פעם אחרונה שבדקנו את המצב בעונת הפרסים הייתה מזמן וסיכמתי אותה בכך שאמרתי ש"המובילים במירוץ כרגע הם שלושה – "תברח", "ליידי בירד" ו"שלושה שלטים"". זה היה לפני חודשיים. מאז המירוץ המשיך בשלו והספיקו ללכת ולבוא הפרסים של גילדת הבמאים, השחקנים, הכותבים והמפיקים, וגם פרסי הבאפט"א שהתרחשו אתמול.
עבר הרבה זמן, אבל אם הייתי מעדכן בקביעות לאורך התקופה הזאת, הייתי חוזר על עצמי כמו תקליט שבור – "נראה שיש כאן יתרון ל"שלושה שלטים" עכשיו שהוא זכה בגילדת השחקנים בפרס צוות השחקנים ופרסי השחקנית ושחקן המשנה, אבל בגלל התגובה הנגדית שצצה אליו, לא הייתי אומר שהדבר הסופי" או לחלופין " נראה שיש יתרון ל"צורת המים" עכשיו שהוא זכה בגילדת הבמאים והמפיקים, אבל לא הייתי אומר שהדבר הסופי" או עכשיו "כמו שאמרנו, המירוץ רחוק מלהסתיים, והניצחון הסוחף של "שלושה שלטים" בבאפט"א רק מוכיח שהוא לא אמר את המילה האחרונה". במשך החודשיים הללו, המירוץ לפרס הסרט הטוב ביותר הצטמצם לשני מועמדים: "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" ו"צורת המים". אבל שנייה לפני שנצלול לתוך השאלה מי מהם ייזכה – בוא נוציא את כל הפרסים הידועים מראש מהדרך.
"הפרסים הידועים מראש" הם אלה שלאורך כל העונה קטפו את הפרס פעם אחר פעם בטקסים המקדימים – עדיין יכולה להתרחש הפתעה כלשהי באחת הקטגוריות, אבל בהחלט לא הייתי בונה על זה. נכון, פעם אחרונה שאמרתי משהו שכזה זה היה על הניצחון של "לה לה לנד" בפרס הסרט הטוב ביותר, ואנחנו יודעים איך זה נגמר אבל עד להודעה חדשה, הזוכים לאוסקר בקטגוריות הבאות הם: גיירמו דל טורו (על בימוי), גארי אולדמן (שחקן ראשי), פרננס מקדורמנד (שחקנית ראשית), סם רוקוול (שחקן משנה), אליסון ג'ני (שחקנית משנה), "קוקו" (סרט אנימציה), רוג'ר דיקנס (על הצילום של "בלייד ראנר 2049") ו"קרא לי בשמך" (תסריט מעובד). המצב עם ארבעת השחקנים הוא לא רק משעמם תחת, אלא תקדים משעמם תחת: לא היה מצב עד היום שבו טקס פרסים לאחר טקס פרסים העניק לאותם רביעיית שחקנים את פרסי המשחק. תמיד היה איזה טקס אחד שהביע איזשהי דעה עצמאית בנוגע לאחת מהקטגוריות, אפילו אם באוסקר עצמו הכל היה משעמם – איזה ארון טיילור ג'ונסון פה, איזה דנזל וושינגטון שם. אבל הפעם לא – בין אם אלה היו הבאפטא, פרסי המבקרים, גלובוס הזהב או גילדת השחקנים – ג'ני,גולדמן,מקדורמנד,רוקוול. עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. הידד לתקדים המשעמם ביותר ולזוכים הצפויים.
אז מה הקטגוריות שבהם המירוץ פתוח, בעצם? ובכן, עוד לא לחלוטין ברור אם האפקטים יילכו ל"בלייד ראנר" (כמו שהיה בבאפט"א) או "כוכב הקופים: המלחמה " (כמו שהיה בגילדת האפקטים), וגם בפרסי העריכה ישנו סיכוי כלשהו שבמקום "דנקרק" דווקא "בייבי דרייבר" יזכה, כמו שהיה אמש בבאפט"א.
