יש כל מיני קטגוריות באוסקר שלא אומרות הרבה לצופה הממוצע. לרוב יש בהן את המילה "קצר" -"סרט הלייב אקשן הקצר", "סרט הדוקו הקצר": גם אם אתם אנשים שרוצים באובססיביות להשלים כל סרט שמועמד לאוסקר בכל קטגוריה, יש סיכוי טוב שפשוט אין לכם איך לראות את הסרטים בקטגוריות הנ"ל.
אבל השנה, לשמחתנו, המצב שונה וכל סרטי האנימציה הקצרים שנמצאים ב"רשימה הקצרה" של האוסקר (כלומר, הסרטים שמועמדים להיות מועמדים) נמצאים עכשיו בחינם ברשת, ואתם יכולים לצפות בהם ממש פה. שימו לב שחלק מהסרטים טוענים שהם זמינים רק לזמן קצר, אז מומלץ לצפות בהם מוקדם יותר מאשר מאוחר.
אני עוד לא הספקתי לראות את כולם, אז אין לי מושג בעד ונגד מי אני, אבל מי שראה על הסרטים וירצה לדבר על זה למטה – יותר ממוזמן. (עריכה: הרבה מהם כבר לא איתנו אז מחקתי אותם. עמכם הסליחה)
עידן ההפלגה/ Age of Sail
13 דקות, במאי: ג'ון קהרס
סבא ניבתן/ Grandpa Walrus /Pépé le Morse
15 דקות, במאית: לוקארס אנדראה
אבידות ומציאות/ Lost & found
8 דקות, במאים: אנדרו גולדסמית', ברדלי סלביי
מחר בלילה יהיה טקס גלובוס הזהב, אבל אתמול הוכרזו המועמדויות לגילדה שיש לה קצת יותר רלוונטיות לענייני חזאות האוסקר: פרסי המפיקים. שלמען האמת, די חופפים למה שקורה בגלובוס (8/10 סרטים שנמצאים אצל גילדת המפיקים נמצאים גם אצל גלובוס הזהב). אז האם אנחנו בשנה מאוד לא טיפוסית עבור האוסקר, או האם בדקה התשעים יבואו כל סרטי האוסקר הטיפוסיים? בואו נראה.
המועמדים של גידלת המפיקים לסרט הטוב ביותר:
חוץ מעשרת הסרטים האלה, יש שני סרטים שגילדת המפיקים קיפחה אבל שכן הופיעו בגלובוס הזהב: "מרי פופינס חוזרת" ו"סיפורו של רחוב ביל", שניצחו בגלובוס הזהב את "מקום שקט" ו"רומא". חוץ מהתריסר הללו, נראה שאין ממש עוד מתמודדים רציניים על הכתר. "האם תוכלו לסלוח לי?" נעלם, "הכנסייה החדשה" אומנם קצר שבחים ממבקרים אבל קטן מדי, "ללא עקבות" זכה לפחות שבחים אז בכלל ו"האדם הראשון" נפל על הפנים כשהגיע רגע האמת.
אז מה אנחנו הולכים לראות בהכרזת המועמדויות? למרות שתמיד יש את הסקפטיות הזאת שאומרת שהאוסקרים יברחו לחיק הסרטים ה"אוסקריים" זאת כבר גילדה שנייה (וחשובה) ברציפות בה מופיעים "עשיר בהפתעה" ו"רפסודיה בוהמית". גם "מקום שקט" היה אחד מ-10 סרטי השנה אצל ה-AFI וה-NBR, ו"הפנתר השחור" בכלל הוכרז כמועמד עוד מהרגע הראשון שיצא. נוסיף לזה את "כוכב נולד" שהוא "גם וגם" (גם דרמת אוסקרים וגם שובר קופות שתפס עם הקהל הרחב), ויש אפשרות שהמועמדים לאוסקר השנה יורכבו מסרטים שמישהו אשכרה, נו, ראה. נראה שלמרות ש"קטגורית הסרט הפופולרי" מתה, המצביעים הפנימו את מה שהאקדמיה רוצה מהם ומצביעים (בינתיים) לשוברי הקופות הנעימים כדי למשוך את כל הצופים.
