קדם אוסקר 2022: אפשר להתחיל?

פורום מבקרי הקולנוע בישראל, גלובוס הזהב, פרסי האנני ועוד עניינים של פרסים.

שמעו נא, שמעו נא! עונת הפרסים פה ועמיתכם האומלל מוכרח לדווח עליהם! טוב, לא מוכרח, אבל, נו, אתם יודעים איך זה.


אבל לפני שנתחיל עם כל הפרסים בחו"ל, נתמקד רגע בפורום מבקרי הקולנוע בישראל (גילוי נאות: נעמה רק ויהונתן צוריה הם יו"רי הפורום בימינו), שנתנו את הפרס הראשי ל"מחברות שחורות – ויויאן", שהוא גם הסרט התיעודי הראשון שזכה בפרס הגדול וגם הסרט הראשון שזכה ויש לו צבע בשם! מי אמר שאין חדשנות אצל המבקרים בישראל. במקום השני בתיקו צמוד זכה "אגדת חורבן".

"אגדת חורבן" זכה גם בהישג האמנותי של השנה (דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט על הציורים שהרכיבו את הסרט – זכייה שנייה של פולונסקי, אגב, לאחר שזכה כבר עבור "כנס העתידנים"), ואילו "מחברות שחורות" זכה גם בפרס התסריט.

חוץ מהם זכה "מישהו יאהב מישהו" בפרסי הבימוי (להדס בן ארויה) והתגלית (לשחקנית אלישבע וייל) ו"הברך" זכה בפרסי המשחק לאבשלום פולק ונור פיבק.

בפרס הסרט הבינלאומי זכה "כוחו של הכלב" (שנזכיר כאן עוד כמה פעמים עוד רגע), ובפרס הסרט התיעודי זכה סרטה של שיר נוימן "איך אומרות שתיקה". הסרט זמין ב-yes.

ברכות לזוכים ולזוכות, ועכשיו נעבור לכל מיני פצלוחים לא מעניינים מחו"ל.


אחרי שלפני חודש בלבד יהונתן כתב מי נראים כמו הסרטים המובילים במירוץ, הגיעו מספר אירועים שונים והמצב במירוץ נראה… די אותו דבר כמו שהוא תיאר. כלומר "להיות הזוג ריקרדו" קצת פחות מצליח, וגם ל"סמטת הסיוטים" קשה בחיים (את המקום שלהם תפסו "CODA" ו"טיק, טיק… בום!"), אבל בסך הכול מי שהלך לישון לפני חודש וקם עכשיו היה מתקשה להבחין בהבדלים.

האירוע הגדול הראשון בתור הוא גלובוס הזהב. אתם יודעים, הטקס המכור, המושחת, רדוף הסקסיזם והגזענות. הייתי שמח לא לומר עליו מילה אבל זה חזק ממני. חוץ מזה, הם הבטיחו להשתפר אז בואו נהנה מהספק.

אז מי בקטגוריית הסרטים? "בלפסט" (אפרופו קנת בראנה, מה זה הפוסטר המכוער הזה של "רצח על הנילוס"?), "CODA" (נלחץ להם הקאפס לוק, נראה לי התכוונו "בםגש"), "חולית" (החדש, כן? רק שיהיה ברור), "משפחה מנצחת" (נראה שבגלובוס הזהב לא התרשמו מהביקורת באתר) ו"כוחו של הכלב" (שלא כזה אהבתי. כאילו, כבר כמה חזק כלב? מחכה לרימייק "כוחו של הדב").

בקומדיות/מוזיקלי יש לנו את "סיראנו" (פיטר דינקלג' הוא סיראנו דה-ברז'ראק, מינוס האף, פלוס השירים), "אל תסתכלו למעלה" (בנטפליקס הקרוב לביתכם), "ליקריץ פיצה" (בבתי הקולנוע הקרובים לביתכם), "טיק טיק… בום!" (סרט שלישי של נטפליקס במועמדויות הראשיות) ו"סיפור הפרברים" (אין לי משהו להגיד, אבל כתבתי עד עכשיו הערת סוגריים על כל הסרטים ולא רציתי לקפח את ספילברג).

קטגוריית האנימציה הצליחה להוציא ממני נחרת בוז, בעיקר בגלל התעלמות בוטה מ"משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות" (שהוא, אובייקטיבית, הסרט הכי טוב של השנה). מי שכן מועמדים הם "אנקאנטו", "לברוח" (סרט שנקרא "Flee" באנגלית, אבל בגלל ה-BBC בזבזתי דקות יקרות לנסות ולהבין מי זה לעזאזל Fleem Neon), "לוקה", "ריה והדרקון האחרון" ו"My Sunny Maad" (שהוקרן בפסטיבל חיפה תחת השם "ילד יקר שלי").

