע שלו בפיראטים.
אלא שלאחר כל הפינג-פונג הזה, דיסני החליטו להחזיר את אליוט ורוסיו אחרי שעבדו איתם ב"כוכב המטמון" (הם גם הספיקו באמצע את "זורו" ו"שרק"), כדי להוסיף "אלמנטים על טבעיים" לתסריט, והם היחידים שקיבלו קרדיט של תסריט ולא רק סיפור, וגם נחשבים לתסריטאים האמיתיים של הסרט. ומזל, כי התסריט של "הפנינה" הוא אחד המדויקים והמרשימים, ובוודאות התסריט שאני הכי אוהב בסדרה: הם הצליחו לבנות מזימה מורכבת עם לא מעט חלקים, בטח בסרט שמיועד לילדים, שמשלימים אחד את השני ויוצרים פאזל מושלם, רזה ויעיל ללא טיפת שומן מיותרת.
התסריט הגיע אל ג'רי ברוקהיימר, מפיק על של בלוקבאסטרים גדולים, כלומר, הבנאדם שפונים אליו כשצריך תקציב נדיב וסטים ענקיים כדי לצלם את הסרט עם ספינות אמיתיות ואקשן בומבסטי, כי דיסני בזמנו לא הייתה מעצמת סרטי לייב אקשן כמו היום, עם מארבל, כל פרויקטי הלייב-אקשן לאנימציות ואולפני פוקס. הוא, כמובן, הסכים.
הבמאי שנבחר על ידי ברוקהיימר ודיסני הוא גור ורבינסקי, שהתחיל בתור גיטריסט בלהקות אנונימיות, משם עבר לביים קליפים ולאחר מכן הפך לבמאי פרסומות מצליח שעבד עבור החברות הגדולות בעולם. בסוף הוא הגיע לקולנוע, וההצלחה הגדולה הראשונה הייתה "הצלצול" בשנת 2002, סרט שנחשב לחלוץ בטרנד הרימייקים ההוליוודיים לסרטי אימה אסיאתיים. משהו בכל זה – אולי העובדה ש"הצלצול" הצליח להפחיד את הקהל ולהישאר בגבולות PG-13, והסרט הנוכחי תוכנן להיות בין השאר סרט אימה לילדים – גרם להם לבטוח בו עם "קללת הפנינה השחורה" ותקציב עצום לאותו הזמן של 140 מיליון דולר.
גם הליהוקים עברו הרבה ידיים ושינויים. אורלנדו בלום (שהיה בשיא ההייפ שלו כלגולאס מ"שר הטבעות") לוהק בתור וויל טרנר אחרי שהמפיקים בדקו כמעט כל שחקן פעיל (טובי מגוויר, ג'וד לאו, טום הידלסטון, הית' לדג'ר ועוד), קירה נייטלי לוהקה בתור אליזבת אחרי הפריצה שלה ב"שחקי אותה כמו בקהאם" (והייתה עדיין קטינה במהלך הצילומים, לכן אמא שלה תמיד הייתה איתה על הסט), אבל דווקא ליהוק דמות המשנה השולית, ההפוגה הקומית, היה המרכיב המשמעותי – ג'ק ספארו של ג'וני דפ.
הדמות של ג'ק ספארו תוכננה להיות סוג של ג'אר ג'אר בינקס שזורק פאנצ'ים לצד הזוג הראשי, ומדווח שחשבו ללהק את ג'ים קארי בשלב מסוים. לבסוף הם בחרו בדפ שנכנס עמוק לדמות, חקר על הפיראטים והחליט שהוא בעצם כוכב רוק כמו קית' ריצ'רדס מהרולינג סטונס. בזמן שדיסני נבהלו מזה קצת, ורבינסקי וברוקהיימר התלהבו מהרעיון ומכישורי המשחק שלו והחליטו לתת לדמות נפח גדול יותר, מה ששינה מאוד את הסרט, וההימור השתלם: זה נתן לדפ את המועמדות הראשונה שלו לאוסקר (היחידה המוצדקת בעיניי) והפך אותו לכוכב על. לרגעים מסוימים, ספארו היה אחת הדמויות האייקוניות של התקופה והפרצוף שלו היה בכל מקום.
יש עוד הרבה גורמים שהפכו את "הפנינה" למה שהיא, אבל בתור חובב פסקולים, דבר שהפכתי אליו בעיקר בגלל הסרט הזה, המוזיקה של זימר ובאדלט מרוממת את הכל לקלאסיקה של ממש. אלן סילבסטרי ("בחזרה לעתיד", "פורסט גאמפ") נשכר לפרויקט וכבר הלחין את רובו, אבל ורבינסיקי וברוקהיימר לא היו מרוצים (אפשר לשמוע שאריות בטריילר ישן). ברגע האחרון ממש, הם פנו לזימר איתו ורבינסקי עבד כבר ב"צלצול", שהלחין כמה נעימות והעביר לבאדלט לסיים את הפרויקט תחת הנחייתו. בצפייה והאזנה היום, ובטח בהשוואה לסרטים הבאים, כל העשייה בדקה התשעים מאוד מורגשת, והפסקול יכול לתת לפעמים הרגשה שאנחנו שומעים כמה דמואים אלקטרוניים ולא תזמור מלא, אבל שיתוף הפעולה הזה העניק לנו פסקול אקשן כייפי וקצבי, וגם את אחת הנעימות הקולנועיות הכי מוכרות של זמננו, He's A Pirate.
