אוסקר 2023: 11 שאלות לקראת המועמדויות

ביום שלישי יפורסמו המועמדויות לאוסקר. הנה כמה שאלות, תשובות, והגיגים לקראת האירוע.

שבוע שעבר היה עמוס בשלל גילדות שהכריזו את המועמדויות שלהן, והתלבטתי נורא האם לפרסם את מה שזה אומר או לחכות ממש כמה ימים ואז לפרסם את פוסט השאלות לפני האוסקר. כפי שאתם רואים, בחרתי באופציה השנייה. כמו כן מצטער מראש אם יש סרטים שלא שמתי את השמות שלהם באנגלית, מוזמנים לשאול בתגובות אם אחד מהם נשמע מעניין במיוחד.

האם יהיה סרט ישראלי בין המועמדים?

לא, "סינמה סבאיא" לא הולך לקרות כבר (וחבל), אבל זה לא אומר שלתקשורת הישראלית אין נקודת אור להתמקד בה. כמו גיא נתיב ב-2018, אורי לוטן גורם לכולם להפנות מבט לקטגוריות שהם שכחו שקיימות בטקס עם "קטגוריית הסרט המונפש הקצר הטוב ביותר" וסרטו "מגלשה שחורה" – סרט אנימציה קצר, מוצלח, ובעברית. אך דווקא בגלל שמדובר בקטגוריה לא מוכרת, קשה לדעת מה הולך לקרות בה, ולהבין מראש מה האינטריגות המסובכות שלה.

אני יכול להגיד שמדובר בשנה שעבורי אין בה סרטים שהתבלטו כ"זה הולך לזכות" כמו בשנה שעברה; אין כאן אף סרט שמרגיש כאילו הוא לוחץ על כל הכפתורים, וגם אין כאן סרט מצד אולפן גדול. ואת כל 15 המועמדויות אפשר להסביר: הייתי אומר של"נוסע", "המלח המעופף" , ו"איש הזבל" יש פחות סיכוי כי הם פשוט פחות טובים, אבל אחרי ש"המגב" זכה בשנה שעברה לא נראה לי שהטעם שלי ושל חברי האקדמיה דומה, ואפשרי ששלושתם יצוצו פה כדי לעשות לי דווקא, אם כי נראה לי שרק אחד מהם, "המלח המעופף", באמת יגרור אנשים לבדוק אותו כי זה אחלה של שם.

מבין השאר, אפשר למצוא סיבות טובות לכולם להופיע פה: בין אם אלה הסרטים הקצרצרים "להציל את ראלף" או "ירח חדש" שנהנים מכוחם הסלבריטאי של טאיקה וואטיטי וקולמן דומינגו, בין אם אלה הסרטים הפוליטיים שעוסקים בנושאים כמו גזענות ("נחמד פה"), פליטים ("יותר משאני זוכרת"), או מערכות יחסים אלימות ("סטייקהאוס"), או כל אחד משבעת הסרטים שפשוט מוצלחים בפני עצמם בקטגוריה: "שנת הזרגים שלי", "יען אמרה לי שהעולם מזויף ואני חושב שאני מאמין לה" (הלוואי ששני אלה יהיו מועמדים ולו רק כדי שמישהו יצטרך להגיד את השמות שלהם בקול רם), "דביוטנטית", "סיירה", "סוחרי הקרח", "הילד, החפרפרת, השועל והסוס" וכמו שנאמר – "מגלשה שחורה".

הימור: לא מעודדים נגד הקבוצה הביתית, אפילו אם זה מפתה לבוא אחר ולהרים את האף ולהגיד "אמרתי לכם", ובמקרה של "מגלשה שחורה" גם יש מה להישען בו בהימור בעדו – הוא סרט עם סבב פסטיבלים ובאזז מרשים למדי. אז נהמר שהוא ייכנס ויצטרך להתמודד נגד "המלח המעופף", "סוחרי הקרח", "יען אמרה לי שהעולם מזויף ואני חושב שאני מאמין לה", ו"הילד, החפרפרת, השועל, והסוס" (שבכל זאת נהנה קצת מהכוח של אפל טיוי+, שם הוא נמצא). אבל אל תהיו מופתעים אם "סיירה" או "שנת הזרגים שלי" ייכנסו. בעצם, אל תהיו מופתעים לא משנה מה יקרה בקטגוריה הזאת.

