8 הערות על המועמדים לאוסקר

באיחור קליל, כמה מילים על כמה מהמועמדים (והלא מועמדים).

לגבי ההשמטה של גרוויג ורובי

כנראה החדשות הכי סוערות מהמועמדויות לאוסקר היו המועמדויות שהיו – ולא היו – ל"ברבי". בעוד שחלק תהו מה אמריקה פררה עושה שם, אחרים תהו איפה מרגו רובי וגרטה גרוויג.

נתחיל עם פררה: זה אחלה תפקיד, גם אם לאו דווקא מבין חמשת התפקידים הטובים של השנה – לא בגלל המונולוג (אם כי זאת אכן כנראה הסיבה שהיא מועמדת) כמו שהיא מכניסה אנושיות מסוימת בסרט סלפסטיקי, ונותנת לצופים נקודת הזדהות קצת יותר ישירה מאשר ברבי המושלמת שעוברת מסע שקצת פחות משותף לכולם ולכולן.

לגבי גרוויג ורובי, לעומת זאת, אני קצת פחות מבין את העניין. לא רק ששתיהן מועמדות – גם אם לא על בימוי ומשחק, אלא על תסריט והפקה – ולא רק שנשים רבות מההפקה מועמדות על דברים שעשו את הסרט להצלחה שהוא, זאת פשוט שנה שאי אפשר להגיד שהאקדמיה התעלמה בה מנשים. שלושה סרטים של נשים הם בין המועמדים לסרט הטוב ביותר, ושלושתן צברו מועמדויות רלוונטיות על תרומתן, בין אם בבימוי או בתסריט.

כל זה לא אומר שאי אפשר להתבאס על פספוס המועמדויות הנ"ל – תמיד אפשר ורצוי להתבאס על האקדמיה – אבל יש תחושה שאנשים מנסים לנפח את הבאסה למשהו מעבר לבאסה – הוכחה ממשית לסקסיזם של הוליווד. וכזה, יש באמת אינספור הוכחות לאותו הסקסיזם, אבל התלונה "הוליווד מעמידה נשים, אבל לא את הנשים מהסרט הספציפי הזה בקטגוריות הספציפיות הללו" היא כבר, נו, מאוד מאוד ספציפית.

עם זאת, כל העיסוק הזה הוא חדשות נהדרות ל"ברבי" שעשוי לגרום לאקדמיה להרגיש מספיק רע סביב הנושא ולזכות בפרס התסריט המעובד. אני אישית מקווה שהאקדמיה תלך עם "בדיה אמריקאית", אבל זה נראה כמו תרחיש סביר מאוד, ולצערנו אחרי שנה שעברה ו"נשים מדברות" גם כמו תחילתו של דפוס – האקדמיה לא מעמידה אישה בבימוי וכן בתסריט, מקבלת זובור תקשורתי, ואז מעניקה לה את הפרס בתסריט. מגיע לנו טוב מזה.

האם הזכייה של "אופנהיימר" בפרס הסרט הטוב נעולה

"אופנהיימר" לא שבר או השווה שיא עם 13 המועמדויות שלו, אבל נכון לעכשיו פשוט לא נראה שיש סרט שיכול להתמודד נגדו. יש עוד כמה פרסי איגודים שיכולים לשנות את התמונה, אבל כרגע נראה שהתחרות הרצינית שלו – "רוצחי פרח הירח" ו"ברבי" – פחות אהודה מהאפוס של נולאן. רוצה לומר, מבחינת כל הקדם טקס אנחנו שוב ב-2016, עם "אופנהיימר" בתפקיד "לה לה לנד". השאלה היא האם הוא יצליח איפה שהסרט ההוא נכשל, ואם לא – מיהו ה"אור ירח" שממנו הוא צריך להיזהר. אני נוטה כרגע לענות "כן" על השאלה הראשונה, אבל אם בכל זאת ננסה למצוא את הסרט שמאיים על נולאן, זה כנראה מכיוונו של "נשארים לחג".  הסרט בדרך לזכות בתסריט מקורי בהיעדר תחרות רצינית בקטגוריה, וידוע שפרס שחקנית המשנה שלו עוד מלפני המועמדויות, ושלישיית פרסים שתושלם עם פרס הסרט הטוב ביותר היא אירוע אופייני בשנים האחרונות – נראה שהאקדמיה מעדיפה סרטים קטנים עם הופעה טובה ותסריט טוב מאשר אפוסים גדולים בפרס הסרט. מצד שני, ל"נשארים לחג" חסרות כמה מועמדויות קריטיות במהלך העונה, וכאמור כרגע לא נראה שמישהו יכול לעמוד נגד "אופנהיימר".

