תמונה קבוצתית: מחלקת התלבושות

באיחור אופנתי לפורים, כותבי האתר בוחרים את התלבושות הכי מהממות בקולנוע.

היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצים לראות את הכתבות הקודמות מוזמנים לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".

מוזמנים לענות על השאלה בעצמכם, להציע שאלות חדשות, או לבחור שלושה פרטי לבוש שננסה להרכיב בעזרתם דמות. 


רוב הנושאים בתמונה הקבוצתית נוגעים להיבטים כוללים באומנות הקולנוע, או מקסימום למשחק או לתסריט. אבל הפעם החלטנו לשים דגש על נושא חשוב מאין כמותו ושבכל זאת לא הוגים בו הרבה באתר: עיצוב תלבושות. אז שאלנו את הכותבים שלנו: "מהי התלבושת הקולנועית האהובה עליכם?".

רז גריינברג: ללופן השלישי יש ז'קט אדום. זה הז'קט שמלווה אותו עוד מגלגולו המקורי כדמות מנגה (קומיקס), או לפחות מהכריכות של הסיפורים המקוריים שלו (הקומיקס עצמו התפרסם בשחור-לבן). זה נכון שבגלגולים המוקדמים שלו באנימציה, מדי פעם היה לו ז'קט ירוק (אתם יכולים לקרוא על ההיסטוריה של הגלגולים האלה בכתבה מצוינת של רם), אבל כשצופים בו, ברור שהז'קט האדום נראה עליו הכי טוב, דווקא בגלל שהוא, ובכן, לא ממש נראה טוב. 

זה ז'קט זרוק ומרושל, צעקני והמוני, שמשדר בווליום גבוה במיוחד לכל מי שמסביב: טיפוס פלילי לפניך. לתוך הז'קט הזה משתחלות הידיים הארוכות והחלקלקות של לופן, שנשלחות לכל מה שלא שייך לו, ולכל מי שלא מעוניינת ומעיפה לו כאפה.זה הז'קט של מי שהצליח כבר להניח את היד על הון תועפות בשלל שהוא גנב, אבל עדיין לובש את אותו פריט לבוש זול בתור הסימן המסחרי שלו. בניגוד לג'יימס בונד, לופן השלישי אף פעם לא ראה לנכון לעשות פוזה של אלגנט – הוא אדם אלים, גס רוח ומסוכן, וגאה בזה. יעיד על כך הז'קט שלו

אור ענבר: השמלה הצהובה של אנדי אנדרסון ב"איך להיפטר מבחור בעשרה ימים" היא לא שמלת כלה מפונפנת או שמלה ענקית מאיזו דרמה תקופתית, ועדיין במשך שנים היא היתה עבורי שיא האלגנטיות. וזאת לא רק אני – עדיין אפשר למצוא נשים שמעלות סרטונים עם השמלה הצהובה ורושמות "אני האנדי אנדרסון שלו". 

היא אמנם לא מלאכת מחשבת ולא לוקחת השראה מתלבושות היסטוריות, אבל יש בה איזשהו יופי שהוא מעבר לתחכום. זאת שמלה פשוטה, צהובה ודקה. היא השמלה שגרמה לבן, הפרסומאי השחצן, לא להצליח להוציא מילה מהפה חוץ מ״את נראית יפה״. אז אולי היא לא זכתה באוסקרים, אבל זהו פריט לבוש כל כך איקוני שאפשר למצוא כתבות כמו ״איפה לקנות שמלה כמו מהסרט״ גם עשרים שנה אחרי שהוא יצא. .

רם קיץ: טוב, משחק. נסו לנחש: אני אוחז בשוֹט, מי אני?

לא נו, אני לא קאטוומן. גם לא זורו. קדימה, נסו שוב. סיימון בלמונט? מאיפה הבאתם לי את סיימון בלמונט עכשיו? ג'פרי גרייבס? מי זה? קדימה, ריכוז. אתם מסוגלים! טיגרה מ"חתולי הרעם"? בולבזאור? אתם עושים לי דווקא?

טוב, בסדר. חבשתי גם כובע פדורה חום. מי אני? יופי, תודה רבה!

