נראה שפאבליק אנמי קיבלו את מבוקשם והוליווד עולה בלהבות, מה שהזיז במפתיע את כל עונת הפרסים ודחה את מועד פרסום המועמדויות לאוסקר מיום שישי ה-17.01 ליום חמישי ה-23.01. האם זה עונש על כך שהם מראש רצו לגרום לשומרי שבת בארץ לקסוס ציפורניים סביב כל העסק? כנראה שלא, בכל מקרה המועמדויות יוכרזו באזור השעה 15:00 ביוטיוב של האקדמיה, אלא אם הם יחליטו להתחכם השנה. כמו כל עונה, אנחנו לא בדיוק נהמר על המועמדויות אבל כן נשאל כמה שאלות ונענה עליהן וננסה לא להביך את עצמנו בתהליך.
כמה תפקידים ראשיים יהיו מועמדים כ"שחקן משנה"?
בכל שנה זה קורה, אין מה לכעוס על זה, אין מה להעמיד פנים שזה מפתיע, ואני אפילו לא בטוח שהשנה זה המקרה הכי חמור; ובכל זאת צריך להגיד את האמת: לא קיירן קאלקין, לא זואי סלדנה, לא אריאנה גרנדה, ולא מרגרט קוואלי שיחקו בתפקידי משנה או תפקידים "תומכים", כפי שהם מוכרים בעגת האוסקרים. כל אחד מהשחקנים האלה מרוח על הפוסטר של הסרט שלו בצדק רב, כי הם דמויות ראשיות לכל דבר ועניין, גם אם הם קצת פחות "ראשיים".
חוסר היכולת של חברי האקדמיה לקבל את האמת הזאת היא עוד סבירה, ואני עוד זוכר לטובה כשהם כן התנהגו בהגינות מסוימת כשהם סירבו לקבל את השקר שהוא "קייט וינסלט היא שחקנית משנה ב'נער קריאה'" (אף על פי שזה היה אוסקר מיותר גם בקטגוריה הזאת). אבל עוד ועוד ארגוני מבקרים זורמים עם השטות הזאת וגורמים לי לתהות לגבי יכולת הבנת הנצפה או לחלופין הכנות של הארגונים האלה.
אחרי שהוצאתי את זה מהמערכת, ואחרי שאנחנו מקבלים בהבנה שהשנה יהיו לנו שני זוכי אוסקר בתפקיד ראשי (קיירן קאלקין ומי שזה לא יהיה שיזכה באוסקר ב"תפקיד ראשי"): האם כל הרביעייה שציינתי תיכנס או שמא יהיה מקום גם לתפקידים קטנים יותר ותומכים יותר?
הימור: כן, כל הארבעה. "יופי מסוכן", "מרשעת", ו"אמיליה פרז" כולם סרטים אהובים (למרות שיש מי שכל כך כועסים על "אמיליה פרז" שהבמאי היה צריך להוציא התנצלות) ומדובר בשלוש כוכבות שעשו הכל נכון בעונה האחרונה כדי להיות מועמדות, מוכשרות ונכונות. מי תצטרף אליהן זה כבר יותר הימור: האם איזבלה רוסליני תקבל כבוד של אגדות קולנועיות על תפקיד קטנטן ב"עד שיצא עשן לבן"? האם פליסטי ג'ונס תשלים שלישיית "מאוד אהבנו" עבור "הברוטליסט"? האם ג'יימי לי קרטיס תבוא לעוד סבב ניצחון עבור "המופע האחרון" כדי להוכיח ש"הכל בכל מקום בבת אחת" לא היה פוקס חד פעמי? האם דניאל דדוויילר, השם ישמור, תצליח השנה להיות מועמדת על "שיעור פסנתר" אחרי שכבר פספה עם "אמט טיל"? אהמר על השתיים האחרונות, אם כי מהמרים חכמים ממני כנראה ישימו את פליסטי ג'ונס במקום אחת מהן, ואולי אף יגידו שמועמדות של מרגרט קוואלי היא לא באמת תרחיש שקורה.
