אהלן אנשים! בזמן הקרוב עומדים להתרחש כמה אירועים שרציתי לספר לכם עליהם, וכדי לא להפוך את האתר כולו ללוח מודעות "היכן רד השבוע?" – הנה פרטים על כמה מהם, וכמה מילים על הבאים אחריהם.
בחלק מהמקרים מדובר בסרטים מגניבים ומצוינים שהכי כיף לראות על מסך גדול – אבל הם נעלמו מהמסכים בארץ מהר מאוד, או לא הגיעו לכאן בכלל. לכן ההקרנות האלה הם הזדמנות נדירה לראות אותם כמו שצריך: לא רק באולם טוב עם סאונד משובח, אלא גם עם החברה הנכונה – אנשי עין הדג שיודעים להעריך את הסרטים האלה כמוכם. אירועים אחרים הם הרצאות שלי שחלקכם כבר מכירים. זה מה שיקרה בשבוע הקרוב:
א. רובוטים נגד מפלצות! "פסיפיק רים" בסינמטק הרצליה
דעתי על "פסיפיק רים" היא לא סוד: אני חושב שזה סרט הקיץ הכי כיפי שיצא השנה. אבל הוא נעלם מבתי הקולנוע במהירות מתסכלת, ונדמה לי שהרבה אנשים פיספסו אותו בקולנוע – ולראות סרט על רובוטי ענק שמרביצים לדינוזאורים בטלויזיה או על מסך המחשב זה פשוט לא אותו הדבר. אז לכל מי שפספס או רוצה לראות שוב, הזדמנות אחרונה: יום חמישי, 14.11, בשעה 20:30, בסינמטק הרצליה – "פסיפיק רים" בתלת מימד! ולפני הסרט, אני אהיה שם כדי לספר – לאורך כחצי שעה – על ההיסטוריה של רובוטי ענק ומפלצות מחריבות-ערים, ולהקרין קטעים מכמה מאבותיו ההיסטוריים הרועמים ויורקי האש של הסרט.
מחיר כרטיס: 22 ש"ח. כן כן. ובנוסף לזה, בסינמטק מבטיחים ל-50 רוכשי הכרטיסים הראשונים בירה חינם בפאב "תיאודור" הסמוך (אבל באמת סמוך. דלת ליד. אפילו לא צריך לרדת קומה). אפשר להזמין כרטיסים מראש כאן.
ב. חייזרים כחולים מהירח! "מדריך הטרמפיסט ליקום" בסינמטק חיפה
כמה זמן תיקח הטיסה מבן-גוריון לפנדורה, כוכב הלכת של "אווטאר"? איך נלחמים באסטרואיד שעומד להתנגש בכדור הארץ, אם ברוס וויליס לא בסביבה? ואיך צריך לענות לחייזר שנוחת לידינו ומבקש להשתמש רגע בטלפון?
את רוב מה שאנחנו יודעים על החלל, חייזרים והיקום בכלל, למדנו מהסרטים. אבל הסרטים – מתברר, למרבה התדהמה – אינם תמיד מדייקים לגמרי. באירוע הזה יוסבר עד כמה, אם בכלל, מה שאנחנו רואים בסרטי חלל ומדע בדיוני קשור למציאות, ולמה המציאות, במקרים רבים, היא המוזרה מבין השניים. האירוע כולל קטעים מסרטי חלל ומדע בדיוני – בינהם "מלחמת הכוכבים", "ארמגדון", "אווטאר" ואחרים. כאן תלמדו איך לפתות אסטרואידים ללכת אתכם הביתה, למה חייזרים כחולים סקסיים עלולים להיראות כמו מלפפוני ים, ואיך באגס באני השפיע על תפיסת המציאות של האנושות. כל זה ביום שישי, 15.11, בשעה 22:00 בסינמטק חיפה.
אם כל זה נשמע לכם דומה להפליא ל"על המדע ועל הבידיוני: הקולנוע, המציאות והחלל שבינהם", שנערך בסינמטק חולון במאי – זה משום שזה באמת אותו הדבר. אבל הפעם בחיפה! (השם שונה מטעמי רייטינג. כי אנשים, ככה אומרים לי, לא אוהבים מדע בידיוני, אבל דווקא מתים על דגלאס אדאמס). להזמין כרטיסים אפשר בטלפון: 04-8338888.