אם נסתכל על המצב לעומק, זה נראה בערך ככה:
מועמדים בטוח: כוכב נולד, שחור על לבן, הפנתר השחור (כולם היו מועמדים בגלובוס הזהב, גילדת המפיקים, גילדת השחקנים ועוד מלא פרסים אחרים), המועדפת, הספר הירוק (סרטי אוסקר טיפוסיים שהצליחו לשמר את הבאזז, והיו מועמדים בגלובוס ובגילדת המפיקים + מועמדויות משחק בגילדת השחקנים, ושלל פרסים אחרים)
כנראה מועמדים בטוח, אבל אל תתפלאו אם יחמיצו ברגע האחרון: רומא (האם הוא "יותר מדי" סרט מבקרים? ההחמצה הן בגילדת השחקנים והן בגלובוס לא טובה בשבילו. האם זה שהוא גם נטפליקס וגם סרט בשפה זרה פשוט יותר מדי?), סגן הנשיא (נראה כמו סרט שמפצל את המבקרים ואת התעשייה – מועמדויות בגלובוס וגילדת המפיקים, מועמדויות משחק אצל גילדת השחקנים אבל יש אנשים שממש שונאים את הסרט הזה), רפסודיה בוהמית (שובר קופות, המבקרים מקבלים בהבנה אבל אנחנו באמת הולכים לתת לסרט שרשום תחת בריאן סינגר להיות מועמד? השנה?), סיפורו של רחוב ביל (האם "רומא" גונב לו את כל הבאזז של המבקרים? להיט בקופות הוא לא, והוא פספס גם את גילדת השחקנים (בלי אף מועמדות) וגם את גילדת המפיקים).
ואל תתפלאו אם במקומם יהיו: עשיר בהפתעה (אחרי מועמדויות בגלובוס, גילדת המפיקים וגידלת השחקנים הגיע הזמן שנתייחס אליו כשחקן רציני בעונה הזאת. אבל איזה מועמדויות יש לו חוץ מהרט הטוב ביותר? משחק? תסריט? האם קונסטס וו הולכת להפתיע את כולם ולהיות מועמדת לשחקנית הטובה ביותר? אם לא, האם המועמדות לסרט הטוב תהיה המועמדות היחידה שלו?), מקום שקט (צץ מספיק פעמים בעונה הזאת כדי שלא נתעלם ממנו, ושנה שעברה הם הראו שהם מוכנים לפרגן לסרטי אימה), מרי פופינס חוזרת (מועמדת שתהיה רשומה כולה על שם אמילי בלאנט).
ואולי בכלל (אם כי לא סביר): האדם הראשון (אף פעם אל תזלזלו בביופיק באוסקר),ללא עקבות, הכנסיה החדשה ( בגלל שמספיק קהל קטן ולהוט של אוהדים כדי להביא למועמדות לסרט הטוב ביותר, ומדובר בסרטים שבכיף יכולים לככב גם במועמדויות של משחק ותסריט), האם תוכל לסלוח לי? (אולי המעריצים שלו פשוט יותר שקטים?).
כמובן, אפשרי שאני שוכח את הסרט ההוא או הזה שלפתע יגיע ברגע האחרון אבל בגדול נראה שאלה השחקנים המרכזיים. אולי המועמדויות לבאפטא ולגילדות הבמאים והכותבים (שכולן אמורות להתרחש במהלך השבוע הקרוב) יבהירו את העניינים. מצד שני, אולי הן לא.
כל המועמדים לגילדת הבמאים (כולל המועמדויות לסרטי האנימצה והדוקו) כאן.
"רומא" לא החמיץ בגלובוס הזהב
רק סרטים דוברים אנגלית יכולים אצלם להיות מועמדים לפרס סרט דרמה/סרט הקומדיה או מוזיקלי. הוא כן מועמד אצלם בסרט הזר ובביומי, כך שהם כן אהבו אותו.
החמצה היא החמצה
גלובוס הזהב, היו יכולים, אם רוצים להתגמש (ההפרדה היא בשביל שסרט לא יזכה גם בסרט הזר וגם בדרמה. הם היו יכולים לבקש מ"רומא" להיות רק בדרמה) ובכל מקרה שלא יהיה כאשר בסופו של דבר מופיע סרט אחר במקומך ברשימה – זה החמצה, גם אם מסיבות טכניות. אני בהחלט לא חושב שהוא יפספס (כמו שרשמתי), אבל אם הוא יושמט בסוף – היו לנו סימני מקדימים.
לפי התקנון שלהם
סרט שמועמד בקטגוריות הסרט הטוב חייב להיות דובר אנגלית, כמו שמפורט כאן.
אלו החוקים, והם מנוסחים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. על סמך זה, רומא לא היה יכול להיות מועמד לסרט הדרמה הטוב ביותר.
או במילים אחרות – הקטגוריות הן לא interchangeable כמו שמשתמע ממה שכתבת.
אז הוא לא קיבל מהם Snub, הוא קיבל את המועמדות שלה הוא היה eligible במסגרת החוקים הספציפיים של גלובוס הזהב.