למי שתוהה לגבי הקטגוריות של הסרטים הקצרים התיעודיים והלייב אקשן – השנה התברכנו בשנה בינונית למדי בגזרת התעודה, אז כל עוד "התאספות" (Haulout) בפנים אני שמח. גם "זר בשער" ו"שמחה היא 4 מיליון פאונד" יהיו תוספת נחמדה, אבל באמת שקשה להצביע פה על סרטים מרגשים או טובים במיוחד. העצה שלי היא להשתמש בחוק "גם המצביעים באקדמיה לא טורחים לראות את הסרטים ומצביעים על פי השם" ולבחור את החמישה שנראה לכם שהם חושבים שזה השם הכי טוב. אני אלך על "אפקט מרתה מיטשל", "הלוחשים לפילים", "סתום וצייר", "התאספות" ו"דוב מטרד".

קטגוריית הסרט העלילתי הקצר דווקא מכילה כמה סרטים מצחיקים, פרועים ונהדרים כמו "פלסטיק רצחני" (Killer Plastic), "התלמידות" (Le Pupille), "טולה" (Tula), ו"הטיפול" (שהוא תכלס מערכון, אבל איזה מערכון נהדר) ועל כן אני לא בונה על זה שהם יהיו פה. אם ניקח בחשבון שזה עדיין האוסקרים סביר מאוד שנמצא פה סרטים כמו "המזוודה האדומה", "נקם", "מי בעד?", "פרידה אירית" ו"ורשה".

מי זאת אנדרה רייסבורו, מה זה "לזלי היקרה" והאם היא ברצינות הולכת להיות מועמדת לשחקנית הטובה ביותר?

מירוץ השחקנית נראה היה די נעול בשלב מסוים: מירוץ ראש בראש בין קייט בלנשט ב"מנצחת" ומישל יאו ב"אתם יודעים איפה אל תעמידו פנים" (בלנשט כרגע מובילה, אבל בהתחשב בכך שהיא עשתה נאום שלם על כך שיפסיקו לתת פרסים לשחקנים אפשרי שזה יטה את הכף), דניאל דדוויילר מ"סיפורו של אמט טיל" על תקן תפקיד הביופיק החשוב, מרגו רובי שבאה בסערה עם "בבילון" ומישל וויליאמס על תפקידה ב"פייבלמנים" סוגרת את החמישייה.

אלא ש"בבילון" אף פעם לא קרה כל כך, ומישל וויליאמס מאבדת קיטור חזק ומהר. זיהו מי שזיהו את נקודת החולשה הזאת ולפתע כל שחקניות הוליווד מאיצות בכולם להצביע לאנדרה רייסבורו ב"לזלי היקרה" – קייט וינסלט אומרת שזאת "ההופעה הכי טובה של אישה שראיתי אי פעם", גווינת' פאלטרו אומרת שהיא צריכה "לזכות בכל הפרסים שישנם ואז בעוד פרסים שעדיין לא הומצאו", ורשימת השחקנים האחרים שלפתע צצו בקריאות בעד הסרט כוללת, כך נראה, את כולם.

לרייסבורו עד כה יש רק שתי מועמדויות העונה: אצל המבקרים של שיקגו ואצל פרסי האינדי ספיריט. זה לא מעודד, אבל מצד שני זאת בהחלט נראית כמו עונה שפרט לבלנשט ויאו (אם דדוויילר מאחור, אך לא מספיק צמוד) פתוחה להפתעות. ולכן יכולות לצוץ גם נשים כמו ויולה דיוויס ("לוחמת"), אוליביה קולמן ("אימפרית האור") ואנה דה ארמס, שלמרות הקטילה של "בלונדינית", שמצליח להשיג שוב ושוב מועמדויות במקומות חשובים.