בנוסף, אתם יכולים כבר לסמן לכם את התאריכים הבאים:
חמישי, 21.11 בסינמטק חולון: "השכונה נגד חייזרים"! סרט הפלישה מהחלל הטוב ביותר שכנראה לא ראיתם, בבימויו של ג'ו קורניש, מי שעשוי – כך התבשרנו השבוע – להפוך לבמאי של "סטאר טרק" הבא, וטוב שכך.
חמישי, 28.11, א' חנוכה, בהרצליה: "סוף העולם"! אם לא ראיתם את הקומדיה המבריקה של אדגר רייט-סיימון פג-ניק פרוסט בהקרנות הבודדות בארץ במסגרת "אוטופיה" – זאת ההזדמנות האחרונה לגמרי שלכם. כנראה. אותו דיל כמו ב"פסיפיק רים": 22 ש"ח לעיסקת חבילה שכוללת סרט, הרצאה ובירה.
וביום שישי, ב' חנוכה, 29.11 בסינמטק תל אביב, הקאמבק: "ליל הטריילרים החיים 2"!
חיפה חיפה, עיר עם עתיד! (נגיד)
איזה כיף, אני כל כך שם!
לא רק השם שונה, גם התאריך!
במקור ההרצאה בחיפה היתה אמורה להיות ב-22 לנובמבר, לא שבוע קודם לכן.
אני בעד שינוי השם, בהחלט צריך לעזור לרייטינג. האח הידד!
בתור אחד עם בעיות התניידות רציניות
(אין לי רישיון,אני לא נכה,למרות שזה קצת אותו הדבר) אני ממש אשמח אם תצלמו את האירועים האלה.
סליחה על הניטפוק,
אבל אני מניח שבפסקה על "סוף העולם" התכוונת לאדגר רייט, ולא לג'ו רייט. אם *הוא* היה מביים את סוף העולם אני בספק אם זה היה טוב באותה מידה.
כן, זה רעיון מעניין.
תודה על התיקון.
אולי זאת רק אני
אבל הלינק לרכישת כרטיסים להקרנה של "פסיפיק רים" לא עובד..
עדכנתי את הלינק. תודה
(ל"ת)
אויה. גם סרט שאני רוצה לראות, גם הרצאה שאני רוצה לשמוע,
גם במחיר נאה בהחלט, רק בתאריך שאני לא יכול בו.
פיש היקר, אולי נעשה הזדמנות אחרונה אחרונה נוספת?
אני בטוחה שיש מתעניינים נוספים שייבצר מהם להגיע, אבל אנחנו לפחות ארבעה חברים שמוכנים לשלם אף יותר מ22 שח, נשמח מאד מאד לארוע נוסף, מכיוון שאת הקרוב נאלצים לפספס לטובת חו"ל.
אם יש אפשרות כלשהי לבדוק תאריך נוסף, ממש נשמח. (לא, כאילו באמת נשמח. עם קפיצות במקום, נגיחות ראש ופיניאטה)
למען הסר הספק
הכוונה ב"אבל אנחנו לפחות ארבעה" הייתה בזה שאני בטוחה שלא יהיה קשה למצוא מתעניינים להרים ערב נהדר נוסף שכזה, אם כמובן מבחינה לוגיסטית זה יתאפשר..
השאלה היא למה הכוונה היא ב"ערב נוסף שכזה"
ערבים נוספים שכאלה בהחלט יהיו, כפי שנאמר בכתבה, רק שהם יוקדשו לסרטים אחרים. אם הכוונה היא ל"פסיפיק רים" ספציפית – היי, אני בטוח שגם אני וגם הסינמטק נשמח מאוד לעשות את זה שוב אם יתברר שיש לזה מספיק ביקוש.
סקר: מי שרוצה להגיע לערב של פסיפיק רים+הרצאה אבל לא יכול ב-14.11, ומתכוון להגיע אם יהיה אירוע נוסף כזה במועד אחר – נא להגיב כאן ולהגיד "אני" ואת שם הרובוט הענק החביב עליו.
יש לי כבר חמישה מעוניינים ועוד היד נטויה
(לא כולם הגיבו עדיין. אבל בהחלט נרשמה התלהבות :))
אני. וכל רובוט שיכול לזרוק ספינה קביל מבחינתי.
(ל"ת)
אני וכול רובוט שיכול לעשות דברים מגניבים
(כמו לשלוף חרב מהיד).
אני, רובוט
(ל"ת)
אני.
(ל"ת)
הרובוט החביב על נוי הוא אני, אבל אני יכול להגיע בחמישי וכנראה אעשה זאת.
