ממש עוד כמה זמן אנחנו נתחיל להכות באוסקרים וננסה לנחש מי יזכה באוסקר, אבל לפני זה – בואו נראה מה נבחר פה באתר. לפני שבוע פרסמנו את טופס האוסקר של עין הדג, שבו ניסינו לדמות את תהליך ההצבעה לאוסקר פה באתר. 225 אנשים נענו לאתגר והצביעו לפחות בקטגוריה אחת, ובחרו יחדיו את הזוכים בקטגוריות הבאות. אני מתכבד להזמין לבמה פיקסלים שיוצרים אותיות שמרכיבות מילים שהם חלק ממשפט להציג את הזוכים והזוכות:
הזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר: "קוקו"
כאילו הייתה אפשרות אחרת. בפער הגדול ביותר שנרשם בכל קטגוריה שהיא בסקר, (64%) "קוקו" לוקח את הפרס בשנת האנימציה הלא מרשימה הזאת בהליכה לאחור על גשר לעולם המתים במקסיקו ובחזרה. במקום שני, בהפרש של כמעט 100 קולות: "לאהוב את וינסנט". במקום שלישי, בהפרש של קול אחד: "המפרנסת".
הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: "בלייד ראנר 2049"
כאן דווקא הייתה תחרות מסוימת, והפער בין המקום הראשון והשני ("דנקרק") מצטמצם ל20 קולות בלבד. ובכל זאת – זכתה הבחירה המתבקשת. כל שאר המתמודדים הרחק הרחק מאחור.
הזוכה בפרס התסריט המעובד: "לוגאן"
בחירה שככל הנראה לא תחזור באוסקרים. המקום השני ("קרא לי בשמך") יכול להתנחם בזה שהוא דווקא כנראה כן יזכה באוסקר.
הזוכה בקטגורית התסריט המקורי: "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
לא ברור מי יזכה בקטגוריה הזאת באוסקר והאם "שלושה שלטים" ישחזר את הניצחון שלו. המתמודד העיקרי שלו באוסקר הוא המקום השני אצלנו: "תברח".
הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: אליסון ג'ני, "אני, טוניה"
אומנם ביקורת לסרט עוד לא פרסמנו באתר, אבל נראה שג'ני לא צריכה אותה. במקום השני, להפתעתי, התמקמה לזלי מנוויל מ"חוטים נסתרים" למרות שלורי מטקאלף מרחק קולות בודדים מלעקוף אותה.
הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: סם רוקוול, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
גם המקום השני מגיע מ"שלושה שלטים": וודי הארלסון. שאר הסרטים מסתכלים מרחוק-רחוק.
הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: פרנסס מקדורמנד, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
בפער השני הגדול ביותר (היא זכתה ל58% מהקולות), לא נראה שיש תחרות למילדרד הייז. במקום השני הרחוק-רחוק – סאלי הוקינס על "צורת המים", למרות שמרגו רובי, עם מחלקיים ומחבט, בעקבותיה.
הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: גארי אולדמן, "שעה אפלה"
מדובר בקטגוריה הכי צמודה בסקר. אומנם אולדמן ניצח אבל זה לא היה לו קל. ממש עד שהסקר נסגר עדיין הייתה אפשרות לתיקו או ניצחון של יריבו במקום השני, שצץ גם בסקר הופעות השנה: דניאל קאלויה מ"תברח".
הזוכה בקטגוריית הבימוי: כריסטופר נולאן, "דנקרק"
האם נולאן עדיין היה זוכה כאן אם מקדונה היה מועמד? אין לדעת. אולי לפחות הייתה לו תחרות – נולאן ריסק את המתחרים שלו בלי בושה ובלי רחמים. גיירמו דל טורו נמצא במקום השני, 84 קולות מתחתיו.
והזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
אני רוצה להגיד שזה היה צמוד, אבל זה לא. למרות ש"דנקרק" היה תמיד מרחק נגיעה מ"שלושה שלטים" – הסרט ההוא שלט במירוץ ביד רמה מהסיבוב הראשון ועד הסיבוב האחרון. הטבלה למעלה מדגימה את אותו התהליך שיקרה באוסקר – סופרים את כל המקומות הראשונים ורואים אם מישהו קיבל יותר ממחצית מהקולות. אם לא, מתחילים "לפרק" את הטפסים שהצביעו לסרטים במקומות האחרונים – עד שמגיעים לזוכה. המהפך היחיד המעניין שהתרחש בהצבעה הוא ההיפוך במקום השלישי והרביעי בין "תברח" ו"צורת המים". למרות שיותר אנשים הצביעו ל"תברח" בהתחלה, כאשר "קרא לי בשמך" חילק את הקולות שלו, המצב התהפך ו"צורת המים" הצליח להוביל בקול אחד על יריבו, ובכך לקח את המקום השלישי.
סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:
– "שלושה שלטים" הוא הזוכה הגדול של הסקר עם 4 פרסים: הסרט, התסריט, השחקנית הראשית ושחקן המשנה. סיכוי סביר ביותר שישחזר את ההישג הזה גם באוסקרים, אבל המירוץ צמוד. כל שאר הסרטים ניצחו רק בקטגוריה אחת: דנקרק, שעה אפלה, אני טוניה, לוגאן, בלייד ראנר 2049 וקוקו.
– "דנקרק" ו"שלושה שלטים" מתחרים ביניהם על תואר "הסרט שהכי הרבה אנשים ראו" מתוך הסקר. "ליידי בירד", למרות שלא הופץ בכלל הוא סרט שכמות האנשים שראתה אותו קרובה מאוד לכמות האנשים שראתה את "קרא לי בשמך", וגדולה יותר מכמות האנשים שראו את "חוטים נסתרים" (הסרט עם מספר הצופים הקטן ביותר) או "שעה אפלה".
– שני סרטים זכו להצבעה ששמה אותם במקום הראשון ומשאירה את שאר הטופס ריק – "תברח" (שקיבל שתי הצבעות כאלה) ו"העיתון".
-אנשים שהצביעו במקום הראשון ל"דנקרק" או "חוטים נסתרים" נטו להצביע למקום השני ל"שלושה שלטים". המצביעים של "שלושה שלטים" לעומת זאת, נטו להצביע במקום השני ל"תברח". והמצביעים של "תברח", הם העדיפו להצביע במקום השני ל"דנקרק". אנשים שהצביעו במקום הראשון ל"קרא לי בשמך", שמו לרוב במקום השני את "צורת המים", ואנשים ששמו את "צורת המים" במקום הראשון העדיפו את "דנקרק" במקום השני.
– שלא במפתיע, הקטגוריה שבה הכי הרבה אנשים הצביעו הייתה פרס הסרט הטוב ביותר. הקטגוריה שהצביעו לה הכי מעט אנשים – שחקנית משנה.
-"שלושה שלטים" היה הסרט שהכי הרבה אנשים דירגו במקום הראשון והשני. "תברח" היה הסרט שהכי אנשים דירגו במקום השלישי, רביעי או חמישי. שני סרטים קיבלו הכי הרבה הצבעות למקום השישי – "לייידי בירד" ו"העיתון". "העיתון" גם זוכה לכבוד המפוקפק של הסרט שזכה בהכי הרבה הצבעות במקום השמיני. ובכבוד המפוקפק ביותר, של הסרט שזכה בהכי הרבה הצבעות במקום השביעי והתשיעי – "שעה אפלה".
– מצביע אחד ויחיד הצביע בשביל דנזל וושינגטון ב"רומן ג'יי ישראל". היי, לפחות מצבו יותר טוב מ"שעה אפלה" שלא אדם אחד הצביע לו במקום הראשון בטופס לסרט הטוב ביותר.