בשחקן משנה, כאמור, החמצן שנשאב לכיוונו של קאלקין חנק את הצורך בלייצר קונצנזוס מגובש לגבי הרביעייה שתפסיד לו. לאחרונה מתגלה אהדה רבה ל"אנונימי לגמרי" אז אדוארד נורטון נשמע כמו אפשרות סבירה, האקדמיה אוהבת את דנזל וושינגטון גם בשטויות לא קיימות אז הוא כנראה נכנס עבור "גלדיאטור II", וזה משאיר לנו שישה מתחרים ריאלים על שני מקומות. אז, בסדר הסבירות: סטנלי טוצ'י על "עד שיצא עשן לבן" (דמות סימפטית בסרט שהם אוהבים), ג'רמי סטרונג על "המתמחה" (בייחוד כשטראמפ במוח של כולם), יורה בורסיוב על "אנורה" (הדמות הכי חמודה השנה בסרט שכולם אוהבים), גאי פירס (הוא לא שחקן מאוד אהוד בקרב הקולגות שלו אבל "הברוטליסט" הוא חתיכת עניין), קלרנס מקלין (זוכרים ש"סינג סינג" היה אמור להיות דבר השנה?) וג'ונתן ביילי (אם הם ממש אבל ממש בטירוף של "מרשעת"). כל מועמדות אחרת תהיה הפתעה מוחלטת. ואם אתם במצב הרוח המתאים, לכו על אדם פירסון, בתקווה שבאקדמיה יזכרו ש"איש שונה" היה סרט שיצא השנה ושאכן מגיעים לו פרסים.
כמה סרטים פלסטיניים יהיו מועמדים?
שלושה סרטים שהגיעו לרשימות לפני המועמדויות הגיעו מפלסטין: "מאזור הפיצוץ" העזתי, סרט אנתלוגיה שמורכב מ-22 סרטים קצרים תיעודיים ברובם על המצב בעזה אחרי השביעי באוקטובר ומייצג את פלסטין בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר; "תפוז מיפו", סרט קצר שמגיע מאזורי יהודה ושומרון ומספר על נהג מונית ובחור שהוא אוסף שמסתבכים ומתעכבים במחסום; ו"אין ארץ אחרת" הישראלי בחלקו, שאם תשאלו את מבקרי העולם הוא הסרט התיעודי הטוב ביותר שיצא השנה (ואחרי שראיתי את רוב התחרות – קל להבין אותם).
אלה הרבה סרטים פלסטינים, ועל כן נשאלת השאלה: על כמה מהם נשמע ביום המועמדויות?
הימור: 3 נשמע כמו יותר מדי. הוליווד תומכת בפלסטין, אבל כמו כל דבר היא לא רוצה להישמע קיצונית מדי וחד צדדית, וכאילו כל דבר שפלסטין עושה הוא קדוש. 0 נשמע כמו מעט מדי – הוליווד תומכת גם בישראל, אבל היא לא יכולה להצטייר כחסרת לב בקהילה שרובה נוטה שמאלה במפה הפוליטית. אז מספר הקסם הוא 1 או 2. "אין ארץ אחרת" אמנם חזק אצל מבקרים, אבל הגילדות חיבקו אותו הרבה פחות. מנגד, "תפוז מיפו" מוביל במירוץ הסרטים הקצרים רק מעצם זה שיש לו סיפור והוא מפלסטין. מתבקש להגיד 2, במקרה הזה, אם כי תחושת הבטן היא ש"אין ארץ אחרת" נופל. נסכים על 1.5?
ואילו עוד סרטים קצרים יהיו מועמדים, בעצם?
כמו בכל שנה, יש שלוש קטגוריות שאפילו לחזאית עם השיטות הסטטיסטיות או הנבואיות הכי מדויקות אין מושג מה יקרה בהן: קטגוריות הסרטים הקצרים (תיעודיים, מונפשים ומצולמים). אין בהן חוקים וגם הכללים בהם רופפים. נציין אותם בכל זאת:
1. שם מעניין. בגדול האתגר הכי גדול של יוצרי הסרטים הקצרים הם לגרום למישהו לצפות בהם, ושם יוצא דופן מעלה את העניין של מי שאחראי על הקטגוריה, ולכן כשיש יותר סיכוי שראו אותך – יש יותר סיכוי שתהיה מועמד.