נרשמתי!
ובנוסף ההרצאה בהרצליה יוצאת ביום ההולדת שלי
האם "השכונה נגד חייזרים" זה
סרט נטו / סרט פלוס הרצאה / סרט פלוס הרצאונת / פרטים בהמשך?
סרט פלוס הרצאונת.
(ל"ת)
מי המרצה ב"מדריך הטרמיסט ליקום"?
ומה המחיר?
דורון פישלר (אני).
סליחה, חשבתי שזה מובן. והמחיר הוא 37 ש"ח.
אחרי שסיימתי להזמין בטלפון
גיליתי שאפשר ישירות באתר http://www.haifacin.co.il/BuyTickets.php?event=3042
נראה שנשארו פחות מ-20 כרטיסים!
הייתי שמח, אבל אני פשוט לא בטוח שזה נכון.
אני חושב שתרשים האולם המופיע שם לא נכון; לא נראה לי הגיוני ששבוע וחצי מראש נמכרו כל הכרטיסים, לכל השורות, מלבד לשורה 5. ואם זה כן נכון, הייתי בודק טוב מה בדיוק קורה בשורה 5 לפני שהייתי קונה כרטיס.
אולי הם הקצו רק חלק קטן להזמנה ברשת
(ל"ת)
אולי.
אבל זאת החלטה מוזרה. מהיכרותי עם סינמטק חיפה, זה לא שהאולם שם תמיד מלא עד אפס מקום, בלשון המעטה.
מגניב! האם ההרצאה בחיפה כוללת סרט?
(ל"ת)
ההרצאה בחיפה היא הרצאה באורך מלא
כולל הרבה קטעי סרטים, אבל בלי סרט שלם אחריה.
איזה יופי:) תודה!
(ל"ת)
מתי בערך נגמרת ההרצאה בסינמטק בחיפה?
(ל"ת)
11:45, משהו כזה.
(ל"ת)
מתי ניתן יהיה לרכוש כרטיסים ל- 28.11?
סוף סוף סיבה *לא* להוריד סרט.
אפשר כבר עכשיו:
http://www.hcinema.org.il/calendar/2013-11-28
תודה רבה! נתראה שם. רק אם אפשר היה להכניס את הבירה לאולם..
(ל"ת)
כן, במקרה של הסרט הזה זה היה יכול להיות מאוד הולם.
(ל"ת)
ההרצאה בחיפה מומלצת ביותר!
הייתי באותה הרצאה בחולון והיה מצויין.
אפרופו הקרנות מיוחדות
היום ב עשר בסינמטק תל אביב יש הקרנה של סרט הקאלט הישראלי האיום 'הטרמפיסט'
https://www.facebook.com/events/1382189428689444/?previousaction=join&source=1
אני מוסר כרטיס זוגי שאפשר לאסוף בקופה.
לפרטים
l.riemann@yahoo.com
שאלת הבהרה לגבי השעה
לגבי פסיפיק רים – 20:30 זו שעת תחילת ההקרנה או תחילת ההרצאה?
הרצאה.
(ל"ת)
אחלה תודה!
(ל"ת)
לא הבנתי מתי ההרצאה בחיפה
(ל"ת)
יום שישי, 15.11, בשעה 22:00
לא הבנתי את חוסר ההבנה… במקום כלשהו נאמר אחרת?
תודה
משום מה אני לא רואה את זה כתוב. כנראה יש אצלי איזה בעיה במחשב, זאת לא הפעם הראשונה…
חבל, הייתי באה, אבל אני שומרת שבת.
את גולשת דרך אינטרנט רימון, במקרה?
(ל"ת)
רימון יודעים לחסום טקסט על אירועים מחללי שבת?
(ל"ת)
רימון חוסמים דברים מוזרים
ולפעמים אקראיים.
כן, אני גולשת ברימון.
עכשיו זה נראה יותר הגיוני. תמיד הם הורידו כל מיני מילים ומשפטים שלא קשורים לדברים שהם אמורים לחסום. אם זה היה קשור לחילול שבת אני חושבת שהם היו מורידים את כל הפסקה.
משהו דפוק במנגנון הזה.
לא שאני מחסידי רימון, אבל הכוונות שלהם טובות.
גם אם הביצועים קצת מקרטעים.
2 שאלות
1.מתיי ההקרנה של פסיפיק רים נגמרת? (כי רכבות וכאלה…)
2.אם מוכרים בירה בקולנוע בסוף העולם ופסיפיק רים זה אומר שיש הגבלת גיל כלשהי בהקרנות?