– אני מביע כאן את הערכתי ל11 האנשים שהודו שראו רק סרט אחד, ואז הלכו ודירגו את כל תשעת המועמדים למרות זאת. לפחות הייתם כנים.
וזהו, תם הטקס. בקרוב: הכה את האוסקר.
אוף
כאילו אני בעד בשלושה שלטים, אבל זה מירוץ האוסקר הכי משמים של השנים האחרונות. גם לא מבין את ההתלהבות מתברח. סרט נחמד אבל רחוק מלהיות יצירת מופת.
לא לגמרי בטוח שזה מה שילך באוסקר.
האוסקר אף פעם לא ממש קל לניבוי. לשלושה שלטים יש קוץ אחד: העובדה שהבמאי שלו לא מועמד בקטגורית הבימוי. אם אני לא טועה, סרטים כאלה סטטיסטית זוכים פחות בפרסים הגדולים.
נכון לגבי הבימוי
זה שנה מאוד משונה כי לשלושה שלטים אין מועמדות לבימוי (רק איזה חמישה סרטים בכל 89 טקסי האוסקר הקודמים זכו בפרס של הסרט הטוב ביותר מבלי להיות מועמדים לבימוי), לצורת המים אין מועמדות לאנסמבל שחקנים של הסא"ג (רק פעם אחת סרט זכה ללא המועמדות הזאת וזה היה לפני למעלה מ-20 שנה. שנה שעברה לה לה לנד היה באותו מצב של צורת המים והוא בסוף הפסיד) ולתברח ולליידי בירד אין מועמדות לעריכה (גם אינדיקציה מאוד חזקה לחיזוי אוסקר לסרט הטוב ביותר. לדעתי, בירדמן היה הסרט הראשון מזה 30 שנה שזכה ללא מועמדות לעריכה). לכאורה, אין מועמד ודאי בגלל הסטטיסטיקה הזאת. כרגע הקרב הוא בין צורת המים שזכה באיגוד המפיקים והבימוי מול שלושה שלטים שזכה הגלובוס הזהב, בסא"ג ובבאפט"א.
שלושה שלטים מצטרף למסורת ארוכה ומכובדת
של זוכי אוסקר אובררייטד שיישכחו אחרי כמה שנים. צורת המים ותברח יישארו סרטים מקוריים ואהובים עוד הרבה שנים, בעוד ששלושה שלטים יצלול לתהומות השכחה המביכים, יחד עם ספוטלייט, נאום המלך, וקראש.
הסרט הזה הכי לא ספוטלייט, נאום המלך וקראש.
מה בסרט הזה מהדהד כל כך את "ההולמרקיות" שיש לסרטים שציינת?
שלושה שלטים הוא סרט מוזר, אינטימי וקטן שמצד אחד מצליח להיות בוטה ומצד שני מלא בחמלה ועדינות. מצד אחד עצוב, ומצד שני גם די מצחיק. זה איזון שאני לא זוכר שאי פעם קיבל אוסקר באז.
אולי צורת המים יזכר, אבל
רק בגלל המוזרויות שלו. בדיוק כמו 'חי בסרט' המקורי.
אני לא אומר שלא היה בו רגעים מעוררי חמלה והזדהות, אבל עדיין הוא היה מאוד מוזר מלהכיל. לרבות הרבה בעיות מקצועיות, כמעט בכל קטגוריה.
אין מה לשוות בכלל לשלושה שלטים. הסרט פשוט היה יפה ואנושי בצורה הכי מדוייקת שיכולה להיות, לרבות התסריט המושלם.
יש טעות בקטגוריית שחקנית המשנה
אלא אם כן פספסתי משהו, לפי האחוזים דווקא נראה שלורי מטקאלף היא במקום השני, ולזלי מנוויל במקום השלישי.
התמונה משקרת. זה אמור להיות הפוך. יתוקן בקרוב.
(ל"ת)
תוקן. תודה על הערנות.
(ל"ת)