בנוסף, עד כה אין לנו אף פרס מקדים שיכול לעזור לנו לנחש מה יקרה בפרסי הסרט הדוקומנטרי והסרט הזר – הבאפט"א נתנו את שני הפרסים לסרטים משנה שעברה ("המשרתת" [בחירה נהדרת בכל שנה], ו"אני לא הכושי שלך") ופרסי המבקרים וגלובוס הזהב נתנו את הפרס בקטגורית הסרט הזר לסרט שבכלל לא בין המתמודדים באוסקר ("משום מקום" הגרמני). ומכיוון שהשנה טראמפ לא הכריז על איסור כניסה מרוסיה או צ'ילה, גם הרוחות הפוליטיות לא יכולות לתת רמז מי מבין המתמודדים האקדמיה תעדיף.
אבל הקטגוריות המסקרנות ביותר הן שתיים מהקטגוריות הגדולות של הטקס – פרס התסריט המקורי, ופרס הסרט. שתי קטגוריות שקשורות זו לזו ושהאחת עשויה לקבוע את הגורל של השנייה.
יש כמה תרחישים אפשריים: או שליל האוסקרים יהיה הלילה הגדול של "צורת המים", והוא זוכה בתסריט-סרט-בימוי, והולך הביתה מאושר. זה יכול לקרות, אבל הבעיה היא שהוא לא זכה בפרס התסריט הזה פעם אחת לאורך העונה, ואני חושב שגם אנשים שמאוד אוהבים את הסרט מוכנים להסכים שהתסריט הוא לא החלק הכי חזק שלו. אז התרחיש הזה לא מאוד סביר.
לחלופין "שלושה שלטים" לוקח את הפרס, וביחד עם שני פרסי משחק לוקח גם את פרס הסרט, בעוד שדל טורו לוקח את פרס הבימוי ומציב אותנו בעוד שנה מפוצלת שכזאת.
תרחיש שבו אחד מהם לוקח את התסריט והשני את הסרט אפשרי, אבל לא סביר. בחמש השנים האחרונות פרס הסרט הלך יד ביד עם פרס התסריט -וגם לפני זה מדובר בצמד פרסים שהולכים טוב יחדיו.
יש עוד שלושה סרטים אחרים שמועמדים בקטגוריה: "חולי אהבה" ו"ליידי בירד" הם לא מתחרים רציניים לצערנו, אבל מה עם "תברח"? הוא זכה בגילדת הכותבים (שם "שלושה שלטים" לא היה זכאי למועמדות), כך שבהחלט אפשר לדמיין תרחיש שכזה. במידה שזה קורה ו"תברח" לוקח את האוסקר לתסריט הטוב ביותר, מתחילות השאלות: האם "שלושה שלטים" עדיין הולך לזכות בפרס הסרט? האם נסללת בוודאות הדרך לניצחון של "צורת המים"? האם "תברח" יצליח לנצל את שיטת ההצבעות של האוסקר ולעשות "ספוטלייט"?
לא משנה מה יקרה, אנחנו בשנה מאוד מוזרה מבחינת עונת האוסקרים – או ש"צורת המים" יזכה בפרס הסרט, ואז הסטטיסטיקה שאומרת שסרט חייב להיות מועמד לפרס גילדת השחקנים תישבר, או ש"שלושה שלטים" יזכה ואז מדובר בעוד סרט שמצליח לזכות בלי מועמדות לבימוי (ובסרט השני בחמש שנים שעושה זאת) או שסרט אחר – "תברח" או "ליידי בירד" מצליחים להתגנב ולקחת את הפרס הגדול, בלי אף זכייה משמעותית אחת לכל אורך העונה.
אז מצד אחד ברור לחלוטין מה יקרה באוסקרים – אולדמן יזכה באוסקר הראשון שלו, מקדורמנד באוסקר השני, וגיירמו דל טורו ישלים רצף זכיות אוסקר ל"שלושת האמיגוס" ודיקנס סוף סוף יזכה בפרס אחרי שנים של הפסדים. מצד שני – דווקא בפרס החשוב ביותר, התשובה לא ברורה בכלל. נכון להיום, נראה שרוב אתרי החזאים מנבאים ניצחון ל"צורת המים" בפרס הסרט הטוב ביותר, אבל הם לא הספיקו להתעדכן אחרי הזכייה הגדולה של "שלושה שלטים" בבאפט"א אתמול.