תשובות
1. ההקרנה של הסרט עצמו תתחיל בערך ב-21:00, אז שעת הסיום המשוערת היא 23:10. כולל קרדיטים.
2. יש הגבלת גיל על האלכוהול, אין הגבלת גיל על הסרט. אנחנו לא *מכריחים* אנשים לשתות בירה.
מצויין, תודה!
(ל"ת)
אגב, נשארו מעט כרטיסים לערב מחר בחיפה
לינק ישיר להזמנה
http://www.haifacin.co.il/BuyTickets.php?event=3042
למעשה, נשארו הרבה כרטיסים.
הסינמטק החיפאי מקצה רק חלק מהכרטיסים לקניה אונלין דרך האתר הזה, אז הוא מראה כאילו כל יתר הכרטיסים נמכרו, מה שלצערי לא נכון. אין מחסור בכרטיסים בשלב זה.
מעצבן
נשמע כאילו יכולתי להשיג כרטיסים במקום יותר טוב לו *לא* הייתי קונה כרטיסים אונליין אלא קונה במקום.
אני מסכים איתך.
אני לא אוהב את השיטה הזאת בכלל.
כל העסק די בלבל אותי
שים לב שגם לא אמרת כאן שאפשר בכלל להזמין כרטיסים דרך האינטרנט (וכשהזמנתי בסוף אכן היה נראה לי שהאולם כמעט מלא).
אולי כדאי בפעם הבאה לתת הסבר מפורט יותר על המוזרויות של הסינמטק…
הסיבה שנתתי רק מספר טלפון
ולא הפניתי לקניה דרך האינטרנט היא בגלל המוזרויות של הסינמטק הזה. לא רציתי לבלבל אנשים סתם.
טוב, אז הצלחת לבלבל אותי :P
אני תמיד מעדיף קניה דרך האינטרנט ולא בטלפון.
מוזרויות של סינמטק
הסיבה שהאולם נראה מלא היא כי 2 קופות מוכרות לאירועים האלה
אז חצי תפוס ע"י ברק כרטיסים וחצי תפוס ע"י קופת הסינמטק
המקומות מסומנים? מניסיוני אנשים יושבים איפה שבא להם וזהו
ובכל מקרה נדיר שהאולם מלא עד אפס מקום…
בקיצור, אל תתבאס מהמקומות; אם תרצה לראות את דורון מקרוב, אני בטוחה שזו לא תהיה בעיה.
נו, לפחות אין עמלה.
(ל"ת)
אם אתה ממש רוצה עמלה
אתה מוזמן לקנות כאן.
"רכישת כרטיסים באמצעות האתר או בטלפון כרוכה בתשלום דמי טיפול בסך 13 ש"ח לעסקה".
פסיכים.
היה מעולה!
תודה רבה על ההקדמה לסרט בהרצליה, היא הייתה מעניינת וכיפית מאוד.
מישהו יודע מה המקום הכי טוב לחנות באיזור סינמטק חיפה?
עדיפות לחניה ללא תשלום,כמובן.
חניה בחיפה
אפשרי לחפש ברחובות הצדדים ליד מרכז הכרמל כמו רחוב ביכורים אבל לא פשוט למצוא חנייה.
אפשרות שנייה זה חניון בתשלום ליד הסינמטק
לצערי אני רואה את ההודעה הזו באיחור
אבל בשביל הדורות הבאים:
המקום שבו אני תמיד חונה הוא ביפה נוף, מאחורי המלונות ומרכז פנורמה (אני אישית מצאתי הפעם חניה קצת אחרי מלון נוף). החניה ללא תשלום בשעות הללו.
חוויות מפסיפיק רים הרצליה
היה אדיר! רד פיש הוא שילוב גאוני בין סטנדאפיסט לילד מתלהב לילדה יפנית צורחת, בקטע טוב!
לא רק שהקטעים בשחור לבן כמובן החכימו, ובאמת סיפקו כל מיני הקשרים לסרט, החיקוי של חיים סבן היה גאוני, וגם הסדרה המגוחכת שגיירמו דל טורו ראה בילדותו הובילה אותי לפרצי צחוק בלתי נשלטים.