את מכירה את הגלובוס כחבורה שקשה להזיז לכאן או לכאן?
אין להם בעיה עם לקרוא "לבד על המאדים" קומדיה, אבל אנגלית זה הקו האדום שלהם? זה לא ארגון עם איזה גב רציני שאי אפשר לעקם לכאן או לכאן. היו מבקשים, היו מקבלים.
ולא אמרתי שהיה כאן Snub, ולא טענתי שגלובוס הזהב לא אוהבים אותם. טענתי שהם החמיצו, מאיזה סיבות שלא יהיו.
החמיצו הזדמנות לשנות את חוקיהם במיוחד לכבוד רומא?
מסכים עם הראשונים. ממש לא החמצה – אלא הצלחה מסחררת של רומא, בזכות הזכייה הכפולה כולל קטגוריית הבמאי היוקרתית.
אני כל כך בספק שלמישהו בגלובוס הזהב באמת חשוב החוק הזה
הוא הרי מגוחך – למה שהסרטים הטובים ביותר יהיו רק אמריקאים? זה לא ה-AFI. למי זה מועיל החלוקה הזאת? שכנוע קל בשביל להיפטר מחוק לא רלוונטי לא נשמע לי עצום.
ושוב, לא להיות מועמד לפרס הסרט, מכל סיבה שהיא, זאת החמצה. שוב, לא בקטע של "אנשי גלובוס הזהב לא אוהבים את רומא". בקטע של "מבחוץ, זה נראה רע".
והצלחה מסחררת זה לא. פרס הבמאי זה הצלחה יפה, ופרס הסרט הזר היה יכול להיות הצלחה יותר משמעותית עם הוא היה מתמודד אשכרה מול "אהבה בימים קרים" שזה האויב המרכזי שלו. מול המתמודדים ששמו אותו, זה חזק על חלשים.
אחהצ והתנהגות חייתית היו מעולים
(ל"ת)
"עשיר בהפתעה"? באמת?
סרט פיל-גוד נחמד מאוד, עם שחקנים סימפטיים ולא יותר (מישל יאהו גדולה, אבל כל מי שמקיף אותה לא יותר מבסדר), דיאלוגים איומים ובעיקר כזה שמשמש פרסומת לחיים הטובים של המיליארדרים בסינגפור תוך ניסיון כושל לפמפם לצופים שכסף זה לא הכל בחיים.
על זה מועמדות לאוסקר? על זה? עדיף כבר "הפנתר השחור". אמנם סרט מרוול סטנדרטי לגמרי מתחת למסר, אבל לפחות כזה שלא מתפשר על המסר שלו.
אני גם די מופתע
בעיקר כי, שוב, מועמדות לסרט לרוב באה עם עוד משהו – מה אנשים אהבו בסרט הזה?
האם יש לו סיכוי בתסריט מעובד בשנה שבה אין אף מועמד רציני?* האם מישל יאו תעשה את האמ-אמא של כל ההפתעות, אחרי שריחפה מעל כל העונה הזאת?** והרי בטכניות אין לו סיכוי, אז מה?
אני מאמין, בסופו של דבר, שהוא לא יקבל מועמדות. אני לא רואה אותו נכנס לבאפט"א או ל-DGA וגורלו יהי כמו "חולי אהבה" שהגיע קרוב מאוד, אבל אז עצר. רק של"חולי אהבה" הגיע לקבל מועמדות, סעמק.
* – ש..מבדיקה קצרה זה יכול לקרות. המועמדים הנעולים זה "שחור על לבן" ו"סיפורו של רחוב ביל". אחריהם, יש שלושה תסריטים קטנים, שזה תלוי בהייפ של הסרט – ללא עקבות, סטאלין מת! והאם תוכל לסלוח לי?. חוץ מהם יש סרטים גדולים שדי ברור לכולם שהחוזקה שלהם היא לא בתסריט – הפנתר השחור, כוכב נולד, האדם הראשון. בשנה שכזאת.. תכלס, יש מצב ש"עשיר" יפספס את פרס הסרט אבל יפתיע בתסריט. בוא נראה.
** – שתכלס, לא הייתי פוסל (ליאו בכל זאת יש איזשהו כבוד בתעשייה) אבל הבעיה היא שפשוט אף אחד אחר לא העמיד אותה קודם. יש בהחלט מקום להשתחל בחמישייה (אני לא חושב שיש שם מישהי שממש אי אפשר להפיל, אולי חוץ מהצמד סטון-וייז), אבל התקדימים מראים שבשביל מועמדות לאוסקר מישהו היה צריך לחשוב עלייך קודם לכן. ליאו, נכון לעכשיו, יש אפס מועמדויות מהעונה.