אז מה עושים אחרי הצלחה כזאת? כמובן שחוזרים לסרטי המשך. ולא סתם המשכים, ורבינסקי וברוקהיימר רצו לעשות את סרטי שודדי הים הכי גדולים אי פעם, כאלו שאף אחד לא יצליח להתעלות עליהם, ובעקבות ההצלחה היה להם כבר את צוות החלומות וכיסים מאוד עמוקים.
הם גייסו מהר בחזרה את כל ההפקה המקורית לעבוד על שני המשכים בתקציב ענק של מעל 500 מיליון דולר, 300 מהם רק על הסרט השלישי. זה היה הפרויקט הכי יקר בהיסטוריה של הוליווד בזמנו, ובודדים עקפו אותו מאז. כך קיבלנו את "תיבה של איש מת" ו"סוף העולם", סרטים שאמנם הצליחו בקופות, אבל התקבלו הרבה פחות טוב אצל הקהל והמבקרים. בצפייה חוזרת אני מבין למה, ועדיין – ככל שהזמן עובר אני מעריך אותם ואת מה שקרה מאחורי הקלעים יותר ויותר.
"הפנינה" נראה טוב גם היום, אבל הוא יחסית קטן ומורגש שהם צילמו חלקים נרחבים על סטים באולפן, גדולים ככל שיהיו. כשראיתי אותו עכשיו קצת הרגשתי שהוא סרט ניינטיז. ב"תיבה של איש מת" ו"סוף העולם", לעומת זאת, התקציב הגדול מאוד מורגש: הם צולמו כמעט כולם בחוץ, בג'ונגלים ומים אמיתיים, וגם כשהיו חייבים לבנות סט בשביל משהו כמו המערבולת, סצנת השיא של הטרילוגיה כולה, הסט היה שובר שיאים בגודלו וכלל שתי ספינות בגודל מלא הפונות אחת אל השנייה.
וכאן בעצם התחילה ההערצה הגדולה שלי לוורבינסקי, כי סרטי ההמשך פשוט יפהפיים למראה. הכל צבעוני, קופצני, סצנות הלילה מוארות חזק בכחול וברורות, הים טורקיז בוהק כמו בקאריביים, היערות ירוקים ומפורטים. האפיות והיופי של הסרטים האלו הם כל מה שאני רוצה בקולנוע. ורביסנקי, שגם את הסרט הראשון ביים כמו ילד שמשחק לגו, קיבל את אחד ממגרשי המשחקים הכי יקרים בהיסטוריה של הוליווד וניצל אותו עד תום, בזכות דבר אחד עיקרי שאני הכי אוהב אצלו: ורביסנקי, בעיניי, הוא מלך האקשן הקומי בהוליווד. לא הרבה מנסים בכלל לעשות את מה שהוא עשה, אז התחרות לא קשה. האקשן שלו יותר מזכיר את העבודות של ג'קי צ'אן, רק עם ספינות וחרבות במקום קונג פו.
יהיה קל להסביר את הכוונה עם השוואה לקומדיית אקשן טיפוסית, לצורך העניין האחת שאתם לא אוהבים. כן, נו, זאתי. מה שאנחנו מקבלים שם וברוב הסרטים היום הוא אקשן וקומדיה שבדרך כלל לא משולבים באותו השוט או אפילו הסיקוונס: הדמויות נותנות כמה מכות, עוצרות להגיד או לעשות משהו מצחיק, ואז חוזרות למכות. ורבינסקי, לעומת זאת, משתמש באקשן בתור הבדיחה – הפעולות עצמן הן המצחיקות ואיך שהן מבוצעות ומצולמות זו הקומדיה. אחד מהרגעים האהובים עליי בסדרה הוא בקרב המשולש בסוף "תיבה של איש מת": ג'ק ספארו קם מתוך קבר אחרי שברח מהקרב, רק כדי שגלגל ענק עליו וויל ונורינגטון נלחמים יסחף אותו חזרה לאקשן, וכל זה קורה באותו שוט.
זה פאנץ' שלם שכולו רק תנועה, כזאת שקריטית להמשך הקרב, מצולם בצורה מרהיבה בשוט אחד כמעט כמו מערכון של לוני טונס, ויש עשרות כאלה בכל סצנת אקשן פה. אלמנטים שיוצאים ונכנסים לפריים זה תמיד מצחיק, אבל בניגוד נניח לאדגר רייט ובמיוחד ווס אנדרסון, שלרוב עושים את זה בשוטים נייחים בלי הרבה תזוזה כדי להבליט את האלמנט הקטן שנכנס או יוצא, ורבינסקי מנצל את התקציב שלו כדי שהאלמנט המדובר יהיה גלגל ענק עם שתי דמויות בקרב חרבות עליו.