הסרט עצמו היה באמת מאוד מוצלח, ובאופן מפתיע אכן כלל איזון טוב, למרות שלל הקלישאות. את רון פרלמן לא זיהיתי בלי קרניים, ואת שני המדענים דווקא די אהבתי (צארלי דיי מפילדלפיה זורחת זו מנייה בטוחה לדעתי)
האקשן היה קצת מגוחך, ולא תמיד ברור אבל זה היה נורא משעשע, והיה כיף לצחוק עם הקהל בזמן שהדמויות אמרו משפטים מגוחכים להחריד שכוונו אלינו. התלת מימד לא היה מיותר לגמרי, אבל בתור מרכיב משקפיים, השילוב של שני זוגות משקפיים גורם לי לכאב ראש, ולכאבים בגשר האף, אולי זה רק אצלי אב לזה נורא מעצבן, בהוביט זה היה יותר גרוע כי זה היה 3 שעות, אבל גם כאן נאלצתי לקחת הפסקות מהתלת כדי לנשום.
חוויות מחיפה
1) המרצה היה מצוין.
2) המרצה כמעט נחנק למוות אבל אלתר יפה בדיחות על זה.
3) בהתחלה היה נראה שהמרצה יחנוק למוות את האיש הטכני של הסינמטק על ענייני מחשב-מקרן (מה זה היה?)
4) גם ההרצאה הייתה אחלה אבל יש לי כמה נטפוקים זוטרים שכנראה לא מעניינים אף אחד מספיק כדי שאגיד אותם. חוץ משאלה אחת שתהיה בספוילר.
אוקיי, אבל תסכים איתי
ששיטה אפשרית-מבחינה-רעיונית-אבל-הנתונים-המספריים-לא-מסתדרים עדיין עדיפה על שיטה חסרת הגיון לחלוטין.
הסרט אכן נשמע להיגיון הפנימי שלו
הם יוצאים מנקודת הנחה שלפוצץ את האסטרואיד זו הדרך היחידה בשלב הזה, והם אומרים שלשם כך צריך לקדוח עמוק (כי לפוצץ את חומר הנפץ על פני השטח לא יעזור, וזה נכון) וכמו כן הם חישבו נקודה מסוימת שעד אליה הפיצוץ חייב להתרחש כדי שחלק האסטרואיד יחלפו ליד כדור הארץ ולא יחדרו לאטמוספרה.
הבעיה במציאות היא שלא כדאי לפוצץ אסטרואיד כי לא ניתן לשלוט באופן שבו הוא יתחלק, וכפי שרואים לאורך כל הסרט, גם חתיכות קטנות יכולות לגרום לא מעט נזק כשהן מגיעות לכדור הארץ… אז לפזר את הנזק להרבה מקומות במקום שיהיה נקודתי, אה… לא ממש עובד במציאות.
אבל בסדר, זה היה הרעיון, לכן שלחו את ברוס ויליס ואלמלא כן לא היה סרט… (או לפחות לא ככה).
ניטפוק אטומי:
צר לי לקלקל, אבל:
האנרגיה של שני סלעים במשקל מיליון טון (עשר בתשיעית קילוגרם) ובמהירות של 1500 קמ"ש (בערך 400 מטר לשנייה) היא קצת פחות מ- 14^10 * 2 ג'אול.
על פי ויקיפדיה בטון טנ"ט יש בערך ג'יגה ג'אול – שזה עשר בתשיעית.
אז בפצצה של מגטון יש לנו 15^10 ג'אול, מה שנשמע די מספיק לאור החישוב הקודם (ויש גם גדולות יותר מן הסתם). אם אני לא טועה.
אז נכון, רצוי שזו תהיה פצצת מימן, לא נשמע לי שזה בעייתי מבחינת הסרט, ולמרבה ההפתעה נראה שהם בכיוון, לפחות מבחינה אנרגטית.
סבבה אגוזים
כשאמרתי "מיליוני טונות" זאת היתה אנדרסטייטמנט. המסה של קרס, האסטרואיד/כוכב לכת ננסי הגדול ביותר בחגורת האסטרואידים היא, על פי ויקיפדיה, 20^10×0.07 ± 9.43 ק"ג. כלומר, פחות או יותר 943×10^17 טון, שהם, בקירוב לא רע, מיליון מיליוני מיליוני טון.
כלומר, אם חישבתי נכון על בסיס החישוב שלך, כל מה שאנחנו צריכים זו פצצה בעוצמה של מאה אלף מיליון מגטון.
וקרס הוא קטן יותר מטקסס.