זהו. אם ממש מתעקשים אפשר להוסיף גם ש:
2. הייתם חושבים שבגלל זה עדיף שיהיה איזה שם גדול מאחורי או לפני המצלמה אבל זה הוכח כלא נכון, כאשר וס אנדרסון היה היוצא מן הכלל שנה שעברה, ולא הכלל. זה לא אומר שצריך להמר נגד סרטים עם מפורסמים אבל בהחלט לא צריך להעלות סרט בלי ייחוד רק כי יש מאחוריו שם גדול.
3. גם לשאלות של אנגלית מול שפות זרות אין חשיבות.
4. גם לא לנושאים "חשובים" מול "לא חשובים".
בקיצור, חרבו דרבו.
הימור: מתחיל עם קטגוריית הסרט הקצר בשר ודם. מדובר בקטגוריה די טובה השנה מבין הסרטים שמועמדים להיות מועמדים, ואם עדיין לא ראיתם את "אני לא רובוט" אני מבקש שתקחו כמה דקות ותשנו את זה. אם כי, כקומדיה, הסיכויים שלו מועטים עד אפסיים.
במקומו, נהמר שייכנסו שתי דרמות מלחמות העולם השנייה (המעפנות עד רמת המביך): "איש הגלידה" ו"בן הארץ". תוסיפו את הסרט עם השם המפוצץ "האיש שלא יכל להישאר שקט" (שהוא גם מוצלח מאוד), ונקנח ב"עיכבון" (A Lien) כי הוא בכל זאת כל כך פוליטי ועכשווי שקשה לחשוב שבאקלים הזה יתעלמו ממנו (למי שמנסה לספור – המקום החמישי כאמור הוא של "תפוז מיפו", כן?). מקום שישי על פני אחת מדרמות השואה: "יצירת המופת".
בקטגוריה המונפשת המצב יותר חלש השנה. נהמר שדון הרצפלד ייכנס עם סרטו החדש "אני" (ME), אבל כלל 2 גורם לי לפקפק בכך כי הסרט הזה מאוד לא תקשורתי. קל יותר לדמיין את האקדמיה הולכת על דברים נגישים וחמודים יותר כמו "אוריגמי" או פוליטיים יותר כמו "ה-21" (ולו רק כדי להבהיר שהם נגד טרור, באמת), ומשום מה כולם טוענים ש"גברים יפים" ו"דוב ושמו ווג'ק" שניהם המועמדים המובילים אז נגיד שנאמין להם. מקום שישי למקרה שהרצפלד באמת נופל: "המקלדת הפרועה", שהוא היחיד השנה שבאמת עושה משהו ייחודי באנימציה. מאוד מדגדג לי לרמות ולהכניס גם מקום שביעי כי כולם טוענים שהסרט הבסדר-גמור "לצוד פילים" יכנס בגלל האולפן שלו אבל יאללה, מדי פעם צריך פשוט להסתכן להתבזות באופן מוחלט.
הקטגוריה שהכי קשה לי להגיד עליה משהו היא הקטגוריה התיעודית שכן לא ראיתי את כולה, ויש לי תחושה שסרט עם שם כמו "היו זמנים באוקראינה" הוא לא משהו שהאקדמיה תתעלם ממנו למרות שאני הקטן לא ראה אותו. וכאן אנחנו שוב נכנסים לשאלה האם למקושרים יש קדימות ואז סרטים סתמיים כמו "שיעור שחייה" או "הקול של מקלייה" יעקפו בתור, או שמא סרטים על כמה המצב של רשויות החוק בארה"ב דפוק הוא עדיין בון-טון שיוביל את "מקרה" ו"אני מוכן, סוהר" למקומות יותר בולטים. אני אהמר ששני סרטי "ארה"ב מקום רע" ייכנסו, יחד עם "היו זמנים באוקראינה", סרט אחד מסרטי "אני תכלס מועמד פה כי מישהו בצוות מקושר לכל הוליווד", ונקנח באחד מסרטי נשים בתזמורת: בין אם הילדה היפנית הקטנה של "כלים של לב פועם" או האישה המבוגרת והאמריקאית של "הבת היחידה בתזמורת". אם אתם מאמינים בנאחס עליי, אז תהמרו על כל הסרטים שלא ראיתי: "היו זמנים באוקראינה", "לרדוף אחרי רו", "המכסתים" ו"מוות על ידי מספרים".