סטאלין מת ללא עקבות, האם תוכל לסלוח לי?
(ל"ת)
על תקן ייצוג
כאילו, הסרט היה כיפי, אבל מפה ועד לתת לו פרסים… רוב הגל שהסרט הזה רכב עליו שאני זוכרת לפחות זה "סרט אסיאתים"
אז, כן הוא יושב במשבצת של הפנתר השחור של ייצוג.
ועכשיו נכנס השיקול הבא, מה האקדמיה שונאים פחות, סתם סרטים שאין בהם כמעט כלום או סרטי גיבורי על
(ההימור שלי שאם מישהו משניהם זה הפנתר השחור, אבל גם לו לא מגיע)
הזוכים בגלובוס הזהב
"רפסודיה בוהמית" ו"הספר הירוק" זכו בפרסי הסרט הטוב ביותר (דרמה וקומדיה) ובכך גרמו לכמה דברים:
1. אם היה למישהו ספק – שלום, תכירו, "רפסודיה בוהמית" הולך להיות מועמד לאוסקר.
2. הזכיות הללו נתנו ל"כוכב נולד" את הצ'אנס לזכות באוסקר בעוד חודש. כי לו "כוכב נולד" היה זוכה באיזה 4 פרסים, כולל הסרט הטוב ביותר, הייתה נוצרת מטרה ענקית על גבו (כמו שהייתה ל"שלושה שלטים" לאחר שזכה) ואנשים לפתע היו מתחילים להגיד דברים כמו "אבל האם הסרט באמת כזה טוב??" ו"בעצם, הסרט הוא מאוד Xפובי או משהו משהו" (ולא שחסר לסרט בעיות).
חוץ מהזכיות הגדולות, "רומא" זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר (שעדיין לא אומר כלום) ובפרס הבמאי (שבשלב הזה של המירוץ נראה עמוק בכיס של קוארון). פרס השחקן הטוב ביותר נחלק בין מאלק ובייל (דרמה וקומדיה) במה שככל הנראה יזכיר את המירוץ באוסקרים (אלא אם מישהו ייזכר בויגו מורטנסן וההופעה הנפלאה שלו), פרס השחקנית נחלק לגלן קלוז ואוליביה קולמן (כאשר ליידי גאגא זכתה בפרס השיר כפרס ניחומים – דבר שבהחלט יכול לשחזר את עצמו באוסקרים, כאשר השאלה האם קלוז תיקח פרס "מצטערים שהתעלמנו ממך כל השני" או קולמן פרס של "הולי מולי מי את??").
שחקן המשנה הלך למהרשאלה עלי (ניחומים על כך שלא נתנו לו ב"אור ירח") ושחקנית לרג'ינה קינג על "סיפורו של רחוב ביל" (אני מתחיל להתעייף, אבל בכל זאת: לתשומת לב המפיצים!!!). "הספר הירוק" זכה גם בתסריט (בהחלט זכייה שיכולה לחזור באוסקרים), ו"האדם הראשון" זכה בפסקול כי, נכון, זה עדיין סרט שקרה השנה.
אה ו"ספיידרמן: ממד העכביש" זכה בפרס האנימציה כי לכל האנשים שמעורבים בטקס היו זוג עיניים מתפקדות. אולי הספדתי מהר מדי את הסיכויים של הסרט לזכות באוסקר?
בכל מקרה, כל הזוכים פה
Age of Sail – הבימוי פשוט מעולה, וה"צילום" ככל הנראה לוקח השראה מעמנואל לובצקי. עוד לא ראיתי סרט אנימציה עם ים כל כך מעורר תלסופוביה. מה שכן, אני לא כל כך אוהב את מראה הכתמים הדיגיטליים הזה. קווי מתאר לא היו מזיקים.
Animal Behavior – וואו. מזכיר את זוטופיה בשימוש בבע"ח שמנסים להתעלות על היצרים שלהם כמטאפורה לבני אדם שמנסים את אותו הדבר, אבל בוגר יותר במלוא מובן המילה – הולך למקומות שדיסני לא מתקרבים אליהם, אבל לא שוקע לוולגריות.
Bao – פיקסאר, יש גבול למס' הפעמים שאתם יכולים לצעוק "משפחה! משפחה! משפחה!" ולהוציא ממני "אוווו". יום אחד אתם תגיעו אליו.
Bilby – בהתחלה חשבתי "למה הם ממציאים חיה דמיונית כאילו שבאוסטרליה אין מספיק חיות שנראות בדיוניות". גיגול קצר הראה שכמובן, מדובר בחיה אמיתית.