אני לא מבין גדול באופנה. למעשה, יש שיאמרו שאני ההפך הגמור ממבין גדול באופנה. אולם לדעתי האובייקטיבית לחלוטין, אין שילוב מוצלח, פשוט ואייקוני יותר של בגדים מהמראה הפשוט, יש שיאמרו הזרוק, שאותו לובש הארכיאולוג המפורסם סרט-אחר-סרט, ועלינו להודות על כך למעצבת התלבושות דברה נדולמן לנדיס (שאחראית גם לז'קט האדום של מייקל ג'קסון ב-Thriller, אם אתם מחפשים למי לשלוח זר פרחים) שהעניקה לגיבור של ספילברג ולוקאס הן את הז'קט ב"שודדי התיבה האבודה" והן את הכובע (השוט הוא כבר רעיון של לוקאס. מה ששלו, שלו). כל כך פשוט, כל כך מגניב וכל כך הציל מיליוני הורים עצלנים ברחבי העולם ערב לפני פורים/האלווין. אני לא מכיר דמויות מפורסמות שלובשות רק פריט לבוש אחד, כזה שבכלל לא הומצא עבורן (כולה כובע, כן?) ומיד מתנגנת לי בראש נעימת הנושא שלהן שבגללה אני מתקשה להירדם בלילה; רק עם אינדיאנה ג'ונס זה עובד גם כל כך הרבה שנים אחרי, לפחות עליי, ולכן הוא מבחינתי הבחירה הראויה מכולם.

שני אוירבך: תראו, יש עשרות תלבושות קולנועיות איקוניות שהייתי שמחה לדבר עליהן שעות: מקלאסיקות על זמניות כמו הסרפן המשובץ והנעליים האדומות של דורותי גייל או לוק היהלומים של מרילין מונרו, דרך מועמדי וזוכי אוסקר כמו השמלה הירוקה ב"כפרה" או הגלימה הלבנה של הנסיכה ליאה, ועד הברקות מודרניות כמו הווסט האדום של מרטי מקפליי וחולצת הפולו הורודה של קיידי הרון. אבל בסופו של דבר יש רק תלבושת אחת שהוכח מדעית על ידי בינה מלאכותית שהיא מושלמת: אני מתכוונת כמובן לחליפה הצהובה של שר הורוביץ, שנבחרה לה בסצנה הבלתי נשכחת על ידי מחשב ניינטיזי להחריד שכולנו רצינו בשלב מסוים בחיים.

"קלולס" הוא סרט שעוסק באופנה יותר מכל סרט אחר מלבד אלו שמתרחשים בתעשיית האופנה. היחסים בין הדמויות מוצגים בעזרת בחירות הלבוש שלהן (שר ודיון מתואמות, אמבר מחקה), סצנות של מייקאובר ושופינג מניעות את הסיפור כולו, כמה מהשורות הכי כיפיות לציטוט מאזכרות מעצבים של אופנה עילית והדמות הראשית לובשת במהלך הסרט לא פחות מ-60 תלבושות שונות. מעצבת התלבושות מונה ריי עשתה עבודה פנומנלית על המלתחה של שר (וגם של שאר הדמויות, עד לאחרון הניצבים) והיהלום שבכתר הוא החליפה המשובצת מבית דולצ'ה וגבאנה, שאליה מוצמדים בעצת המחשב קרדיגן צהוב, גרביים מעל לברך ונעליים כסופות. התלבושת הזו הפכה לסמל בפני עצמה והיא אחד הדברים הראשונים שעולים לראש כשחושבים על הסרט הנפלא הזה.

הטרנד האופנתי הכי בולט של שנות התשעים היה הגראנג', סטייל ששר מצד אחד בזה לו ומצד שני קורצת אליו עם סיכת ביטחון שמוצמדת לחצאית שלה. "קלולס" הקדים במעט את החזרה לאופנה של הסגנונות היותר נשיים וצבעוניים, וההצלחה המסחררת שלו בקרב בני נוער ובכלל כנראה עזרה להביא לעולם את אופנת ה-Y2K הזכורה לטובה. בבית הספר שלה אין ספק ששר היא אייקון חסר פחד, אבל ההשפעה שלה יצאה מגבולות המסך, ולא פחות חשוב מכך, היא הראתה לנו שאין שום דבר רע בלהיות אישה שנושמת אופנה.