אני חושבת שאתה נצמד לטקסס במובן מילולי יותר מכפי שאפילו הם התכוונו
אני מסכימה שזה דימוי לא מדויק ולכן לא מוצלח, ועדיין, רק דימוי. אני לא חושבת שהדמות של בילי בוב, בכיר בנאסא ככל שיהיה, יודעת בע"פ את שטח מדינת טקסס. הוא היה צריך להבהיר נקודה בזמן לחוץ בשיחה עם הנשיא, הוא היה צריך לשלוף גודל שנשמע מרשים ומאיים להדיוט (לצורך העניין נשיא ארה"ב והצופים) וזה מה שהוא שלף (בזמן שהמדענים הלחוצים סביבו נצמדו למידע מדעי מדויק אבל כזה שלא מקדם את ההבנה של מי שלא מבין בתחום). לא הייתי נצמדת ל"טקסס" בצורה מדעית, כאמור.
אבל זה הנתון היחיד שיש לנו
וכמו שאמרתי, קרס הוא לא באמת בגודל של טקסס. ואפילו אם אנחנו לוקחים טווח טעות די ענק ומניחים שלמעשה האסטרואיד הוא קטן פי מאה מטקסס – זה כל כך לא משנה, כי אז אנחנו לא צריכים פצצה של מאה מיליארד מגטון אלא "רק" מיליארד מגטון. ברגע שאנחנו מדברים על סדר גודל של מדינות, ברור שאנחנו הרבה מעבר לטווח ההגיוני.
רק שאם הוא קטן פי מאה מטקסס באורך, למשל, הוא קטן פי מיליון במשקל, לא פי מאה.
זה לא עוזר.
(ל"ת)
כן, על זה כבר הסכמתי איתך בתגובה למטה.
(ל"ת)
נכון, אבל אם עוסקים במדע, דימוי להדיוטות לא יכול להיות "נתון"
לו היו אומרים בסרט את הגודל המדויק זה לא משנה כי רובנו מתקשרים לתפוס גדלים מספריים בצורה מוחשית ללא ניסיון קודם. הם רצו להבהיר שמדובר במשהו גדול במיוחד, כזה שמוגדר על ידיהם כ"global killer" ובמשימה הזו הם עמדו. אולי היו צריכים לומר שהאסטרואיד בגודל של יוסטון… (we have a problem).
צריך לזכור כמובן (ואני לא מחדשת כאן לאף אחד) שלא מדובר בסרט רציני שמתיימר חלילה לדייק מדעית, אלא בסרט פעולה קיצי, ופעמים רבות הצורך להרשים בגדול גורם לבחירה במה שנשמע ומצטלם טוב כי זה מעצים את הדרמה… לו הוא היה אומר שמדובר באסטרואיד בגודל של קילומטרים ספורים זה כנראה היה ריאליסטי יותר אבל מאיים הרבה פחות (וגם קצת מקלקל קצת את העלילה על האסטרואיד עצמו). היוצרים אמרו בקומנטרי שהאסטרואיד הוא מבחינתם "דמות" ראשית בסרט והמטרה הייתה להפוך אותו לגדול ולמאיים ככל האפשר.
עוד אמרו "כן, אנחנו יודעים שאין סאונד בחלל, אבל זה סרט פעולה קיצי, מטרתנו המוצהרת היא לכייף". אז אמנם "ארמגדון" אינו פנטזיה כמו מלחמת הכוכבים, אבל הוא עדיין נאמן לסוגתו (מה אמרת? אוטובוסים לא יכולים לעוף? inconceivable!).
העדות של אנדר
טוב, אני עקבתי אחרי האנדרסטייטמנט שלך. בלעדיהם, אפשר לקחת כדוגמה את הגלובל קילר של הדינוזאורים, שעל פי ויקי קוטרו כעשרה ק"מ(1), מה שנותן מיליון מיליוני טון בערך. ואז אכן צריך איזה מאה אלף מגטון שזה בהחלט איזה 4 סדרי גודל מעל פצצה סבירה.
(1) לא סביר שזה יהיה דוקא הגדול באסטרואידים
ועוד שאלה בקשר לאסטרואידים
קודם כל הייתי בהרצאה אתמול והיה מצוין!
מישהו בקהל הזכיר את האפשרות של הסטת אנדרואיד ממסלולו ע"י צביעה בצבע לבן.
אפשר להסביר למה?