מי יהיה הסרט שיוביל במועמדויות?
אצל הבריטים זה היה "עד שיצא עשן לבן" עם 12 מועמדויות. בטקס פרסי המבקרים זה גם היה "עד שיצא עשן לבן", אבל בתיקו עם "מרשעת". בגילדת השחקנים זה היה רק "מרשעת". בגלובוס הזהב זה היה "אמיליה פרז". בפרסי הלווין זה בכלל היה "הברוטליסט" עם 10 מועמדויות.
אבל כל אלה הם לא האוסקר. אז נשאלת השאלה: מי יהיה הסרט שיעניק הכי הרבה כבוד לצוות שעבד עליו, בטקס הכי חשוב (לכאורה)?
הימור: טוב, בוא נספור.
ההנחה ש"אמיליה פרז" יקבל 11 מועמדויות נשענת על מועמדויות הן בפרס השיר והן בפרס שחקנית המשנה. אבל אני ממש בספק שמועמדות של סלינה גומז זה דבר שקורה, אז זה כבר מוריד את "פרז" ל-10: סרט, במאי, תסריט, שחקנית ראשית, שחקנית משנית, שיר (כפול 2), סרט בינלאומי, צילום, עריכה, מוזיקה ואיפור. אפשרי שבאוסקר ילכו גם על סאונד אבל אז זה לדעתי יבוא במקום אחד מהפרסים האחרים. כלומר, גם אם הוא מצליח להשיג 11 – זה תקרת זכוכית.
"עד שיצא עשן לבן" גם בא עם 9 קלות: סרט, במאי, תסריט, שחקן ראשי, תלבושות, תפאורה, צילום, עריכה ופסקול. האם הוא יצליח להשתחל לקטגוריות משחק נוספות כמו שחקנית משנה ושחקן משנה וכך להגיע ל-11 מועמדויות? אפשרי, אבל רעוע.
לעומת זאת, הנה בא "הברוטליסט" עם סרט, בימוי, תסריט, שלושה פרסי משחק (ראשי, משנית, משני), צילום, עריכה, תפאורה, תלבושות, פסקול… וזהו. כלומר, גם בשיא הוא ב-10.
מה עם "מרשעת"? ובכן, האם ג'ון מ. צ'ו בכלל נכנס לבימוי? הרי בלי זה לסרט יש את פרס הסרט, שחקנית המשנה, תפאורה, איפור, תלבושות, סאונד ואפקטים. את כל השאר יהיה לו קצת יותר קשה להשיג. אם האקדמיה תהיה בטירוף ותעניק גם בימוי, שחקנית ראשית, שחקן משנה, פסקול ועריכה הסרט יכול לדלג ל-13 מועמדויות, אולי אפילו 14 עם צילום. אבל, כזה, זה הרבה. מאוד.
אז בוא נחליט לא להחליט ושלא יהיה סרט אחד שיוביל אלא תיקו של שניים או שלושה מהסרטים הנ"ל. הרי הכי טוב זה שכולם חולקים.
האם וילנב יפספס בימוי או לא?
ברכות לווילנב שזכה לראשונה בעין הדג בפרס סרט השנה, ועדיין נותרה השאלה המציקה הקטנה האם איכשהו "חולית: חלק שני" שוב יפספס את המועמדות לבימוי, כמו שקרה לחלק הראשון לפני שלוש שנים.
הימור: כן, מצטער.