מעל כל זה יושב הפסקול הקלאסי הכי בומבסטי שאני מכיר לסרט קולנוע. אחרי שבסרט הראשון הכל נעשה ברגע האחרון, פה ההפקה נערכה מראש וזימר הקליט שעות על שעות של חומרים עם תזמורות ענק. זימר הלחין כל ביט כאילו הוא עצמו בקרב עם פיראטים וכילדים כמעט כל מי שאני מכיר ששיחק עם חרבות שם את המנגינות האלו ברקע. וזאת רק מוזיקת האקשן, גם מנגינת האהבה של וויל ואליזבת בסרטים האלה היא נעימה רומנטית שנשמעת כאילו בטהובן עצמו כתב אותה. לא סתם אני נזכר בסרטים האלו בקונצרטים של הפילהרמונית.
בעבודה על ההמשכים, ורבינסקי ניצח על כל זה ביחד עם העריכה והאקשן: זימר הקליט את הפסקול כשבחדר הצמוד ישבו עורכי הסרט, כדי לוודא שכל ביט יישב בדיוק על המוזיקה. בשוט של ג'ק והגלגל, מתחילים עם מוזיקת הקרב של וויל ונורינגטון, ובדיוק כשג'ק מתרומם מהקבר נכנסת מנגינת הנושא שלו. יש ביט אחד מהמנגינה, ובדיוק בביט השני והיותר בומבסטי הגלגל סוחף אותו. השוט הזה מרהיב והמנגינה לבדה טובה, אבל בשילוב עם התזמון של השוט הזה והעריכה שלו? ורביסנקי בנה פה קולנוע שאני לא יכול להפסיק להעריץ.
גם האפקטים בסדרה היו פורצי דרך. לכידת תנועה, הטכנולוגיה בה מצלמים שחקן עם חליפה ומלבישים דמות ממוחשבת אחר כך, הייתה עדיין חדשה, והפקת הסרטים נחשבה חלוצה בתחום כשעשתה בהם שימוש נרחב: קודם כדי לצלם את השלדים בסרט הראשון, ואז בהמשכים עם דיווי ג'ונס והמלחים. את האפקטים עשתה חברת ILM, אחת החברות המובילות בתחום האפקטים שנוסדה על ידי ג'ורג' לוקאס עבור "מלחמת הכוכבים", ואחראי האפקטים בטרילוגיה היה ג'ון קנול, בכיר ב-ILM שבין השאר היה אחד מממציאי הפוטושופ. הוא קיבל מועמדות לאוסקר על כל אחד משלושת הסרטים וגם זכה על עבודתו ב"תיבה של איש מת". על המערבולת ב"סוף העולם" אמר שזה הפרויקט הראשון מאז "שובו של הג'דיי", כמעט 25 שנה קודם לכן, שהיה צריך לקרוא לכל חברת ILM לעבוד עליו ביחד מרוב שהיה מורכב, וזה מורגש בכל פריים.
דיווי ג'ונס הוא אחת מדמויות ה-CG שנראות הכי טוב עד היום והעבודה של ILM שם מחזיקה לגמרי אחרי יותר מ-15 שנה, בין השאר בזכות הבימוי של ורבינסקי בשילוב של ג'ונס הדיגיטלי בכל סצנה מחדש. בתור במאי פרסומות קטנות, ורבינסקי התרגל לעבוד על הכל לבד ולבנות אפקטים פשוטים בעצמו, וכך ידע לחשוב מראש על כל מיני דברים שעזרו לג'ונס להרגיש טבעי: לדוגמא, בסצנה הכניסה שלו, כדי להדגיש את זרועות התמנון, הוא מכבה מקטרת עם אחת מהן. או בסצנה היחידה בערך שג'ונס לא בסביבתו הטבעית על "ההולנדי המעופף", אלא אוכל ארוחת ערב מפונפנת עם בקט וטרנר, הכל מואר בצהוב כדי שהוא לא יבלוט.
כאן עולה הבעיה של ניצול האנימטורים ואנשי האפקטים, ולצערנו, "סוף העולם" נחשב פורץ דרך גם בנושא הזה. הלחץ של הפקת שני סרטי ענק עמוסי אפקטים העמיס מאוד גם על החברות האלו, נושא מאוד רלוונטי עד היום. באחת מהכתבות על התנאים המחפירים שהם עובדים בהם, עובד ציין שהעובדה שהצליחו לסיים את הסרט השלישי בזמן ובהצלחה – למרות מורכבות הפרויקט, הלחץ המטורף והחוסר במשאבים, כסף וזמן – היתה מה שסימן לאולפנים שאפשר להמשיך ככה ורק לקצץ עוד. כאן התחילה התופעה הרחבה של סרטים עמוסי אפקטים דיגיטליים עם דרישות אינסופיות בתקציב הולך וקטן, מה שפגע קודם כל באנשי האפקטים, אבל בסוף גם ברמה הכוללת של האפקטים שאנחנו רואים היום.