סרט האנימציה הקצר: שיחזור של הסרט הזר 2011

בשום שלב ב-2011 לא נראה היה שיש באמת סיכוי שישראל תביס את "פרידה" האיראני, ובכל זאת התקבע איזשהו נרטיב קומי לאור מערכת היחסים של המדינות. השנה יש לנו אפשרות לשחזר את המרמור הזה עם סרט השואה דור שלישי שלנו ("מכתב לחזיר") שנפגש מול סרט איראני די מגניב (מבחינת האנימציה, לפחות) על קוד הלבוש לנשים באיראן, "המדים שלנו".

כמובן שמסגור שכזה מעוור את עיניי מפני זכייה הרבה יותר סבירה של סרט שדובר בשפה שהמצביעים מבינים – אנגלית. יש שני סרטים כאלה: "המלחמה נגמרה!" שאני מקווה מאוד שלא יזכה כי הוא גרוע (מה שאומר שהוא כנראה כן, כי אף אחד פשוט לא טרח לראות את הסרטים המועמדים) ו"תשעים וחמישה חושים" שאני דווקא די סבבה עם זכייה שלו, כי הוא כנראה הטוב מהמועמדים. אבל זה אומר שהמצביעים יצטרכו לראות את הסרטים האלה ולא להצביע לסרט עם השם הכי מרשים. שזה… לא הדפוס בקטגוריות הללו לאורך השנים.

מילה על המועמדים לפרס הסרט

בפעם השנייה ברציפות, הסרט הכי קופתי של השנה מועמד לפרס הסרט. לא היה רצף כזה מאז 2010 ("צעצוע של סיפור 3") ו-2009 ("אווטאר"), מה שאומר שאולי בכל זאת יש יתרון בעשרה מועמדים כי אז האקדמיה בטעות מכירה גם בטעם של הקהל הרחב. מן העבר השני, האקדמיה גם הכירה בסרטי קאן מהוללים ולא הכי נגישים ואם מבינים רגע שאנחנו לא רק בעולם שבו "מסכנים שכאלה" הוא מועמד מוביל, אלא כזה שהוא מובן מאליו שהוא מועמד מוביל, אפשר לקבור, בשלב זה, את רוב התלונות על חוסר הרלוונטיות של האוסקר. כן, "המאסטרו" עדיין פה משום מה, ואלה לא עשרת סרטי השנה שלי (איפה "העיר הזאת", הא???) אבל קשה להגיד שהאקדמיה לא הייתה עם אצבע על הדופק של הקהל. שימשיכו כך.

פסקה לביוש מפיצי הסרטים בארץ בנוסף להפצה מפתה

תקשיבו, לא באמת שכחנו שלא הפצתם פה את "נשים מדברות" בלי שום סיבה טובה, אבל מכיוון שהיה מדובר בסרט בסדר כזה, החלקנו את הנושא.

אבל "בדיה אמריקאית" (או "סיפור אמריקאי", או איך שלא תרצו לקרוא לו) הוא סרט נהדר, ממש, ומגיעה לו ההפצה הרחבה ביותר שאפשר למצוא כי נושאי ההומור שלו (פוליטיקת זהויות בעולם הספרות) הם משהו שגם בארץ אוהבים להתמרמר עליו. אם מה שחסר לכם זה כל מיני ציטוטים ריקים לשים על הפוסטר, הריני מוכן להגמיש את עקרונותיי כדי שהסרט הזה ייצא. אז, ואתם יכולים לצטט אותי: "נהדר!", "קורע מצחוק!", "רוצו לראות!", "הסרט המדויק של השנה!", "חמישה כוכבים!", "סטרלינג קיי. בראון צריך לזכות באוסקר!", "גם ג'פרי רייט צריך לזכות באוסקר!" (בעצם זה עובד רק אם אתם שמים את שני הציטוטים זה לצד זה, אז עזבו), "סרט כל כך טוב שאפילו שהוא על שחורים מפיצים אותו בארץ בהפצה רחבה ומכבדת!" (האחרון רלוונטי רק אם תפיצו אותו, כמובן).

ואם אני כבר – הפצה רחבה של "גודזילה מינוס אחת" כבר לא תקרה, אני מניח, אבל סינמטקים יקרים: יש מצב להקרנה לפני האוסקר? בבקשה?

אה, ומי שאחראי על ההפצות של "אנטומיה של נפילה" ו"אזור העניין" – בבקשה תוציאו את הסרטים האלה איזה שלושה שבועות לפני הטקס ולא שבוע לפני. זה יהיה נחמד עבור אנשים לראות את המועמדים לפני הטקס ולא אחרי שהם יצאו ממנו עם גג פרס אחד.