"חולית: חלק שני" מאוד אהוד בקרב קהל מסוים, אבל הקהל הזה הוא פשוט לא האקדמיה או הגילדות, שכמעט בכל פינה דחקו אותו מהליגה של הגדולים. מן הסתם הוא יבוא עם איזה סל של שש מועמדויות לסרט, אפקטים, צילום, סאונד, תפאורה ועריכה ויש מצב שגם איפור – אבל על המקום החמישי של הבמאים, אחרי הרביעייה המוסכמת על כולם (אדוארד ברגר על "עד שיצא עשן לבן", שון בייקר על "אנורה", בריידי קוברט על "הברוטליסט" ואורנה דץ על "אמיליה פרז") יש לו איומים רבים: ראמל רוס על "נערי ניקל" יכול להיות הבמאי בלי מועמדות לסרט של השנה, וזה יהיה די מוצדק כי "נערי ניקל" כולו חזון בימוי ייחודי; קוראלי פארגה היא הבמאית מאחורי "יופי מסוכן" האהוד ואין ספק ששני הדברים משחקים עניין ושיקול למצביעים, וג'יימס מנגולד הפתיע רבים כשנכנס לרשימת המועמדים של איגוד הבמאים, אז כדאי לא לפסול גם כניסה שלו ושל "אנונימי לגמרי" על פני וילנב. כל אחד מהם יכול להיכנס במקומו, אלא אם במפתיע אחד מהבמאים מהרביעייה ההיא נופלת (ובמקרה הזה אני מניח שזה יהיה "אמיליה פרז").
האם כולנו מזלזלים בסבסטיאן סטאן או שמא פיצול התפקידים יפיל אותו?
ושוב אנחנו במקרה קלאסי של "יש רביעייה, מי המקום החמישי": כולם מסכימים שאדריאן ברודי, רייף פיינס, טימותי שלמיי וקולמן דומינגו הם ארבעת השחקנים הכי טובים שהיו השנה בתפקיד ראשי. המקום החמישי כבר יותר חמקמק. הוא היה אמור להיות של דניאל קרייג על "קוויר", אבל אם אפילו הבאפט"א ויתרו עליו, כדאי וראוי לחשוש לעתידו. לכאורה במקרה הזה יו גרנט נכנס על פניו ומוכיח סוף סוף באופן מוחלט שהרנסנס שלו עבד, אבל האם האקדמיה באמת בקטע של "פחד אלוהים"?
ואז, עם זכייה בגלובוס הזהב ומועמדות אצל הבריטים לפתע סבסטיאן סטאן נהיה איום רציני על המקום החמישי. אבל יש לו בעיה: על גלובוס הזהב הוא זכה תחת "איש שונה", ובבאפט"א הוא מועמד על "המתמחה". האם המצביעים יצליחו להגיד איזו הופעה יותר טובה, או שמא פיצול הקולות יפיל אותו ויסלול את הדרך לקרייג או גרנט?
הימור: תראו, שחקנים אוהבים שני דברים: ביופיקים ותפקידים על שחקנים, שני דברים שקרייג וגרנט לא מביאים לשולחן. על כן, אני מחזק את ידו של סטאן ומאמין שהוא יהיה מועמד. הלב רוצה "איש שונה", הראש אומר "המתמחה", אולי בדאבל עם ג'רמי סטרונג. תחליטו אתם.
האם יקרה משהו מפתיע בקטגוריית האנימציה?
"הקול בראש 2", "זכרונות של חילזון", "וואלס וגרומיט: על כנפי הנקמה", "רוז הרובוטית", "עם הזרם". חלוקה יפה וידועה מראש של שני סרטים אומנותיים ושלושה אולפניים, ובתור בונוס אחד מהאולפניים הוא בעצם בסטופ מושן אז הוא גם אומנותי. לא רק שכולם התקבעו על החמישייה הזאת, קשה למצוא מי שיתלוננו עליה. אבל האם בכל זאת תתרחש הפתעה?