אבל ערכי הפקה גבוהים ואנשים מוכשרים בשני צידי המצלמה הם לא הכל. לוורבינסקי והתסריטאים היה חשוב גם להשאיר אותנו עם מסר, עדין ככל שיהיה, עוד מהסרט הראשון. ב"קללת הפנינה השחורה", ברבוסה והמלחים מורדים בספארו כדי לגנוב את הזהב של קורטז, שטבח וכבש את האצטקים. מטבעות הזהב שקורטז גנב הן סימן לחמדנות שלו, ולכן הזהב קולל. כשהם לקחו את הזהב, הם בעצם נהנים מהעוול המתמשך הזה, אז אפילו שלא גרמו לו בעצמם, אחריותם לתקן אותו ולהחזיר את כל המטבעות. כל זה קורה מחוץ לסרט: אין פלאשבק למרד או סצנה של קורטז והזהב, ונותר לנו רק לדמיין מה קרה שם. זה נעשה בין השאר כדי לשים דגש על איך הדמויות מגיבות לעניין עכשיו ולהבהיר: גם אם מישהו אחר שבר, אם אתה מרוויח מזה איכשהו – אתה תשלם.
בהמשכים, חברת הסחר של מזרח הודו נבחרה כנבל. היא מבוססת על החברה האמיתית שהיה לה חלק גדול בביסוס שליטת המערב על הכלכלה בשיטות… לא מאוד מקובלות היום, בדומה למה שקורטז עשה לאצטקים מהסרט הקודם. כלומר היא בעצם המגה-תאגיד הענק של התקופה, כמו התאגידים הטכנולוגיים שיש לנו היום. בקט בתור המנכ"ל שלה רוצה לשעבד את העולם ולא להיות מוגבל ע"י שום חוק, והפיראטים, בניגוד להיסטוריה האמיתית, הם סוג של האדם הפשוט שקורס תחת העומס בעודו מנסה להרוויח שכר בכבוד, אז הם מחליטים להקים איגוד אנימטורים כדי לשמור על זכויות העובד שלהם. סתם, הם הופכים ללוחמי חופש מרדניים כדי לשרוד ומנסים לרתום את אלת הים עצמה לעזור.
כצפוי, אם ההמשכים הופקו ביחד, הם בעצם שני חלקים של סרט אחד ארוך, וככאלה הם הרבה יותר מורכבים וקשים למעקב, מהעלילה עצמה ועד מה שהם מנסים להעביר. כל הדמויות חוזרות, יש כמות נאה של דמויות חדשות, ולכל אחת יש בערך שבע מטרות שונות שהיא מנסה להשיג מכל הדמויות האחרות במקביל. זה כאוטי לגמרי ויכול להיות מבלבל מאוד, ברמה שבהוצאה הביתית של הסרט השלישי הם אפילו הוסיפו דף שאלות ותשובות מרוב שחלק מהקהל היה אבוד.
למרות האהבה שלי להמשכים, כל הבלגן הזה לא תמיד עובד, וזה לא רק אשמת אליוט ורוסיו התסריטאים: חלקים נרחבים מההכנות לסרטי ההמשך ואפילו הצילומים נעשו בלי תסריט סופי. הם לא בהכרח היו "מתקנים" את התסריט כמו שהייתי רוצה, כמובן, אבל התסריטים האלה בבירור דורשים עוד הרבה עבודה. דוגמא קלה היא מי נלחם נגד מי במהלך רוב הסרטים האלה: ספארו הפיראט הוותיק מוצב רוב הזמן נגד בקט וחברת הסחר, השליטה החדשה במשחק, ו-וויל טרנר שרק מתחיל לגבש את הזהות שלו מוצב מול ג'ונס, השליט הוותיק בים. אני חושב שהכל היה עובד הרבה יותר טוב אם פשוט היו בוחרים לעשות את ההפך: קרב בין ספארו וג'ונס הוותיקים, ובין בקט וטרנר הצעירים, כל אחד וראיית העולם שלו.
הרבה מאשימים בזה את שביתת התסריטאים שהייתה באותו הזמן, והיא באמת תרמה לכאוס, אבל זה פשוט היה חלק מהתוכנית של ההפקה הזאת מראש. במאחורי הקלעים אפשר לראות את ורבינסקי מתכונן לצילום הקרבות בזמן שאין עדיין תסריט ולא יודעים על מה יהיו הקרבות בכלל, ואליוט ורוסיו בחדר ליד עדיין מתלבטים מה ואיך לכתוב. זה קורה היום כמעט בכל פרנצ'ייז עם תקציב ענק, כשהבולטים הם מארבל ואינסוף השינויים והתיקונים שהם עושים לפני, תוך כדי ואחרי כל הפקה, אבל באותו זמן זה היה הרבה יותר נדיר, וההצלחה של הסרטים האלה כנראה תרמה לא מעט לתופעה.