ועוברים לטלוויזיה. בקטגוריית הדרמה יש לנו… חרא בלבן. ברצינות. "משחק הדיונון", "תכנית הבוקר" (הם בכלל צפו בעונה 2 הגרועה או שהם סתם רצו להביא את ג'ניפר אניסטון לטקס?), "לופין", "פוסט" (מי?) והזוכה הצפויה "יורשים". לעומת זאת, בקומדיה הלכו על בטוח: "האקס", "הגדולה", "רק רציחות בבניין", "טד לאסו" ו"Reservation Dogs". שמתם לב איך הם התעלמו מ"חזרות" ו"המפקדת"? אנטישמים!

ובקטגוריות המשחק… נגמר הזמן, יש עוד טקסי פרסים לדווח עליהם. אני מבטיח שנחזור לזה בסוף.


לעומת גלובוס הזהב, הנה טקס שכיף לדבר עליו: הספיריט, שהכריז על המועמדים לטקס שיתקיים ב-6 במרץ. בניגוד לרוב טקסי הפרסים שבימינו נראה שעיקרם הוא לראות "מי יהיה הכי קרוב לאוסקר במנצחים שלו", הספיריט הם רק 40% מנבאי אוסקר וב-60% האחרים הם דואגים לפרגן ולקדם קולנוע עצמאי, אפילו במחיר של זה שאיזה סלבריטאי לא יבוא לאוהל שלהם (הטקס מתקיים באוהל גדול על החוף. אמרתי לכם שכיף לדבר עליו). מה שזה אומר זה שככל הנראה רוב הסרטים בפסקאות הבאות יגרמו לכם להגיד "מי? מה?". אז קודם כול, אני נשבע שלא המצאתי אותם. ושנית, אגיש לכם חלק מהם בליווי טריילר.

על פרס הסרט הטוב ביותר יתמודדו "זוֹלה" (הסרט ההוא שמבוסס על שרשור טוויטר), "The Novice" (סטודנטית מצטרפת לנבחרת החתירה של הקולג'. הנה טריילר), "הבת האפלה" (פרופסורית מתמודדת עם העבר בעת חופשה ביוון. מגי ג'ילנהול מביימת), "קדימה קדימה" (חואקין פיניקס מטייל עם האחיין שלו. הנה טריילר) ו"קיארה" (עולמה של בת 15 מתהפך עליה לאחר שאביה בורח. הנה טריילר).

הבמאיות והבמאים של כל הסרטים האלה מועמדים גם לפרס הבימוי, למעט "קיארה" שבמקומו מועמדת הבמאית של "Pleasure", נינג'ה (זה באמת השם שלה) ת'ייברג. הסרט עוסק בצעירה שעוברת משוודיה ללוס אנג'לס כדי להיות כוכבת פורנו מצליחה. הנה טריילר.

בקטגוריית המשחק יש מועמדויות משובחות למדי: איזבל פורמן ("The Novice"), בריטני ס. הול (על סרט בשם "Test Pattern" שהיה ברשימה השחורה של 2019, ועוסק בזוג שמחפש ערכת אונס. הנה טריילר), פאטי האריסון על סרט בשם "ביחד ביחד" (על צעירה מתבודדת שהופכת לאם פונדקאית עבור אד הלמס. הנה טריילר), טיילור פייג' ("זולה"), והמתאגרפת האמיתית קאלי רייס, שמועמדת על "Catch the Fair One" (אודות מתאגרפת שיוצאת לחפש את אחותה. הנה טריילר).

בגזרת השחקנים מועמדים קריפטון קולינס ("ג'וקי", סרט שעוסק במירוצי סוסים), פרנקי פייסון (על "The Killing of Kenneth Chamberlain" שעוסק בגלידות ודברים חמודים רצח של קנת' צ'מברליין), מייקל גרייס (על "Wild Indian", שני חברים מטייחים את הרצח של חבר שלישי), אוּדוּ קיאֵר (על "Swan Song", אבל לא האחד החדש עם מהרשלה עלי אלא אחד אחר, שעוסק במעצב שיער שמתבקש לעבוד על שיער לקוחה שנפטרה) וסימון רקס ("טיל אדום", כוכב פורנו לשעבר חוזר לעיירת הולדתו בטקסס).