Bird Karma – אני שמח שאנימציה דו-ממדית מסורתית עדיין חיה וקיימת.
Pépé le Morse – הדינמיקה המשפחתית אמינה, והיחס של הבן הבוגר יותר לסבא נוגע ללב. לא הבנתי את שאר הגלישות לפנטזיה.
Late Afternoon – טייק די סטנדרטי על הנושא, אבל נחמד.
Lost & Found – שיא חדש עבור אנימציית סטופ-מושן עם חפצים ביתיים. סרטון ה-making of קצר במידה מתסכלת.
One Small Step – עוקב אחר ספר החוקים של פיקסאר ליצירת מסחטת דמעות, אבל מרגיש פחות אותנטי. אולי כי פיקסאר משלבים גם מספיק הומור ובניית עולם כדי לא ליפול לשמאלץ.
Weekends – הבמאי הוא סטוריבורדר בפיקסאר, והסרטון מרגיש קצת כמו סטוריבורד. ועדיין, זה די מרשים כמה הוא מצליח להעביר ללא מילים.
הפבוריט שלי הוא Animal Behavior. במקום השני Age of Sail.
עוד לא עברתי על כולם
ואין ספק ש"צעד אחד קטן", הוא מסחטת דמעות ולא יותר, אבל לעזאזל, כשאתה רואה את הסרט עם הילדה בת שלוש שלך על הברכיים זה מסחטת דמעות אקפטיבית בצורה מחרידה. אני לא בטוח שהסרטים האחרים יצליחו להתמודד איתו בצורה כלשהי.
כמו כן, בירד קארמה טיפשי בצורה מטופשת. והלוואי ש"סופי שבוע" היה יותר סרט אימה, כי הוא סרט אימה נפלא.
בירד קארמה מזכיר לי את פנטסיה 2000
גם שם היה איזה קטע מטופש עם פלמינגו מלווה במוזיקה יפהפיה…
אגב, הסרט
״Age Of Sail״ עשוי גם בשיטת VR, כלומר שאפשר לראות אותו ב-360°, בנוסף לגרסה שיש ביוטיוב.
מצטער, ספויילר מעלי...
(ל"ת)
אותי דווקא הכי הרשים 'late afternoon' זה לוקח נושא קשה ומשתמש בדייקנות בדימויים וממחיש אותו בצורה מאוד חזקה.
שאלה של בור ועם הארץ
אבל מה פתאום רומא בכלל עשוי להיות מועמד לאוסקר הרגיל? זה סרט תוצרת מקסיקו,ואת האוסקר מעניקה האקדמיה האמריקאית.רומא הרי לא התמודד מול האופה מברלין על פרס אופיר, נכון?אז למה שהוא יתמודד מול כוכב נולד או רחוב ביל?
זה לא כאילו אין לזה תקדים
״החיים יפים״, ״הדוור״, ״נמר דרקון״, ״אהבה״ היו מועמדים לאוסקר לסרט הטוב…
מאותה סיבה שאליפות הליגה האמריקאית בבייסבול נקראת The World Series
(ל"ת)
האוסקר לא תופסים מעצמם "תוצרת אמריקה"
כלומר, הם בבירור כן, אבל בניגוד לאקדמיות אחרות, האקדמיה של האוסקר היא בעלת חברים מכל המדינות בעולם ואין לה סייגים לגבי מי ומה. במילים אחרות, סוג של אגו של "ברור שמה שאנחנו מייצרים זה הכי טוב, ומדי פעם נשים איזה סרט או שניים שנטרח לראות עם כתוביות".
וכבר עכשיו ירדו שניים (התנהגות חייתית וסופי שבוע)
ואני חושד שהמצב יחמיר ככל שנתקדם לעבר הכרזת המועמדויות. אם לא ראיתם עד עכשיו, ממש כדאי לעשות זאת עכשיו.
נראה שגם בילבי וקארמת ציפורים
על הדרך אציין שהכי נגע לליבי אבדות ומציאות. התנהגות חייתית חמוד. באו מאכזב. השאר סבבה סהכ מי יותר מי פחות.
נופלים כמו זבובים
מה התאכזבת מ"באו"?
מה שמקס אמר
רק שלדעתי הם כבר הגיעו לשם. והאמת שאותו דווקא לא ראיתי עכשיו כי ראיתי אותו בקולנוע אי אז לפני קוקו, אז אני לא כזה זוכר כבר.
כלומר לפני משפחת סופר על 2 כמובן
(ל"ת)