מהיום ועד האוסקרים אין אף טקס חשוב שיכול להניע את המצביעים לכאן או לכאן. תהליך ההצבעה של חברי האקדמיה לאוסקרים ייפתח מחר ויימשך שבוע, אז זה שבוע שבו כל האשטאג או כתבת חיסול עולים בחשיבות שלהם ויכולים להניע את המצביעים לכאן או לכאן. את התוצאות עצמן נגלה ב-4 במרץ. כלומר, אצלנו זה יהיה ה-5 במרץ לפנות בוקר, אבל הבנתם למה אני מתכוון.
לגבי ענייני התקדימים הנשברים
https://xkcd.com/1122/
כן, אבל יש תקדימים ויש תקדימים
כלומר, אני מסכים עם הרוח הכללית של הדברים (תקדימים נועדו להישבר), ובכל זאת יש כללי אצבע שאומרים לנו דבר או שניים ויכולים לעזור לנו לנבא דברים: המפלגה השולטת בארה"ב נוטה להתחלף פעם ב8 שנים, בשביל שסרט יזכה הוא צריך את תמיכת השחקנים (שהם הגוף הגדול ביותר באקדמיה) ואחרי שאיכות הכתיבה מדרדרת קשות בסדרה כלשהי, היא לרוב מתקשה לחזור לשיאים של העונות הקודמות.
לדברים האלה יש יוצאים מן הכלל, אבל הם בהחלט כללים נוחים וטובים שאפשר לעבוד על פיהם, ולרוב אם מפרים אותם צריך סיבה כלשהי שמסבירה אותה.
אין ספק שהתקדים המשמעותי של בחירות 2008 היה קשור למיזורי.
אם זה ילך ככה - אני מבסוט.
יש כאן הרבה דברים של a long time coming כמו אולדמן או דיקנס וכל או כך – דל טורו לא יצא מקופח. בין אם צורת המים הוא הסרט הכי טוב או שנקבע כסרט עם הבמאי הכי טוב – דל טורו יוצא עם פסלון.
הייתי מעדיף שצורת המים יזכה וגם סאלי הוקינס, אבל כמו שאמרתי בעבר – שלושה שלטים כל כך נפלא שהוא האופציה היחידה שלא תבאס אותי אם היא תהיה על חשבון צורת המים.
אז עכשיו כשראיתי גם את
צורת המים וגם את שלושה שלטים… אני עדיין רוצה שצורת המים ייקח את פרס הסרט והבימוי, ואני יודעת שהסיכויים קלושים שפרנסס מקדורמונד לא תמשיך את רצף הזכיות שלה אבל איך בא לי שסאלי הוקינס תזכה בפרס השחקנית.
וכל זה למרות שמאוד מאוד אהבתי את שלושה שלטים. סרט חכם, מקורי, מצחיק ועצוב. בעיני הסרט הטוב ביותר של מרטין מקדונה עד היום. באמת סרט מצוין ולגמרי מגיע לו.
אבל צורת המים הצליח להיכנס לי ללב בדרך יותר אישית ונוגעת, והוא מרגיש לי קצת יותר אנדרדוג בגלל הז'אנר והתוכן שלו. אני כל כך בעדו.
כל כך מסכים!
טוב רק לגבי סאלי הוקינס. לדעתי, היא דווקא צריכה לזכות על מאדי ולא על צורת המים (הטוב מאוד אבל לא יצירת מופת). בכללי אני כבר מחכה כמה שנים טובות שיכירו אותה יותר ויתנו לה תפקידים מעניינים. היא עשתה עבודה נפלאה בחופשיה ומאושרת, איזה מין שיוויון ויסמין הכחולה.
לגבי הסרט הטוב ביותר, עד כמה שאהבתי את צורת המים אני חושב שהשנה היו סרטים יותר טובים ודווקא הייתי רוצה לראות את דרקרק זוכה ואם לא אז את שלושה שלטים.