יש גם קטגוריית טלוויזיה בספיריט, אבל רק לסדרות חדשות. המועמדות הן "בליינדספוטינג" (ספין אוף של הסרט "בליינדספוטינג" מ-2018), "החטא" (חמישה גברים מקהילת הלהט"ב מתמודדים עם משבר האיידס בשנות השמונים. זמינה ב-yes), "מחתרת המסילה" של בארי ג'נקינס (זמינה באמזון), "We Are Lady Parts" (סיטקום בריטי על להקת פאנק שמורכבת מצעירות מוסלמיות. הטריילר חביב) והמועמדת לגלובוס "Reservation Dogs" (נערים ילידים באוקלהומה מנסים לא להשתעמם). זו האחרונה היא גם המועמדת היחידה בפרס האנסמבל. אז, הממ, מזל טוב לרגל זכייתה?


האוסקר

האקדמיה (…האמריקאית לקולנוע, לא ללשון עברית) הכריזה על סרטים שעברו לשלב הבא בעשר קטגוריות – זר, שיר מקורי, פסקול, סאונד, סרט קצר, דוקו, דוקו קצר, אנימציה קצר, אפקטים ויזואליים ואיפור. רשימה בעברית למהדרין אפשר לקרוא אצל חברינו סריטה.

קודם הזר, ואתמקד דווקא במי שלא נמצא ברשימה: אציין ראשית שאין את "ויהי בוקר", כי אנחנו פרובינציאליים והכול אבל תכלס אני לא חושב שאי פעם היה לו סיכוי. לעומת זאת, זוכה דקל הזהב "טיטאן" נעדר, ועל זה כל מיני אנשים מתרעמים וקצת שוכחים שכזה… אתם זוכרים שזה הסרט שאישה נכנסת להריון מקדילק, כן? זה לא ממש חומר לאוסקר.

בהיעדרו, נראה ש"הנהגת של מר יוסוקה" (יפן), אותו סרט רנדומלי שבחרתי להתמקד עליו בהמלצות פסטיבל חיפה (ב-"מצאנו באינטרנט 32") מסתמן כמועמד המוביל – והזכיות בפרסי איגודי המבקרים בלוס אנג'לס וניו יורק בפרס הסרט הטוב ביותר, בנוסף למועמדות בקטגוריית הזר בספיריט מגבה אותו. גם "תא מספר 6" (פינלנד) נראה כמו מועמד מוביל. נוסף עליהם, אהיה מאוד מופתע אם Fleem Neon "לברוח" (פינלנד) ייעדר מהתחרות – ואישית, אני גם מאמין שהוא יזכה, השאלה היא רק איפה. כי יש לו סיכוי לא רע להצליח גם בקטגוריית הסרט התיעודי (הקטגוריה שבה הוא מועמד גם בספיריט) והסרט המונפש. אני ממליץ אגב לשים עין על נציג פנמה, "פלאזה קתדרל", שאותו ביים ישראלי לשעבר, אבנר בן נעים. גם "טלה", שלא זכה לביקורת הכי מפרגנת באתר, הצליח למרות מילותיו הקשות של מר שפירא.

בגזרת השירים, "אנט", באופן מפתיע, הכניס מועמדות עם "?So May We Start". אני אומר באופן מפתיע כי זה לא אחד השירים שאני מחשיב כטובים. יש גם נציגות ל"CODA" שאני מאמין שיעבור לשלב הבא עם "Beyond the Shore" וגם "Dos Oruguitas" של אנקאנטו. אחרון חביב שככל הנראה יעבור הלאה הוא "No Time to Die" מתוך "לא זמן למות". נגלה בקרוב אם צדקתי או לא, אבל מה שבטוח: כולנו מסכימים שאין ל"אוון הנסן היקר" סיכוי. נכון?

פס קול. הרבה מועמדים שמשום מה חושבים שיש להם סיכוי מול "חולית". חמודים. גם בגזרת האפקטים הוויזואליים אין פה הפתעות: דיסני, וורנר, סוני וכל שוברי הקופות שאתם יכולים לדמיין. הלאה.

ונציגות ישראלית אותנטית ניתן למצוא בקטגוריית הדוקו הקצר עם "ת"ד 1142: הנאצים הסודיים של אמריקה" (שזמין בנטפליקס), ואני מחזיק להם אצבעות.


אנני

ואחרונה (להיום, לא להתרגש) בכל הקשור לעונת הפרסים: האנני, הטקס הגדול של סרטי וסדרות האנימציה.

המועמדים בפרס הראשי הם: "ריה והדרקון האחרון", "לוקה", "אנקאנטו" (ועוד בחדשות: השמיים כחולים), "לשיר 2" (נו, לפחות לא "בייבי בוס 2") ו"משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות" (יאהווווו!).