אבל ברשותכם, אני אשמח לקחת רגע ולדבר על המקומות שבהם התסריט לא "עבד" באופן סוחף, אלא נגע בי באופן אישי. תיארתי למעלה את עניין התאגיד כנבל, וכן, אולי זה לא הכי מקורי, אבל זאת הייתה הפעם הראשונה שכילד נחשפתי לדברים כאלה, ואני מאמין שאני לא היחיד. איש לא יודע כמה ואיך סרטים משפיעים עליו, אבל אישית, אני בטוח שאני חייב לוורבינסקי זכויות יוצרים על רוב הדעות שלי – כמוהו, גם אני עובד בתאגיד ענק בימים אלה ומצליח להחזיק בכמה דעות נגד תאגידי ענק. גם רעיונות הצדק בעקבות עוול מתמשך מהסרט הראשון נטועים עמוק בתוכי. זאת, כאמור, הטרילוגיה האהובה עליי, ובצפייה בה עכשיו התחלתי לתהות כמה הדעות הפוליטיות שלי הגיעו משטיפת המוח של לראות אותה בלופים בילדות.
אבל זה לא רק עניין של השקפת עולם: "שודדי הקאריביים" גם סיפקה לנו דמות נשית שעבורי, לפחות, הייתה חריגה בנוף – מישהי שמרגישה אורגנית לסיפור, ושהנשיות והמיניות שלה הן חלק מהותי לסיפור. זאת טרילוגיה מאוד גברית, מהיוצרים מאחוריה והז'אנר עד הדמויות עצמן. אליזבת אולי לא אייקון פמיניסטי שנתן השראה לדור של ילדות, אבל בשבילי היא הראתה לי כיצד גם סיפור מאוד גברי, שבבסיסו "לזכות בליבה של בחורה", בעצם מתהפך ושם אותה במרכז: אפילו סצנת מימוש האהבה שבסוף מגיעה מנקודת המבט שלה, ולא של הגיבור – כאילו היא זאת שזכתה בו, בניגוד לסרטי האקשן האחרים בסביבה. אבין כל מי שתתלהב פחות מהכתיבה שלה, וגם לי הסצנה שמציצים לה מתחת לשמלה גורמת חלחלה, אבל עבורי דמותה של אליזבת' מאפיינת את הכתיבה החכמה מהצפוי שהייתה בסרטים האלה, כזאת שהצליחה לחתור נגד הציפיות ולהיות חדה ויפה יותר ממה שנראה במבט ראשון.
כפי שאפשר לראות, אני יכול לחפור על עוד כל כך הרבה דברים בסרטים האלו, אבל נראה לי שאסיים כאן. הסרטים האלו הם פגומים אך יצירות מופת בעיניי, שחרשתי אינסוף פעמים והשפיעו עמוקות על איך שאני רואה את העולם ותחומי העניין שלי היום, מהקולנוע עד כל השאר. אני לא עיוור, ורואה גם כיצד הם סללו את הדרך ללא מעט תופעות שאני פחות אוהב, כמו הניסיון להמשיך כל דבר בהפקת ענק גרנדיוזית, בלי תסריט סופי ועם הישענות מוגזמת על תיקוני אפקטים אחרי הצילומים. קצת כמו הזהב האצטקי של קורטז, נעשו בסרטים האלו עוולות. הזהב הזה נוצץ לי ואני נהנה ממנו עד היום, והתעשייה ואנחנו כצופים משלמים את המחיר. האם זהו מחירה של הרפתקה גדולה מהחיים? האם זהו אות הקין של מי שעובד עם תאגידים נצלניים? בואו, חבריי, נפתח בקבוק רום, נצפה בהם שוב ונשתה, חברים, יו-הו.
כתבה מצוינת שגם חידשה לי כמה דברים וגם נותנת כבוד לבמאי הכי אנדרייטד בהוליווד.
ורבינסקי מבחינתי הוא וירטואוז לא נורמלי ואחראי על כמה מהסרטים ״התעשייתיים״ הכי טובים שאי פעם נעשו. כבר בצלצול היה לו חזון ייחודי שגרר גל של יוצרים שניסו לחקות את הסגנון הויזואלי שהוא השיג בסרט הזה.
ב״שודדי״ הוא באמת עלה מדרגה. עד היום לדיסני לא היה במאי שיכול לשלוט ככה במדיום הזה בלייב אקשן.
אחד הדברים שאהבתי בסרטים זה שיש בהם את האמנות האבודה של תאורה ״מומצאת״, כלומר גופי תאורה שמאירים ממקומות שאינם הגיוניים אבל הם יוצרים אווירה ולוק ספציפי. זה רק אחד הדברים שלא ממש עושים היום כשמצלמים סרטים, וחלק מהסיבה למה רוב שוברי הקופות היום נראים כמו סדרות טלוויזיה נטוורקיות. ראיתי סרטון שמנתח את זה אבל לצערי אני לא יכול למצוא.