הימור: לא. כאמור, אין קהל גדול שדוחף לסרט אחר. "מואנה 2" הוא אמנם להיט קופתי אבל אף אחד לא מחשיב אותו כסרט רציני, לנטפליקס יש את המועמד שלהם אז אין סיבה שהם יצליחו להכניס עוד איזה "אולטרמן: התעלות" או "תחת כישוף", ואין אף סרט אחר שבולט או חריג או אהוד מספיק להיכנס. עכשיו רק נותר לשאול האם "עם הזרם" באמת יצליח לזכות כל הדרך אל האוסקר או שמא מתישהו יכירו בכך ש"רוז הרובוטית" שם.
האם "5 בספטמבר" יזכה אפילו במועמדות אחת?
"5 בספטמבר" היה סרט קטן שלא הפריע לאף אחד, לא עשה רעש גדול, לא בא עם כוכבים גדולים, ובכלליות סרט קטן נחמד למה לא. ואז עיתונאי החליט שזה יהיה הסרט שיזכה באוסקר, כולם אמרו "הא?", ואף אחד לא הבין כל כך מה קורה איתו. רוב הגילדות התעלמו ממנו, ואפילו את המועמדות האחת שהוא נוטה להשיג – עריכה – הגילדה של העורכים לא נתנה לו. היה אפשר לדבר על התסריט שלו, אבל הוא מתמודד מול כמה מתמודדים כבדים מאוד. אז היה אפשר להניח שהסרט מיצה את עונת הפרסים ותם הטקס. אבל אם זה המצב, איך הוא לפתע צץ בגילדת המפיקים? והאם זה אומר שכן יש לו סיכוי?
הימור: לא. אני לא יודע מי ולא יודע למה, אבל הסרט הוכרז כתעמולה ציונית וכשורש כל מה שרע בעולם. ולפני שמתרעמים למה לפלסטינים מותר ולנו לא, אציין שדווקא יש כמה יצירות יהודיות ואף נוגעות בישראל שלא נחשבות לתעמולה, כך שזה לא שהוליווד הפכה לאנטישמית או אנטי-ישראלית כמו שכאמור, היא רוצה להתחמק מסרטים שמעצבנים מישהו. אף גורם יהודי לא התעצבן על אף אחד מהסרטים הפלסטינים (וכמי שצפה בהם: בכולם ישראלים – גם אם לא ישראל – יוצאים בסדר) ויצא בהכרזות להחרים אותו, ולכן אלה הצליחו להיכנס לרדאר לעומת "5 בספטמבר", למרות שזה מגוחך. אבל כמה שזה מגוחך, האקדמיה שונאת מחלוקות, ויש סיכוי רב שהמצביעים ישנאו סרט שפלוס מינוס אומר "כשאין מספיק בקרה עיתונאות היא מקצוע שמזיק יותר משהוא מועיל ולכן הגענו למצב שהגענו" (כי הם אוהבים לשמוע רק כמה עיתונאים הם גיבורים אמיצים נהדרים, כזכור) ולכן סביר שניפרד בשלב זה מ"5 בספטמבר".
פינת ההפתעות המסורתית אה שיט זה אמור להיות מנוסח כשאלה מהר איך מנסחים מחדש את כל הקטע הזה?
אההה, כן. זה.
הימור: יוצאים לדרך.
1. "מושבע מספר 2" מועמד לפרס משחק כלשהו.
2. "אנורה" מפספס מועמדות קריטית.
3. "מתחרים" מפתיע ומקבל 3 מועמדויות ויותר.
4. "אמיליה פרז" לא מועמד בפרס הסרט הבינלאומי.
5. "ראיתי את הטלוויזיה זוהרת" מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר.
זהו, עכשיו תורכם. פנקו אותנו עם השאלות, התשובות וההימורים הפרועים שלכם. כולנו אוזן.
עם כל האהבה לרוסליני
בתפקיד שלה ב"עד שיצא עשן לבן" הוא זעיר וכמעט לא מורגש. אין סיכוי שלא ניתן למצוא ארבע הופעות משנה טובות יותר השנה.
אז ויתרנו על זה שהקול בראש לא יהיה מועמד אפילו?
(ל"ת)