הימור: ובכל זאת, תמיכה היא תמיכה. אז בוא נגיד שרייסבורו (לצד יאו, בלנשט, דה ארמס ודדוויילר) מצליחה להגיע לשלב המועמדות ואם היא לא, אז טוב – זאת לא הפעם הראשונה ששחקנים בהוליווד אומרים שטויות.

מי המקום החמישי, סיבוב ראשון: אנימציה

הנה מה שידוע: "גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו" הוא הסרט שכולם צריכים לעבוד קשה כדי לנצח, ו"מרסל הקונכייה עם הנעליים", "אדומה אש" ו"החתול של שרק: משאלה אחת ודי" לא פספסו הזדמנות עד כה.

אז עכשיו רק צריך להבין מי הסרט החמישי – האם דיסני יצליחו להכניס את ידם הארוכה למרות הכשלון של "עולם מוזר"? האם "אינו-הו" שצץ בגלובוס הזהב יצוץ גם פה? האם דרימוורקס יעשו דאבל עם "לא רעים בכלל"? האם נטפליקס (ויש להם כמה אפשרויות לדאבל כזה, מ"ונדל וויילד" עד ל"מפלצת מהים" דרך "הדרקון של אבא")? האם בטעות "ניקולא הקטן – מאושר עד הגג" יגיע ויעשה שמח לכולם?

הימור: לא שלא היו דברים מעולם, אבל קטגוריית האנימציה אוהבת להתקשט לפחות בסרט מונפש זר אחד. הם גם אוהבים לרוב איזה סרט אחד באנימציה ידנית. אז בוא לא נשבור את הסטטיסטיקה ונלך עם הלב, שהולך עם "אינו-הו", רק בשביל לראות את "שנות-אור" צץ פה לאחר מכן.

כמה המשכים יהיו בקטגוריית הסרט הטוב ביותר?

קטגוריית הסרט הטוב ביותר – זאת שבה כולם מסתכלים אחד על השני למשך כל העונה ושואלים את עצמם מה לעזאזל הולך לקרות פה.

טוב, זה לא שהכול באוויר: "הפייבלמנים", "הכול בכל מקום בבת אחת", "אלביס", "המנצחת" ו"רוחות אינישרין" כולם בפנים. יש להם אהדה רבה בשלל גילדות, טקסי פרסים ומה לא והם החמישייה הכי נעולה שיש. אחרי ש"במערב אין כל חדש" חגג במועמדויות לבאפט"א ויצא משם עם 14 מועמדויות, נראה לי שאפשר להגיד בביטחון שגם הוא צפוי להיות שם (אם כי היעדרות שלו לא תגרום להלם מוחלט).

ואז נשאלת השאלה: כמה המשכים האקדמיה באמת תרגיש בנוח לשים פה? כי עקרונית, "אווטאר: דרכם של המים", "אהבה בשחקים: מאווריק", "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית", ו"הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" כולם צצו בפרסי המפיקים (ארגון שיותר נוטה לשוברי קופות). ועדיין, קשה להאמין שהאקדמיה תקפוץ על ארבעה המשכים בבת אחת, ולא תתפתה לכיוון סרטים קטנים יותר (גם אם כאלה שנחלשו) כמו "נשים מדברות", "משולש העצבות", "לוחמת"' "הלוויתן" או "פינוקיו". אז בוא נגיד שלא כל הארבעה. אז כמה?

הימור: שניים. "מאווריק", בכל קונסטלציה, קורה. "וואקנדה לנצח", למרות אנג'לה באסט, סביר שלא. עכשיו נוצר קרב בין "אווטאר" ו"רצח כתוב היטב" על המקום הזה. האם האקדמיה תחזור שוב לזרועותיו של קמרון, למרות שהאיגודים לא כל כך בעדו והבאפט"א בכלל לא? האם אכן הדלק אזל במנוע של "תעלומה יוונית" מתחילת העונה כמו שזה נראה, או שהוא שמר את הקלפים קרוב לחזה ומגלה בארוחת הערב במונולוג ארוך שהוא שם? לא יודע. אבל אחד מהם, בנוסף ל"מאווריק".