אתה מתכוון במקרה לסרטון הזה?
https://www.youtube.com/watch?v=h-MB0Sej9tQ
לא, אבל זה סרטון נחמד גם (ואני לא מסכים שם עם כל הטענות למקרה ומישהו יתהה).
(ל"ת)
מהי קומדיית האקשן הטיפוסית האחת שאנחנו לא אוהבים?
זה מנוסח כאילו אני אמור לבד להבין על מה מדובר, אבל גם אחרי מחשבה לא הצלחתי להבין לאיזה סרט התכוונתם.
תרגיל מחשבתי שמאפשר לכל אחד לבחור את הקומדיה שבליבו
(ל"ת)
אוקי, התוצאה היא שנשארתי בלי סרט להשוות אליו, כי לא עולה לי לראש שום סרט שמתאים לקטגוריה
(ל"ת)
עצבניות אש, ג'ומנג'י, אנטמן, בחורים רעים, לשחרר את גיא וכו' וכו' וכו'
(ל"ת)
אנטמן לאו דווקא דוגמה טובה
יש שם הרבה הומור ויזואלי ובימוי שהוא מעבר לפאנץ' מילולי. לפחות בשניים הראשונים.
אחלה בחורים רעים.
(ל"ת)
אקח סצנה מסרט שאני בספק שמישהו ירצה להגן עליה
הנה סצנת אקשן מ-Red Notice.
זה מוגדר קומדיית אקשן ויש מוזיקה קלילה, כלומר, זה לא קרב על גורל האנושות או אפילו גורל האנשים המשתתפים בה. אבל אין הרבה בדיחות. הרוב זה פאנצ'ים שנאמרים בעצירות בין המכות. גם דברים פיזיים מצחיקים – ריאן לא מצליח לשבור זכוכית, ריאן בורח – מנותקים מהאקשן ולא משפיעים עליו, הוא ליטרלי בורח לחדר שנראה אותו דבר וגל גדות משיגה אותו תוך רגע. משהו מצחיק כמו גל גדות מפילה את דה רוק הענק לא מוצג כפאנץ'.
אני יכול לדמיין איך אמן אקשן קומי כמו ג'קי צ'אן ייצור זהב קומי משימוש בכל החפצים פה, או יחסי הגודל בין המשתתפים, אבל זה פשוט לא קיים בסרט הזה, ובעוד הרבה סרטים.
כתבה מעולה ממש, תודה
אני חושב ששודדי הקאריביים 2 ו-3 הם המקרה הכי קיצוני שאני מכיר של ציון מבקרים נמוך במיוחד באופן לחלוטין לא מובן.
לא יודע לגבי תיבה של איש מת, שכן יש לו חסרונות מסוימים
אבל זה שסוף העולם, שבעיני הוא הסרט הטוב והמהנה ביותר בטרילוגיה, קיבל 44% בעגבניות עם ציון של 5.5 זה משהו שאני פשוט לא מסוגל להבין.
איך סרט כל כך טוב אפי וכיף זכה לכזה בוז מצד המבקרים? איך?
לתיבה של איש מת יש את סצנת הגלגל
שהיא לבדה שווה עוד עשרים אחוזים
כתיבה מעולה ומשעשעת
אין ספק שעשית לי חתיכת חשק לחזור ולראות שוב את הטרילוגיה,
תודה על זה.
אגב אליוט ורוסיו
אני לא חושב שצריך להלל את העבודה שלהם על סרטים כמו "אלאדין" ו-"שרק" (כלומר, הם עשו בסרטים האלה אחלה עבודה, אבל לא צריך להמליץ כי כל העולם כבר ראה אותם), אבל אם אתם חובבי "שודדי הקאריביים" ועוד לא ראיתם את "המסכה של זורו" – אז תראו. זה לא רק בובה של סרט, זו במידה רבה גם חזרה כללית לקראת מה שהם יעשו ב-"שודדי הקאריביים" בקנה מידה גדול יותר. זה מתבטא במיוחד ביחסים בין הגיבור לגיבורה (בנדראס וזיטה-ג'ונס נהדרים שניהם) אבל גם באופן שבו הסרט בונה את כל עלילת ההרפתקאות, בקצב מושלם ובלי רגע אחד מיותר. לסרט הזה אמנם אין את המקבילה של ג'ק ספארו, וזה חסרון, אבל הוא לגמרי סבבה גם בלי, וכאמור נותן ערך מוסף לצפיה כשזכרים שהתסריטאים שלו כתבו אחר כך את "שודדי". מומלץ.
לגמרי. המסכה של זורו פשוט מעולה וכתוב נהדר. אקשן וצילום שעוברים גם היום.
בנדרס הוא הזורו המושלם.
כשהייתי קטן גדלתי על זורו של אלן דלון (כשהייתי ממש קטן ולא הבנתי את רוב העלילה בכלל), ואז בא הסרט הזה והיה בשבילי לזורו מה שהאביר האפל היה לבאטמן במובן מסוים.