אתמול כולם הנהנו הנהונים מלאי הבנה שהתפדחתי לשאול…
צבע לבן פירושו בעצם החזרת אור
הרי כשרואים צבע, בעצם רואים את החלקים מהאור שלא נבלעו במשטח אלא חזרו והגיעו לעיניים שלנו. לבן הוא תערובת של כל הצבעים – הפירוש של זה הוא שהאור שפגע במשטח הוחזר בכל הספקטרום שלו. זה כמו מראה, רק עם החזרה "מעורבבת" (נראה לי שמראות יותר טובות אבל גם יותר יקרות).
למה החזרת אור מועילה? כי החוק השלישי של ניוטון – לכל הפעלת כוח בכיוון אחד פועל אותו הכוח בכיוון המנוגד. אם אני נמצא על קרח וזורק משהו כבד קדימה, אני אעוף אחורה – הפעלתי כוח שהזיז את המשהו הכבד קדימה, והוא הפעיל עלי כוח שדחף אותי אחורה. אם אני מחזיר אור "אחורה", אז אני דוחף אותו אחורה, והוא דוחף אותי קדימה. זה גם הרעיון שמאחורי מפרש סולארי:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_sail
כן, ובמילים פשוטות יותר:
האור מהשמש מפעיל כח על כל מה שהוא פוגע בו – גם אם מעט מאוד. והוא אפקטיבי יותר על דברים לבנים מאשר על דברים שחורים. כשאתה צובע את האסטרואיד בלבן, אתה גורם לכך שבמשך השנים הקרובות הוא יקבל טיפה יותר דחיפה מהשמש, מה שישנה – ממש קצת, אבל אולי מספיק – את המסלול שלו.
אכן הייתה הרצאה מעניינת ומבדרת ביותר, נהנינו מאוד!
אגב, המיתוס על ארנבונים (ארנבון, כן; לא ארנבת הבר hare, אלא חיית המחמד bunny/rabbit) וגזר אולי קצת מופרז, כי אני הבנתי תמיד מבאגס באני שהוא מכרסם גזר בהנאה כסוג של חטיף (או תחליף לסיגר… ) אבל לא כמקור התזונה היחיד או העיקר שלו. ילדים שלומדים דברים לא מציאותיים מסרטים מצוירים בכלל או מהטלוויזיה בפרט זו בעיה (במיוחד במקרים של ילדים שחשבו שהם סופרמן וניסו לקפוץ מהמרפסת…) אבל מעולם לא חשבתי שארנבונים ניזונים אך ורק מגזר… בפועל ארנבונים שראיתי בחיות חי או בטלוויזיה אכלו חסה, מלפפונים וירקות אחרים.
ארנבונים, כמו בני אדם, אוהבים מאוד מתוק, ולכן גזר (וכל פרי/ירק עם סוכר) הוא אכן פינוק אהוב עליהם עד מאוד, כמו גם פלפל, אגס, תפוח, בננה ועוד; אבל כמו בני אדם הם משמינים מזה והגוף שלהם לא בנוי להמודד עם סוכרים רבים בבת אחת ולכן זה לא בריא להם. הם אוכלים כמעט את כל סוגי העלים הירוקים האכילים וידועים כמחרבי גן ירק רציניים, שלא לדבר על הפלורה באוסטרליה… (ע"ע גדר הארנבונים האוסטרלית).
אבל יותר מכל הם אוהבים כופתיות מכרסמים. אלה ה"סמים" של הארנבון שלי, הוא ממש כמו נרקומן קטן לידן… שימו לב מה קורה כשרק מרשרשים לו בשקית:
http://www.youtube.com/watch?v=barirF2xZCM
אוי, באמת יש לך ארנבון,
זאת חית המחמד הכי מגניבה ever!
לגמרי!
ולפרווה שלהם יש ריח נהדר; " rel="nofollow">כבר הסנפת היום ארנבון?
צער בעלי חיים
טריליאן, אני מבקש שתפסיקי להתעלל באנשים קשיי יום.
היה נחמד מאד בחיפה
אני כבר לא יכול לחכות לסרטוני התגובה על הred wedding שיגיעו אי שם ב2021 מתושבי Proxima Centauri.
מה היה שמו של הסרט שבו הם השתמשו במצנח כדי לקפוץ מהחללית? אני שמעתי Lockdown אבל לא הצלחתי למצוא סרט כזה.
Lockout - "נעולים"
http://www.fisheye.co.il/movies/lockout/
לגבי ארמגדון
די נסחפו שם עם אסטרואיד "בגודל טקסס", זה היה כדי לומר משהו שנשמע מרשים ומאיים… וכנראה מוטב היה להסתפק באנלוגיה צנועה יותר, מכיוון שאין צורך באסטרואיד עד כדי כך גדול כדי לחסל את המין האנושי.