האם למקדונה ילך יותר טוב הפעם?

מוביל במירוץ, עם כל הפרסים הנכונים, בדרך לזכייה אם לא בסרט אז לפחות באיזה תסריט – מקדונה כבר היה ברודיאו הזה פעם אחת. ואז הוא פספס מועמדות בימוי, את התסריט ל"תברח" ואת הסרט ל"צורת המים". בקיצור, במידה ולמקדונה אכפת מפרסים, אני לא חושב שהוא יקום אופטימי מדי בבוקר של הכרזת המועמדויות – במיוחד כי הפעם אפילו אין לו את פרסי משחק נעולים בכיס כמו שהיה בזמנו ל"שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי" עם מקדורמנד ורוקוול.

הימור: טוב, אני לא רוצה באמת להסתכן ולהמר כל הדרך עד הטקס עצמו אבל יאללה, כן: מקדונה ייכנס עם מועמדות לבימוי ויצא ב-12 במרץ עם אוסקר כלשהו. האם זאת תקווה כמו שזה הימור? כן. האם זה אומר שזה כנראה יתנפץ לי בפנים? גם כן. אז האם בעצם התשובה היא "לא"? טוב, התבלבלתי. בכל מקרה, כן, מקדונה הפעם נכנס גם בבימוי.

מי המקום החמישי, סיבוב שני: שחקנים

ביל ניי ("לחיות"), אוסטין באטלר ("אלביס") , קולין פארל ("רוחות אינישרין"), ברנדן פרייז'ר ("הלוויתן") – אף אחד לא מזיז מישהו מהרביעייה הזאת בקטגוריית השחקן הטוב ביותר באוסקר, וזה הלם ברמת "לה לה לנד מפסיד ב-2016" אם זה יקרה.

קי הוי קוואן ("המקום השני באתר בהופעת השנה, אתם יודעים איפה"), ברי קיוגן, ברנדן גליסן (שניהם מ"רוחות אינישרין"), אדי רדמיין ("האחות הטובה") – רביעייה קצת פחות נעולה (רדמיין כן פספס אצל המבקרים), אבל גם היא נראית כמו מי שנפגוש ביום שלישי.

אבל חוץ מהשמינייה הזאת, מי יצטרף אליהם?

הימור: נתחיל משחקן ראשי: השמות שצצו באקראי לאורך העונה לצד ניי-באטלר-פארל-פרייז'ר הם אדם סנדלר ב"שיחוק" (גילדת השחקנים) פול מסקל ב"אחרי השמש" (פרסי המבקרים, הבריטים), טום קרוז ב"אהבה בשחקים: מאווריק" (פרסי המבקרים), ודריל מקורמק ב"אף פעם לא מאוחר" (בריטים). הבעיה? אף אחד מהסרטים האלה לא באמת נראה כאילו הוא מצליח יותר מדי עם מישהו. אז בוא נזרוק הימור פרוע: טום הנקס על "איש ושמו אוטו". ונסייג עם דירוג סבירות למקרה והנקס לא יגיע של קרוז, מסקל, סנדלר ואז מקורמק.

שחקן המשנה סובל מהבעיה ההופכית: יש הרבה אנשים אהובים שמנסים להיכנס ונראה שיש תמיכה לכולם – בין אם זה פול דאנו או ג'אד הירש מ"הפייבלמנים", בראד פיט על "בבילון", אלברט קוך על "במערב אין כל חדש", או בריאן טיירי הנרי על "על הגשר". הקונצנזוס אומר שזה יהיה דאנו, אז בואו נהמר נגדו ונגיד שזה דווקא יהיה טיירי הנרי. לא, יודעים מה, בואו נתפרע ממש ונגיד שטום הנקס נכנס פה על "אלביס".

האם שלטון האימים של דיאן וורן ייפסק לאחר שזכתה באוסקר על מפעל חיים? 

כל מהמר אוסקר למד על בשרו: כשזה מגיע לקטגוריית השיר לא מהמרים על השמות הגדולים, על הסרטים הנוצצים או על מה שנראה הכי סביר והגיוני. מהמרים על דיאן וורן.