לא ראיתי אותו שנים אבל הוא זכור לי לטובה
מרטין קמפבל גם במאי אקשן שיש לו פינה קטנה בלב שלי, במיוחד בזכות "קזינו רויאל".
טרילוגיה נדירה
אקשן , נופים, אפקטים עם הרבה הומור, 'תיבה של איש מת' חביב במיוחד, בפרט המרדף עם הקניבלים.
אחת החוויות הקולנועיות הכי טובות שהיו לי
הטרילוגיה האהובה עליי גם (שלטעמי הגיעה לשיאה בסרט השלישי)
'קללת הפנינה השחורה' הוא הכי מהודק מבחינה תסריטאית וגם זה שמציג לנו לראשונה את הדמויות והעולם הזה (ויש בו את סצינת הכניסה של ג'אק ספארו שאני הכי אוהב) אבל הוא הכי חלש משלושתם באקשן, בקומדיה ובדרמה (על אף שהוא מעולה בכל ההיבטים האלה ביחס לסרטים אחרים).
'תיבה של איש מת' מגיש רעיונות פנטזיה ממש טובים, את סצינות האקשן הכי טובות עם האפקטים הכי מרשימים שראיתי בסרט כלשהו עד היום ואת הנעימות המוזיקליות האייקוניות של ג'אק ספארו, דייוי ג'ונס והקראקן.
ו-'סוף העולם' פשוט מוסיף על כל זה ומכניס יותר עומק לכל הדמויות, הופך את דייוי ג'ונס מדמות מגניבה לנבל הכי מעורר הזדהות בטרילוגיה כלשהי, והוא גם הסרט הכי מוצלח מבחינה דרמתית מבין השלושה ובקלות הבלוקבאסטר הכי אפי ו-"גדול" שראיתי עד היום. הוא ניחן גם בפס קול המוזיקלי הכי טוב מהשלושה וההומור שלו יותר שנון. אני גם מאוד אוהב את העלילה המפותלת (שלא באמת קשה למעקב) שמוסיפה לנופח ולהרגשת האפיות שלו. ככל הנראה גם הסרט הראשון שראיתי שלא נותן תשובות לכל השאלות אבל משאיר מספיק רמזים בשביל לנתח ולדבר ללא הפסקה על הפרטים הכי קטנים שבו גם חודשים לאחר הצפייה. הלוואי ויוצרי "סוף המשחק" היו לומדים ולו קצת מהתסריט של 'סוף העולם' על איך לעשות סרט סוף סדרה גדול מהחיים כמו שצריך. האופן בו סיימו את הקו עלילה של קאליפסו (והתשובה שבעלון שמוזכר בכתבה לא מספקת אותי) הוא הדבר היחיד שגורם לי להסס מלקרוא לו "סרט מושלם" (וגם הייתי שמח אם סצינת המערבולת הייתה קצת יותר מוצלחת. לא מעריץ גדול שלה).
ועוד מילה טובה להאנס זימר על העבודה הפנומנלית שלו עבור הסדרה הזו (הרצועה האהובה בטרילוגיה: At Wit's End). באקדמיה חשבו שילעגו להם אם יעמידו פסקול של בלוקבאסטר קיצי באותם שנים (לא שהם השתפרו מאז. עדיין הקטגוריה הכי מזעזעת בטקס כל שנה מחדש)?
איזה כיף שיש עוד מישהו שחושב שהשלישי הוא הטוב ביותר בטרילוגיה
אבל איך אפשר לאהוב ולהשתפך על הסרט ובמקביל לא להתחבר לסצינת המערבולת?
סצינת המערבולת היא השיא, לא רק של הסרט, אלא של כל הטרילוגיה.
זה קולנוע אפי במיטבו ברמה שאין, פשוט אין, דברים כאלה בשום מקום אחר.
העובדה שכמעט הכל הוא אפקטים פרקטים, עד כמה שזה הזוי, גורמת לכך שהסצינה נראית מדהים וכל השחקנים פשוט נמצאים שם בסיטואציה ברמה שאי אפשר היה להשיג אם לא היו מתעקשים על אפקטים פרקטיים.
רק על הסצינה הזאת לבדה הסרט היה צריך לזכות בפרס האוסקר לאפקטים ופשוט בושה שהוא לא זכה (מי זה מצפן הזהב הזה, אה? מה הוא חושב לעצמו להביס אפקטים ברמה המושלמת הזאת?).
הפסקול בסצינה הזאת פשוט אדיר ומביא לנקודת שיא את כל הפסקולים של הטרילוגיה כולה.
והבימוי והתסריט פשוט מושלמים. במיוחד אהבתי את סצינת ״אני לא חושבת שזה הרגע הנכון״ שם, זה פשוט מושלם.
בקיצור, תמוה לי איך אפשר להעריץ סרט בלי לאהוב את הסצינה הטובה ביותר בו.
אוף, שכחתי לסמן ספוילר :(
(ל"ת)
אוקיי, כל אחד ודעתו
לדעתי זה השיא הגדול של כל הטרילוגיה.