גם גופים גדולים מספיק כדי לחסל את האנושות חולפים לא רחוק מאיתנו (יחסית…) למשל:
"אסטרואיד ענק חלף על פני כדור הארץ – והוא לא לבד"
http://www.haaretz.co.il/news/science/1.2034718
פעמים רבות מגלים אותם מראש, אבל לא תמיד… זכורים לי דיווחים תקשורתיים על אסטרואידים שחלפו קרוב לכדור הארץ והתגלו רק בדיעבד (כלומר אחרי שכבר חלפו ליד). לא בגודל גדול במיוחד, ועדיין.
נאס"א כמובן אינה הגוף היחיד שמנסה לנטר NEO's (גופים לוחכי ארץ, Near Earth Objects), זה תחום שעוסקים בו מצפים וגם חובבי אסטרונומיה בכל העולם, אבל המיפוי השיטתי הוא איטי וסיזיפי. כיום אולי פחות, כי הטכנלוגיה מתקדמת כל הזמן, אבל בשנות התשעים יותר.
ואכן, בתחילת הסרט האסטרואיד מתגלה למעשה ע"י אסטרונום חובב (אבל בעל מצפה פרטי משלו עם טלסקופ מקצועי, לא ציוד של חובבים) ומנסים בהתחלה להעריך אם הוא בכלל יפגע בכדור הארץ. בשלב הזה נאמר בסרט שהוא ניתן לצפייה מכדור הארץ רק בטלסקופים ספורים (גדולים מספיק) מה שכנראה לא ממש מסתדר עם הגודל המדובר, והיו צריכים לבחור גודל קטן מספיק (ושעדיין יישמע מרשים ומאיים לקהל הרחב).
מיד לאחר הסצינה (שהראת) שבה בילי בוב מדבר עם נשיא ארה"ב מגיעה הידיעה שהוא עתיד לפגוע בכדור הארץ בעוד 18 יום (משום מה זכרתי 22, אבל לא משנה). זה מעט מאוד זמן כדי לגלות אסטרואיד כ"כ גדול, אבל זה לא ארבעה ימים (מן הסתם, כי מתוך סרט של שעתיים וחצי, שעה וחצי הם רק בהכנות למשימה… הם שוגרו כארבעה ימים לפני הפגיעה המחושבת).
בהקשר להתייחסות לכוח המשיכה, שנאמר שנעדרה מסרטים אחרים שנסקרו בהרצאה (טוב, רובם ממש מד"ב ו/או פנטזיה), הוא דווקא מככב ב"ארמגדון" לא מעט ואף חשוב לעלילה. ויליס וחבורתו עוברים הדרכה שבה מראים להם את ניל ארמסטרונג מדלג על פני הירח כי כוח המשיכה שם חלש. נאמר במפורש שלאסטרואיד יש כוח משיכה חלש עוד יותר ולכן יש להם חליפות מדגם חדש עם directional accelerant thrusters (צ'כלול טכני כלשהו שנועד להצמיד אותם לקרקע). כשהם מגיעים לתחנת החלל רואים את האסטרונאוט מרחף ואז הוא מפעיל סיבוב כדי ליצור כבידה מלאכותית על מנת להקל עליהם בתדלוק. בהמשך רואים אותם מרחפים במעבורת (כי אכן במעבורות של נאסא אין כבידה מלאכותית…) וכשהם מאיצים בזכות הירח הם נשכבים (כמו בהמראה) כדי לשרוד בהצלחה את ה-G הגבוה. יש התייחסויות נוספות בהמשך, והן כבר ספוילר – כשבן אפלק מנסה לחלוף מעל קניון על פני האסטרואיד הוא מכבה את המדחפים כדי שהם ימשיכו לרחף מעליו… והם לא מצליחים להפעיל אותם בהתחלה ולכן נסחפים לחלל, כי כוח המשיכה של האסטרואיד חלש מדי, כאמור (בסוף הם כמובן כן, אלא מה).
בקיצור… ארמגדון הוא סרט קיצי מטופש ומענג לסוגתו, והוא עשוי היטב מבחינה הוליוודית ולא מתיימר לדייק מדעית, ובכל זאת יש כמה דברים שהתייחסו אליהם, לא צריך להמציא לו טעויות חדשות, יש די והותר קיימות…