תום שפירא: במבט ראשון אין שום דבר יחודי בדרך בה ג'ף קוסטלו (אלן דילון) לבוש בסרט הפשע "הסמוראי". חליפה כהה, מעיל גשם, כובע אלגנטי אך חסר יחוד. פחות אדם ויותר אחד מאלף המעתיקנים של המפרי בוגרט. אבל במבט שני בכל זאת מתגלה שם משהו. המפתח הוא לא הבגדים עצמם אלא הדרך בה הם מותאמים למידותיו של דילון, תמיד אדם יפה תואר, אך בסרט הזה באופן על טבעי, כמעט לא אנושי. תווי הפנים שלו פשוט חדים מדי, העיניים חודרות דרך במטרה כמו כדור (אבל לא לדאוג, יש לו גם כדורים אמיתיים, למקרי הצורך). בין המעיל לכובע מרחפים הפנים האלו, תמיד מוצללות אך איכשהו ברורות לחלוטין. כזו היא הדמות, מקצוען שאמור להיעלם בין הצללים, אך גם גיבור הסרט, בולט ולא-בולט בו זמנית. פרדוקס בדמות אדם.

ובואו נתמקד במקצועיות. כשהסרט מתחיל ג'ף שוכב על המיטה, מעשן סיגריה, לבוש כמעט לגמרי. לא סתם הסרט קרוי "הסמוראי" – מבחינתו, הוא לוחם שמוכן תמיד לקרב. אך הבחירה דווקא בבגדים האלו, בפלטת הצבעים הכהה, באופנה המיושנת לשנות השישים הצבעוניות, מראה שהוא לא מלא בעצמו, לא נפוח מחשיבות עצמית. לא, ג'ף הוא מקצוען. ולא סתם מקצוען – מקצוען מוחלט ואבסולוטי. אין לו חיים מחוץ לעבודתו (רצח). 

גברים בחליפות ראינו לפני ונראה אחרי, וגם גברים אלגנטיים ויפי תואר לא חסרים. אבל אף אחד לא נראה כמו שאלון דילון נראה בסרט הזה. לא סתם אדם אלא נוכחות, קיים בעולם האנושי אך מנסה לא להיות חלק ממנו. בסצנת מפתח בסרט ג'ף מובא לחדר אחד עם עוד חשודים למסדר זיהוי, כולם לבושים באותה צורה, כולם גברים לבנים איפשהו בין גיל שלושים לארבעים, כולם בעלי מבנה גוף זהה… וגם ביניהם ג'ף מצליח לבלוט. משהו בו קורא לצופה, קורא לחוקרי הרצח שביצע. המשטרה חושדת בו… אך לא יכולה להוכיח דבר. 

כזה הוא אלן דילון.

כאלו הם הבגדים של אלן דילון.

זאת לא החליפה, זה איך שאתה לובש אותה.

נעמה רק: "הנסיכה בעור החמור" הוא לא הסרט הכי טוב של ז'אק דמי, ואפילו לא בטוח שהוא הכי אסתטי בפילמוגרפיה שלו. עם זאת, יש בו אלמנט אחד כל כך מרשים וייחודי שיש מצב שרק בגללו הסרט נוצר – עיצוב התלבושות. ובפרט, השמלות הקסומות. כדי להסביר למה אני מתכוונת, הנה תקציר זריז של העלילה (המטרידה מאוד) של אגדת העם שבהשראתה נוצר הסרט: המלך אבל על מותה של אשתו האהובה, לה הבטיח על ערש דווי שאשתו השנייה תהיה יפה ובעלת מידות טובות ממש כמותה. למרבה הצער, האישה היחידה בממלכה שעומדת בסטנדרט הזה היא… הבת שלהם. אוי. הנסיכה מבקשת את עצתה של פיה וזו מייעצת לה לבקש מאביה מתנות שאי אפשר להשיג כדי שיוותר על הקטע הזה של גילוי עריות. זה לא עובד, כי איכשהו הוא מצליח להשיג לה את כל המתנות שהיא מבקשת – שמלה בצבע של מזג האוויר, שמלה בצבע של הירח ושמלה בצבע של השמש. נואשת להימלט מגורלה המר, היא מבקשת את עורו של החמור הקסום שמייצר אבני חן עבור הממלכה, ומשתמשת במתנה האחרונה הזו כדי להימלט לממלכה אחרת.