ואגב, הסצינה הזאת מזכירה לי שמלבד אהבתי לסרט, אני גם רוחש אהבה עזה לטריילר שלו שהוא לדעתי בין הטובים שנתקלתי בהם.
העריכה של הטריילר הזה פשוט גאונית.
רק שימו לב מה קורה ב-01:56. קרב החרבות של ספארו וג׳ונס מסונכרן בצורה מדויקת עם המוזיקה של הטריילר ברמה שלא יצא לי להתקל בה באף טריילר אחר.
זה בנוסף לאווירה האפית ולפתיחה של הטריילר עם השיר של שודדי הקריביים שאליזבת׳ סוואן הילדה שרה ממש בשניות הראשונות של הסרט הראשון.
כמה טוב שלסרט מושלם יש גם טריילר מושלם.
ועוד במסגרת ההשתפכות על סוף העולם
איזו פתיחה אדירה, אה?
אני מניח שהיו כמה וכמה גבות מורמות בדיסני כשהסצינה נכתבה.
להתחיל סרט קיץ קליל כשהדבר הראשון שרואים זה חבל תלייה זה לא דבר מובן מאליו.
ולהמשיך משם לסצינת הוצאה להורג המונית שכוללת גם הוצאה להורג של ילד בן 11 בערך, זה כבר בכלל נועז ברמות.
אבל אני שמח שאישרו את הפתיחה הזאת, כי התוצאה היא שמדובר באחת הפתיחות הקולנועיות הטובות ביותר בכל הזמנים לדעתי.
אמנם הסרט עצמו לא רציני כמו הפתיחה, אבל הפתיחה מבהירה היטב לצופים על הרגע הראשון: הפעם הולכים על גדול יותר ואפי יותר.
זו פתיחה ענקית שבאה להכריז שהסרט עצמו הולך להיות ענק הרבה יותר משני הסרטים הקודמים (מה שמתבטא גם באורך. לא נראה לי הרבה זוכרים שהסרט הזה בערך באורך של הנוקמים סוף המשחק).
והשיר של האנס זימר נהדר וכל האווירה גרנדיוזית בדיוק כמו שצריך.
מאמין שלו הייתי רואה את הסרט בקולנוע הייתי בעניין מהרגע הראשון.
אין כמו להתחיל סרט עם פתיחה שכזאת.
גם הפתיחה של הסרט השני מפחידה מאוד
עם החתונה שנתקעת באמצע בגשם, ובפלישת החיילים שכוללת אמא שמכניסה את הילדה הביתה – כאילו גור אומר לכל ההורים "זה לא סרט דיסני, תחביאו את הילדים". מיד אחריו יש את הסצנה שג'ק בורח מהכלא, עם עורבים שמנקרים עיניים לאסירים. אלו התחלות מאוד מפחידות בשביל סרט דיסני PG-13.
השלישי היה הראשון שראיתי בקולנוע אחרי חרישות אינוספיות של 1-2 ב-DVD-ים (ושל הטריילר המושלם ששיתפת), וזה היה הלם מוחלט. מהחוויות הקולנועיות שאני הכי זוכר בילדות.
וגם אני חולה על השיר הזה, אולי המנגינה האהובה עליי בסדרה. יש את ה-Hoist The Colours Suite המלא ששומעים בקרדיטים בכל מיני אלבומי expanded score\unreleased suites (ולא בספוטיפיי ושות' לצערי).
בסצנה הזו יש את הרגע האייקוני
בו לורד בקט אומר "אולי אתם זוכרים פיראט בשם ג'ק ספארו", ואליזבת' וויל אומרים יחד "קפטן".
סצנה מושלמת.
אני מאוד ממליץ לראות את התוכן של Corridor Crew שקשור לטרילוגיה, ספציפית את הראיון עם אחד הפעלולנים של הסדרה. בין היתר הוא מספר על העשייה של קרב הגלגל הפנטסטי מהסרט השני: https://youtu.be/ZKG3XO3B3D4?si=MsDxGbvhbdIE1IT-
אה והסרט הראשון, לטעמי, הוא סרט ההרפתקאות האולטימיבי. :)
איזה יופי
אני כל כך אוהב את הטרילוגייה הזו ומחמם לראות אותה מקבלת כזו הערכה. הסרט הראשון הוא אמנם קונצנזוס, אבל שני הסרטים האחרים בעיניי לא נופלים ממנו בשום אספקט (ואף מתעלים עליו בחלק מהדברים).
אם אמצא זמן ארחיב בהמשך.
תמיד שמדברים על זה שמלחמת האין סוף וס המשחק היו אתגר שלא ניסה לפני כן , אני נזכר שבתכלס תיבה של איש מת וסוף העולם היו צמד סרטים שאפתניים לא פחות ששילבו כמות מטורפת של קווי עלילה שהתחברו די יפה , בכללי אני חושב שהטרילוגיה לא מוערכת מספיק מבחינה קולנועית ונזכרת יותר מדי כ״הסרטים האלה של ג׳וני דף בתור הפיראט״