הפזמונאית כנראה הכי מוכרת בציבור הרחב בזכות המעורבות שלה בכתיבת "איני רוצה לפספס דבר" שנכתב עבור "ארמגדון" (ועליו הייתה מועמדת במקביל לראזי ולאוסקר), אך היא מוכרת בקרב חזאי האוסקר כמי שיכולה להכניס כל שיר שהוא, מכל סרט שהוא, בקטגוריית השיר – ואז להפסיד. ככה הפכו סרטים כמו "ארבעה ימים טובים", "כל החיים לפניו", "Breakthrough", "RBG", "The Hunting Ground", ו"מרשל" כולם למועמדים, וזה רק בשבע השנים האחרונות שכללו חמש מועמדויות ברצף (אבל כאמור, בלי זכייה). השנה, כנראה כי הגיעו מים עד נפש, הוחלט לתת לה אוסקר של מפעל חיים ונשאלת השאלה האם זה יספיק עבור המצביעים המוזיקליים של האקדמיה ויאפשר להם לתת מועמדות למישהו אחר או שגם השנה נפגוש את "Tell It Like a Woman", סרט עם 45 הצבעות בימד"ב, בין המועמדים.

הימור: אני לא מצליח לגרום לעצמי להגיד לא, כמה שאני רוצה ומייחל לכך. לא רק כי די, כמה אפשר להמשיך עם השקר הזה, אלא גם כי שלטון המחץ של "נאטו נאטו" עד כה בקטגוריה אומר ששירים מעניינים וכיפיים אחרים כמו "רומבה גוף חדש" או "אחר צהריים נעים" נדחקים החוצה לטובת וורן ועוד שירים בסדר-אני-מניח כמו מה שזה לא יהיה שריהאנה שרה ב"וואקנדה לנצח", השיר ששכחתי ממנו של ליידי גאגא מ"מאווריק" ו"צ'או פפה" שהוא, טוב, בסדר, דווקא בחירה ראויה.

מה קרה ל"נשים מדברות"?

סרטה החדש של שרה פולי הגיע אל המירוץ כאחד מאלה שיש לשים לב אליו. אחרי שנתיים שסרטים של במאיות שיחקו תפקיד משמעותי, אמרו כולם, לא הגיוני שהאקדמיה פשוט תחזור להתעלם מיוצרות.

אמרו, ובכל זאת כמעט כל הפרסים שלפני האוסקר התעלמו. יותר מזה: חוץ מכמה קולות אוטומטיים, אף אחד לא ממש נחרד.

וכך ממועמד מוביל למספר פרסים עם זכייה בטוחה בתסריט, הוא ירד ל"טוב, הוא יהיה מועמד לסרט ותסריט לפחות, לא?" ל"רגע, מה קורה פה?" כשהוא לא קיבל אפילו מועמדות אחת מהבריטים.

הימור: אבל הבאפט"א העמיד דברים כמו "הנערה השקטה" שלא יחזרו בטקס האוסקר, אז סביר ש"נשים מדברות" לכל הפחות יופיע שם ובטח בעוד 3-4 קטגוריות יותר "טכניות". אבל קשה לראות שאיזה שחקנית משנה נכנסת שם, וגם לפרס הסרט קשה להאמין שהוא ייכנס.

מי המקום חמישי, סיבוב שלישי: תסריט מקורי

"הבאנשיות מאינישרין" ינצח. הוא חייב לנצח. רק שמקדונה כבר הפסיד לתסריט ז'אנרי מקורי ואהוב כמו "הכול בכל מקום בבת אחת". אז זה מירוץ דו ראשי. מה שאומר שכנראה זה יחצה את הקולות ובכלל "המנצחת" יקח את זה. או אולי "הפייבלמנים"? כן, מישהו מהם. אה, רגע, נכון, צריך פה גם מישהו חמישי. אבל מי?