בקטגוריית האינדי מועמדים רק סרטים שלא דוברים אנגלית, חלקם רחוקים מלהיות אינדי (כמו "בל". הגוף שהשקיע בו וגם הפיץ אותו הוא ענקית הקולנוע "טוהו"). מלבד "בל" מועמדים עוד שני סרטי אנימה: "פומפו הסינפילית" (שכבר דיברתי עליה בפינה הזו בעבר) ו"המזל מאיר פנים לגברת ניקוקו" (מבית הסטודיו של "ילדי הים" שהיה אחלה… למשך 40 דקות). סוגרים את הרשימה "פסגת האלים" (שמאוד אהבתי) ו"לברוח".

יש גם קטגוריית טלוויזיה, והמועמדות בה הן: "ארקיין" (אחד הדברים הכי טובים שיצאו מ-2021), "הבורגרים של בוב", האנתולוגיה "אהבה מוות ורובוטים" (מועמדות #4583 של משהו שקשור לנטפליקס), האנתולוגיה "מלחמת הכוכבים: Visions" המדהימה ברובה (הנה הדעה שלי מדוע) וגם "טוקה וברטי" (שהתחילה את חייה כסדרת נטפליקס אך בוטלה ועברה דירה).

ותראו מה זה, אפילו דיסני הגדולה לא הצליחה להשחיל את "מה אם…" לקטגורייה המרכזית, אם כי יש לה נציגות בקטגוריית העריכה, משום מה.


ובנוגע לשחקנים:

אז יש עוד הרבה זמן עד למועמדויות לאוסקר, ובטח עד לטקס עצמו, אבל בין פרסי גלובוס הזהב שהוזכרו למעלה ופרסי המבקרים שלא הוזכרו, נראה שכרגע המצב בקטגוריות הוא כזה:

בקטגוריית שחקן הראשי ויל סמית' על "משפחה מנצחת" הוא המוביל נכון להיום, ומאחוריו נמצאים בנדיקט קאמברבץ' על "כוחו של הכלב", אנדרו גארפילד על "טיק, טיק… בום!" ודנזל וושינגטון על "הטרגדיה של מקבת". במוטיב שיחזור גם בקטגוריות הבאות, הארבעה האלה נראים נעולים והשאלה היא רק על המקום החמישי, מקום שעליו רבים כרגע פיטר דינקלג' על "סיראנו", ניקולס קייג' על "פיג", ואזרוק הימור פרוע: חוויאר בארדם על "להיות הזוג ריקרדו".

בקטגוריית השחקנית הראשית ה"נעולות" הן קירסטן סטיוארט על "ספנסר", ליידי גאגא על "בית גוצ'י", ג'סיקה צ'סטיין על "העיניים של תמי פיי", ניקול קידמן על "להיות הזוג ריקרדו" ואוליביה קולמן על "הבת האפלה". למי שעוקב, המכנה המשותף לכולן הן שכרגע לא נראה סביר שהסרט שלהן יהיה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר. על כן, לא כדאי לפסול את אלנה חיים מ"ליקריץ פיצה" וגם לא את רייצ'ל זיגלר מ"סיפור הפרברים".

אם בקטגוריות למעלה ההיגיון עבד על פי 10 מהשחקנים שהיו מועמדים לגלובוס הזהב, ופחות על אלה שלא היו מועמדים לפרסי המבקרים, אז הרי שבקטגוריות המשנה זה הפוך: בגלובוס יש 5 מקומות, אצל המבקרים יש 6 (משום מה) ועל כן קל יותר לראות על מה הם מסכימים ועל מה לא.

בקטגוריית שחקן המשנה הן הגלובוס והן המבקרים מסכימים שטרוי קוטסר ("CODA"), קיארן הינדס ("בלפסט"), קודי סמית-מקפי ("כוחו של הכלב") וג'יימי דורנן ("בלפסט") יהיו. השאלה היא על המקום החמישי: האם זה בן אפלק על "The Tender Bar" כמו שהגלובוס חושבים, או שמא ג'יי. קיי סימונס ("להיות הזוג ריקרדו") או ג'ארד לטו ("בית גוצ'י")? נלך על סימונס לעת עתה.

בשחקנית המשנה הנעולות הן אריאנה דבוז על "סיפור הפרברים", אונג'אנו אליס על "משפחה מנצחת", קטרינה בלפה על "בלפסט" וקריסטן דאנסט על "כוחו של הכלב". הפעם רבות על המקום החמישי ריטה מורנו ("סיפור הפרברים"), אן דאוד ("Mass") ורות נגה ("חוצה את הקו"). נלך על נגה, למה לא.

וזהו – הבוסט הבא של העונה יתקיים רק באמצע ינואר כשהגילדות יתחילו להוציא את המועמדויות שלהן.