בהמשך יש עוד עלילה ותחפושות וקסמים ובלאגנים, אבל התכנסנו כאן למטרה מסוימת והיא לדבר על בגדים. בגדים קסומים! שנוצרו באפקטים פרקטיים! ונראים יותר טוב מרוב החרא שעושים היום עם טכנולוגיות הרבה יותר מתוחכמות. "הנסיכה בעור החמור" חוגג על הפנטזיה עם עיצוב אמנותי משוגע וצבעוניות שנעה בין פסטלים חלומיים לצבעי יסוד חזקים. את התלבושות עיצבה ג'יט מגריני וקשה לומר שהיא חסכה באמצעים, בעיקר בשלוש השמלות הפנטסטיות שעשויות משפע של בדים ואריגים מיוחדים בשילוב אבנים נוצצות, מלמלות וקישוטים למיניהם. כדי ליצור אפקט של "שמלת מזג אוויר" דמי משתמש בהקרנה על גבי השמלה של עננים נעים ברוח, וגם שתי השמלות האחרות הופכות מסתם מרהיבות לממש מופלאות בעזרת טריקים של צילום ותאורה. מה שמלמד אותנו שכדי ליצור תלבושת קולנועית איקונית, הבגד לוקח אותנו רק חלק מהדרך – את השאר עושה הקולנוע. 

יהונתן צוריה:  נגיד ואתם רוצים ליצור סרט אימה. לא כזה מתחכם – כזה שמפחיד. ונגיד ותקציב האיפור שלכם הוא מנטוס וקולה, וכולו מוקדש לדם שישפריץ מעורקי הקורבנות (שעשוי מקולה, כן, תפסיקו להתחכם). אז צריך למצוא פריט לבוש מפחיד. אבל מה זה, בעצם, בגד מפחיד?

סוודר מפוספס ולא אופנתי? חשוב, אבל אלה כנראה הפנים השרופות והטפרים שהופכים את פרדי קרוגר למפחיד. כותנת לילה לבנה ומוזנחת? מטריד, אבל זה השיער המוזנח והארוך שיוצר את התבהלה מסמארה. לא – אם אתם רוצים להפחיד מישהו בעזרת תלבושת, אתם צריכים מסיכה. 

יש מי שיחשוב "זהו! שמתי מסיכה! לא יראו את הפנים של הגיבור ואז יחשבו שהוא מפחיד!". לא נכון. מייק מאיירס, ויזואלית, פחות מפחיד מלת'רפייס – מה לעשות שמסכה של ויליאם שאטנר פחות מפחידה מבלגן עשוי עור אדם?

אבל על כולם עלתה מסכה אחת – המסכה מ"הצעקה". מסכה שהיא קצת "הצעקה" של מונק, קצת מסכת הטרגדיה מהתיאטרון, והרבה אימה. משהו בעיניים המתות ובפה המוארך מתעתע יותר מהמסיכות הרגילות – כאילו האדם שמולי הוא כמעט בן אדם, אבל לא. מעין התפרצות של "עמק המוזרות", פנים שנמסו ועכשיו באות להרוג אותך. 

אבל הגאונות הכי גדולה בתלבושות הזאת היא מה שנלווה אליה – הגלימות השחורות. המסיכה לבדה מפחידה, אבל היא הרבה פחות מפחידה עם אוברול או מעיל עור או חליפה. הגלימות השחורות יוצרות מעין עיוות בראייה, של מישהו שלא לגמרי ברור איפה הוא מתחיל ואיפה הוא נגמר; שכל האנושיות שלו מוטלת בספק. 

וכך, במעט בגדים, נוצר אייקון אימה שמשאיר אבק למתחרים. זול, נגיש, ותמיד תמיד מפחיד.