הימור: "אחרי השמש". "אחרי השמש" הוא סרט מאוד אהוב בקרב מבקרים שפשוט לא מצליח לפרוץ אצל הגילדות וטקסי הפרסים בניגוד לשנים הקודמות שקידשו את סרטי המיקרו הקטנטנים. אבל אם יש מקום שבו הוא יכול לזכות לתגמול, זה פה. אל תפסלו את "משולש העצבות", "בארדו" ו"בבילון" אבל זה יהיה לדעתי הפתעה של ממש.

מה לעזאזל קורה בשחקנית משנה?

קרי מוליגאן ("היא אמרה"), סטפני שו, ג'יימי לי קרטיס ("הכל בכל מקום בבת אחת"), קלייר פוי, רוני מארה ("נשים מדברות"), ג'אנל מונה ("רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית"), דולי דה ליאון ("משולש העצבות"), אנג'לה באסט ("וואקנדה לנצח"), הונג צ'או ("הלוויתן"), קרי קונדון ("רוחות אינישרין"): כ-10 שחקניות יכולות לצוץ בקטגוריה הזאת. זה רק על בסיס ההיגיון הבריא, ושחקנית משנה היא לא קטגוריה עם הגיון בריא, אלא קטגוריה שבה ג'ודי דנץ' מגיעה בדקה התשעים וחוטפת מועמדות משחקניות אחרות. למשל, מישל וויליאמס יכולה לבוא למסיבה הזאת אחרי שהעיפו אותה משחקנית ראשית.

הימור: השאלה היא האם אנחנו מהמרים על טירוף מוחלט, סביר או "אה, כן, מה שאמרנו שיקרה". בטירוף מוחלט קרי קונדון, סטפני שו, מישל וויליאמס, הונג צ'או וסיידי סינק (מ"הלוויתן"). בטירוף סביר, קרי קונדון, אנג'לה באסט, ג'יימי לי קרטיס, מישל וויליאמס ודולי דה ליאון. ב"יחסית סביר" אנחנו מקבלים את באסט, קונדון, קרטיס, צ'או ומוליגן. לצורך הדיון, בואו נהמר על טירוף מוחלט.

מה יהיו ההפתעות של השנה?

כבר כמעט ויתרתי השנה על הקטגוריה הזאת, אבל יאללה מסורת זו מסורת. אז מי יהיו ההפתעות הכי גדולות של השנה?

הימור: שימו לב שההימורים פה הם איזה פלנטה אחרת של הימורים, שאני לא מיישר עם ההימורים למעלה אלא מתרחשים באיזה יקום נפרד. בניגוד לשנים קודמות, נתרחב הפעם לחמישה הימורים.

"אהבה בשחקים: מאווריק" טס עם מועמדויות לשחקן הטוב ביותר, התסריט המעובד הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר ויודעים מה? גם ואל קילמר נכנס לשחקן המשנה הטוב ביותר. ביחד עם עריכה, צילום, סאונד, אפקטים, ושיר, הוא הופך לסרט עם הכי הרבה מועמדויות.

קטגורית שחקן המשנה כוללת בתוכה רק 3 סרטים.

דיסני מפספסים כליל בקטגורית האנימציה בלי אף סרט של פיקסאר או דיסני, ונטפלקיס מפציצים בטריפל.

על מנת לעצבן אותי אישית, לא רק ש"בבילון", "אווטאר: דרכם של המים" ו"משולש העצבות" כולם ימצאו את עצמם עם 2+ מועמדויות ב-8 הקטגוריות "הגדולות" כולל בפרס הסרט, גם "בלונדינית" ימצא את עצמו מפתיע את כולם עם מועמדות לפרס התסריט המעובד והסרט.

טירוף מערכות מוחלט בפרס הסרט הבינלאומי: "חזרה לסיאול", "אי-אה", "הצגת הקולנוע האחרונה", ו"הכפתן הכחול" דוחקים את כל המועמדים הגדולים. לא שזה משנה, בסוף עדיין "במערב אין כל חדש" ינצח.


אתם מוזמנים לפרסם את ההימורים המלאים שלכם למטה, לשאול שאלות נוספות, לענות תשובות אחרות, או להמר את ההימורים הנועזים שלכם. המועמדויות יתפרסמו ביום שלישי אחר הצהריים.