פסקה על כך ש"אזור העניין" הוא אפילו לא הסרט הבינלאומי הטוב ביותר

"אזור העניין" עתיד לשבור נאחס מתמשך לבריטניה בקטגוריית הסרט הבינלאומי – כי לא מספיק להם לזכות בקטגוריית הסרט הטוב ביותר עשרות פעמים לאורך ההיסטוריה – אבל הוא עתיד לעשות את זה בעודו עוקף שני סרטים טובים ממנו בהרבה: "אחוות השלג", ו"ימים מושלמים". הריני מכריז בזאת שאפשר ורצוי לא ללכת כמו צאן לטבח, מצביעים יקרים, ולהצביע למי משתי הפנינות הללו. אם כי אז זה יוצר מצב ששניים רבים ושלישי מנצח. אם כך, סבבה – תצביעו ל"ימים מושלמים".

ההחמצות הכי כואבות מבחינתי (ושהיו ריאליות מלכתחילה) מקטגוריות נבחרות סתם כי יאללה למה לפרגן לאוסקר

בימוי: גרטה גרוויג. כלומר, אני מבין למה הבמאים לא חיבקו את "ברבי", שהוא כמעט כל מה שהם מתנגדים אליו – אבל האם זה לא בדיוק סוג הבלוקבאסטרים שאנחנו רוצים אחרי אינספור תלונות על עייפות מגיבורי על ומזכיונות קיימים? סרטים מקוריים, מצחיקים, ומעוררי עניין? שיהיה.
שחקנית ראשית: קיילי ספייני, "פריסיליה".  היי, אם ההופעה הביופיקית למוות של אוסטין באטלר זכתה במועמדות, גם לספייני שעשתה דברים הרבה יותר מעניינים הגיע.
שחקן ראשי: בארי קיוגן, "סולטברן". יש משהו מבאס בהתעלמות המוחלטת של האקדמיה מהסרט הזה, ומבחינתי קיוגן היה במיטבו פה. נו טוב, תמיד יהיה לנו את "רוחות אינישרין".
שחקנית משנה: ג'וליאן מור, "הצצה ליחסים" | רייצ'ל מקאדאמס, "אלוהים אתה שם? זאת אני מרגרט". דיברנו מספיק על שתי ההופעות ובחיי שאין לי מושג מי האדם שיכול להגיד בלב שלם שאמילי בלאנט טובה משתיהן.
שחקן משנה: דומיניק ססה, "נשארים לחג". החמצה שאני מקבל רק כי אולי הבינו שהוא בעצם די שחקן ראשי, אבל לעזאזל, הוא פשוט כל כך טוב. מצד שני, הנוכחות של סטרלינג קיי בראון משמחת מספיק כדי להירגע.
עיצוב התפאורה הטוב ביותר: "אסטרואיד סיטי". תגידו, יש לכם עיניים?
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר: "דוב". סרט שקשה להאמין שהוא סרט סטודנטים, שמתחיל עם הרבה סרטונים של דובים ואז הופך לסרט על היחס של גברים לנשים והמעבר כל כך חלק ויפה וחף משיפוטיות ועדיין תקיף בעמדתו שזה מדהים לחשוב שזה, כאמור, סרט סטודנטים. גם "אם חלומות היו ברק" היה סרט מצחיק ומרתק שהגיע לו מועמדות אבל אף אחד לא ראה אותו כי מה זה השם הדבילי הזה.
הסרט המונפש הקצר הטוב ביותר: "עשן" (Humo). בעוד ש"מכתב לחזיר" מנתח את טראומת השואה בהיבט בין דורי, "עשן" הוא קצת יותר ישיר בעיסוק שלו בשואה, ובכנות אני אפילו מופתע שהוא לא היה פה פשוט כי לא ידעתי שהאקדמיה יכולה לסרב לסרטי שואה. אה, וגם "סוג של צוואה" (A Kind of Testament) הוא פסיכי בכל הצורות הטובות.

סיכום זריז של המצב בשלל קטגוריות שלא נגעתי בהן

פרס הבימוי נראה די בידיים של נולאן, אפילו אם הסרט ייכשל (ראו תסריט 2016). שחקן ראשי יהיה קרב צמוד ומותח עד הסוף בין ג'יאמטי למרפי, ומכיוון שאני לא סומך על הטעם של האקדמיה, זה בטח ילך לקצת פחות טוב (אבל רק קצת!) שהוא מרפי. פרס השחקנית הראשית נראה סלול לסטון, ברגע ש"רוצחי פרח הירח" פספס מועמדויות קריטיות וקצת נחלש בעיני הציבור הרחב, ושחקן משנה נראה עדיין בכיס של רוברט דאוני ג'וניור. פרס האנימציה עדיין יכול ללכת לכל כיוון (טוב, לא כל כיוון. זה לא הולך ללכת ל"חלום של רובוט", אם כי איזה כיף שהוא מועמד).